Autoblog advies: hot hatch of spaarwonder voor €5.500

Auteur: , 90 Reacties

Iedereen kent het dillema: gaan we verstandig doen of leuk? Vandaag kijken we in welke mate de twee te verenigen zijn!

Panda

Je eerste auto. Sommigen hebben hem al op hun vijftiende, om hem helemaal klaar te maken. Anderen wachten er wat langer mee. Zo ook met Joey. Ondanks dat hij gek is van auto’s, was er nog geen noodzaak om een auto te hebben. Dit gaat binnenkort echter veranderen, laat hij ons weten via een e-mail bericht. In verband met de studie van zijn vriendin en zijn werk hebben ze binnen 2 maanden een auto nodig.

Ok, een auto. Helder. Maar wat? De twijfel sloeg toe in huize Joey, want er is gewoonweg zo veel keuze dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Aan de ene kant denken ze aan een Volkswagen Up. Lekker voordelig om te rijden en het zijn zeker leuke wagentjes. Maar als Joey zijn autohart een beetje volgt, dan ziet hij op Marktplaats dat een Honda Civic Type-R ook in het budget valt.

Uiteraard weet Joey dat zo’n Civic veel meer verbruikt, duurder is in de verzekering en dat de wegenbelasting hoger is. Maar dan heb je ook meer auto. Meer fun, meer snelheid maar bijvoorbeeld ook meer ruimte. Kortom, Joey zoekt een auto waarmee hij én lol heeft én wat financieel tussen die twee in ligt.

De bekende tabel met de wensen en eisen Joey:

Huidige /vorige auto's:Geen
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€5.500
Jaarkilometrage:enkel zomergebruik/ anders 10.000
Brandstofvoorkeur:Geen voorkeur
Reden aanschaf andere auto:Reis tussen studie, werk en thuis word langer dus is het OV niet meer handig/fijn.
Gezinssamenstelling:2 Volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:n.v.t.
No-go modellen / merken:n.v.t.

Twijfel. Moeten we de ratio of emotie aan spreken? Waarom niet beide? Normaal gesproken is een kleine A-segment skelter met motor en dak voldoende om droog door het verkeer te waggelen. Echter, het feit dat je verwacht slechts 10.000 km per jaar te gaan rijden opent wat perspectieven. Zo blijven de gebruikskosten én de afschrijving beperkt. Omdat er tussen een Up of Civic Type-R wel heel veel verschil zit, beginnen we met de zuinigste auto en gaan we stapsgewijs naar de auto’s met meer vermogen toe. Echter: alle aanbevelingen hebben ons inziens voldoende kwaliteiten om de ritjes met plezier af te leggen.

60pk: Ford Fiesta 1.25 Limited
Het bewijs dat een leuke auto helemaal niet snel hoeft te zijn. Het is wel belangrijk dat er een fijn motortje in zit. De 1.25 van Yamaha is namelijk een pareltje. Het gaat absoluut niet hard, maar het blokje is lekker soepel, hangt prima aan het gas en klinkt best aardig. Voor 5,5k kun je een redelijk jong exemplaar krijgen met weinig kilometers. Check wel even of er airco op zit, want dat hadden ze niet allemaal. Dankzij de grote voorruit en het donkere interieur kan het in de zomer flink warm worden. Nog een voordeel van een jonge Fiesta zijn de lage onderhoudskosten en het geringe verbruik. Verder zijn er wel een paar kleine dingetjes waar je rekening mee moet houden als je een Ford Fiesta zoekt, Wouter neemt ze stapsgewijs met je door in dit filmpje.

