Autoblog advies: oude sleur-station met pit, voor 5 mille

Auteur: , 97 Reacties
Ford Mondeo ST2220 Wagon

Wat zijn de opties als je een karaktervolle pakezel zoekt?

Het zijn de krenten in de pap: de aanvragen die behoorlijk afwijkend zijn. Er plofte er onlangs eentje binnen op de digitale deurmat, afkomstig van Joost. Hij zit namelijk met een opmerkelijke situatie. Ten eerste, Joost is autoliefhebber. De 206 GTI die hij nu heeft, is zijn eerste auto. Daar heeft hij spannende plannen mee. Joost gaat namelijk meedoen met de 206 GTI Cup. Dat is een raceklasse waarin uitsluitend die kekke hot hatch mee mag doen. De raceklasse doet diverse circuits in Nederland (Zandvoort, Assen) én België (Zolder, Spa-Francorhamps) aan.

Wat Joost nodig heeft is een auto waar hij een trailer achter kan hangen. Dat moet een stationwagen worden, zodat hij daar de extra banden, gereedschap en de alcoholische versnapering in kan vervoeren. Daarnaast wil hij de auto gebruiken voor roadtrips en wat andere privé-kilometers. Joost is een groot fan van oldtimers, maar weet dat dat heel erg lastig kan gaan worden. Joost zat zelf al te denken aan een MG ZT-T (gaaf!), E39 523i Touring, E-Klasse met V8 of een Scorpio Cosworth Wagon. Kortom, of wij verder nog leuke alternatieven in gedachten hebben?

In de onderstaande tabel zien we de wensen en eisen van Joost:

Huidige /vorige auto's:Peugeot 206 GTI
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:4.000 - 5.000
Jaarkilometrage:10.000 - 12.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:GTI moet naar het circuit gereden worden
Gezinssamenstelling:Alleenstaand
Voorkeursmerken /modellen:523i Touring, MG ZT, E430, Scorpio Cosworth Wagon
No-go modellen / merken:Geen

Audi A6 Avant 2.7T quattro (C5)
€ 3.500
1999
175.000 km

Een ware sleeper, deze A6 Avant. De 2.7T motor was een vreemde eend in de bijt. Het was in feite een teruggetuned Audi S4 blok, nu met 230 pk en 330 Nm. Niet echt denderende waardes, maar de A6 is er uiterst vlot door. De motor is uitstekend geschikt om gekieteld te worden. 300 plus pk is geen enkel probleem. Mits goed onderhouden zijn de blokken behoorlijk betrouwbaar. Let even goed welke uitvoering je neemt, de 2.7T was er met voorwielaandrijving en die wil je niet. Ook was er keuze tussen een uiterst hakerige zesbak of een trage automaat. Verder is het gewoon een goedaardige lobbes. Het is absoluut geen sportieve stationwagen: de besturing is vaag en onderstuur ligt altijd op de loer. Maar als trekauto voor de lange afstanden: uitstekend. Het voordeel is dat werkelijk niemand meer geïnteresseerd is in deze auto, dus voor dumpprijzen verkrijgbaar.

Audi A6 2.7T quattro Avant (C5)

Volvo V70 T5
€ 4.650
2000
265.000 km

Een beetje de standaard in deze klasse, de Volvo V70. Net als de Audi is het vooral een auto voor lange stukken snelweg. De V70 T5 heeft uitstekende sportzetels en een prettige zitpositie, wat bijdraagt aan het idee van een kilometervreter. De motor is een onverstoorbare vijfpitter. Met een zacht roffelend timbre in het gehoor moet je onwillekeurig weer denken aan Blik Op De Weg. De prestaties zijn meer dan uitstekend en mocht je tuningsplannen hebben dan kan dat altijd. Het grootste voordeel van deze Volvo is de puist aan ruimte. Die vierkante achterkant zorgt ervoor dat je wezenlijk meer ruimte hebt dan in de Audi. Mocht de Volvo je veel te belegen, saai en ‘Veluwe’ zijn, dan is de Saab 9-5 Aero wellicht een goede optie.

