Autoblog advies: karaktervolle vakantiemobiel voor €2.250

Auteur: , 55 Reacties

De autovakantie. Wat is er leuker? Inderdaad. Met auto helemaal vakantieklaar maken begint het vakantiegevoel al te kriebelen. Vandaag gaan we op zoek naar een auto specifiek voor de vakantie.

Mustang

Erkan houdt wel van een goede autovakantie. Hij leest al jaren Autoblog, alhoewel zijn vriendin daar het niet altijd mee eens lijkt te zijn. Autoblog kan inderdaad veel tijd in beslag nemen. Erkan is 22 en heeft al diverse auto’s versleten. Allemaal heel verstandige auto’s als een Peugeot 106, Volkswagen Lupo en Fiat Punto. Deze Punto had hij tot voor kort, nu is Erkan tijdelijk autoloos, want hij weet nog niet wat hij nu moet kopen.

Het zou gaan om een vakantie auto, dus echt alleen voor de vakantie. Erkan is van plan de auto na een maandje of 3 toch weer te verkopen. Het hoeft zeker geen zuinigheidswonder te zijn, maar maximaal 1 op 9 zou wel prettig zijn. Ook een must is betrouwbaarheid, want Erkan en zijn vriendin gaan heel Europa door kruisen. Daardoor geven we al vast ons eerste advies: laat de auto een aankoopkeuring ondergaan. Vraag in plaats van korting om een beurt met een eventuele APK. Dan weet je in elk geval dat de auto er even tegen aan kan. Tevens is de auto zo makkelijker te verkopen.

We zitten ditmaal niet vast aan een bepaald type auto, zo lang het maar leuk is. Offroader, cabrio, sedan: alles mag. Het budget is beperkt tot €2.250. Het is zeker niet onmogelijk om een goede auto te vinden voor dat bedrag, maar het is belangrijk om de ogen goed open te houden. Aangezien Erkan zijn verlies al incalculeert raden we aan om voor de muurbloempjes te gaan. De auto’s die links gelaten worden, daarmee kun je een goede deal doen.

Zoals je van ons gewend bent, de eisen verwerkt in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Fiat punto 1.2 1995
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€2.500
Jaarkilometrage:enkel zomergebruik/ anders 10.000
Brandstofvoorkeur:Geen voorkeur
Reden aanschaf andere auto:Extra vakantieplezier
Gezinssamenstelling:2 Volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:ik sta open voor (bijna)alles
No-go modellen / merken:Brits, niet zozeer een nogo, maar sla ze liever over

Omdat de keuze qua type auto open was, hebben we de indeling net even wat anders gedaan. Per carrosserietype geven we aan wat wij het meest geschikt vinden in de betreffende categorie.

Stationwagon: Lancia Lybra SW LX 2.0 20v (839)
Kennen we deze nog? De Lybra was destijds de opvolger van de eveneens vergeten Dedra en moest het keerpunt voor Lancia worden. Dat werd het uiteindelijk helaas niet. De Lybra staat op het platform van de Alfa 156, maar is meer op comfort afgestemd. De 1.8 is een verstandigere keuze, maar de 2.0 vijfpitter loopt mooier. Check wel wanneer de distributieriem vervangen is. Voor deze exercitie moet namelijk het gehele blok eruit gehaald worden… (geldt dus niet voor de 1.8). De LX uitvoering was de meest luxe variant en biedt meters hout, alcantara en goede smaak. In dit budget heb je zowaar keuze, dus kies de mooiste. Ander interessant alternatief is de Lybra Intensa, deze is te herkennen aan de donkergrijze lak, donkergrijze velgen en lichtgrijze alcantara bekleding. Klinkt saai, maar het staat zeer chique.

Lybra

Coupé: Toyota Celica 1.8 VVT-i (ZZT-231)
Waarom niet iedereen een Celica in de garage heeft staan is ons een raadsel. Voor een beperkt bedrag heb je uitstekende sportieve coupé. In vergelijking met een Audi TT of BMW Z3 stuurt dit veel strakker. De motor kent zijn eigenaardigheden, dus check deze even. De 192 pk sterke T-Sport is iets boven budget, maar de gewone 1.8 met variable kleppentiming is eigenlijk de fijnere motor. De Celica is praktischer dan je zou verwachten met zijn derde deur en achterbank. En check die scherpe lijnen: wie zei dat Japanners niet origineel konden zijn?

