Autoblog-advies: sleeper voor €6.000

Auteur: , 106 Reacties

Vandaag hebben we weer een leuke aanvraag!

Mito

Voor het advies van vandaag kregen wij een mailtje van Joost. Hij zit namelijk in dubio over zijn volgende auto. Als het aan Joost lag kwam er een Silvia (S15) of S2000 (AP1) voor de deur te staan, maar deze zijn net even te kostbaar in zowel gebruik als aanschaf. Op dit moment rijdt Joost in een Nissan Micra uit 1999. Hij is er erg blij mee, maar het is ondertussen tijd voor iets ruimers, luxers en sportievers.

Ondanks de beperkte kilometers die hij maakt, wil hij graag een diesel. Joost is zich er van bewust dat een diesel altijd duurder gaat uitvallen, maar hij vindt het een stuk prettiger rijden. Daarbij lijkt het Joost wel wat om de auto vervolgens (bij een respectabel bedrijf) te laten chiptunen. Zoals het Joost het zelf zegt: “beetje het diesel-sleeper idee”.

Zelf heeft hij al gekeken naar de Renault Twingo 1.5 dCi: inderdaad een goede optie. A-segmenters zijn verder namelijk erg lastig te vinden. Dus in het A-segment is de Twingo de beste keuze. Er is een 1.4 HDI van de Citroen C1 geweest, maar die zijn erg schaars (en sloom). Een segmentje hoger is de keuze uit dieselmodellen veel groter. Voordat wij beginnen met onze aanbevelingen: deze aanvraag klonk makkelijker dan dat deze aanvankelijk was. In Nederland is dit type auto namelijk bijna uitgestorven. Sinds de Polo BlueMotion en andere muesli-diesels zijn er nauwelijks varianten te vinden met een iets sterkere dieselmotor. Kies daarom bij voorbaat voor een viercilinder motor: dat scheelt een slok op de borrel qua geluid en trillingen. Vaak kan het ook lonen om even over de grens te kijken.

Zoals altijd, de tabel met de eisen en wensen:

Huidige /vorige auto's:Nissan Micra 1.0 '99
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€6.000 - €7.000
Jaarkilometrage:14.000
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Vervanging voor de Micra. Graag een diesel.
Gezinssamenstelling:2 Volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Niet echt. Zolang het er maar een beetje leuk uit ziet.
No-go modellen / merken:n.v.t.

Tot slot nog een kleine noot: tegenwoordig kun je overal terecht voor chiptuning. Het bedrijf dat het goedkoopste is of bovenaan staat op Google is niet automatisch de beste. Kijk daarom even op specifieke merksites wat de ervaringen zijn betreft tuning. Bij sommige auto’s zijn er namelijk specifieke punten waar rekening mee gehouden dient te worden.

Ford Fiesta 1.6 TDCI Trend
Laten we beginnen met de beste keuze, dat is namelijk deze Ford Fiesta. Waarom? De auto scoort op bijna alle vlakken bovengemiddeld goed. Fijn motortje, subliem onderstel en een gaaf uiterlijk. Het interieur is ok, het materiaal gebruik redelijk maar niet Koreaans: het kan er nog zeker mee door. Nadelen? In het budget moet je wel even zoeken. Verder zijn er wat kleine dingetjes die Wouter graag met je doorneemt in het aankoopadvies.

Fiasco

Seat Ibiza FR 1.9 TDI (6L)
De Seat Ibiza is de leuke Polo. Deze is in vele uitvoeringen geleverd, waaronder deze FR 1.9 TDI. De FR is de semi-sportieve uitvoering onder de Cupra. Met 130 pk kom je niets te kort, en met een simpel chipje gaat ie zo naar 170 pk. Het vebruik blijft dan ook nog eens binnen de perken. Match made in heaven? Nee. Het interieur is wel erg rudimentair en echt strak sturen doet het ook niet. Daarbij nagelt die ouwe turbodiesel er lustig op los. Maar zoek je de diesel met het meeste potentie zonder er direct op leeg te lopen: dit is hem. Casper vertelt in dit aankoopadvies waar je op moet letten bij het zoeken van een leuke Ibiza.

