Omslagpunt naar de diesel ligt tegenwoordig bizar hoog

Auteur: , 91 Reacties
Omslagpunt diesel

Wederom een deuk in de aangetaste reputatie van de zelfontbrander.

De dieselauto heeft jarenlang van veel voordelen kunnen genieten, maar sinds enkele jaren is deze brandstofmotor zeer uit de gratie van de consument aan het vallen. Iedere maand, zo niet iedere week, horen we over nieuwe maatregelen tegen dieselauto’s die niet voldoen aan de Euro6-normen. Steden verbieden diesels, fabrikanten droppen de zelfontbrander massaal uit het gamma en ook de literprijs zit in de lift. Nu blijkt dat een van de weinige overgebleven voordelen, de lagere kosten voor mensen die jaarlijks veel kilometers rijden, eveneens als sneeuw voor de zon aan het verdwijnen is.

Althans, dit staat in een recent onderzoek van ALD Automotive. In een whitepaper, genaamd “Een nieuwe kijk op dieselauto’s“, schrijft het bedrijf dat verschillende factoren stevig bijdragen aan een steeds hoger wordend omslagpunt voor de ‘total cost of ownership’ (TCO) van diesels. Alle verschuivingen van de laatste jaren, die in het nadeel zijn van de zelfontbrander, hebben ALD gemotiveerd een analyse te doen om uit te vinden hoe de TCO van dieselauto’s nu precies is veranderd.

U kent de grafieken wel, waarin de kosten van diesel- en benzineauto’s met elkaar worden vergeleken op basis van de kilometers die op jaarbasis worden gereden. De meeste consumenten zijn er waarschijnlijk nog van overtuigd dat het omslagpunt nog ergens tussen de 25.000 en 30.000 kilometer per jaar ligt, maar uit de analyse van ALD blijkt dat dit helemaal niet meer klopt. Sterker: het omslagpunt is inmiddels bijna verdubbeld.

Volgens ALD is het vandaag de dag in bijna alle gevallen gunstiger en voordeliger om een benzineauto te verkiezen boven een diesel. Het bedrijf heeft berekend dat het omslagpunt waar een dieselauto goedkoper dan een benzineauto wordt, tegenwoordig niet meer op 35.000 kilometer, maar op 47.000 kilometer ligt. ALD heeft dit cijfer bepaald door leasetarieven en werkelijk verbruik als uitgangspunten te nemen.

Naast de hierboven besproken factoren dragen ook de stijgende literprijzen, de lagere restwaarde, de aanschafwaarde en afschrijving, de wegenbelasting en verzekering en ook de kosten van reparatie en onderhoud bij aan de steeds duurder wordende dieselauto. Het bedrijf zegt wel dat het omslagpunt per merk en model kan afwijken. Daarbij is het ook zo dat kleinere auto’s harder getroffen worden en het omslagpunt bij hen nog hoger ligt. Hieronder bekijk je twee voorbeelden uit het onderzoek.

Omslagpunt diesel



91 reacties

Leuk om dit voor nieuwe auto’s te berekenen maar 2e hands is het een heel ander verhaal.
De prijzen voor dieseloccasions zakken veel harder dan voor hybride en benzine auto’s.
De grootste kostenpost is afschrijving die is bij occasions veel lager.
Vorig jaar een 2e hands hyundai i30 diesel gekocht van een particulier met 75000km op de teller voor 6250 euro en rij er nu 35000km per jaar zakelijk mee.
Tot nu toe probleemloos.
@kobus1967: Tweedehands betaal je wel nog steeds de hogere verzekering op basis van de nieuwprijs en de wegenbelasting is ook niet anders. Ook tweedehands duurt het wel even voor je het omslagpunt bereikt hebt :)
@Stefje: nou op de verzekering scheelt dit echt geen drol hoor.
@Stefje: verzekering op nieuw prijs is al jaren niet meer het geval.
Tegenwoordig is een diefstal gevoeligheid belangrijker.
Toen ik een TT ging verzekeren was deze een stuk goedkoper dan een vergelijkbaar nieuw geprijsde A5. Nu rij ik een Cayman S welke dubbele aanschaf is van de TT en deze is even duur als de TT in de verzekering..
@stefje:

Welk omslagpunt? Tweedehands werkt het momenteel omgekeerd dan bij nieuwkoop. Bij nieuwkoop is de diesel duurder en moet je beginnen met dit verschil weg te werken. Tweedehands zijn de diesels daarentegen op dit moment goedkoper dan de benzine-varianten. Er is dus geen te bereiken omslagpunt zoals het standaard te bereiken valt.

