Autoblog-Advies: nieuwe auto (30-40k) voor lange mensen

Auteur: , 117 Reacties

Onze lezer rijdt momenteel in een Honda Insight, maar deze is eigenlijk te klein. Dat is voornamelijk de schuld van zoon Koen, want die schurkt tegen de 2 meter aan. Vrouwlief is 1.90 dus we hebben het vermoeden dat ook de heer des huizes van aanzienlijke lengte is. Op zoek naar een langemensenauto dus.

Renault Talisman Estate

Al zes jaar en 144.000 kilometer heeft onze hoofdpersoon van vandaag met zijn Insight gereden. De hybride gaf weinig tot geen problemen maar wordt nu dus te klein. Het Yolo-advies zou natuurlijk zijn om zoonlief het huis uit te schoppen en een leuke roadster te kopen, maar dat is te makkelijk. Er moet dus een grotere auto komen en die moet spiksplinter nieuw zijn. Gelukkig is er ook een leuk budget, dus dat komt zeker goed. Graag geziene opties zijn een automaat en een mooi glazen schuifdakje.

Huidige autoHonda Insight (2009)
Koop / lease:Koop (nieuw)
Zakelijk / privePrivé
Budget:30.000-40.000 euro
Jaarkilometrage:20.000 km/jaar
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Huidige auto is te klein
GezinssamenstellingTwee volwassenen + jongere
Voorkeursmerken /modellen:Geen
No-go modellen / merken:Premiummerken als BMW, Mercedes, Audi en Jaguar.

Skoda Superb Combi

De meeste ruimte: Skoda Superb Combi 1.4 TSI
Een inkoppertje maar meer ruimte ga je in een auto niet vinden. Zeker de passagiers op de achterbank hebben helemaal niks te klagen, maar ook de bagageruimte van de Superb is huge. Koen schrijft dat zijn vader een Octavia Combi wel ziet zitten, maar probeer ook zeker zijn grotere broer. Ook de 1.8 TSI met 180 pk valt binnen budget, maar dan blijft er relatief weinig geld over om de Superb Combi leuk aan te kleden. De 150 pk-sterke 1.4 TFSI begint bij 33.640 euro en dat laat wat ruimte over om de luxe op de hoeveelheid beenruimte af te stemmen. Een Octavia, al dan niet met een wat krachtigere motor, is natuurlijk ook een goede optie. Iets minder ruim achterin, maar vlotter en iets leuker om te rijden. De Superb is de comfortabelste van de twee, ze hebben beide hun kwaliteiten.

DS5

Trés Chiq: DS5 THP 165
Een Honda Insight is best een eigenzinnige auto, de DS5 nog veel meer. De auto combineert eigenzinnig design met veel ruimte en een prima 1.6 met turbo en 165 pk. Sinds de facelift is DS een opzichzelfstaand merk en is de semi-automaat vervangen voor een echte automaat. Net als bij de Skoda zijn er voldoende mogelijkheden om de DS5 uit te rusten met alle luxe die je je maar kunt wensen en dat tegen prijzen waar je bij de premium-merken net aan een mattenset koopt. Hoofdruimte achter is aardig, maar er zijn zeker alternatieven waar je achterin meer ruimte hebt (CX-5, Superb)

Ford Mondeo Hybrid

De hybride: Ford Mondeo HEV
Wie in 2009 een Honda Insight privé heeft aangeschaft, moet dat wel met enige milieubewuste intenties gedaan hebben. De ruimste hybrides die aan de eisen voldoen, vinden we met name bij Ford. Deze Mondeo HEV is een klassieke hybride en kan dus niet met de stekker worden bijgeladen. Helaas is de HEV op dit moment alleen als sedan leverbaar. Het systeemvermogen komt uit op 187 pk, de transmissie is een CVT. Die zelfde aandrijflijn ligt ook in de Ford C-Max Energi, met het verschil dat die auto wél een stekker heeft. Mocht je dus toch al een bezoekje aan de Ford-dealer plannen, ga dan ook even in die stekker-MPV proefzitten en -rijden. De C-Max wint het op hoofdruimte zonder meer, maar de beentjes krijgen in de Mondeo meer ruimte. Overigens heb je in de Estate meer hoofdruimte dan in de Mondeo Hatchback of Sedan.

