Autoblog advies: luxe familieauto voor 22 mille

Auteur: , 82 Reacties
Nissan X-Trail (T32) '16

Ruim, luxe en geen Touran. Is dat mogelijk voor 22 mille?

Vandaag gaan we op zoek voor een Autobloglezer die een wat praktischer vervoermiddel zoekt. Natuurlijk is het leuk om een trackday-speeltje op te sporen of een leuk investeringsobject, maar een auto is bovenal een gebruiksvoorwerp en sommige mensen hebben gewoon een praktische auto nodig. Zo ook Joost. Zijn vrouw is in blijde verwachting van een heuse tweeling. Proficiat! Dat betekent wel dat de Mazda 2 die ze op dit moment hebben absoluut niet meer voldoet. Ze hebben immers al een kleine, dus het zullen er binnenkort drie zijn.

Joost is daarom aan het kijken naar een auto waar met een beetje passen en meten drie Maxi Cosi’s naast elkaar geplaatst kunnen worden. Met een Golfje ga je het dan niet redden. Binnenkort heeft Joost ook een andere baan, waarbij hij veel meer kilometers gaat maken. Het is dus noodzakelijk voor Joost dat hij een nieuwe auto heeft die heel veel ruimer is, praktischer en voorzien is van een dieselmotor.

Zelf zat Joost te denken aan een Ford S-Max, een prima keuze als je het ons vraagt. Het mag van Joost best aardig rijden en er goed uitzien. Joost heeft niets met saaie en stoffige auto’s als de Volkswagen Touran. Dus die mag er sowieso niet komen. Verdere eisen: liever niet meer dan 100.000 km op de klok, meer dan voldoende power onder de rechtervoet en lekker veel luxe voor alle inzittenden. De tabel ziet er als volgt uit:

Huidige /vorige auto's:Mazda 3 GT-M
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 22.000
Jaarkilometrage:35.000
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Andere baan, en tweeling op komst
Gezinssamenstelling:Binnenkort 5, 3 kinderen (0, 0 en 2)
Voorkeursmerken /modellen:Geen
No-go modellen / merken:Volkswagen Touran

Mis je wat door de no-go’s?
Je geeft aan absoluut geen Volkswagen Touran op de inrit te willen hebben staan. Dat is uiteraard je goed recht, maar mis je daardoor iets? Nou, nee. Eigenlijk niet. De Touran an sich is geen verkeerde auto, zij het inderdaad een wat saaie en erg gemiddelde automobiel. Er zijn weinig punten waar de Touran écht in uitblinkt. Het enige wat voor de Touran spreekt is de keuze. Er zijn zeel verschillende uitvoeringen en motoriseringen leverbaar geweest. Die werden allemaal uitstekend verkocht. Het hele land staat dus vol met Tourans. Dat kan een enorm voordeel zijn. Feit blijft wel dat 99% van de Tourans vrij saai zijn uitgevoerd. Dus hetgeen wat je er niet prettig aan vindt, zul je wel degelijk aantreffen.

Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline '15

Renault Grand Espace Initiale 2.0 dCi Aut. (J81)
€ 21.900
2014
85.000 km

De Renault Espace is de grondlegger van het MPV-genre. De vierde generatie was de laatste échte Espace met een lading ruimte waar het huidige cross-over achtige model niet aan kan tippen. Het is nog een ouderwetse MPV in de goede zin van het woord. De Renault Espace IV was bij de introductie niet de meest betrouwbare auto, maar dat is gedurende de carrière van de Espace meer dan rechtgezet. De laatste uitvoeringen met de 2.0 dCi motor zijn helemaal doorontwikkeld en kennen nauwelijks aandachtspunten. Het enige nadeel is dat ze erg matig verkochten, dus een gebruikt exemplaar vinden, die ook nog naar wens is, kan even duren. Ook is het een grote en bijzonder zware auto, dus de maandelijkse kosten liggen vrij hoog.

