Autoblog advies: kilometer vretende fun-mobiel voor €17.000

Auteur: , 56 Reacties

Bij Autoblog houden we wel van een uitdaging!

TT Roadster & TT Coupé


Sportieve diesels. Het is eigenlijk heel tegenstrijdig. Een diesel klinkt niet zo goed en is nogal zwaar. Ook de powerband en gasrespons dragen niet bij aan het sportiever gevoel. Althans, dat is wat de meest verstokte benzinestoker nog zal zeggen. Sinds de late jaren ’90 zijn er enorme sprongen gemaakt op het gebied van dieseltechnologie. Dat leidde er toe dat je dieselmotoren kunt vinden in auto’s waarbij dat vroeger ondenkbaar was. Denk aan cabrio’s en coupé’s. Het is een specifiek stukje van de markt, maar zeker de Europese merken hebben het nog wel eens in de aanbieding.

Dames en heren, maak kennis met Faizah. Zij is nu 26 jaar oud en heeft al een behoorlijk aantal kilometers achter de rug. Haar eerste auto was een Peugeot 205, die ze tot 280.000 km heeft gereden. Haar tweede auto was eveneens een Peugeot, ditmaal een 307. Deze heeft ze probleemloos naar de 340.000 km gereden. Ze heeft die Peugeot 307 ingeruild op haar huidige auto, een Mercedes-Benz C220 CDI Sportcoupé.

Faizah is nu wel weer toe aan wat moderners, want ook op de Sportcoupé vliegen de kilometers op de teller. Ondanks dat er niet zo veel mis is met de C-klasse gaat haar hart uit naar iets Frans. Specifieker, Peugeot. Nog wat specifieker, de Peugeot RCZ. Faizah weet alleen niet zeker of ze er ook als diesel zijn geweest, want ze staan nergens te koop. Dus vind ze het ook niet erg om af te wijken van de RCZ. Maar het moet wel een leuke coupé zijn met een beetje behoorlijke dieselmotor. Ze kwam zelf geregeld uit op de BMW 1-serie en Volkswagen Golf, die Faizah toch een beetje te saai vind. Aangezien haar vriend naar eigen zeggen net zo veel verstand heeft van auto’s als Danny Blind dat van voetbal heeft, klopte ze bij de Autoblog redactie aan voor het advies.

Zoals je gewend bent van ons vind je hieronder een tabel met de eisen wen wensen van Faizah:

Huidige /vorige auto's:Mercedes C220cdi Sportcoupe (automaat)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:+/- €17.000
Jaarkilometrage:40.000 - 45.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Toe aan een jongere auto
Gezinssamenstelling:2 personen
Voorkeursmerken /modellen:Frans, coupe
No-go modellen / merken:Gezinsauto's

Voordat we de aanbevelingen doen, een kleine noot. De combinatie coupé + dieselmotor is geen vreemde, maar wordt in Nederland slecht verkocht. Alleen Audi (A5), BMW (3-serie) en Mercedes (CLK/C) zijn nog geregeld te vinden. Voor de overige auto’s zul je (heel) goed moeten zoeken. Je kan er niet eventjes 5 bekijken op de autoboulevard. In Duitsland en vooral in België is dit type populairder. Het verschil in aanbod is enorm. Dus voor sommige aanbevelingen zul je over de grens moeten kijken. Wellicht kan Faizah (of haar vriend) dit zelf. Maar er zijn ook diverse bedrijven die zich hierin specialiseren.

Peugeot RCZ 2.0 HDI
We hebben goed nieuws voor je: de Peugeot RCZ (rijtest) is er wel degelijk geweest met dieselmotor!! Slechte nieuws: ze zijn niet veel verkocht. Dus in Nederland staat er welgeteld één te koop (voor €20.000). In Duitsland is het aanbod al wat groter, maar de meeste staan te koop in België. Dat is nog te overzien. De RCZ is de moeite alleen al waard vanwege zijn uiterlijk: die koets ziet er nog steeds gaaf uit. Origineel en opvallend zonder patserig te zijn. Doen ze goed. Ook het interieur is meer dan voldoende: gewoon een zeer verzorgde auto. De motor is niet zo sportief als de rest van de auto, maar met 163 pk meer dan snel genoeg. Het is geen messcherpe sportwagen, maar wel een uitstekende GT. Precies wat je wilt met jouw jaarkilometrage.

RCZ

Renault Laguna Coupé 2.0 dCi Dynamique
Een Autoblog favoriet is het wel, de Laguna Coupé (rijtest). Dat heeft een paar redenen. Ten eerste de prijs. Gebruikt zijn ze behoorlijk betaalbaar. Ten tweede de betrouwbaarheid, die is exceptioneel goed, check ons aankoopadvies. Verrassend kort. Reden drie zijn de lijnen, want het is nog altijd een keurige auto om te zien. Niet zo strak als een BMW 3-serie om te rijden en het interieur is zeker niet op A5 niveau, maar dat maakt niet uit. De Laguna heeft een bepaalde charme die de Duitsers ontberen.

