Autoblog advies: sleeper met tuningspotentie voor 7k

Auteur: , 55 Reacties

Altijd leuk om die downsizebrigade naar het tweede plan te verwijzen.

Saab 9-3 Aero Sport Sedan '02

Vandaag gaan we op zoek naar een auto voor Autobloglezer Renger. Voorheen had Renger een baan in Zoetermeer, maar dat ging hem telkens meer tegenstaan. Het was toch 80 km per dag rijden en daarvan stond je het grootste gedeelte stil in de file. Hij had weliswaar een leaseauto, maar bij zijn bedrijf kon er alleen gekozen worden uit hybride producten van Toyota en Lexus.

Daar is op zich niets mis mee, integendeel, maar Renger heeft jarenlang gereden in een Auris stationwagon die zijn collega had samengesteld. Natuurlijk, het zijn enorme luxe problemen, maar dat je de volle bijtelling mag betalen over een auto die je niet privé zou kiezen, zat ‘m nogal dwars. De vrouw van Renger heeft een Mini Clubman leaseauto, maar zij rijdt er enkel zakelijk mee.

Nu heeft Renger het goed voor elkaar, want hij werkt nu vanuit zijn eigen huis. Het scheelt enorm in de files en heeft hij dus ook die leaseauto niet meer nodig. Voor privé doeleinden hebben Renger en zijn vrouw dus een auto nodig. Het zou gaan om een auto waarmee enkel de privékilometers worden afgelegd: vakantie, familiebezoek en de boodschappen. Bij Renger begonnen de twinkelingen in zijn ogen te verschijnen, want eindelijk kon hij kijken naar een leuke auto!

Renger houdt namelijk van relatief oude auto’s en zogenaamde sleepers. Renger heeft ooit autotechniek gestudeerd, maar niet afgemaakt. Maar sleutelen is voor hem geen probleem, zeker niet bij een wat oudere auto. Het liefst had hij een Mitsubishi Galant VR-4, maar ja: die zijn nauwelijks te vinden. Graag een sedan (liftback of station mogen eventueel ook) uit het C- of D-segment. Wat zijn verder de opties?

De wensen en eisen van Renger staan in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Toyota Auris Hybrid Wagon, Mini Clubman Cooper
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:5 tot 7 mille. Afhankelijk van staat
Jaarkilometrage:10.000 km, 15.000 km maximaal
Brandstofvoorkeur:Benzine!
Reden aanschaf andere auto:Eindelijk een hobbyauto nodig!
Gezinssamenstelling:2 volwassenen, 1 kind, 1 hond
Voorkeursmerken /modellen:Mitsubishi Galant VR-4,
No-go modellen / merken:BMW's 318i met sportpakketten, Alfa 159 (sorry)

Volkswagen Jetta 2.0 TFSI Highline (Typ 1K)
€ 6.950
2007
160.000 km

Als je onopvallend door het leven wil gaan, koop een Jetta. De sedanversie van de Volkswagen Golf is een typische grijze muis. Zo’n C-segment sedan waar werkelijk niemand nog een keer naar omkijkt. Daar kun je andere auto’s goed mee verrassen, want je kan hem met de 2.0 TFSI uit de Golf GTI krijgen. Dan krijg je niet een terug getuned exemplaar, maar de volle 200 pk en 280 Nm. Deze motor heeft wat issues gehad met de schraapveren, maar daar zijn veel oplossingen voor (de meeste hebben deze anno 2019 al gehad). Het grote voordeel: alle upgrades van de Golf GTI kunnen in principe ook op deze Jetta, maar je valt totaal niet op! De Jetta is in nederland niet veel verkocht en voor de 2.0 TFSI zul je echt even moeten gaan zoeken. Maar de combinatie saai voorkomen en veel tuningspotentie is erg aantrekkelijk. Een goed alternatief is de Skoda Octavia RS. Die smoelt wat dikker, maar dat was natuurlijk net niet de bedoeling.

