Autoblog advies: luxe en vlotte wereldverbeteraar voor 10 mille

Auteur: , 84 Reacties

Een beter milieu begint bij jezelf, toch?

Toyota Auris HSD (E150) '11

De elektrische auto begint telkens meer gemeengoed te worden. In absolute aantallen valt het nog mee, maar de toon is gezet. Dat begon natuurlijk al een tijdje geleden met de hybrides, eigenlijk de eerste stap naar de elektrische auto. Niet zozeer in technisch opzicht (de techniek bestond al langer, natuurlijk), maar wel in acceptatie.

De hybride is nu dermate lang onder ons dat er ook veel gebruikt aanbod is te vinden. Als je naar een occasion op zoek bent, kan een hybride een alternatief zijn. Zo denkt Autolog-lezer Stef er ook over. Hij leest al sinds jaar en dag de artikelen op Autoblog en besloot de stoute schoenen aan te trekken en het adviesformulier in te vullen.

Stef rijdt op dit moment in een auto van de zaak, een heuse Opel Astra Stationwagon van slechts een jaar oud. Hijs aangenomen bij een nieuw kantoor, waarbij hij geen auto meer nodig heeft voor de kilometers. Het kantoor bevindt zich namelijk aan de andere kant van zijn woonplaats. Stef heeft nog een auto, een MG TF160. Dat zal zijn hobbyauto blijven. Voor de vele stadskilometers en af en toe wat langere ritten zoekt Stef naar een hybride. Volgens hem kun je er wel degelijk zuinig mee reden, zeker in stedelijke omgevingen. Maar is er voldoende te kiezen? En zijn ze wel luxe genoeg? De huidige Astra van Stef is absoluut niet snel, maar wel zeer luxe. Graag zou Stef weer een auto hebben die voorzien is van items als automatische airco, navigatie, lichtmetalen wielen en als het kan lederen bekleding.

Uiteraard heeft Stef de tabel ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Opel Astra Sation, MG TF160
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Voornamelijk privé
Budget:Zo'n 10.000 euro, hoeft niet per se op.
Jaarkilometrage:Maximaal 15.000 km
Brandstofvoorkeur:Hybride
Reden aanschaf andere auto:Ga nauwelijks zakelijke kilometers maken
Gezinssamenstelling:Vrouw en drie kinderen.
Voorkeursmerken /modellen:Lexus CT200h met veel luxe uitrusting
No-go modellen / merken:Maakt niet uit

Toyota Prius THSD Aspiration (ZWV30)
€ 9.250
2009
130.000 km

Het is een beetje de standaardkeuze onder de hybrides, de Prius. In het budget kun je kiezen uit veel exemplaren van de derde generatie. Ten opzichte van zijn voorganger is het een enorme vooruitgang. Vanaf deze generatie kunnen we echt spreken van een volwassen auto. Zeker in de meest luxe uitvoering ontbreekt het je aan niets. Je merkt aan deze auto dat Toyota al een lange tijd hybrides maakt. De overgang van elektrisch naar de verbrandingsmotor verloopt naadloos. Ook is het mogelijk om gunstige verbruikscijfers te halen. Waar Toyota een pluim voor verdient is niet alleen de techniek op zichzelf, maar ook hoe lang het heel blijft. Bekijk alle 5 de aandachtspunten in dit Prius-Aankoopadvies.

Toyota Prius (ZVW30) '09

Honda Insight Executive (ZE2)
€ 9.500
2013
90.000 km

Met de Insight heeft Honda een compleet andere benadering dan veel andere fabrikanten hebben met hun hybrides. Het was de overtuiging van Honda dat een laag gewicht plus een klein beetje elektrische assistentie een grotere impact hebben op het verbruik, dan alleen een sterke elektromotor met een enorme accu. De Insight heeft een kleine elektromotor die de 1.3 viercilinder ondersteund. Met name in stedelijke gebieden functioneert het prima. Je hebt minder die elektrische duw in de rug, maar het gewicht is lager en juist daardoor is de auto relatief zuinig. Wel merk je dat de auto gebouwd is voor een laag gewicht en een lage prijs. De Executive is best luxe uitgerust, maar het geheel doet wat plastiekerig aan. Het geluidsniveau is ook redelijk hoog. Naar het schijnt staat de betrouwbaarheid van deze auto op een zeer hoog peil, zoals we wel vaker zien bij de producten van Honda.

