Autoblog advies: Roadtrip-kameraad voor 2.000 euro

Auteur: , 89 Reacties
Rover 75 Tourer

Zo veel mogelijk auto voor zo min mogelijk geld. Autoblog zocht het voor je uit!

Het is weer de tijd van het jaar: vakantie! Na een hele tijd zwoegen is het dan eindelijk tijd voor wat ontspanning. Dat kun je op diverse manieren invullen. Je kan in de Lloret del Mar in de frituurlucht gaan bakken op het strand, een fietstocht maken in de Ardennen of cultureel verantwoorde trip maken naar Praag. Maar voor de autoliefhebber is er maar een optie: een roadtrip!

Autoliefhebbers zijn er in allerlei soorten en maten. Sommige zijn er vroeg bij, zoals fervent AutoBloglezers Mick en Willem. Mick en mijn naamgenoot zijn studenten en hebben zich voorgenomen een tocht naar het noorden van Europa te maken. Allereerst: topidee! Met een beetje AirBnb’en en slim zakendoen op Trivago kun je namelijk relatief voordelig een grote tocht maken, zeker als je niet de meest toeristische plaatsen aandoet.

Je voelt hem al aankomen: daar moet ook een bijpassende auto bij. Mick en Willem hebben beide 1.000 euro ingelegd en van dat geld moet er een voiture komen die aan een aantal eisen voldoet. De eerste eis is voldoende ruimte: je wil niet bij elkaar op schoot zitten en het is prettig om voldoende ruimte te hebben voor onderbroeken en overhemden als je de stad ingaat. Bijkomend voordeel van een ruime auto: veelal zijn ze comfortabel, waarmee we op eis numero twee uitkomen. Derde eis is een acceptabel verbruik en als het een beetje kan: betrouwbaarheid. En dat allemaal voor twee mille. Gaat dat lukken?

Mike en Willem hebben het formulier ingevuld. Dit zijn hun wensen en eisen:

Huidige /vorige auto's:-
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 2.000
Jaarkilometrage:6.000 km
Brandstofvoorkeur:Geen
Reden aanschaf andere auto:Roadtrip
Gezinssamenstelling:2 Studenten
Voorkeursmerken /modellen:Europees
No-go modellen / merken:Amerikaans

Voordat we verder gaan even een paar kanttekeningen waar je rekening mee moet houden

  • Onderhoudshistorie is belangrijker dan de kilometerstand. Ja, 3 ton op de klok lijkt veel en kan een garantie zijn voor problemen. Maar je hoeft er ‘maar’ 6.000 km mee te rijden. Veel dingen kun je zelf checken zoals witte rook (vaak de koppakking), koppeling, onderhoudsboekje, banden en dergelijke. Vraag ook gewoon wat er mis is met de auto. Met een auto van 2 mille is namelijk altijd wel wat mis.
  • Vermijd ‘premium’-auto’s. In de categorie van 2 mille worden allerhande Mercedessen, Audi’s en BMW’s nog eenmaal opgepoetst voor hun laatste gedeelte van hun leven. Met grote (uiteraard niet originele) velgen en Chinese banden worden ze interessant gemaakt. In principe altijd garantie voor problemen. Het devies: ga voor muurbloempjes.
  • Ruimte is een belangrijk onderdeel van comfort, veel elektronische gadgets is niet zaligmakend. Vaak werkt het niet (of gaat het onderweg kapot). Een verse airco (kun je voor 6 tientjes vullen bij de Kwikfit), goede banden, radio en deugdelijke verlichting is eigenlijk het enige wat je echt wil. De rest is mooi meegenomen.
  • Ga voor een diesel! Ja, je betaalt meer in de houderschapsbelasting en de verzekering. Maar dat is maar voor een maand. Het voordeel van diesel ten opzichte van LPG is dat je het overal kunt krijgen en de kwaliteit in Europa over het algemeen OK is. Een groot voordeel is de actieradius. Met de meeste onderstaande aanbevelingen kun je meer dan 700 km op een tank afleggen (1.000 als je een beetje je best doet).