Volvo V70 T5

Nissan Stagea RS Aero Selection (WC34)
€ 4.250
1996
170.000 km

De Nissan Stagea is een opvallend onopvallende auto. De gemiddelde persoon zal er niet twee keer naar omkijken. Een beetje autokenner kan de auto niet plaatsen en de JDM-nerd herkent de auto gelijk. In feite is de Stagea een stationwagenvariant van de Nissan Skyline. Jazeker, er zijn ook hele bijzondere versies van gemaakt, maar die vallen buiten het budget. Helemaal niet erg, want een gewone RS Aero met 231 pk sterke zes-in-lijn is meer dan voldoende. Meer kan overigens altijd met deze motoren. Nog een voordeel is dat ze enorm zijn. De achterbak is werkelijk gigantisch. Het nadeel voel je al aankomen: het stuur zit aan de rechterkant.

Nissan Stagea RS Aero Selection (WC34)

Opel Zafira OPC
€ 3.950
2002
225.000 km

Je wil veel ruimte en een pittige motor. Dan is een dikke stationwagen een logische optie. Maar is een MPV ook niet een goed idee? Normaliter gesproken, de meeste MPV’s zijn nogal belegen kroost-vervoer. De Zafira OPC is duidelijk anders. Sportstoelen, een dikke jumperkit, grote velgen: dit is een gave unit om te zien. Ondersteltechnisch heeft OPC (Opel Performance Centre) enorm veel werk verricht, maar je merkt zeker wel dat het zwaartepunt een stukje hoger ligt. De uitrusting van de Zafira OPC was altijd erg goed, evenals het ruimteaanbod. Om veel mee op weg te zijn is dit een verrassend prettige auto. Ze zijn alleen lastig te vinden, want bijna niemand zit te wachten op een opgevoerde papa-bus.

Opel Zafira OPC (A)

Ford Mondeo Wagon ST220
4.250
2003
225.000 km

Zelf dacht je aan een Scorpio ‘Cosworth’. Dat Cosworth slaat voornamelijk op een gedeelte van de motor. Het zijn wel geinige auto’s, maar het is overduidelijk een ouderwetse wagen met dito rijeigenschappen. Toch is er een Ford die we wél willen aanraden, de Mondeo ST220. Dit zijn schromelijk onderschatte auto’s. De Mondeo ST220 is namelijk een van de fijnste reisauto’s ooit gebouwd, waarmee je ook nog eens ouderwets kunt hoeken. De motor is niet waanzinnig bijzonder, maar gewoon een lekker soepele V6 die graag toeren wil maken. Voor de beleving is een sportievere einddemper zeker aan te raden. Het interieur is vrij sober, maar de enorme Recaro sportstoelen maken veel goed. Qua ruimte kom je in deze stationwagen totaal niets tekort. Kortom, een uitstekende keuze. Veel en veel beter dan de X-Type Stationwagon die dezelfde techniek gebruikt.

Ford Mondeo ST220 Wagon

Subaru Forester XT AWD
€ 5.000
2003
180.000 km

De Forester zit een beetje tussen een crossover en een stationwagen in. Je zit wat hoger op de bok dan in een gewone ‘Wagon, maar je hebt niet de nadelen van een zware, logge SUV. De ‘XT’ is de variant met turbo, feitelijk de motor uit een Impreza WRX. In de Forester is deze afgesteld op 177 pk, maar meer is uiteraard mogelijk. Mede dankzij de ‘echte’ vierwielaandrijving en het hoge koppel kun je eigenlijk elke kar wel trekken. Het uiterlijk is echt te treurig voor woorden, maar dat is juist de charme. Plak een ‘Avonturenpark Hellendoorn’ en ‘Bobbejaanland’-sticker achterop en niemand gunt je een tweede blik. Maar je bent wel het snelste weg bij de verkeerslichten, een ware sleeper dus. Betrouwbaarheid staat op een zeer hoog niveau. In het budget vind je enkele XT’s met een beetje werk of een hele nette S-Turbo van een generatie terug.

