Autoblog advies: praktische en rappe familie auto voor 20k

Auteur: , 84 Reacties

Voor zowel mama als papa een verstandige koop doen. Kan dat?

Ford Focus ST Stationwagon (DYB) '12

De ene Casper is de andere niet. Zo bleek op het moment dat we de aanvraag binnenkregen van Casper. Nee, het was niet de Hot Hatch-minnende reporter, maar een heuse Autoblog-lezer die dezelfde naam heeft gekregen. Hij zit met een situatie. Of we hem even kunnen helpen. Maar natuurlijK!

Het verhaal is als volgt. Op dit moment heeft Casper een MINI Clubman Cooper S, terwijl zijn vriendin een minder rijbewijsgevaarlijke Volkswagen Polo bezit. De MINI Clubman was de eerste auto van Casper en die moest voornamelijk rijplezier bieden. Uiteindelijk is hij behoorlijk uitbundig te werk gegaan. Zo heeft hij zijn Clubman voorzien van een andere chip, ECU, Milltek uitlaatsysteem, Eibach veren, luchtfilter, oliefilter, Forge slangen en nog een hele hoop andere modificaties. Het is nu absoluut, naar eigen zeggen, een raket op wielen.

De auto is nu helemaal af. Ten eerste qua kilometers, de teller staat inmiddels op 195.000 km. Daarbij wil Casper ook aan de toekomst denken, dus er moet een grotere auto komen. Dus een van de twee auto’s moet eruit, aangezien de Polo een stuk jonger is en nog niet zoveel heeft gelopen, moet de MINI het veld ruimen. De volgende auto moet een stukje ruimer zijn, maar moet nog wel in staat zijn om Casper een brede glimlach te bieden. Casper was al slinks aan het kijken naar een snelle stationwagon met een beetje tuningspotentieel en kwam uit op de Ford Focus ST en Skoda Octavia RS, inderdaad twee goede kandidaten. Als het even kan mag het ook heel blijven en het liefst een dashboard dat niet te veel is voorzien van een enorm aantal knoppen. Kortom, wat is er allemaal mogelijk?

De wensen en eisen van Casper kun je aanschouwen in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Ford Mondeo wagon
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 15.000 - tot € 20.000
Jaarkilometrage:15.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Bloed kruipt waar het niet gaan kan, plus de MINI is eigenlijk wel klaar.
Gezinssamenstelling:Net getrouwd. Huisje, boompje, beestje incoming.
Voorkeursmerken /modellen:Duits. Vooral power, goed sturen en hoge fun factor.
No-go modellen / merken:Opel, maar vooral auto's met een dashboard waar knoppen en toetsen overheen gekotst zijn.

Wat mis je door de No-go? Opel Insignia OPC (A)

€ 18.450
2011
85.00 km

Het is een auto die wel vaker voorbij komt in de Autoblog adviezen. Dat komt omdat de Insignia OPC in deze uitvoering heel erg veel hokjes aanvinkt. Het is een alleskunner pur sang. De Insignia heeft een sterke motor, riante standaarduitrusting, dik uiterlijk en vierwielaandrijving. Het is eigenlijk een soort Audi S4 met een Opel badge. Die badge is ook de reden dat de prijzen vrij interessant zijn. In deze klasse rijdt men liever ‘premium’. Natuurlijk, het is een Opel en er zijn knoppen te vinden op het dashboard. Maar die V6 levert wel even mooi 325 pk en het is mogelijk om daar wat meer uit te halen. Ook heeft de auto vierwielaandrijving, waardoor ‘ie daadwerkelijk ook het vermogen kwijt kan.

Opel Insignia OPC Stationwagon (A) '11

Škoda Octavia Combi vRS (5E)
€ 19.950
2015
125.00 km

Plausibel. Ja, heel plausibel. Dat is eigenlijk hetgeen we over de Skoda Octavia kunnen zeggen. De Škoda Octavia RS is een beetje zoals die PA van de baas op kantoor. Af en toe lijkt ze te flirten, maar het is voornamelijk heel erg zakelijk. Dat kun je zien als een nadeel of als voordeel. De Octavia vRS wordt aangedreven door een 2.0 TSI motor met 220 pk, dus qua snelheid zit het meer dan snor. Ze zien er ook net even wat dikker uit en zijn behoorlijk luxe uitgerust. Dus wat dat betreft is het ook een prima keuze. Nog een voordeel is dat je in het budget prima exemplaren kunt vinden van de derde generatie. Sterker nog, op papier is dit een van de verstandigere keuze. Maar als je er een beetje voor gaat zitten, kom je erachter dat de sportieve looks en prestaties maar tot zover reiken. Net als die PA van de baas blijft er een afstand.

