Autoblog advies: ruime zakenbak voor Jaguar-fan

Auteur: , 67 Reacties

Eindelijk vrije keuze, maar een Jaguar lukt net niet. Wat zijn de overige opties?

Peugeot 5008

We kregen een zeer uitgebreide aanvraag binnen van Roel. Jullie kennen Roel allemaal, maar dan onder zijn ‘echte’ naam: @dunhozzie. Wie zijn avatar heeft bekeken of zijn reacties wel eens heeft gelezen, die weet meteen: Roel is een enthousiaste fanboy. Als het aan hem lag was elke auto een Jaguar. Roel mag nu een auto uitzoeken voor de zaak. Voorheen werd er voornamelijk gebruik gemaakt van een shortlease constructie. Dit bekende dat Roel om de paar maanden in een auto van de Volkswagen Groep reed. Op dit moment heeft hij tijdelijk een Skoda Superb Combi. Ruim, praktisch en degelijk. Maar Roel wil wat anders.

Hij heeft al om zich heen zitten kijken naar diverse auto’s. Uiteraard naar Jaguars, maar die zijn niet zo ruim te vinden in het budget en de XE is net iets te krap. Het hoeft niet per sé een sedan te zijn en het hoeft ook niet premium te zijn. Het mag van alles zijn, zolang er maar voldoende ruimte is voor Roel en zijn gezin. Zijn voorkeur neigt naar een stationwagon of crossover. Als het een crossover of SUV wordt, dan moet het wel 4WD zijn, anders klopt het voor Roel gevoelsmatig niet. Het leasebedrag is een beetje afhankelijk van de uitstoot. Hoe schoner de auto, hoe hoger de leasetermijn. Andersom geldt dat uiteraard ook. De inmiddels legendarische tabel is door Roel ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Skoda Superb Combi
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:Orde grootte € 50.000 ivm bijtelling, elektrische auto €975 p/m, brandstof: < 120 gr CO2 €875 p/m, 120-140gr €850 p/m, anders €825 p/m.
Jaarkilometrage:35.000
Brandstofvoorkeur:Geen
Reden aanschaf andere auto:Gaan van shortlease naar long term (48 maanden)
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen, twee kinderen 6 & 2
Voorkeursmerken /modellen:Geen
No-go modellen / merken:Liever geen VAG, heb er al zoveel gereden, ben nu eens toe aan wat anders

Om met dat 4WD dingetje te beginnen. Ons advies: zet het uit je hoofd. Het heeft geen enkele zin. Ja, het is als koude koffie, maar hey, je hebt wel koffie. We leggen het graag voor je uit. 4WD werkt absoluut niet mee met de constructie hoe jij je auto mag uitkiezen. Hoe lager de CO2, hoe hoger het leasebedrag. Als je 4WD wil, zijn je opties dus beperkter. Sterker nog, je hebt dan voornamelijk keuze uit crossovers met dermate weinig vermogen dat het absoluut geen zin heeft om 4WD te hebben (extreme weersituaties daargelaten). Laat die 4WD wens varen, ga voor 2WD en extra opties. De MINI Cooper won de Rally van Monte Carlo met voorwielaandrijving, dus in Nederland kom je (bijna overal) wel weg met tweewielaandrijving.

Renault Espace dCi Zen
Leaseprijs: € 875
Fiscale prijs: € 45.000
Uitstoot: 116 gr. Co2 / km

We beginnen meteen lekker bovenaan in het budget met deze Renault. De vijfde generatie Espace is een totaal andere auto dan de generaties ervoor. Het is iets minder een MPV en iets meer een crossover geworden. Gelukkig geen stoere semi-4×4, maar een geslaagde mix tussen stationwagon, crossover en monospace. Groot voordeel van de Espace is z’n relaxte karakter. Dit is geen auto waar je de Nordschleife mee wil doen, maar elke dag forensen lukt uitstekend. Ok, de Espace is minder groot en ruim dan voorheen. Het is echter nog altijd geen krappe auto. Motorisch is het allemaal niet bijzonder indrukwekkend, maar dankzij de lage uitstoot past ‘ie nèt in het budget.

