Atmosferische motoren kun je gewoon chippen

Auteur: , 24 Reacties

Althans, dat bewijzen deze tovenaars.

Het zijn van die dingen waarvan je weet dat het geen zin heeft. Fotomodellen uitnodigen voor een stevige lading spekpannenkoeken, op tijd proberen te zijn met de NS en het chippen van atmosferische motoren. Je weet dat het geen zin heeft. Met name het laatste heeft al vaak aangetoond dat de te behalen vermogens- en koppel winst er beperkt is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen, met name bij motoren die ‘lager op de ladder staan’. Denk aan de 2.0 benzine motor van Mazda (Mazda3 en Mazda6), de 120 pk versie is gelijk aan de 165 variant. Softwarematig kun je eenvoudig die paarden weer terughalen.

Daarom vonden we het bericht van APR de moeite waard, want hier betreft het geen zwak afgestelde vierpitter, maar een pareltje van een hoogtoerige V10 uit de Audi R8. APR is een Amerikaanse tuner die zich al jaar en dag bezig houdt met snelle Audi’s. Hun visie was om het vermogen en koppel te verhogen, zonder de dociliteit van de motor ernstig aan te passen. Je moet er nog wel normaal mee kunnen rijden. Hoe ze het gedaan hebben, weten we niet, maar de resultaten zijn indrukwekkend te noemen: in het geval van de ‘basis‘-5.2 V10 met 540 pk weten ze er 104 pk meer uit te persen. Het zijn niet alleen extra paardenkrachten, er is ook meer koppel beschikbaar: 86 Newtonmeters extra.

APR V10

De nieuwe software is beschikbaar voor alle varianten van de 5.2, niet alleen uit de R8 V10 en R8 V10 Plus, maar ook de motor van de Lamborghini Huracan. APR weet de winst te realiseren door onder andere het maximum toerental te verhogen naar 9.000 (!) toeren. Dat is nog niet het knapste, want dat moet toch wel zijn dat het blok nu op bijna alle soorten benzine kan lopen: 91 RON, 95 RON en 98 RON is mogelijk met de nieuwe software. In het geval van 95 of hoger krijg je er zelfs een jaar garantie op.



24 reacties

Als een motor ontworpen is voor Euro95, dan is de ontsteking daarop aangepast. Als je er eens sensor in zet om de branstof kwaliteit te monitoren, dan kan je de ontsteking vervroegen zonder pingelen, mits er 98 in zit, of E85. Voor E85 moet je veel meer inspuiten en moet je ws andere inectors en pomp hebben. Maar zo is er wel extra vermogen te behalen.
Je kunt ook de rollenbank “chippen” lees manipuleren.
@thedutchguy: was idd ook mijn gedachten direct.
Ik geloof deze claim niet direct op hun blauwe ogen.
Not buying it.
Leuk verhaal, alleen het stukje over RON getallen klopt niet. In de dynosheet staat duidelijk 91(R+M)/2.
dit duid op 91 OCTANE. Octane of AKI (Anti Knock Index) is niet hetzelfde als RON.91 octane staat gelijk aan onze RON 95.

Overigens
@mrbooz:

Overigens zijn Amerikanen erg optimistisch met hun dyno’s. Muricaanse WHP’s worden overal van de daken geschreeuwd. Zet deze op een bank die naar Europese normen geijkt is en dan valt het tegen.
@mrbooz: Boeiend. Als je hem voor en na de tuning meet op dezelfde bank weet je toch de vermogenstoename.
Gelukkig dat! Want 540pk is echt behelpen…
Het kan dat ze meer brandstof inspuiten om te koelen en daardoor de ontsteking op kunnen schuiven. En wat @realhustler zegt met een sensor is het redelijk veilig, “redelijk” want je krijgt maar een jaar garantie.
De foto’s van de auto’s zijn van een stuk hoger niveau dan gebruikelijk bij tuners.
“In het geval van 95 of hoger krijg je er zelfs een jaar garantie op.”

Dus lager niet. Ach als je zo’n auto kan kopen en het vermogen ook nog eens wat karig vind, dan kan je jezelf ook wel trakteren op een vervangend exemplaar als de boel in de soep loopt.
Zo zijn er wel meer atmosferische motoren waar meer uit te halen valt.
De Toeren begrenzer naar boven zetten is een bekende toepassing als ook schuiven met ontsteking.
Verder zou de 540 pk het zelfde zijn als de 610 pk en is de software het enige verschil.
Ook met bv de VW up is dat zo, de 1.0ltr 3cilinder met 60 en 75 pk zijn het zelfde, alleen de software is anders.
@HZW: klopt. Bij de r8 540pk gaat simpelweg de gasklep minder ver open.
Deze tuning gebeurd al bijna vanaf het uitkomen van de R8.
Autoblog leeft in 2017
@kappenou: kappen nou.
Vroeger had je volgens mij een vuistregel en die was 10% pks er bij en 15% koppel met de chips van toen
Als je de APR website bekijkt zie je dat alle varianten (540/580/610 pk) op hetzelfde aantal PKs na chippen uitkomen. Is dus eigenlijk hetzelfde als het Mazda voorbeeld. Wel een stuk goedkoper dan gelijk een Plus kopen lijkt me :-).
Kijk hier eens. Gewoon in Nederland, in het zonnige Brabant hebben wij onze eigen NL’se Specialisten zitten. 540 Pk naar 650 PK . Hiervoor hoeven we niet naar Amerika ;)

https://www.youtube.com/watch?v=zXiJUzHXCKk
Goeie handel… zal nu wel storm lopen daar.
Leuk dat het kan, maar wie gaat zijn Audi TT XL chippen en het risico lopen dat van alles kapot draait? Een jaar garantie is natuurlijk ook niet echt lang, behalve als je hem niet langer wilt rijden natuurlijk.
Mini 1.6 75 pk is zo te chippen naar 115 pk. Zelfde blok als de Cooper
Tja, als de V10 uit de hele Audi/Lamborghini reeks mechanisch zo goed als het zelfde is, en de instapper R8 540pk heeft, en de dikste in de Huracan Performante 640pk heeft is het niet zo raar dat je kan chippen naar een vermogen wat in de buurt komt van 640pk toch? Zeker wanneer je nauwelijks rekening hoeft te houden met uitstoot cijfers, iets wat voor de fabrikant wel anders is….

Het kan natuurlijk wel dat bepaalde interne delen van de motor of versnellingsbak bij de 540pk R8 minder zwaar zijn uitgevoerd, en dat de duurzaamheid door de vermogenstoename er hierdoor op achteruit gaat.

Hoe dan ook, op papier lijkt het een goede deal om een ‘goedkope’ R8 te kopen, en hier een Plus model van te maken.
Eerste generatie Mini One en Cooper hadden exact dezelfde motor, maar in de One stond een regeltje dat de gasklep nooit meer dan 75% geopend kon worden. Regeltje verwijderen, en je had 102 in plaats van 75 pk (of zoiets). Kan me voorstellen dat hier iets soortgelijks gebeurt. Overigens, wat betreft deze motor zou ik een max toerental van 9000tpm heel knap vinden, dat zijn zuigersnelheden die voor de rest niemand haalt… Lijkt me niet goed voor de gezondheid van het blok
Dit deed Abt toch al met R32 blokken..zit ook geen turbo op, kan wel maar de marges zijn kleiner.
Van 398 naar 427 = +86 TQ?
Of mis ik iets?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).