Audi Q5 nu ein-de-lijk als plugin hybride

Auteur: , 23 Reacties

Beter laat dan nooit.

Ondanks dat Audi de techniek in huis had en ondanks het feit dat het een zeer populaire versie is in West-Europa (lees, Nederland), heeft Audi nog geen plugin-hybride variant gehad van de Q5.

Ja, er was in 2011 een hybride-variant van de vorige generatie, maar dat was geen groot succes. Zowel commercieel als technisch niet. De samenwerking tussen elektromotor en verbrandingsmotor kon absoluut soepeler. Ook was het niet echt de meest populaire uitvoering van de Q5, mede dankzij het feit dat de auto niet in een gunstige bijtellingscategorie viel.

Audi Q5 Hybrid '11

Nu gaat dat met die bijtelling niet meer lukken, want dat geldt enkel voor auto’s met een geheel elektrische aandrijflijn. De nieuwe Audi Q5 55 TFSI e quattro is namelijk een plugin hybride. De benzinemotor is een 2.0 TFSI viercilinder met 252 pk en 370 Nm. De elektromotor levert 143 pk en 350 Nm. Voor het totaalvermogen kun je die twee niet simpelweg bij elkaar optellen. De waarden worden immers bij andere toerentallen gehaald. Het maximale systeemvermogen bedraagt 367 pk en 500 Nm. Daarmee loopt de Q5 redelijk in de pas met zijn concurrenten.

Audi Q5 55 TFSI e quattro '19

De prestaties zijn niet verkeerd voor een grote SUV met een 2.0 motor: 0-100 km/u is achter de rug in 5,3 seconden. De topsnelheid stelt evenmin teleur: 239 km/u is zeker niet traag voor dit type auto. Alleen op de elektromotor is het mogelijk maximaal 135 km/u te rijden. Volgens de WLTP-meetmethode kun je 40 kilometer op een volle lading afleggen.

Audi Q5 55 TFSI quattro

De Q5 55 TFSI e quattro heeft, zoals de naam al doet vermoeden, standaard vierwielaandrijving. Schakelen doe je middels een zeventraps S Tronic transmissie. De Hybride Q5 is wat completer dan de normale uitvoeringen. Zo heb je standaard sportstoelen, 18″ velgen, driezone climate control, comfortsleutel en LED-lampen standaard. Ook heeft de tweemotorige Q5 een S Line bumperset. De Q5 55 TFSI e quattro wordt verwacht bij de dealers in het derde kwartaal van 2019.



23 reacties

Deze zal wel gunstig zijn voor de BPM, net als de XC90 T8 dat is
@marsm104: ik rij een XC60 T8, die loopt toch iets harder dan deze, ik snap niet dat 2 jaar na datum de prestaties niet hoger liggen
@tom307: ik kan je garanderen dat die audi hem eruit rijdt. Dat gecombineerde vermogen van volvo klopt van geen kant, ook bij de xc90 ’t zelfde verhaal
@tom307: Volgens het boekje niet. In 5,5 sec naar de 100 km/u en een top van 230 km/u met 25 pk meer
@tom307: van een 307 naar een XC60, toe maar.
En weer die achterlijke “nepuitlaat”
@flatsixx: Wen d’r maar aan, straks zijn alle uitlaten verdwenen, of je het nou leuk vindt of niet.
@barchettadriver: Beter geen uitlaten dan neppe uitlaten.
@berlinetta: omdat er nog zoveel uitlaatstaarders zijn “vier uitlaateindstukken, dikke bak zeg” monteren de fabrikanten iets om naar te staren.
Lekker premium, een comfortsleutel????
@lekkerlinksrijden: ja. Van aaibaar materiaal. Softtouch knopjes. Hmmmm….
Ben ik nu de enige die dit concept eventueel wel zou billiken als er een redelijke tank is zat? En wederom staat de tankinhoud of gecombineerde actieradius er niet bij in het artikel. Dit is IMHO echt hele relevante info voor dit concept.
@waterisnat: Simpel, Audi heeft het niet vermeld in het persbericht. Bij het vrijkomen van de technische gegevens is het uit te rekenen. De gewone Q5 heeft een brandstoftank van 70 liter. Het nadeel is dat de elektromotor en de accu’s ook ruimte in nemen. Dus moeten er concessies gedaan worden. Iets dat een Volvo T8 rijder kan beamen. Op de wintersport moesten we een keer of 5 tanken voordat we op locatie waren, dankzij het kleine bankje (50 liter) en het desastreuze verbruik boven de 200 km/u. Met de A8 V6 diesel kan het gewoon in één ruk ;-)