Mazda CX-5

De Japanner/crossover: Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS
Bij zijn dealer had de Insight-rijder al even een blokje om gemaakt met de Accord Tourer, maar een handtekening onder een koopcontract werd niet gezet. Integendeel, de auto viel niet echt in de smaak. Dat is echter geen reden om de Japanse auto’s in het algemeen af te serveren. Eind vorig jaar kreeg de Mazda CX-5 een opfrisbeurt en daarmee is het binnen de gestelde eisen een van de leukere crossovers. Eentje die flink wat hoofdruimte biedt ook. Zijn kracht haalt de CX-5 uit het grootste blok van alle hier genoemde auto’s: een atmosferische tweeliter. Op papier slechts iets minder zuinig dan de kleinere turboblokjes dankzij de SkyActiv-techniek.

Renault Talisman Estate

Het nieuwste van het nieuwste: Renault Talisman Estate
Prijzen hebben we nog niet, maar de Talisman Estate komt met twee 1.6 benzinemotoren met 150 en 200 pk en een automaat met dubbele koppeling. Deze laatste heet bij Renault EDC, terwijl de motoren als Energy TCe door het leven gaan. Het interieur is door de Fransen naar een hoger plan getild en is een stuk hoogwaardiger dan in voorganger Laguna. Het design is misschien wat minder uitgesproken Frans, maar wat ons betreft smoelt deze Talisman beter dan de Laguna Estate.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



117 reacties

Geen Premium merken, apart. Zie je niet vaak meer.
@burninrubber: idd, maar ik begrijp het wel. Ik zal zelf ook niet snel iets van de Duitse drie kopen. Het is tegenwoordig een ontzettend standaard, bijna saaie, keuze. Dan zijn er genoeg andere auto’s die ik interessanter vind;)
@burninrubber: Inderdaad.
Nu is beenlengte wel waar je het meest op inlevert als je premium gaat.
Voor werkelijk elke premium-auto is een ruimere auto aan te wijzen in een lagere klasse.
@mout:
Mijn 3 serie is juist erg ruim voor. Omdat de motor langs geplaatst is zitten je benen als het ware naast de motor. bij dwarsgeplaatse motoren vind ik de benenruimte vaak tegenvallen.
@super: Dat vind ik echt fijn voor je. En dat is niet flauw bedoeld.
Binnen het D-segment valt het echter niet mee om een kleinere / krappere auto te vinden.
Een voorbeeld van een auto die zelfs in een klasse lager die ruimer is, is de Octavia.
@mout:
Ik ben 1.95 en heb de stoel niet eens helemaal naar achteren en kan m’n benen bijna helemaal strekken. Ik heb van m’n werk een passat en v50 gehad, in beiden wagens had ik niet zoveel ruimte voor m’n benen. hoofdruimte is een ander verhaal, maar voor mij ruim voldoende. Ms ligt het ook aan hoe je gebouwd bent, als je een hele lange rug hebt dan is een 3 serie ms niet ideaal, maar voor mensen met lange benen zoals ik kan ik eigenlijk geen betere auto bedenken in dat segment.
@super: OK. Klinkt goed. Zeker de Passat heeft de reputatie ruim te zijn. Zo is die fors langer. Maar die lengte zit natuurlijk niet alleen in de beenruimte van de bestuurder.
En zo zie je maar, dat de opdracht van dit topic ingewikkelder is dan je zou denken. Zo is een Clio I ook verrassend ruim, en niet alleen achter het stuur.
@super: ja, en achterin zit je met je benen in je nek. En ik ben een stuk kleiner als zoonlief.

Ik vind de mazda 6 een prima keuze. Al weet ik niet hoe prettig die automaat is, als die er al uberhaupt is.
@burninrubber: He toch, zo jammer al die fantasie auto’s als je nieuw koopt. Wil je ruimte neem dan zoiets http://link.marktplaats.nl/m971145207?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=80710 je weet zeker dat het onderhoud wat duurder is maar daar heb je 5000 voor liggen, als je de andere 10000 gebruikt voor wat meer verbruik en wegenbelasting dan lach je alsnog iedereen uit.
@dutchneon: ik vind zelf dat de beenruimte achterin een full size range rover voor het formaat auto toch nog wat tegenvalt. Niet dat ik er met mijn 1.95 meter niet kan zitten, maar op basis van de auto die je aan de buitenkant ziet, had ik meer verwacht. (toch altijd nog wel meer beenruimte dan een Mercedes ML, BMW X5 of RR sport)
@dutchneon: Sorry maar dat vind ik echt hele lelijke auto’s en als man vind wonend in Amsterdam centrum is het ook een hele grote no go
No offense maar met een budget van 30-40k heb je bijna niks te zoeken bij een premium merk in het D-segment.
@audirijder: Ik zou tevens voor de Mazda kiezen en op de tweede plaats staat de Skoda.
@audirijder: Zeker niet bij Audi..
@audirijder: Zeker waar, ach het hoeft ook niet, tenzij je gek bent op achterwiel aandrijving en power zie ik vaak niet in waarom mensen voor premium gaan, mindere merken hebben ook mooie interieurs en gadgets en komen ook in zilvergrijs.
@audirijder: jij kan het weten he? 😉
@jobberns: Ja haha! Niet vervelend bedoelt, maar ik zou ook geen Mercedes, Audi of BMW kaal willen rijden! Dan kies ik liever een vw Passat, ford Mondeo of een Mazda .
@audirijder: vele van die vallen ook nog eens klein uit. Als ik in een BMW F10 voor mij de stoel juist zet (1m92), kan ik niet meer achter mezelf gaan zitten. 30-40k wordt een 5 serie al helemaal moeilijk, dan kom je al uit op een 3 serie (of A4, C-klasse) waar het al helemaal teleurstellend is.

