Zoveel Tesla’s Model 3 rijden al in Nederland

Auteur: , 86 Reacties

Ze zijn zó stil dat we ze niet eens hebben horen arriveren.

Deze Tesla's Model 3 rijden al in Nederland

De hype rondom de Tesla Model 3 is nog even gigantisch als ooit, en zo mogelijk wordt hij binnenkort weer groter. De “goedkope” Tesla is na zijn Europatoer namelijk eindelijk aangekomen in Nederland. Volgens de automaker moesten de eerste exemplaren aan het begin van Februari op kenteken komen, maar nu blijkt dat er in de afgelopen dagen al bijna vijftig op kenteken zijn gezet.

Dergelijke informatie kan in Nederland eigenlijk maar van één bron komen en, jawel, ook in dit geval zit Jasper Verweij van VWE weer actief op de hete meuk. Op de website Kenteken.TV is te zien dat er deze week precies 45 nieuwe Tesla’s Model 3 ons land zijn binnengekomen, maar op het Twitter-account van de fanatiekeling komen er nog verdere details naar het oppervlak.

Deze Tesla's Model 3 rijden al in Nederland
KLIK voor groot.

Verweij heeft bijna alle gekentekende Model 3’s in een spreadsheet gezet en de prijzen onderzocht. Duidelijk is dat de eerste exemplaren niet per se de goedkoopste zijn geweest. Tesla heeft allereerst de duurdere Dual Motor Performance AWD-versie (basisprijs: 69.700 euro) aan de man gebracht en daarmee volgt het een tactiek die menig autofabrikant hanteert wanneer een nieuwe auto op de markt wordt gebracht.

Interessanter is dat we aan de prijzen van de verschillende Model 3’s ongeveer af kunnen lezen welke opties zijn aangevinkt. Wie eens geprobeerd heeft een auto te configureren op de website van de automaker, zal hebben gezien dat Tesla zijn klanten i.t.t. andere fabrikanten bijster weinig keuze aanbiedt.

Zodoende kunnen we uit de catalogusprijs opmaken hoe de nieuwe Model 3’s zijn uitgerust. Een aanzienlijk deel heeft de opvallende rode kleur gekregen, waarvoor Tesla een meerprijs van 2.700 euro vraagt, en daarmee komt de totaalprijs uit op 72.400 euro. Dergelijke exemplaren die daarbij nog zijn uitgerust met het zwart-witte interieur (+1.050 euro), hebben 73.450 euro gekost. Exemplaren die een blauwe of grijze (+1.600 euro) lakkleur hebben gekregen, zijn voor 71.300 euro op gele platen gezet. Met de optionele binnenzijde erbij waren ze precies 72.350 euro. Opmerkelijk is dat er vooralsnog geen Model 3’s met Autopilot zijn uitgerust. Wellicht zien we dat binnenkort veranderen. Dat gezegd hebbende, onderstaande Twitteraar merkt terecht op dat het waarschijnlijk demomodellen zijn, waarbij deze functie door de dealer nog ingeschakeld kan worden.

Nu de eerste Tesla’s Model 3 op Nederlands kenteken zijn gezet, is het hoog tijd voor onze fanatieke spotters om op pad te gaan en ze op te speuren. Wie als eerst een goede set foto’s op Autojunk.nl plaatst, kan rekenen op een plug op de voorpagina. Waar wacht je nog op? Rennen voor die faam!



