• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

AMG gaat over op AWD en hybride, V12 is exit

Auteur: willeme, gepost 29 april 2019 om 13:07 – 23 Reacties

Mercedes-AMG GT-R (C190)


Ze weten hun eigen feestje goed te bederven.

Vroeger was het leven zo makkelijk. Een snelle Audi had vierwielaandrijving, een snelle AMG of BMW had achterwielaandrijving. Op een gegeven moment werden de producten van Mercedes-AMG en en BMW M dermate sterk dat vierwielaandrijving wel een must was. Daarbij is vierwielaandrijving in veel markten zeer belangrijk, dus logisch dat de merken het aanbieden.

Maar het gaat verder dan dat. Het is de bedoeling dat alle modellen van AMG voorzien worden van vierwielaandrijving. Niet alleen de C- en E-Klasse, maar echt alle AMG’s. Dus ook de AMG GT sportwagen. Dat laat AMG baas Tobias Moers weten in een interview met Autocar. De reden is volgens Moers heel erg simpel: het is nu eenmaal wat de klanten willen. Bij de vorige generatie E63 AMG (W212) kon de klant kiezen tussen achterwielaandrijving of ‘4-Matic’. Volgens Moers koos meer dan 90% voor de variant met vierwielaandrijving.

Mercedes-AMG E63 AMG (W213) '19

Niet alleen alle sedans en stationwagon moeten eraan geloven, ook voor de AMG GT is vierwielaandrijving de toekomst. Volgens AMG is er enorm veel vraag naar een vierwielaangedreven AMG GT. Op zich niet vreemd, als je kijkt naar de concurrentie zoals de Porsche 911 en Jaguar F-Type, die ook met vierwielaandrijving leverbaar zijn. Dat vierwielaandrijving niet perse saai hoeft te zijn, bewijst de huidige E63 AMG die voorzien is van een heuse drift modus waarbij de krachten van de motor enkel op de achterwielen worden afgevuurd.

Mercedes-AMG GT S (C190) '19

Over die krachten gesproken, daar gaat ook het een en ander veranderen. Tobias Moers geeft aan dat het binnenkort is afgelopen met de S65 AMG. Op dit moment wordt daar een ‘Final Edition‘ van gebouwd. Daarna is het over en uit met twaalfcilinders in AMG’s. In plaats daarvan zal AMG het maximaal bij acht cilinders houden. Op dit moment levert de sterkste variant 640 pk. Daar zal het ook bij blijven. De verbrandingsmotor zal geen pk méér gaan leveren in de toekomst. In plaats daarvan wordt er een elektromotor gebruikt ter ondersteuning, net zoals de Porsche bijvoorbeeld doet met de Panamera Turbo S e-Hybrid. De V12 zal overigens nog wel even leverbaar blijven in diverse Maybach-varianten.

Mercedes-AMG S65 Final Edition (V222) '19

Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle AMG motoren voorzien worden van een elektromotor. De ‘53 AMG‘-modellen maken op dit moment al gebruik van een 48V motor ter assistentie. Verder bevestigt Moers dat de SLC géén opvolger krijgt. Aangezien deze markt is gedecimeerd is, is dat vrij logisch. Of de C63 AMG zijn V8 behoudt, laat Moers in het midden. Grote kans dat de volgende C63 dus een zescilinder krijgt. Geniet er dus van, zo lang het kan.

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

4-matic, amg, amg-gt, e63, e63s, Hybride, Mercedes, tobias-moers, V12, V8

Vorig bericht: « Nederlander brengt iconische Eend tot leven
Volgend bericht: Verstappen miste podium dankzij uitvallen Gasly »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    29 april 2019 om 13:12

    “Bij de vorige generatie E63 AMG (W212) kon de klant kiezen tussen achterwielaandrijving of ‘4-Matic’. Volgens Moers koos meer dan 90% voor de variant met vierwielaandrijving.”

    Misschien komt dit ook door het feit dat de meeste klanten het beste en het snelste willen en daarom vrijwel altijd kiezen voor de S-uitvoering. Hierbij is 4matic standaard. Alleen bij de niet-S kon je kiezen tussen RWD en 4matic.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      29 april 2019 om 13:18

      @berlinetta: In Nederland was dat wel het geval, op sommige markten was er ook bij de S-variant keuze. Behalve in het VK, daar waren zowel de E63 als E63S alleen met RWD leverbaar. AWD was niet eens een optie.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        29 april 2019 om 13:52

        @willeme: Oh dat heb ik nooit geweten.

        Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      29 april 2019 om 21:05

      @berlinetta: Pre facelift W212 E63 AMG bestond niet eens als E63S. Die hadden allemaal 525 pk en achterwielaandrijving.

      Login om te reageren
  2. Teerdz zegt

    29 april 2019 om 13:22

    Hoezo blijft het bij 630 pk? De GT 4-door 63S heeft al 640 pk namelijk..

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      29 april 2019 om 16:50

      @teerdz: Was in een interview met een Engels blad, dus waarschijnlijk werd daar 630 BHP aangegeven, dat is ongeveer 640PS voor ons.

      Login om te reageren
  3. deora zegt

    29 april 2019 om 13:38

    Nog niks over een GT Black Series. Ik zag gisteren nog een pre order formulier voor de Black Series. @fastcarsandguns plaatste zijn formulier op instagram.

    Login om te reageren
  4. eaudi zegt

    29 april 2019 om 14:19

    Ze gaan dus allemaal Audi achterna met vierwielaandrijving. Klopt de slogan toch wel :-)

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      29 april 2019 om 15:56

      @eaudi: Welke voorsprong? Klein voorbeeld: Audi “kopieert” BMW’s xDrive systeem en doet afstand van het oude Quattro systeem. Mercedes heeft gewoon net zolang gewacht tot de techniek van AWD zo verfijnd is dat het standaard onder een Mercedes (AMG) thuis hoort. En ja, Audi loopt deze techniek ook gewoon achterna.

      Login om te reageren
  5. fmgarcia zegt

    29 april 2019 om 14:42

    Wat een fijn geschreven tekst. Zero bs tnx Will!

    Login om te reageren
  6. baklava zegt

    29 april 2019 om 15:17

    Waarom geen V12 met hybride?

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      29 april 2019 om 18:23

      @baklava: of een V12 zonder die onzin

      Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        29 april 2019 om 18:29

        @kennone: of een V12 met elektronische turbo en een V6 als generator voor een accupakket terwijl in de sportstand straalmotoren uit het dak schieten en je met laserstralen linksplakkers kapot kan knallen.

        Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          29 april 2019 om 21:58

          @vonklausenburg: I like your style! ??

          Login om te reageren
  7. O plaat zegt

    29 april 2019 om 15:50

    Ik vraag mij af op vraag van wie ze dit doen? In Nederland gelooft de meerderheid van de bevolking niet in de opwarming van de aarde (zie de laatste verkiezingen). In België geeft op wat 16jarigen na niemand om de opwarming van de aarde. Ik geloof dat wij als mens er invloed op kunnen hebben maar ik heb geen kinderen en geef geen enkele fuck er om. Pollute don’t give a hoot! Dus de vraag voor wie maken ze alles hybride? Niemand vraagt er om, niemand buiten wat geiten wollen kousen dragers maakt het iets uit.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      29 april 2019 om 16:53

      @shiva: ik denk dat het toch wel belangrijk is om er wel over na te denken. Ook de kinderen van nu hebben recht op een leefbare wereld later. Je bent niet alleen op de wereld he.

      Login om te reageren
  8. rrk147 zegt

    29 april 2019 om 16:12

    Er zou toch nog een 73 AMG komen? Een GT 4 door met 800 pk oid? Met hybride, dat dan weer wel… ?

    Login om te reageren
  9. ro109 zegt

    29 april 2019 om 16:27

    Lekker genieten zeg, zo een onbetaalbare auto

    Login om te reageren
  10. audia6bit zegt

    29 april 2019 om 17:49

    Tjaze zullen wel moeten om Audi te kopieren anders worden ze allemaal zoek gereden bij een stoplicht sprint. Tja en dat gebeurt al regelmatig. Zie je een Audi staan bij een stoplicht kun je beter maar braaf blijven in je mercedesje met achterwielaandrijving!

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      29 april 2019 om 18:30

      @audia6bit: Ja, want maximale koel is ook als een pauper bij het stoplicht keihard wegrijden.

      Pubers!

      Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      29 april 2019 om 22:01

      @audia6bit: een Audi is net als een pitbull, het zijn de mensen die ze hebben die ze (vaak, niet altijd) pauper maken. Jammer, ’t merk verdient beter.

      Login om te reageren
  11. 205zonderdak zegt

    29 april 2019 om 23:17

    Wie is die verwijfde bruine medemens?

    Login om te reageren
  12. shellplc zegt

    29 april 2019 om 23:42

    Volgens mij zijn de S 65 AMG coupe en cabrio en Sl 65 nog gewoon leverbaar.
    Vooral die G 65 was vreselijk dik.
    Wel jammer hoor dat al die 12 cilinders weg moeten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North