Renault Espace

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CTDI Innovation
Leaseprijs: € 850
Fiscale prijs: € 43.250
Uitstoot: 139 gr. CO2 / km

Als je geen Volkswagen wil, kan je de aartsrivaal overwegen. In dit geval is dat de Opel Insignia. Opels middenklasser ziet er nog bijzonder fraai uit, zeker als stationwagon. Tip: kies wel voor een donkere kleur, dat contrasteert mooi met de chromen daklijsten. Ten opzichte van de Renault is de Opel een stukje vlotter. Letterlijk. Je hebt meer vermogen en koppel tot je beschikking bij een lager gewicht. Dat resulteert ook in een iets krappere auto, maar het verschil is niet zo groot als je op voorhand zou denken. Is er dan niets te klagen? Mwah. De prestaties van de Insignia zijn OK (rijtest), maar je innerlijke @Wouter hoopt op meer Oemph. Het interieur is niet zo weldadig als een mooi uitgevoerde C-Klasse, maar daar is de prijs dan ook naar. Verder is er eigenlijk vrij weinig op aan te merken.

Opel Insignia Sport Tourer Turbo D

Mazda CX-5 2.2 SKY-ACTIV Sky-Lease GT
Leaseprijs: € 820
Fiscale prijs: € 41.550
Uitstoot: 132 gr. CO2 / km

Waarom de CX-5 en niet de Mazda 6? Die laatste is toch wel de Alfa 159 van nieuwe middenklassers. Twee redenen. Ten eerste: de Mazda 6 Stationwagon is kleiner dan de sedan. Tweede reden is leeftijd. Ondanks dat de 6 er nog vers uitziet, gaat deze al een tijdje mee. De CX-5 pakt beide problemen aan. De CX-5 is namelijk een stukje gegroeid en is hagelnieuw. Bij deze auto zie je vooral hoe onzinnig 4WD is. Deze Skylease GT heeft gewoon 2WD, maar kies je voor 4WD dan gaat de leaseprijs veel verder omhoog. De overheid beperkt de keuze en de werkgever eveneens, een 4WD CX-5 gaat al gauw richting de € 1.000 per maand. We hebben nog niet gereden met de CX-5, maar Mazda kennende zal dat weer goed voor elkaar zijn. De looks zijn in elk geval uitstekend en het prijs/kwaliteit-niveau is eveneens goed.

Mazda CX-5

Peugeot 5008 BlueLease GT-Line 1.6 BlueHDI
Leaseprijs: € 860
Fiscale prijs: € 42.870
Uitstoot: 105 gr. CO2 / km

Allereerst kudos voor het bedenken van deze naam. GT klinkt supersportief en niet één, maar twee keer ‘Blue’ in de naam, wow! Deze auto is sportief én goed voor het milieu en past perfect bij jou dynamische, superieure, mondaine levensstijl. Puur marketinggeneuzel, natuurlijk. Kijken we naar de auto zelf, dan zien we echter wel een gewaagd en origineel design. Met name aan de achterkant kun je hem met geen andere auto verwarren. In het interieur zie je dat Peugeot eveneens stappen aan het maken is. Het ziet er origineel uit en zit behoorlijk goed in elkaar geschroefd. De 5008 is in feite een 3008, maar dan met een flink langere wielbasis. Wat @Casper ervan vindt kun je bekijken in deze rijtest+video.

Peugeot 5008 GT-Line

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi ST-Line
Leaseprijs: € 830
Fiscale prijs: € 38.745
Uitstoot: 120 gr. CO2 / km

Zo’n semi-sportieve crossover staat heel erg sportief, maar echt sportief rijden is ver te zoeken. Niet dat de Ford Mondeo een DTM-racer is voor de weg, maar de auto heeft zo zijn merites. Ten eerste is het een uitstekend rijdende middenklasser (rijtest), nog altijd de top van zijn klasse. Omdat het een stationwagon is, heb je net zo veel ruimte, maar een lager gewicht. Daarbij heb je een sterkere motor met nog altijd een acceptabel verbruik. Als klap op de vuurpijl is het ook nog eens een sportieve ST-Line uitvoering. Kortom, alles wat je nodig hebt. Net als de Insignia is dit een uitstekende allrounder die nergens echt een steek laat vallen.