Zo’n persbericht is een beetje een Lexa-profiel. Alle positieve dingen staan zeer uitgebreid opgesomd. De verplichte dingen staan er tussenin gepropt en de wat mindere dingen kun je pas later achterhalen ;-).
@willeme: Dan ga je toch gewoon 120-130 rijden? Per saldo zal het je vrijwel niks uitmaken, maar scheelt wel stress en een hoop brandstof.
@barchettadriver: Zelf dacht ik ook dat 130 km/h het meest ontspannend zou zijn bij lange autobahn ritten. Maar na ongeveer 15 retourtjes naar Stuttgart in een half jaar tijd moet ik concluderen dat, waar mogelijk, 160 -180 km/h wel degelijk comfortabeler was. Je rijdt namelijk met de snelste groep rijders mee waardoor je met een constante snelheid kunt blijven rijden. De meest rechter rijstrook met daarop vrachtwagens en caravans kun je hierdoor mijden zonder onnodig links te rijden. Af en toe werd ik nog ingehaald door een Audi met flinke haast. Tijdens die ritten heb ik me altijd afgevraagd waarom dit meestal Audi’s waren. Was er een bias in mijn onderzoek? Leed ik aan self-fulfilling prophecy? Kenmerkt de Audi rijder zich net als in Nederland als een haastig type? Wordt er gewoonweg meer Audi gereden rond Keulen, Frankfurt en Stuttgart? Of, en misschien kan iemand dat hier bevestigen, zijn Audi’s echt meer geschikt voor hard rijden dan BMW en Mercedes. Weet de gemiddelde Duitser dat Audi bij uitstek de meest geschikte autobahn cruiser is?
@willeme: Je zegt het, op wintersport … het oo zo belangrijke argument van lange afstanden weegt niet op tov het dagelijks gebruik. Als ik op vakantie ga neem ik het vliegtuig, dan ben ik nog sneller ter plekke, en boek ik een enorme tijdswinst tov de wagen. Geen stress, geen files en geen boetes.Steeds haalt men het negatieve aan ipv het positieve. De laadtijd is mijn inziens toh een groter probleem. Je weet best dat 90% of is het nu 80 % van de NL en BE bevolking dagelijks niet meer dan 40 a 50 km per dag (woon-werkverkeer) bolt. Perfect om zuiver elektrisch te rijden. Zelf rij ik ook met een plug-in en mijn gemiddelde verbruik is nu op 1.400 km 2.4 liter…. voor 2 ton … en mijn tankmeter staat nog steeds op 3/4 . De tijd die ik bespaar om niet meer te tanken zou je dan ook in rekening kunnen brengen. Neen, dit is te goedkope argumentatie Willeme.
@dwfc: knappe jongen die sneller is met het vliegtuig van huis naar plaats van bestemming. Zeker in Europa.

Met een PHEV kún je extreem zuinig ruiden, mits je ritten niet te lang zijn. Persoonlijk vind ik zo’n SUV bij uitstek geschikt voor lange ritten. Behalve met een klein benzinemotortje en een hoop accu’s ;-).
@willeme: Beste Willeme, ik ga je toch even corrigeren. Ik vertoef regelmatig aan de Costa, meer specifiek een 10 dagen per maand om er uit te rusten. Ik vertrek in Antwerpen waar ik maar 25 minuten vooraf moet inchecken vermits ik geen bagage bij heb. Leve de kleine regionale luchthavens! Nu de vlucht is maar 2.15 minuten. Ik kan me niet voorstellen sneller te zijn met de wagen. Ter info, een 745 e heeft een mooie 6 in lijn. Over een 4 cilinder kan ik helaas niet meepraten, heb ik nog nooit aangeschaft.
Zoals bericht, geen files, geen stress, geen boetes ….
Tis toch eigenlijk vd zotte. Combineer een zwaar batterijpakket met korte range, en een verbrandingsmotor.. oftewel op korte elektrische afstanden heb je het nadeel vh gewicht vd benzine motor, en op lange afstanden het nadeel vh gewicht vh accupakket…. over 15 jaar zullen we deze auto’s waarschijnlijk uitlachen. Enige voordeel voor nu is dat je je auto kunt neerplempen op parkeerplekken met laadpalen.
@alassad: als je negatief denkt wel. Je kan ook zeggen: woon-werk volledig elektro doen, en een incidentele lange rit kan ook vanwege brandstofmotor
@sjonniedeluxe: Absoluut met je eens. Het grote probleem is dat de meeste schrijvers hier praten over een ontwikkeling die ze toh nog niet hebben ervaren.Hoeveel van de schrijvers bollen bv 100 km per dag ? In BE komt 86 % van het woon-werkverkeer niet verder dan 50 km per dag over en weer. BE is dan ook maar een sheet groot hé ! Als je dan als surplus op het werk nog kan opladen …
Tja, liever een SQ5 maar alles voor het milieu… is het overigens een échte quattro, of hebben we voorwielaandrijving en elektromeuk op de achteras?
Ik woon 30km van m’n werk, dit zou gewoon een prima bak voor mij zijn! Elektrisch, je zit niet voor lul en je kan er ook nog eens onbezorgd mee op pad.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).