Honda Insight (ZE2) '13

Peugeot 3008 HYbrid4 Executive
€ 9.950
2013
115.000 km

Als je een duw in de rug wilt en een lagere mate van betrouwbaarheid, dan is deze Peugeot een goede optie. De 3008 Hybrid4 is echter een zeer vreemde eend in de bijt. Laten we er niet omheen draaien: het is niet moeders mooiste. Daarentegen is het interieur zeer fraai te noemen. Ook heb je qua ruimte meer dan voldoende. De elektromotor drijft in de geval de achterwielen aan, een 163 pk sterke 2.0 diesel de voorwielen. Het is een zeer fijne reisauto, dat absoluut. Houdt er wel rekening mee dat de 3008 Hybride erg zwaar en als diesel belast wordt. De uitrusting is zeer compleet te noemen en het luxe-gevoel ook. Mocht je genoegen kunnen nemen met minder uitrusting, dan is een minder luxe maar een iets jongere 3008 Hybrid4 een optie: na de facelift waren ze minder lelijk.

Peugeot 3008 Hybrid 4 '13

Toyota Auris HSD Executive Business (E150)
€ 9.750
2010
105.000 km

Een Lexus CT200h is natuurlijk niets anders dan een uniek koetswerk op een Prius platform. Het interieur en de aankleding zijn veel fraaier en ook het carrosserie ontwerp valt bij meer mensen in de smaak. Echter, het is lastig om een luxe CT200h onder de 10.000 euro te vinden met niet al teveel kilometers. De meeste exemplaren zitten boven de 2 ton. Een andere ‘Prius-met-ander-koetswerk’ is de Toyota Auris. Deze zijn juist erg goed te vinden in het budget. De aandrijflijn is exact hetzelfde. De Auris rijdt iets sportiever dan de Prius, maar dat is niet echt een prestatie. Het anonieme uiterlijk is voor sommigen een voordeel, met de Prius maak je een statement, met de Auris rijdt je gewoon een Toyota. In het budget is er zeer veel keuze. Check hier het Auris-aankoopadvies.

Toyota Auris HSD (E150) '10

Honda Civic Hybrid Elegance (FD3)
€ 9.250
2011
75.000 km

Nog een Honda! Een tijdje geleden had Honda twee min of meer even grote hybride auto’s in de showroom staan. De futuristische Inzicht (hierboven al genoemd) en de wat belegen Civic Hybrid. De 1.3 benzinemotor komt redelijk overeen. De elektromotor is bij de Civic iets krachtiger. De slomer uitziende Civic (ook na de facelift) is uiteindelijk ietsjes sneller, alhoewel de prestaties zeker geen reden zijn om over te gaan tot aanschaf. De Civic is wat volwassener qua interieur, alhoewel de vormgeving je ding moet zijn. Nog een groot verschil met de Insight is de actieradius. Ondanks het feit dat de Insight marginaal zuiniger is, heb je in de Civic de beschikking over een brandstoftank van 50 liter, in plaats van 40 liter. Ook is de Civic Hybrid extreem populair voor de export.

