Autoblog-Advies: oliestokende lifestyle stationwagon

Auteur: , 66 Reacties

Walter is personal trainer en zeult wat af met gewichten, yogamatjes en andere gear, maar wil tegelijkertijd wel een beetje goed voor de dag komen. Budget: tussen de 10 en 13 mille.

BMW X1

Met een mini-Walter van bijna 1 jaar, flink wat zakelijke kilometers en de nodige spullen die daarvoor meegesleept moeten worden, is het de hoogste tijd geworden om de Punto Evo 1.3 JTD om te ruilen voor iets groters. Gezien zijn jaarkilometrage wil Walter graag een oliestoker, maar wel eentje die niet té veel olie stookt. Een zuinige lifestyle stationwagen moet het worden, met een bouwjaar van 2009 of nieuwer.

Huidige autoFiat Punto Evo 1.3 JTD (2011)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privePrivé
Budget:10.000-13.000 euro
Jaarkilometrage:ca. 38.000 km/jaar
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Gezinsuitbreiding
Gezinssamenstellingtwee volwassenen, 1 jong kind
Voorkeursmerken /modellen:Passat, V50, Exeo ST
No-go modellen / merken:geen

Walter heeft zelf ook al even zitten zoeken en noteerde op zijn shortlist twee sjoemeldiesels (VW Passat Variant 1.6 TDI en Seat Exeo ST 2.0 TDI) en een degelijke maar wat saaie Zweed (Volvo V50 1.6d). Geijkte keuzes en nu niet de eerste auto’s waar ik aan denk bij het horen van het woord ‘lifestyle’. Nu is Almere Haven en elk jaar met de caravan naar Zuid-Frankrijk ook een lifestyle, maar niet diegene waarnaar Walter vermoedelijk op zoek is. Daarom dit vijftal alternatieven:

Mini Clubman

Maximaal lifestyle: Mini Clubman Cooper D
Het is niet de ruimste, maar meer lifestyle ga je je stationwagen niet krijgen. Met een kleine van bijna 1 jaar kun je met Clubman nog zeker drie jaar door voordat hij of zij te weinig beenruimte heeft. Het 1.6 dieseltje is met 112 pk nog best pittig, terwijl hij volgens de fabrieksopgaaf net zo spaarzaam met diesel omspringt als de Clubman One D met 90 pk.

Dress to impress: BMW X1 18drive
Het is even zoeken en het vergt het uiterste van je budget, maar dan zou je jezelf wel een heuse BMW X1 kunnen aanschaffen. Sommigen noemen het een SUV, anderen een cross over, BMW Nederland heeft ze bij de RDW op kenteken laten zetten als ‘stationwagen’. Naar het schijnt om zo leaserijders tegemoet te komen die geen SUV mogen leasen van de baas. Hoe het ook zij, deze 143 pk sterke diesel is onderscheidend en behoorlijk lifestyle, zonder daar een hoog verbruik tegenover te zetten.

Die andere Zweed: Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD
Nog zo’n auto die je niet op elke straathoek tegenkomt en daardoor ook op de tweedehands markt niet in grote getale beschikbaar is. Toch moet je binnen je budget zeker een leuke Saab 9-3 Sport Estate uit ca. 2009-2010 met zo’n anderhalve ton op de teller kunnen vinden. Het blok is zowel met 120 als 150 pk geleverd en voor het verbruik maakt het volgens de fabrieksopgave niet uit. Met gemiddeld 1 op 18.2 minder zuinig dan de andere hier genoemde alternatieven, maar schokkend is het allerminst.

Zesjescultuur: Mazda 6 Sportbreak 2.2 CiTD
Ondanks dat de Mazda 6 het grootste slagvolume van de vijf genoemde opties heeft, is hij zuiniger met diesel dan de 1.9 van de Saab. Het blok is er met 129 en 163 pk, waarbij laatstgenoemde net iets meer diesel verlangt dan zijn zwakkere broeder. Een prima sturende stationwagen, met ook nog eens een flinke bagageruimte.