Renault Grand Espace Initiale 2.0 dCi Aut. (J81) '14

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI Exclusive
€ 17.500
2015
95.000 km

Een maatje kleiner dan een Espace en gevoelsmatig twee generaties jonger is de Citroën Grand C4 Picasso. Voor een Midi-MPV is het een bijzonder origineel vormgegeven apparaat. Ook hier moet je ze goed zoeken. Nieuw werden deze auto niet’s niet bijster veel verkocht. Rond 2015 was men in de ban van bijtelling en deze Citroën was een van de weinige auto’s waar geen voordeel mee te behalen viel. Dat is zonde, want het zijn gave auto’s. Het interieur is zeer origineel qua vormgeving, maar ook zeer praktisch. Met zijn vijven is het zeer goed te doen. Je kan twee extra personen vervoeren, maar houdt er rekening mee dat het voornamelijk geschikt is voor kleinere kinderen. Als volwassene wil je niet 4 uur achterin zitten. Ga absoluut voor de topuitvoering. De 2.0 HDI is een fijne motor in de omgang en de ‘Exclusive’ uitvoering zit vol met alle opties die je je maar kunt wensen.

Citroën Grand C4 Picasso '15

Ford Galaxy 2.0 TDCI Titanium
€ 19.500
2014
95.000 km

Net als de Renault Espace is de Ford Galaxy een oudgediende in deze klasse. De eerste generatie van de auto kwam in 2006 op de markt en was leverbaar tot 2015. De Galaxy die wij vonden (en dus aanraden) is er eentje van de laatste van die serie. Ten opzichte van de Renault Espace mis je bij de Galaxy wel wat sjeu en charme. Het is overduidelijk een Duitsere auto. De grote verrassing is het onderstel. Fords rijden traditioneel erg prettig en deze Galaxy is geen uitzondering. Het is natuurlij geen sportwagen, maar je merkt dat er net wat meer aandacht aan het onderstel is besteed. De dieselmotor is gewoon prima, de handbak eveneens. Ook zijn ze redelijk goed te vinden in het budget. Je kunt voor een nieuw model gaan, maar dan moet je kiezen voor een kleinere diesel in een klammere uitvoering met veel meer kilometers. Niet direct een aanrader. Mocht de Galaxy iets te groot en statig zijn, ga voor de sportieve S-Max (aankoopadvies).

Ford Galaxy Titanium 2.0 TDCi '14

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Cosmo(C)
€ 22.500
2016
100.000 km

Ooit was de Zafira een van de best verkochte auto’s van Nederland. Zeven zitplaatsen in een betaalbare midi-MPV was destijds revolutionair. De importeur kon jarenlang meer dan 10.000 exemplaren per jaar op kenteken zetten. Deze generatie is aanzienlijk minder populair, terwijl de auto beter dan ooit is. De Zafira is een fijne, zeer comfortabele midi-MPV. In deze uitvoering blijft er qua uitrusting weinig te wensen over en de 170 pk diesel is een pareltje. Misschien niet heel erg relevant bij een MPV zijn de looks: de Zafira Tourer is een gave auto om te zien, met zijn herkenbare voorkant. Nadelen zijn er ook. De Zafira is wat zwaar. Op de snelweg heb je het idee onoverwinnelijk te zijn, maar elke 3 maanden moet er toch een substantieel bedrag (€ 450 euro) naar de fiscus overgemaakt worden.

Opel Zafira 2.0 CTDI Cosmo '16

BMW 218d Gran Tourer Luxury Line (F46)
€ 22.500
2016
90.000 km

Jazeker, de dag is aangebroken dat we de Granny Tourer gaan aanraden! Er zijn veel redactieleden die nogal moeite hebben met het concept van deze auto. Dat wil niet zeggen dat het geen goede auto is. De 2 Serie Gran Tourer is een premium Midi MPV en is aanzienlijk praktischer dan de Mercedes-Benz B-Klasse. Het is niet de ruimste auto MPV in zijn klasse, maar het valt zeker niet tegen, met name omdat je de stoelen kunt opklappen. Nog een voordeel van het interieur is dat het van een hoger niveau is. Dit is duidelijk een echte BMW qua materiaalgebruik en afwerking. Ook de rijeigenschappen zijn meer ‘BMW’. Nee, de 2 Serie Gran Tourer stuurt niet als een 3 Serie; het lijkt er niet eens op. Maar van alle MPV’s is het wel een hele fijne om zelf in te rijden. Dat zorgt ervoor dat de auto toch op een behoorlijk tevreden klantenschare kan rekenen. Nadelen zijn er ook. De BMW-fanboys vinden dat je in heligschennis op wielen rijdt. Ook is de prijs aan de stevige kant. Bij andere merken krijg je gewoon meer waar voor minder geld.