Superb lijkt met trouwens een superb oplossing! Fijn de dikke motor nemen met 180pk, zit standaard al aardig in zijn spullen.
CX-5, prachtige wagen!
Talisman lijkt me een goede keuze. Mooi ding! Of een Laguna met enorme korting. Kan ook een goede keuze zijn.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Geen Volvo’s? Btw ik zou kijken naar een Octavia RS, die hoef je niet meer extra dik aan te kleden en automaat is standaard. Dan zit je wel zwaar aan je volledige budget, maar dan heb je ook wat!
@jobberns:

Volvo V70 is achterin voor de passagiers niet extreem ruim. Heb zelf met 1.80m geregeld achterin gezeten bij een V70n met een bestuurder van ca. 1.70m. Het is te doen, zeker niks te klagen, maar met 2.00m ga je het toch benauwd krijgen.

Geen idee wat een V70nn doet, maar het zal elkaar niet veel uitmaken.
@jobberns: Volvo’s zijn verbazingwekkend krap, zeker achterin. Tenzij je een S80 neemt, maar die valt dan weer niet binnen het budget ;)
Ik zal zo wel even met het uitgebreide advies komen, maar ik kan je op een briefje geven: Tres Chique gaat het niet worden. Die rijdend boomhut is erg krap. Ik ben zelf nogal lang, dus spreek uit ervaring ;-).
@gtwillem: ik ben benieuwd hoe jouw lijstje er uit gaat zien. Er zitten vast veel rijdende tuinhuisjes bij uit het olieverbruikende sjoemeldieselende Vag stal.
DS5 is een heel verkeerd advies. Die auto is juist met het glazen dak afgevallen bij ons om de hoofdruimte.
Ik ben 1,93 en mijn zoon 1,90.
Lancia Delta.
Heeft zeer veel beenruimte achterin.
@Hubert: restwaarde foetsie?
@autoblogger: het is geen VW met 2.0 TDI. …
@autoblogger:
Ik koop geen auto voor de restwaarde.
Maar omdat ik hem mooi vind.
@Hubert: zo dacht ik ook bij 4 Alfa Romeo’s. Ben er ondertussen van terug gekomen.
Wat, een vrouw van 1,90m?
@gop1: alleen in Nederland
@nasty: En Afrika, en Scandinavië…
@gop1: vreselijk hè, die gooit jou rond in bed ipv andersom.
Met deze lengtes ontkom je niet aan een Superb. Meer beenruimte dan in een 7-serie met korte wielbasis. En dan ziet een superb er inmiddels ook gewoon ronduit fraai uit. Een 1.4 TSI met DSG in Ambition Businessline-uitvoering past ook met een panoramadak nog in het budget.