Honda Civic Hybrid (FD3) '08

Volkswagen Jetta Hybrid (1B)
€ 9.995
2013
140.000 km

De Volkswagen Golf GTE is bij de meeste mensen wel bekend. Als je er zelf geen eentje voor de deur hebt staan, zijn er wel een paar anderen in de straat die zo’n progressieve Golf besturen. De Jetta Hybrid is minder vooruitstrevend en was ook minder populair. De hybride setup (geen plugin) is conventioneler qua techniek. Dat wil niet zeggen dat het geen goede auto is. Het is gewoon een keurige sedan met voldoende vermogen, ruimte en comfort. Wat voor sommigen erg prettig is: het is een Duitse auto, terwijl de meeste auto’s in de prijsklasse van Aziatische afkomst zijn. In het budget moet je even zoeken, maar ze zijn wel degelijk te vinden. In vergelijking met de Golf is het interieur iets minder fraai (zelfde design, andere materialen). Heel zuinig is de Jetta Hybrid niet, maar wel prettig in de omgang.

Volkswagen Jetta Hybrid (1B) '13

Toyota Camry Hybrid (XV40)
€ 8.500
2008
130.000 km

Dat Toyota een pionier was op het gebied van hybrides, blijkt wel uit het feit dat ze meer dan 10 jaar geleden al een hele range hadden met geëlektrificeerde auto’s. Vergeet niet dat er nog steeds merken zijn die nauwelijks hybride modellen in de aanbieding hebben, laat staan dat ze een beetje betaalbaar zijn. In de Verenigde Staten kon je naast de Prius bijvoorbeeld ook een Highlander SUV of Camry sedan krijgen met elektrische assistentie. Mits je voorzichtig rijdt, behoort zuinig rijden tot de mogelijkheden, maar houdt er rekening mee dat de auto wat zwaarder is en een grote verbrandingsmotor heeft: met grote haast kan het een grote drinker zijn. Het is verder vooral een saaie, comfortabele, stille auto. Niet sportief. De bagageruimte is verdacht klein voor zo’n auto, de accu’s slokken wat liters weg. Zeer zeldzaam in Nederland, want import.

Toyota Camry Hybrid (XV40) '08

YOLO: Volvo V60 D6
9.995
2013
230.000 km

Een zuinige Volvo stationwagon met (destijds) een A-Label klinkt niet echt als YOLO. De V60 was wel een waanzinnig succes met deze aandrijving. De combinatie van een dikke vijfcilinder turbodiesel (op de voorwielen) en een elektromotor (op de achterwielen) zorgt voor zeer goede prestaties. In een rechte lijn is het een zeer vlotte auto. De meeste V60’s PHEV zijn zeer luxe uitgerust, luxer dan überhaupt mogelijk was bij bovenstaande auto’s. Ook is het een premium Zweed, dat zit net even wat lekkerder dan een gemiddelde Aziaat. Geheel foutloos zijn ze overigens niet, ze kennen zo hun aandachtspunten, bekijk daarvoor ons V60-aankoopadvies. Ook moet je genoegen nemen met een exemplaar met veel kilometers op de klok. Maar ja, dan rijdt je wel een heerlijk dikke Volvo. Niet heel zuinig en duur in de wegenbelasting.

Volvo V60 D6 '13

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



84 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
De hybride Camry!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-camry-hybride-hybride-leer-navi-keyless-uniek-elektro-benzine-grijs-a1046748-f05e-4592-97e9-0a759294d4e8
@toyotafortuner: dat dashboard doet me denken aan zo’n jaren ‘80 stereotorentje van Supertech.

Verder keurige auto hoor.
@toyotafortuner: En jullie vergeten de Lexus RX 400h!!
Fantastische auto, 4×4 op afroep, onder de 10k te vinden hoge km standen hoef je niet te vrezen. Als je het vermogen aanspreekt serieus snel met de standaard 3.5 v6 en hardstikke luxe. stoelverwarming, electrische achterklep en serieus veel ruimte achterin.
Mijn vrouw rijd er 1op13 mee, das serieus goed voor een SUV van bijna 2000kg!
Bij Priussen, Insights en Civic Hybrids moet ik altijd denken aan de foutere taxis. Natuurlijk met een missende velg(dop)
@toyotafortuner: ik ben ook taxi chauffeur
@toyotaprius: ik doelde meer op t foute type Marrokaans/Turkse taxichauffeur met een Prius/Civic/Insight dat een velgdop mist, uit Amsterdam en vergelijkbare stad.