Ford Mondeo Wagon ST-Line

Kia Optima Sportswagon (JF) 1.7 CRDi GT-Line
Leaseprijs: € 840
Fiscale prijs: 40.995
Uitstoot: 120 gr. CO2 / km

De Alfa Romeo onder de stationwagon, aldus iedereen ten tijde van de Sportspace concept. Nu moeten we eerlijk toegeven dat het productiemodel de belofte van de concept niet inloste. Kijken we daar even niet naar, dan is de Optima nog altijd een knappe ‘Wagon. Zeker in GT-Line trim is het een gave auto om te zien, vooral als je er zelf nog een setje forse wielen onder zet. Dat kan de auto goed hebben, getuige wat AutoBlog-lezer @jvthof laat zien. De 1.7 diesel is OK. Het houdt niet over, maar voor het dagelijks verkeer is het net toereikend. De GT-Line uitvoering is bijzonder compleet, dus je hoeft nauwelijks een optie aan te vinken. Kijk, dat is wel zo verfrissend!

Kia Optima GT-Line

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180 Efficiency Super Aut.
Leaseprijs: € 830
Fiscale prijs: € 45.450
Uitstoot: 99 gr. CO2 / km

Dit is bijna een Semi-Yolo, of niet? Nou, nee. Niet helemaal. Om te beginnen met de nadelen. Er is geen stationwagon-optie. Aangezien het krankzinnig moeilijk is voor sommige fabrikanten om een iets andere carrosserie te bouwen, wordt je doorverwezen naar een veel duurdere SUV. Maar op zich is de Alfa (net) ruim genoeg voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Je hebt achterwielaandrijving, 180 pk en een automaat. Da’s niet verkeerd. Dankzij de lage CO2-uitstoot kun je kiezen voor de Super ‘Efficiency’-uitvoering. Dit houdt wel in dat je aangewezen bent op die kleine wieltjes, maar misschien kun je er zelf thuis een setje 19″ OZ SuperLeggera’s onder leggen.

Alfa Romeo Giulia Super

YOLO: Jaguar XF SV8
€24.900
125.000 km
2008

Kom op, Roel. Je droomt, slaapt, wandelt, praat en denkt alleen maar Jaguar. Dan wil je toch gewoon een Jaguar? Ik weet niet precies wat er allemaal mogelijk is bij je werkgever, maar je kan natuurlijk ook je eigen auto regelen. Dan ben je veel duurder uit, heb je veel meer onkosten en is de afschrijving ook voor jou. Daarom is deze auto YOLO. Dit is misschien wel de coolste Jaguar ooit gebouwd. De SV8 was een soort tussenmodel. In feite is het de XF met de aandrijflijn van de Jaguar S-Type R. Maar het leukste is dat werkelijk niemand ziet hoe snel deze auto is, in tegenstelling tot de XFR. Daarvan ziet (en hoort) je oudtante nog dat deze bijzonder snel is. Maar dus niet bij deze XF SV8. Veel exemplaren staan er niet te koop en de prijzen vallen relatief tegen (lees, te hoog). Misschien toch maar importeren. Check deze video om te zien wat de aandachtspunten zijn.

Jaguar XF SV8



67 reacties

YOLO Toyota Prius
Ik zeg de Jaguar. Wat zijn die paar extra centen je waard tegenover de pret en beleving die je zal hebben met datgene wat je daadwerkelijk wilt hebben
@ariif: ik zit ook in die modus, de Jaguar dealer heeft namelijk nog iets moois staan: https://www.jaguar.nl/Limited-editions/xf-pro-edition.html Niet op het niveau van de auto die @willeme aanraadt, maar toch een erg mooie auto. Nu nog het thuisfront overtuigen dat een station niet altijd beter is ;-)
@dunhozzie: Ik zou zeggen doen. Ben benieuwd naar kleur en velgen. Graag tzt fotos posten.
@dunhozzie: en een voorraadmodel?
@flutterby: gaan we zeker vragen
Polo leasen en een XK voor het weekend?
@dutchdriftking: heb ik serieus overwogen, alleen dan een iets grotere daily. Of zelfs leasen zonder privé km. Maar het is gewoon niet praktisch genoeg
@dunhozzie: dat wend vanzelf
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@thezwart: Die is van vorige week, toen was een XJR-bezitter op zoek naar een leuk speeltje voor erbij.
@dunhozzie stuur me maar even een bericht als je een mooie leaseprijs op de Alfa Romeo wilt :-)
@vetnek: dank voor het aanbod, ik zal het in het achterhoofd houden. Weet wel dat op dit moment de leasemaatschappij de volledige dealer marge heeft bedongen als korting voor bijna elke auto die ik heb laten berekenen.
@dunhozzie: ik ben de leasemaatschappij (merkgebonden) de dealer kan me wat :-)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Sorry @dunhozzie .. hoe graag ik ook zou willen ..
kan je er niet mee helpen .. of zelfs suggesties aandragen ..
Alhoewel de Opel wel een heel chique voorkomen heeft ..