Subaru Forester XT 2.0

Mercedes-Benz E430 Combi Avantgarde (S210)
€ 4.950
1998
220.000 km

Als het je echt aan niets te kort mag komen, dan is de Benz een uitstekende optie. Werkelijk alles aan deze auto is net even teveel van het goede. De laadruimte van 2.000 liter met de banken neer is erg prettig. Alles en iedereen kan mee. De motor is een 4.3 liter V8 met 279 pk, meer dan voldoende om de hele dag 250 km/u te kunnen rijden. Sportief is de auto geenszins, dit is een raszuivere cruiser, een hogesnelheidscruiser, dat wel. Dat zijn de voordelen. Houdt er rekening mee dat de gebruikskosten relatief hoog liggen bij een dergelijke auto, alhoewel dat eigenlijk geldt voor de meeste auto’s in dit lijstje. De E-Klasse kent een serieuze dissonant: roest. Je hoeft niet bang te zijn voor roest, dat doen ze allemaal. Check alleen even hoe erg het al is en of het nog verholpen kan worden. Er zijn er zelfs enkele met 4-Matic geleverd en werden speciaal in Oostenrijk gebouwd.

Mercedes-Benz E430 Combi Avantgarde

YOLO: Lincoln Navigator (UN173)
€ 3.750
1998
260.000 km

De Lincoln Navigator was destijds een van de eerste luxe SUV’s, nog voordat Cadillac met de veel succesvollere Escalade op de proppen kwam. In feite is de Navigator gewoon een zeer luxe aangeklede Ford Expedition. Wat krijg je voor dat kleine bedrag? Allereerst een nog altijd imposante SUV. De auto is bovengemiddeld groot. De motor is met 230 pk meer dan voldoende sterk, uiteraard is het een dikke V8, gekoppeld aan een automaat. Het is juist het hoge koppel dat je onderin de rev-range al tegen komt. Het maakt niet uit wat je erachter hangt, de Lincoln trekt het wel. ‘Ja, maar zo’n auto gebruikt toch heel veel?”. Ja, daarom Yolo. Nu moeten we erbij aantekenen dat bij alle auto’s het geval is als je er een trailer met 206 GTI achter hangt.

Lincoln Navigator

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



97 reacties

Mooie omschrijving bij de Stagea (nooit van gehoord tot vandaag) “opvallend onopvallend”
Ik zou proberen om een Saab 9-3 of 9-5 te halen denk ik, maar goede lijst wederom!
@devia: 9-3II station V6 uit Zwitserland halen en je hebt de perfecte auto :)
@mrdj:

Buiten het feit dat als je geld moet uitgeven aan regulier onderhoud die teringlijers van GM de schuld kan geven ..
Zo ideaal als een Alfa 159 zal maar zeggen ..
@deVia: Het is inderdaad een goede lijst geworden! Ik ben de Joost die de aanvraag in heeft gestuurd. Toevallig twee weken geleden een Merc E430 gevonden bij een garage in de buurt van Utrecht. Naartoe gereden met mijn vader, auto bekeken, geen roest (nee, echt niks @Willeme), bijna 3,5 ton gelopen, Duitse import. Heb bij Mercedes Benz Duitsland de onderhoudshistorie opgevraagd en krijg ik nog toegestuurd.
@joostie: Mijn vader rijdt er tot volgend jaar mee, ga volgende zomer de Baltic Sea rally rijden met deze knoeperd van een V8 (want ik pas met mijn 1,91m namelijk gestrekt achterin). Het is echt een bakbeest van een auto, heerlijk geluid en rijdt fan-tas-tisch. Wellicht een ideetje voor een Autoblog test?
@deVia: behold; Mighty Car Mods hebben er al eens een onder handen genomen, echt een super mooi project 😊
https://www.youtube.com/playlist?list=PLvKTvFJhZUJi_4_zliMEucYtH7R6D_mjD
Waarom E39 523 als een E39 540 ook prima kan?
@damoklets:

Voegt nix toe ..
-edit: nutteloze bijdrage-
X-Type of Saab 9-3 zijn nog een beetje yolo ook ..
Pakezels in overvloed iig ..