Uitzonderingen daargelaten
@toyotafortuner: En er zijn wat uitzonderingen hoor…
Weet niet hoe oud de drie kinderen zijn, maar lijken mij allemaal redelijk krappe auto’s als je er met zn allen in moet. Als er nog kinderstoelen in het spel zijn lijkt het mij zelfs bijna onmogelijk in de meeste van de hierboven genoemde auto’s.
@rutgerg: de Prius wagon moet wel lukken, evenals de Camry. En de yolo van deze week uiteraard ook, maar ik kan me genoeg argumentatie bedenken waarom je die laat passeren.
@RRRobert: ligt eraan… heb zelf een Passat Variant B8 en nr 3 is onderweg. Oudste twee zitten nog in een groep2/3 stoel. Met de maxicosi past t net aan. Maar zodra hij/zij naar een peuterstoel moet gaat dat echt niet passen. Passat is volgens mij ruimer dan de hierboven genoemde auto’s incl de Volvo…
@rutgerg: dus over naar de Superb
@rutgerg: Klopt de V60 is redelijk krap, zowel achterin als de achterbak. Jammer eigenlijk dat die aandrijflijn nooit in de V70 is geleverd. De Passat is sowieso een grote auto, veel mensen verkijken zich daar op. Met nummer 3 onderweg toch maar eens gaan kijken naar een Touran of Tiguan Allspace?
@dieselkameel: eerste jaar komen we wel uit de voeten met de Passat. Daarna maar is gaan kijken, wie weet een autoblog advies: in welke station passen 3 kinderstoelen op een rij. Wil eigenlijk niet aan de suv of mpv. Stille hoop dat het in een V90 of 5 serie bijv wel zal passen.
@dieselkameel: we zijn verwend. Vroeger dat je met je gezin van 6 man in een simca 1000. Krap, maar kon. Nu zeuren we dat je in de auto niet zoveel personal space hebt als in de woonkamer. Een v60 is toch echt een forse auto en een stuk groter dan een v50 bijvoorbeeld. En daar kun je ook met 5 man wel in zitten. Ook als ze gemiddeld 1.85 zijn. Met de v60 gaat dat al helemaal prima. Fijne auto, fijne stoelen, fijne diesel en ook nog best een flinke kofferbak. Wij komen geen ruimte en luxe tekort. Het kan altijd een maatje groter, maar meer dan dit heeft niemand écht nodig. Tenzij je gezin groter is dan 5 man. Camry lijkt me wel een leuke keuze in deze, toch weer eens wat anders.
@thijsj: klopt. Maar het komt ook doordat auto’s en kinderstoelen steeds veiliger en comfortabeler worden. Ga maar is proberen, 3 kinderstoelen op een willekeurige achterbank.
@rutgerg: sterker nog, ik denk niet dat ik al een achterbank met 3 x isofix gezien heb… binnenkort verplicht voor nieuwe kinderzitjes.
Gevolg: bij drie kinderen al 6 of 7zitter nodig dus suv 🤮 want veelzitters worden verder bijna niet meer gemaakt…
@rutgerg: wellicht generaliserend, dus bij voorbaat excuus daarvoor.. 😉 maar wij mannen hebben een grote station nodig want kinderen.. Vervolgens brengen de vrouwen ze overal zonder probleem naartoe in hun Aygo’s, C1, pandas etc.
M.a.w. Mocht je niet zo veel/korte afstanden rijden. Neem dan wat je zelf prettig vindt!
@goodvibrations: true true! Al moet er vaak sowieso wel 1 auto zijn waar het hele gezin in kan.
De volvo v60 d6, zou ik kopen en dan altijd 5cm achter
Iemand rijden :)
@mikje90: Is ook goed voor het verbruik!
Een Prius zou voor mij vanwege de waanzinnig slechte stoelen en zitpositie afvallen. Gelukkig is daar dan nog een Auris, dat zit al een heel stuk beter en is net zo indrukwekkend hufterproof als een Prius. Bovendien in de echte wereld nog zuinig ook, mits ingezet in zijn kracht (en dus niet om langdurig met hoge gemiddelden over de snelweg te kruisen). Pretentieloos apparaat dat het gewoon altijd en overal doet zonder hoge kosten. No-brainer wat mij betreft.
@vaakbenjetebang: Vergeten te vermelden: een Prius is wel ruimer, vooral op de achterbank. Dat kan ook een overweging zijn.
Even helemaal compleet off-topic: heeft iemand een linkje om the grand tour online te kijken?
@janmetdelangeachternaam: http://bfy.tw/Lz8v
@sirprize: al geprobeerd, geen succes
@janmetdelangeachternaam: 2uur na de uitzending op de betere download sites
Heb zelf een hybride GLC, maar vind ze eigenlijk niet de moeite en het geld waard totdat je tenminste 50 (liefst 100) echte kilometers elektrisch kunt rijden. Daarbij vraag ik me inmiddels af of de waarde niet gaat kelderen zodra nieuwere modellen betere accu’s krijgen. Of zouden aftermarket upgrades beschikbaar komen?
@superhans: dat kelderen zal mede afhangen van de leeftijd, kilometers e.d. Als de auto al wat ouder zal kelderen niet zo snel gebeuren. Aftermarket updates op accu’s? You’ll never know maar kan me niet voorstellen dat ze achteraf je accus’s gaan wisselen, maar voor genoeg pegels is veel mogelijk.
Ik mis de Kia optima in dit rijtje hierboven.
Met 15dkm kan een diesel ook makkelijk uit en dan is de keuze reuze. Met een VAG 1.4tsi rijd je ook makkelijk 1:15 dus waarom een dieselhybride nemen met deze kilometers per jaar. De wegenbelasting is nu gehalveerd maar gaat waarschijnlijk snel omhoog als de huidige regeling wegvalt.
Met 3 kinderen zijn volgens mij alle auto’s hierboven niet de eerste keuze en wil je het liefst ieder een eigen stoel.
Mijn advies is dan een Prius wagon maar die vind je niet in budget.
Een mooie Laguna op benzine of diesel wel of een 308sw op diesel. Uit ervaring weet ik dat je met drie kids geen oorlog wilt op de achterbank. (Hoewel als de bestuurder in een MGF past deze geen 2m zal zijn)
Dus verhoog het budget en neem een Prius wagon of laat de hybride eis vallen.