Weet zeker dat @willeme wederom heeeeeeel goed huiswerk gedaan heeft ..
Wens je de allerbeste keuze iig ..
want je bent een gewaardeerde reageerder ..
@lincoln: zo. Je nominatie voor de bruinneuzen award 2017 is binnen…
@pomoek:
Maar jij gaat hem winnen.
Zeker en vast!
@desjonnies: ha een reactie van de @lincoln lakei 2015 en 2016! Als je ‘m dit jaar wint mag je de gutmensch bokaal houden of niet?
@lincoln: bedankt voor de vriendelijke woorden
Ik weet niet wat de termijn is dat je een nieuwe auto moet uitzoeken en hoelang je daarmee kan wachten? Ik weet ook niet in hoeverre de nieuwe E-Pace nou nog een echte Jaguar is en wat de prijzen zijn, maar is dat niet eventueel een optie? Dan staat de Jaguar er in ieder geval wel, al zou ik inderdaad voor die SV8 zijn gegaan.
@Teerdz: net te horen gekregen dat het 31/12/2018 gaat zijn met het dringende verzoek om eerder over te stappen. Ik vraag me alleen of of ik qua binnenruimte iets ga willen. En de prijzen zijn bekend: https://www.autoblog.nl/nieuws/alle-prijzen-van-de-jaguar-e-pace-100475
@dunhozzie: winnen niet willen
Een kale (=Zen) Espace vind ik nou niet bepaald een goed advies.
Voor dat geld pak je beter een Grand Scenic Initiale Paris met werkelijke alle opties.

Daarnaast:
Een BMW 220i Gran Tourer is ook geen straf
Of een goed aangeklede Kodaiq / Tiguan Allspace (jaja.. het is VAG, maar toch)
@thearchitect: Een 2GT is wel degelijk een straf… voor het netvlies. Man, wat een hok.
@thearchitect: de Grand Scenic heb ik ook bekeken, maar ik ben er niet voor gevallen. De 2 vind ik lelijk, de Kodiaq en Tiguan Allspace vallen af omdat ik echt iets wat anders wil. Maar je hebt gelijk, qua ruimte voor geld doet in de lease weinig voor ze onder
@dunhozzie: Lexus NX 300h! Ruim, superscherp in de lease, heerlijke aandrijflijn, anders-dan-anders, comfortabel als een Jag en fantastisch interieur.
@svenska_aeroplan_ab:

Leuke originele suggestie ..
@svenska_aeroplan_ab: kende ‘m nog niet en gister toevallig zien rijden, echt een fraaie wagen zeg!
De Ford of de Mazda zijn prima keuzes.
Hoe werkt zo’n lease prijs in Nederland (ik woon in de VS) Wordt dit bovenop je inkomen gezet en daar dus belasting over geheven of is dit daadwerkelijk je maandelijks ‘out of pocket’?
@mrbasa: 22% van de fiscale waarde van de auto (zeg maar de fabrieksprijs, accessoires achteraf zoals een trekhaak tellen voor de bijtelling niet mee), wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld. Daar betaal je dus belasting over.
Indien je in loondienst bent, wordt dit bedrag maandelijks door de werkgever verrekend met je salaris.