Celica

Sedan: Jaguar X-Type 2.0 V6 Executive
Achteraf is het makkelijk praten. De Jaguar X-Type was geen commercieel succes en leek te veel op een Ford Mondeo. Zo werd de auto destijds absoluut niet ontvangen, grappig genoeg. Integendeel. De rij-eigenschappen lagen op een zeer hoog niveau. Minimaal net zo goed als de Duitsers, maar dat lezen we nergens. Het design is wel een beetje oubollig, maar het is onmiskenbaar een Jag. Voor 2.250 zijn er een paar 2.0 V6 instappers te vinden. Deze 2.1 liter grote motor is meer dan voldoende en had de ontbrekende vierwielaandrijving ook niet echt nodig. Voor onderdelen is het makkelijk: technisch gezien is het gewoon een Mondeo, dus de prijzen van onderdelen vallen mee. Check even ons Aankoop-Advies om te zien waar je op moet letten.

X-Type

Cabrio: Ford Mustang Convertible V6
Mocht je op vakantie gaan naar de States, neem dan altijd een Mustang Cabrio als huurauto. Ergens klopt dat gewoon helemaal. Maar waarom dat niet in Europa doen? Een Mustang huren wordt lastig, maar kopen is ook een optie. Dan zit je wel vast aan het niet bijster populaire jaren ’90 model, maar hey, het is wel een Mustang. De V8 is buiten budget, dus zul je het met een V6 moeten doen, in rental car specificatie: lekker basic dus. Dat betekent in Amerika nog altijd een automaat, dikke V6 en airco. Echt goed rijdt het eigenlijk niet en je zult echt moeite moeten doen om die 1 op 9 te halen. Het interieur is ook niet bijster fraai en de afwerking is om te lachen. Maar doe de kap open en het maakt niets meer uit: je maakt een road trip in een Mustang cabrio. Cooler dan dat wordt het niet.

Mustang

Roadster: Mazda MX-5 1.6 (NB)
Het is de meest logische keuze. De Toyota MR2 is misschien nog leuker, maar biedt echt nauwelijks bagageruimte. De Fiat Barchetta is net even te klein en de MG F kent ook zijn gebreken. De NA-generatie is tegenwoordig iets duurder dan deze NB en de 1.6 motoren zijn iets minder gewenst, dus doe daar je voordeel mee. De 1.6 maakt de MX-5 niet snel, maar is gewoon vlot zat. Wel is het een heerlijk betrouwbaar naaimachientje. In het budget heb je de keuze uit redelijk goede exemplaren met behoorlijk wat kilometers. Tip: zoek er eentje waar al een bagagerek op zit. Dan kan je vriendin ook haar koffer meenemen.

Miata

Hatchback: BMW 316ti Compact
Nog altijd zijn we op de redactie benieuwd waarom ze de 3-serie Compact bedacht hebben. Ja, om de (succesvolle) Audi A3 van repliek te dienen. Was de A3 een echte C-segment hatchback, de 3-serie Compact was eigenlijk D-segment auto waarvan de kont er af was gehaald. De E46 Compact (aankoopadvies) was wel vele malen beter dan zijn voorganger. Alle motoren zijn eigenlijk top en de meeste waar voor je geld vind bij de 316ti. Deze zijn niet bijster sterk (115pk) maar zijn erg prettig in de omgang. Het onderstel is eveneens erg aangenaam, mede dankzij de lange wielbasis en grote spoorbreedte is de E46 Compact erg stabiel en comfortabel voor zijn klasse. Zeker voor langere ritten is de E46 véél fijner dan de eerste 116i’s met runflat banden, betonnen schokdempers en veren van graniet. In het budget zijn er voldoende te vinden met redelijke kilometerstanden. Check wel even of er airco in zit: dit was niet altijd standaard.