Skoda Octavia RS Combi '15

Ford Focus ST Stationwagon (DYB)
€ 17.500
2012
55.000 km

De Ford Focus ST Wagon is de tegenpool van de Skoda. Destijds waren het concurrenten van elkaar. Nu is de kans niet heel erg groot dat iemand beide auto’s overweegt. De Ford heeft namelijk dat randje aan automobiele vunzigheid die de Skoda ontbeert. De motor is hitsiger (en 30 pk sterker), de (centrale!) uitlaat maakt meer kabaal, de Recaro sportstoelen houden je beter vast en de bodykit is heftiger. Qua wegligging is het verschil tussen de Skoda niet zo groot als het internet je doet geloven, beide auto’s zijn verregaand heel erg capabel. Bij de Focus liggen de grenzen iets verder en is de beleving minder gefilterd. Dat wil niet zeggen dat Ford niet voldoet als gewone auto. Qua uitrusting scheelt het nauwelijks en de ruimte aan boord is bijna identiek, zowel voor- als achterin. Ze zijn even breed inzetbaar. De talenten van de Focus reiken verder waardoor de glimlachproductie beter voor elkaar is.

Ford Focus ST Wagon '19

Volvo V60 T5 R-Design
€ 18.750
2011
115.000 km

Het is een beetje de standaard Nederlandse premium-station wagon: de Volvo V60. Dat komt met name door het brede motorenaanbod. Je kan ze krijgen in ultieme schraapuitvoering (D2), dikke powerstation (Polestar), ‘milieuvriendelijke’ variant (D6 PHEV) en alles wat er tussen zit. Tip van de week: ga voor de V60 T5 R-Design. Deze heeft een 2.0 motor die we ook kennen uit de Focus ST, zij het met 10 pk minder. In het budget kun je ook opteren voor een T6, maar dan moet je écht per se een zescilinder willen zonder verder na te denken. De T6 komt namelijk automatisch met een automaat én vierwielaandrijving en voor de rijbeleving zijn dat niet al te beste toevoegingen. Ondanks dat de V60 een stapje hoger op de lader staat dan de Octavia, is de Volvo niet echt ruimer. Zeker de bagageruimte is een stuk kleiner, opvallend genoeg. Deze Volvo V60 T5 R-Design is overigens naar Volvo maatstaven super sportief, in het grotere automobiele spectrum is het een goede mix tussen comfort en sportiviteit. Gewoon een lekkere en fijne stationwagon.

Volvo V60 T5 R-Design '11

BMW 328i Touring (F31)
€ 18.950
2012
145.000 km

Als het om rijplezier, moet je een BMW kiezen, zo luidt het aloude adagium. Dat is deels waar. Deze BMW 3 Serie is gezegend met achterwielaandrijving en een sterke motor. De motorvermogens van de auto’s in dit overzicht liggen redelijk dicht bij elkaar, maar de BMW lijkt wat potenter aan te voelen. Deze 3 Serie is volwassener dan zijn voorgangers en dat is niet in alle opzichten een compliment. Het is net even te veel een kleine 5 Serie. Een M Sportpakket verhelpt dat gedeeltelijk. Zelfs aan de slag gaan met met veren, dempers en wielen zal meer opleveren. De basisingrediënten zijn aanwezig. Dan de nadelen. Ze zijn relatief duur én kaal. Zeker in vergelijking met de Insignia is het lachwekkend hoe weinig de 3 Serie standaard aan boord mee kreeg. Je kon destijds veel extra’s bestellen, maar die waren vrij prijzig.

BMW 328i

Subaru Impreza WRX STI (GRB)
€ 19.500
2010
140.000 km

In plaats van een snelle stationwagon, kun je ook kijken naar een zeer snelle Hatchback die een stukje ruimer en praktischer is. De Impreza WRX STI was sinds 2008 een hatchback. Althans, voor ons. In de Verenigde Staten werd de auto geklassificeerd als een Stationwagon, wat ook geldt voor de Mazda 3 en Honda Civic: raar maar waar. De Impreza heeft de leukste motor aan boord: een 2.5 viercilinder boxer met turbo, goed voor 300 pk en 407 Nm. Ja het is een ‘klassieke’ turbomotor, dus je moet echt je best doen om de laatste pk’s eruit te halen. Maar doe je dat, dan heb je ook de grootst mogelijke lol. De Impreza is verregaand praktisch, in vergelijking met de V60 is het verschil niet eens zo gek groot. Wel is de ambiance aan boord niet al te best: materialen en afwerking zijn niet verfijnd. Het zit absoluut deugdelijk in elkaar, maar voor het geld verwacht je meer.

