• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi patenteert nieuwe functie voor navigatiesysteem

Auteur: willeme, gepost 27 augustus 2017 om 21:59 – 43 Reacties

Audi A8


Voorsprong door de route aan te geven.

Het navigatiesysteem is nu al weer een tijdje onder ons. Het is zo’n optie die iedereen eigenlijk wil hebben in zijn auto. In de afgelopen jaren is het systeem al behoorlijk geëvolueerd van een bolletje-pijltje systeem naar een volwaardige full-map interface. Denk aan de virtual cockpit die we voor het eerst in de Audi TT (rijtest) zagen. Maar om voorpsrong door techniek te behouden, heeft Audi een patent ingediend waarmee het navigatiesysteem wederom een stapje verder gaat.

Normaal gesproken heb je al keuze uit diverse routes. Vaak kun je kiezen tussen de snelste of juist de kortste route, dat kan je al veel tijd besparen. Ook zijn er al functies waarbij je om gladde weersomstandigheden begeleid kan worden. Maar Audi werkt aan een nieuwe variant die uitrekent wat de zuinigste route is. Het is specifiek bedoeld voor Audi’s met een hybride aandrijflijn. Het patent is ingediend bij de United States Patent and Trademark Office. Het navigatiesysteem houdt rekening met diverse parameters om op basis daarvan te beslissen wat de zuinigste route is.

Maar de technische vinding gaat nog een stapje verder. Het is ook mogelijk om aan te geven dat je alleen de elektromotor wil gebruiken of juist dat je de verbrandingsmotor wil gebruiken om de accus’s bij te laden. Audi zegt dat de eigenaren van auto’s met een plug-in hybride maximale efficiëntie weten te waarderen. Wanneer het systeem beschikbaar komt, is nog niet duidelijk. Het is een softwareprogramma, dus zou het in principe gedownload kunnen worden in huidige Audi’s. Grote kans dat je binnenkort met je nieuwe Audi A8 extra zuinig aan kan komen op je bestemming.

UPDATE: Ahum, dat patent gaat lastig worden, want ‘vergelijkbare’ opties worden ook al aangeboden door bijvoorbeeld BMW, Lexus, Mercedes en Volvo.

Ook interessant!

  • nieuwe gave lakken
    Nieuwe gave lakken voor dikke kleine Audi's
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan
  • Nieuwe Audi A4
    Nieuwe Audi A4 krijgt eindelijk achterwielaandrijving!

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Hybride, navigatie, patent, plug-in, Techniek

Vorig bericht: « Heldin gaat monstertocht maken in een Porsche
Volgend bericht: Iemand betaalde 58.000 euro voor deze afgeragde auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. peug206 zegt

    27 augustus 2017 om 22:07

    Nu nog eigenaren vinden die ook daadwerkelijk er gebruik van willen maken. En dan bedoel ik niet jesse klaver maar de rest van die geitenwollen sokken.
    Waarom zou je dit doen als je dan bijvoorbeeld 10 minuten eerder onderweg moet zijn. Ik kan tal van dingen bedenken die ik liever doe in die tijd…

    Login om te reageren
    • alfapeter zegt

      27 augustus 2017 om 22:19

      @peug206: Nu misschien nog niet maar ook nog als brandstof €5/L kost?

      Login om te reageren
      • kraai zegt

        27 augustus 2017 om 22:53

        @alfapeter:Dus eerst de belasting verhogen, en dan .. Zo kennen we de Nederlandse overheid weer.

        Login om te reageren
  2. escort77 zegt

    27 augustus 2017 om 22:21

    Als brandstof maar duur genoeg wordt, wordt dit vanzelf interessant.
    Ik denk echter niet dat je hier in de EU patent op zou kunnen krijgen. En ook in de VS is het maar de vraag of het patent wordt toegekend. Ik hou t voorlopig op een leuk reclame artikel van de persvoorlichter van Audi.

    Login om te reageren
    • roeldriesvink zegt

      28 augustus 2017 om 06:17

      @escort77: waarom denk je dat ze er geen patent op kunnen krijgen?

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      28 augustus 2017 om 12:16

      @escort77: persvoorlichter had er weinig mee te maken, het kwam via een patentenbureau:)

      Login om te reageren
  3. henk_he zegt

    27 augustus 2017 om 22:25

    Euh, dus de optie ‘ECO-route’ in m’n Volvo is nu eigendom van Audi? Dit bestaat toch al heul lang? Misschien niet specifiek voor hybrides, maar toch…

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      28 augustus 2017 om 07:28

      @henk_he: In mijn Kia Cee’d zat ook al de eco-optie. Dus inderdaad niets nieuws onder de zon.