Ibitha

Alfa Romeo MiTo 1.6 JTD (955)
De MiTo typisch zo’n auto die veel verkocht in Europa, maar niet bij ons. En masse ging het Nederlandse volk voor de 1.3 JTD, want geen wegenbelasting en veertien procent bijtelling. Maar ook een zeer beperkt vermogen en navenante prestaties, zelfs een Citroën was sneller. De 1.6 diesel is een stuk sneller, maar in Nederland lastig te vinden. Technisch is de auto verder gelijk aan de Fiat Grande Punto. Misschien ook een leuke optie. Uiteraard hebben we ook van de MiTo een aankoopadvies.

MiTo

Opel Corsa 1.7 CDTI (D)
Nog een auto die zijn basis deelt met de Mito is de Opel Corsa. Het zal wel een tijdloos platform was, want zowel de Corsa als de MiTo en Punto zijn nog altijd nieuw leverbaar. Officieel is de huidige Corsa een andere generatie, maar de basis is nog altijd gelijk. Voor de Opel Corsa geldt hetzelfde: in NL vind je alleen maar EcoFLEX uitvoeringen met koffiemolen in het vooronder. In Duitsland vind je diverse 1.7 CDTI’s in het budget. Daar komen nog wel altijd wat kosten bij om de auto te importeren: houd daar rekening mee. Eenmaal op gele platen heb je een zeer vlotte Corsa die spaarzaam is met brandstof. Nice. Ook nice is het aankoopadvies: aanschouw het hier.

Corsa

Citroen C2 1.6 HDI 
De snelle Saxo’s waren in de jaren ’90 mega populair. Iedereen van 20 jaar oud had er wel eentje om een boom gevouwen. De opvolger is overduidelijk minder succesvol geweest, maar geheel terecht is dat niet. Qua veiligheid ga je er enorm op vooruit: ditmaal ben jij niet de crashzone. Van de C2 waren er ook snelle versie (VTR en VTS) en deze zijn er ook als diesel geweest. In Duitsland kom je ze af en toe tegen. Het zijn erg fijne autootjes: lekker compleet en de motor weet met gemak raad met de C2.

C2

Peugeot 207 1.6 HDiF XS
Typisch zo’n auto waarbij de uitvoering meer de doorslag geeft in plaats van de auto zelf. De 207 RC was niet de maatstaf maar de diesels waren altijd wel fijn. De 1.6 HDI is dezelfde als in de Citroen C2. De 207 is iets minder snel dan de C2 vanwege het iets hogere gewicht, maar is nog altijd vlot zat. In XS uitvoering heb je ook echt een leuke auto: dikke bumpers, mooie wielen en gave sportstoelen. Helemaal perfect zijn ze niet, er zijn wat aandachtspunten. En die check je hier.

207

Mazda 2 1.6 D (DE)
Dat ze deze uberhaupt nog maken in Hiroshima. De Mazda 2 komt al te weinig voor (onterecht) en een diesel is al helemaal flink zeldzaam. De auto deelt veel techniek met de Ford Fiesta. Dus ook de Mazda 2 is een uitermate fijn wagentje om te rijden. Interieur is een stapje minder volwassen, maar het steekt degelijk in elkaar. Typisch zo’n auto waar je gewoon heel blij van wordt. De Mazda 2 heeft de naam iets betrouwbaarder te zijn dan de Ford Fiesta, maar aangezien de motor krek eender is, raden we aan ook de punten van de Fiesta mee te nemen.

Mazda

Yolo: Jaguar S-Type 2.7D
Ok. Qua gewicht zit je iets aan de hoge kant. Ditzelfde kan voor onderhoudsrekeningen geleden. Vandaar Yolo. De motor is een pareltje: een zeer soepele V6 diesel met twee turbo’s die je prima op koppel kunt rijden. Het Mk2 retromodel is een beetje oubellig, dus niemand verwacht dat je met 230 km/u aan komt zetten. Aangezien niet iedereen staat te wachten op een grote Jag met dieselmotor, worden ze voor dumpprijzen te koop gezet. Voor 6-7 mille heb je een heel keurig exemplaar. Uiteraard wel even kijken naar het aankoopadvies.

Jaag

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



106 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
De Jaguar uiteraard, gewoon doen.
@sketcher: en anders een E39 530d. Met andere verstuivers en turbodruk is daar circa 245pk of meer (Alpina deed 245pk in de D10) uit te halen t.o.v. de 193 oorspronkelijke.
@e1000bmw523i: Ik dacht zelf ook al aan de e39 530d, en anders een 525d. Prima motoren met een heerlijke bak koppel en het rijdt absoluut fantastisch, veel beter dan zo’n kleine auto. Voor 6.000 euro kun je wel redelijke exemplaren vinden. Het nadeel is natuurlijk wel dat onderhoudskosten wat hoger gaan uitvallen, en steeds kleine stukken rijden vindt ie niet zo leuk. Al is dat laatste natuurlijk wel bekend bij diesels.