BMW 218d Gran Tourer Luxury Line (F46) '16

Nissan X-Trail 1.6 dCi Business (T32)
€ 21.450
2014
95.000 km

De naam ‘X-Trail’ is een beetje misleidend, want iedereen die je ziet rijden denkt dat het een Qashqai van de tweede generatie is. Dat klopt ook, want het is natuurlijk een Quashqai. Bij de vorige generatie heette de zevenzits uitvoering Qashqai+2. Dat vonden ze bij Nissan een beetje een rare naam waarschijnlijk, waardoor ze de X-Trail badge hebben afgestoft. Het nadeel van deze auto is dat je ziet dat crossovers ook populairder zijn als occasion. Qua aanbod kun je minder dikke uitvoeringen kiezen voor hetzelfde geld. De 1.6 dCi is een fijne motor, maar heeft wel een beetje moeite met het hoge gewicht en de luchtweerstand. Heb je niet al te veel haast, dan is het wel een fijn en soepel torretje met een acceptabel verbruik. Ondanks dat er plaats is voor zeven personen, merk je dat een MPV achtige veel meer ruimte biedt.

Nissan X-Trail (T32) '14

YOLO: Mercedes-Benz GL 420 CDI (X164)
€ 15.950
2007
230.000 km

Met een YOLO-keuze moeten we lekker overdrijven en dat is precies wat deze auto doet. Mocht je een X5 of Cayenne groot vinden: nah. Dít is pas een grote auto. De Mercedes-Benz GL zou de G-Klasse min of meer opvolgen, maar dat is er nooit echt van gekomen. Alleen in Amerika was de auto een beperkt succesje. Daar hadden ze niet de gaafste motor, namelijk deze V8 diesel. Dankzij twee turbo’s levert dit blok 306 pk en 700 Nm. Daarmee kun je 0-100 km/u in 7,6 seconden halen en een top van 230 km/u. Redelijk normale waarden, totdat je je bedenkt dat de auto 2.450 kilogram weegt. Het verbruik is vrij desastreus en de gebruikskosten zijn ook erg hoog. Vandaar dat we een wat ouder exemplaar hebben gezocht dat flink onder het budget zit. Om te rijden is het een geweldige ervaring. Een gigantische kolos, die volvette V8 dieselmotor en het gewicht zorgen ervoor dat je King Of The Road voelt. Dat mag ook wel, gezien de hoeveelheid wegenbelasting die je ervoor betaalt.

Mercedes-Benz GL420 CDI (X164) '07

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



82 reacties

Leuk hoor, maar is garantie op je auto nog steeds belangrijk? Check het HIER!
Nissan,misschien niet de mooiste, maar wel de betrouwbaarste.
@baklava: RAV4 als alternatief?
@spideriv: ook een prima keuze!
@spideriv: of een S-Max
@spideriv: ik dacht zelf ook aan een rav4 of een Prius+. Is een goed alternatief voor een diesel.
@spideriv: zeker als hybrid, hoef je geen diesel voor te rijden.
@baklava: Dat valt wel mee met een dCi onder de kap..
@baklava: met een Renault motor? Ik betwijfel dat
Lekker voor de yolo gaan. De rest is IMO ook nog steeds zaaddodend saai.
@camber24: Ze hebben al 3 kindjes dus ik gok dat dat geen heel groot probleem zal zijn.
@camber24: Misschien is zaaddodend in dit geval wel een voordeel.
@camber24: Niet echt op de hoogte van hoe de wegenbelasting in Nederland is geregeld :-D
@willeme: jawel, maar met de rest heb ik echt niets. Niet mijn segment. Hoop dan dus ook nooit ineens een hele vloot kinderen (tegelijk) te krijgen ;-)
Ik zou voor de touran gaan. Krijg je het minst last van jaloezie.
@w115: maar je krijgt wel last van depressie.
Ik heb een fors smax met 2.0 ecoboost. Leuke papabak😎
Volgens mij zou je ook prima bediend zijn met de Škoda Superb stationwagen. Potente 2.0 TDI, met DSG is niet te versmaden. Daar passen niet alleen prima drie maxicosi’s op de achterbank, je hebt daarachter nog eens een balzaal tot je beschikking die voldoende ruimte biedt voor twéé kinders/wandelwagens (waarvan één in XXL uitvoering, ivm de tweeling), die je straks óók mee moet kunnen meenemen.
@RRRobert: Precies wat ik ook dacht. En oogt nog eens fraai ook!
@rrrobert: Een kind van twee, misschien zelfs wel drie tegen de tijd dat de tweeling er is heeft geen kinderwagen meer nodig. Hooguit zo’n super klein opvouwbare buggy. Maar ik zou lekker investeren in een goede drager. Als de grote kleine dan wel moe is pak je die drager onderuit de tweeling kar en hang je dat kind op je rug. Is ook ideaal voor tijdens koken of schoonmaken, of autoblog adviezen geven…
@RRRobert: die maxi cosis passen wel, maar drie vervolgstoeltjes ga je niet redden.