86 reacties

Volgens mij klopt de Dual Motor basisprijs niet, is 58.800,-
@harrie: dit is de Performance-versie.
@harrie: Jawel, het gaat om het performance model
@Joerek: net te laat…
@harrie: daar komen nog transport en andere leges bij.
Is er hier iemand die kan uitleggen waarom een Model 3 qua leasetarief hoger ligt dan een BMW of Merc diesel met dezelfde catalogusprijs? Is het verschil in restwaarde zo groot? Ik dacht dat Tesla juist bewezen had erg waardevast te zijn en met de uitfasering van diesel de komende jaren lijkt het me niet heel logisch. Onderhoudskosten kunnen het ook niet zijn, wat dan wel?
@subzero079: geen korting op een tesla. Waar je op een BMW meer dan 10% zit.
@rudyv: minimaal 13% bij centrale inkoop via een leasemaatschappij
@subzero079: Waar vergelijk je dat? Ik kijk op een aanbieder die beide autos aanbiedt. Een bmw met dezelfde prijs, km en looptijd kost 150/maand meer
@Joerek: was een offerte bij de leasemaatschappij van ons bedrijf. Kan het helaas niet online checken nu, maar als ik op de site van bijv. Leaseplan Direct kijk, zie ik idd een ander beeld.
@subzero079: restwaarde is waarschijnlijk minder hoog. Maar vooral schadeherstel is bij Tesla’s veel duurder.
@mpgc: nee, het klopt niet
@mpgc: restwaarde van Tesla is op dit moment juist veel beter dan duitse premium merken..
@subzero079: Dit zit ‘m in een aantal dingen:
– leasemaatschappijen houden de kosten voor schadeherstel/onderhoud hoog omdat er maar een beperkt aantal garages zich wagen aan Tesla’s en de kosten nog niet goed in te schatten zijn.
– de restwaarde voor een Tesla is nog onzeker en dus voorzichtig ingeschat door leasemaatschappijen. Zelfs als de ‘buy-back’ regeling van kracht is houden ze de restwaarde relatief laag.
– je krijgt zoals eerder genoemd inderdaad 0.0% korting op een Tesla. Op de premium Duitsers zit ook niet veel korting maar zeker tussen de 5 en 10%.
@cliosport2000: kletskoek, mijn model x p90d is door de 1e eigenaar met 40k korting aangeschaft. 0km voorraad model
@carwax: Er zit standaard 0% FOAK (fleetowner-advieskorting) op een Tesla. Echter is onze vriend Elon inderdaad wel eens zo gek geweest om 30k registratiekorting te geven in bijvoorbeeld Q4 2017. De vraag van Subzero gaat echter over een leasecalculatie die hij waarschijnlijk recent heeft gemaakt. Daar zit dus geen 40k korting in momenteel..
@carwax: wat een oud model, wil niemand hebben misschien
@cliosport2000: tesla geeft alleen buy back op de S en de X. Op de 3 dus niet.
Deze registraties zijn gedaan in Nederland, maar deze Model 3’s worden door heel Europa ingezet als proefrit auto’s (dus je ziet in de eerste filmpjes uit bijvoorbeeld Spanje een Model 3 met Nederlands kenteken ingezet worden). Ze zijn dus allemaal in bezit van Tesla zelf. Sinds gisteren kunnen mensen met een bestelling op afspraak een proefritje maken bij de stores.
@Elja: Dit
@crepito: Ze zijn al op transport gespot in oa Roemenië. De twee vrachtschepen met de Model 3’s voor de consument zijn nog onderweg..
@Elja: was laatst in Spanje, 0 Tesla’s gezien dus dat kan kloppen, die hebben ze niet op spaans kenteken 😊 Wel 1 hybride Toyota trouwens.
Misschien komen de niet-performance modellen nog. Om me heen hoor ik verreweg meer interesse voor het niet-performance model. Kom je van een koude kermis thuis als je in het performance model hebt proefgereden, in 3.5s naar de 100 gaat en je vervolgens het niet-performance model krijgt. Aanzienlijk mindere acceleratie en rijgedrag
@joerek:
Nog steeds maar 4,8 seconden, een beter bereik en scheelt je 10 ruggen.
Dure gadget die 1,3 seconden.
@harrie: van 4,8 naar 3,5 is echt een enorm verschil. Heeft 33% meer vermogen. Maar ook verlaagd, andere velgen, beter remmen. Het gaat erom dat je een hele andere rijbeleving hebt.
De standaard velgen op LR model zullen maar weinig voor kiezen, dan wordt performance model al 1600 euro goedkoper :) Die 5% meer range (560 tov 530) is minder de moeite.
@Joerek: vergeet track mode niet waarmee je de ESP volledig uit kan schakelen. Als ik hem zelf kon betalen ging ik zeker voor de performance versie.

Al neem ik zeker genoeg met de “instapper” betaald door de zaak. Kan niet wachten tot die eindelijk voor de deur staat!
@joerek:
Ja ok, maar hoeveel mensen gaan voor de rijbeleving bij een Tesla? Iedereen heeft hem tot nu toe blind besteld.
@harrie: Afgaan op reviews. Je kunt de Model 3 overigens binnen 3 dagen gratis retourneren als het je niet bevalt.
@harrie: voor rijbeleving heb ik andere auto’s. Auto’s die ik niet hoef te gebruiken om mee in de file te staan of mijn dagelijkse kilometers mee te maken. Dan vind ik comfort, rust en goede audio belangrijker.