 

Peugeot 406 SR 2.0 HDI
€ 1.750
2001
295.000 km

Deze Fransoos excelleert op dit soort lange tochten. Qua uiterlijk nog altijd een bijzonder elegante berline. In het interieur beginnen de jaren behoorlijk te tellen, maar alles zit waar je het verwacht. De HDI-motor is zo’n typische Peugeot-diesel. Niet explosief (of snel), maar heel soepel, relatief stil en niet te dorstig. Met 90 pk kom je prima mee in het verkeer. De SR-uitvoering was destijds de basis-406, maar die hadden ook airconditioning in 2001. Groot compliment voor het onderstel. Dit is namelijk bijzonder geraffineerd: zeer comfortabel, maar met een behoorlijke wegligging.

Peugeot 406 SR 2.0 HDI 90

Rover 75 Tourer 2.0 CDTI Classic
€ 1.750
2003
290.000 km

Net als de Peugeot is de Rover 75 ook een auto die voornamelijk op comfort is afgestemd. Dat is anno 2017 heel verfrissend, want tegenwoordig zijn alle auto’s ‘dynamisch en compromisloos’. De dieselmotor is van BMW origine, maar in tegenstelling tot de 320d heeft deze een common-rail injectiesysteem. Normaal gesproken resulteert dat in meer vermogen, maar dat mocht niet van de Duitsers. In principe kom je met 131 pk overigens niets te kort. Sterker nog, het is best een vlotte auto. Het is ook een auto met een heel eigen karakter, zonder echt steken te laten vallen.

Rover 75 Tourer 2.0 CDTI Classic

Toyota Avensis Liftback 2.0 D4-D Linea Sol
€ 2.450
2004
350.000 km

Ok, het is geen Europees merk, maar de in Groot-Brittanië gebouwde Avensis heeft zijn roots wel in Europa liggen. Sterker nog: de auto is er specifiek voor ontworpen. Deze generatie had issues met de dieselmotoren, maar dat zijn de 2.2 diesels. Deze 2.0 is minder spannend (je hebt maar 115 pk), maar wel aanzienlijk betrouwbaarder. De auto valt ietwat buiten budget, maar de Avensis is het wel waard. Het zijn namelijk zeer prettige reisauto’s. Het ruimteaanbod is meer dan uitstekend en de wegligging lijkt wel wat op dat van de Peugeot 406. Dat is uiteraard een compliment.

Toyota Avensis Liftback 2.0 D4-D Linea Terra

Saab 9-3 S 2.2 TiD Liftback
€ 1.250
2001
225.000 km

Over road-trip auto’s gesproken. Saabs lijken er specifiek voor gebouwd te zijn. Nuchter beschouwd is de 9-3 niet de allerbeste auto in de wereld, maar de auto kent een paar troeven. De stoelen zijn fijn, de vijfdeurs is zo praktisch als Mary Poppins en je weet maar nooit wanneer je koplampwissers nodig hebt. Je kan er ook kinderlijk eenvoudig een camper van maken. Ondanks dat het technisch gezien een Vectra is, merk je daar tijdens het rijden niet zo veel van. De Saab is vooral heel erg comfortabel. Dissonant is de motor. Die 2.2 TiD (een Opel diesel) was destijds geen hoogstandje, met name de geluidsproductie is aanzienlijk.

Saab 9-3 S Liftback 2.2 TiD

Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi Expression
€ 1.250
2003
195.000 km

Zijn we nu helemaal gek geworden en gaan we de meest onbetrouwbare auto aller tijden aanbevelen? Het antwoord luidt een volmondig ja. De eerste serie van de Laguna was inderdaad dramatisch. Binnen enkele jaren waren er al behoorlijk wat interne updates (niet pas met de facelift) om de punten aan te pakken. Ook waren het vooral de (al dan niet optionele) gadgets die voor problemen zorgden. Dus een latere instapdiesel in basis-uitvoering is zo’n gek idee nog niet. Dankzij de spookverhalen blijft iedereen er ver van weg. En vergeet niet: je hoeft er maar 6.000 km in te rijden, niet 60.000 per jaar.