Laguna

Renault Mégane Coupe 2.0 dCi GT-Line
Dit is de dikste Mégane zonder R.S. logo op de achterkant. Je krijgt bij deze auto heel erg veel waar voor je geld. De meeste exemplaren zijn uitgerust met goede stereo, navigatie, climate control en dergelijke. De GT-Line heeft standaard sportstoelen die mooie wielen en natuurlijk dát onderstel. Ouderwets Frans: lekker scherp en direct zonder oncomfortabel te worden. Voor 15-17k kun je diverse exemplaren bij de dealer vinden met minder dan een ton op de klok. Het aankoopadvies vind je hier. In dit gezelschap wel de minst speciale. Het is immers een luxe hatchback met dikke motor.

Megane

Volkswagen Scirocco 2.0 TDI Highline
Soms, als Volkswagen het wil, kunnen ze echt wel leuke auto’s maken. Vervolgens koopt niemand deze waardoor de importeur de auto maar uit het leveringsgamma haalt. In het geval van de Scirocco (rijtest) is dat jammer. Het zijn namelijk uitstekende auto’s. Ten opzichte van een Golf ziet het er lekker funky uit. Het interieur verdient wel een pluim, want dat is duidelijk een niveau beter dan de Renault Megane. Het nderstel is ook meer dan prima: ook hier een fijne combinatie tussen comfort en sportiviteit. Groot voordeel is de zitpositie. De sportstoelen zitten werkelijk uitstekend. De Scirocco was standaard al een Highline, dus de meeste gangbare opties zitten er altijd wel op. Enig nadeeltje is misschien de motor. Deze doet zijn werk uitstekend, maar is wel een #dieselgate Diesel. Andere puntjes van aandacht check je in ons AB aankoopadvies.

Scirocco

Audi TT Coupe 2.0 TDI
Het nadeel van de Sciricco is ook het nadeel voor de TT: die motor is een sjoemeldiesel. Wel verpakt in een leuke coupé. De TT (rijtest) is minder in het oog springend dan de RCZ, maar nog altijd de moeite waard. Ook het interieur geeft je het idee in een sportieve auto te zitten. Deze generatie TT (aankoopadvies) stuurde al een stuk beter dan diens voorganger, zonder dat het oncomfortabel wordt. Je kon de TT diesel ook krijgen met vierwielaandrijving, misschien wat overbodig. Ook een cabrio is mogelijk. Helaas is er in Nederland geen enkel exemplaar te vinden, maar wederom zijn er in Duitsland en België wel voldoende TT Diesels te koop.

TT

Mini Cooper SD Coupé
Nooit gedacht om deze auto nog eens aan te raden. Als je de leukst rijdende auto zoekt voor het geld: kijk niet verder dan deze. De Mini Coupé (aankoopadvies) was een waanzinnig overbodige auto, maar leuk was het wel. De meeste exemplaren van de SD Coupé zijn uitermate compleet uitgevoerd, dus items als lederen bekleding, groot navigatie en gave wielen zitten er vaak wel op. Ook bij deze auto heb je over de grens meer succes. Mocht je de coupé iets te veel van het goede vinden, de Mini SD is er ook als Clubman, Cabrio, Hatchback en Roadster.

Cooper SD Coupe

Alfa Romeo Spider 2.4 20v
Veel stijlvoller voor de dag komen kan niet! De Alfa Romeo Spider is alweer een tijdje uit productie. Het was een door Pininfarina gebouwde auto op basis van de door Giugiaro ontworpen Brera, wat weer een coupé op basis van de 159 is. De lijnen van het koetswerk zijn nog steeds beeldschoon en ook het interieur kan er mee door. De Spider is niet een typische sportwagen, de auto voelt (en is) zwaar. Maar om 40.000 – 45.000 km comfortabel af te leggen heb je er een perfecte metgezel aan. Aangezien de Spider grotendeels gelijk is aan de legendarissche 159 is diens aankoopadvies een begin om te zien waar je op moet letten.

159

YOLO: BMW 635d  Cabriolet
Deze is wat aan de dure kant, maar ons inziens elke euro waard. Het Bangle design laat zich lastig in een hoekje zetten. Als matzwarte 6-serie Coupé met enorme (imitatie) Hamann wielen en Lumma Bodykit is het de lelijkste auto aller tijden. Maar een originele standaard 635d Cabrio is voor de ware fijnproever. Het dak gaat elektrisch, maar de achterruit blijft staan: dat is dan de windvanger. Gaaf detail. De motor is een ware krachtpatser: met deze auto rijd je met gemak en plezier 45k per jaar. Enig nadeeltje zijn de hogere gebruikskosten: vandaar yolo.