Klein puntje is wel dat je er in Duitsland de milieuzones niet meer mee in komt, in Nederland is dat nu ook eigenlijk al een probleem.
@germancarsftw: 525d is rationeel gezien de beste keuze (of zelfs 520d) maar 530d met handbak is wel heel fijn. Voor 6k kun je een bijna nieuwe met rond de 150k km wel vinden. Milieuzones hoef je als nederlander niet zo bang voor te zijn als je er niet heel vaak komt: pakkans is klein en boetes zijn laag
@e1000bmw523i: Dan liever de 330D, een stukje lichter.
@sketcher: Als je de Jaguar neemt, zal de blijvende olieplek op de oprit je eraan blijven herinneren dat je er ooit eentje gehad hebt…
@mrniesoe: Is dat PSA blok dan zo’n druipert?
Volgens mij heeft de advies vrager nog nooit een benzine auto gereden, want als er iets is dat *edit* slecht/beroerd/onprettig/vervelend *edit* rijdt is het wel zon eco diesel karretje :P.
@ponnie: niet mee eens, ik vind zelf diesel ook erg prettig rijden. Lekker schakellui. En ja, ik rijd ook benzine. Huidige auto is benzine, maar ik verlang terug naar de diesel..
@camber24: hangt van je motor af. Lekker luie Amerikaan en je hoeft nooit meer te schakelen. Al hoeft dat met moderne auto’s ook al niet meer want automaat.
@peug206: ik heb nu ook een automaat. Maar dan nog. Dat onderin sleuren van die diesel vind ik gewoon heerlijk.
@camber24: vooral dat, onderin is een diesel vaak veel sterker, wat ‘m veel makkelijker te rijden maakt. Snap het wel, maar een iets fellere benzine is zeker niet minder leuk!
@ponnie: met een 4 cill. diesel is niks mis en die worden dan ook aanbevolen door @willeme . Er rijdt weinig beroerder dan zo’n vibrerend en krachtloos bluemotion torretje natuurlijk, dat ben ik met je eens.
Ik heb zelf ook lange tijd voor een autootje in deze categorie gezocht. Ik kwam ook telkens uit bij de Fiësta of de Punto. Vooral die laatste spreekt me het meest aan.

Maar uit dit rijtje: De Fiësta of de Mito. De laatste is een tikje vrouwelijk, maar toch vind ik hem schitterend.
@berlinetta: ik mis de punto ook als alternatief. Vooral de 1.9jtd 16v is een beul van n motor, ontzettend veel lol mee gehad bij de proefrit. 130pk, te chippen naar 170pk. Met recht een sleeper, lijkt op 13 in een dozijn punto, maar stiekem bijna net zo snel als de abarth.

Overigens heb ik uiteindelijk zelf de 1.3jtd gereden in de 90pk uitvoering. Die kon, itt de 70 en 75pk versies, dankzij de hybride turbo naar 110pk worden gechipt. Ook niet slecht, mooie loop, wel een vrij groot turbogat.
@dondeboer: ja! Geweldig ding niemand die het verwacht (alleen is de punto 130pk de oersterke 8v motor)
Zeer goede wegligging ook.
@dondeboer: en BTW als je dan toch laat chippen, laat dan ook in één keer de EGR dichtzetten een dat ” turbogat” is ook weg
In dit rijtje echt voor de Ford gaan. De diesel is wel een beetje lui, maar zelfs op 14 inch bandjes hoekt dat ding nog heerlijk. Tevens schakelt de Ford als de beste.
Chippen is mogelijk maar een ander onderblok is dan raadzaam heb ik me laten vertellen.

De Mazda 2 is ook leuk en ook nog eens vrij zeldzaam in Nederland. Deze is echter wel erg hard geveerd.

De MiTo is overigens ook gewoon goed, ook lekker sportief.