Renault Laguna Gran Tour 1.9 dCi Expression

Ford Mondeo 2.0 TDCI Collection
€ 1.450
2004
215.000 km

Schandalig eigenlijk hoe hard dit soort auto’s afschrijven. Voor dit bedrag heb je namelijk ook een puike Ford Mondeo van de tweede generatie. Je leest het goed, ondanks het krappe budget kun je een Mondeo oppikken die een generatie jonger is dan onze eigen Junkyard-racer. De Mondeo is een typische Ford: het ziet er belegen uit en ook van binnen is het bijna slaapverwekkend. Maar alles wat je nodig hebt zit erop en de ruimte is enorm. Het zijn fijn rijdende auto’s. Je merkt dat er meer geld is gestoken in de rijbeleving, want het schakelen en sturen gaat uit de kunst. De TDCi motor verzet geen bakens, maar is een prima blok.

Ford Mondeo 2.0 TDCI Collection

Volvo S40 1.9D Europa
€ 1.900< 2005 280.000 km
Bij Volvo’s helpt het altijd om de (populairdere) stationwagon te laten voor wat het is en te kijken naar de sedanvariant. De Volvo S40 1.9D Europa was dik 10 jaar geleden de standaardleader voor als je het goed doet op het werk, maar te sympathiek bent om Duits Premium te gaan rijden. Zoals met bijna alle Zweden wederom fijne stoelen. Zacht zonder dat je erin wegzakt en met voldoende steun. Er staat weliswaar ‘Volvo’ op, maar technisch gezien is het een Mitsubishi (Carisma) met een Renault dieselmotor.

Volvo S40 1.9D Europa

YOLO: Alfa Romeo 166 2.4 JTD Progression
€ 1.650
2002
430.000 km

Ondanks dat we met zijn allen graag terugdenken aan de Alfa Romeo 156 was de 166 de favoriet van uw scribent. Zelden was een sedan zo eigenzinnig en ingetogen tegelijk. Die flanken in de zijkant, de kleine koplampen en de hoge achterkant: dit is een bijzondere auto. De 166 was er alleen met een vijfcilinderdiesel, dus qua vermogen en koppel kom je niets te kort. Uiteraard staat de 166 niet bekend als de betrouwbaarste auto ter wereld. En als het nog een perfecte auto was, reed de vorige eigenaar er nog wel 30.000 km bij om hen dan pas af te danken. Maar als de problemen te overzien zijn en je een kleine beurt erbij kunt bedingen (of in elk geval inspectie) dan heb je wel een karaktervolle reismobile. Andere tip is de Lancia Kappa, maar deze zijn bijna niet te vinden.

Alfa Romeo 166 2.4 JTD Progression

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



89 reacties

Wat kan ik zeggen… Neem een Volkswagen Passat (variant) ergens tussen de 2001 en 2005.
Diesel, ga voor een 1.9 TDI (geen 2.5 TDI!)
Benzine ga voor een 1.8 Turbo (2.0 is ook goed voor met karavan, maar zuipt en zuipt olie).

Succes en fijne roadtrip!
Een Xedos 9 moet voor dat geld wel te vinden zijn.
Wil ik ook nog wel een keer bezitten.
@monsieurleloure:

Is alleen niet te vinden in dieseluitvoering, ach het is vakantie en geld moet dan rollen.
En het voor het verschil tussen HSB kun je wat extra liters tanken.
@monsieurleloure:nou idd, maar beste autoblog, je kan wel stellen neem een diesel, het is maar voor een maand, probeerde die diesel eens te verkopen na een maand, dat zal niet meevallen.