Ik kwam in de zelfde situatie en heb een oudere Ford transit gekocht en kijk over 4 jaar wel voor een leuke auto weer.
De transit is qua rijden verschrikkelijk, maar het verbruik valt me mee, en de ruimte is fantastisch, en praktischer worden auto’s niet.
@ultimora: overigens had ik eerst een S-max 2.0 powershift gekocht met 100 000 km maar de bak bleek niet goed, en toen was ik dermate flauw dat ik maar af ben gestapt van een dure auto.
Koop gewoon lekker een BMW Serie Touring uit 2011 of 2012. Dan heb je ruimte, looks en een fijn sturende auto voor papa. Dat moet echt wel te realiseren zijn voor dit budget!
@cupsport: 5 Serie Touring
Mis ik iets of kun je met 3 kinderen ook nog overweg met een station? En voor de rijgrage papa is de 520d een prima keuze. Of moeders wijsmaken dat je echt geen 520d voor de caravan kunt hebben en dus wel een 530d moet hebben….
@undifined1: er is nergens vermeldt dat hij een camper is
@hollandbest: ik weet dat het cijfer 5 en de letter S op elkaar lijken , maar bedoelde hier echt 5…
Een touran wordt bestempelt als ‘stoffig en saai’, maar een s-max of zafira kan dan weer wel???
@miata93: Die zijn net even wat scherper gelijnd en zeker in het geval van de S-Max sturen ze ook nog een stuk beter.
@Edge: ja want je gaat iedere keer dwars door de bocht met 3 kinders in de auto. Wat een onzin. Dat je een m3 koopt om
Sportief te rijden snap ik nog, maar een gezinswagen?
@fouadski: Natuurlijk koop je een S-Max niet om eens flink te gaan hoeken op een bergpas, maar dat je drie vrouwlief en de kinderen in de auto hebt zitten betekent toch niet dat het stuurgevoel meteen zo doods als maar kan moet zijn? En als papa dan een keer alleen in de auto zit, gaat ‘ie net even wat lekkerder de bocht om dan de Touran.
@fouadski: in 35dkm zitten heel veel vrouw- en kindvrije kilometers! Kun je een hoop lol in beleven!
@fouadski: Een prettig sturende auto merk je bij iedere bocht, hard of langzaam. Zelfs rechtuit is een ford prettiger dan een vw. Oh, en schakelen, wat je ook tig keer doet is de ford ook beter in.
@lekbak: als jij het zegt…
Volvo v70 D5 (5 cilinder), prima auto met veel luxe om comfortabel veel kilometers mee te maken. Daarnaast voldoende bagageruimte voor al het kindergerei.
Volkswagen touareg 3.0tdi
Zoals een aantal bovenstaande reacties reeds omschreven, ben ik eveneens voorstander van een degelijke station.
Anderzijds valt de Mercedes R-klasse ook in het budget (tenzij te gedateerd).
Uit dit rijtje de YOLO hoewel ik die Grand C4 Picasso zeker geen lelijke auto vind. Persoonlijk zou ik kiezen voor een grote stationwagon zoals een Mercedes E Estate, BMW 5 Touring of Audi A6 Avant.
Kameraad van mij heeft een Grand Picasso 1.6 blue HDi Exclusive van ’17. Zeer fijne, stille en comfortabele reiswagen. Mooi en apart dashboard met twee grote schermen. Interieur is ook zeer multifunctioneel. Goede stoelen en prima zit. Ook leuk; de driedimensionale achterlichten, oneindig diep lijken ze als deze aan staan. Minpunten: slechte verlichting aan de voorzijde en kraakjes en piepjes op slecht wegdek van de hardplastic zonnekleppen.
Waarom worden er alleen maar bussen aangeboden… Een Volvo V70, Mercedes C-klasse estate of een BMW 5 serie touring of voor de budget vriendelijkere optie en Ford Mondeo zijn prima auto’s om 3 kinderen en de nodige spullen mee te vervoeren. En ik weet zeker dat het nog wat beter stuurt dan een bus
YOLO 2: een Land Rover discovery 3. Kopen voor 15k en de rest in je zak houden voor onderhoud en wegenbelasting.
@svdv: die 7k heb je dan wel snel opgesoupeerd.
@svdv: je kan prima disco’s kopen voor 10k… onderhoud valt echt wel mee. die 10k kun je makkelijk 3-4 jaar onderhoud van doen, tenzij je het naar de dealer brengt! wel loterij met de krukas van de 2.7 daar breken er nogsteeds velen van, vaak te wijten aan te grote intervallen tussen de oliebeurten of onkundig vervangen van de distributie…. maar een comfortabelere en veiligere familiewagen ga je niet vinden… ONE LIFE LIVE IT ;)
Ik zou voor een Citroën C6 2.7 V6 diesel gaan.