Je gaat hier minimaal 50 prima suggesties vinden ..
Succes ermee ..
Simpel, de Mercedes E430 natuurlijk! Heerlijke auto!
@mercedesw140: Ook inderdaad voor die keuze gegaan ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Yolo2: Volvo 960 estate 3.0. Met gratis geruite trui en hoorn brilmontuur.
@123bat: …geruite trui en hoorn brilmontuur
@123bat: @redactie als jullie een edit-knop implementeren kom ik jullie een kratje pils brengen
@123bat: Ik ook.
Wauw wat een kilometerstanden. Geheel begrijpelijk gezien de aanschafwaarde, maar in mijn ogen niet verstandig als je een hobby wil bekostigen waarbij de daily straks ook voor grote uitgaven zorgt.
@ablogjunk: bij normaal onderhoud kunnen al deze adviezen nog heel wat km’s rijden zonder hoge onkosten. Miss de Lincoln niet maar de rest zeker wel.
@ikleesookoverautos: Lincoln is sowieso niet aan te raden. Altijd een beetje raar geweest ;-)
@lekkerlinkslatenliggen ..
@lincoln: touché
@ablogjunk: bijna alle auto’s die hier geadviseerd worden kunnen door de relatief luie motor zeer hoge km-standen aan. Maar goed, er zijn nog steeds mensen sie denken dat een auto finaal op is na 2 ton aan kilometers.
@tmenges: er zijn ook mensen die verder kijken dan een motor…
@davelepeef: jij onderhoudt alleen je motor? Heb het uiteraard over normaal onderhouden auto’s
@tmenges: jij stelt dat mensen kortzichtig zijn omdat ze denken dat een auto op is als een motor 200k heeft gedraaid. Ik bedoel dat alles in en aan zo’n auto 200k heeft gedraaid. Slijtage en degradatie van interieurdelen valt bij mij niet onder onderhoud. Schokdempers bij 200k ook niet. Ophamgrubbers ook niet. Trillingdempers motorsteunen ook niet. Aanjager/aircopompen slijten ook. Een motor is wellicht je minste zorg.
@davelepeef: precies dit!
@tmenges: Er zijn ook genoeg auto’s die na 2 ton al redelijk op zijn. En dan niet alleen de motor, onderstel kan ook een aardige kostenpost worden.
@tmenges: Ik heb het niet over finaal op en dat is ook niet het punt. Het is gewoon een gegeven dat rond hoge kilometerstanden er meer onvoorziene kosten kunnen komen. Dus ik zie het niet zo zwart-wit zoals je doet vermoeden, maar eerder reëel.
@ablogjunk: u heeft, maak ik op uit uw reactie, nog nooit een Volvo of Mercedes in uw bezig gehad?
@tymo: alsof die onderhoudsvrij zijn…
@tymo: Dat heeft u goed geraden…. helaas nooit een Volvo gehad, waar ik wel een zwak voor heb. Mercedes heb ik gewoon niets mee. Het merk heeft in mijn ogen al heel lang niet meer de allure van vroeger.
@ablogjunk: Ah vandaar Volvo… blijvend suffertje wat voor nieuw model ook geïntroduceerd wordt.
@tymo: ik heb nog nooit zoveel gedoe gehad als met m’n Volvo. Moderne Volvo’s zijn niet beter dan andere merken.
@tymo: Alles blijft rijden zolang je er maar geld in pompt.
dit roept inderdaad om een 5 serie touring. Je zou natuurlijk voor de verstandige keuze kunnen gaan en de beste BMW ooit gebouwd kunnen nemen, een e39 touring (525i, 528i of 530i bij voorkeur zou ik zeggen, V8 moet je van houden, en de 520’s zijn net wat te licht).
Nadeel, je ziet ze op elke hoek van de straat (duh, het zijn fantastische auto’s) Maar waarom niet voor net een beetje meer het klassiekergevoel gaan, net een beetje meer swag, net een beetje meer anders, en zo’n overheerlijke e34 525i touring kopen, zoek eentje die niet al te veel rot, maak je verder om de techniek geen zorgen, die M50 blijft wel gaan
@undifined1: Of natuurlijk (mits dat tegenwoordig nog lukt in dit budget) een 525ix touring nemen..
@undifined1:

Dingen hebben stuk voor stuk al een keer of twee bij Jetcars gestaan ..
Wat dan weer nodig is om de klassieker status te bereiken ..
Ik zou voor de Nissan, Subaru of Ford gaan. Met die Nissan heb je wel iets unieks natuurlijk.
@ikleesookoverautos:

Ford vind je weinig met schuifdak ..
Subaru zo wat allemaal ..