Natuurlijk zal het nog altijd een kwestie zijn van de meerprijs van belastingen af te wegen tegen het verschil in verbruik, daar niet van. Maar waar het bij een nieuwe wagen daarbovenop ook vaak een prijsverschil is van 2000 euro in het nadeel van de diesel, is dit bij een tweedehands wagen wel eens gemakkelijk 2000 euro in het voordeel van de diesel.
@kobus1967: nieuw is eveneens prima te doen als je goed onderzoek doet, ten minste, dat is mijn mening.

De Dacia Logan MCV in Bi-Fuel uitvoering (LPG) is zelfs € 700,00 goedkoper dan de benzine versie (€ 14.280,00 tegen € 14.780,00). De MRB is dan welles waar € 176,- duurder, maar ja, afgezet tegen de € 700,00 duurt dat bijna 4 jaar dat het gelijk getrokken is. Over de LPG prijs van € 0,62 maar te zwijgen :-). Daarnaast biedt Dacia 3 jaar garantie of 100.000 km.

Daarnaast een Dacia all-risk verzekering (BOVAG) afgesloten met 5 (!!) jaar nieuwwaarde dekking voor € 49,00 per maand met maximaal no-claim.

Afschrijving per jaar/10 jaar € 1.428,00.

Het is maar net waar je de prioriteiten legt, je portemonnee of het aanzien voor de buren :-).
@erik2907: €49 om een dacia van 14k te verzekeren?? Zeker weinig schade vrije jaren?
@kappenou: met accessoires € 16.085,00 en ……. 5 (!!) jaar nieuwwaarde dekking, géén aanschafwaarde en géén eigen risico, ook niet bij ruitbreuk. Ga maar eens vergelijken met andere maatschappijen. 5 jaar nieuwwaarde dekking vind je nergens :-).
@erik2907: € 700,00 = € 500,00 natuurlijk
@erik2907: heb ik hier thuis ook voorgelegd maar aangezien mijn dochter de meeste kilometers maakt en samen met moeders besloot dat er geen Dacis op het pad kwam heb ik besloten de i30 te kopen.
@kobus1967: mooie auto hoor de i30!
@kobus1967: exact dit dus. Nieuw is de grootste kostenpost afschrijving. Tweedehands speelt dit veel minder mee. Ik heb recent een Saab 93 diesel van 2011 aangeschaft, ondanks dat ik maar 25.000km per jaar rijd. Zoek ik nu op Gaspedaal de goedkoopste (dus niet vergelijkbare qua uitvoering en kilometerstand) 9-3 benzine van 2011 op, dan zie ik dat die wordt aangeboden voor €4750,- meer dan ik heb betaald voor de diesel. Daar kan ik een behoorlijke tijd van rijden, zeker als je meeneemt dat ik nu 17,5km op elke liter afleg ipv 11 km per liter voor de benzine variant.
Ik hoop dat dit enkel voor Nederland geldt, want ik heb me net een diesel aangeschaft voor wat hogere jaarkilometrages. Het verschil in prijs tussen diesel en benzine hier in België is ongeveer 10%. Gezien mijn diesel meer dan 10% zuiniger is dan gelijkaardige benzinewagens, was de keuze snel gemaakt. Heb mij een euro6 aangeschaft op aanraden van verschillende garagisten. Of zie ik nog iets over het hoofd?
@blootmens: België is meer dieselland dan Nederland, maar zal ook echt wel van de diesel af gaan. Grootste ‘probleem’ is dan de restwaarde. Als je nu in Nederland een diesel koopt, is de restwaarde in pak hm beet 5 jaar makkelijk te berekenen: nul euro…
@svenska_aeroplan_ab: en wegenbelasting… ik ga dusndaarom m550 inruilen voor bemzine variant
@elemento: met een mooie V8
Je weet het weer heerlijk te overdrijven, de afschrijving ligt hoger maar nul is gel*l. Bovendien veel moderne diesels komen in ieder geval in de buurt van de beloofde claims qua verbruik. Benzines is dat wel anders mee gesteld als ik in mijn omgeving kijk. Maar ga vooral mee in de waan van de dag en net zo roeptoeteren als de meute doet.
@blootmens:

Als je enkel daar naar gekeken hebt, dan is het antwoord : Ja, je ziet iets over het hoofd.