Echter, als ik eerlijk moet zijn, je kunt ze allemaal geen sleepers noemen, want hard gaat het gewoon nooit…
@87sandyd: die fiesta is dus met een chipje zo op de 125pk te krijgen. Geloof mij maar dat dat dan een vlot karretje is hoor. Ze zitten standaard trouwens rond de 80 tot 85 pk volgens de bank.
Ik kan dit rijtje hierboven nou niet echt sleepers noemen, als ik aan sleepers denk denk ik eerder aan een Volvo v70 R of iets in die richting, en trouwens die kan je ook voor dit budget vinden!! Dat zou Dan ook gelijk mijn keuZe zijn!
@v60polestar: maar zijn dat auto’s die relatief duur zijn in onderhoud of?
@jamesbond007: het zal wel ietsjes duurder zijn dan wat hierboven staat, maar het valt opZich nog wel mee!
@v60polestar: Grapjas. Een V70 R kan zich qua onderhoudskosten met gemak meten met een 5-serie/E-klasse/A6. Twee jaar onderhoud staat gelijk aan het kopen van een willekeurige bovengenoemde auto…
@v60polestar: s60 D5 2.4!!
Twingo diesel is leuk. Motor komt uit de megane en is licht teruggetuned. Rijd erg volwassen voor het formaat en met chippen naar 115 pk rijdt je menigeen gti er wel uit. Heb 3 jaar gereden met zo’n ding en veel lol gehad.
Fiesta voor mij
Uit bovenstaande adviezen zal ik gaan voor de MiTo, net zoals op de foto liefst in het rood. Blijft een mooi wagentje, leuk design en ik vind het interieur net wat mooier dan de andere bovengenoemde modellen.

Maar goed, zelf zou ik gaan voor een Seat Leon of Golf V diesel. Niet perse een fanatieke VAG-man, maar heb een Golf 1.9TDI, Leon 2.0TDI 140PK en daarna de 2.0TDI 170PK FR gereden en nooit problemen gehad. Vooral de Leon heb ik altijd nog een zwak voor gehad. Misschien zoiets als deze: http://www.segerink-wolbers.nl/occasions/seat/leon/seat_leon_1_9_tdi_sportstyle_airco_lm_velgen_elekt_pakket-1487874.html

O.T: Mijn Seat Leon destijds: http://www.autojunk.nl/2011/12/seat-leon-2-0-tdi-fr
@roberto: mooie auto die Leon! Niet vaak zo gezien.
@JamesBond007: Thnxs! Het is al weer 5 jaar geleden dat ik hem heb verkocht, maar zou hem zo weer terug willen nemen! ;-) 170PK onder de voeten, heerlijk sportief onderstel en heerlijke kuipstoelen! Alleen het interieur mocht wat spannender.
@roberto: Seat Leon is ook een goed advies. En die zie je ook niet al te vaak in mooie uitvoeringen.
Beetje vreemd dat de Polo wordt afgeserveerd. Pak een willekeurige 1.9TDI en je pept deze met wat ingrepen eenvoudig naar 170PK. Dan beer je lekker mee op de snelweg.
@Maarten123: inderdaad. Ik rij momenteel een Ibiza 6L Cupra TDI. 160 pk af fabriek. Niet echt een sleeper maar er is weinig vergelijkbaars te vinden in dit segment. Erg leuk rijden met een vriendelijk verbruik!
@Maarten123: das gvd hoe ’t zit mjong. Betaalbaar lekker meeknallen met zo’n gechipte tdi. Jarenlang gedaan. Een 110pk asv. 160d km gelopen. Dat werden er bijna 150 icm 320nm. Nog nooit zo lang zoveel plezier gehad van een auto.
Of een alfa romeo 147 1.9 JTD.

Je kunt het beste exemplaar kiezen met dit budget.
@dirkiii: Ook een top optie inderdaad, en die diesels zijn beresterk. Wel voor een 1.9jtdm gaan dan, die kunnen met een simpele chip al over de 170pk.
@trustmeiamanengineer: JTDm 16v zul je bedoelen denk ik, de standaard 120 pk JTDm haalt niet eenvoudig 170pk.
@noudjuh: nee want dan slipt de koppeling door. Spreek uit ondervinding…
@noudjuh: jep inderdaad de 16v. Ik dacht eigenlijk dat alleen de sterkste een ‘m’ achter JTD had, maar blijkbaar is er na de laatste facelift ook een 120pk JTDm gekomen ja.
@dirkiii: Heb ik n paar maanden geleden ook gedaan, €5500 108k op de teller. Mooi kleurtje, 1e eigenaar, vlot genoeg en zuinig zat (tussen 4,7 en 5,2l).