Fiesta

85 pk: Mazda 2 1.3 S-VT (DE)
Een stapje hoger vinden we de Mazda 2. Deze auto rijdt net zo leuk als de Ford Fiesta en daar is een eenvoudige verklaring voor: ze staan op hetzelfde platform. De Mazda 2 stuurt zowaar nog ietsjes fijner. Gas los in bochten soort er voor dat de kont ietsjes om komt. Leuk! De bak schakelt zeer precies en de besturing biedt zowaar gevoel. De 1.3 motor is een prima torretje. Die 25 paarden extra ten opzichte van de Fiesta voel je echt. Er is ook een 1.5 met 105 pk geweest, maar de meeste exemplaren lijken nét buiten het budget te vallen. De vijfdeurs is marginaal praktischer, maar de 3-deurs versie toont vele malen leuker.

2

100 pk: Fiat Panda 100hp (169)
Een stapje hoger qua vermogen, maar een stap naar beneden qua auto. De Panda 100hp is een zeldzaam leuk stadsrakkertje. De stoere bumpers en grote wielen geven de Panda precies de goede uitstraling. Je merkt wel dat de Panda (aankoopadvies) een klasse lager is, niet zozeer dankzij het formaat (de Panda is opvallend ruim), maar wel qua rijden. De Panda is luidruchtiger en minder mooi afgewerkt. Maar dat maakt niet uit, want je wilt rijden met een 100hp. Daarmee scoort ‘ie absoluut punten. Het onderstel is een tikkeltje aan de harde kant en de motor klinkt niet heel bijzonder. Het is wel een verslavend leuk autootje om constant vol gas mee te rijden, zonder dat je direct je rijbewijs moet inleveren.

Panda

125pk: Suzuki Swift Sport
Schandalig dat niet iedereen in deze auto rijdt. Zover we kunnen bedenken heeft de Swift Sport namelijk geen nadelen. De looks zijn goed, niet te opvallend maar wel stoer genoeg met die grote velgen en dubbele uitlaten. Het interieur is on-Japans frivool en de Recaro stoelen zitten prima. De motor is een 1.6 met 125 pk en ergens lijkt het alsof de Suzuki Motordivisie geholpen heeft om het blokje goed te laten klinken. De Swift is minder hard dan de Panda en stuurt ook wat fijner: preciezer vooral. Ze staan bekend als zeer betrouwbaar (let wel op deze punten) en de meeste Sport uitvoeringen zitten goed in de spulletjes. Toppertje!

Swift

150 pk: Mitsubishi Colt CZT (Z30)
Als het even kan pakken we de enige Nederlandse hot hatch zonder pretenties er ook even bij. Waarom eigenlijk geen Colt? Je hebt met 150 pk meer dan voldoende vermogen, alhoewel deze makkelijk naar 170-200 pk te tillen is. Goede torretjes. De CZT heeft fijne sportstoelen en is ruimer dan je zou denken. Met de betrouwbaarheid zit het meer dan goed, check hier het korte lijstje van aandachtspunten.

Colt

170 pk: Mini Cooper S (R50)
Heel voorspelbaar, maar oh zo leuk. De Mini Cooper S is een van de revelaties van de afgelopen vijftien jaar. Weinig auto’s weten zo’n grote grijns op je gezicht te zetten. Dat gezegd hebbende, het is niet allemaal perfect. Er zijn namelijk nogal wat issues waar je rekening dient te houden, te zien in dit aankoopadvies. Veel punten kun je zelf al checken voor dat je überhaupt over gaat tot aanschaf. Voor 6 mille heb je voldoende keuze uit exemplaren van de eerste generatie ná de facelift. Het uiterlijk kan misschien wat te lief zijn, maar het is al jaren hetzelfde waardoor je niet overduidelijk in een oud model rond rijdt. Nog een fijne bijkomstigheid daarvan: de afschrijving valt erg mee, Mini’s zijn altijd wel goede handel.