Pas op, diesel kan nog altijd interessanter zijn in jou voorbeeld, daar niet van. Maar ook belangrijk om in rekening te brengen zijn :
– Aanschafprijs : Van een diesel is deze (nieuw) nog altijd hoger dan een benzine.
– Taxatie : Een diesel wordt zwaarder belast dan een benzine, zowel in BIV alsook in Verkeersbelasting, wat je dus jaarlijks zult moeten overkomen met je “verbruiksverschil”.
– Restwaarde : Iets wat we nu reeds heel hard terugzien op de tweedehands-markt, maar natuurlijk zeer moeilijk te voorspellen valt naar de toekomst toe. We weten niet of de heksenjacht op diesel zich doorzet of dat men binnen een paar jaar al begint te roepen dat het allemaal ferm overdreven was. (Het is ferm overdreven, daar niet van, maar tis maar de vraag of politiek en publieke opinie dat dan ook zo zien.)

Om het zeker te weten in jou geval, zou je meer informatie moeten verschaffen. :)
Als je op het punt staat een nieuwe auto aan te schaffen reken je dit eerst toch ff op een bierviltje na mag ik hopen?
Je zou maar net een Alfa Romeo 159 JTD gekocht hebben…🙊
@jaapiyo: nieuwe auto’s vergelijken met tweedehands gaat zelden goed. Die diesles zijn nu veel minder waard en onderhoud en verzekering + men blijven min of meer gelijk. Als het geen heel oude diesel is met veel km dan moet je met 25/30 k km nog wel uitkomen lijkt me.
@w0o0dy: ik heb in februari een 2007 147jtd aangeschaft en het omslagpunt lag toen bij 17.000km alle vaste lasten mee gerekend geen restwaarde.
@jaapiyo: dan lach je toch iedereen keihard uit omdat je eigenlijk de lekkerste cruiser onder je bips hebt die er voor dat geld te vinden is.
@posthumus: precies!
En als t weer het toelaat snel foto’s op Autojunk aub ;)
@jaapiyo: uitstekende keuze! Jarenlang lol van.
@spideriv: Het is niet @jaapiyo die een Alfa Romeo 159 JTD gekocht heeft … ;-)
@willeme: kan hij alsnog doen! Blijft een uitstekende keuze!!
@spideriv: het is wel iemand anders die wij kennen…;)
@SpiderIV: ik ga mijn 159 Sportwagon JTD niet verkopen aan @jaapiyo, ik heb ‘m net!
@willeme: ik heb er twee gehad, de 1.9tjdm en daarna de 2.4 jtdm met qtronic. De laatste heb ik echt het meeste plezier van gehad, fijne smeuïge 5 cylinder en de automaat was ook best ok.
@willeme: fijne auto. Heel veel plezier ermee.
@jaapiyo: huehuehuehue
Gewoon geen diesel kopen. Niemand wil zo’n ding nog hebben over een paar jaar (in Nederland)
@techniekmeneer: Precies wat je tussen haakjes zet. Hier in NL zijn ze wel die elektro dingen lekker omhoog aan het hypen (en de milieulobby loopt natuurlijk voorop), maar elders in de wereld rennen ze helemaal niet zo hard voor die elektro oplaad zooi. Dus wat gebeurd er als je hier je elektrische auto met versleten accu pakket te koop zet? (Ik hoef zoiets niet). Import kakt in, maar de export ook.
@venividivici: wat een Kak argumentatie, bekijk eerst de doorlooptijd van elektro’s dan pas blèren.
@blackmilo: Doorlooptijd van elektro’s? Onderbouw het eens…
@venividivici: verkooptijd
@blackmilo: ik wacht nog op bet onderbouwen in plaats van alleen de spellingscontrole
Ik heb voor mijn vorig jaar aangeschafte Mercedes s205 Cklasse dezelfde berekening gemaakt. De benzine C200 tegenover de C220D. Voor de 220d betaal je per maand 110 euro meer aan wegenbelasting en verzekering. Het verbruik ligt ongeveer 2 liter/km uit elkaar. Dan kwam je op een omslagpunt van rond de 43.000km. En pas bij 50.000 km begon het enkele tientjes voordeliger te worden.

