Autoblog advies: spotgoedkope, betrouwbare sedan

Auteur: , 87 Reacties

Wat is er te vinden in de koopjeshoek? En is het nog wat?

Mazda 6 '03

Vandaag gaan we op zoek naar een auto voor de lange afstanden. De aanvraag komt van Autoblog-lezer Ruud. Hij woont momenteel in het schitterende Leiden. Omdat het verkeer in de Randstad altijd verstopt is, verplaatst hij zich per spoor door de omgeving. Alle korte afstanden kunnen gedaan worden met de fiets of het OV.

Ruud is op dit moment aan het sparen voor een huis. Daarom is zijn budget zeer beperkt: ongeveer 2.000 euro wil hij aftikken. Ruud twijfelt of je daar wel ‘iets’ van kan kopen? Of moet hij iets meer geld uitgeven voor een kleinere, zuinigere, maar ook duurdere auto? Want een auto voor 2 mille klinkt leuk, maar als je eerste beurt óók twee mille is, schiet je de facto niets op. Daarom eerst een drietal tips voor het shoppen.

Twijfel tussen groot of klein?
Het is eigenlijk heel simpel. Een Colt van 4.000 euro is een betere keuze dan een grotere en oudere auto van 2.000 euro. Bij de Colt zul je nog wat gaan afschrijven, maar met een auto van 2.000 euro moet je er niet raar van opkijken dat je kosten gaat maken. Het is gewoon duurder, tenzij je geluk hebt. Daarentegen heb je wel ‘meer’ auto. Een D-segment auto rijdt op de snelweg veel prettiger dan een B-segmenter. Het is niet anders.

Japanse Betrouwbaarheid?
Een ander dingetje: Japans is vaak betrouwbaarder, maar dat hoeft in deze prijsklasse zeker niet het geval te zijn. Onderhoud is zeer belangrijk. Controleer dan ook de boekjes en in hoeverre alles is bijgehouden. Nog een dingetje om op te letten is roest. Japanse auto’s kunnen weliswaar zeer betrouwbaar zijn, maar roest hadden ze vroeger nog niet echt goed onder de knie. Het lijken wel Mercedessen uit dezelfde periode: de motoren zijn ijzersterk, maar ze rotten onder je weg. Een exemplaar dat altijd binnen heeft gestaan, heeft er doorgaans minder last van.

Kijk eens bij een particulier!
Uiteraard kun je gaan kijken wat de handel heeft staan. Ga niet het hele land doorcrossen om te kijken. Dat is met dit budget onzin, het kost alleen maar meer benzine. Kijk anders even naar wat particulieren aanbieden. Die zetten hun auto nog weleens te koop, nadat ze een zeer laag bod hebben gekregen. Particulier is het net even lastiger verkopen. Uiteraard heb je geen garanties bij een particulier, maar die heb je ook niet bij okazie-paleizen die in dit prijssegment handelen.

Hieronder de wensen en eisen van Ruud, in een tabel:



Huidige /vorige auto's:Op dit moment geen.
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:2.000 euro
Jaarkilometrage:20.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Werk, familie en vrijheid.
Gezinssamenstelling:2 Volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Mazda 626
No-go modellen / merken:Auto's die níet Japans zijn

Wat mis je door de no-go: natuurlijk een enorme hoop auto’s. De shortlist aan auto’s die buiten de boot vallen is groter dan de modellen die wel in aanmerking komen. In het budget is herkomst niet altijd zaligmakend, maar de staat wel. Ga op zoek naar de meest oubollige Peugeot 406 die je kunt vinden. Gewoon een 1.8 16v, het liefst een hele late XT Premium: dan heb je velours bekleding, wieldoppen en een prima radiootje. Bij voorkeur eentje in het beige, origineel Nederlands met zo min mogelijk eigenaren. Het zijn fantastische reisauto’s. De laatste serie (2002 – 2004) was ook nog eens verrassend betrouwbaar. Aangezien niemand er eentje zoekt, kun je ze voor belachelijk scherpe prijzen overnemen.