316ti

SUV: Subaru Forester S Turbo (SF)
We dachten eerst een Suzuki Grand Vitara of Daihatsu Rocky. Maar deze zijn nog best prijzig en kunnenverassend veel verbruiken. Ook zijn dat geen comfortabele auto’s met hun ladderchassis. Veel vlotte softroaders waren er nog niet in de late jaren ’90, dus de Forester S Turbo was een pionier. De S Turbo had een iets terug getunede motor van de Impreza GT Turbo, maar heeft met 170pk nog altijd voldoende power onder de kap. Echt sexy is het niet, maar de boxer roffel maakt veel goed. Voordeel van de Forester is dat je op slechte wegen en onverhard behoorlijk uit de voeten kunt. Ook staan Foresters bekend als zeer betrouwbaar. Allemaal hosanna? Nee. Je moet écht rustig rijden om die 1 op 9 te halen. Subaru’s lusten wel eens een slokje.

Forester

Yolo: Cadillac Seville SLS
Waarom niet de vakantie voltooien in ultiem comfort? De beste manier is dan te gaan voor een topklasser als de Honda Legend, Audi A8 of Jaguar XJ. Het nadeel alleen is dat de betrouwbaarheid echt een issue is. Voor 2 mille zit er gewoonweg niet veel soeps tussen. Dus moeten we zoeken naar iets waar echt níemand op zit te wachten. De Cadillac Seville is een niet heel onaardige sedan. Sterker nog, hij ziet er nog altijd keurig uit. Tip, ga niet voor de semi-sportieve STS maar de op nóg meer comfort afgestemde SLS. Rijden is als op een zwevend tapijt. De Northstar V8 is een fantastisch sterke motor, maar kan een issue hebben met de krukaspositiesensor. Altijd even preventief vervangen (kost een paar tientjes), want als deze niet werkt start de auto niet meer. Ook de olieafdichting kan een issue zijn, maar de meeste Northstars hebben bij een beurt al een fix hiervoor gehad. Check ook even of dat gebeurd is. Verder een heerlijke karakterbak.

Seville

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



55 reacties

Heb nooit begrepen waarom mensen een vakantieauto voor een maandje kopen. 9 van de 10 keer koop je hoofdpijn en als je de wagen kwijt wil (lees moet want duur om te houden) schrijf je veel af.
@w115: Zo’n gekke keuze is dat niet. Die afschrijving valt reuze mee (je moet natuurlijk geen nieuwe auto kopen) en als je een beetje je best doet (en je hebt een beetje geluk), ben je de auto zo kwijt.
En so what als je een keer de mist in gaat voor een paar honderd euro, het is maar ‘geld’…
@w115: onzin. Je kunt voor dat bedrag prima betrouwbare auto’s kopen. Daarbij maakt het geen zak uit of dat voor dagelijks is of voor vakantie. Bovendien als je een beetje verstandig koopt en goed kan verkopen valt de afschrijving best mee. En goed verkopen bedoel ik dus mee een schone gepoetste auto, goede foto’s en een fatsoenlijke tekst in de advertentie.
@W115: Afschrijven?

Dat doe je met een nieuwe auto of een dure occasion. In deze prijsklasse is afschrijving geen issue meer.

Sterker nog, als je het slim doet en je koopt een niet al te incourante auto voor een leuke prijs kan je er met een beetje geluk ook nog aan verdienen nadat je op vakantie bent geweest.