Ford Focus Station

Doorsnee is niet vies: Ford Focus Wagon 1.6 TDCI
Met afstand de meest gangbare auto van dit vijftal, deze Ford Focus, maar daar staat tegenover dat je een grote keuze aan occasions hebt. Ga dus zeker op zoek naar een lekker dik uitgeruste uitvoering, een Titanium bijvoorbeeld. Ford leverde drie versies van de 1.6 TDCI: met 95, 105 of 115 pk. Hoewel je geneigd zult zijn om voor die laatste te kiezen, is de 105 pk sterke ECOnetic het overwegen waard. Deze is weliswaar wat minder vlot, maar met een fabrieksopgave van bijna 1 op 30 een stuk zuiniger. Overigens is 1 op 20 in de praktijk reëler, al blijft hij zuiniger dan de andere twee varianten. Wil je alles uit het fijne Ford-onderstel halen, zoek dan naar een zeldzame 2.0 TDCI met 163 pk.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



66 reacties

Kan ook altijd nog n tfsi overwegen 😉
Of doe zoals @norge .
@norge: Als je het zo bekijkt, qualificeert de mijne pas écht als lifestyle station ;-)
Op LPG is de km-prijs ook goed te overzien. Bouwjaar ligt wel een beetje gevoelig, misschien.
@mout: Bouwjaar is juist de lifestyle :)
@norge: neem dan een jongere vriendin, veel meer impact dan een jonge auto..
@mout:
@jandespotter: Ja, da’s ook weer waar.
Weinig mis met die adviezen. Een Alfa 159 zou mooi in het lijstje passen.
@mout: Ik krijg de indruk dat men de 159 bij ongeveer ieder advies artikel aanbeveelt. 😊
@SCscreamGT2: het is ook gewoon een leuke en (vaak) goede auto
@SCscreamGT2: Ja, he?
Ik nomineer ‘m hier vanwege
1) érg fijne diesel. Zuinig en vlot bovendien
2) scoort erg hoog op lifestyle
3) Prima inzetbare ruimte op achterbank en in bagageruimte.
4) Veel betrouwbaarder dan zijn reputatie doet vermoeden
5) En mede daardoor betaalbaar te rijden.
@mout: en hij oogt gewoon heel lekker en uniek
@mout: Het enige probleem met de 159 is dat als je 1 kind hebt dat een bugaboo of soortgelijks apparaat nodig heeft, de kofferruimte al vol is en de rest van de spullen op de achterbank kunnen. Mijn reden als Alfaman om mijn 159 weg te doen en over te stappen naar de Dark Side (VAG) als je iedereen hier mag geloven….
En een 159 2.4 Diesel? Voor dat geld moet je een hele mooie kunnen vinden.
Uit dit rijtje: de Saab. Een tijdloze schoonheid. Ziet er nog steeds als nieuw uit vind ik.

Maar ik zou ook even verder kijken bij Alfa. Nog mooier dan de Saab, stuurt leuk, prima motoren en dat is pas echt ‘lifestyle’.
@berlinetta: voor dit budget kan je zelfs voor een 180pk TTiD gaan:

http://link.marktplaats.nl/m987144645?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=82039

(ok, deze valt er net buiten, maar het gaat even om het idee)
Ietsje ouder, maar wel tof!