Peugeot 406

Honda Accord 1.8i LS (CH)

€ 1.750
2002
165.000 km

Misschien wel de fijnste auto in deze periode was de Europese Honda Accord. De auto was echter zo anoniem vormgegeven dat iedereen het vergeten is. Het is een muisgrijze auto, maar in technisch opzicht was het een pareltje. De motor loopt zo soepel als een naaimachine. Heel veel kracht is er met deze 1.8 niet voorhanden, het vermogen en koppel komen relatief laat vrij. Het interieur is typisch Japans: zeer verzorgd en slaapverwekkend. In het budget zijn er enkele postfacelift exemplaren te verkrijgen.

Honda Accord (CH)

Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
€ 1.900
2003
140.000 km

In deze klasse had Mitsubishi destijds twee aanbiedingen. De werkelijk schitterende Galant en de heel erg Hollandse Carisma. De Carisma is de halfzus van de Volvo S40. In vergelijking met de Galant is de Carisma een stukje zuiniger, lichter en minder comfortabel. Daar staat tegenover dat je voor 2.000 euro kunt kiezen uit zeer fraaie exemplaren. De auto is niet alleen in Nederland gebouwd, maar kende ook een heel Hollandse campagne. Het is een rijdend bord boerenkool met worst. Precies wat je nodig hebt, maar meer ook niet. Lekker, toch?

Mitsubishi Carisma

Nissan Primera 1.8 Elegance (P11)
€ 1.450
2002
120.000 km

Eigenlijk kunnen we de tekst van de Honda Accord knippen en hier plakken. Ook deze auto is anoniem, doch zeer goed. Qua onderstel was dit de top in zijn klasse, samen met de Alfa 156, Ford Mondeo en Peugeot 406. De Primera voelt een tikkeltje minder hoogwaardig aan qua interieur: het is allemaal vrij grof en grijs. De 1.8 Elegance is niet spannend, maar verstandig. Een 2.0 Sport is leuker, maar verbruikt iets meer. Maak niet de fout door een jongere Primera te kiezen, die waren aanzienlijk minder betrouwbaar en rijden minder goed.

Nissan Primera

Mazda 6 1.8i Exclusive
€ 1.995
2002
145.000 km

Ruud gaf aan te willen kijken voor een Mazda 626. Ondanks dat dat hele verstandige auto’s zijn, is het misschien wel een stapje té saai. Zeker omdat de Mazda 6 ook te vinden is in het budget. Qua betrouwbaarheid scheelt het niet veel. Echter, de reden om voor de 6 te gaan in plaats van de 626 zijn de rijeigenschappen. Dit is een zeer prettig sturende auto, ook naar moderne maatstaven. Die 1.8i motor is absoluut niet spannend en de ‘alcantara’ bekleding wordt slecht oud, maar dan hebben we de nadelen wel gehad.

Mazda 6

Toyota Corolla 1.6 Linea Luna
€ 1.999
1998
155.000 km

Voor wie het niet wist: tweedehands Toyota’s zijn duur. In dit rijtje zou je een 2001-2002 Avensis verwachten met niet al te veel kilometers. Fout. Met dit budget moet je kijken naar Carina E’s, als de km-stand niet te hoog mag zijn, anders heb je Avenissen uit 2000 met 4 ton op de klok. Een half maatje kleiner is de Toyota Corolla Sedan. Mocht je het een lelijk ding vinden, dan heb je goede smaak. Die gekke koplampen en wonderlijke grille passen totaal niet bij de saaie achterkant. Qua kleurstellingen is deze auto in Linea Luna uitvoering wel heerlijk fout: pastelkleuren met een beige interieur. Dat kon toen nog gewoon.