Cooper S

200 pk: Honda Civic Type R (EP3)
Een van de leukere hot hatches van zijn tijd. De Civic Type-R is nog een old-school Hot Hatch. Je zult echt moeten trappen om vermogen op te wekken. Dan wordt je wel beloond met een luide VTEC snerp. Het onderstel is wel behoorlijk hard. Het binnenste achterwiel til je geregeld op. De zitpositie is even wennen. De Civic Type-R is gebaseerd op een, ehh, Civic EP3 en deze hadden een hogere instap en zit. Ook de plaatsing van de pook is anders want deze zit hoog, net onder het dashboard. Zoals bij een Peugeot 806 of Fiat Multipla. Dat went overigens vrij snel. Sterker nog, die rare plaatsing van de pook ga je erg waarderen wanneer je flink gaat sturen. Maak niet de fout door een exemplaar van een generatie later uit te kiezen. Die waren lang niet zo leuk: onderstel technisch gezien een stap terug en gewoonweg te zwaar.

Civic

210 pk: Seat Leon Cupra R (1M)
Er zijn veel auto’s gebouwd op het A4 (PQ35) platform van Volkswagen. Op zich een handig platform, want er zijn van allerlei auto’s op gebouwd. Nadeel: het was technisch niet een hoogstaand platform. Dus rijdersauto’s zijn er eigenlijk niet geweest. Voor een standaard Golf, Toledo of Octavia voldeed het prima, maar de Golf GTI was zeldzaam saai. De Seat Leon Coupra R is een welkome uitzondering. Deze staat weliswaar op het zelfde platform, maar is aangepast door Seat Sport. En dat merkte je. De Seat Leon Cupra R was een van de fijnst rijdende hatches van zijn tijd. Geen hooligan als de Focus RS, maar een competente allrounder. De motor is de bekende 1.8 20VT met 210 pk (werd later 225) en klinkt nergens naar, maar zijn betrouwbaar en verbruiken redelijk weinig. Daarbij vinden wij hem telkens mooier worden, met name die Alfasud-esque kont heeft wel wat.

Leon

250 pk + YOLO: Alfa Romeo 147 GTA (937A)
Als Ferrari een hatchback zou maken, zou dit het worden. Een hemels klinkende motor, heerlijk overdreven styling en sportstoelen waarvan de zittingen zijn uitgevoerd met kleine reepjes leer. Dat allemaal op basis van een van de fraaiste hatchbacks ooit: de Alfa Romeo 147 (aankoopadvies). Maak je geen illussies: deze auto zuipt als een malle, kost veel in onderhoud en de verzekering is ook pittig. Daarbij rijdt het niet eens zo goed als ‘ie er uit ziet. Een lichtvoetige auto is het niet. Het ESP kan niet uit en de GTA heeft nogal last van torque steer. Voor vele dynamische problemen zijn er overigens upgrades om het te verbeteren. De reden waarom de 147 GTA erin staat is om dat de afschrijving enorm zal meevallen. Sterker nog, in deze tijd van supersnelle maar steriele Hatches is de 147 GTA een verademing, waardoor een lichte stijging eventueel tot de mogelijkheden behoort. Een goede auto voor als je niet van plan bent er mee te gaan rijden. Vandaar Yolo.

147

 

