
Smöllen, Audi presenteert wat zij doen ter ere van 50 jaar vijfcilinder met een lekkere hommage genaamd GT50.
Krijg nou wat. Het idee om een lijstje te maken over hoogtepunten van de Audi-vijfcilinder kwam natuurlijk niet vanmorgen uit de lucht vallen, maar als naadloze aansluiting is er nu meer info over een nieuw concept van Audi wat ook de vijfcilinder probeert te eren. Dit is de Audi GT50 Concept.
Audi GT50 Concept
Om mee te beginnen: dit is een concept die wederom is bedacht door de Azubi’s van Audi. Dat zijn de studenten van Audi’s designstudio die als ultieme opdracht leren hoe je een daadwerkelijk design van begin tot eind presenteert. Dat resulteerde eerder al in gave concept cars zoals de Audi RS 6 GTO, NSU Prinz e-tron en de A25 years. Het is meestal een eerbetoon aan iets wat Audi groot heeft gemaakt. Soms gaat het in productie, bijvoorbeeld bij de RS 6 GT. En nu we het daar toch over hebben: diens poging om de Audi 90 IMSA GTO te eren wordt herhaald met de GT50.

Dat was toch wel één van de letterlijke hoogtepunten van de vijfcilinder. Audi’s entree in de IMSA-serie en specifiek de GTO-klasse zorgde voor een naar 720 pk uitgebouwde versie van de 2.2 liter vijfcilinder. Dat in combinatie met quattro reed de concurrentie flink zoek in de jaren ’80 en ’90. Sterker nog: de Audi 90 was zo veel sneller dan Amerikaanse concurrenten, dat de IMSA een verbod op vierwielaandrijving doorvoerde. Zo trok Audi zich na één jaar weer terug (met dank aan @RRRobert voor deze toevoeging!).

Goed, de GT50 Concept. Ja, ook dit is een eerbetoon aan de Audi 90 IMSA GTO. Vandaar ook dat de styling probeert de hoekige Audi 90 in combinatie met die extreem brede bodykit terug te brengen. De rest is lekker minimalistisch, maar wel met een heel erg lekkere stance. Niet in de laatste plaats door net als zijn grote voorbeeld een set gigantische turbofan-velgen.

RS 3-motor!
Met projecten als die oude A2 en de NSU Prinz verwacht je wel dat de Azubi’s al vroeg in het stadium van de huidige wereld leren dat elektrisch de toekomst is. Niks van dat in de Audi GT50 Concept. Voorin ligt de 2.5 liter vijfcilinder uit de huidige Audi RS 3 met 400 pk. Natuurlijk de meest logische keuze, daar de motor die de GT50 eert nog steeds gebouwd wordt.


Het betreft uiteraard een soort afstudeerproject van de Azubi’s, die wat ons betreft direct een fulltime baan mogen krijgen in de designstudio. Daarover gesproken: de Audi Concept C lijkt te bewijzen dat Audi een soort retro-futuristische designtaal wel ziet zitten. Massimo Frascella, kijken we mee?





Dat ziet er wel erg LEGO uit.
Wat een design armoede tegenwoordig, verschrikkelijk dit.
Nee dankje, jemig wat lelijk
Met dit soort ontwerpen heb je geen jeugd meer nodig, maar kun je het misschien beter aan Ai overlaten.
Aan de ene kant eindelijk een ontwerp zonder overbodige lijnen, vouwen, inhammen en glooiingen, maar aan de andere kant schiet dit wel erg ver door naar een heel minimalistisch iPhone ontwerp
Maak dan.
Ben duidelijk niet de enige die het een lelijk hok vind. Wat fantasieloos dit. Met LEGO maak je het nog mooier.
Die voorspoiler… echt ??
Als dit nu de allereeste, zéér grove, laag resolutie schets, van een concept van een conceptmodel was geweest, dan zou ik zeggen:
Hou het vooral binnenshuis en ga er vervolgens verder aan werken.
🙄
Ik vind dit wel lekker retro strak design, dat terug wijst naar de tijd dat Audi strakke rechthoekige auto’s maakte.
De Concept C is ook extreem het tegenovergestelde van de huidige Audi Pippo de Clown Design van “Marc Lichte”.
Wat het uiteindelijk gaat worden met Audi design zullen we in een paar jaar pas gaan zien, omdat alles nu vernieuwd is of wordt, met het dramatische “Mark Lichte” design.
Alles wat er is en nog komt, aan “Q” modellen, Q7, Q9, de komende A2 e-tron, en zelfs de A3 die nog het huidige dramatische schermen interieur design gaat krijgen, als de RS3 GT geïntroduceerd wordt.
Dus de komende 2 jaar blijven we nog tegen de “Marc Lichte” Design troep aan kijken.
Wat een onhandige sneeuwschuiver!
En bovendien is het nog maar zeer de vraag of het ooit nog noemenswaardig gaat sneeuwen, dus ze hadden dit waar mij betreft achterwege mogen laten.
Maak je maar geen zorgen over 10-25 jaar wordt het hier gewoon weer streng winterweer, en dat heeft met de (AMOC) te maken die vertraagt en minder snel warm water naar het noorden transporteert.
Minder warm water betekend koudere winters.
McGovern is bij Audi aan de slag. Copy nothing.
Had gedacht dat de Audi fans dit wel wat zouden vinden, kan je je toch vergissen. Overdesigned en te blokkering, plasticachtig, hommage aan het verleden, niet aan de oer quattro die alles en iedereen zoek reed. Van de grote drie, neig ik altijd meer naar BMW en Audi, maar dit gaat echt te ver.
Dit doet mij echt helemaal niks. Ik heb zelf oa. een audi 90 quattro met i5 motor en een audi S2 sedan met i5 20VT (ook quattro), dit hierboven is toch wel minimalistische treurnis om mee te liften op de successen van weleer zonder er moeite voor te willen doen.
Ik vind m prachtig! Jammer dat dit nooit zo gemaakt zal kunnen worden (scherpe randen, uitstekende velgen). Vergelijk dit met de foto van de bizar lelijke Genesis die er vlak bij staat op Autoblog.
Nou de 5-pitter verdiende een mooier afscheid!
Geweldig, al die verschillende meningen (en dus smaken).
Ik vind hem echt briljant, maar heb er ook alle begrip voor als je hem niet mooi vind.
Super gaaf!
Gaaf model. Retro en modern tegelijk. Strak en met een echte torpedolijn, een echte Audi.