p.s. Bij auto’s zonder uitstoot (Tesla’s, BMWi3, E-Golf, etc..) is de bijtelling 4%.
@thearchitect: Thanks! In dit artikel staat zowel de fiscale prijs als de lease prijs. Is deze lease prijs daadwerkelijk wat je maandelijks ‘out of pocket’ voor zo’n auto betaalt?
@mrbasa: de leaseprijs is het maandelijkse bedrag dat de werkgever betaalt om de auto te leasen.
@mrbasa: even een rekenvoorbeeld:

Mazda CX-5 2.5 skyactiv-G 143kW 4WD GT-M automaat

Fiscale waarde (winterbanden en met. lak): €50,195.00

Maandbedrag te betalen aan de lease maatschappij: €893.14

Vergoeding werkgever: €825

Maandelijkse bijtelling (bruto): 22%*fiscale waarde/12 = €902.24

Netto betaling: ((bruto bijtelling – eigenbijdrage) * 52% + eigenbijdrage = €511.23

Let wel
@dunhozzie: let wel, bruto bijtelling – eigenbijdrage kan nooit negatief zijn, de fiscus betaald je niet om een auto te leasen.
@dunhozzie: Je berekening klopt niet. Maandelijkse bijtelling moet toch €920,24 zijn.
@al69: klopt, dat is een typo. €920.24 Het eindbedrag klopt wel
Ik vind de Peugeot een zeer gelaagde verschijning, de 3008 ook!
Doe ons een plezier en ga voor de Alfa, doet ons gelukkig geen pijn aan ons netvlies ;) de Opel of Renault mogen er ook wel zijn hoor!
@henkhupelschoten: de Ford niet? Op dit moment is 1) de XF, 2) de CX-5 en 3) de Ford
@dunhozzie: Als je er 1 uit dat lijstje kiest zit je sowieso wel goed. Denk dat je hier wel de top 3 hebt.
Die leaseprijs betaal je uit je contract van je werkgever. Die heeft je een maximaal leasebudget mee. Sommige werkgevers tellen wat je overhoudt (wat altijd heel moeilijk is als je iets mag uitzoeken uit de speelgoedwinkel) op bij je bruto salaris. Wat je uit je eigen zak betaald is dan die 22% van de fiscale prijs bruto.
@ralfast: was als reactie op @mrbasa bedoeld…
De Giulia natuurlijk dan! Komt het dichtst bij een Jaguar qua uitstraling en rijgedrag. Anders lekker de CX-5 nemen, mooi ding en rijdt hoogstwaarschijnlijk meer dan prima.
Wat ook past is een Seat Leon ST 2.0 Cupra 300. OK, het is wel VAG, maar het is wel een hele leuke.

Of een Subaru Levorg past ook wel in t budget.
@destiny: de Subaru past inderdaad: Levorg 1.6 GT 125kW Comfort Lineartronic CVT break kost €429 netto, de Mazda 143kw €477. Dan ga ik liever voor de Mazda
Op het risico dat ik met pek en veren over straat moet, een Mitsubishi Outlander PHEV voldoet aan bijna al je eisen.
Staan nog wat 7% en 15% bijtellers op leasetrader met lage km stand.
@kobus1967: lol die had ik totaal niet op het netvlies.
@dunhozzie: als je niet al te lange ritten maakt en op het werk en thuis kan opladen is 1 op 30 makkelijk mogelijk, plus electra natuurlijk.
In de 4 jaar dat ik hem heb mechanisch probleemloos alleen de lak van de 1e generatie is kwetsbaar.
Ik ben ook een enorme Jaguar fan, en heb ooit een XJ X300 gereden, maar dat is (zelfs in België) een vrij dure aan aangelegenheid.

Ik had een vergelijkbaar budget om een leasewagen uit te zoeken en ik ben uiteindelijk voor de Insignia Sports Tourer gegaan, full option.

Uiteraard met beige lederen interieur en de uitstekende AGR-zetels van Opel. Daarmee vergeleken zijn de stoelen van Volkswagen en Skoda houten banken.

Ik had ook een XE kunnen nemen, maar met een kleine versie van mezelf op komst was dat geen zinnige keuze.

En eerlijk gezegd verkies ik nu nog even een full-option C-segmenter boven een kale D-segmenter.