Toyota Corolla

Subaru Legacy 2.0 LX AWD

€ 1.995
1999
190.000 km

Laten we met de deur in huis vallen: deze auto’s kun je niet zuinig rijden. Dat is de nummer 1 reden dat ze verkocht worden, lijkt het wel. Ook al pas je je rijstijl aan, zo’n boxermotor lust altijd een goede slok. Daar komt bij dat de Legacy met deze motor echt niet snel is. Het is vooral een onverzettelijke auto. Ondanks dat het een sedan is, is deze auto in het terrein capabeler dan een hedendaagse crossover: je hebt vierwielaandrijving én een lage gearing. Controleer de koppeling, vaak worden Legacy’s gebruikt om zware karren en caravans te trekken.

Subaru Legacy

YOLO: Mitsubishi Sigma 3.0 AWS

€ 1.800
1995
205.000 km

We hadden het net al over de Mitsubishi Carisma en Galant, maar de sedan die je echt wilde was de Sigma. De Sigma was het paradepaardje van Mitsubishi in de vroege jaren ’90. De Sigma was het rijdende bewijs dat Japanse auto’s in die tijd superieur waren, maar niemand het door had. Een dikke drieliter V6 zorgde voor meer dan 200 pk! Een automaat was standaard en er waren uitvoeringen met vierwielbesturing. Ze zijn lastig te vinden tegenwoordig, nieuw kocht namelijk bijna niemand er eentje.

Mitsubishi Sigma

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



87 reacties

Volvo s40 s60 of zelfs s80 zijn ook prima opties voor dit budget. Daarin zijn de laatste twee wel een stuk minder zuinig maar wel weer heerlijke snelweg cruisers.
@lucas23: En extreem onbetrouwbaar als ze door tokkies zijn afgetrapt. Rond de 3 ton komen er dure reparaties aan. Volvo’s zijn enorm degelijk en betrouwbaar, maar de reparaties zijn bovengemiddeld duur. Ter vergelijk: mijn Mercedes S-Klasse is voordeliger in onderhoud dan m’n oude S40…
@vonklausenburg: Uiteindelijk heeft élke auto last van onderhoud. Zeker bij 3 ton. Dan komen er dingen aan die geld gaan kosten.
@viezefreddyw: Uiteraard, maar – uit ervaring – bij Volvo zit je wel echt met enorme pech. Tenzij je zelf wat kunt doen ben je aangewezen op onderhoud dat duurder is dan de dagwaarde.

@vonklausenburg: Volvo’s zijn na 2,5 ton aardig aan de beurt inderdaad. Stuurhuis, carterventilatie, draagarmen, distributieriem, pnp-switch, veren dempers, airco systeem, kachelradiateur, automaat spoelen/vervangen en met een beetje pech heb je een turbo en/of AWD en zijn die ook wel aan vervanging toe.
@silverarrow: hm, m’n pa heeft er nu 3 gehad (v40,v50, v60) en allemaal rond 3/3,5 ton dynamo stuk. Verder geen noemenswaardige reparaties. Maar hij voelde wel aan dat het er daarna zeer groot onderhoud aan zat te komen, dus werden ze ook verkocht met die km-stand. V60 heeft ‘ie nog, net dynamo vervangen en 3 ton op ’t klokkie.
@thijsj: welke motoren had ie dan. Ben toch wel benieuwd?
@pand: 1.9d met 90pk(?), en 2x 2.0d(136 & 163pk).
Ik had een Honda Civic 320dkm op de teller, ik bracht die auto naar een garage maar werd gebeld door de receptionist, ze konden de laatste distributiesnaar montagte nergens terugvinden. Dus ik laat door een Honda monteur die snaar wisselen. Er kwam een 1e montage snaar uit, dus 3x overgeslagen. Maar die monteur vertelde dat ze ook niet werden vervangen tenzij op verzoek. De garage heeft 2 keer een auto met gebroken snaar binnen gehad, snaartje erop en gaan met die banaan (zuigers raken de kleppen niet, dus verder geen motorschade)
@lucas23: dan is de V70 classic nog het beste advies. Een heel stuk degelijker gebouwd dan de S40 en de later V70/S60. Binnen budget zijn prachtige exemplaren te vinden
@coffeecup: S70 misschien nog wel beter
Gezien je eisenpakket heb ik eigenlijk maar 1 advies voor je ..
Een Mazda 626 ..
@lincoln: Die generatie Mazda 6 is helemaal niet zo betrouwbaar als je zou denken; veel remproblemen en slecht leverbare elektronische onderdelen …
@dawwg:

Tja ..
met een Lancia Lybra ben je beter af ..

