Mercedes gaat zijn modelportfolio inkrimpen

Auteur: , 25 Reacties

Dat maakt het wel wat overzichtelijker.

Mercedes-AMG C63 S Cabriolet (A205) '19

Als er één merk echt in alle marktsegmenten vertegenwoordigd is, is het Mercedes-Benz wel. De autobouwer uit Stuttgart heeft bijna in elk segment en in elke niche een passende aanbieding.

Dat maakt het er niet overzichtelijker op. Niet alleen voor de klanten, maar ook voor de Mercedes dealerschappen. In de Verenigde Staten zijn er wel een beetje klaar mee: het merk gaat, tegen de trend in, zijn modelportfolio laten inkrimpen, dat meldt AutoNews.

Mercedes-AMG SLC (R172) '19

Het is voor de dealers bijna niet mogelijk om al die modellen op voorraad te houden. In Europa zijn we gewend dat we een auto bestellen en er vervolgens een paar maanden op wachten. Zo niet in de VS: daar wenst men dezelfde dag weg te rijden in een nieuwe auto. Soms moet de gewenste kleur/uitvoering bij een andere dealer vandaag gehaald worden, maar dan kan de klant alsnog snel wegrijden in zijn nieuwe voiture.

Mercedes-AMG GT modelrange (C190) '19

Dat houdt in dat die dealers dus ook al die modellen op voorraad moeten hebben staan en dat werkt simpelweg niet. Veel nichemodellen zijn gewoonweg niet in trek. Denk aan de SLC, waarvan de productiestaking al is aangekondigd. Maar ook de S-Klasse Coupé en Cabriolet zullen het veld waarschijnlijk moeten ruimen. Naar verluidt zullen deze modellen niet terugkeren wanneer de nieuwe S-Klasse verschijnt. Er is simpelweg te weinig vraag naar. Dat geldt helaas ook voor de C-Klasse Coupé en Cabriolet, waarvan de verkopen in zijn gezakt. Over de E-Klasse Coupé en Cabriolet (jazeker, die zijn er ook gewoon), wordt geen met geen woord over gerept.

Mercedes-AMG GT modelrange (C190) '19

Het overschot aan modellen is niet alleen verwarrend voor de klant, maar dus ook de dealer. Want voorraad is nog maar het begin. De garages van de dealers moeten hun monteurs voor de specifieke modellen ook specifieke trainingen geven. Ook moeten specifieke onderdelen voor de modellen op vooraad zijn, wat de voorraden van de magazijnen onnodig groot maakt. Op dit moment heeft Mercedes-Benz zo’n 40 modellen in het assortiment.



25 reacties

Op zoek naar Renault voorraadvoordeel? dat vind je HIER!
Ach waar is de tijd dat ze maar 10 modellen hadden… not?
Klinkt als een logische stap, al zou een SLC nog wel in het gamma kunnen passen.
De S-Klasse cabrio wordt hoogstwaarschijnlijk opgevolgd door de nieuwe SL, waardoor die wat meer lucht krijgt. Dan hou je de C-Klasse Coupe/Cabrio en E-Klasse Coupe/Cabrio over en naar mijn idee zitten die teveel in elkaars vaarwater. Daar 1 van laten ‘sterven’ is dan ook niet zo gek.Het enige is dat je met het vervallen van een C-Coupe geen directe concurrent voor een A5/4 Serie meer hebt.
@Breinstein: voor de SL/S klasse cabrio hebben ze toch de AMG gtc in het gamma. Zouden ze eerder daar een iets softere versie van kunnen maken scheelt veel in het aantal modellen en heb je toch ongeveer waar naar gezocht werd.
@breinstein: Ik heb een C-coupé en dat was ook inderdaad mijn eerste gedachte. Zonde want ik vind het een tijdloze coupe. En er is niet echt een alternatief binnen het gamma van Mercedes. En de niche van mooie coupes op basis van een D segmenter is toch al zo klein. Eigenlijk is het hele aanbod van mooie coupes erg klein.
@airc: Eigenlijk had Mercedes het goed met elkaar met de CLK: E-Klasse looks op C-Klasse techniek. Volgens mij kunnen ze dat prima nog een keer doen. Aangezien er geen A6 Coupé is en de 8 Serie hoger gepositioneerd is, heeft de E-Klasse naar mijn mening minder ‘bestaansrecht’. De logica van Mercedes zou kunnen zijn dat ze de middelste laten staan.
@Breinstein: SLC past wat mij betreft echt niet meer in het gamma. Dat segment sterft helemaal uit. Zowel BMW, Audi als Mercedes-Benz verkopen haast geen auto’s meer in dit segment. Kopers willen liever meer ruimte of een vierpersoonscabrio. Daar is de, weliswaar duurdere, E cabriolet perfect voor. Bovendien zijn de E-klasse Coupé en Cabriolet de perfecte concurrenten voor een Audi A5 en de 4-serie. Dat segment zit toch dichter tegen mekaar dan je denkt.
Ook wel nodig. Mercedes heeft het meest ingewikkelde modellengamma van alle fabrikanten. Je moet zwaar autistisch zijn om die allemaal uit je hoofd te kennen. Ik geloof best menig sterchauffeurs per ongeluk het verkeerde model besteld hebben…
@cloverleaf: shit, ik ben dus zwaar autistisch… Ingewikkeld vind ik niet echt het juiste woord. Ze hebben gewoon heel veel modellen.
Jammer van de S Coupe: the best car…. in the World
@intimrasiert: idd ja. Ik ben niet zo van de coupe’s en cabrio’s maar de S klasse coupe en cabrio vind ik prachtig!
Echt jammer dat alle cabrio’s verdwijnen. Er zijn al weinig relatief goedkope cabrio’s als dan op nog de c s klasse cabrio verdwijnt, blijven echt alleen de hele dure over. Jammer.
@willeme: Wat zijn spepficieke modellen?
Een e500 cabriolet blijft natuurlijk fantastisch.
Hadden ze dit niet van te voren kunnen bedenken? De redenen voor inkrimping lijkt vooral van praktische aard te zijn. Nogal wiedes dat dit soort schaalvergroting grote gevolgen heeft in andere gebieden. 🤷🏼‍♂️
Logisch dat alle sportieven modellen niet goed verkopen. Het geeft gewoon een sportief beeld over het merk maar uiteindelijk rijd iedereen gewoon weg met een praktische variant. Maar wat ik niet helemaal begrijp uit het artikel, gaan ze de modellen uit de voorraad of schrappen ze heel het model? Want dat zou geen slimme zet zijn aangezien ze dan weer de ouwe lullen bak imago terugkrijgen.
19-03-2017 stond dit artikel ook al op autoblog.nl en sindsdien zijn er juist een hoop modellen bij gekomen én is het qua namen juist overzichtelijker geworden. De toekomst zelf is echter gecompliceerder dan alleen die namen/modellen strategie.