Uit ervaring weet ik dat de Honda verschrikkelijk rijdt. De Aurus viel mij weer erg mee.

Maar wat is trouwens de definitie van vlot hier?
De enige echt snelle auto is de v60. De Honda is traag en de Toyota met volle bepakking heeft ook moeite in de heuvels.
@bakboord1: in deze tijd en bij zo weinig kilometers zou ik de diesel laten staan. Tenzij de restwaarde je geen reet interesseert.
@sirprize: bij welke auto die je nu voor 10k koopt is de restwaarde nog echt een hot item. Na een paar jaar zit alles onder de 5k en als je 4 jaar of meer wilt rijden dan worden de verschillen daarmee vanzelf nihil.
@bakboord1: nee, niet meer. Tegenwoordig, mede veroorzaakt door dieselgate ligt het omslagpunt ruim boven de 40.000 km/jaar.
Zie ook: https://www.autoblog.nl/nieuws/het-omslagpunt-van-dieselautos-ligt-tegenwoordig-bizar-hoog-117666
@jeroenwz: maar die berekening gaat alleen op voor nieuwe diesels. Als occasions zijn diesels juist interessant omdat het omslagpunt dan veel lager ligt én de diesels van een paar jaar oud al enorm hebben afgeschreven, waardoor je ze voor een appel en ei kunt kopen.
@stefanvts16v: klopt redelijk, maar van die appel en ei hou je na twee jaar ook misschien een verdord stukje schil over met inruilen. Die afschrijving stopt nl niet na twee of vier jaar.
@bakboord1: Goeie, die Optima! Iets boven budget, maar dan heb je wel een benzine hybride met fabrieksgarantie! (Standaard 7 jaar tot 150.000km). https://www.autowereld.nl/kia/optima/2-0-cvvt-hybrid-automaat-zuinig-1-18-plus-pack-airco-ecc-half-leder-cruise-ctr-27902888/details.html