Anyway, deze prijsklasse wil je eigenlijk alleen een Japanner kopen. Denk aan een Mazda 626, koop je voor minder dan 1000 euro, abo wegenwacht erbij en knallen maar door Europa.
@slickrick: precies de auto waar ik aan dacht.
@slickrick: reactie op punt. Mazda 626 lijkt me ook perfect inderdaad. En voor rond de €1000 raak je zo’n japanner ook altijd wel weer kwijt.
Bij die toyota kun je dan alvast ff een ruilblok reserveren bij je plaatselijke autosloperij… 🙊😂
@jaspervdwinden: die zijn bij elke sloop uitverkocht
@jaspervdwinden: de 2.0 is een prima blok dat in de basis van BMW komt. De 22 kan je beter laten staan. Maar dat stond ook al in het artikel.
Die Mondeo is een fijne reis auto. Erg ruim en een prima motor.
@e34m5touring: Geen andere auto dan de mondeo sedan van deze generatie maakt mij zo neerslachtig. Altijd zo grijs uitgevoerd als het maar kan, drie/vierde van de ronde achterlichten werkt niet meer, ze lijken altijd op weg te zijn naar de meest gemiddelde sociale huurwoning die je kan inbeelden (of naar Polen), soms mist hij wat doppen en dan is er nog een aannemelijke kans dat er een ‘werkverkeer’ plaat op zit. Er is zo iets dystopisch en identiteitsloos aan deze auto dat ik er spontaan droevig van word.
@mundus: mooi stukje.
@mundus:
Je wordt oud…
@mundus:
Van die ronde achterlichtlampjes, zekers ziet er arremoedig uit als ef een lampje stuk is, maaarrrr deze heeft wel ontieglijk leuke mistachterlichten in de vorm van een driehoekje.
@mundus: dystopisch, lekker hoor! Lang niet gehoord. Puike woordkeuze
Zie niet helemaal waarom je voor dit geld niet voor een BMW of Mercedes zou kunnen gaan. Zeker de wat oudere diesels wil geen hond hebben, vanwege de mrb, maar ze rijden heerlijk, en gaan niet zo snel stuk. Ik zou voor een e34 525TD of 525TDS gaan
@undifined1: mee eens. Behalve de mrb zijn de meeste van deze diesels ook niet gewild omdat ze niet vooruit te branden zijn
Ga voor een Saab 9000! Afgelopen jaar hebben wij de Park and Party run daarmee gereden. Gekocht voor 300,- en verkocht voor 250,-. Enige wat kapot ging was de radiateur; gelukkig bood een doosje eieren de uitkomst.

Als je ruimte en luxe wilt; voor minder geld ga je het niet vinden. Deze auto’s worden nog steeds veel aangeboden. Mocht je een blok willen wat haast niet kapot gaat, ga dan voor de 2 liter injectie. Met 135Pk niet de rapste, maar voldoende voor een Roadtrip. Wij hebben er zelfs de Timmelsjoch mee overwonnen. :)
@nelissaab: en het comfort is fantastisch.
Ik ben in februari op en neer gereden naar Zuid Portugal (heen via Bordeaux, terug via Barcelona-Andorra-Toulouse) in een speciaal gekochte Astra 1.6 automaat 1994. Netjes 1 op 14 gemiddeld, nul problemen (altijd goed onderhouden), bonnen zaten erbij/ Alleen in de Pyreneeën en serra’s van Portugal niet vooruit te branden en dan zat ik er ik nog alleen in en na terugkomst verkocht voor 75% van de aankooprijs van 600 euro.
de volgende keer ga ik wel een klasse hoger ja. De V40’s hebben ik laten staan, die zijn te dorstig.
Opel omega is ook een goede optie
@mondial: goeie! Handig ook als je nog een paar fraaie dames uit het noorden halverwege oppikt om een stukje mee te reizen!
@tenaci: hahaha. Ja ruim is hij wel 😏
Ik neem ook altijd voldoende onderbroeken en overhemden mee als ik de stad in ga.
Ik vind ze allemaal niet echt goedkoop, gezien de (zeer) hoge kilometerstanden. Of ligt dat aan mij?
@futse: alles wordt weer duur. Economie trekt weer aan he
Zou voor de Toyota gaan, stiefvader had Corolla uit zelfde jaar en dat 2 liter diesel blok was moeilijk kapot te krijgen
Ik zou een Citroën Berlingo Hdi met airco kopen. Die dingen koop je voor een habbekrats en je kunt achterin voldoende rotzooi kwijt.
@rufctr01: je wil toch niet met een Berlingo al die kilometers op zo korte tijd doen? Roadtrip moet nog een beetje fun zijn ook toch?
@rufctr01: mijn idee! En je kan een matras achterin gooien zodat je makkelijk kunt kamperen.