Alleen met die 3 cabrio’s zitten ze -op dit moment- een beetje in hun maag. Het verschil onderling is inderdaad te klein. Met een nieuwe CLK strategie zou het juist weer verwarrender worden. Oplossing? : alleen nog een E waarschijnlijk.

De focus voor het concern ligt op dit moment op ontwikkeling van het technische gedeelte: elektrische-, hybride- en brandstofcel modellen. Naast de EQC komen er dus toch weer nieuwe modellen. Dus succes US dealers.

AMG gaat een gedeelte uit de showrooms van de reguliere MB dealers halen. Reken maar dat dat portfolio gewoon gaat groeien. De SLC krijgt in de toekomst zeker een opvolger (met een andere naam, onder AMG vlag)

En daar zullen ze in de werkplaats uiteindelijk niet veel hinder van ondervinden. Modellen gaan onderhuids veel meer op elkaar lijken en het aantal verschillende motoren per segment (brandstof, elektrisch etc) gaat drastisch omlaag. Dus met dat opleiden van personeel gaat het wel meevallen.
In vaktermen: Europa is een BTO (built to order) markt en US en Azië zijn BTS (built to stock) markten
Zolang ze 2 CLSsen verkopen, die alletwee een andere naam hebben; snap ik m niet meer.
De C-klasse en de S-klasse worden toch binnen niet al te lange tijd vervangen? Dat lijkt me een duidelijke reden om het oude model niet te willen kopen (of alleen met zware kortingen).

Heel erg jammer van de s klasse coupe: de beste auto ter wereld
Begin dan eerst met het schrappen van de A Sedan of CLA en de AMG GT sedan of de CLS.

En voor het straatbeeld zou het fijn zijn als die bultrugwalvissen verdwijnen, de GLC en GLE “coupe’s”.
Even voor de duidelijkheid: dit gaat over het modelaanbod in de VS. Zal veel te maken hebben met wat wel en niet in de VS geproduceerd wordt en onderhevig is aan import belastingen. En het feit dat de Amerikanen een dusdanig werkethos hebben onwikkeld dat ze niet meer in staat zijn een auto in elkaar te schroeven. Zelfs niet naar de kwaliteits standaarden van Mercedes.
Ach, wat mis ik de jaren van vroeger. Bijvoorbeeld medio jaren ’90 had je enkel deze modellen: C-klasse, E-klasse, S-klasse, CL-klasse, SL-klasse en G-klasse. Uitsluitend luxe auto’s die ergens voor stonden. Voornamelijk comfortabele statige auto’s. Wanneer je in die tijd een transport trailer met Mercedii zag rijden, maakte je dat hebberig. Toevallig zag ik vandaag een trailer met wat Atjes, Btjes, Etjes en GLC’s erop. Het enige wat ik dacht was “meh”. [Logt uit en gaat zoeken op Autoscout naar W126’s en W140’s]
C coupe vind ik nog altijd een van de mooiste modellen, jammer dat deze eruit gaat!! Maar ja, ergens ook begrijpelijk, de meeste mensen willen praktisch en dus een sedan of station met 4 of 5 deuren. Daarbij is de coupe ook nog eens fors duurder en dus niet voor iedereen bereikbaar, zeker bij de AMG-modellen is het verschil fors.
Paar modellen minder kan wel als ik de voorraden zie bij de diverse dealers in Nederland.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).