Subaru Impreza WRX STI (GRB) '10

YOLO: Alfa Romeo 156 GTA Sportswagon (932)
€ 15.950
2003
105.000 km

Tegenwoordig is een stationwagon met 250 pk best wel aardig. Nog niet zo heel erg lang geleden was het de absolute top. De Alfa Romeo 156 Sportswagon GTA is de op één na krachtigste Alfa station ooit gebouwd. Het is sowieso de best klinkende. De 3.2 Busso V6 is een helse machine. Deze motor heeft zeker zijn aandacht nodig om te blijven presteren, maar is qua betrouwbaarheid beter dan de Twin Spark motoren. Ondanks de naam Sportwagon is de auto vrij krap. De exemplaren voor dit geld zijn over het algemeen goed onderhouden, maar reken erop dat je nog altijd veel geld kwijt bent om het allemaal rijdend te houden. Het zijn nu echt oude auto’s aan het worden. Vandaar Yolo.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



84 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
De mini klaar met nog geen 2 ton op de teller. Die bakkies kunnen ook niks hebben dan. Een beetje kwaliteit auto moet toch wel de 3ton aan kunnen tikken naar mijn mening. Zal wel iets met downsize turbo motortjes zijn.
@grasvreter:

Is gewoon gevalletje ‘tijd voor iets anders’
@grasvreter: ‘Af’ als in ‘er valt niks zinnigs meer aan te passen’. Dat is voor sommige mensen de lol van de hobby. Aanpassen, tunen, verbeteren en als dat klaar is weg ermee en iets anders (en weer opnieuw beginnen).
@dizono:

Yep ..
Vervelende eigenschap is dat ..
@lincoln: Je klinkt als mijn vriendin nu.
@dizono:

Moet jij niet nog wat plintjes doen en dat peertje vervangen voor een lamp en je gereedschap opruimen en die band plakken en dat onkruid weghalen en die lekkage fixen ..

Kortom gewoon iets afmaken ipv autobloggen ??

Ow .. dacht ik ook ..
@lincoln: Al die tijd. Nu weet ik het. Ik ga al schat.
@Dizono: BREAKING NEWS: @lincoln is de vrouw van @dizono
@grasvreter:

Die Chrysler 1.6 kán ook niet veel hebben!
@jack_abarth: chrysler? Niet zo vloeken , zo een clubman heeft een 1.6 thp nachtmerrie erin.( r56 , r55) 2e gen mini

De chrysler motor kan juist erg veel hebben ( r53) 1e gen mini
Mijn suggestie: Mercedes C klasse. Bijvoorbeeld deze C350 Stationwagen:

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-c-350-estate-avantgarde-amg-pakket-panoramadak-aut-benzine-grijs-9422b1fb-fd1c-4dd8-ae00-f0312393dd0c?utm_source=android-share

Kilometerstand: 128.985 km
Bouwjaar: 01/2011
Verkoopprijs: € 19.950,-
@RRRobert: geen verkeerde keuze idd. Jammer dat ik zoveel km’s rijd dat het mij teveel gaat kosten maar met 15k p/j zou ik het zeker overwegen..
@RRRobert: van buiten heel mooi! Van binnen wel wat achterhaald…
@RRRobert: (standaardgrap incoming) Voor het ultieme taxigevoel!
De MINI Clubman was de eerste auto van Casper en die moest voornamelijk rijplezier bieden. Maar zijn vorige auto was een Mondeo??

OT zou voor de Subaru gaan. Gezien dat ie Duits wil zou Casper ook een CC kunnen overwegen, daar is best iets leuks van te maken. Half Alcantara stoelen, stijlloze deuren en een flinke achterbak.
@emping: ja ik dacht ook al dat het “huidige/vorige auto” kopje niet klopt…
De makkelijkste zoekopdracht in de geschiedenis aller zoekopdrachten ..

Suggestie van mij ..
Lancia Thema of Jaguar X350 ..