De Mazda 6 mag ook niet vergeten worden omdat deze naar verluid heerlijk rijdt, dan kom je binnen het budget uit op een TS+ met 165 PK. Helaas zul je dan het panoramadak moeten missen, deze is alleen leverbaar op de 192 PK benzine met GT-M uitrustingsniveau, deze gaat over het budget.
@knipperlichtje: jij kijkt wel heel graag naar een sterrenhemel vanuit je wagen hé?
@poeperman: in het artikel staat de wens om een glazen dak te hebben genoemd, als je daar overheen hebt gelezen komt mijn reactie inderdaad wat vaag over.
@knipperlichtje: de Mazda heeft de actie: 1000 euro aan opties. Misschien valt het dan net binnen het budget. De 165 pk heeft trouwens al genoeg vermogen.
@xiran: het probleem bij Mazda is dat je geen vrije keuze in opties hebt. Je koopt een auto en bij iedere motorisering zijn een aantal uitvoeringen beschikbaar, dat doen andere merken ook, maar bij Mazda kun je dan hoogstens enkele opties selecteren. Het is (enkele uitzondering daargelaten) of standaard of niet leverbaar op je uitvoering. Een schuifdak is alleen leverbaar op de 185 PK diesel of de 192 PK benzine, die motoren zijn alleen in combinatie met de hoogste uitrustingsniveau beschikbaar. Dikke motor + hoogste uitrustingsniveau houdt in dat de enige versie waar een glazen dak op te bestellen is niet binnen het budget valt. De door jou aangehaalde opties betreffen accessoires bij de dealer, denk aan velgen, mattenset, alarm. Ik denk dat de dealer niet in het dak gaat zagen om een glasplaat te monteren ;)
@knipperlichtje: hahaha zeker niet voor 1000 euro. Een trekhaak monteren was al duurder dan de 1000 euro actie.
@knipperlichtje: Kia Optima is net zo ruim. En net zo duur. En 10x mooier…
@knipperlichtje: in de 6 zit ik met mijn 1.95 en zonder panoramadak al tegen het plafond, dat zal ‘m voor dit gezin dus niet worden. De CX5 daarentegen is dan wel weer een optie…
@sndr: ik ben 1.97 en zit prima. Ik weet niet waar je die info vandaan haalt. Zelfs de oude 6 zat ruimer dan de Audi A4
Skoda Superb, Octavia.
Ford Mondeo.
Renault Talisman.
Mazda 6.
Peugeot 508.

Er zijn zat opties in dit segment.
Opel Insignia is een goeie voor lange mensen , ideaal voorin zitten , prijs kwaliteit verhouding is mooi in balance en geen last van die gekke wielkooien bij je benen . alleen achter word wat lastiger met hoofdruimte maar is gewoon mogelijk praat uit ervaring, k ben zelf 2 mtr. Kies voor een motor met 170 pk. Is goed te doen. Succes
@jeweetnietwieikben: is niet geweldig ruim voorin als achterin bij ons thuis zijn we ook allemaal 1,90 plus en dat was proppen we zijn toen voor de 508 gegaan heerlijke auto als je lang bent.

Voor degene die zo’n auto nemen laat door de dealer de stoel iets kantelen zodat je kuipstoel effect krijgt echt een aanrader.
@dirkiii: @jeweetnietwieikben Lekker hoogstaand Nederlands heren..
@dirkiii: zelfs mijn e46 uit 1999 had daarvoor al een hendel
@poeperman: mijn BX16v uit 1988 kon dat al.
@rufctr01: Door de achtervering te laten zakken zeker.. Het ging over de stoelen, niet over de hele auto..;)
Toch even de taalnazi uithangen omdat ik het vaker zie in AB artikeltjes: Opzoek is niet 1 woord in deze context.