6-serie

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



56 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
A sportscar with a diesel engine is like the Mona Lisa with a Moustache!
@ghost: Die kunnen tegenwoordig het songfestival winnen dus een diesel cabrio is lang zo gek nog niet ;)
@renegade: want het songfestival is iets dat je wilt winnen? Hoop dat de lat iets hoger
Iigt… ???
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=292384283

Weinig km’s erop dus hier kan ze wel even mee voort.
@diesel78: wat is ie mooi hé! Ik heb niets met Franse auto’s maar dit is heerlijk. Bijna een soort Aston Martin in z’n charme..
@timobac: Heb ik hetzelfde. Niks met Renault behalve met deze Laguna Coupe.
Mini cooper cabrio SD, weet er nog wel 1 te koop, zijn ook zeldzaam in NL
De stereo in de beide Renaults is waardeloos. Daarnaast voelt bij de Megane de besturing nogal aan alsof je Playstation zit. Het is dus zeker geen RS op dat gebied.

Al eens aan een Scirocco gedacht?
Eigenlijk niks aan toe te voegen, mooi lijstje!
Misschien nog een Volvo C30.
@Rob: Of een C70 :P
@pkgek:
Als je voorkeur uit gaat naar een Peug RCZ, lijkt mij de C30 een beter alternatief dan de C70 eigenlijk. Kwa hipheid gehalte zeg maar ;-)
@pkgek: jaaa die is echt helemaal top, zou mijn keuze zijn (of de alfa als je nooit meer mensen mee hoeft te nemen)
@Rob: klopt, rij zelf momenteel een c30 met 5 cilinder diesel. Heerlijke kilometervreter als je t mij vraag en zeker niet langzaam?.
Ik zou voor de alfa of de rcz gegaan zijn denk ik
@banaan7: Ik zou zelf gewoon die verkoper van die RCZ van 20k bellen en 16.000,- bieden… Ik denk dat de tranen in zijn ogen springen, hij direct een vreugdedansje doet en vervolgens door zijn collega’s op de schouders door de zaak word gedragen. NIEMAND wil namelijk een diesel cabrio!!
@svenska_aeroplan_ab: RCZ: cabrio?
@BaRa: coupé oeps
Als je kunt leven met de wegenbelasting op de BMW zou ik die zeker kopen. Dijk van een wagen! Anders de RCZ. Ziet er fantastisch uit, vooral het dak!
@timobac: ik snap niet dat mensen zo mekkeren over die MRB, omslagpunt ligt bij meeste auto’s tussen de 18k-22k per jaar
@slickrick: hoe zwaarder de auto hoe hoger de MRB. Een stapje hoger tikt bij een diesel op jaarbasis flink aan.
@flutterby: nee serieus….? Ik rij al 10 jaar diesel, niks van gemerkt
@slickrick: Je kunt hem dan niet even laten staat en met 1 van de andere auto’s rijden….
Daardoor schors ik nu mijn Range Rover en heb ik er een cabrio en een elektrische auto naast voor als het regent… de Range mag dan geen meter rijden. Maar daarentegen ga ik niet 270 per maand neerleggen voor een paar keer rijden met de RR
De Sirocco is een serieus fijne optie. De RCZ is echter veel unieker. Mocht je die dus echt heel mooi vinden, doen!
Een benzine auto kopen en daar LPG in laten leggen? Dat maakt je zoektocht een stuk makkelijker.
@escort77: inderdaad. En het rijdt zoveel leuker!
Doe iedereen en jezelf een plezier en koop de Laguna coupe. Prachtige auto om naar te kijken. De poor men’s Aston Martin. Het is Frans, het is stijlvol dus wat wil je nog meer?
Ik heb er even snel twee bij gepakt. Eentje met ren wat hogere kilometerstand maar wel meer vermogen en goedkoper, en eentje die ik erg mooi vind, lage kilometerstand heeft en eentje van de laatste bouwjaren.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=296256706

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=298143046
Als ik een Laguna zie dan wil ik em wassen ..
Niet omdat ie smerig is ..
Maar gewoon omdat ik em wil wassen ..
Nog cleaner maken dan het ontwerp ansich ..
Brera?
Als je een RCZ wilt met een diesel, is er in dieselknuffelend België meer dan genoeg keuze. Sterker nog, op autoscout24, staan er 81 diesels tegenover 58 benzines te koop.
Gewoon voor de RCZ gaan!
Schitterende auto! Heb er zelf nooit in gereden, maar als het net zo goed zit als een 307, zijn de stoelen fantastisch. En Peugeot en diesel heeft wel een historie…
Bmw 123d coupe
@jmeverts: idd, een automaat met M-sport pakket. Heeft standaard 210pk en rwd, daar kunnen best wat sportieve benzines een punt aan zuigen.