(Of samen met een schone Zweedse of Noorse dame aan je dagelijkse portie beweging kunt komen😉)
De absolute road trip koning mist: een Volvo 850. Ruim, comfortabel, betrouwbaar en binnen budget. Verder zijn een Audi A4 B5, Mercedes 190E of een VW Transporter T4 ook prima keuzes.
Neem een Camry voor een roadtrip. Wij huurde er een in Australia en die beviel zo goed dat we twee jaar later er daar voor die 5.500 km er maar een gekocht hebben in Cairns om ‘m in Sydney weer te verkopen.(er zijn heel veel bedrijven die in dat soort ver en inkoop doen) Uiterst betrouwbaar ,ruim en zit prima in z’n spulletjes. 2.4i met automaat is niet heel zuinig maar het valt alleszins mee. Topauto! Eerlijk gezegd heb ik nog geen tijd gehad op te kijken of een Camry wel binnen het budget valt…
@noosaheads: toevallig in december nog een Camry als huurauto gekregen in de USA. Het viel mij persoonlijk echt heel erg tegen. Op zich is de auto vrij comfortabel, maar de aandrijflijn is echt een ramp. Automaat schakelt bij het minste of geringste al terug, en wat een kabaal maakt de motor.

Ford Mondeo is de ultieme auto hiervoor. Wat is dat een degelijke auto!
@arias12: En misschien is er zelfs nog een ruimere station te vinden binnen het budget?
Ten eerste, vergeet de waarschuwing om oude Mercedessen te laten staan. Onderdelen zijn overal te krijgen en zeer betaalbaar.

Na zeer ruime persoonlijke ervaring kan ik de w124 absoluut aanraden. Neem een 4 cilinder met 4bak handbak. Klinkt gek maar die zijn veel sterker dan de 5 bak en niet eens noemenswaardig minder zuinig zoals de automaat. Verbruik ligt op 1:10 als een jonge man rijdt. Een opa rijdt nog zuiniger. Je gaat echt niet veel zuiniger rijden als je een grote auto wilt.

Zolang er geen duidelijke problemen zijn komen die waarschijnlijk ook niet op je vakantie (wel ff een beurtje doen voor je trip). En het rijdt zoveel beter dan de alternatieven zoals volvo of Japanners.
@lekbak: uit ervaring kan ik zeggen dat een saab 93 veel lekkerder rijd dan een w124. De w124 is een oude auto.waarbij een kabelboom wel eens kan sneuvelen.
@xiran: nou daar heeft ook iemand eens iets gehoord hoor. Die kabelboom is een relatief zwak punt van die auto maar komt alsnog zelden voor. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Ik ben echt niet blind voor gebreken van de w124, die zijn er best wel. Maar de kabelboom word alleen genoemd door mensen die het van horen zeggen hebben, en dan van mensen die het weer van horen zeggen hebben…

Over het rijden ben ik ook niet met je eens. Die saab heeft het blok veel te ver voorin en heeft fwd. Beide voel je. Van alle opties hierboven genoemde vind ik de Peugeot 406 nog de beste, na de w124.
@lekbak: niks gehoord. Ik vloek nog steeds op de Mercedes dealer. Als je een nieuwe boom besteld durft hij niet te beloven of hij past.
@xiran: (origineel nl auto overigen)
@lekbak: owja, ik zou voor een benzine gaan want je wilt die auto toch niet weg doen. Veel te makkelijk namelijk ;-)
En een oude mpv dan? Citroën Evasion of iets dergelijks… Heb je een berg aan ruimte en kan je ook nog in slapen als het moet.
@matter: mijn evasion 1.9turboD reedt met een beetje geduld met 6,9L/100km (1:14)
1200km met een tot aan de dop afgetankte tank…
En bij 365000km heb ik hem voor 200€ verkocht aan een Roemeen, die er nu 5jaar later nog mee rond rijdt in Antwerpen..