Het is voor ons dus de C200 geworden
@eelco74:De fabrieks opgave voor een 220cdi is 1:23. En voor de C200 benzine 1:18. Beide zijn niet realistisch maar die 4/5 liter verschil tussen beide brandstoffen wel… Dan krijg je toch een heel ander rekensommetje lijkt mij.
@edward330d: we kijken liever naar spirit monitor en ook uit de proefrit bleek dat 6,0 voor de diesel en 7,8 voor de benzine realistisch is.
@eelco74: de 220d is wel heel veel fijner dan de 200 benzine.. Ik had daar wel wat prijsverschil voor over gehad.
@phevtreb: Ik heb 15 jaar diesel gereden (vooral jtd’s) en ik blijf het ook erg fijn rijden vinden, maar de 220 is hooguit wat soepeler door het extra koppel, maar ook wel erg lawaaierig en knorrig. En de om651 is ook niet geheel vrij van problemen. Daarnaast maak ik niet meer de kilometers als voorheen en korte ritjes met een diesel geeft gegarandeerd EGR of roetfilter problemen.
En vervolgens komt Bmw doodleuk in de nieuwe X5 en X7 met dikke dieselmotoren…
@venividivici: diesel neem je voor het koppel en het lage toerental en dan met een automaat. Een 6cyl diesel met 2 of 3 turbo’s is dan vergelijkbaar qua kracht en souplesse met een dikkeV12 n.a benzine in zware auto’s.
@gokartmozart: Benzine is bij gelijke inhoud en gelijke drukvulling altijd krachtiger dan diesel.

Iets minder koppel, bakken meer vermogen.

Dieselpower fabeltjes.
@karaya: Een diesel van gelijk volume als een benzine is heel veel zuiniger. Daarbij zit het vermogen veel lager in de toeren (ook relatief) en voelt een diesel dus krachtiger. Het verschil tussen de folder en de praktijk dus. De benzine kan harder als je alles eruit perst, maar dat doe je nooit en is daarmee onzinnig folder gelul.
@lekbak: Misschien moet je eens de koppelkromme gaan bekijken van een twin scroll turbo benzine motor.

Die rijd elke diesel met gelijke inhoud er uit, half gas.
Ik blijf met 60.000km/j denk ik voorlopig nog wel boven het omslagpunt. Gelukkig maar, want ik rij liever diesel dan benzine en met mijn kilometrage blijft elektrisch rijden nog wel even buiten bereik.
@piebepost: veel km per jaar wil niet zeggen dat elektrisch niet mogelijk is. Het is meer de manier waarop deze verreden worden. Maat van mij heeft met zijn eerste tesla (60) in het eerste jaar ook doodleuk een ruime 60k erop geklokt. Vergeet niet dat je morgen in principe met een behoorlijke lading start en je tijdens bespreking het en der nog makkelijk wat kW bij kan tappen. Goed ik rijd nu ook nog gewoon diesel. Maar dat is dat elektrisch mbt trekgewicht nog geen alternatief is.
@jpoers: Daar heb je best een goed punt, veel van mijn klanten bieden ook al de mogelijkheid om voor de deur te laden. Toch ben ik nog wat huiverig. Ik woon zelf in noord Fryslân en rij 2 à 3 dagen per week door heel Nederland en Vlaanderen. Ik denk toch dat dat de komende jaren nog veel complexiteiten mee gaat brengen, icm een EV.

Maar zodra die hobbels weg zijn voor een auto uit de (prijs)klasse V60, staat er hier eentje op de oprit.
Maak je geen domme illusies. Diesel is bij meer kilometers altijd goedkoper. De overheid laat je graag geloven van niet, maar dat is puur een geldkwestie.

Met een tank diesel kom je veel verder dan een tank benzine. Dus als je benzine moet je vaker tanken en dus betaal je vaker accijns en belasting. Snelle winst voor de overheden.