Zou voor mij een dealbreaker zijn iig ..
Ik zou voor een zwarte 850 R of T-5R gaan. Dan heb je wat meer een klassieker in wording. Grotere downpipe er onder en de ECU aan laten passen. Met een beetje geluk haal je 260kmh op de gps👌🏼👌🏼
@kennone: vind je die nog wel voor 5000,- of minder? Een goede uiteraard, niet eentje met een lijst van achterstallig onderhoud langer dan de gemiddelde mankementenlijst van een VAG product.
@maxidyne: v70r wel. Maar dan heb je wel 4 ton
@kennone: binnen dat budget niet haalbaar helaas, misschien een italiaanse 2.0 maar dat is nep!
@tmenges: niet doen! Die hebben geen koppel!!

Niet handig als je er een aanhanger aan prikt!
@ijoost: aangepaste ecu zal daarbij wel helpen hoor
@kennone: ik kan me geen reactie herinneren waarin jij de 850 niet hebt aangehaald.
@weetikveel: ik ook niet. Maar ook hier past hij mooi in het rijtje
Citroën xm station?
@1audi1: Dat is die ándere Yolo…. :)
@willeme ik vraag me af of de zafira de aanhanger wel kan/mag trekken. Wordt best een zware trailer
Die ford is een heerlijke auto. Ik had een 2 liter uit 2001. Mocht 1800 kilo trekken. Wel opletten met roest
@jarnobakker: een st220 mag niets trekken, is geen typegoedkeuring uitgegeven.
@fordgek: @willeme: lees je mee? Kon het advies enigzins veranderen ;)
@fordgek: ik had ook niet gezegd dat ik een ST had. Een 2,5 v6 is ook nog een optie
Mooie V70, maar dan wel de Classic. Mooier dan dit model imho.
Ik mis de Citroën C5 Break Carlsson…
Nissan Patrol? Kan genoeg trekken en ruimte zat.
Een Zafira OPC mag maar 1500 kg trekken. Met een GTI van 1000 kg zou ik liever wat meer marge hebben.
De ST220 valt af. Die mag niets trekken aangezien daarvoor geen typegoedkeuring uitgegeven is. Ford wilde toendertijd niet dat hun vlaggenschip gezien werd met een trailer erachter. Als eigenaar van zo’n hok kan ik je wel vertellen dat het geweldige rijdersautos zijn, maar ze totaal niet relaxed rijden, ze nodigen continu uit tot trappen.
Met zulke kilometerstanden zou ik liever voor iets minder spannends gaan. Want als ik een sportieve auto heb, gebruik ik hem ook sportief. De gebruikers van bovenstaande auto’s ook denk ik. Dus bij de dito kilometerstand komt ook een dito onderhoud. En aangezien je budget niet bijster sportief is, zou ik hier nog even over na gaan denken. Maar ja, wie ben ik..
@lincoln; voegt niks toe…je hebt helemaal gelijk. 300 pk en een V8-roffel zijn inderdaad enorm irrelevant.
Ik race ook bij de DNRT, met een Alfa 75. Een BMW e46 325i gekocht, die mag 1600 trekken. Mijn trailer weeg 500, auto weegt 990kg. Genoeg koppel, en op de cruise control 1 op 9 richting Zandvoort.
@pjotr: volgens mij maakt het weinig uit wat je trailer weegt en wat de auto weegt. Het gaat om het gewicht van de aanhanger incl laadvermogen. Als dat te hoog is mag je hem alsnog niet trekken ondanks dat je combi van aanhanger en auto lager is dan de max treklast van je auto.
@tenaci: E430, dat is hem geworden, weegt 1700 kilo. Dus mag 1800 trekken (zonder BE). Hij mag 2100 op kenteken. Peugeot weegt net geen 1000 kilo. En een aanhanger van onder de 800 gaat ook lukken. Eerst met trailer zonder lading een dagje oefenen met
@joostie: *en dan met lading.
@joostie: mooi ding ook, veel plezier ermee!
@joostie: met alleen B moet het trekkende voertuig zwaarder zijn dan de maximum toegelaten massa van de aanhanger toch?
@joostie: Moet je niet voor elke dubbelasser-aanhanger BE hebben? In ieder geval, gefeliciteerd met je mooie aanschaf en veel plezier op het circuit!
@victornator95: het verhaal van dubbelasser of een geremde aanhanger is al zo achterhaald. Tegenwoordig mag de combinatie niet meer dan 3500kg wegen, en moet het trekkende voertuig meer wegen dan wat erachter hangt. Voordeel is wel dat je de kogeldruk van de aanhanger bij de auto optelt, waardoor de rekensom misschien net kan. Even opletten dus @Joostie
@tenaci: ook niet met BE?
@pjotr: met BE moet je gewoon de max lasten aanhouden.
Simpel…