      Login om te reageren
  4. deboes zegt

    27 augustus 2017 om 22:30

    Nuttige plaats op route: olieboer

    Login om te reageren
  5. beefcake zegt

    27 augustus 2017 om 22:33

    Ligt het aan mij of klinkt de zin ‘dit is het zuinigst’ uit een VAG-mond nogal ongeloofwaardig?

    Login om te reageren
  6. trasimo zegt

    27 augustus 2017 om 22:34

    Wat is het verschil met bijv. het systeem in de BMW 330e welke je route in de navigatie gebruikt om tijdens je rit zo efficient mogelijk met de accu om te kunnen springen?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      28 augustus 2017 om 10:34

      @trasimo: het systeem van BMW is intelligent.

      Login om te reageren
  7. henkhupelschoten zegt

    27 augustus 2017 om 22:35

    Bmw en Mercedes heb en dit ook. Wanneer je de stad in wil rijden via je navi zal de navi altijd wat elektrische peut overhouden. Bij Mercedes is het volgensmij zelfs zo dat hij heuvels erkent en hij vanzelf automatisch bijlaadt. De concurrentie heeft een voorsprong op o.a techniek…

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      27 augustus 2017 om 23:27

      @henkhupelschoten: Lexus heeft het in elk geval al een jaar of 6…

      Login om te reageren
  8. dirkh zegt

    27 augustus 2017 om 22:48

    Bij de hybrides/plug ins van BMW werkt het power management ook samen met het navigatiesysteem om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de accucapaciteit, waar bijladen, waar over op brandstof/electriciteit.

    Login om te reageren
    • dirkh zegt

      27 augustus 2017 om 22:48

      @dirkh: eh ja zie de vorige 2 reacties

      Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    27 augustus 2017 om 22:54

    Ben nog geen navigatie systeem tegen gekomen wat beter werkt dan mijn mobiele telefoon.
    Van mij hoeven die dure systemen die binnen een jaar zijn verouderd er niet in.

    Login om te reageren
    • neleev zegt

      28 augustus 2017 om 04:29

      @janjansen: lang leve google maps. Via bluetooth audio afspelen, spotify wordt netjes gedempt daarvoor en tussendoor ook Flitsmeister notificaties. Werkt net zo prima en altijd gratis up to date.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 augustus 2017 om 07:09

      @janjansen: opmerkelijk. Ik vind telefoon maar onhandig tov een fabriekssysteem. Geen spaghetti voor het raam. Groter scherm. Bediening via een knop, ook tijdens het rijden. Audio dimmen bij een aanwijzing. Geen onzinnige Facebook of WhatsApp berichten tussendoor. En sinds de rechter heeft geoordeeld dat een telefoon in een houder bedienen tijdens het rijden ook illegaal is ben je met een telefoon lang zo flexibel niet meer. En natuurlijk wil ik Google ook niet vertellen waar ik heen ga.

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        28 augustus 2017 om 07:55

        @mashell: ik had het niet beter kunnen verwoorden!

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        28 augustus 2017 om 10:36

        @mashell: gek. Al die “problemen” die jij noemt spelen niet op mijn iPhone met Google Maps. Behalve dat Google van mij best mag weten waar ik uithang.

        Login om te reageren
    • woudloper zegt

      28 augustus 2017 om 07:41

      @janjansen: true. Ik gebruik nooit het ingebouwde systeem van mijn 3 serie maar altijd Waze.
      Hoe bmw in een auto van twee jaar oud zo een luie navigatie kan plaatsen. Gedateerde kaarten en totale brol realtime info

      Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      28 augustus 2017 om 09:06

      @janjansen: ik gebruik al jaren mijn telefoon.. inderdaad zo veel beter, het zou mij ook totaal niets uitmaken als navigatie af fabriek ontbreekt in de auto.

      Login om te reageren
  10. lekkaah zegt

    27 augustus 2017 om 22:57

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. str8six zegt

    27 augustus 2017 om 22:59

    Gaaap. “Voorsprong door techniek” tuurlijk.. Weltrusten

    Login om te reageren
  12. quinn zegt

    27 augustus 2017 om 23:08

    Mercedes’ COMAND systeem i.c.m. de C350e (plug-in Hybrid) heeft deze techniek toch al een aantal jaar?

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    27 augustus 2017 om 23:16

    Volvo gebruikt dit toch al jaren? Accu pas einde van de rit in de stad inzetten?