Ik rijd sinds maart dit jaar in een MB A diesel, en vind het sap van satan heerlijk! Eerste 200 kilometers is je brandstofmeter geen millimeter verschoven, en dan kan je nog 800km op diezelfde tank door. Mijn benzineslurper funauto daarentegen is soms al leeg bij 250km rijden.
@ghost: Heb je de 1.5 diesel?
@dieselkameel: jup, de “renault”-motor.
@ghost: Die is inderdaad gestoord zuinig, mijn ouwe lui hebben die gehad in een Scenic. Die kwam in de buurt van de 1 op 25, het motortje had nog redelijk wat pit ook nog. Veel plezier ermee!
@ghost: ik heb de berekening ook gemaakt. ik heb nu een fiets gekocht. Die hoef ik helemaal niet te tanken. Dat scheelt enorm tegenover mijn normale benzine auto, daar deed ik maar 720 km op een tank. Nu gaat die tank nooit meer leeg.

Dat vergelijk wat u maakt slaat nergens op.

Zeker kan een diesel goedkoper zijn dan een benzine model. Maar dat is per persoon natuurlijk verschillend. Reken het goed door.
@arjontje: och ja, ik werk als consultant. Ik kan met de fiets gaan, het is alleen een tering eind fietsen naar de klanten waar ik heen moet, niet fijn fietsen in een 3-delig pak en ik denk dat de klant geen €125,-/uur betalen wil voor iemand die naar zweet stinkt. Toch bedankt voor de tip.
@arjontje:
Enig idee hoe goedkoop het is als je gewoon in je nest blijft liggen ?
@arjontje:
Een diesel is ALTIJD zuiniger dan een benzine, de reden dat diesel duurder is is vanwege de hogere aanschafprijs en de hogere vaste lasten. Rijd je veel km’s heb je dus voordeel,de vraag is bij hoeveel km’s. Traditioneel ligt dat punt rond de 30000-35000, afhankelijk van het prijsverschil tussen diesel en benzine. Dat punt is echt niet heel erg anders als je nu een gebruikte auto koopt.
@ghost: het omslagpunt is daarom ook berekend met alle kosten: aanschaf, afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering én verbruik. Aangezien diesels steeds minder populair worden, schrijven ze meer af dan benzine. MRB is veel hoger en de dieselprijs is nou ook niet bepaald heel veel lager dan benzine. Moderne benzineauto’s zijn zuiniger dan vroeger, terwijl diesels niet heel veel zuiniger zijn geworden. Kortom: het omslagpunt komt bij een steeds hoger jaarkilometrage te liggen. Simpele rekensom.
@henk_he: je vergeet het gedrag van de rechtervoet. Niet bepaald onbelangrijk.
@ghost: precies, als je van doorrijden houdt, komt het verschil tussen diesel en bezine pas echt tot gelding. Waar ik in een 3l diesel nooit boven de 11l/100 km uitkom, ongeacht de pedaalstand, schiet ik in een gelijkwaardige benzine zo door de 15l-grens heen.
@ghost: Precies hetzelfde hier! Alleen geen 1.5 diesel maar een 2.0 diesel. 1100km op een tank met de eerste dag (a 250km) geen verschuiving van de tankindicatie naald.

Ik zit ook nog wel even boven het omslagpunt met >50k/jaar. Met een gemiddeld verbruik van 4,6L/100km is het goed te doen.
@ghost: je vergelijkt dus een zaaddodende 1.5 diesel met een bezineslurpende fun-auto? Yup, makes total sense…
@BaRa: je bent zelf zaaddodend met je opmerking.
@ghost: lol. Mag ik me daar een pruillip en wat voetengestamp bij voorstellen?
Heb net mijn omslagpunt berekend, rij een BMW 318D touring uit 2009. Vergeleken met een BMW 318i rond het zelfde bouwjaar. Diesel was voordeliger vanaf 21.000km per jaar. En dan nog nagaan dat een 318i uit 2009 een stukje duurder is in aanschaf (+/- €1500) dan een 320D.
Een Euro6 diesel gewoon kopen . Een euro 4 of lager laten staan. En een euro5 even goed berekenen.
En een vergelijk tussen EV en benzine/diesel?
Bij VW kun je een vergelijking maken en bij Hyundai ook.

Werkelijke kosten blijft gokken; wat levert een auto over 5 jaar nog op onder het dan geldende fiscale regime en brandstofprijzen….