Tenzij je graag in Ikea parkeerplaats vulling wil rijden uiteraard ..
Al eens gedacht aan een Seat Leon ST Cupra? Als ik me niet vergis heeft deze de motor van de Golf R met voldoende tuningspotentieel: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/seat-leon-st-cupra280-2-0-tsi-navi-led-panorama-acc-benzine-zwart-9eea7656-c005-4c2a-8a48-2c3e12e9874b

Maar uit bovenstaande lijstje de Impreza graag.
@benvan: Budget is tot 20k, degene die jij linkt is 20k maar moet nog geïmporteerd worden en in Nederland is de goedkoopste 26k. Wel een mooi auto, maar wel iets te duur.
@sanderp: welke kosten komen er bij voor een import in Nederland?
In België is dat voor een particulier goedkoop (met de juiste papieren dient men zich aan te bieden bij de Douane, en vervolgens kan je met keuringsplaten zo naar de technische controle).
@benvan: rest bpm. Dure hobby
De Focus ST is imo de leukste voor het geld. Wel een facelift kiezen als je niet tegen een overdaad aan knopjes kan.
@geenidee: Eens! Bovendien is ook de neus van die facelift vele malen mooier.
@gandini: Dat vind ik ook, plus de facelift heeft Sync 3 geloof ik, veel beter dan Sync 2.
@geenidee: die knoppen zitten allemaal op de goede plek. Je hoeft nooit te zoeken, is mijn ervaring. Zou voor mij geen showstopper zijn i.i.g.
@geenidee: ik denk dat je met de Subaru veel meer rijplezier zal beleven.
85.00 km? 125.00 km? Waardeloos.
@johnwaters: gut gut. Nog zand in je vagina na je strandbezoek?
Dus de Opel is premium nu en de BMW niet? Of is iedere BMW automatisch premium ondanks hard plastic, amper opties, etc.

Doe mij maar de Opel. Ik vind de insignia zeer geslaagd qua uiterlijk. En kan een trekhaak hebben. Soms ook fijn ☺️
@rammillius: mijn broer had de insignia. Maar daar was om de haverklap wel wat mis mee… wel een gave ruime bak
Zou voor de Focus ST gaan of voor de Octavia RS
BMW 330i Handbak Touring? Waarschijnlijk minder snel vanwegen het koppel gebrek onderin. Maar het rijd👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼
@kennone: p.s. een 850R is natuurlijk ook gewoon een goede optie🤪
Seat Leon Cupra (280)?🤤
Volvo V70 R

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-v70-2-3-r-awd-uniek-in-topstaat-bijtel-vriendelijk-benzine-zilver-ae692fdc-4e36-4c8a-9d7c-5804f3ffbe07
@peurst: Jezus wat een geld, de charme van een oude 850 of V70 classic kan ik begrijpen. (Ook niet voor dit geld overigens) Maar dit type v70 vind ik heeelemaal niets. Rammelen en kraken, defecte interieurdelen etc. etc. Ook met minder dan 2 ton op de teller…
Als vader van drie zeg ik koop geen auto voor je kinderen. Koop iets voor jezelf waar de kinderen in passen.

Met één kind is de Polo al ruim zat, met twee een station OF C segment hatchback en pas daarna wordt de keuze erg beperkt.
@flutterby: een baby neemt de meeste ruimte in.
@cloverleaf: je schrijft ‘zwangere vrouw’ verkeerd
@sirprize: die kan nog zelf lopen… Nou ja, waggelen…
@cloverleaf: 😂😂
@cloverleaf: hooguit een maxicozi, campingbedje, eetstoel en kinderwagen. Dat kan makkelijk in een Polo!

Uiteraard koop je een kinderwagen die in je auto past en geen auto waarin je kinderwagen past.
@flutterby:
En dat is de waarheid!!!

Kleine opmerking als vader van 2 zoons ( 1x 3 jaar en 1x 6 weken) gaat een grote sedan ook. Onze familiewagen is een Lexus LS460
@205GTI16: zelfs met drie werkt een sedan. Hier zitten de drie kinderen (5,3,1) te genieten in mijn Model 3. Uiteraard staat dogmode aan!
@flutterby: Voordeel van de Model 3 is dan weer dat de auto heel veel binnenruimte heeft plus veel bagageruimte. Zeker in tegenstelling tot andere sedans.
@flutterby: Wij hebben voor mijn vrouw een model 3 in bestelling staan en hebben ook drie kids van 5, 3 en 0. In wat voor stoeltjes pas jij er drie op de achterbank? Was zelf in de veronderstelling dat twee de max zou zijn.
@pw86: Met isofix ga je het niet redden. Wat je kan doen is de oudste in het midden zetten, indien die tussen twee stoeltjes in zit hoeft die geen autostoeltjes te hebben. Wel een aanrader om iets van een kussentje om de gordel te hebben.

Bij ons zit de jongste vooruit in het midden om de vrede op de achterbank te bewaren. Dit stoeltje zit met de gordel vast en heeft een smalle achterkant waardoor de gordeldingen nog bereikbaar zijn voor de andere twee.