Al zou mijn autohart de GS450h kiezen. Dat is toch de coolste hybrid voor 10k. Zelfs met permanente dakbox erop omdat de kofferbak ongelofelijk klein is door de accu’s achterin.

En die dikke diesel hybrids… was het bezitten van een diesel maar niet zo idioot duur. Zowel de DS5 als de V60 D6 PHEV zijn natuurlijk mooie bakken maar met weinig kilometers en de vloek op diesel geen slimme keuze.

Grappig dat niemand aan de Chevrolet Volt of Opel Ampera heeft gedacht. Die kun je, met wat kilometers, toch ook wel voor 10k krijgen. Geen idee alleen hoe betrouwbaar die zijn?
Wel grappig, het is een hybride maar bij volgas maken ze kabaal waar de meeste Italianen jaloers op worden.
@nopetrolnofun:
NON FACCIAMO ALCUN RUMORE! GUESTO SI CHIAMA PASSIONE! QUALCOSA CHE I VEICOLI IBRIDI HANNO NON DEL TUTTO!

Bene, i LaFerrari hanno una qualche forma di passione …
MA QUESTO È IN REALTÃ IL V12!!!
@gandini: Per favore: http://www.autoblog.it
@joostvis: Grazie mille
@gandini: hedde drugs op?
@nopetrolnofun: klopt, bij volgas en hogere snelheid heb je geen ruk aan dat hybride stukje qua uitstoot. Het voordeel zit vooral in steden. Loop maar eens bij een drukke weg in een stad, wat een uitlaatmeur.
Wat betreft de Honda Insight – niet geheel onbelangrijk – In de VS is er een “service bulletin” uitgegeven voor klanten die klagen over een hoog olieverbruik. https://honda.oemdtc.com/TSB/A16-101.pdf
“The oil control rings may become clogged with carbon deposits. These deposits restrict the ability to scrape and return
oil from the cylinder walls to the crankcase, which can result in misfires, engine cylinder damage, engine cylinder head
damage, and/or engine oil consumption that may exceed customer expectations. “
Een Prius+ of wagon zou ook in dit rijtje passen Of je moet de nieuwe Corolla of RAV4 kunnen leasen.
@toyotavenray: Pruis+ wordt lastig voor 10k. Lexus CT200h ook trouwens.
@coffeecup: de Prius wagon zijn er voor die prijs. Maar dan hebben ze al flink wat gereden. Dat zijn dan vaak ex lease auto’s. Maar die worden ook altijd goed bijgehouden. Dus eigenlijk alleen maar regulier onderhoud en geen flinke reparaties. De Lexus wordt erg moeilijk of ze moeten al 250000 gelopen hebben.
Ik snap deze wel. De mensen die de de grondstoffen voor die accu’s winnen worden vaak niet ouder dan 30. Hebben vaak door de hoge werkdruk ook geen tijd om in die 30 jaar zelf kinderen op de aardbol te zetten dus word de bevolking op deze manier kleiner. Minder mensen is een betere wereld. Allemaal aan een hybride zou ik zeggen😊🙃
Dit zou mijn keus zijn:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-ds5-2-0-hybrid4-business-executive-elektro-diesel-grijs-746bc651-5f5f-47df-8d72-ed91da93394e