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



90 reacties

De Mini is geen R50 als het een S is, maar een R53 is een S.
Ik zou de Mini kiezen heerlijk speelgoed! Plakt verschrikkelijk goed op de weg!
Die van mij staat trouwens te koop! Mocht je interesse hebben!
@minir53: en weinig afschrijving .
@minir53: beetje tegenstrijdig, je zou de Mini kiezen maar tegelijkertijd biedt je je eigen Mini te koop aan. Maar de Mini is een veilige keuze en rijden lekker!
@pinut187: valt toch mee? Hij kan net zo goed naar een nieuwe Mini aan het kijken kunnen zijn bij wijze van ;)
@pinut187: wil alleen maar zeggen dat Mini’s heerlijke auto’s zijn, wil er niet voor altijd in rijden.
Ben nu namelijk aan het kijken voor een Nissan 350Z of een 335i coupe of een Audi A5 3.2
@minir53: a5 kun je laten staan als je ook een 350z of 335i overweegt…
@minir53: koop een 335i dat is hét totaal pakket. De 350z en A5 zijn on-tunebaar en beide een dashboard om je ogen van uit te steken. En het geluid van een 335i incl downpipe is heftig!
@minir53: Weinig afschrijving is een nadeel in dit geval. Onder de 2 ton ga je ze niet vinden met het gestelde budget. Bovendien zijn de Mini’s bovengemiddeld duur in onderhoud. De eerste generatie is kwalitatief een stuk minder dan de courante Mini’s
Swift
Ik zou de swift sport doen geweldig onderstel en een lekker blok om toeren mee te maken.
@dirkiii: al gehad toevallig dirk?
@edje: ja oude type gehad. Lekker scheur ijzer die heel goedkoop in gebruik is zoals verzekering belasting, (op brandstof na het is echt een zuipschuit) snelweg is vermoeiend vanwege de 5-bak en windgeruis. Als je bijna geen snelweg rijd raad ik hem aan als je dagelijks snelweg rijd, neem geen swift ook geen 1.3 of 1.5 die zijn ook vermoeiend. De huidige generatie swift is op de snelweg een stuk prettiger ook volgas op de autobahn is prima te doen (maar stuurt minder lekker als de vorige generatie swift)



Nadeel van de Swift Sport is het ontbreken van een 6e versnelling.. De eerste 5 zijn héérlijk kort, maar bij 120km/u draait ie erg veel toeren.. Voor de rest heerlijk karretje.

@mcshine: ik rij al jaren met een grote glimlach in een Swift Sport uit 2008. Enige nadeel is inderdaad het ontbreken van de zesde versnelling. Let wel: je went er aan en zo’n herrie is het nou ook weer niet.
@mcshine: De facelift Swift Sport heeft wel een 6-bak :-)
@willempjuh: maar die rijdt wat minder scherp.
@willempjuh: Is een nieuw model ipv een facelift :)
@willempjuh: Mooi! Als je die voor 5,5k weet uit te halen, doe je me er maar 2.;)
@mcshine: Helemaal mee eens gelukkig rijkt de 5e versnelling wel heel ver. 210 op gps snelheid in Duitsland was prima te doen. Alleen met 250km weer tanken
via Android app
Probeer dit soort auto’s maar eens met automaat te vinden, kost ongeveer het dubbele voor een leuk model.
@fabiotol: hot hatch met een automaat? Nee..
via Android app
@pinut187: de helft van de auto’s is geen hot hatch in dit topic.
@fabiotol: waarom automaat?
via Android app
@brandon1997: omdat een machine beter en sneller is dan een mens.
@fabiotol: Hahahaha, jij hebt overduidelijk nog nooit in een Peugeot 508 met automaat gereden. Toegegeven, bij de meeste luxueuze auto’s snijdt je argument hout, maar er zijn ook nog talloze gevallen te bedenken waar je écht geen automaat wil hebben, tenzij je natuurlijk niet anders kan omwille van een beperking of een automaat-rijbewijs.

Daarnaast, wil je in zo’n kleine hatch een automaat? Ik rij vrij veel met een Seat Mii, en ik zou er echt niet aan moeten denken om daarin met een automaat te moeten rijden. Het zelf schakelen is het enige wat rijden in zo’n karretje nog een beetje leuk maakt.
@germancarsftw: Het is maar wat je referentiekader is. Ik vind de 8-bak van BMW of de DCT-7 van MB ook vreselijke autobakken … doe mij maar een handbak ! Enige automaat die me goed beviel is de DSG-6 van de snellere Audi’s. Maar goed; het hangt ook heel erg van de paring met de motor af …
@dawwg: Ik rij voor mijn bijbaantjes (hiker en studentchauffeur) in de meest uiteenlopende auto’s, en ik moet zeggen dat ik het over de bakken van Mercedes en BMW het niet met je eens ben. Ik heb in zowel een 528i als een 520d GT met de achttraps automaat gereden, en in beide gevallen was het echt een fantastische ervaring. Zelf hadden wij thuis een E 350 CDI, met de 7G-tronic, en ook daarin heb ik me nooit geërgerd aan de automaat. Ik rijd (ondanks mijn 20 jaar) meestal in de comfortstand, dus misschien heeft het ook wel wat met rijstijl (inderdaad, een referentiekader) te maken.