Ik weet niet of ik hiermee kritische reacties opzoek, maar ik ben er niet bewust naar op zoek. Hopelijk is het verschil nu wel duidelijk.
@stradale888: Danke, Herr Stradale888 ;)
Ik vind de Talisman stiekem best wel een leuke auto.
Uit dit rijtje de talisman, anders zou ik voor een v60 oid gaan. Maarja ben zelf dan ook niet zo groot en heb geen gezin;)
Vreemde spaak in het wiel….
Wat dat je van de Subaru Levorg?
Zeldzamer dan een Bugatti Veyron in Nederland, standaard AWD (4×4) wat handig is zometeen als het winter wordt (bij verkeerslicht trek je alle quattro’s, BMW’s en Mercedessen en gti’s stront voor de ogen_
En met genoeg schmuck voor de jeugd die kan doen alsof het een impreza wrx is.
beter dan met die Esso reclame ‘vroem vroem’… of mazda reclame ‘vroem vroem’…
@schuimbekje3: En waarom trek je precies een quattro het ‘stront’ voor de ogen..? Omdat die geen AWD is. Oh wacht… ;)
@Stefje: Echt awd vs nep awd misschien?
@redbeams: vanaf de A4 gebruikt Audi een kroonwieldifferentieel om kracht tussen de voor- en achteras te verdelen, daar kan optioneel nog torque vectoring op de achteras aan toegevoegd worden. Dat is ”echt 4WD” te noemen. De A3 en A1 hebben Haldex gen 5, die is offroad minder dan een permanent systeem, maar dat zijn qua formaat geen concurrenten voor de levorg.
@knipperlichtje: Precies…optioneel en “nep” dus ;)
@Stefje: Omdat de quattro die ik reed al het vermogen stuurde naar het wiel wat geen grip had, totdat het ijs gesmolten was en er uiteindelijk grip kwam… Keej, Quattro had meer grip dan een Prius, maar ik had wel meer verwacht van 4×4 van Audi (ook meer verwacht van Audi want een afgebroken bestuurdersstoel vond ik niet tof… Eerste de beste harde remactie of botsing en ik had stoel met x aantal joule in mijn nek. Voor mijn gevoel was het gewoon een voorwielaandrijver met per ongeluk ook soms wat op de achterwielen waarbij ik meer het idee had dat het voor overstuur zorgde in te snel genomen bochten dan dat het nut had.
@schuimbekje3: Ik wilde het net voorstellen. Het vorige model Legacy is zo enorm dat ik met mijn 1,96m niet eens helemaal op het eind van de schuifrails zat. En ik kon nog met gemak achter mezelf zitten. Ook een van de weinige auto’s waar ik achter het stuur kan zitten zoals de fabrikant het heeft bedoeld, en dus niet mijn knieën om het stuur hoef heen te vouwen.
@Tenck: het hangt helemaal van je bouw af. Ik ben 193 en zet mijn stoel verder naar voren dan mijn pa met 185. Ik moet de rugleuning naar achteren zetten om onder de spiegel door te kunnen kijken, waardoor ik de stoel dichterbij het stuur moet zetten om daar nog bij te kunnen. Ik heb nog nooit in een auto gereden waarbij de stoel ver genoeg naar beneden kan en het stuur ver genoeg naar achteren om wat dat betreft goed te zitten.
De Mitsubishi Outlander is ook heel ruim zeker zonder schuifdak en de benzine uitvoering is schappelijk geprijsd.
@kobus1967: maar het blijft een foutlander he.
@dirkiii: maar toch beter dan zo’n gedrocht als de Honda Insight…
@kobus1967: Gaaaaaap!
@kobus1967: ik vind de outlander nou niet bepaald een ruimtewonder..
Mercedes-Benz E300 estate bluetec hybrid? Deze balzaal op wielen verbruikt 3X niks, of een R-klasse. Ook een mooie wagen. En premijum :)
@henkhupelschoten: Oh benzine, c350e blijft buiten bereik helaas. Volkswagen phaeton lang?
@henkhupelschoten: Maar meneer wilt geen premijum, dus valt bij deze al af.
@viezefreddyw: Sorry, had no go niet gezien dacht dat dat juist z’n voorkeur was. Wat een saaie lul (ben geen premium fetisjist alleen mb liefhebber) alsnog zeg ik een nieuwe phaeton lang, een hoerensloep aan ruimte maar van buiten is het een passaai. Past waarschijnlijk perfect bij deze man
@henkhupelschoten: budget ook niet gezien?
@henkhupelschoten: Het feit dat deze man juist niet de premium modellen prefereert, maakt hem juist geen saaie lul. Dat ie maar lekker de Talisman kiest. Prachtige auto.
Skoda superb of de toyota avensis…beide in station uitvoering uiteraard ;)
Aangezien het gaat over een lang iemand zou ik gaan voor de Mazda 6 gtm (station). Als de achterbank plat is kan ik (1.97) in de volle lengte in de auto liggen. Voor 35k heb je een topmodel en de nieuwe motor van Mazda heeft veel koppel in het hele toeren gebied.
@xiran: de sedan heeft een langere wielbasis dan de station dus als je de bagageruimte niet zo hard nodig hebt zou ik de sedan kiezen. Qua beenruimte erg goed.
@w0o0dy vreemd van de wielbasis. Je zou zegge dat ze op hetzelfde platform staan. Persoonlijk zou ik ook voor de sedan gaan. Ik kan niet echt zeggen waarom. Meer op gevoel.
Geen een van boven benoemde auto’s gaat passen. Ben zelf 1.95 m en heb op de laatste autoRAI alles gepast. Zowel voor in als achter in. Alleen een passat station of een superB zal passen. En zeker in die klasse word het lastig. Al die semi suv’s zijn leuk maar daar stopt het ook een beetje. Snap sowieso niet dat je voor dit geld nieuw gaat kijken. Zou eerder voor een 2e hand ML of X5 etc kijken.
@mightymike: Je snapt niet dat iemand voor 30-40k een nieuwe auto zou kopen? Voor welk bedrag dan wel?
@bartteeuwen: nee niet echt. Lijkt me niet dat je voor 40k een lening neemt zodat je een nieuwe auto kan kopen. En als het uit eigen gelden gaat vind ik het zelf een beetje apart. Maar ieder zijn ding. Stel dat je 50k gespaard heb koop je dan een nieuwe auto? Wel de domste investering die je kan doen. Maar goed sommige vinden een woning belangrijk en andere een auto. Dus nee ik snap niet dat je als doorsnee gezin een nieuwe auto koopt voor 40k die over 3 jaar nog maar €25k waard is.
@mightymike: sommige mensen hebben nou eenmaal wat meer te besteden dan een ander. Zoiets hoeft echt niet ten koste te gaan van wonen.
@lekbak: @lekbak: oke prima maar ik kan me niet voorstellen dat een doorsnee gezin die 30 of 40 k gespaard heeft, wat voor elke normaal gezin een hoop geld is, niet ten koste kan gaan van je woon situatie. Maar goed dat is voor elke situatie natuurlijk anders. Ik kan ook niet zien hoe deze mensen leven.
@mightymike: op een auto schrijf je af. In die zin is het een domme investering. Hoewel de wagen je naar je werk kan brengen en het op die manier weer een zinvolle investering is. Maar wie bang is voor afschrijving die kan maar beter bij zowel de ML als de X5 uit de buurt blijven, hoge afschrijving en hoge gebruikskosten. Nieuw kopen is helemaal niet zo onredelijk als je leuk woont, de hypotheek op orde hebt en een fatsoenlijke auto nodig hebt.
@mashell: dat is helemaal waar, een grote auto vergt meer geld en brandstof. En elke situatie is natuurlijk anders( afgeloste hypotheek en paar punten over)Maar grote mensen hebben nou eenmaal een grote auto nodig;) en een clio of een golf kan je ook van a naar b brengen
@mightymike: maar ook die auto’s schrijven af. Vergis je niet in de Nederlanders, er zijn er genoeg die zich dat kunnen veroorloven.
@mightymike: S-Max ook geprobeerd? Mijn volleybal team is altijd erg blij als ik rij met uitwedstrijden. Kunnen ze tenminste normaal achterin zitten.
@crx: nee eigenlijk niet haha. Maar dat zeker geen slechte optie. Een sedan of station word wat lastig. Maar een s-max of zo’n grote Chrysler is zeker het overwegen waard.
Die DS5 moet echt een grap zijn. Ik ben 2 meter lang en daar zit ik zelfs voorin met mn kop tegen het dak aan.