    Login om te reageren
  14. henkp1 zegt

    27 augustus 2017 om 23:27

    @Autoblog Net als diverse personen hierboven, denk ik dat dit soort systemen al bestaan. Kunnen jullie dat als Autoriteit bevestigen/ontkennen en dan bij dit artikel vermelden? Dan blijkt pas echt of het Vorsprung (-etje) is of niet.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      28 augustus 2017 om 12:25

      @henkp1: check, update geplaatst!

      Login om te reageren
  15. SimonMc zegt

    27 augustus 2017 om 23:28

    Ik zie het al voor me. ” Activeer hypermile modus”. De auto rijdt semi-autonoom, waardoor ie een halve meter achter vrachtwagens gaat lopen slipstreamen tegen 90 km/u, in het stad doet ie er een halve minuut over om 50 km/h te bereiken en bij vol oranje remt ie niet eens af, maar gaat er vol door. Sensatie verzekerd.

    Login om te reageren
  16. moveyourmind zegt

    28 augustus 2017 om 00:47

    Doet me denken aan ome Arie die nauwgezet in een schriftje het verbruik bijhield en continu achter vrachtwagens ging hangen om een tiende brandstof te besparen. Sterker nog, als er op vakantie de wind in de verkeerde richting stond bleven ze nog een nachtje met de caravan op de camping staan omdat dat goedkoper was… En als het op verjaardagen over auto’s ging had hij het hoogste woord… Over hoe zuinig hij wel niet reed… Wat een vreselijke vent was het met zijn geneuzel…

    Van mij hoeft zo’n navigatiesysteem dan ook niet en ik kan me niet voorstellen dat iemand deze electronische versie van ome Arie in zijn auto wil hebben…

    Login om te reageren
    • roeldriesvink zegt

      28 augustus 2017 om 06:29

      @moveyourmind: is ome Arie overleden?

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        28 augustus 2017 om 17:04

        @roeldriesvink: Goeie vraag!

        Iedere keer als ik hem zie vraag ik me nog steeds af of hij wel leeft… Maar dan in de symbolische zin… Er komt iig nog geluid uit…

        Het meest typerende was dat hij ook nog een ambtenaren salaris van heb ik jou daar had en helemaal niet op de kleintjes hoefde te letten en met zijn riante pensioen nog steeds niet…

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      28 augustus 2017 om 06:55

      @moveyourmind: Hahaha prachtig. Complimenten dat je toe durft te geven dat het familie van je is.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      28 augustus 2017 om 08:15

      @moveyourmind: Een Hollander die met z’n sleurhut achter de vrachtwagens blijft hangen. Man naar m’n hart!

      Login om te reageren
  17. siemi zegt

    28 augustus 2017 om 00:49

    Laat Audi eerst maar eens hun huidige systeem op nivo krijgen.

    Login om te reageren
  18. Robert zegt

    28 augustus 2017 om 00:57

    Ik snap dat bij Audi de pijp moet roken (see what I did there…), maar als je iets verzint wat beter is voor het milieu (zonder te sjoemelen -duh…) dan moet je dat m.i. niet patenteren, maar onder fair use vrij geven.

    Login om te reageren
  19. allesmetturbo zegt

    28 augustus 2017 om 00:57

    Gaat de software ook zeuren als je de zuinige route kiest en vervolgens gewoon op 170 op de cruisecontrol zet? Dan hoef ik het niet. Ik haat waarschuwingspiepjes e.d.

    Ohnee ik heb geen hybride..

    lang leve sygic/google maps in de auto op de chinese android radio

    Login om te reageren
    • rrvliet zegt

      28 augustus 2017 om 07:33

      @allesmetturbo: alsof je het dan gebruikt, dan pak je toch gewoon de kortste route?

      Login om te reageren
  20. v6ti zegt

    28 augustus 2017 om 08:14

    Plus een extra stop voor het nakijken van de knipperlichtlampjes

    Login om te reageren
  21. kilum zegt

    28 augustus 2017 om 12:01

    Ehm, ik zat laats in een nieuwe Skoda Octavia diesel en die had dit ook. Maar die was niet Hybride dus het had geen effect op de elektromotoren.

    Login om te reageren
  22. parttimeautospotter zegt

    28 augustus 2017 om 18:35

    In onze 5008 SUV zit inderdaad ook een eco-modus in de navigatie.

    Login om te reageren
  23. rufctr01 zegt

    29 augustus 2017 om 13:16

    Audi heeft weer wat nieuws verzonnen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North