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=279301916

Jaguar x-type estate 2,0 d
@vali1992nl: voor het vermogen en de souplesse wil je de 2.2D, maar verder vond ik het geen fijne auto. Weinig comfortabel, geen heel hoogwaardig interieur en hij bleek ook allesbehalve betrouwbaar.
@dizono: goed punt, die van ons ging ook kapot haha. Vind de laatste van na de facelift wat mooier, alleen is het aanbod zeer beperkt.
@vali1992nl: Gezien het feit dat deze niet zo veel km heeft en uitgerekend bij een Honda dealer is in geruild zegt misschien ook iets over dit exemplaar….
@vali1992nl: Met zijn budget kan je best een auto zoeken die wat minder verjaard er uit ziet. Het blijft een mooie auto. Maar er is mooier te vinden. En wat modernere technologie is ook best prettig.
@vali1992nl: €9.000 voor een oude ford mondeo met veel kilometers..
Waarom geen 320d in een spannende kleur. Zuinig, leuk betrouwbaar en mooi.
Voor dat geld zou ik een mooie Ford Mondeo kopen uit het bouwjaar 2009/2010/2011. Vaak te vinden met lekker veel opties. En een niet al te hoge km-stand (rond je ton). Rijcomfort gegarandeerd. En eventueel ruimte om meer kinderen mee te nemen op de achterbank. Of andere activiteiten op de achterbank kan ook ughm.
@clarkson: meer kinderen maken om mee te kunnen nemen?
@bussie88: Haha. Leuk om later aan de kinderen te vertellen als ze groot zijn. Pak je een foto van de auto er bij en zeg je: ‘Kijk kind, op de achterbank van deze auto ben jij verwekt’. Ha!
Volvo XC70 van de laatste generatie gaat nog net voor die prijs, wel met een boel kilometers. en al wat jaartjes oud, of een wat jongere V70 van niet al te betrouwbare bron?
Een personal trainer die een lifestyle station zoekt. Een ex-student die een ”representatieve”
auto zoekt. Marketing werkt.
Mazda 6!
Ga voor de saab!
Niet echt baanbrekend, maar een Nissan Qashqai?
Waarom geen M lifestyle, 530D e61 nog genoeg nette exemplaren ertussen
@Okkii: Die hebben al rond de 250k km erop zitten. Een diesel kan dat wel aan, maar dan koop je toch al een flink gebruikte auto. Kijk dan voor een 520d of een 330d (misschien zelfs wel 320d?).
@berlinetta: juist daarom een auto met meer ervaring is vaak goed onderhouden en eerlijk gezegd zijn het velen snelweg kilometers
@berlinetta: inderdaad, 330d is een hele goeie optie, ijzersterke motoren, gruwelijk snel en ze klinken nog lekker ook voor een diesel!
Saab
Renault Laguna 1.5 DCI, ruime estate die vanwege de badge al mooi is afgeschreven. Je pikt exemplaren van na de facelift op met 70k kilometers binnen dit budget. Ze zitten allemaal erg goed in de spullen.
overigens is er voor dat geld ook een aanbod van Megane’s beschikbaar, nóg iets minder kilometers, nóg lager verbruik
@knipperlichtje: laguna’s zijn fijne auto’s. Maar als je hem privé koopt ga dan voor de 2.0dci. Die rijdt echt een stuk fijner!
@knipperlichtje: volgens mij heb jij het woord ‘lifestyle’ niet gelezen….wat een misbaksel. En dat ding is niet voor niets zo goedkoop.
@87sandyd: hij is goedkoop omdat zijn voorganger in de bouwjaren voor z’n facelift (1e helft vorig decennium) absoluut rampzalig was qua betrouwbaarheid. Daarbij zijn Franse auto’s sowieso niet zo waardevast als Duitsers. Je koopt dus een betrouwbare auto voor weinig geld omdat de rest niet goed geïnformeerd is en van aankoop afziet. De styling van de laatste Laguna kan me zeker na de facelift juist erg goed bekoren, maar het ontwerp schijnt gewaagd en dus nogal polariserend te zijn, dus daarin heeft iedereen recht op zijn of haar mening.
Ik zou ook een 508sw overwegen maar kies niet voor de gerobotiseerde semi automaat. Kijk voor een vol automaat of handbak.

Zeer fijne kilometer vreter.
Voor dat geld kan je toch ook wel een fraaie V50 D5 kopen? Oersterke blokken waar je makkelijk een paar ton op kunt zetten.

Waarom kijkt hij naar zo’n 1.6d?? Slechtere (PSA) blokken die het ene mankement na de andere hebben. Die blokken zijn een stuk minder betrouwbaar dan de D5.
@kliko: zitten wel even een wegenbelastingklasse lager…
@87sandyd: Wat heb je liever, een paar tientjes aan wegen belasting of een paar honderd aan garagerekeningen?

Dan heb je ook nog een beetje vermogen mocht je dat een keer nodig zijn.
Red je een X1 voor dit geld? Verbaast me zeer.
@dutchdriftking: ja zoals boven op mijn post geantwoord wel eentje met bijna 2 ton op de teller… Met het oog op kosten en waarde m.i. niet echt handig
Gek, ik koop een auto om te rijden.