Maar nu serieus:
• Kia Optima Hybrid – want hybrid, dat zijn ze al van de Insight gewend
• Mazda 6 – gewoon echt een mooie auto en met 165 of 192pk ook snel zat

Overigens; als ze van de Insight af willen, ben ik misschien wel geïnteresseerd…
Wel een leuke vraag deze keer.
Een auto die van de buitenkant groot en/of premium is, hoeft op de achterbank nog lang niet groot te zijn.
Neem mijn FX30d; beest van een ding van buiten. Maar Koen en zijn zoon gaan niet achter elkaar zitten.
Een Macan? 2x 1m80 achter elkaar doe je al niet voor je lol.
Daarom zou t me ook verbazen als een CX-5, in principe toch net 1 maat kleiner, ook niet om deze reden af zou vallen.

Verder hoop ik voor Koen, vrouw en zoon niet van verre vakanties houden; is geen pretje in zo’n vliegtuig .
Zit een beetje in dezelfde categorie qua opties, dus dat maakte het er niet makkelijker op. Maar kwam met deze top 11:

1. Skoda Leon ST Cupra 280 DSG: (€39.750)
Als je bij AutoBlog komt met eisen, leveren we ze zo leuk mogelijk. Je hebt meteen een recordhouder: de snelste station pose Ring. Interieur is matig, standaard schuimen stoelen zijn een aanfluiting. Maar je hebt wel 280pk. En een automaat!

2. Mazda 6 2.0 SkyActiv TS Plus (34.990)
Gewoon een heel sterke aanbieding. Goede motor, leuk uiterlijk, fraai interieur en het is eens wat anders. Echt een aanrader. (Ook voor mezelf ;-)). Ga wel voor de sedan en niet de station: de sedan is groter en langer. En dat is altijd beter.

3. Skoda Octavia 1.8 TSI Greentech Laurin Klement (€36.880)
Beetje hetzelfde als de Leon: exces. Gewoon een zwaar afgeladen Octavia met alle opties. Interieur is ruim zat. En alles zit er op.

