Nederlander brengt iconische Eend tot leven

Auteur: , 30 Reacties

Eend that a kick in the head.

Sommige auto’s mogen met recht ‘een icoon’ worden genoemd. De Volkswagen Kever, Austin Mini en Fiat 500 zijn daar goede voorbeelden van. Het was aanvankelijk niet eens de bedoeling om er een icoon van te maken. Toevallig werden alledrie de auto’s dusdanig ontworpen om zo goedkoop mogelijk te zijn.

Daardoor is de auto niet enkel geliefd om wat de auto is, maar ook wat de auto in kwestie betekend heeft. Iedereen die geboren is in de jaren ’50 heeft ergens in zijn leven te maken gehad met de Kever, Mini of 500. De Citroen 2CV hoort absoluut in dat rijtje thuis. Een groot verschil is dat de VW, Mini en Fiat allemaal een moderne reïncarnatie kennen. Citroen heeft het daarentegen nooit aangedurfd om de 2CV in een nieuwe jas te steken.

Citroen eCV '19

De Citroen C3 had wel wat weg van de dimensies van de 2CV en de C3 Pluriel was net zo eigenwijs, maar een moderne Eend? Leuke auto’s, absoluut, maar ze wisten de essentie van de 2CV niet te vatten. “Als Citroen het niet doet, dan doe ik het maar”, dacht Nederlander Martin Hajek. Hajek is industrieel ontwerper geweest en werkte in zijn vrije uurtjes aan een moderne herinterpretatie van de Citroen 2CV. Het resultaat heet Citroen eCV, wat iets weggeeft over de aandrijflijn van de auto, want deze is nu helemaal elektrisch. Op zich geen probeleem, niemand gaat die futloze tweecilinder bromtol missen. Er is was geen petrolhead die een 2CV kocht om zijn motor.

Citroen eCV '19

Het geheel is natuurlijk nog ver in het concept-stadium. Zo ontbreekt een deugdelijk interieur. Echter, qua design is het een overtuigend geheel. Met name de details zijn geweldig, zoals de ‘Chevrons’ in de banden, de drie wielbouten in het wiel en het eenvoudige instrumentarium.

Citroen eCV '19

Omdat Parijs niet zijn eigen taxi icoon heeft zoals Londen deze wel kent, heet Hajek alvast een voorzetje gedaan met de eCV taxi. Dit een iets langere variant van dezelfde auto. Zowel de eCV als de eCV taxi zijn autonoom. Nu maar hopen dat Citroen dan eindelijk met een moderne variant komt.



30 reacties

Wel een hééél erg lelijk eendje dit.
Ik zie meer Barbapappa, dan 2CV…
Topper ..
3 wielbouten zijn heerlijk herkenbaar (had de AX ook nog) ..

Maar iets tot “leven” brengen dmv een 2 dimensionale animatie is verre van retro ..
@lincoln: Wat te denken van de briljante Smart Roadster? Die had ook drie bouten dacht ik
@willeme: Van een eend verwacht ik hooguit twee bouten.
@willeme: klopt. Waardoor je heel weinig keuze had als je andere wielen zocht. Sommigen gebruikten dan adapter-platen, maar daar ben ik zelf geen liefhebber van.
@stephane8200: Je kan op zoek naar een setje Runline velgen, zijn er niet zoveel van gebouwd. Hebben dezelfde dimensies als de Brabus wielen, als ik mij niet vergis.
@willeme: dat klopt. Ik heb 3 roadsters gehad maar nu al een hele tijd niet meer. Ik had de Spinlines voor winter, Tracklines voor mijn ‘circuit’ roadster en de MonoBlock VI op mijn Brabus roadster. Daarna ook nog een roadster coupe met Tracklines gehad. Die zijn net wat breder dan de Spinlines dus daar kun je dan 205 banden op kwijt.
@stephane8200: tracklines onder mn gewone smart met 175 voor en 205 achter… stoere bolderkar waar mn dochter van 10 in leert autorijden
@lincoln: wat dacht je van de recentere saxo en p106? In 1.0L hadden die dat ook.
Een auto tekenaar werd wakker uit een nachtmerrie en tekende in slaapdronken toestand deze walvis. Vond het achteraf op een of andere manier ook nog geslaagd én historisch verantwoord ….
Mmm..ergens denk ik; Had heel leuk kunnen zijn, maar tegelijkertijd mis ik dat echte, pakkende ontwerp wat de eerste vernieuwde 500 wel had. Dit gaat geen succes worden in deze vorm.
Pff, hmmm, ik ben niet zo van retro, dus wat mij betreft niet doen. Overigens ben ik uiteraard ook van mening dat dit een echt icoon is. Juist ook omdat het nooit als icoon is bedoelt. Ik word altijd een beetje irritant van gebouwen, auto’s, lampen stoelen die worden ontworpen om “iconisch” te zijn. Wat een icoon is dat bepaalt het publiek.