Je weet het zelf al…

Maar als het helpt de knoop door te hakken, dan is mijn advies: wachten tot je een mooie en goede tegen het lijf loopt en gewoon doen!

Heb je een klassebak aan, aan zon MG ZT-T.
@moveyourmind: Het is toch een E430 geworden. Kom hem echt niet laten staan voor dat geld! Foto’s binnenkort op Autojunk!
@joostie: Gelijk heb je, als het klikt dan klikt het en moet je gewoon de knoop doorhakken.

Gefeliciteerd met je aankoop! Ook een erg fraaie en fijne wagen zo’n Benz.
Volvo v70/850R
Alfa 159…. no brainer
Bedankt @Willeme voor je uitvoerige advies! De Audi had ik nog niet over nagedacht! Heb 2 weken geleden een E430 opgehaald, kon hem echt niet laten staan. Het feit dat mijn pa ook zei ‘Ik kan hem ook wel gebruiken voor de verbouwing aan ons huis’ heeft ook geholpen met de beslissing. 330K op de teller, geen roest, Duitse import. Trekhaak erop gezet en nu lekker cruisen! Oja, ik pas met mijn 1 meter 92 ook prima gestrekt achterin! Scheelt weer een tentje opzetten tijdens de roadtrips ;)
Al deze adviezen en auto’s zijn goed bedoeld en leuk om te lezen.
Maar laten we wel wezen, zulke “Performance” auto’s met de nodige kilometers achter de krukas voor € 5000 ?
Da’s toch vragen om (financiële) problemen ?
@thearchitect: Achjoh… Problemen met je auto zijn sowieso luxe-problemen. Dus daarom kies ik voor een auto die ik graag wil hebben. By the way: het is de E430 geworden en ja de koplamp moest vervangen worden, maar so what? Waardedaling? Nee. Onderhoud duur? Zou kunnen… Veel lol? Zeker wel!
@thearchitect: Veel kilometers is niet perse slecht. Van lange ritten en relatief veel snelwegkilometers heeft een auto niet veel te lijden. En een motor met lekker veel vermogen heeft een relatief lui leventje, zelfs als je stevig door rijdt.

Niet dat je op dit soort auto’s niet leeg kan lopen, als de vorige eigenaren de auto verslonst hebben kan je je lol op.