Mijn goedkoopste auto ooit, een knalrode Saab 9-5 Estate die ik voor 800 euro op marktplaats gekocht had kreeg ik echt geen hoofdpijn van. De bedoeling was om er een half jaar mee te rijden, maar toen ik hem nog geen week had heb ik hem uit nieuwsgierigheid zelf te koop aangeboden. Met een paar dagen was hij weg voor 2590 euro en kon ik op zoek naar iets nog leukers.
@w115: wij kopen elke zomer 1 voor max €500. We steken er €200 in en verkopen deze dan weer na de zomer voor €500. Dan heb je elk voor €100 veel lol.
@w115: Ben nu samen met 3 maten op pad in Europa met een Volvo V70 van 1600 euro. Als we ‘m weer voor (ik zeg maar wat) 1200 euro verkopen, hebben we 100 euro afschrijving p.p. Beetje brandstof, mrb, verzekering erbij. Voor dat geld kun je geen auto huren voor 2-3wkn. Tevens nog leuker ook.
Ford Scorpio Wagon 2.9i 24V Cosworth.
Ik zou de Lybria overslaan. Tenzij je een innige relatie met de ANWB helpdesk wilt. Wat een drama auto’s zijn dat. Zal nooit vergeten dat tijdens de Autoweek rijtest destijds de electrische raambediening er al uitviel. Letterlijk. De hele schakelaar incl. De knoppenhandel etc. Heb er best wat ingeruild destijds en zelfs de handel hoefde ze niet. Enige leuke is die 5 pitter. Ik zou eens kijken naar 80/90ties Yanktanks. Koop je voor zeer weinig en heb je meer lol mee dan met de rest lijkt mij. Mooie Stratus Cabrio oid.
@E34M5Touring: Om toch ff een duit in het zakje te doen: http://ww3.autoscout24.nl/classified/262338878?asrc=st|as VR6! En de ruimte en comfort van een Passat. Automaatje maar wel AC etc. En dat geluid natuurlijk!
@E34M5Touring:

Onzin , ik een Lybra gehad met dik 400.000km op de klok.
Olieverbruik 0,0, al het electrische gebeuren werkte nog feilloos op het brandende airbaglampje op het instumentenpaneel na. Heerlijke geluidsinstallatie van Bose. Zou er zo weer één kopen.
Ik had wel de 2,4 jtd 5 cilinder, gewoon een topauto.
@monsieurleloure: Dat jij er geluk mee hebt betekent niet dat een ander het ook zo gaat. Heb er 1 ingeruild met 47k op de klok. Die man had al 2x een complete kabelboom moeten vervangen ivm onoplosbare storingen en meldingen. Airco, elec.ramenmotoren, ecu, werkelijk alles was vervangen aan die auto. Hij was er zo ongelofelijk klaar mee. Ding maar een schop verkocht. Heb zo’n beetje alle motoren en uitv. wel onder handen gehad. Niet te slijten dat spul. Heb niks tegen Italianen, rijdt ze al jaren met veel plezier. Maar een Lybria een goeie auto noemen gaat me wel wat te ver.
Omdat de 159 buiten budget ligt: een Alfa Romeo 156, waar je vervolgens een poster van de 159 tegen de hemel aan plakt.
@Edge: en gewoon die 6 op de kont een halve slag draaien. Heeft niemand door.
Lijkt me verstandig om idd eens te kijken wat ErKan
Een subaru forester turbo s is een hele fijne auto. Ik heb ongeveer 2 maanden eentje mogen lenen. De auto gaat maar door en door. En 1 op 9 haal je makkelijk ik haalde met de subaru 1 op 11 en dan reed je gewoon met het verkeer mee qua snelheid.
@slk97: ik heb er sinds kort een, als bouwauto. Ik haal er met belading en/of kar nog makkelijk 1:11 mee. Je kan erg laag in toeren met zn ding! Top dingen!
Het eerste type Renault Espace V6.
V70 classic want 5-cilinder, makkelijk te vinden voor dit bedrag, relatief betrouwbaar + een berg ruimte voor de bagage.
@tmenges: nu ook met een V70 classic op pad. Heerlijke wagen en ruimte in overvloed. Tikt moeiteloos nog de 200 aan op de autobahn met 4 man + bagage. Klein kolkje in de tank maar dat nemen we voor lief.
W124 stationwagen. Ja daar is die weer, maar het is wederom echt een geschikte wagen. Voor dat geld koop je een redelijk goede 230e met schuifdakje. Airco heb je niet nodig, je gaat het daar niet te warm in krijgen.
Ze rijden ontzettend goed, zakken niet door bij zware belading en als bonerbonus kun je er ook nog comfortabel je vriendin in doen.