Zondagmorgen vroeg als er geen kip op de weg is. Dan is het anders.

Altijd dat geneuzel over rijbeleving terwijl je daar 95% van de tijd niet eens aan toekomt.
@stephane8200: De zaken die jij noemt zijn net zo goed deel van de rijbeleving.
@karhengst: dat klopt ook.
Maar dat is niet het beeld wat iedereen heeft, vermoed ik.
Lijken mij gewoon demo’s..
@stfu: 46 demo’s? lekker bezig Tesla!
2700 euro voor de kleur rood… 🙊😂
@jaspervdwinden: en dan ook nog heel beroerd spuitwerk. Zijn diverse reviews van te vinden.
@spideriv: ik maak me uberhaupt zorgen over de afwerking bij Tesla. Heb echter nog nooit in een Tesla gereden, dus is lastig te beoordelen. Maar als je logisch nadenkt, en je weet dat de hele productielijn onder druk staat om maar te kunnen leveren, dan kom je toch tot de conclusie dat het niet anders kan dan dat er ergens een fout over het hoofd gezien wordt. Persoonlijk vind ik dat kwalijk voor een auto van dik 70 mille.
@jaspervdwinden: afwerking is zéér belabberd. Zelf gereden en meegereden in lease auto van collega, Tesla Model S 100D van €140K+ en het leer had na 4 maanden al scheuren (ja niet 1 maar meerdere..), de bekleding van de A-zuil lag er al meerdere keren af, er waren plaatsen waar je tussen verschillende panelen zo een duim tussen kon steken (gaps) en zo kan ik nog wel even door gaan…. Misschien is het nu beter, maar ik betwijfel het.
ikschrijfenkeloverteslas, goed dat je inziet dat het een hype is, en de enige zekerheid van hypes is dat ze even snel verdwijnen als dat ze komen.
@johnwaters: Een hype van inmiddels meer dan 7 jaar en wordt alleen maar beter. Juist ja.
@stfu: Tesla bestaat 7 jaar, de hype nog maar sinds de EV lobby de overheid heeft doen geloven dat hun gebakjes beter zijn voor het milieu. En als je ziet hoe ikschrijfenkeloverteslas zich uitslooft om de hype levendig te houden…het lijkt op noord-Koreaanse indoctrinatie. Met als grote leider Elon Musk in dit geval.
Volgens mij hoeft het niet perse demo modellen te zijn. De Autopilot functie kan je nemen als een 1 maand proef abbo. Je kan dan na de maand voor hetzelfde geld Autopilot nemen zonder dat de catalogeswaarde omhoog gaat en dus van invloed is op de bijtelling
Check meherba op insta, fotograaf die met NL tesla 3 een fotoshoot in de sneeuw aan het doen is. Wat mij opviel; het leken mij geen luxe kentekenplaten te zijn…
@alassad: past toch bij de rest van de afwerking? Afgezien van het feit dat dat toch wel een van de meest overgewaardeerde zaken zijn voor op een auto.
Snel of niet snel, auto zonder geluid is geen beleving, nog één keer een snelle auto kopen (6 cil of v8) voordat benzine auto’s verleden tijd zijn, hoe zeker is het dat alle nieuw verkochte auto’s vanaf 2030 electrisch moeten zijn?
Waarom heeft hij alleen de performance versies vermeld? Er zijn er ook zat wat niet de performance versie is. Deze bijvb XG-152-B.
@evdw: ach ja, lekker gemakkelijk voor het verhaal wat vervolgens niet helemaal klopt.

Overigens ook binnenkort een nieuwe kentekenreeks als ik me niet niet vergis.

Mijn Model 3 gaat in ieder geval in die nieuwe reeks vallen.
@stephane8200: Aha heb je ook besteld? Of juist nog niet waardoor hij straks in de nieuwe kentekenreeks valt?
Die van mij verwacht ik eind feb/ begin maart en dat zal nog de oude kentekenreeks zijn. Wrs eind X of begin Z.
Ik heb wel gemerkt dat mensen vaak wachten op een nieuwe kentekenreeks maar dat dit later totaal geen invloed heeft op de restwaarde (gelukkig)
@evdw: wel besteld om binnen referral program te vallen maar ik ga pas later dit jaar rijden omdat mijn huidige auto nog even doorloopt. Geen probleem voor mij verder want met mijn huidige auto ben ik ook heel blij.