4. Ford S-Max 1.5 EcoBoost Titanium (€39.810)
Oké, een driepitter. Maar wel 160pk. En een fijne besturing met uitgebalanceerd onderstel. En een complete titanium uitvoering. Daarbij is het nog altijd de enige MPV waarmee je lol kunt hebben met je kleren nog aan.

5. Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline DSG (€37.250)
Een Volkswagen?? Yup. Gewoon een heel goede auto, van binnen en buiten. Kan er niets op aanmerken. Interieur is zelfs erg fraai te noemen. Saai: zeker. Maar ook goed.

6. Honda CR-V 2.0 Élégance (€39.190)
Aangezien je toch al Honda rijdt, is dit misschien een leuke overstap. De Accord wordt niet meer geleverd en de Civic is te klein. En van de midi SUV’s een van de beste. Technisch erg goed, alhoewel wel een beetje oldschool.

7. Subaru Outback 2.5i Comfort (€38.995)
Ik blijf erbij: de aller beste auto in het rijtje. Verreweg. Voor mensen die een prettige auto wensen die ruim is en het altijd goed doet. Ja: het is allemaal wat grof en rudimentair, maar het blijft heel. Daarbij hebben ze op hun eigen manier een heel eigen karakter. Verbruik is hoger, maar daar zijn ze dan ook heel eerlijk over ;-).

8. Mitsubishi Outlander 2.0 Instyle (€39.990)
Geen PHEV :-). Mijn ouders hebben er een gehad, en ondanks de negatieve meningen van iedereen, is het een heel goede auto. Nee, geen M3 of 911 killer, maar wel een goede familie SUV. Met name de ruimte is erg prettig. De Instyle versie is lekker compleet en sinds de facelift zijn alle nadelen goed opgepakt.

9. Toyota Avensis Touring Sports 1.8 VVT-i Executive (39.750)
Een zwaar ondergewaardeerde auto. Rijdt uitstekend, er zit nog een echte motor in en de stoelen zijn bovengemiddeld prettig, zeker als je langer bent. En de Executive uitvoerig zakt door zijn assen van de opties.

10. Seat Alhambra 1.4 TSI Reference (€39.450)
Tsja, als ruimte je ding is kun je dit rijden. Het is geen statement, behalve dat je serieus goede zwemmers hebt.

Volkswagen Caddy Combi 1.4 TSI (€31.390)
Tja, als ruimte je ding is kun je dit rijden. Het is geen statement, behalve dat je vrouw stond op sterilisatie. En de broek aan heeft. Witte sportsokken in sandalen is een pre.

Tip van de week: kijk even bij de Volvo dealer. De V70 wordt binnenkort vervangen. Heb ik ook altijd een leuke auto gevonden. Ook lekker ruim en aan het einde van de cyclus wilt Volvo ze nog wel eens heel dik aan kleden voor een zacht prijsje. Tip: gewoon een felrode bestellen. Mooiste kleur voor een V70.

Tip van de maand:
De Subaru Levorg is er!!! Een ruime auto voor ruimdenkende mensen! Voor 40 mille heb je de 1.6 GT CVT met alles wat jullie eisen plus meer (Clima, Navi, sportstoelen, leer, automaat, schuifdak, lichtmetalen jetsers).

YOLO Tip van het jaar:
Volkswagen Phaeton 4.2 4-Motion
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=275952400

Als je dan toch een ruime familie auto wilt, dit is hem. Hier kan elk familielid lekker ruim zitten, in alle comfort. De V8 is fijne motor (Audi’s 4.2 zijn technisch dan wel weer goed ;-)). En deze is van na de facelift: dus als je een nieuwe besteld, ziet ie er EXACT hetzelfde uit. Kost alleen wel 140.000 meer…. Ik heb een Duitse gevonden met weinig km’s voor 20k, de rest kun je uitgeven aan BPM en benzine. En zet wat apart voor een beurtje. Maar je rijdt wel een Bentley met VW logo: dat is pas hoe het heurt!