Volkswagen Jetta 2.0 FSI Highline (Typ 1K) '07

Mazda 6 MPS (GG)
€ 6.950
2005
185.000 km

In vergelijking met de gewone Mazda 6 is de MPS behoorlijk afwijkend: andere koplampen, motorkap, bumpers, achterlichten, uitlaten en velgen. Maar voor de gemiddelde 118i M Sport coureur die je van de linkerbaan probeert te rukken is het gewoon een saaie Japanse sedan. Zeker in het zwart of grijs. De auto lijkt qua concept veel op de Galant VR-4: een Japanse D-segment sedan met vierwielaandrijving en veel vermogen. De Mazda haalt zijn vermogen uit een 2.3 liter viercilinder met turbo. Standaard levert deze 260 pk, maar met een andere uitlaat, chip, downpipe en uitlaat is 300 tot 330 pk eenvoudig te realiseren. Met een grotere turbo gaat het al richting de 400 (betrouwbare) pk’s. Dankzij de AWD kan de auto ook zijn vermogen kwijt. Het lastigste is er eentje vinden, want ze zijn zeldzaam.

Mazda 6 MPS (GG) '05

BMW 330i Executive (E46)
€ 6.500
2002
165.000 km

Ja, we weten het. Je wilde liever geen BMW met M-pakket en viercilinder motor. Maar wat denk je van een saaie Executive met dikke zescilinder? In het budget kun je twee kanten op: een relatief frisse 330i (E46) of een wat doorleefde 330i (E90). In principe kun je hier niet veel mee doen: uitlaat en ECU zorgen nauwelijks voor vermogenswinst. Er zijn echter veel bedrijven die compressorkits aan bieden voor deze zescilinders. Ze zijn niet goedkoop (integendeel), maar soms komt er wat interessants op Ebay voorbij als een tuner de magazijnen aan het opruimen is. Qua vermogenswinst moet je ongeveer denken aan zo’n 100 pk extra, meer dan voldoende voor een leuk effect. Meer is overigens mogelijk, maar komt de betrouwbaarheid niet ten goede. Als je kiest voor een beetje ouderwets uitziende E46 (kleine wieltjes, groene lak, beige stof) kun je nog behoorlijk anoniem door het leven.

BMW 330i (E46) '02

Saab 9-3 Aero Sport Sedan
€ 6.750
2004
160.000 km

Veel Saabs hebben vaak sleeper-kwaliteiten. Met name op de tussensprint zijn ze vaak erg vlot. Dat komt goed uit, want in het normale verkeer is een tussensprint véél relevanter dan een 0-100 km/u sprint of de topsnelheid. Standaard heeft deze motor 210 pk, maar daar is vrij eenvoudig meer uit te halen. Er zijn diverse tuners die met eenvoudige hardware + ECU zo’n 285 pk realiseren. 300 tot 350 pk is ook mogelijk, maar kost wat meer tijd en vooral geld. Maar als je toch wat onderdelen moet vernieuwen, waarom geen duurdere. De M32-transmissie moet je wel nakijken, want lagers zijn een zwak punt. Het interieur is een beetje gemixt qua gelaagdheid: de Saab 9-3 is zeker geen premium auto, maar de stoelen zijn uit de kunst en het is lekker anders dan anders. Ook wat waard. Qua uiterlijk denkt iedereen dat je een pensionado-mobiel rijdt.

Saab 9-3 Aero Sport Sedan '04

Volvo S40 T5
€ 6.500
2005
190.000 km

Deze auto was een slimme zet van Volvo. Het was in technisch opzicht een Ford Focus, maar de auto concurreerde (min of meer) met de D-segment auto’s. Voorin merk je daarover overigens niet heel erg veel van. De S40 T5 is eigenlijk een chique Ford Focus ST. De 2.5 Turbomotor is goed voor 220 pk en zorgt voor een meer dan aangename roffel. Hier valt met een beetje financiële incentives zo’n 300 pk en 500 Nm uit te halen. In principe meer dan voldoende. Voor meer vermogen moet je met andere turbo’s in de weer gaan. Het onderstel is verrassend capabel, maar standaard iets te soft afgesteld. Ze zijn redelijk goed te vinden. De S40 is aanzienlijk goedkoper dan de V50, wat in feite dezelfde auto is.

