AMG-baas onthult meer info over Project One

Auteur: , 39 Reacties

Kom op, kom op, kom op nou!

Mercedes-AMG vertoonde de Project One in de latere fases van 2017 al in vol ornaat én met een hoop informatie. Hiermee werden echter niet alle vraagtekens uit de wereld geholpen. Dat het een serieus krankzinnige auto zou worden stond misschien wel vast, alle details lagen bij lange na niet op straat.

Nadat Tobias Moers, het hoofd van AMG, een interview heeft gedaan met Autocar, kunnen we in ieder geval een deel van die vraagtekens van ons lijstje strepen. De AMG-baas had een hoop te vertellen over ongetwijfeld hun meest extreme auto. Zo gaat hij in het gesprek o.a. in op twee kenmerkende aspecten van de Project One: aerodynamica en vermogen.

AMG-baas geeft meer hete info over Project One

Moers vertelt tijdens het interview dat de Project One behoorlijk wat neerwaartse druk weet te genereren. Hoewel hij de exacte cijfers nog even links laat liggen, zegt hij dat de Project One ongeveer de helft van het gewicht van de bolide aan downforce produceert. Dit brengt ons mooi naar het volgende punt, want tot op heden was het gewicht van de wagen onbekend. Tijdens het interview geeft Tobias echter aan dat de auto tussen de 1.300 en 1.400 kg zal wegen. Gekeken naar dit gewicht, kunnen we een maximum van 700 kg aan neerwaartse druk verwachten.

Het zijn indrukwekkende cijfers, maar desondanks vallen ze enigszins in het niet bij de prestaties van de McLaren Senna. Daarvan werd deze week bekendgemaakt dat de auto liefst 800 kg aan downforce zou genereren, terwijl hij met zijn 1.200 kg ook nog eens minder weegt. Aan de andere kant, de Project One is veel minder lelijk heeft beduidend minder heftige aerodynamische delen dan zijn Britse rivaal.

AMG-baas geeft meer hete info over Project One

Over de krachtbron had Tobias ook het een en ander te vertellen. Omdat de compacte turbomotor regelrecht uit de Formule 1 komt, kunnen we rekenen op ongeveer 1.000 pk. Dit werd eerder ook aangegeven, maar nu vertelt Moers dat dit slechts een tijdelijk cijfer is. In andere woorden: de bende uit Affalterbach is nog hard aan het werk om het uiterste uit de 1,6-liter V6 uit de F1-bolide te priemen. Moers vertelt dat de werkelijke prestaties ruim meer dan 1.000 pk zullen bedragen, maar dat de grens toch echt bij (maximaal) 1.100 pk wordt gelegd.

Hoewel Tobias Moers nog geen concrete plannen wilde onthullen, lijkt het onvermijdelijk dat Mercedes-AMG de Project One over de Nürburgring zal laten stormen. Moers geeft echter aan dat het verbreken van het huidige niet zozeer het grootste probleem zal zijn. Voor hem is de échte taak het vinden van een coureur die de auto, zonder zichzelf aan gort te rijden, naar dergelijke records kan toveren.



39 reacties

13/1400kg valt me een beetje tegen eerlijk gezegd. Begrijp me niet verkeerd, de specs en cijfers zullen ongetwijfeld bizar zijn maar klinkt als veel voor iets wat als F1 auto voor de weg wordt verkocht. Een Koenigsegg One-One doet het dan beter qua pk/gewichtverhouding. Die zal qua bochtensnelheid niet eens in de buurt komen waarschijnlijk maar toch.
@E34M5Touring: ze zeggen dat ze hem begrenzen op 1100 pk dus ze zouden er waarschijnlijk wel meer uit kunnen halen zodat hij een betere gewicht/vermogen verhouding heeft.

Maar alsof 1100 pk te weinig is😂 ik zou hem wel willen ruilen voor mijn fiets en ov
Ik denk dat de senna het iedereen erg lastig maakt
@kannito: pijn aan de ogen is inderdaad lastig.
@mashell: toch moet je pas oordelen nadat je hem in het echt hebt gezien! Net als de 720s
@kannito: De senna is vooral lastig voor mijn ogen, doe mij dan maar voor dat miljoen een 30 jaar oudere kale racer voor de openbare weg uit Maranello
Gaaf, nog meer veelbelovende cijfers van een onbetaalbare auto die bijna niemand kan kopen om er vervolgens nooit zo mee te rijden!
@martijngizmo: Wellicht handig van Mercedes om even door te geven hoeveel Kw de druppellader heeft ;)
Dit vind ik nou prachtig design…mooie vloeiende vorm. Wat nou vorm volgt functie met lichthappers en spoilers alsof de wagen door de trein is geschept. Het komt haast in de buurt van mijn all time favorite: de isdera commendatore 112i
@aquila2003: deze geeft minder luchthappers over de body omdat die voorbumper al zo immens hoog is en zo al genoeg lucht pakt
@plopkoekje: ja, prachtig toch!
Zou wat zijn als ze de 6:11 Van Bellof gaan aanpakken.
Hopelijk passen ze de voorkant nog even aan. Die ziet er echt niet uit namelijk.
@str8six: dat denk ik wel.. ze hebben natuurlijk dit ding maar in een paar jaar ontwikkeld en uitvoerig getest. Die voorkant komt later wel
@pexers: je begrijpt ook wel dat dit de wens van de gedachte is. Fijn dat je er zo serieus op inhaakt.
Het zoeken naar een coureur? Meneer Hamilton is zeker te bang
@blackmilo: die kent het circuit niet, rijdt nooit in dit soort auto’s (op hoge snelheid) en het is een veel te groot risico om je beste coureur met zijn leven te laten spelen buiten de formule 1 om.
@gwnbmw: okay je snapt het concept van racen niet
@blackmilo: het concept van racen? als eerste over de finish lijn komen, hoe de eerste plek dan ook wordt behaald.