Succes met de keuze!
@gtwillem: volvo v70 is zeer krap achterin! Ik snap niet waarom een V70 zo krap achterin is. Verder wel een mooie auto.
@gtwillem: technische vraag over de Mazda. In de 3 zit het 2.0 blok met 120 pk en 165 pk. De slag, boring, compressie en nokkenas zijn hetzelfde. Is de 45 pk alleen software matig of is dit mechanische?
@gtwillem: De 1,5 liter motor in de C-Max is volgens mij gewoon een 4 cilinder ipv een 3. Correct me if i’m wrong.
@gtwillem: doe mij die Avensis maar! Hele fijne auto, spreek uit ervaring! :)
@gtwillem: Skoda Leon???
@gtwillem:
Ja zeg, Willem! 14 suggesties!
Zo kom je er nóg niet uit natuurlijk ;-)
@gtwillem: 1.4 passaai heeft die ouwe heer van me… Kut wagen in ieder opzicht. 3 nieuwe dsg’s nu al en de 4e gaat niet lang duren (en dat bij 125000 KM…..) nieuw spruitstuk, nieuwe waterpomp, nieuwe turbo en een nieuwe bodemplaat. Alles aan die wagen gaat kapot. Ziet er van binnen niet uit en dat navigatie systeem is ruk. Niet kopen dus, over de phaeton heb je 100% gelijk overigens
Die Talisman heeft een verrassend mooie neus!
Het lijkt me vrij logisch om voor de mondeo te gaan op dit moment. Ik zou het heel raar vinden als er iets anders gekozen gaat worden als zo’n auto binnen budget valt.
Voor dat geld kun je wel slagen denk ik. Ik heb zelf lang met een Citroen C4 Grand Picasso gereden en daar kon ik erg prettig in zitten (2.07m). En dan was erachter nog prima ruimte. Stil, comfortabel en reed erg prettig. Geen M3 killer maar verder prima. Of een S-Max oid.
Die DS5 is te klein, fraaie auto dat zeker.
Mazda 6 vond ik ook lekker zitten maar die zou ik wel een dag meewillen om er zeker van te zijn. Veel Japanse merken hebben een vrij korte zitting en dat uit zich (bij mij) meestal bij lange ritten. Wel een prachtige auto, zowel de estate als de sedan. En rijdt schijnbaar erg goed.
Sowieso heeft Mazda de modellen wel goed voor elkaar vind ik. CX-5 vind ik ook erg fraai en in GT-M trim echt full options en mooie styling.
@E34M5Touring: ben jij 2,07m??? Verlies ik het net met 1 cm ;-).
Ha! Ik ook net met 1… voet. Krap aan dan.
@djidee is ook godse lang. Ik ruik een videoshoot met 4 dudes van 2+meter in een oude Fiat 500 ofzo.
@sir_smokalot: Wat schuift dat?

Volgend jaar ook die uitdaging… En met het huidige merkenbeleid (VAG + Peugeot) nog een uitdaging ook incl stevige stoelen eis (is bij Volvo/Ford gewoon goed)
all you can eat kroketten bij de lunch?
VW Sportsvan (€32.690), voor dat geld krijg je de Highline 1.4 TSI met 150 pk en 7 Traps-DSG. Nog geld zat voor opties, winterbanden enzo.

Mijn vader heeft een Seat Altea (Vergelijkbare afmetingen). Hier kunnen ik en mijn broertje (Beide 1.95m) goed zitten achter mijn ouders (Beide ong.1.85m). Er is zelfs nog ruimte over. Je zit in deze auto namelijk nogal rechtop i.p.v. wat onderuit zoals in een station waardoor je meer beenruimte hebt. Succes ermee!
@jehoofd3: maar het is geen bouwvakker.
Skoda zit je vast wel goed mee. Denk ik.

En je kunt altijd nog een Yeti nemen, mocht je de Suberb wel heel erg doorsnee vinden. Yeti is wel namelijk wel grappig, en voor 30k heb je er eentje met zelfs hout in het interieur!

Ja, hout. In een Skoda! Potverdikkeme, waar is de tijd gebleven dat de meeste Skoda’s er gewoon zo uitzagen?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Skoda_120_L.jpg
Ik zou die wens van dat glazen schuifdakje laten varen. Dat kost je minstens 4 cm, kan maar zo richting de 8cm gaan.
Dan moet je dus echt een hoge auto vinden om nog genoeg hoofdruimte te hebben.
Renault!
Niemand die de Nissan x-trail of de Rav-4
De nieuwe ford mondeo is zelfs zonder dakraam te laag voor mij, maar de vraag is dan vooral waar zit de lengte? In benen of in het lijf?
Is wellicht de Ford C-max niets? Standaard is er niet enorm veel ruimte achterin, maar zodra je de driezitsbank bij elkaar klapt en veranderd in een 2-zits heb je plots zeeën van ruimte. Verder rijden de fords over het algemeen altijd heel fijn.

Dit was mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
Mercedes sprinter of vw crafter lijkt me de enigste optie

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).