Of’ie lekker rijdt, zuinig is en goed stuurt en qua onderhoud goedkoop is.

Zo’n New Mini is de grote teleurstelling, alsof je op een drilboor zit die een slechte dag heeft en wil je ruzie met je vrouw, koop dan dit affordable handtasje !
(zo’n Punto die je nu hebt is dan tig keer fijner)

Sorry maar met één koter in de Maxi Cozy en nummertje twee op komst ben je veroordeeld tot de MPV

En is je leven voorbij !

Geloof me………………………..
ga op de fiets!
Ik zou naast de Mazda 6 ook een Citroen C5 Tourer overwegen. Vrij ruim, comfortabel, zuinig en je hebt voor dat budget ééntje met minder dan 100000km en een zeer behoorlijke uitrusting!
@geronimo: Die citroen is ook een fijne auto. Loop wel om de 1.6 diesel heen, naast het feit dat de 2.0 een betere reputatie heeft is de 1.6 aan de lichte kant.
Dikke e46 330d touring of 330xd lijkt me toch fijner dan een X1. Of je gaat voor een X3
@undifined1: de x3, sorry hoor bmw fanboys, dat was gewoon in alle opzichten een eaardeloze auto. Z’n opvolger is een stuk beter. Maar dat eerste model was lelijk, reed voor geen meter op de weg, reed voor geen meter van de weg, erg klein
Als de FIAT bevalt, waarom niet een Croma? Werkelijk geen idee of ie ‘lifestyle’ is, maar het is wel ruim en comfortabel vervoer voor een goed prijsje. Snel stuk gaan ze ook niet, dacht ik. De 1.9 is toch een betrouwbaar dieseltje?

Deze van vier jaar oud en met nog geen 80k op de teller is potverdikke een mooi exemplaar. Beetje boven budget wel, maar niets wat een beetje onderhandelen en inruilen niet kan oplossen ;-)
http://ww3.autoscout24.nl/classified/275612453?asrc=st|as

Of anders deze, ruim binnen budget:
http://www.autowereld.nl/fiat/croma/1-9-m-jet-dynamic-automaat-15441781/details.html
E61 520d!!
“Gezien zijn jaarkilometrage wil Walter graag een oliestoker, maar wel eentje die niet té veel olie stookt”

En dan staat er als voorkeursmodel een Passat……

ik zou hiervoor gaan, http://www.vaartland.nl/occasion/88638-opel-insignia-j-2-0-cdti-edition-navi-19-inch-lmv.html …. ja ik weet het is geen station, maar wel ruimer dan een volvo/ford v50/focus station

of

http://www.autotrader.nl/auto/mercedes-benz-c-klasse/2008/oudkarspel/6ql9t/mercedes-benz-c-klasse-estate-c-200-cdi-elegance-9/
@arashrsf: die insignia is wel erg zwaar (mrb) en de motoren zijn wel aan de oude kant in vergelijk met de concurrentie.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een Focus voor geen meter werkt met een Maxi Cosi op de achterbank. Tenzij je een dwerg bent natuurlijk…je zit continu met je neus op het stuur, stoel ver naar voren anders past het simpelweg niet. Bij de Focus heeft men gekozen voor kofferbakruimte ipv achterbakbeenruimte. Een V60 overigens heeft dat veel beter, je kunt daarin met Maxi Cosi’s/grotere stoelen en je stoel ver achteruit zitten.
@freezzr: een Focus Station welteverstaan!
@freezzr: trouwens, continu een kind in/uit een stoeltje tillen bij een Mini… Bovenstaande keuzes zijn niet gemaakt door ervaringsdeskundigen..
Een Skoda kan ook wel wat zijn
Typisch altijd, die reacties op de aankoopadviezen. Wij van WC Eend adviseren WC Eend. ‘Ik rij een BMW dus als ik jou was zou ik ook voor een BMW kijken’ 😂
@jessepinkman: oja, en vergeet vooral de 159 niet. Beste auto ter wereld!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).