Voor mij is de keuze handbak-automaat dan ook per auto verschillend. Een 3-serie met handbak is wel leuk, maar een C-klasse bijvoorbeeld totaal niet. Het hangt voor mij niet alleen af van de paring met de motor, maar ook van het algehele karakter van de auto.
@germancarsftw: mijn pa heeft een hybrid4 maar is die automaat dan zo slecht? Ik hoor hem er nooit over klagen
@jdmpetje: Oei, juist de hybrid4 vond ik echt verschrikkelijk juist… Ik heb met de HDI en de Hybrid4 gereden, en in beide liet de bak eigenlijk blijken niet te weten wat hij wil. Er vallen enorme gaten in het vermogen tijdens het schakelen, en soms lijkt de bak niet te weten in welke versnelling hij moet gaan zitten. Echt zonde, want verder is het een erg fijne auto vind ik. Ik weet niet welk model je vader heeft, ik heb zelf alleen maar in eerste generaties gereden (leasebakken die opgehaald moesten worden bij het aflopen van het contract), dus wellicht is het probleem inmiddels verholpen.
@germancarsftw: ook de eerste generatie. Heb hem er nooit over gehoord maar het kan best. Inderdaad een hele fijne auto voor de rest, we hebben hem al 5 jaar. Eind van het jaar komt er een Talisman.
@germancarsftw: het alle ergste is volgas van de 1 naar de 2 lijkt wel of de bak onder de auto wegvalt.

De vol automaat is wel prima met schakelen.

@jdmpetje: misschien klaagt uw vader nooit ??
@germancarsftw: 508 is ter “echte” automaat, gerobotiseerde bak… Automaat is beter, en het is helemaal een feest als ie aan de stuurkolom bevestigt is!
@henkhupelschoten: Das beste oder nichts: Hebel an der Lenksäule
@henkhupelschoten: 508 is er zeker met “ekte” 6 traps automaat. Alleen fiscaal denkend Nederland bestelde helaas massaal de gerobotiseerde handbak.
@fabiotol: dan is de trein het ultieme alternatief, daar schakel je jezelf als zwakste schakel volledig uit ;)

Voor mij een handbak, het gaat me om de beleving, niet om de snelheid. En ja, ik rij best veel (50k/jr) en ik sta veel in de file.
@fabiotol:
Nee hoor. Ik rijd ook automaat vanwege een beperking na een ongeluk. Ik heb een Swift 1.5 automaat. 100 pk. Snel zat. Stuurt geweldig, keyless entry, alles zit erop en zeer betrouwbaar. Niet heel ‘hot’ maar zeker sportief. Tweedehands prima te koop vanaf minder dan vijf mille. Niet voor de 1.3 gaan! Die heeft een gerobotiseerde handbak. De 1.5 een echte automaat.
via Android app
@mobieler: ik ga maandag voor de full-option 1.5 kijken, maar deze is beduidend duurder dan 5,5k
@fabiotol:
Dan is het waarschijnlijk een wat jongere met minder kilometers. Ik heb er 7.5 voor betaald. Was uit 2006. Had 33.000 gereden. Als nieuw
@fabiotol: Wij hebben een Cooper S automaat gehad (R56) met flippers en dat reed fantastisch! Geen moment de handbak gemist. Leukste auto die ik ooit gehad heb.
Een nette Mini R53 van na de facelift is trouwens niet te vinden voor dit budget. Ik heb onlangs een R52 Cabrio Cooper S aangeschaft voor 9k, mooi aangekleed, goed onderhouden en net geen ton gelopen.
Swift Sport!
Overdreven styling op de 147? Vind hem eigenlijk best clean. Een A45 AMG die is pas overdreven gestileerd en tevens lelijk maar dat terzijde. Verder is een GTA voor die prijs erg lastig te vinden met een beetje normale km stand.