Wellicht wat minder bagageruimte dan een MPV, SUV en stationwagen.

Maar juist daardoor een slimmere keuze. Alles wat nodig is voor de kinderen kan makkelijk mee en alles wat niet persé nodig is moét thuisblijven. Scheelt een hoop onnodig gesjouw en je hebt ook nog eend een mooie bijzondere en representatieve auto.
Ik kan je maar 1 auto aanraden de Skoda Kodiaq! wat een zee van ruimte heb je daarmee!
@hollandbest: voor €22k?
De Nissan qashqai+2
Dit had mijn verzoek kunnen zijn. Andere tips: Kia Carens, voor ong 18k vrij compleet (2015). Goedkoper heb je nog de prius wagon. Beide geen strepentrekkers though.
XC90. Klaar.
Koop gewoon een dikke station en steek 7k in je zak!
Koop een 520d. Ik heb ook 3 kinderen en dat past. Tenzij je 3 maxi cosi op de achterbank wilt. Dan moet je een 7 zitter nemen. Mijn advie importeer een 520 uit Duitsland. Of koop mijn oude. Wel 220dkm maar ook 220pk ivm m-performance tuning. Maar ook ruim onder budget!
@aikon1694: welk bouwjaar? En met panodak?
@alassad: 2011 geen panodak. Wel origineel NL auto
@aikon1694: Ik prop zelfs drie autostoeltjes op de achterbank in een F11. Past nét. :)
@frederik: 3 stoeltjes WEL. 3 keer maxi-cosi NIET.Nog een tip is om gordelverlengers te kopen…
159 2.0JTD?
Ik zou voor een ruime stationwagen gaan en investeren in een stel goede baby en peuter dragers. Dan ben je een stuk vrijer met de afmetingen van je bagageruimte.
Wat een treurnis allemaal. Koop dan een Mondeo, ruimte genoeg, betrouwbare techniek en het stuurt ook nog is prima.
Chrysler 300c touring?
Ik mis de Porsche Cayenne Diesel. ;-) ook een leuke yolo keuze
Hallo allemaal,

Dank voor de reacties. De nieuwe auto staat inmiddels voor de deur, het is een 2014 V70 D4 geworden. 5cil met 163pk, en voldoende luxe. Stoeltjes passen er goed in, en er is achterin ruimte genoeg voor de tweelingwandelwagen. Lekker comfortabel voor de vele kilometers, zonder dat het een stereotype grotegezinnenbak is. Enige nadeel van een grote station i.p.v. een mpv is dat je rug het zwaar heeft als je de kinderen naar binnen sjouwt. Maar die keuze heb ik bewust gemaakt.