Welke heb jij besteld? Ik verwacht dezelfde als die ik heb besteld zo’n beetje ;)
@stephane8200: Zwart, zwart, 18 inch. EAP doe ik er ook bij maar ga eerst rijden zonder. Kleur wil ik zelf gaan uitkiezen dus ik ga hem ook wrappen. Tevens een eibach onderstel en een set 20″ erbij voor in de zomer.
@evdw: Grappig. Bij mij op de 20” zomerwielen na hetzelfde. Ook de Dual Motor en niet de Performance dan. Ik heb al contact met de eigenaar van Teslawheels punt nl over 19” en de Eibach veren. Oude bekende van mij. Exterieur wrappen ga ik niet laten doen maar misschien wel dechromen en sowieso ook in het interieur het glanzende zwarte deel wrappen.
@stephane8200: Oh ja chrome delete ook denk ik hoewel dat chrome op een zwarte niet eens zo misstaat maar als hij gewrapt wordt pak ik dat meteen mee. En idd niet de P versie, wel dual motor LR uiteraard. De eibach set voor de LR dual motor is er nog niet maar die verwacht eibach in februari klaar te hebben.
@evdw: die heb ik ook besteld. Ik heb nog even de tijd dus ik kijk wel wat er dan op de markt is, waarbij Eibach zeker een optie blijft.
@stephane8200: en @evdw: best bijzonder dat je bij een auto van pakweg 70k meteen de behoefte voelt om zoveel zaken meteen aan te passen. Succes ermee en hoop dat de kwaliteit jullie niet teveel tegenvalt. De S heeft toch een beetje het kwaliteitsniveau van een 10j oude Alfa en daar heb ik veel ervaring mee 😉
@spideriv: 2 dingen wrappen en verlagen? Dat doet inderdaad niemand ooit met willekeurig welke auto.

De rest ga ik gewoon meemaken. Ik zie (YouTube) van alles voorbij komen en heb inmiddels wel een aardig beeld van de ervaringen van Amerikaande eigenaren. Dat is toch wel overwegend positief. En ja, er zitten ook zeker slechte dingen tussen.
@stephane8200: jawel hoor dat doen meer mensen maar ik vind het opvallend om het meteen te willen doen. Veel geluk ermee.
@evdw: hier hetzelfde, met een nano clearcoat eroverheen. Glans, krasvrij en waterafstotend waardoor hij nauwelijks door de wasstraat hoeft. Ik twijfel nog over Chrome delete..

EAP ga ik bi de trial activeren voor €5800, buiten de bijtelling.
@flutterby: Nano clearcoat is ook wel mooi idd maar is misschien zonde als ik hem daarna wrap…
Geen idee of de trial komt voor de model 3, hoop het wel ja.
@evdw: ze zouden wel gek zijn om de hardware “gratis” in te bouwen en niet de optie te bieden om de software te activeren. En een trial om te proberen kost Tesla niets en geeft toch extra kans om de software te verkopen.

Uiteindelijk verliest Tesla niets op de trial (verdienen zelfs €500 extra). Het is enkel de samenleving (Belastingdienst) die verliest.
@flutterby: Ik weet het, de software is al af dus alle extra die ze ervan verkopen is pure winst.
En hoewel ik het wel verwacht is het nog geen garantie dat Tesla dit idd gaat aanbieden.
@evdw: last minute verandering. Ik heb de mijne nu in blauw met 19” Tesla wielen besteld. Dechromen is dan niet meer nodig. Verlagen misschien wel nog.
@flutterby: clearcoat is ook een goed idee. Ik zou hem dan wel eerst laten detailen, maar ik weet niet of dat in die behandeling is inbegrepen?