Met n mooi interieur en onderhoudshistorie, vaak een stuk luxer dan bovengenoemde kleintjes en niet zo veel zwaarder met 1285 kg. De oude Skoda Fabia RS van mn pa was 50kg lichter.

Misschien ook een goede zeldzame optie trouwens?
Ibiza pakken: langs VVT in Marum voor een stage 2 of stage 3 tuningpakket en je hebt meer koppel dan een E92 M3.
Van de Ibiza was er ook een TDI 130 pk Sport, naast de FR. Die ziet er helemáál stock uit!

Check de link: http://www.autoscout24.ch/4145505
@Jochempie: Sorry, link werkt niet, nu nog een keer: http://www.autoscout24.ch/4145505
@Jochempie: en ook nog eens gekieteld door ABT. Heerlijk!
@misterdrogba: Niemand die 155 pk in die Ibi verwacht, eerder 60! :D
Ik heb ook regelmatig gedroomd over een Fiat Grande Punto of MiTo met de 1.6 jtd, is makkelijk over de 150pk te krijgen en lekker zuinig. Maar inderdaad heel lastig te krijgen hier. De Grande Punto is trouwens ook nog met de 1.9 jtd geleverd.
In het geval van een MiTo of Punto in ieder geval naar Squadra Tuning gaan voor de chip. Dé FCA tunings boer in Nederland.
Wat is het autoblog advies voor chiptuning per merk? Volkswagen heeft JD tuning, Alfa Squadra. Ed. Ben nieuwsgierig waar jullie een Ford mondeo 2.0tdci (2012) naartoe zouden brengen?
@jpoers: Ik denk dat ik voor een Ford naar Rica zou gaan.
@Jochempie: en waarom Rica?
@jpoers: Doet volgens mij al jaren de Fords en Volvo’s van de plisie.. Volgens mij hebben ze wel een degelijke reputatie.
@Jochempie: kijk dat hoor ik graag. Juist die ervaring. Als je op Google chiptuning inramt krijg je de mooiste websites alleen vertellen die niet genoeg. Of het ook betrouwbaar is. En Denhaag is goed aan te rijden. (Vlissingen) Bedankt!!
@jpoers: Ik weet niet of het interessant voor je is, maar de Mondeo was er ook met een 2.2 TDCI.. Maar goed, dat betekent inderdaad wel de auto inruilen. Dan is chippen van een 2.0 nog wel een aardige optie.
@Jochempie: de 2.0tdci is al slecht te vinden in Nederland heb daarom eentje uit België geïmporteerd met wat leuke opties. Helaas went vermogen en iets extra’s zou leuk zijn. Mits het allemaal bij normaal gebruik wel heel blijft.
@jpoers: Maar het belangrijkste is dat je een chip op maat laat maken. Dat kost meer dan de software simpelweg vervangen, maar bij een chip op maat gaan ze op de rollenbank de software voor jouw auto optimaliseren, zodat ‘ie niet alleen meer vermogen levert, maar ook een vloeiende krachtafgifte heeft, en de kracht over het hele toerenspectrum beter aan te spreken is. Elke motor is anders, dus een kant-en-klaar chip heeft vaak niet het optimale resultaat.
Als het dan toch een diesel moet zijn zou ik niet gaan kijken naar van die kleine wagens. Gewoon een dikke e39 530d of een Mercedes E 270 CDI. Sublieme reisauto’s en name die laatste schijnt echt rotsvast te zijn qua betrouwbaarheid, vandaar dat er nog steeds veel taxi’s rondrijden met die motor erin. Tuurlijk, je betaalt er een flinke mep aan wegenbelasting voor, en het onderhoud valt wat duurder uit, maar daar krijg je wel een sublieme rijervaring voor terug. Ik zou zeker eens kijken of het in je financiële plaatje past!
@germancarsftw: ik heb de E270 cdi W211 en ik ben het met je eens, hij heeft standaard 400 maar wordt nog gechipt?
@riborg: standaard 400 wat? Halve paarden?
@marinepower: we hebben het over diesel toch? Dus dan gaat het over nm..
Ik zou gewoon voor een Punto of MiTo gaan, van al de rest moet ik spontaan geeuwen..
@misterdrogba: Dat is de bedoeling in dit geval ook.
@Jochempie: you got me there.
Corsa en MiTo zelfde basis? Welk huwelijk heb ik tussen Opel en Fiat gemist?
@stfu: Opel deelde veel meer met Fiat. Opel gebruik de jtd diesels al zeker 10 jaar en Fiat gebruikte de benzine motoren voor de 159 en croma. onderstel van de corsa werd samen ontwikkeld met Fiat in 2005. en zo deelde ze wel meer platformen . is nu verleden tijd
@stfu:
1.3 jtd
1.9 jtd 8v en 16v
1.8 en 2.2 benzine
Opel signum , fiat croma , Saab bls en (deels) alfa 159.
Fiat punto, Opel corsa, alfa mito…