Is het onderhoud goed bijgehouden, dan heb je aan een duizendje of twee spaargeld voor onderhoud en reparatie achter de hand meestal wel genoeg om geen slapeloze nachten te hoeven hebben van je auto.
Let vooral, maakt eigenlijk niet uit wat je er voor hangt, op de trailer. Neem een zo licht mogelijke, solide ambulance. Hoe lichter de lading, hoe lekkerder ’t rijdt. Goeie strops over de wielen trekken ( ook hier niet bezuinigingen) en je rijdt vele kilometers zonder problemen. Zoek en vergelijk de specificaties bij een AMT eco 1500.
@postzegel: Ik ga trailers huren! Bedankt voor de strop-tip!
@joostie: wat zijn strops dan??
Peugeootje 306
Gewoon een x5 uit 2000 oppikken. Kost geen drol en dingen zijn super betrouwbaar.
Oude stations die ik zou kiezen om bakstenen van A naar B te vervoeren.
Een Benz en Honda. Wordt de bagage echt zwaar, dan zou ik de Benz kiezen.
@tarquesh: oude Honda’s en onderhoud kan wel een dingetje worden – dat kost serieus geld, er is relatief weinig OEM vervangingsdelen van te vinden en levertijden kunnen in de leeftijd van >15 jaar ook een ongewenste factor in garagetijd gaan worden.

Ik ben trouwens best wel een beetje jaloers op @joostie. Toffe keuze man! Zo’n E Klasse zou ik ook nog wel eens willen bezitten, al vrees ik dat ik toch eerder voor een W211 als de W210 zou kiezen, juist vanwege de toch wat bedenkelijke reputatie dat deze auto enigszins detoneert met het ‘onverwoestbare’ imago waar Mercedes een beetje patent op heeft.
Joost, gefeliciteerd met je aankoop! Lijkt me een gave bak.
Was het geen optie om de 206 op kenteken te houden, zodat je geen trailer nodig hebt? Eventueel met (demontabel) imperial voor je rotzooi?
@mark383: Daar heb ik ook overwogen. Echter lijkt mij het dagelijks rijden van een gestripte auto met rolkooi etc. geen pretje. Dus er moest hoe dan ook een auto erbij. Tweede puntje: als de 206 alleen voor circuit gebruikt wordt, hoeft er geen wegenbelasting en verzekering betaald te worden. Dus dan is de keuze: maandelijkse lasten voor 1 circuitauto waarmee amper gereden gaat worden en daarnaast nog een kleine auto óf ongeveer driekwart van dat bedrag betalen voor een luxe bak met alle opties en multi-inzetbaar…
De Subaru, ik heb sinds een jaartje een 2005 model met 2.5 turbo motor. Standaard 211pk maar na een krachtkuurtje 275pk. Doet precies wat die moet doen, veel ruimte en niet zo zwaar als een volvo, namelijk maar 1400kilo. De turbo (XT) modellen zijn vaak luxe uitgerust met panorama dak, leren stoelen climate control, hill assist etc etc.
Hi Joost, met Joost hier. Je eerste ‘voorkeursmodel’ de E39 523i touring kan ik je van harte aanbevelen. Uit eigen ervaring weet ik hoe fijne auto’s dit zijn, hoe degelijk ze zijn, hoe mega comfortabel en toch sportief genoeg vanaf 192pk. Neem een 525i of 530i touring en je zult geen spijt krijgen.
Ik snap dat je een snelle station wil zodat je wat spullen mee kunt nemen maar geloof me, uiteindelijk ga je toch voor een bus.

We hebben met de rally het eerste seizoen met een E36 touring voor de trailer gereden en gedurende het seizoen verzamel je steeds meer spullen. Banden idd, maar ook een goeie garagekrik, kratten vol met gereedschap, kratten vol met vloeistoffen, een zeil, een grote tent, een extra diff, een paar aandrijfassen, lampen, zooi, nog meer zooi.

Als je voor ze zoveelste keer al die spullen tot aan het dak staat vol te tetrissen heb je het wel een keertje gehad met die kleine bagageruimte. Nu rijdt er dus een Transit voor de trailer en daar kun je een complete gereedschapskar in rijden en nog VEEL meer zooi meenemen dan je ooit in die station kwijt had gekund!
@gulli: De tijd zal het leren! Rally is denk ik wel iets anders in vergelijking met sprintraces bij de GTI cup. Meer dan 2 bandjes, krik, assteunen, wat gereedschap, een partytent en eten / drinken heb ik
@joostie: niet gepland om mee te nemen…
Ford mondeo.
Een Saab 9-5 aero

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).