EAP moet ik ook nog even zien wat ik daarmee ga doen.
@autoblog: ik heb niet dat jullie VWE betalen voor deze statistieken..(die overigens niet in te zoomen zijn op iPhone)..dit soort feitjes zijn gewoon via de database van de RDW op te halen..gratiesh!
@ghost: ja en nee, je moet de data vervolgens wel zelf even analyseren. VWE/Jasper doet dat, dus dan lijkt het ons netjes om hem ook even te noemen.
Gaarne ook een verhouding, tussen het aantal laadstations en de totale hoeveelheid elektrische auto’s die op kenteken worden gezet, bijhouden; is het iig voor iedereen inzichtelijk wanneer het punt van schaarste/overvloed wordt bereikt waarop het niet meer/juist interessant is om voor elektrisch te kiezen, op basis van stroomaanbod voor je auto.
@spylegion: ook heel relevant om te vermelden bij dit artikel. Not
Lachen met Tesla rijders die voor het zingen hun kerk buiten rijden:

https://www.youtube.com/watch?v=QFGa2lk4jE4
Vind deze auto er helemaal niet uit zien voor het bedrag wat hij moet kosten eerder de helft. Mazda 3 niveau.
@thomasthomas: En die is veel mooier gelakt.
@wimof: Gelukkig is de techniek een stuk beter dan de Mazda.
@evdw: haha, geintje zeker?
@quinn: Zeker niet, de moderne techniek die je vindt in de Model 3 daar kan de mazda niet aan tippen.
Maar maar maar dit is toch belachelijk 72000 euro. Performance of niet. Dit moest een betaalbare Tesla worden. Voor 72000 heb ik ook een zeer rijk uitgeruste BMW 5 serie die groter is, veeeeel beter afgewerkt is, beter rijdt etc etc. Of als het dan zo nodig elektrisch moet een heel jong gebruikte model S…. 72.000 is niet betaalbaar en niet voor de massa…. deze zet heeft Tesla wat mij betreft verloren aan Kia.
Drama ding, Tesla staat steevast boven aan als het om onbetrouwbaarheid gaat. Knappe prestatie ook gezien dat een EV uit veel minder Onderdelen bestaat.
@herbert: Voor zo’n drama ding doet hij het best goed in de verkoop dus ik denk dat dat wel meevalt.
@evdw: zonder het fiscale voordeel zouden de meeste huidige Tesla rijders voor iets anders gekozen hebben.
@evdw: is effe een hype, let maar op als ze wat meer rondrijden, een groot drama, in de VS regent het klachten.
@herbert: Andere EV’s hebben ook dit voordeel maar die doen het een stuk slechter.
@herbert: Is ff een hype? Net als wat ze van de iphone zeiden toen zeker. De model S rijdt al bijna 7 jaar rond. Als er veel verkocht worden is het aantal klachten groot en die worden ook nog eens uitvergroot. Maar niemand verplicht je er een te kopen. Ik ben zeker geen typische EV rijder maar wel een autoliefhebber en vind het leuk om er een Tesla bij te hebben.
Nee sorry ik hoef niet op de voorpagina met een Model 3 ‘spot’😉
Nog geen een gezien…
Dacht dat dit een goedkoop model moest zijn. 70k is niet echt goedkoop imo.
@emping: dit zijn de performance en long range versies met premium opties, in amerika is al een mid range versie die goedkoper is. De kalere versie met beperktere range en lagere prijs moet nog uitgebracht worden.
Is dit de elektrische wagen voor “jan modaal’? Wat kost dan de veroudetfe S? Niet moeilijk dat het in Noorwegen storm loopt voor de Porsche Taycan.
Als he autopilot af fabriek er bij neemt betaal je er weer bijtelling over. Neem he het achteraf, dan betaal je meer maar er geen bijtelling over. Rekensom maken en kijken wie eigenaar is. Leasemaatschappij of jijzelf/je baas.
Ik lees hier veel over de afwerking van de Tesla 3. Dat klopt, maar het is al veel beter dan in mijn Model S van 2015. Verder is mijn opmerking na een bezoek aan het autosalon net dat de andere merken serieus knippen in de kwaliteit van de gebruikte materialen. Een schoolvoorbeeld is de nieuwe A-klasse van MB. Prachtig op foto’s maar als je het interieur bekijkt dan is het bedroevend! Overal zie je dat plastic pianolak opduiken, goedkoper verzin je het niet. Wil je betere afwerking, dan moet je bij de Duitse merken al kijken naar BMW Individual of MB Designo.
deze rijden nog niet, hoor. Is alleen een kenteken voor aangevraagd, maar ze staan ondertussen nog lekker zeeziek te zijn

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).