Redelijk langdurig huwelijk dus. Waar fiat toch wel met heel wat centen is vertrokken na de scheiding
niet verwacht dat je al voor 6k een mito kunt aanschaffen.
Ik zou geen diesel adviseren; zeker niet met dit kilometrage. Zoek een benzine auto met turbo en breng m langs een chippert.
Bijvoorbeeld een Saab 9-3 2.0t of Volvo s/v40 2.0t.
Die Ibiza is de beste keuze. Alleen rijd je dan wel met een ouder model. Ook hebben de meeste FR TDI een behoorlijke boodschap gedaan.
@dutchdriftking: laten we het maar op de vrijheid van meningsuiting houden.
Volvo S40 of v50 D5
Toyota Auris 2.2 D-4D
14.000 km per jaar. De Jaguar S-type Diesel valt al gelijk af.

Ten eerste omdat de Diesel bij dit jaarkilometrage nauwelijks voordeliger is dan de 3.0 liter V6. Ten tweede omdat de V6 benzine veel beter bij de Jag past dan de diesel. De V8 is nog mooier, maar die is ook wat duurder om te rijden.

Zelf heb ik zo’n 3.0 liter V6 en het zijn prima auto’s. De motor is ijzersterk, zowel qua vermogen als levensduur.

De automaat van de eerste generatie is wel wat gevoelig, maar als je daar problemen mee krijgt zit dat vaak in de veertjes die in de oliekanaaltjes van het brein de afsluiters dichtduwen. Én dat kan tegen relatief lage kosten gemaakt worden. Bij de mijne was ik voor €500,- klaar.

Voor de rest zijn het prima auto’s. Een paar aandachtspunten zoals de bobines, achterwielophanging en de kachelklep en dat is het wel zo’n beetje.

Enige kanttekening is dat als er wat kapot gaat de knip iets verder open moet. Onderdelen zijn aardig aan de prijs. En je moet vooral niet naar de dealer gaan, een specialist is niet alleen goedkoper, maar vaak ook kundiger.

En die specialist zoek je voordat je naar een auto op zoek gaat. Die kan je nog wat adviezen geven waar je op moet letten. En uiteraard laat je daar een aankoopkeuring doen. Het mooie is dat je zo’n S-type in behoorlijk goede staat al voor zo’n 3-4 duizend euro koopt. Stel dat er dan nog wat dingetjes zijn heb je met een budget van €6000 genoeg over om de wagen weer tiptop in orde te laten maken.