Als je een Jag rijdt wil je wel een beetje degelijke uitrusting. 😉
@nemus: precies dat, maar gelukkig hebben ze nu de pro edition hier in NL: https://www.jaguar.nl/Limited-editions/xf-pro-edition.html
Zo’n Mazda CX5 zou mij persoonlijk nog wel eens een keertje van m’n weerstand tegen SUV’s kunnen afhelpen. Fraaie kar hoor.
wanneer leren jullie nou een keer dat er een groot verschil in betekenis is tussen ‘wel eens’ en ‘weleens’?!
schrijf nou gewoon altijd ‘weleens’. dan zit je in 99% van de gevallen goed …!
Ik zeg 5008. Wij hebben er sinds mei 1, en hij bevalt heerlijk!
Het is een mooi advies geworden @willeme waarvoor dank. De KIA had ik totaal niet in mijn lijst staan, dus dat is sowieso eentje om te bekijken. De Mazda en de Ford trekken me het meeste van deze lijst, afgezien van de yolo. Wat een gave optie. Wel aan de prijs ;-)

Toch ga ik eerst kijken of ik de XF toch kan krijgen, mocht het zo zijn kom ik hem graag een keer showen. Enne ik blijf er toch bij: een SUV/Terreinauto zonder 4WD is als sex zonder climax: leuk maar het is het toch net niet ;-)

@dunhozzie:

Toch net effe jammer dat Ford geen Bordeaux rood in het palet heeft ..
Zou icm het chroomwerk (precies de juiste hoeveelheid) er echt mooi uitspringen ..
Ding ziet er sowieso 100X volwassener uit dan de Mazda ..

Spannende tijden .. godspeed ..
De Peugeot 5008! Verder zijn de Citroën C4 (Grand) Picasso en Peugeot 508 SW ook fijn.
Hebben jullie geen kilometervergoedings-regeling?
Heeft mijn werkgever wel en in plaats van een nieuwe leasebak heb ik een oudere Jaguar gekocht. Ik rij nu bijzonder blij met een S-Type 2.7d mijn 50.000km per jaar.

Kost me denk ik uiteindelijk minder dan de bijtelling over een auto van €45.000. En ja, bij ons stond de XE gewoon tussen mijn leaseopties. Maar ik heb liever de S.
@sabrerator: inderdaad, als je de leasebergoeding uit laat keren en een deel daarvan 19ct de kilometer kun je de bijtelling die je anders had betaald als bonus zien. Zo heb ik jaarlijks ruim 13.000 euro te besteden voor mijn privé auto…. lukt prima
@dutchneon:
Ik krijg niet de leasevergoeding, maar voor de eerste 25.000km €0,35 per km. Daarna €0,19. En een basisbedrag van 150,- per maand vast.
Maar data komt voor mijn 35.000 zakelijk (daarboven rij ik zo’n 15.000 privé) ook op €12.000,- netto.
Lukt tot nu toe ook heel aardig. En je rijdt een stuk leukere auto.
Opel Insignia Sports Tourer !
“Als het een crossover of SUV wordt, dan moet het wel 4WD zijn, anders klopt het voor Roel gevoelsmatig niet.”
Aah, ik ben dus niet de enige :)
Een jaguar fanboy die zal uiteraard voor de Jaguar uit dit lijstje kiezen. Ikzelf zou hier echt niet lang over moeten nadenken: de Mazda CX-5 liefst met automaat.
Hup, gewoon die XF Pro Edition in de lease! Beetje bijbetalen, maar je leeft maar één keer.
En anders de Mazda. Een CX-5 of een 6. Stuurt sportief, ziet er fijn uit en als je dan toch niet voor je droomauto kiest, dan kun je maar beter niet teveel betalen en een beetje sparen om over vier jaar wel de Jag te kiezen.
Net het luxe probleem gehad van het kiezen van een nieuwe leasebak.
Peugeot 3008 premium HDI gekozen. Veel waar voor je geld!
Ik zou toch overwegen voor de Tesla Model S 75d te gaan. Hoger leasebedrag van 975 komt dan goed uit. De eigen bedrage die nodig is wordt gecompenseerd door de zeer voordelige bijtelling van 4%.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).