Maar hoe dan ook is mijn advies nog heel even doorsparen voor een goede GTA met een enigszins aardige km stand en sluitend en gedocumenteerd verleden.
Heerlijke auto.
@cpp1: Een AMG45 lelijk? je mocht willen dat je er eentje in je garage had staan. In ieder geval een stuk spannender design dan alles wat tegenwoordig uit Ingolstadt rolt… De 147 gta vind ik overigens ook wel een erg leuk autootje…
@maarten020: Kwestie van smaak denk ik zo, ik heb ook niks met die a45 amg. Dat ding klinkt voor geen meter met die viercilinder en die scheet geluiden bij het overschakelen. Dan veel liever een audi rs3 met zijn vijfpitter. Maar nog liever een BMW m140i met rwd, daar heb je echt heel veel plezier mee.
@maarten020: ja heel lelijk. En heb leukere auto’s in m’n garage staan.
@cpp1: schaal 1/18 ;-)
@maarten020: deze: http://www.autojunk.nl/2015/11/gebroederlijk-achter-elkaar

En nog 2 andere, maar die staan niet in de garage maar onder de carport.
@cpp1: zoals gezegd…smaken verschillen…
Corolla T-Sport! (192pk)
Mooi opgebouwd lijstje! Zou zelf voor de Civic, Leon, of de Alfa gaan. Ligt er een beetje aan wat er beschikbaar op de huidige markt. De Swift en Colt zijn ook wel goede keuzes want erg betrouwbaar. De Mini is en blijft ook wel een leuk stuurmans autootje, en niet alleen voor kappers of vrouwen.
Ford Focus. Rijdt precies goed, zijn betrouwbare beestjes en gemakkelijk te krijgen voor dit budget. Neem de 1.6 met 100pk met handbak. De automaat is pure horror….

Check wel even de stoelen. De standaard stoelen zijn acceptabel, maar de zogenaamde sportstoelen (volgens mij een veel gekozen optie) zijn voortreffelijk. Kan ik het in ieder geval heel goed in volhouden.
@Rob: gewoon voor een titanium / futura uitvoering gaan en niet een ghia. Focus inderdaad ook mijn voorstel mbt mooie middenmoot.
Ik denk dat je met de Swift wel goed zit, hier zijn nog twee alternatieven;

Een Grande Punto met de 1.4 T-jet zit ook in het budget. Door de zesbak blijft het bij hogere snelheden relatief rustig, de turbo zorgt ervoor dat de Punto altijd wel weg wil. Tuning bij Savali of Squadra levert extra vermogen op. Qua rijgedrag moet je geen overdreven sportieve wensen hebben, maar het rijdt wel goed: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=291117108

Citroën C2 VTS. Ik weet er zelf niet veel van, maar volgens mij is dit model wel eerder aangeraden als leuke auto: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=281577070
Hoe krijg je het voor elkaar om een hot hatch lijstje te maken zonder er iets Frans in te zetten, toch een land waar een paar heerlijke scheurijzertjes vandaan komen.
@jpo26: misschien een gebrek aan hot-hatches in die prijs/leeftijd range.
De Swift, Colt of Mini, want zijn vriendin moet er ook in willen rijden! ;-)
Grande Punto sport. Heerlijke auto. Mocht je extra ruimte nodig hebben, heb ik nog een set originele dakdragers liggen ;) Nieuw in doos, voor de 3 deurs.
Leon Cupra R is top. Maak niet de fout voor een gewone cupra te gaan. 4wd en de 2.8 maken het een loeizwaar hok. Audi s3 8L moet ook lukken. Maar knappe exemplaren worden alweer duur.
@dutchdriftking: daarom voor de topsport kiezen. 180pk voorwiel aandrijving en veel lichter omdat er geen haldex troep op zit. een racekat en chipstjoen zit je op 220 pk :-)
Peugeot 206RC / Gti180 zijn voor 5500 op te halen. 180pk / 1050kg, en 150.000km jong.
Aandachtspunt: krakende achteras kan zijn dat die vervangen moet, uitlaat die wegrot als je er al naar kijkt (ervaringsdeskundige met mn 2e uitlaat in 4 jaar)
@peug206: meestal is het dan de draagarm.
@dailydriver: dat hoop je met een Peugeot ;) ken genoeg gevallen dat de achteras compleet vervangen moest worden a 500€ tot 750€ (weet exacte tarief niet meer)
Een fatsoenlijke 147GTA ga je voor dit budget ook echt niet vinden
Een Alfa 147gta kopen voor 5500e? Dream on!
Fiat Panda 100 HP. Zijn 8 van de 10 import uit duitsland.
@dailydriver: dus?
@bouwvakkert: van veel exemplaren is niet of volledige historie bekend.
ik zou kiezen voor een abarth grande punto. Top looks en prestaties. En exclusief
Zou zelf het liefste de Civic op de oprit hebben, maar er staan best wat leuke auto’s op het lijstje.