Maar puur rationeel gezien is een compacte Diesel natuurlijk de betere keuze.
Tijdje met die 207 gereden. De 1.6 HDI. Ga voor de 90 PK versie. De 120 PK schijnt slechter te zijn (weet niet of het waar is). Is echter geen snelheidsduivel of bochtenridder. In dit geval zou ik voor de hierboven genoemde Punto gaan. Als je de sleeper wilt (met chip dan he). MiTo vind ik de mooiere keuze. Eleganter.
Polo heb ik een bloedhekel aan. Interieur uit een kliko, en zwaar ondergemotoriseerd.
altijd yolo
De Mito vind ik het leukst uit het rijtje. Kan je ook leuk optisch tunen.
Je moet van het model houden maar ik zou zeggen een Volvo s60 D5 ?? standaard 163pk/340nm en met chip kan je kiezen uit 185/205/225 PK!!! en bij de euro 4 motoren is 240pk zelfs te doen.
rij er zelf een (mn 3e welteverstaan)
gooi je er van die standaard wieldoppen op nou dan heb je wel een leuke sleeper hoor
De mito is echt een bommetje
@hooismans: Nou nee niet echt, met chip een beetje vlot te krijgen, maar origineel gewoon een traag ding.
Lekkere A6 3.0 TDi Quattro. Als de belasting dan te veel gaat leiden fftjes kijken bij een A3 2.0 tdi’tje
Dit zijn toch allemaal standaard autootjes voor de gewone burger ? Of wordt hier sleeper bedoelt als in slaap vallen?
@blo3to3t: Je was me voor… lees ik nu. ? Twee zielen, één gedachte.
Ik reed zelf in een Punto Evo 1.3 JTD, na een maand ingeruild op de MiTo 1.6 JTDm. Beresterke motor, helemaal na een chipkuurtje! Na een half jaar de 1.6 eruit gehaald en een 2.0 JTDm erin gelegd, rij nu met 200PK en 430 Nm rond in mijn MiTo. Dan is het pas een sleeper ;). Kijk voor meer info op: http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/196/auto/258.html of https://youtu.be/EScdiGbSjvo
@kosterific: 200 pk is jouw idee van een sleeper ? Beetje leasetrut rijdt je al zoek. Knap dat je het omgebouwd hebt Enzo hoor, en het zal ongetwijfeld strak rijden.
@blo3to3t: het is iig al meer sleeper dan wat hierboven staat ;)
@kosterific: Geweldig man, tof dat je dat gedaan hebt. Wat heb je buiten de motor nog meer gedaan om dat vermogen te verwerken? En heb je nu niet heel veel onderstuur?
@gop1: bedankt voor het compliment! Binnenkort ook een andere turbo, ik hoop 250pk te halen. Onderstel heeft overal powerflex sinds kort, en een extra stabilisatorstang aan de achterzijde. Onderstuur valt mee, torque steer kan af en toe pittig zijn. Maar erg leuk om mee te rijden!
@kosterific: Ik zag in het filmpje van AutoWeek ook dat je nog rijdt met de originele versnellingsbak, die max 320 Nm aankan, gaat dat dan nog steeds goed met die extra vermogensupgrade?
Heb zelf een ibiza fr.
Gechipt tot 170 pk 400 nm
Loopt echt als een trein
@sjembek: idd, een ibiza/leon fr tdi, ik rij zelf in die laatste met kleine 200pk, rij je alle bovengenoemde auto’s mee zoek (niet dat het moeilijk is, vind ze nou niet echt ‘sleepers’ op de ibiza na)
Absoluut de Mito. Ik heb nu mijn 2de Mito QV line full option in Alfa Rosso Water en het is elke keer een feest om in mijn kleine wagentje te stappen.
Beetje rare adviezen als je het aan mij vraagt, vooral gezien hij graag wat sleeper-achtigs had. Zelf zou ik eens richting onderstaande gaan kijken:

-Ibiza/Golf/A3 met 1.9TDI
-E46 320/330d
-E39 530d

Zijn allemaal wel leuke vermogens uit te halen voor een leuk bedrag en er zijn nette exemplaren binnen budget te vinden. Zit (standaard) ook wat meer vermogen in dan de auto’s uit het advies.
@x3ro: de aanvrager wilde een lichte auto, het liefst uit A-segment of B-segment.

De opties die jij geeft zijn allemaal C- of D-segment auto’s. Op de Ibiza na. In die staat er gewoon in ;).
Ik zou ook echt geen diesel nemen. Ik zou zeggen: neem op zijn minst een proefrit in een clio rs of een fiesta st, of wellicht een rechtsgestuurde civic type r ep3, en kijk dan of je nog steeds een diesel wilt?
@retsok: Waarom niet in de praktijk; als je veel snelweg rijdt, is het heerlijk koppel-surfen hoor. En stukken goedkoper bij de pomp; zeker als je een zware rechtervoet heeft. Klinkt misschien als een tractor, maar beter dan zo’n 1.2 muesli torrentje die na 100K ook in de soep liggen, of een 1.4T waar de Turbo elke 100K vervangen moet worden. Natuurlijk rijden we het liefst allemaal een 5.7L V8, maar goed, dan moet je eerst de loterij winnen of je vriendin verhuren ofzo …

On-topic: Bijna al die autootjes zijn helemaal NIET snel; op de Ibiza FR TDI na; dat ding is met 170pk echt een monster. En zoveel koppel dat als je achterkant uitbreekt, je alleen maar op het gas hoeft om de boel weer recht te trekken. Hard de bocht is is natuurlijk wat anders :)