Mocht je nog stoeltjes aanschaffen dan zou ik aanraden om te kijken naar stoeltjes waarmee ze zo lang mogelijk niet de gordel van de auto hoeven te gebruiken. Het is duidelijk bedoelt als een 4 persoonsauto. Dit merk je vooral door de vorming van de achterbank, dit is een soort “sportachterbank” met diepe zijwanden zoals je ook in de 3 serie ziet. Niet helemaal optimaal voor kinderstoeltjes.
@205GTI16: Heerlijke familiebak ! Maar laten we eerlijk zijn, als dit formaat auto te klein is voor je gezin met 2 kinderen is dat niet de schuld van de auto…
@flutterby: juist.
@flutterby: helemaal juist. Ik heb er hier 4 rondlopen , dus gebonden aan een 7 zitter… Om mezelf nog een beetje vrolijk te krijgen rij ik nu een fors S-max 2.0 ecoboost met 250pk
@flutterby: klopt. Ik ging jarenlang met een Colt CZ5 op vakantie met 3 kids op de achterbank. Geen probleem. Wel de 1.5 anders kom je de berg niet op, en niet camperen want dan past niet in de achterbak.
Uit dit rijtje de BMW graag. Naar mijn smaak de knapste auto.
@sirprize: alleen vrijwel niet te vinden binnen dit budget.
Iemand linkjes van een 328i uit 2012 voor minder dan €20.000,-? Ik heb hem er niet voor kunnen vinden…
@baserace: Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/118466430/Android?s=23-23-5-5-1-1
@sirprize: dank! Ik had een vermogens filtertje verkeerd staan… ik laat die trouwens staan… iets teveel loze knopjes op het stuur…
Megane GT estate. Meer heb je niet nodig.
@michaelb: Goede optie, de GT205
@michaelb: Moet een hele fijne metgezel zijn inderdaad ! Ik ben wel benieuwd hoe het syteem van de meesturende achterwielen zich houdt na al die jaren…
@johnhert: dat was de Laguna gt
@jarnobakker: Megane ook.
Ik weet wel een krappe gezinsauto voor 20k. Telt dat ook?
Focus valt af ivm knoppenkots op het dashboard
Je komt vanuit een Mini, waarom niet een nieuw model Clubman Cooper S vanaf 2015?
@chauffeur: lezen: omdat ie wil upsizen.
@tttijn: volgens mij is de Clubman gegroeid met een deur en een stuk ruimer geworden sinds de modelwissel
Ik vind die Clubman leuker dan wat hier boven staat..
Een andere chip, én een andere ECU. Das gaaf.. ;)
Een station voor 20k met tuningspotienteel. Een S4 B8. Kijk niet verder, 500pk is goed haalbaar, de handbak is goed, de automaat minder. Echter is de software van de automaat goed te verbeteren, en dan is hij geniaal.
Mijn advies: een Alfa 159 3.2 q4 en heel veel geld over houden om leuke dingen mee te doen.

Of een Lancia Thema 8.32. Maar daar heb je vast niet de ballen voor ;-)
Vind het stiekem tegenvallen. Wat 3series (e90’s), wat C280s en C350’s, een paar gave 850’s nog een mooie 159. En die ford focus station, maar die vind ik zelf vrij lelijk
Alfa!!!
De BMW! Ofwel een mercedes. De rest is trope:P
Accord Tourer 2.4?
Geen idee of ie al vernoemd is: de Seat Leon 1.8TSI FR ST 180. Comfortabel en behoorlijk vlot. En naar 250pk te sjippen
Denk dat je het meeste lol hebt van die Subaru. Tovert elke keer weer een smile op je smoel.
Allemaal toffe bakken. Zeker in het rood. Alleen die Subaru doet me niks. Verder zou ik ze echt moeten rijden om een keuze te kunnen maken.

Als huisje, boompje, beestje ook een caravan betekent, dan valt die Ford helaas af.
Het standaard “moetje”. Er komt een koter, dus er moet ineens een saaie gezinsbak komen die een beetje gecompenseerd moet worden met een overbemeten en misplaatste aandrijving/motor.
Als vader van 2 vind ik een stationwagon wel handig vooral als je nog de halve volksverhuizing hebt als ze baby zijn. Maar zodra je de buggy weer bij het vuil hebt gegooid kun je weer rijden wat je wilt als je maar een kinderstoel en een zit verhoger kwijt kan
En wat ik nog vergat om te zeggen is met 2 jonge kinderen koop een auto waar je niks om geeft en dat een kras of een deuk niet uitmaakt en een interieur dat makkelijk te onderhouden is
E91 335i facelift. Kunnen veel pk hebben en het is een tijdloos model!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).