Volvo S40 T5 AWD '05

Opel Vectra GTS 2.8 Cosmo
€ 6.250
2007
185.000 km

Misschien wel de leukste als je een echte sleeper zoekt. Dit is namelijk níet dezelfde auto als de Vectra OPC. Dit is in principe dezelfde 2.8 V6, maar dan met minder vermogen. Aanvankelijk 230 pk, de latere modellen hadden zelfs 250 pk. Deze kun je vrij eenvoudig tillen naar meer vermogen. Ook hier heb je te maken met de M32 transmissie, dus check even of je geen ratels hoort in zijn 4, 5 en 6. Die wil je gebruiken, want in deze versnellingen is de auto in zijn element. Op de Autobahn heb je (net als de Opel Calibra) veel profijt van de geringe luchtweerstand. Nog een voordeel: het is een Vectra, dus onderdelen en onderhoud is heel erg goed te doen. Nadeel: qua onderstel is het ook een Vectra. De OPC stuurt aanzienlijk beter, maar als je motorische tuning gaat uitvoeren, pak even het onderstel en banden mee. Nog een probleempje: vind er maar eens eentje.

Opel Vectra GTS 2.8 V6 Turbo (C) '07

Yolo: Subaru Legacy B4 RSK (BE)
€ 6.000
1999
120.000 km

Een Subaru Impreza WRX zou ook een leuke optie zijn, maar echt anoniem gaan die niet door het leven. Ook zijn ze vrij prijzig. Een optie is dan de Legacy B4 RSK. Dat is een uitvoering van de Legacy die de doorgewinterde Gran Turismo fanaat iets zal zeggen. Het is de snelle uitvoering van de Legacy zoals deze in Japan en Australië leverbaar was. In dit geval is de auto voorzien van een 2-liter boxermotor. Het is een unieke specificatie voor de Legacy, want je krijgt niet één, maar twee turbo’ op de viercilinder. Het is lang niet zo geraffineerd als het tegenwoordig is en dat is juist leuk. Nadelen zijn er ook. Het interieur is wat plastiekerig, ondanks de gave sportstoelen. Oh, en het stuur zit aan de verkeerde kant. Zowel automaten als handbakken zijn te vinden. De handbak is sneller dankzij meer vermogen (280 pk ipv 265) en een extra overbrenging.

Subaru Legacy B4 RSK (BE) '99

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



55 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Er staat een VR-4 Galant te koop…




Voor ruim t dubbele van zijn budget:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mitsubishi-galant-vr-4-benzine-wit-2065428d-260c-8519-e053-e250040a5ec6?utm_source=android-share

Kilometerstand: 182.380 km
Bouwjaar: 06/1991
Verkoopprijs: € 14.750,-

Dus ik zeg maar Yolo
altijd die saab voor mij, ten opzichte van de getoonde concurrentie. Met Hirsch ook eenvoudig te tunen en het stuurt echt prima ook. Zat toevallig net te zoeken naar dit type 9-3 maar dan de cabrio. Wel iets duurder en kwa sturen vast wat minder dan de sedan. Een power cabrio voor 10k, ook leuke zoekrubriek.
@porker: Hele mooie auto, voor mij die of de Volvo!

Die M32 fiat bak is wel echt een drama trouwens, heel veel gaan er stuk.
@theblazerunner: is geen Fiat bak maar gm. En het enige zwakke punt aan een 159 jtd.
@theblazerunner: De M32 is een GM-bak. Hij zit voornamelijk in GM-producten (Opel, Saab en enkele Alfa modellen).
@jorrit: Ehm, met GM bedoelde ik Getrag. En ook de nodige Fiats gebruiken ze ja.
@porker: In Nederland-Saabland is er maar één persoon die dingen nog beter doet dan Hirsch deed. Saabkenners weten denk ik wie ik bedoel
@bmw507coupe: dionhpt uiteraard, die gebruikt delen van de Hirsch mapping
@shalomleon: WIe anders ja, die heeft mijn ex-9-3 ook nog eens onder handen genomen. van 150 pk – 240 Nm naar 225 pk – 340 Nm. In combinatie met het degelijke basismodel-uiterlijk een sleeper waar ik veel lol mee heb gehad.
Het liefst wil die een Galant VR4 maar die zijn lastig te vinden. Dan raden we een Mazda 6 aan met de melding: Het lastigste is er eentje vinden, want ze zijn zeldzaam.