Zal wel van huis uit flink bang gemaakt zijn voor onjappen ofzo ..
@lincoln: Ja een Lybra, erg mooie en auto! Weet niet of de betrouwbaarheid zo slecht is, of dat het idd bangmakerij is.
@rrk147: Die Lybra’s zijn oerdegelijk, let alleen op roest op het achtersubframe. Meestal van veel luxe voorzien.

Heb een Lybra SW 1.9 jtd en een 2,4jtd gehad , beide met meer dan 400.000km op de klok.
@rrk147: motorisch zijn lybras super degelijk. Zeker met de 2.0 5-cil. Het interieur daarintegen is vrij on-degelijk 😉
@hfdude: Oh was mij niet bekend. Maar het interieur vond ik (nog) mooier dan de buitenkant. Het randje hout om de middenconsole, het alcantara, vind het erg smaakvol. Maar nu niet meer op m’n auto-wensenlijst.
@dawwg: en roest, heel veel roest.
@dawwg: vergeet de roestproblemen niet aan de wielkasten
Ford Mondeo. Heerlijk voor de snelweg.
Jammer dat het per se Japans moet zijn, een Volkswagen Passat B5 1.9 TDI schijnt vrij onverwoestbaar te zijn
@janmetdelangeachternaam: Toch schijnen die niet zo lekker op benzine te lopen…
@johnhert: Ah niet goed gelezen, mijn fout 😂
Ik zou kijken naar niet-Japans. Voor 2k kan je een aardige Saab 9-3 op de kop tikken. Als het blok niet zweet en het onderhoudsboekje klopt heb je een degelijke wagen! Zoek naar de 2.0T, heb je ook nog eens een leuk blok!
@vonklausenburg: Een turboblok voor 2k is een garantie voor van alles behalve lage onderhoudskosten.
@silverarrow: Als het boekje klopt, de motor niet zweet en je geen gekke slijtage ziet zit je best gebakken. Handig is wel om een monteur/liefhebber mee te nemen (überhaupt).

@vonklausenburg: Goede aanbeveling! Zijn genoeg Saabs 9-3 binnen het budget te vinden die nog met gemak een ton of meer erbij op de klok kunnen hebben.
@moveyourmind: Precies, en gezien het feit dat bepaalde onderdelen identiek zijn aan Opel kan je ze relatief voordelig onderhouden. Verder is de 9-3 nog steeds een zeer comfortabele auto. Stoelen zitten goed, rust in de cabine en je hebt altijd een ruime kofferbak. Verder rijd je een niet alledaagse auto waarmee je altijd nog goed voor de dag komt.