Ik denk af en toe nog met weemoed terug aan mijn Mazda 3 GT-M (165pk). Wat een fantastische auto was dat….

Groet Joost
@joost3: gefeliciteerd met je aankoop. Fijne auto met genoeg ruimte. De 2.0 5 cilinder rijdt prima, kracht genoeg en snel zat. Voor het laten tunen naar Volvotune in Elst gaan, zijn ware kunstenaars.
@dieselkameel: dat zijn zulke kunstenaars dat er modellen in hun lijst staan om te tunen die helemaal niet bestaan
@kennone: heb er anders aardig baat bij gehad bij de C30. Lekker wagentje met de D5 trouwens
@joost3: Da’s een hele fijne auto. De newtonmeters zijn in principe zat, hoewel tunen altijd nog kan. Uit 2014 dus het facelift model? Die ziet er net wat frisser uit, goede keuze. Veel plezier er mee, ondanks de lage achterbank tov MPV.
Heb afgelopen week in een 2 serie gran tourer gereden. Niet mijn eerste keus binnen het BMW gamma als auto liefhebber. Hij reed wel fantastisch. Had ik niet verwacht. Goede automaat en met 192 pk kon ik goed meekomen. Met de andere autos heb ik niet gereden, maar vond de BMW wel echt een topper voor wat ik had verwacht binnen het segment.
Kom ik aan als vader van drie (5,2,0) met een Clio Estate… Ruim? Nee, maar het past wel!

Nog even geduldig wachten op de Model 3..
Al eerder genoemd, koop een ford mondeo. Met dit budget rij je in de laatste generatie. Heerlijke reisauto en ruimte in overvloed
Mazda cx-7 of 9 misschien ?
Mooi alle reacties hier. Maar hoeveel onder jullie hebben 3 kinderen? Proberr maar eens 3 kinderstoelen op een achterbank te krijgen! Wij hebben in het verleden ons daarvoor een Ford S-max gekocht, slechtse auto ooit! Kinderen zijn nu groot maar kunnen nog altijd perfect mee in de Renault Espace V met viereielsturing! Deze rijdt trouwens veel beter dan een Ford!
@fulvia1967: Waarom was de S-Max zo slecht?
@frederik: De motor 1,8 TDCI was veel te veel afgesteld op zuinig rijden en gaf problemen bij het vertrekken op hellingen. Viel stil 1 keer op 2. Ongeacht de bestuurder. Bij een windvlaag sloeg de door mijn dochter van 6 net geopende deur over en verboog zowaar de middenstijl. Auto van 6 maand oud moest nieuwe scharnieren hebben en moest rechtgetrokken worden. De interieurplastics waren na 4 jaar in een staat die slechter is dan op een 10 jaar oude Dacia.
R klasse
Die 35 k zullen wel grotendeels woon werk zijn. Is het dan niet handiger om een grote oudere familiebak voor de deur te zetten ( avensis verso met 2 ton op de klok) en een b segmentertje voor de kilometers. Ja je rijd als man In een klein autootje op de snelweg, en misschien mag je wel niet mee doen op de linkerbaan maar de grote gezinsbak is een stuk handiger voor je vrouw die nagenoeg dagelijks voor het een of ander met een stel kinderen op pad moet.
@mvdoesel: kijk! Iemand die nadenkt.
@tttijn: ik doe dat zelf al jaren zo. Mijn vrouw heeft een a4 station met intussen 2,5 ton en ik rij een yaris. Daar past mijn ego past er ook net in dus das mooi
@mvdoesel: verreweg de slimste oplossing. Heb sowieso nooit gesnapt dat die moeders op woensdagmiddag het halen brengen naar dansen voetballen en een vriendinnetje ophalen, even langs de bakker en weer terug naar huis, allemaal in een 3 deurs doen.

5k voor een Spark. Goedkoper kan niet en ziet er altijd nog wel kek uit.
16k over voor een mooie 159 SW 1.7tbi met TI pakket.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).