Als je echt een Galant wil gewoon over de grens gaan zoeken. Is zeker wel de moeite waard als je kijkt wat de alternatieven zijn in dit lijstje.
@emping: ander nadeel van de Mazda’s van deze generatie is roest. Ik heb me eens laten vertellen dat de laklaag gemiddeld maar zo’n 40 micrometer dik is. En dat, in combinatie met een niet al te royale roestpreventie onder de laklaag, maakt ze al kwetsbaar bij de kleinste parkeerschade of steenslag.
@rrrobert: Vriend van mij heeft een Mazda 3 met 60.000km op de teller gekocht. Zowel links als rechts was het deel waar de voorscherm overloopt in de dorpel kas en kas verrot. Formaatje gat waar je vuist in past. Mijn e30 uit 1983 had nog minder roest.
@SpeedGeek: heeft mijn vader ook gehad met zijn mazda 3 uit 2005. Auto was toen krap 5 jaar oud. Heeft hem veel geld gekost
@RRRobert: wanneer je de modellen na de facelift (volgens mij begin 2006) gaat het goed, heb zelfde een Mazda 6 uit 2006 die op steenslagpuntjes na roest vrij is, ook de dorpels en de wielkasten
Ford Mondeo ST220 is ook een leuke optie!
vreemd om de 159 bij de No-Go te zetten… dit smeekt om een heerlijke 159 met 1750TBi
@hans75: hij wil niet alleen héén en terug naar de garage rijden
@theblazerunner: is niet nodig, je kunt hem gewoon bij de garage laten staan!
@hans75: heb je die al voor 7k?
@reactief: Neen, eerder 12/13.000
Zoveel meer de moeite waard om een mooie vorige generatie (OG) 9-3 te pakken. Rij zelf een ‘00 aero. Uiterlijk veel unieker, achterlijk veel bagageruimte zeker de 5d, interieur veeel mooier, nog veel meer Saab. Plus ook achterlijk hard te tunen, zeker als je met Viggen spullen gaat werken.
Sorry maar geen van deze zou ik kiezen aangezien hij ook potentieel zoekt omte tunen. De enige slaaper hier tussen is de opel
De 2.0 TFSI uit de Jetta (MKV GTI motor) heeft geen problemen met olieschraapveren. Dat betreft de Audi modellen uit die bouwjaren, die hebben een andere motor code. De BWA motor is echt een sterke betrouwbare motor.
@techniekmeneer: Is wel echt een afschuwelijke auto, ik heb het ongeluk wel eens in zo’n ding te moeten rijden (je verzint het niet…). Vering/demping is helemaal kansloos, de DSG-bak kent alleen standje lethargisch of kill&attack, tractie bij lage snelheid op nat wegdek is te verwaarlozen, het stuurgevoel is nagenoeg afwezig en je bent de opperhertog van het onderstuur. Aan de positieve kant, je zit er best goed in, de stoelverwarming is top en hij wil goed van zijn plek in rechte lijn. Maar voor je plezier zo’n ding kopen…? Niet mijn soort plezier dan toch.
@willeme welke generatie VR-4 wil Jenger hebben?
Zo’n Legacy is wel erg gaaf. Helemaal als je de Blitzen uitvoering kan vinden. Of anders een Forester Sti
Waarom een S40 als je ook kunt kiezen voor een S60? Binnen het budget met nette km-standen en mooier dashboard. Sleept nog meer én wordt bovendien een klassieker.