Belangrijk is echt dat zweten. Zeker de stevigere turbo-blokken kunnen afgejakkerd worden en gaan zweten. Vervangen van koppakkingen en turbo heeft dan geen zin meer.
@vonklausenburg: ik heb een fijne 2.0T in mijn Volvo S40 liggen die na een bezoek aan Rica Engineering 195pk levert. Heel fijn blok en met een open filter hoor je de turbo lekker spinnen, zeker een aanrader. Het nadeel is alleen wel dat het verbruik bij 140-150km/h (mijn snelheid op woon-werk traject) 1 op 9 á 1 op 10 is…
Met “veel voor weinig munten” die Koreaanse sloepen (Sonata / Magentis ed) niet vergeten.
En Nissan Maxima?
Ik had 4 jaar terug voor 2500 een w202 c180 gekocht met twee ton op de klok. Inmiddels staat er bijna een ton meer op de klok zonder problemen. Zijn zeer degelijke comfortabele sedans. Vooral de serie van 1998-2000 is behoorlijk bullitproof. Ook wegen ze slechts 1250kg waardoor de wegenbelasting niet duur is. Ze zijn echter zeer goedkoop vanwege de slecht reputatie dat ze nogal willen roesten. Dit is echter voornamelijk het plaatwerk. Als je eentje weet te vinden met weinig roest dan heb je hier een goede sedan aan. Zeer volwassen wegligging vanwege de multilink ophanging. Het is dan wel geen japanner maar wel veel auto voor weinig geld.
@retsok: Het is geen japanner, dus je bent een stuk minder lang bezig met reparaties en onderhoud omdat alle bouten en moeren nog los willen. Onderdelen zijn goed te verkrijgen en de prijs zal vergelijkbaar zijn. Elke monteur kent ze goed. En het rijdt tien keer beter dan alles uit dit lijstje.
@lekbak: bij bijna elk budget zou ik direct naar Japans neigen, maar voor 2k rijden in een redelijke w202 is toch wel de betere deal. KM’s laten het misschien niet toe, maar zeker de lijn en V6’en maken rijden in een w202 wel heel fijn. En als Duits echt een no go is, misschien een Camry of Maxima?
@creaminator: als je oudere auto’s koop kan je sowieso beter Europees kopen. Alles gaat stuk en jappen zijn lastiger te repareren en hebben minder goed toegankelijke onderdelen die ook nog eens duur zijn.

Als je veel km’s maakt in een vrij jonge auto heb je voordeel van de betere techniek. Maar bij dit soort auto’s gaat het niet alleen meer om het technische maar om het hele pakket.
Ik mis wel de e36 vier cilinders en de 2.0 zes cilinders. Al jaren geen enkel probleem mee gehad
@bmwm8gc: Leuke auto’s maar niet de eerste keus als het spotgoedkoop moet zijn toch?
@frederik: voor minder dan 1500 kan je met geluk een exemplaar vinden zonder problemen
Let bij de Mazda6 wel op roest. Veel komen na 15 jaar niet meer door de APK.
@joel_d: Zeker bij Klokje rond van Autoweek gezien.. Leuke rubriek trouwens👍🏼
De GDI motor was ook te krijgen in de S40. Let goed op bij die motor. Dat was een van de eerste (zo niet de eerste) direct ingespoten benzinemotor. Er waren best wel wat klachten over de betrouwbaarheid van dat blok. Kwam volgens mij voor interne vervuiling.
Dat je alleen japanners wilt is kortzichtig en onverstandig met dit budget. Technisch zijn ze marginaal beter dan de betere europeanen maar ze roesten graag (vooral de Mazda’s, ver weg van blijven!) en onderdelen zijn slecht te krijgen en stervens duur. Het is inmiddels exact bekend welke auto’s en motoren goed zijn en welke niet.