En hoewel dat de Fiesta leuk stuurt, verstandig is en best een prima kar is. Is hij met 60pk wel echt te langzaam on echt “leuk” te zijn.
“Ondanks dat hij gek is van auto’s, was er nog geen noodzaak om een auto te hebben.”
Je bent autoliefhebber, of je bent het niet. Ben je het wel, dan is die noodzaak er gewoon. Altijd. Punt.

Dat gezegd hebbende, uit dit lijstje de Mini, Seat, of Alfa.
@e1000bmw523i: wat een onzin, als je het niet breed hebt en het geld beter ergens anders aan kunt besteden op dat moment wetende dat je over een tijdje wel aan een auto begint is dat toch een prima oplossing.
@bouwvakkert: dat iets noodzakelijk is, wil nog niet zeggen dat het de hoogste prioriteit heeft… ;)
@bouwvakkert: ik zou er letterlijk op vooruit gaan als ik in de bijstand zou zitten en zelfs ik kan twee auto’s en twee motoren rijdend houden. Het zal je verbazen op wat voor dingen een mens kan besparen!
Zie altijd veel leuke bakjes voorbij komen in deze topics en er valt heel veel binnen het budget. Als we echter gaan kijken naar de km standen, dan zou zelfs de dikste benz nog binnen het buget vallen. Waar trek je de lijn bij de km stand? Het lijkt mij valse hoop als de topicstarter na 1,5 jaar weer met een vraag bij autoblog komt voor een advies omdat zijn/haar auto alweer op de sloop staat ivm te hoog onderhoud.
Ikzelf heb laatst een Citroën C2 vtr gekocht. Was opzoek naar een betaalbare, zuinige auto en toch dat beetje sportiviteit. In de rechte lijn zeker niet de snelste, maar ik verbaas mij erover hoe hard dat autootje de bocht omgaat.
Staat een knappe Peugeot 405 Mi-16 op Marktplaats voor 5.700,- Gereviseerde motor enz. Leuk spul, rijdt goed en je hebt wat meer ruimte dan de Panda enz. Weegt ook weinig dus goedkoop in de WB.
Seat leon cupra voor mij…. genoeg auto… klein beetje petjesbak maar fuck it… i want it.
Gister toevallig net mijnn Ford Fiesta 1.25 Titanium terug verkocht aan de dealer i.v.m. aanstaande emigratie. Anders had ik er nog rustig 5 jaar in rond gereden. Leuk wagentje. Die van mij was tevens gechipt naar 100pk, geeft onder in de toeren ff wat meer power en boven in nog extra power.

Dat was voor mij tevens wel een nadeel, komende van een C klasse diesel vond ik het voorwiel aangedreven niet heel prettig en tevens is de fiesta wel een krijser als je er wat power uit wil halen, bij 3k begon die van mij een beetje en op 4k en 5k had je power en 6k was het feest al weer voorbij, vond ik toch een beetje jammer.