Comfort perfect, betrouwbaarheid hoog, ruimte immens! En zonder zetels achterin perfecte slaapplaats. (Twee therm a resten kunnen naast elkaar)
Van alle auto’s in dit rijtje zou ik absoluut voor de 166 gaan. Anders nog een S60 of S80 van Volvo proberen? Lastig te vinden voor die prijs met een acceptabele kilometerstand, maar je rijdt dan wel als de koning van de kids-camping!
Even dacht ik dat de namen van de heren verkeerd geschreven waren. Exact mijn verhaal namelijk.

3 weken geleden heb ik met een maat een Rover 75 aangeschaft voor een Scandinavië roadtrip (zie: https://www.autojunk.nl/2017/05/een-keertje-wat-anders-als-roadtripwagen).
Eigenlijk waren we op zoek naar een Volvo v70 maar het aanbod viel erg tegen in het budget en de auto’s waren ook allen wat smoezelig.

De Rover daarentegen, wat een heerlijke wagen. 1 op 18 gemiddeld, complete rust en alle ruimte. In de afgelopen 3 weken hebben we er nu al 6000km bij opgezet en dan moet de roadtrip nog beginnen.
@tuono: Leuke roadtrip, top. Wat de smoezeligheid van de V70 betreft: De eerste generatie V70 heeft een soort coating op de knoppen zitten die de tand des tijds niet goed heeft doorstaan. Het wordt een soort plakkerige zooi dat er dan op zit waar stof en alles op blijft plakken. Met enige moeite is het er wel af te krijgen, maar voor een roadtrip: Why bother? Ik vind de keuze van de Rover overigens een hele goede.
Een 166 met bijna 4,5 ton op de teller; Daar durf ik de straat niet eens mee uit te rijden. Dat is geen YOLO, dat is Russisch Roulette.
@noosaheads: Nou nou, die jtd-motoren staan bekend als robuust en duurzaam. Die kunnen wel tegen een tikje
@james82: Goed, de motor blijft misschien heel. Maarja, de rest valt wel uit elkaar…
@james82: de computer van de automaat zit onder de kachel. 1 druppel en de automaat locked compleet.
@noosaheads:

Wel ietwat vreemd dat ie wel de 430.000km heeft weten te halen, menig VW tsi berijder is jaloers op zo’n kilometerstand.

Heb zelf een Lybra 2,4jtd met die kilometerstand gehad en die was ook vrijwel probleemloos.
@noosaheads:
Jazeker, koop een Volkswagen, zoals Ome Koos vraag om Bovag garantie, wordt ANWB lid en neem een reis en kredietbrief en rechtsbijstandverzekering.
En houdt vooral alle vooroordelen in stand.
Vergeet je annuleringsverzekering niet !
@desjonnies: Ik moet geen auto met 4,5 ton op de teller,in iedergeval niet om een roadtrip te maken.Merk maakt mij geen zak uit.Ik verkoop al bijna 18 jaar (waarvan tot 2 jaar geleden Alfa Romeo en Abarth) en heb bijna elk merk wel op de weg gezet en voor elk merk heb ik wel een zwak.Jij maakt er zelf een zogenaamd pro-dit merk/anti-dat merk vooroordeelverhaaltje van.

Oja, alleen VW’s heb ik nog nooit nieuw verkocht..
166, absoluut een topper. Ook geen windgeruis bij 180.

En anders een volvo, die rijden graag naar het noorden van europa :)

Voor een roadtrip als deze zou ik zorgen dat er een 2din radio in geplaatst kan worden.

Uit china (aliexpress.com ofzo) een android radio/nav halen voor €150 en je hebt alle apps/nav/muziek/films die je je kunt wensen en er kan ook nog een camera op als je dat zou willen.