Ik zou voor een 406 of 2e generatie mondeo gaan. Die rijden het prettigst. Ook een passat b5 is een goede keuze, niet bijzonder goed rijdend maar wel heel goedkoop op de weg te houden. Elke monteur kan ze dromen, onderdelen zijn goed verkrijgbaar (ook gebruikt) en ze roesten een stuk minder dan Japanse auto’s. Wil je wat anders dan kan je ook prima bij rover aankloppen, prima producten in die tijd en je bent gegarandeerd de meest stijlvolle van je buurt.
@lekbak: Mondeo mk3 is ook te vinden binnen budget. Wmb beste keuze in dit segment.
@mopar70: roesten ook flink , geloof me ik heb er zelf 1 gehad. De kitnaden vielen er na verloop van tijd gewoon uit. Veren van de voorwiel ophanging breken ook nog wel eens. Die van mij deed dat met 80 km/h. Hele linkerophanging naar de klote
@jarnobakker: Èn de 1.8 motoren drinken meer olie dan de tfsi’s van VAG
@jarnobakker: eerste paar productiejaren moet je mijden. Daarom kan je beter een mk2 halen. Geld wat mij betreft voor elke auto, uit elk land.
Toen ik een paar jaar terug even een goedkoop tussendoor-auto nodig had, een Daewoo Nubira Sdn gekocht. Had 52K gelopen. Voordeel van een auto met een dergelijke kilometerstand : geen rammelend onderstel, een nog als nieuw schakelende versnellingsbak en zeer smeuig lopend zestienkleppertje. Auto had een tijdje stilgestaan, dus distri-riem moest gedaan en er zijn een paar nieuwe remklauwen opgegaan (kosten geen drol), had toen voor ca. 2500 Euri een uitstekende auto. Misschien, dat Ruud wat groters wil, maar anders is zo’n Nubira – mede dankzij de enorme kofferbak – een prima karretje. O ja, en ‘t moet je volkomen jeuken wat een ander van je auto vindt, ‘t is (understatement-alert) geen erg flitsend ogende auto. Maar ‘t rijdt o zo fijn.
Ja sowieso de Sigma! Want een stoere auto vond en vind ik dat nog steeds! De 6 cilinder heeft een erg mooi geluid. Rond 2000/2001 werkte ik als 14 jarig jochie bij een wasstraat waar altijd een Sigma 3.0 station kwam wassen. Toen een indrukwekkende auto, en had mijzelf beloofd er ooit één te kopen, maar dat zal wel niet meer gebeuren…
@rrk147: Ja, die Sigma is nog steeds een mooi ding om te zien.
Nog eentje voor de YOLO categorie: Honda Legend 3.2

Mijn vader heeft er bijna 10 jaar ééntje gehad. Daar ging nu eens NOOIT iets mee mis, ondanks zwaar gebruik. (Zeker nadat ik mijn rijbewijs haalde… 😂)

Volgend mij ook wel voor € 2000 te vinden tegenwoordig. Zuipt wel als een tempelier!
Mensen die merken uitsluiten verdienen onze aandacht niet.
Die moeten iets kopen samen met die Ome Henk van ze, die altijd zo leuk doet over automerken op verjaardagen waar Brouwers Bier en Chianti wordt geschonken met van die Hema taarten.
@desjonnies: Weet je wat t is desjonnies. Je hebt goede en slechte auto’s. Welk merk dan ook.
@1audi1: dat is precies wat ‘ie bedoelt. Merken op kwaliteit generaliseren. Elk merk heeft z’n goede en slechte auto’s gebouwd.
Waar is de Suzuki baleno sedan?

Waar de Daihatsu applause?

De Suzuki swift sedan ( oke die moet je niet willen)

Iniedergeval, 1 van die 3 en dan vooral die geweldige Suzuki baleno zijn de beste keuzes. Had die van mij met automaat, en alle opties die tegenwoordig nog niet eens standaard zijn voor €1000. Rijdt al 4 jaar heerlijk zonder problemen en kosten
@1audi1: de baleno is bijna altijd de beste keuze voor goedkoop. Heb veel km’s gemaakt in bijna alle varianten. Maar het is nooit de prettigste auto, vooral op de snelweg niet. Genoeg andere auto’s waar je uitgeruster uitstapt na een uurtje rijden.

De sport en GTI zijn overigens wel erg vermakelijk. Niet bijster goed (wel bizar betrouwbaar) maar gewoon leuk.
@lekbak: Snelweg heb je helemaal gelijk in. Maar misschien komt mijn oververheerlijkte beeld ervan dat t mijn eerst auto was.

Iedereen tof doen met hun schrale golfjes destijds terwijl ik me koning te rijk voelde in mijn “luxe” baleno sedan
@1audi1: mijn ouders hebben er een paar gehad en het was voor mij ook de eerste auto die ik vrij mocht gebruiken. Een 1.6 sport met een heerlijk inlaat geluidje. Heeft vaker het rode gebied gezien dan een motor zou moeten overleven, maar geen slag verkeerd gemaakt en geen drup olie verbruikt. Mijn halve familie heeft baleno’s gehad omdat ze zo goed zijn. Zelf een GTI gehad en dat was echt een bommetje. Leuk speelgoed, maar veel te lawaaiig voor de snelweg.
Hoe Japans moet Japans zijn? Die Carisma is door Limbo’s in elkaar geschroefd en de Primera komt uit Engeland.