heb je mn comment niet gelezen? lewis kan geen rondje nurburg doen met een goede tijd, omdat ie het circuit niet kent.
@gwnbmw: Hopelijk voor Lewis komt er dan geen Dutch GP, die baan kent hij waarschijnlijk ook niet en zal die dan dus moeten overslaan…
@notsobig: …
ben je echt zo dom?

een gemiddeld circuit van 3 a 4km is ook echt vergelijkbaar met een van de lastigste circuits ter wereld, die ook nog is 21km lang is. echt, het schilt niks.
dummy…
@blackmilo: heeft niks met bang zijn te maken, je bent wel een paar jaar verder als je het circuit echt wil leren kennen. Hedendaagse sims met laser gescande tracks kan helpen maar hij zal nog steed een hele lading rondjes moeten rijden voordat hij echt voor records kan gaan rijden.
Mevrouv Schmitz zou nu Lewis om de oren rijden in dat ding
@blackmilo: Max doet het wel ff :D
Minimaal 1300 kg? Dat vind ik toch vrij fors voor zo’n moderne hypercar.
Mwa, ik had betere specs verwacht eerlijk gezegd…. Sure het vermogen is erg veel, maar gewicht is ook vrij veel vind ik als je roept dat er zoveel F1 techniek inzit. Ook het “gewicht” aan downforce valt opzich tegen (procentueel gezien) in vergelijking met de Senna (minder eigen gewicht en meer downforce, maakt de verhoudinng daar stukken beter), maar ook de Aston Valkyrie verwacht ik dat als de exacte specs vrij komen een stuk beter zullen zijn!
Die iPads moesten er natuurlijk weer in hé.. een stel analoge meters had zeker leuker gestaan.
@misterdrogba: zal er ook nooit aan wennen… Wie dat ooit bedacht heeft..
@kukuk: Apple?
“Aan de andere kant, de Project One (…) heeft beduidend minder heftige aerodynamische delen dan zijn Britse rivaal.”

Check de foto direct onder die zin: Dit apparaat is één groot aerodynamisch deel 😂😂
@kukuk: Jawel, jawel, maar de Senna heeft o.a. een GIGANTISCHE achtervleugel, die klaarblijkelijk voor meer downforce zorgt.
Het lijkt me meer een concurrent voor de Aston Valkyrie.

En die auto gaat volgens mij nieuwe maatstaven zetten.
@karaya: helemaal mee eens. Snap de vergelijking met die Senna ook niet zo… In feite is alleen de F50 te vergelijken.
@karaya: Zouden deze auto’s daadwerkelijk zoveel sneller zijn dan de Porsche 918 of de P1?
Tjonge jonge jonge hoe zou hij rijden in de file of over verkeershobbels en waarom 300 km per uur als 130 de max is…..
@tjongejongejonge: in Duitsland mag je wel wat harder dan 130. Op een cirquit ook trouwens en daar is deze wagen voor bedoeld.
Is dat gewicht inclusief of exclusief extra inspuit-olie?
Kijkend naar dit project rechtvaardigd voor mij dat de McLaren F1 terecht bijna 20 keer zo duur is
De Veyron doet bijna 1900 kg. Dus zo gek is 1300 kg dan niet. Ik vind het een mooie auto. Maar het ziet er niet uit als een Mercedes. Het interieur met de doorlopende stoelen is briljant. Ik weet niet wie de interieurs van de Mercedessen ontwerpt, maar die man / vrouw moeten ze nooit meer laten gaan.
@healey: Maar de Veyron wordt niet verkocht als F1 auto voor de straat. Een LaFerrari weegt hetzelfde. Koenigsegg ook. Ik had verwacht dat deze rond de 1100kg zou zitten, 1200kg max. Maar tussen de 1300/1400kg vind ik niet superlicht voor dit concept auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).