Veel plezier met de roadtrip alvast
Volvo 440 van de laatste generatie. Heb je elk nog 600 euro over en ze blijven gaan. Geldt ook voor de 405!
Volvo s60/s80 iemand??
@lucas23: voor 2000 euro?dan zou ik toch voor de 850 gaan of de s/V70 classic , zowel diesel als benzine zijn onverwoestbaar en de techniek is nog wat simpeler, de S60 en S80 hebben een dualmassa vliegwiel ,electronisch gestuurde gasklep en andere ‘ nieuwere’ technieken die nog weleens heel duur uit kunnen pakken. Zo’n ouwe 850 kun je tenminste zelf nog uitlezen dmv knipperende lampjes .
Een volvo 850/v70 tdi is ook een aanrader, loopt gemakkelijk 1 op 15 en het stuurt nog best aardig. Voor 1000 euro heb je al een redelijke auto met een onverwoestbare motor.
Citroën C5 Break 2.0 HDI AUT. + CLIMATE / CRUISE CONTROL
http://link.marktplaats.nl/m1168676459?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
Ad

Ik zou hiervoor gaan. Gigantisch groot, enorm comfortabel en een geweldige diesel. En een lekkere automaat erin.
Leuke quest! Saabje 9-3 is heerlijk voor een lange reis. Zeker als je naar het Noorden gaat, daar voelt hij zich wel thuis… De 406 is ook niet gek, fijne reisauto
Leuk dat de 75 wordt uitgelicht, dat zou een goede opvolger kunnen zijn voor de 600 die ik nu rijd. De tweede serie schijnt wat minder goed te zijn. 166 heb ik laatst naar gekeken, maar die wordt niet zonder meer als betrouwbaar beschreven.
Verder een leuke lijst, hoewel mij juist van de tweede Laguna bij staat dat het een slechte auto was.
@appeltje:
Klopt!
Maakt niets uit welke uit ’t rijtje het wordt, zolang je die Laguna maar laat staan….
@bennyweisz: whahaha dat is de enige die ik zo zou kopen voor een paar bankjes. Wel ff de koppeling checken, die wil met 3 a 3.5 ton wel eens de geest geven en is dan duurder dan een andere laguna aanschaffen. Prima auto en niet kapot te krijgen motorisch ;)
@bennyweisz: inderdaad! Voordat ie jou laat staan
Let op bij de Saab en Opel 2.2tid. Deze zijn zeer zwak qua brandstofpomp met hogere km standen. Kapotte pomp is vervangen a 750 en einde roadtrip meestal.
Met twee man? Dan een Peug 307 SW. Meer ruimte heb je echt niet nodig.
Neem er eentje met panoramadak, airco en lederen stoelen. Rij je hartstikke lekker, kun je van het uitzicht genieten en als ie de vakantie volhoudt heb je een karretje wat niet direct naar de schroothoop hoeft. Met een beetje geluk kun je nog een paar jaar lekker goedkoop vandaan rijden.