Ik rijd het liefst elektrisch, dan benzine en liever geen diesel. Maar dat is heel persoonlijk. Ken genoeg mensen die het rijden op dieselkoppel heel fijn vinden.
Als je een diesel hebt, kun je er nu het beste flink lang mee door rijden. Doordat in Duitsland veel diesels van de hand worden gedaan (en ook hier worden geimporteerd) is de dagwaarde van relatief jonge diesels echt hard aan het inzakken. Helaas zelf onlangs ervaren.
Voor de dagdagelijkse auto vind ik een dieselmotor een veel prettiger karakter hebben dan een benzinemotor.
In NL is de MRB van een dieselauto asociaal en extreem hoog.
In buurlanden België en Duitsland gelukkig niet. Daar snappen ze het wat dat betreft beter.
Het romige, zuinige, krachtige en laagtoerige karakter van een dieselmotor past gewoon uitstekend bij een zwaar ding als een auto.
En de dieselmotor wordt steeds schoner en zuiniger.
De hysterie van de dravende meute is nooit een goede leidraad om te volgen.
@kempenaer:
En de dieselmotor wordt steeds complexer en storingsgevoeliger.
@ikschrijfookoverautos: “Naast de hierboven besproken factoren dragen ook de stijgende literprijzen, de lagere restwaarde, de aanschafwaarde en afschrijving, de wegenbelasting en verzekering en ook de kosten van reparatie en onderhoud bij aan de steeds duurder wordende dieselauto.”

Ik lees “hierboven” helemaal geen factoren die de dieselauto duurder maken. Welke doel je op?
Daarnaast zijn de verdere genoemde factoren (aanschaf, wegenbelasting, verzekering, onderhoud, etc) volgens mij al jaren gewoon gelijk Nederland. Misschien is de restwaarde hierop een uitzondering de komende jaren als de accijnzen en belasting voor diesel harder stijgen dan die van benzine auto’s maar dat is nu iig nog niet het geval.
Voorlopig ben je, zeker met een 2e hands diesel, goedkoper uit als je meer dan ongeveer 20.000km per jaar rijdt.
Ondertussen lachen ze zich in Polen het lep lazarus, al de gedumpte goed onderhouden Diesels verdwijnen daar naartoe en andere EU landen waar men op een iets nuchterder manier tegen de realiteit aankijkt.
Neem de Oostenrijkers, kom niet aan hun houtgestookte kachels of open haarden, die per stuk net zoveel uitstoten als ZES! truck met opleggers, maar waag het niet om ’s avonds na 22.00 met je dertig tonner Diesel over de Brenner pas te rijden, je wordt stante pede geexecuteerd ! (met dank aan Henk Wijngaard)
@desjonnies: Er zijn een aantal goede redenen om überhaupt niet met een dertigtonner over de Brennerpas te wíllen rijden …
@desjonnies: het probleem dat Oostenrijkers met Henk Wijngaard hebben is niet dat hij over de Brenner pas ging maar dat hij er doorheen scheurde, met blijkbaar ook nog een oververhitte houtkachel in zijn voertuig.
Je schrijft over een verdubbeling van het omslagpunt, maar dat is niet accuraat. Het onderzoek heeft het over een stijging van 35k km naar 47k km. Dit is een stijging van 34 procent, niet 100 procent.
Gewoon hybride gaan rijden. Meer koppel dan diesel, ultrasmooth ride en -bonus- je klinkt niet als een tractor.

Doe maar eens een proefrit met een willekeurige Lexus met 450h aandrijving. Je bent in één klap van je spaardieselverslaving genezen.
@frank2b: Een 450h aandrijving is een van de duurdere en complexere. Maar in die prijsklasse zijn volledige brandstof motoren nog steeds superieur.


Overig, het gros van het volk kan dit soort auto’s niet bekostigen. Als je naar de simpelere modellen lijkt is het systeem nog zeker niet prachtig zoals jij het beschrijft
@michaelb: Eh ken je de GS450h wel?

Juist een simpelere aandrijflijn door de planeten wielen. Geen koppeling, geen startmotor of dynamo.
En ik weet niet wat je bedoelt met volledig brandstofmotoren die superieur zijn? Er zijn hele snelle Porsches met meer vermogen maar die houden hem niet bij.