Verbruik tussen de 1 op 10 en 1 op 12 bij normaal gebruik wat bij een jong persoon hoort. Mocht er wel wat stuk gaan dan zijn overal onderdelen te vinden, en zo niet dan heeft elke dealer ze binnen 24 uur in huis.

Woon je in omgeving Rotterdam dan zou ik de auto langs autobedrijf start brengen in de Waalhaven. Die man kent ze van binnen en buiten.
Seville absoluut: heerlijke auto om mee te cruisen, nadeel is wel wel de binnenruimte (boven de 1.85 zit je krap), maar die heerlijke v8 maakt alles goed! Verbruik valt trouwens ook reuze mee, door cilinderuitschakeling is 1:10 prima haalbaar op lange stukken, ga je de bergen in is het een ander verhaal.. goedkopere optie om zo lekker te cruisen is er bijna niet!
Best een leuk lijstje :) Het verbaast me dan nog wat er te koop is voor dat geld. Die V70 met vijfpitter in de comments is ook nog een leuke aanvulling.

Ik dacht er in 2007 ook over om een vakantiebak te kopen. Dat werd een audi 90 quattro 2.3 uit 1987. Alleen is die nooit meer weg gegaan…

Wat dat betreft zou ik een audi cabrio aanraden met 2.3 i5 motor en handbediende kap. Blok is onverwoestbaar, evenals de koets. Heb je een hoop lol van, ’t klinkt leuk en het cruised heerlijk relaxed.
@markie123: dat niet weer weg willen doen is sowieso een gevaar bij een goed gekozen vakantie auto.
“We zitten ditmaal niet vast aan een bepaald type auto, zo lang het maar leuk is. Offroader, cabrio, sedan: alles mag.”

Typ bij de zoekpagina’s de maximale prijs in en begin met scrollen…

Het ligt vast en zeker aan mij, maar er zullen toch vast wel wat meer eisen aan een wagen gesteld gaan worden? Want met deze criteria kun je dus inderdaad elke auto opnoemen.
@jack_abarth: het moet leuk zijn, liever rond 1 op 9 rijden en gemakkelijker weer te verkopen zijn, daar voldoen dus niet alle auto’s aan.
Mazda mx3 1.8 heerlijke v6 en lekker licht
De Jaguar X type zou ik zelf laten staan en toch eigenwijs voor een XJ gaan…

Gewoon op de gok, voor dit geld koop je er één met een kilometerstand van tegen of over de drie ton. Als het nog rijdt dan rijdt het en zullen die paar vakantiekilometers er ook nog wel bij kunnen.
De Celica ZZT31 is me toch wel een partijtje lelijk. De charme van t eerdere model is toch wel foetsie.

Mijn duiten in t zak:

Cherokee/Wagoneer van t XJ model. En waar mogelijk met de 4L I6 van AMC ?.

Of een Park Avenue ?
Wat dacht je van een Peugeot 607? Een grote Franse slee die nooit echt populair is geworden, Autoweek kon geen noemenswaardige gebreken vinden bij eentje die al 5 ton had gelopen. Deze heeft maar anderhalve ton gelopen: http://ww3.autoscout24.nl/classified/289806891?asrc=st|as

Er staat ook nog eentje met een V6 en minder kilometers te koop bij een niet nader te noemen Rotterdams autobedrijf, mocht je nog een gokje willen wagen.
@knipperlichtje: dat is misschien wel de leukste auto die je voor dit geld kunt kopen.
Mijn MX-5 NA staat te koop, je mag ‘m meenemen voor 2750.
Een Volvo S70. Karakter koop je met de motor, dat ding klinkt fantastisch en stopt alleen als er geen brandstof of olie meer in zit. Kilometerstand: Hoe hoger, hoe beter. Afgeschreven zijn ze al.
W124 230e….
@homer55: 230te!
Ik zou lekker kijken naar een MX-5. Cabrio rijden tijdens vakantie is het lekkerst wat er is en qua ruimte heb je voldoende om bagage voor twee mee te nemen. Ik zit momenteel in Kroatië sinds afgelopen vrijdag en de donderdag ervoor mochten we onze cabriolet van het steigerende paard in ontvangst nemen. Er is serieus niks lekkerder dan met het dak open rijden.
Je kunt trouwens veel over een Z3 zeggen, maar dat ie minder strak stuurt dan een Celica is gewoon niet waar.
Ik heb vlak bij mij in de buurt een Mercedes-Benz W123 200 zien staan voor ongeveer dit bedrag (particuliere verkoop). Donkerblauw en beige interieur. Ziet er nog redelijk netjes uit, zonder zichtbare roest (je komt ze slechter tegen). Vermoedelijk momenteel een Turkse eigenaar (gezien de locatie). Is zo’n W123 niet wat voor Erkan? Heb je een hoop karakter en simpel te repareren als er iets stuk gaat.
“je maakt een road trip in een Mustang cabrio. Cooler dan dat wordt het niet.”