Bellen, zeggen de je hem NU komt halen voor 2000 piek. Cash. Krijg je hem vast wel mee:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-307-sw-2-0-16v-pack-leer-ecc-lmv-benzine-zwart-1f0a7953-b9c2-48cd-a6a0-f5e3453426dd?cldtidx=3
@rob:
Oh, linkje is kapot….
Dan deze, met een automaat zelfs (scheur in het panorama dak doet niemand moeilijk over ;-))
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-307-sw-1-6-automaat-pano-dak-leder-benzine-grijs-e5ffebce-f3cd-4dff-b49d-59ed429179b4?cldtidx=1
@Rob:
Nou, ik ben eens met een C5 Break op vakantie geweest met een kameraad, en die ruimte was erg lekker.
Toen we eens met regen van een camping vertrokken hebben we de bank plat gegooid en de hele natte tent-bende gewoon zonder inpakken achterin gegooid. Hardstikke handig!
Ik dacht meteen aan een Opel Omega Wagon, laatste generatie, diesel.
Ik zou een Citroën C5 nemen. Heerlijk comfortabel en nog best ruim als Berline. De Break is enorm! Verder zijn de BMW 5-Serie en de Mercedes E-Klasse ook goede opties.
Suzuki baleno station 1.6 automaat, of de volvo s80 2,2 . Een citroen zx diesel kan ook nog.
Laguna 1 was trouwens prima. De eerste laguna phase2 was niet best maar in latere jaren niets mis mee. Als je trouwens voor een benzine gaat en je neemt bijv een audi a4 b5 (zoals ik) dan heb je weinig hsb en kan je hem makkelijk houden na de trip. Die van mij is intussen bijna 20 en doet het prima als vakantie auto en tweede auto.
@mvdoesel: ik denk je laguna2 phase1 bedoelt die niet best was. Alle laguna1 zijn zeer goed, ook aan te raden voor een roadtrip! Alleen belaalde onderdelen beginnen schaars te worden.
190E/D geen optie? Zat leuks te koop! En genoeg onderdelen te krijgen, overal waar je maar komt.
Heb de mijne verkocht, maar nog elke dag spijt van…
We vergeten er een! Als een Laguna en een Rover 75 in het rijtje mag, dan past een Lancia Lybra daar zeker ook tussen! Die haal je echt op voor een appel en een ei en na 2002 waren ze echt wel goed (genoeg voor een roadtrip van 6000 km).
Mijn keuze uit het rijtje is de Volvo. Fijne diesel, comfi onderstel en luxe die werkt.
@tatog: ik miste idd de Lybra, mooie auto die kwalitatief niet eens zo slecht was. Of als je ze nog kan vinden een Peugeot 605…. maar volgens mij al redelijk zeldzaam aan het worden
Subaru Impreza plus uit de zero’s?
Alfa 166, Volvo 960 of Merc S-klasse. Misschien een BMW 7. Allemaal ruim, comfortabel, mooi en he, het hoeft maar 6k km mee. #yolo
Misschien niet helemaal de bedoeling, maar ik heb jaren geleden met drie maten een Opel Astra caravan gehuurd bij Budget. Je krijgt een zo goed als nieuwe mee, en verzekering, service is dik voor elkaar. Wij hadden schade gereden in een haarspeld bocht, en zijn de sleutel kwijtgeraakt op het strand. Achterste zijruit eruit getikt, en een Citroën monteur heeft het deurslot en sponning gemold om binnen te komen, tevens stuurslot en contact slot naar z’n grootje. Fl.300,- borg kwijt, jammer dan.
Overweeg anders ook een benzine auto. Vaak goedkoper in aanschaf en minder km’s. De nissan primera is een vergeten auto. Zeer goedkoop en netjes met airco.
Rover 75 Tourer wordt steeds meer mijn (guilty) pleasure. Jaren een thuis gehad, 2.0 cdti. Als puber nooit gek van geweest. Is meer iets voor pensionado’s!? Ondertussen ietsje ouder. Buitengewoon soepele auto, heerlijke reiswagen, ook met 200 kmh. En dat handige ruitje van de kofferbak dat open kan, net als bij de bmws. Aanrader dus!
Geen goede premium te vinden voor 2000,-?!
Heb mijn E36 320i met 225k ruim 2 jaar geleden voor 1500,- verkocht. Ori BMW 16″ wielen, 2 b-merk banden voor en 2 nieuwe pirelli’s achter. Ding rijdt nog steeds probleemloos rond en gaat over de 250k. Wat een fijne kar was dat en een ideale roadtrip partner!
166 is helemaal geen gekke keuze. Is het je wel eens opgevallen hoeveel Alfa’s je ziet staan met bizarre kilometerstanden? Nog niet alleen de JTD’s. Zijn er echt dan zo veel mensen die deze “onbetrouwbare” auto’s dik over de 4 ton heen sturen? Of zal het in de praktijk reuze meevallen met betrouwbaarheidsissues? Na 5 Alfa’s (ruim 250k gereden, allemaal gekocht met >200k op de teller) durf ik wel te beweren dat dat laatste klopt. Zeker de JTD’s zijn bulletproof
Ok. Wat met een Hyundai Sonata. Lekker luxe en goedkoop. V6 erin met een goede airco
Fiat Multipla

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).