Dan heb je er iig eentje die er wel goed uitziet!
@rufctr01: Franse rommel, nee beter iets uit Japan dan.
@rufctr01: helemaal eens, waanzinnig mooie auto nog steeds. Jammer dat deze niet die mooie stoelen met horlogebandmotief heeft.
Wij hebben een Auris HSD Executive uit 2010. Prima auto. Ruim, zuinig en je kunt met het verkeer meekomen.
Vind het overigens geen fijne rijders auto. Remmen, sturen en de automaat zijn niet bepaald afgestemd op dynamiek.
Staat nu 180k op de klok en er is buiten het reguliere onderhoud, dat we altijd bij de dealer laten uitvoeren nog NOOIT iets stuk gegaan.
Dat is de reden waarom ik de auto toch aan een ieder kan aanbevelen die hem zelf moet betalen en die niet perse naar een sportief karakter verlangt.
Rij voor de zaak een Mini dus als we lekker willen touren dan pakken we natuurlijk die.
@jaspervdwinden: alleen zeer luidruchtig. Ook aantal maandjes in gereden tot ik een 2016/17 model kreeg. Het nieuwere type (is dat2013?) is echt een stuk stiller en comfortabeler.
De 2010 is wel wat vlotter voor mijn gevoel. Kan ook door de herrie komen;)
@kappenou: ja als je het gas intrapt dan hoor je hem wel. Het best kun je dat ook niet doen want hij gaat er niet bepaald beter van rijden. Vergeet ook niet dat dit gewoon een Corolla was waar ze het hybride pakket in hebben gebouwd.
Is tevens een zware auto(ruim 1500kg). We hebben hem nog een tijdje gereden dat hij maar 40 euro in de wegenbelasting was, maar sinds die regeling is vervallen betalen we 65 euro per maand. Bij het nieuwere model is dat geloof ik ook iets minder.
@jaspervdwinden: Vorig jaar ook geshopt voor een gebruikte Auris HSD van het eerste type. Weegt geen 1500 maar toch nog 1355 kg; valt daarmee net in een hoger MRB tarief dan de Prius die 10 kg lichter is. Heb zelf uiteindelijk toch voor de Prius gekozen vanwege meer ruimte en meer luxe.
@MontegoBlue: je hebt gelijk. Ben denk in de war met de vorige auto. Zijn zelf voor de Auris gegaan omdat het niet een “typische hybride” is om te zien, wat de Prius en de Honda Insight toen wel waren.
@kappenou: het oudere model auris is gemaakt van 2006 t/m begin 2013. Daarna kwam de auris ts. Van 2013 tot heden. In 2015 kreeg die een facelift. En in maart van dit jaar komt de nieuwe Corolla.
De v60 PHEV ga je niet vinden onder de 10.000. De prijzen zijn allemaal ex BTW.
Wel de fijnste en meest premium PHEV daarbij ook meeste PK (bijna 300). Lage MRBelasting tarief tot 2020
Lexus CT200h. Is volgens mij het beste wat je kunt vinden onder de 10.000, het meest luxe en betrouwbaar. Techniek is gewoon identiek aan de prius/auris. Km stand zou ik niet zo op letten. Gewoon een nette met goed onderhoud is makkelijk te vinden.
@sanderm3: probeer daar maar eens 3 kinderen in te proppen. Dat is echt een vierzitter met een 5e gordel voor de show.
@sanderm3: eens! Alleen is dat meer een vierzitter. 3 kids achtering wordt heel krapjes.
Het YOLO advies zou moeten zijn: Lexus GS450h
Verstandigste YOLO advies ooit :)
Mijn advies is een OV jaarkaart
Ik heb een Lexus CT200h en ben hier ontzettend tevreden mee. De stoelen zijn een klasse beter dan in de Prius, de afwerking en isolatie ook trouwens. Ook vind ik het de mooiste auto uit het rijtje met dezelfde techniek.
Het onderhoud (dealer) is heel betaalbaar. Running costs totaal liggen op de 22ct per kilometer inclusief afschrijving (3,5 jaar en 100.000km).
Het voordeel van een hybride is, buiten het bekende lage verbruik, dat je absurd lang met banden en remmen doet.
Mijn CT zou ik overwegen te verkopen en zit onder je budget. Het is een zwarte business Line pro (dus: privacy glass, navigatie, geupgrade audio) met beige leer en fabriek af stoelverwarming. 238.000km en gehele historie bekend (sinds mijn bezit Louwman onderhouden). Ik ben de tweede eigenaar.
Jezus wat saai!
Die Volvo is echt een probleem bak zoek het maar eens op.
@thomasthomas: Vandaar de yolo misschien ….
@thomasthomas:
Heb een gebruikte 2014 V60 Hybrid gekocht.
Km stand nu 225.000
Problemen: 0