@eklasse: omdat-ie niet stuurt maar vaart?
@BaRa: hij wilt tuningspotentie: kan hij setje andere veren kopen 😉
Om op het thema Volvo-vijfcilinder-met-turbo verder te gaan: is een Mondeo met die motor voor het budget te vinden? Dat is best een potentiële sleeper.
@vaakbenjetebang: alleen met een flinke kilometerstand denk ik
@jarnobakker: Dat zou kunnen, ik heb nog nooit naar zo’n Mondeo gezocht – maar als ik naar het rijtje auto’s hierboven kijk en de bijbehorende bouwjaren, zal een hoge kilometerstand toch vaak deel van het pakket zijn denk ik.
@vaakbenjetebang: Die blokken kun je (ondanks bovenstaande kroegpraat over 300 pk…) beter niet tunen. Zoek maar eens op “2.5T scheur blok”.
Als ik het goed heb zijn de meeste Saabs geleverd met F35 (vijfbak) en F40 (zesbak) versnellingsbakken. Ik weet niet zeker of de M32 ook is geleverd, maar er is in ieder geval keuze.
@yupyup: Klopt. De handbakken van Saab zijn Made in Gothenburg. Onverwoestbaar. De automaten zijn van GM/ Fiat, en hebben wel problemen…
@svenska_aeroplan_ab: second that. Blijf weg van een Saab met een automaat.
Voor dit budget: zoek een Volvo C70 T5 (of 850) met handbak (automaat is een stuk minder), als je ze al kan vinden. Met tuning zit 300pk erin en ga je van 100-200 in 12/13 tellen. Vanwege de voorwielaandrijving is het geen held vanuit stilstand maar al rollend ben je heer en meester.
Vergeet alles beneden de T5 en neem bv geen 2.4T. Dat blok is beduidend minder sterk.
Ik had een getunede C70 T5 met handbak van 1999 en dat was echt een heerlijk auto.
@t5power: lees net dat er ook een hond en kind mee moet, dan valt de C70 iig af:-)
@T5Power: 6 seconde rond kreeg ik hem op de gps naar de 100 met een goeie tuning (incl. Downpipe etc) en droog wegdek natuurlijk. Niet super snel maar gaat serieus gelijk op met een Golf R zonder Launchcontrol.
Jaguar X type 3.0. Rijdende gentleman’s club. Goed onderstel en niemand verwacht er van dat die er als een malle vandoor gaat
@drsjeroen: Goeie, maar zou dan zelf voor de S-type type R gaan. Net een tandje meer Jaguar en helemaal een subliem en goed uitgebalanceerd onderstel.
VOLVO 850R!!!!!
Forester 2.5xt, ik had een andere turbo op die van mij gezet met een remap en had 320pk aan de wielen. Ook nog een stuurhuis van een wrx sti erin gezet en hij stuurt ook ineens strak de rotonde over.
De impreza wrx is er ook in station uitvoering veel meer sleeper of een forester xt… prima sleeper.
Het idee van een sleeper is voor familie bezoek, boodschappen en vakantie is leuk. Maar het budget lijkt me simpelweg te klein. Zo koop je een niet bijster mooie auto met een motor/onderstel dat ook z’n beste tijd heeft gehad.
Waarom geen V70 classic 2.3 T5? In dat budget zijn er goede te vinden en de 2.3 motor is qua constructie sterker dan de 2.5 motor die in de S40 ligt. Daarbij is zon bedaagde station de ideale sleeper .
@tmenges: V70N met de uitzwaai motor,, 2.4 T5 (260pk). Die kan makkelijk over de 500pk draaien zonder aanpassingen in het blok👌🏼
Ik zou gaan voor een Caddillac CTS Sport Luxury. 200+ pk en een heel goed uitgebalanceerd onderstel. Wel iets groter en zwaarder dan de eisen wellicht.
Een bmw e46 330i met g-power compressor voldoet aan alle eisen .
Meestal in december hebben ze aanbiedingen op deze compressor en heb je hem voor relatief weinig geld
Volvo 850 r, als sedan voor een goede prijs zeker te vinden.

Anders een Jaguar Xtype , ken de prijzen niet in NL maar hier in het VK zijn die cheap as chips.
Outlander Turbo is voor dit geld ook wel te vinden.
Een Legacy 3.0R Spec B is ook niet gek! Generatie nieuwer dan die B4 en daardoor een stuk frisser. Mooi 6 cilinder boxer, handbak maar ook weer vrij zeldzaam.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).