Wil je nog meer, ik had vroeger een getunede 123d, klonk best goed en trok door tot 4800 toeren (menig turbo benzine doet vandaag niet veel meer). Met 270pk, kw schroefset, AD08, OZ velgen, betere remmen houdt ie gezelschap met menig Porsche op circuit. En gemiddeld 6,5l/100km op 3 jaar.
Daarmee was voor mij duidelijk dat je een sportieve diesel echt kan…
Volvo C70 en dan de allermooiste beachikbaar
Geen coupe maar wat betreft krachtige kilometervreter zit je met een toyota auris gt180 prima
Laguna coupé!! Prachtige wagen
350Z en dan genoeg geld overhouden voor Benzine.
Volvo C30 D5. Want Volvo, 5-cilinder en een kanon als je ‘m goed laat chippen.
@volvo-s60-adept: klopt, een D5 met chip is heerlijk. heb ik ook(S60) Maar laten we eerlijk zijn. Een Coupe herken ik niet in een c30 terug hoor, jij wel dan? c70 heb je volgens mij ook met D5.
Hoeveel ik ook van volvo’s hou, ik weet met een zeer aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ze voor de Laguna gaat.
Ik bedoel komop.. die linkjes die mensen in de comments zetten voor die Laguna’s hebben mn ogen geopend, zeer geslaagd en je komt ze niet om iedere 10km op de snelweg tegen.
@roadrage: hoe vaak kom jij dan een c30 met een 5 cilinder diesel tegen op de snelweg? Rij er zelf 1 en weet dat ze in Nederland redelijk zeldzaam zijn?. Coupe of niet hij past hier wel in t rijtje vind ik.
Met die Blind opmerking kun je bij mij in ieder geval niet meer stuk. Ik gun je die Laguna, prachtige wagen.
Hartstikke bedankt voor het advies. En voor de nog aanvullende reacties. Ik ben wel heel blij dat de RCZ toch nog tot de mogelijkheden hoort. Ook de Renault Laguna Coupe kende ik niet. Erg leuk om allemaal alternatieven te lezen waar ik zelf niet bekend mee was. ?
@faizah: altijd leuk om te weten dat weten dat er ook vrouwen zijn met liefde voor auto’s. Ik zou zelf voor iets Duits gaan: VAG of BMW.
@pinut187: Er zijn meer vrouwen die van leuke auto’s houden dan je denkt ;-). Mijn voorkeur naar Franse auto’s heeft ook te maken met uiterlijk. Ik hou wel van auto’s die je niet zo vaak ziet, zoals de RCZ. Om die reden koos ik ook de C-sportcoupé. Maar er komen maar weinig unieke verschijningen uit Duitsland, die je niet op elke straathoek vindt. :-)
@faizah: de Scirocco is toch wel iets aparts imo. Heb zelf slechte ervaringen met Franse auto’s gehad en dan vooral met Peugeot..
@pinut187: Ik heb met mijn Peugeot zeker wat problemen gehad (En zelfs meer problemen dan met mijn huidige Mercedes). Maar toch is mijn Peugeot goedkoper in het onderhoud geweest. Een Duitse auto geeft misschien minder problemen maar de weinige problemen die er zijn, zijn vaak wel erg kostbaar.
@faizah: begrijbelijk maar de kwaliteit van de interieurs van de Duitsers is toch wel veel beter.
‘als Volkswagen het wilt’?!
@ehnl: Stam min t. Is aangepast ;)
Was al kort gezegd, maar de Brera mag in deze niet ontbreken. Niet het beste scheurijzer, maar wél een mooie om te zien met het onvolprezen 159-interieur.
Verder kan ik de opmerking over benzine kopen en ombouwen naar LPG alleen maar onderschrijven. Sportief rijden met een diesel… doe maar niet.
123D coupeeee
ik weet hoe de mini rijd dus ik zou zeggen mini coupe!
Dit is mijn derde mini al en ik zou zeggen ga is een proefrit maken dan weet je waarom ?
Alfa Brera is mooi en heeft de prachtige 5cilinder, de RCZ is de eerste waar ik spontaan aan dacht bij de titel. Ook heel mooi, misschien wel mooier nog dan de Alfa. Succes mer de keuze.
BMW 123D E82 coupe (voorkeur) of E81 hatchback past prima binnen budget.

Op die manier heb je een serieuze funauto met 200+ pk (pk’s = fun toch?). Als je de auto vervolgens langs brengt bij VVT tuning heb je betrouwbaar 260pk. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat je dan een echte fun auto hebt waar je zo goed als iedereen mee uitlacht/verrast.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).