Ik ben verder wel geïnteresseerd in de volgende auto die een niet mobiel deel van de bevolking mobiliseert. Mensen die nu afhankelijk zijn van taxi’s taxibusjes welwillende familie en OV. Autonoom rijden zal voor deze mensen niet zozeer een luxe zijn (krantje lezen in de file) maar de zelfstandigheid en zelfredzaamheid enorm vergroten.
@pomoek: iconen zijn nooit bedoelt.
@emping:
Inderdaad, ze zijn bedoelD.
@emping: maar wel bedoeld.
Stijlkenmerken uitvergroten is een karikatuur ..
En dat is wat dit voertuig is ..

Een badeend ..
Het ziet er best geinig uit, maar gaat er natuurlijk nooit komen.
@dutchdriftking: Dacht ik ook. Gewoon grappig zoiets tussen alle eenheidsworst
Jezus nee!
De Kever, De MINI, de 500… tijd om de Twingo I aan dit rijtje toe te voegen ?
@eklasse: Nee. Te vroeg…
Hier moet ik wel zo om lachen. Om deze auto naast de Citroen Type A te plaatsen is al een flinke misser. Zet hem dan gewoon naast een echte Deux Chevaux. En dan zal blijken dat het nieuwste ontwerp het net niet is. Het is niet strak genoeg en dan met name de dorpels lijken zo uit een tekenfilm te komen. Maar “net niet” is na enkele aanpassingen wel misschien een dikke knipoog naar het verleden. Het is echt geen verwijt en doe er je voordeel mee, maak het model wat strakker en breng in ieder geval de ronde koplampen terug. Pas dan heeft het gedurfde nieuwste ontwerp beslist kans van slagen en zou dan zomaar een dikke hit kunnen worden.
Wat een misselijk ontwerp.
Is die gekke Colani terug onder een andere naam?
Citroën heeft al de iconische E mehari, alleen is die niet zo succesvol.
Amme hari ……
wel leuk maar lijkt meer op een speelgoed auto zo. beetje te veel rondingen
Er zijn al veel concepten gemaakt voor een reincarnatie van de 2CV. Maar Citroen gaat dat waarschijnlijk nooit doen. Ik vindt het wel leuk om te zien hoe ontwerpers ‘worstellen’ met het design.
De eenvoud en bruikbaarheid is erg moeilijk te combineren blijkbaar.

Ik heb zelf al jaren een eend, en ik verbaas me toch elke keer weer over de binnenruimte (ik kan met 1.95m gewoon achterin zitten zonder dat ik klem zit!)
De eenvoud van de aandrijflijn en de consturctie van het dak.

Anno 2019 zou zoiets nooit meer veilig kunnen voor die prijs…
@slowland: De beste herinterpretatie van de 2CV vind ik nog altijd de Chrysler CCV. Niet alleen de naam en vorm geven aan dat ze bij Chrysler hard geïnspireerd waren door de geit, ook het hele concept. Het ding is grotendeels uit plastiek gemaakt, en zo ontworpen om samengezet te worden uit zo weinig mogelijk onderdelen. Als ik me goed herinner was het lege frame (dus zonder deuren, koffer- en motorklep) gemaakt uit twee injection moulded stukken die ultrasoon werden gelast. Was bedoeld als goedkoop transport voor armere landen met slechte infra, dus eigenlijk net zoals Frankrijk was destijds.

https://cardesignnews.azureedge.net/media/10929852/chrysler-ccv-01.jpg

Jammer dat het niet doorgegaan is. Daimler nekte het project bij de fusie. Wie weet waar Chrysler nu had gestaan als ze hadden doorgezet. Mss zou er geen sprake zijn van FiatChrysler, maar ChryslerFiat…
Wat men noemt: Retrofuturisme…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).