Een alternatief is misschien een Seat Leon Mk1 TDI FR (het eerste model dus), is eigenlijk een Golf 4 met A3 interieur en 150pk en voor weinig tot ~185 probleemloze pks te chippen. Had 10 jaar geleden zo’n ding, zonder batches of idiote velgen en met subtiele bodykit. Was natuurlijk geen echte sleeper, maar werd altijd gruwelijk onderschat; tussensprints waren beestachtig met 430+ NM (ja, dat was toen erg veel) en zeker een beschaafde bak met veel mooier interieur dan de Ibiza (of Golf 4 zelf) …
@dawwg: wat bedoel je met : zoveel koppel dat je achterkant uitbreekt?
159?
Zelf heb ik de Mito als dagelijks vervoer, 1.3JTDm, met chiptuning. Traag? Dat valt heel erg mee in de praktijk. Heerlijk autootje, 1 op 20 bovendien.
Aaah, de befaamde en nagenoeg niet bestaande A-segment diesels, en de in potentie heel vette B-segment powerdiesels.
Hieronder nog mijn kopje thee:

Toyota iQ D-4D 1.4 is niet een strepentrekker, maar met een chip naar de 90pk, en dat op een gewicht van iets van +- 930kg gaat dat best prima. Lekker handzaam ook.

Zijn tegenhanger de Smart 0.8cdi was er zelfs als Cabrio. Met een chipje op 75pk geen krachtpatser, maar weegt ook maar weinig. Had ik al gezegd dat hij er als cabrio is?

Dan nog voor de Italianen onder ons de 500 cabrio. Met chip op 95pk, en gewicht op 1050kg absoluut niet om over naar huis te schrijven. Echter, volgens alle dames op het werk hier zou iedereen zo’n auto moeten willen.

Als laatste mogelijkheid dr Mini Cooper Diesel. De potentere varianten en met een chippie best een lekker bakje wat fantastisch stuurt. Al denk ik wel dat je budget je parten zal spelen.
Als je voor 6k een goede Mito kan vinden doe je het goed. Ik heb eerder dit jaar wat meer neer moeten leggen voor mijn Mito. Nog altijd erg blij mee. Naast de sprekende buitenkant, ben ik vooral ook blij met de ruime/lage zit als bestuurder. Daarbij is het leren interieur ook erg mooi. Dit is in veel andere auto’s in deze klasse een stuk minder goed voor elkaar. (bijv. een Polo of Fiesta)
E46 330d?
Zoek een turbo benzine, heeft wel koppel onderin, heeft wel vermogen bovenin, is beter voor het milieu, en mogelijk ook interessanter qua taksen / belastingen…
@willeme: Ter info: de term “sleeper” betekent niet “slaapverwekkend”… wat een suffe karren!

Maar goed, dat ligt ook een beetje aan de opdracht want de eerste boeiende dieselgestookte personenauto moet natuurlijk nog bedacht worden – en ja, de C111 etc. ken ik al.
@benzinehoofd: een m550d vind in heel indrukwekkend
Seat Ibiza Cupra D!

1.9 TDI en standaard 160PK, na een chip rond de 200PK.
Ibiza is zeker een fijn torretje. Mocht je voor een ibiza gaan, raad ik absoluut het 130 pk (1.9tDI) ASZ blok aan. Super sterk blok, vrijwel onverwoestbaar. Het is wel “maar” een 8 klepper. Standaard heeft dit blok iets van 310 NM koppel, met een chipje heeft deze iets van 170 pk en 420 NM koppel. Mocht een snelle diesel je keuze zijn, dan is dit in principe een aanrader, maar je moet wel rekening houden met:

– Imago (face it: het zijn gewone wijven karretjes)
– banden (wellicht het allergrootste nadeel. Ofwel ze cuppen bijzonder snel of het godsvermogen koppel trekt je banden uit elkaar. In de lichtste zin van het woord is het een asfaltvreter.
– Stug (zoals met elke auto, kleiner dan een sedan en of station, blijven gewoon stuiterballetjes)
– Snelheid (is op lange stukken geweldig, maar met deze auto moet je geen bochtenridder zijn)

Affijn, nog een aanvulling op de voordelen van deze auto is het schakelluie karakter. Mede door de 6e versnelling, heb je vrij grote verhoudingen. Dit rijdt relax. Doet je een beetje denken aan ibiza ;)

Disclaimer: Bovenstaande informatie staat met betrekking tot een Seat ibiza FR 1.9 tDI 130 pk 320 nm van het jaar 2002.
330D van na de facelift, van 204pk naar +-250pk met chipje

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).