Inderdaad een duurdere auto. Maar er is in het lager segment al jaren de Prius te koop.
De Prius 2 kost inmiddels weinig meer en die dingen rijden zo een half miljoen kilometers zonder problemen en veel minder onderhoudskosten dan een gewone benzine en diesel. En ook zuiniger. Dat is al jaren een feit. Maar velen laten het links liggen omdat ze een mooiere auto willen.
Iets meer dan vijf jaar geleden m’n Passat TDI gekocht. Toen was het prijsverschil tussen een liter benzine en diesel meer dan 40 cent. Nu is dat minder dan de helft. Met mijn kilometrage van 22.000-24.000 km/jaar ziet het er dus somber uit…

Misschien toch maar weer terug naar lpg. Is me altijd goed bevallen.
Voor de V60 is het omslagpunt heel laag, 19.000 toen ik het berekende. Beschikbaarheid van veel diesels als ex-lease.
Ik voorzie een revival van LPG met dit soort ontwikkelingen. Vandaag getankt voor 57 cent per liter
Laatst even een berekening gedaan voor mijn auto. Vergeleken met de meest vergelijkbare benzinevariant en alleen op basis van belasting en verbruik (oudere gebruikte auto) kwam ik op een omslagpunt van 13.800 per jaar. Dus met 45.000 per jaar een no-brainer.
Dus een uit Duitsland geïmporteerde wagen gekocht met alle papieren en dergelijke erbij, met minder dan 100.000 op de klok. Kan ik nog zeker 4 jaar mee voort.

Daarbij zijn benzineversie met dezelfde specs en kilometrage heel veel duurder in aanschaf, dus dat was niet eens een optie.

Daarbij vind ik een dikke diesel automaat gewoon een heerlijke combinatie. Perfect passend bij het type auto en het geluid is gewoon een dikke zescilinder. Als je al iets hoort.
Overigens, als ik die staatjes zo bekijk is het verschil nou ook weer niet wereldschokkend. Voor die A4 bij 30.000 per jaar in totale kosten maar een duizend of twee – drie meer.
In 4 jaar.

Ik zou het er voor over hebben, ik hou van het karakter van diesel.

Maar de trend is er. Laatst sprak ik een collega die een nieuwe leaseauto had. Een benzine.
Ik vroeg of hij soms weinig reed, maar nee. Gewoon zo’n 45.000 per jaar. Maar de leasemaatschappij had benzine geadviseerd. Ging om een Renault Talisman.
Ach , als je rijdt op rode diesel, moet je niet teveel rekenen…
Iemand die mij uit kan leggen hoe het kan dat bij de grafiek van de A4 het verschil in kosten tussen benzine en diesel bij 35.000 km pjr kleiner is dan bij 40.000 km pjr?
Omdat ik zo’n 1050km op een tank diesel doe tank ik 9 van de 10 keer in Luxemburg. Verder een incestieus apenland maar wel lekker goedkope peut. En krijg je er meestal nog een snoepje bij.
Heb net een gebruikte A6 3.0 Biturbo TDI gekocht. Omslagpunt in vergelijking met een 3.0TFSI is circa 24.000 km per jaar. Verzekering is identiek. Voorlopig lekker diesel rijden…..vind luxe elektrische auto’s zoals de Tesla veels te duur , en daarnaast zijn er vrijwel geen luxe alternatieven.
Ik rijd dagelijks met veel plezierin mijn Alfa Mito 1.3Jtdm. Ooit als schone en zuinige ecodiesel gestimuleerd door de Nederlandse overheid, want destijds wegenbelastingvrij. Een regeling die al snel werd afgeschaft omdat hij te populair werd. Vervolgens word je dan als dieselrijder gestraft, want opeens mag je weer dubbel tarief betalen. En inmiddels mag die Euro5-diesel uit 2011 in een aantal steden als viespeuk niet meer naar binnen. Bizar. Het zou de overheid passen om stabiel fiscaal beleid te voeren, als het om ons wagenpark gaat. Zie de daarop volgende ellende met bijtellingsvrije hybrides (half Nederland in een Foutlander PHEV), nu weer de Tesla-taks en straks nieuwe maatregelen om iedereen versneld in (ondanks nog amper bestaand aanbod) elektrische voertuigen te krijgen. Het is puur paniekvoetbal. Ondertussen is mijn ecodieseltje qua wegenbelasting en verzekering relatief te duur elke maand, maar van inruilen word ik ook niet blij, dus we genieten nog maar even van het rode monstertje…
@spiderman: lekker doorrijden Alfa-maat! Brandstof kosten nog steeds aantrekkelijk en niet te vergeten leuk karretje!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).