Ben benieuwd naar feiten?

Maar zoals ik hierboven al zei: EenV60 hybrid vind je niet binnen budget. De prijzen >10.000 zijn allemaal zonder BTW.
@bord4kop:
Ik bedoel uiteraard < minder dan €10.000
Een vlotte auto in de titel zetten en dan allemaal gebakjes adviseren die in 10 secs naar 100 tuffen…
Ik zou voor een Honda Insight gaan.
Heb een tijdje in een Prius van 2010 gereden, en vond hem veel fijner dan ik van te voren had gedacht. Ik reed altijd alleen dus radio op knallen waardoor je geen last had van het lawaai van de auto. Stoelen worden meerdere keren genoemd, maar is mij nooit negatief opgevallen. Ik reed altijd op een snelwegtraject waar je lekker door kan gassen en dat deed ik dan ook zeker. En zelfs dan was de auto nog steeds niet zuinig maar gewoon gierig. Heb het verbruik nooit onder de 1 op 16 kunnen krijgen. (Meestal +/-155 op de teller) De ruimte in de auto is erg prima. De dynamiek is inderdaad matig, maar daar heb je dan de MG voor.
#kutprius #kutpriuslookalikes #kutauto’s #primavolvo #ikwilv12
Dat wordt dus de GS450h
Je wilt zuinig en milieu vriendelijk in de stad. Ga op de fiets of neem de bus….
@dutchdriftking: precies en neem dan gewoon een gave auto als je echt op pad moet. Beetje een rare aanvraag dit.
Ik zou nu heel hard VOLVO moeten roepen. Maar dat doe ik nu ff niet, want die V60’s vertrouw ik zelf ook niet erg. De Auris zou mijn keuze zijn, maar of je daar blij van wordt met 3 kiddo’s waag ik me te betwijfelen…
Een Honda CR-Z en een fiets voor de kinderen.
4 jaar in de civic hybrid doorgebracht. Fijne auto maar na 4 jaar was is he-le-maal klaar met het motorgeluid dat het apparaat produceert. Monotoon zeurend motorgeluid elke keer als je optrekt. Beetje een trauma aan overgehouden bleek later toen ik een prius wagon leende ivm de 7 stoelen. Kreeg weer meteen de kriebels bij optrekken. Wel de beste keuze met 3 kids overigens.. Enne.. diesel hybride aanraden bij 15k km per jaar? ;)
Als je serieus iets zoekt wat niet al te vervuilend is en met genoeg ruimte voor de kinderen zou ik lekker een volvo 960/v90 3.0 op lpg kopen!
Redactie, let iets beter op de grammatica io uitgang van de werkwoorden😏
Ik heb een Lexus CT200H voor de lange ritten en om mijn daily een beetje te sparen… ik zou 2-3 jaar geleden keihard gelachen hebben om zo’n auto, maar niets in minder waar! Wat een vreselijk fijne wagen met lage maandlasten/onderhoud en brandstofkosten ( 50 euro = 600/650 km met snelweg kilometers a 100-140 km/h )
Auto-deel-abonnement nemen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).