Ik zou juist het dak dicht laten zo dat niemand mij ziet. Een V6 Mustang Cabrio, veel erger dan dat word het niet. De Cadillac Seville is geweldig op het eerste gezicht, een bruut uiterlijk, groot, dikke V8 (die ook nog eens pittig is). Maar toch is het ergens gruwelijk mis gegaan, na een avond stappen met wat mensen van Audi besloten ze de motor verkeerd om te monteren en hem voorwielaandrijving te geven.

De Subaru Forester is een top auto, en verrassend genoeg niet eens heel zwaar (1300kg). De Celica is oké maar ik droom er ook niet over. De MX5 is een MX5…
Voor 600 euries koop je welke Impreza GC8 je maar wilt als het maar de bescheiden 1600 is.
En daar is op zich ook helemaal niets mis mee !
De rest van het geld kun je dan weer voor de reis aanwenden
Laten we eens gek doen, hier de Impreza’s tot 1000 Ekkermannen :

http://www.gaspedaal.nl/Subaru/Impreza/?pmax=1000&srt=df

http://www.marktplaats.nl/z.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=89481
Of deze, deze kun je na de vakantie voor meer verkopen, de Legacy begint een gezochte klassieker te worden om hem om te bouwen tot klassiek rallye-kanon :
http://www.speurders.nl/overzicht/autos/subaru/subaru-legacy-2-0-gl-awd-bj-97-blauw-sedan-keurige-nette-en-159988986.html?promo=5
Alfa 156….
Hoe komen jullie aan een celica voor 2250 ekkies. Of heb je er dan met 3 miljoen km stand?
Mercedes W203 en als je echt een goeie eraan wilt hebben de Estate.
@mercedesclk350:
@baardmijt: comment van de week hiero
@mercedesclk350: Geen idee wat hier gebeurde. De reactie die ik daarna plaatste vind ik persoonlijk nóg beter. Maar ook geen idee hoe die daar komt.

Excuus voor de opschudding iig.
Chrysler 300C station, heb m zelf gehad en topkar voor vakantie!
Zoiets wil ik ook nog eens doen, een leuke auto kopen, puur voor de vakantie. Maar eerst over twee weken eens met de BX op pad naar Frankrijk, die is er sinds import vijf jaar geleden niet meer terug geweest…
Grootste nadeel van die SLS/STS is toch wel de voorwielaandrijving. Jammer want ik vind het best fraaie auto’s.
Als het een grote sedan mag zijn kan je ook kijken voor een Opel Omega V6, die wil ook niemand en rijden lekker.
Japans want betrouwbaar:http: //www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=2103385&herkomst=gpl#fotos
@realracing3: of mijn persoonlijke favoriet:
http://www.autowereld.nl/peugeot/j-5/j5-1300-280-b52-hl-kampeerauto-19440551/foto.html#foto-3
http://www.autowereld.nl/mitsubishi/l-300/2-0-camper-lpg-12168041/details.html

Die dingen hebben altijd een enorm brandstofverbruik (die van ons uit 2008 loopt 1:8
Zou zelf voor de Celica gaan uit het lijstje.
Mocht je voor de Lancia Lybra gaan, hoop ik dat je niet ver van huis gaat.
De forester uit dit lijstje. Elke keer!
Alhoewel die SLS er wel heel verleidelijk uitziet…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).