• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi schrapt einddatum benzinemotor en flirt met R8-opvolger!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 17 juni 2025 om 16:58 – 7 Reacties

De deadline van 2033 is weg!

Audi geeft met de lancering van de nieuwe Q3 duidelijk aan in welke richting het merk gaat in Nederland: de geëlektrificeerde. De dieseluitvoering en benzineversies gaan stilletjes aan ons huisje voorbij, maar de PHEV komt wel gezellig op bezoek. Dat kan nog jaren het geval zijn.

Audi-baas Gernot Döllner bevestigt vandaag namelijk dat de eerder genoemde deadline van de verbrandingsmotor bij het merk van de baan is. Het einde van TFSI-motoren is door vorige bestuurders gepland in 2033, maar daar gaat Döllner niet in mee.

”We hebben al besloten om de productie die eerder gecommuniceerd is, te verlengen. Audi lanceert tussen 2024 en 2026 een compleet nieuwe line-up aan verbrandingsmotoren en plug-in hybride voertuigen. Dat geeft ons de komende zeven, acht, misschien zelfs tien jaar complete flexibiliteit. We zullen dan wel zien hoe onze markten zich ontwikkelen”, zegt Döllner tegen Autocar.

Het Audi-gamma van de komende jaren

Döllner gaat ook in op de modellen die je voorlopig bij de Audi-dealers kunt tegenkomen. Er zijn helaas geen plannen voor een nieuwe A1 of Q2. De basis van de ID.2 laat Audi dus onbenut. Wie wil instappen bij Audi, kan dat bij de A3 of Q3. Een A3 e-tron is ook al onderweg en moet in 2026 klaar zijn. Bovenaan het menu staat de A8 bij de ”lage modellen” en de hoge instappers gaat het niet verder dan een Q9.

Nieuwe Audi R8? Of TT misschien?

Dan missen we in het assortiment nog de leukere modellen. Uiteraard blijven de S en RS-lijn bestaan, maar komen er ook sportieve modellen, zoals de R8 en TT van weleer? Döllner had dit makkelijk kunnen ontkennen, maar doet dat niet. Hij zegt dat Audi ”denkt aan alles”. Hij vervolgt: ”Wij zijn autoliefhebbers, laat je verrassen. Er is ruimte voor Audi in dat soort segmenten. We overwegen verschillende mogelijkheden, maar het is nog net wat te vroeg om hierover te praten.”

Spotter: @wassiliproductions
Spotter: julian06

Volgende VAG-rondje is van Audi

Alles dat je de komende jaren gaat zien van grote Volkswagen tot en met hoge Porsche heeft een achtergrond bij Audi. De grotere modellen (dus zeg maar vanaf de A5 naar boven) krijgen hard- en software uit de Audi-fabriek. Dus ook het SSP-platform waar Rivian voor aansluit. De eerste Audi’s op de nieuwe basis moeten eind 2027, begin 2028 verschijnen.

Resumé: Audi gaat nog lekker lang door met de verbrandingsmotor en vergadert over een nieuwe sportauto. Drie hoeraatjes voor Audi!

Foto: Audi R8 V10+ gespot door @wassiliproductions via Autoblog Spots

Ook interessant!

  • Jeffrey kocht zijn DROOMAUTO, een Audi R8 V10 PERFORMANCE #MijnAuto
  • Gespot - Audi R8 heeft een spoilertje
  • Nieuwe Audi R8? Bij VAG weten ze van niks!
    Nieuwe Audi R8? Bij VAG weten ze van niks!
  • 'Audi R8 komt terug, met V8 uit de Temerario'

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, gernot-dollner, R8, R8 V10, R8 V10 Plus, V10, V8

Vorig bericht: « Gespot – Een gifkikker op anabolen
Volgend bericht: Ja, echt: je kan nu een 1.250 pk sterke V8 af fabriek krijgen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mike zegt

    17 juni 2025 om 17:16

    Doe ook maar even een nieuwe A5 coupe alsjeblieft 🙏🏻

    Login om te reageren
  2. vopo zegt

    17 juni 2025 om 19:25

    Ik zou momenteel toch niet eind verantwoordelijk willen zijn van een van de Europese merken. Je hebt te maken met een niet consequent Europees beleid en anderzijds met elektrische Chinese auto’s die scherp in de markt gezet kunnen worden door massale overheidssteun.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 juni 2025 om 22:57

      Zucht. Die overheidssteun zorgt er voor dat in China veel auto’s voor de Chinese consument ontwikkeld worden en enorme lokale concurrentie zorgt er ook dat de ontwikkeling daar heel snel gaat. Qua interieur en EV techniek zijn ze Europa en de VS al ruim voorbij. Wat Chinese auto’s hier goedkoop maakt zijn de moderne arbeidsarme fabrieken en de lage loonkosten want transport kost ook bijna niks. Dat je in China goedkoop kunt produceren weten alle electronica fabrikanten al jaren en de afdeling inkoop van de Action ook.

      Login om te reageren
      • vopo zegt

        18 juni 2025 om 00:20

        En dus moeten we het maar goed vinden dat er hier in Europa honderd duizenden mensen hun baan verliezen. Je kan goedkope spullen van de Action niet vergelijken met dure producten zoals een auto. Maar prima hoor lekker oogkleppen op houden en niet zien dat China in alle belangrijke continenten zeer gevaarlijke overnames doet. Momenteel vooral in Afrika.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          18 juni 2025 om 07:49

          Stap even uit die indoctrinatie. Dat Trump bang is voor China betekent niet dat wij dat ook moeten zijn. Er is geen verschil tussen goedkope spullen bij de Action en Chinese auto’s, allebei zijn het middelen waar de westerse consument haar koopkracht effectief mee in kan zetten.
          Wat gebeurt er nou eigenlijk met mensen die hun baan verliezen? Gaan die dood? Worden ze ziek? Nee, na een korte periode van onzekerheid vinden de meesten een nieuwe baan. Af en toe van baan wisselen is zelfs goed voor een mens. Sommige mensen die nu vastzitten in dom productiewerk kunnen elders in de maatschappij nuttiger worden ingezet.
          Je hebt het over gevaarlijke overnames in China. Toen Europa overnames deed in Afrika werden legers ingezet, dat was pas gevaarlijk. Wat de Chinezen doen is strategisch. Waarom investeren wij eigenlijk niet in Afrika? Oh ja, dat zou ontwikkelingssamenwerking zijn en dat mag niet van de domme rechtse populisten.

          Login om te reageren
  3. audirs3 zegt

    17 juni 2025 om 20:52

    Hopelijk blijft er ook in de verre toekomst ruimte voor EREV’s, met een goede elektrische range en dan een generator op ethanol ofzo. Handig voor de caravan trekkers.

    Login om te reageren
  4. verdebosco zegt

    17 juni 2025 om 22:55

    Doe dan een historisch verantwoorde 2.1 5-cilinder met een flinke elektromotor, of twee elektromotoren. PHEV. Zeg 800-1000 pk. De Audi Sport Quattro e 2026.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North