Verder zaten er bij die van mij wel leuke opties op.

Al met al niet de snelste of “funste” auto, maar best zuinig, zeer leuk voor in de stad en power zat
Het merendeel van de genoemde auto’s ligt gewoon niet binnen budget, zonder een absurde kilometerstand… MAW slecht advies..;)
@mcshine:
De eerste vijf opties moeten toch prima haalbaar zijn? Denk dat je voor 5,5k hele nette exemplaren kunt oppikken.
Mee eens. En dat werkelijk nieman de Clio RS noemt snap ik ook niet…. Verder kan de ESP oo de GTA wel degelijk uit. Fantastische auto, maar niet binnen dit bugdet.
Renault clio sport?
147 GTA voor €5500 is vragen om problemen.. Het dubbele komt meer in de buurt.. Rijdt hem zelf en het is iedere kilometer genieten, busso V6 klinkt heerlijk!
Ik denk dat de Mitsubishi Colt 1.5 Turbo (CZT) de beste keuze is. De Suzuki Swift op nummer 2 maar die is eigenlijk wat te braaf motorisch. Als je relatie goedkoop wil rijden dan moet de auto ook betrouwbaar zijn en goedkoop in onderhoud. De Mini en de Alfa vallen dan af.

De Honda valt ook af doordat exemplaren die te koop staan binnen het budget al ruim 2 ton gedraaid hebben en ook het brandstofverbruik is wat hoger.
Mini R53 staat ook op mijn verlanglijst :)
Als je budget maxxed op 5,5k en je nu al goed in de smiezen hebt dat een civic vrij kostbaar is om te rijden in vergelijk met een up ( die ook flink geld kan kosten btw.. )
dan moet je zeker wegblijven bij de alfa en de mini.
Ze zijn te vinden binnen budget maar je loopt er op leeg qua kosten…

De leon valt imho in hetzelfde hoekje , al is het maar omdat je voor het budget geen nette zult kunnen vinden.
Net als de civic zijn het ook notoire aftrap wagens dus moet je reserveren om mogelijke gremlins de baas te kunnen , no go lijkt me..

De panda word steeds beter maar of je er in rijden wil ?
Er zijn goedkopere manieren om van a naar b te komen en zo goed ziet ie er
nou ook weer niet uit.

De swift is een goeie en leuke auto maar het word goed zoeken voor het budget…
Al was het maar omdat dit ook een notoire aftrapper is..
De colt is een leuke afwisseling en zit prima in elkaar.

Ik denk dat de mazda de beste optie is.
Kan weinig mee mis gaan , spotgoedkoop om op de weg te houden en ziet er nog best aardig uit ook.
Hou ‘m netjes en je schrijft er ook nog eens amper op af.
Ik sluit mij aan bij volgende voorstellen:
Swift
Clio rs
Punto 1.4 t

Een turbo blokje lijkt mij nog het best omdat die ook koppelrijk genoeg zijn om zuuunig te rijden… En veel power hebben als je op de staart trapt…
De colt vind ik te lelijk… (Maar das persoonlijk)
Ik heb zo’n Panda, heerlijk autootje en je kunt nog eens iemand voor de gek houden bij het stoplicht. Onopvallend en toch snel met 100pk op een lichte auto. Inderdaad hard geveerd (FK schroefsetje lost het stuiterige gedrag wel op), dus niet erg fijn voor drempel-surfen in de stad, maar op de autoweg juist een voordeel.

Onderdelen zijn niet duur, want de onderdelen zijn of gewoon van de Panda of rondom de motor van de Punto. Met mijn woon-werk verkeer van 110km per dag over 90km autoweg haal ik 5.8l op 100km als het moet (soms is de maand wat langer dan het salaris groot is).

Kritiek op het geluid vind ik niet geheel terecht. De 1.4 laat zich heel vlot doortrekken naar de redline en klinkt dan als een hoogtoerig racemachientje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).