Laatste model Primera is ook nog wel te vinden voor dit budget de k ik. Met die tellers in het midden van het dash. Ooit een paar dagen als leenauto gehad. Prima wagen.
Suzuki liana. Nissan Almera. Hyundai accent.
Een Sonata is zeker nog een keer zo duur?
Toyota Camry
Kia cerato? Nee, het is niet moeders mooiste, ook niet een race auto. Maar wel héél betrouwbaar, ik zou daar zeker naar kijken!
Ik heb zelf drie jaar geleden een Mazda 6 2.0 Executive uit 2003 gekocht met 170k op de teller. Nog steeds een erg fijne auto met weinig problemen. Let wel op of er eventueel al een nieuw subframe op zit als je naar mazda’s gaat kijken met hoge kilometerstanden. Hiervoor een Subaru Impreza 2.0 uit ’98 gekocht met 190k op de teller. De Mazda is veel meer auto maar de subaru voelt wel onverwoestbaarder aan. Uiteindelijk met gemak die subaru naar de 260k gereden zonder extra kosten buiten het reguliere onderhoud.
Mazda 3 sedan
Alfa Romeo 166! Koop er gewoon 2 voor duuzend per stuk
Wij hebben vorig jaar een Focus station uit 2006 (MK2) met 215k op de kop getikt voor €2000. Full option behalve leer en de 1.6 valt ook tegen als je haast hebt, maar verder een super aankoop en flink moderner dan de geadviseerde hier..
@flutterby: ik rij ook zo’n hok, gekocht met vergelijkbare ervaring voor vergelijkbaar geld. Stuurt lekker, de luxe meuk werkt prettig, heeft voldoende ruimte. Maar die motor is echt triest. Zelden een auto gehad met zo weinig pit onderin. Je moet echt boven de 2500rpm blijven wil je opschieten. Met een 2.0 zou die auto zo ontiegelijk veel beter worden…

Maar toch is het wel een aanrader, want het doet z’n werk uitstekend en behalve die motor erg prettig.
Yolo: Alfa 156. Voor 2k kun je echt een goeie kopen. Heb er probleemloos mee gereden (geloof het of niet).
Alternatief : goed zoeken naar een Lexus IS200. Beter vind je niet. Mag best 3 ton gelopen hebben.
Zijn allemaal prima auto’s, roest is eigenlijk het enige manco bij deze auto’s. Als je er 1 gaat kopen, controleer hem dan even op de brug voor roest, of laat dat evt doen.
Uit dit rijtje? De Galant!

Wát een wagen!
@frank2b: Staat niet in het rijtje….
@emping: Scherp! De Sigma bedoelde ik dan ook …
Ik zou een Alfa156 adviseren.
Prachtige bak, rijdt erg goed, onderhoud valt reuze mee en roest eigenlijk ook. Alleen de electronica is ff goed dubbelchecken.
@sudbina: roest zou ik wel ff goed naar kijken (dorpels, bodem en binnenkant voorschermen). Zeker vroege sedans rotten. Verder eens. Zelf probleemloos met een 156 gereden. Zonder meer de leukste auto die je in de euroknaller categorie kunt vinden.
Alfa 159.
@ghost: setje TI wielen en een leder interieur, mag je de rest van de auto daarna bij elkaar sparen 👍🏻
@neleev: bedoelde de 156, mijn excuses. De 159 is de Autoblog mascotte daardoor ws 159 getypt i.p.v. 156.
@ghost: die mascotte hoop ik binnenkort in te kunnen ruilen. En dan wel op een van de suggesties hierboven in de station variant
wij hebben een saab 95 2.0t staan als wagen voor er bij, al vind ik die wagen zo geweldig dat ie steeds meer de daily word ipv mijn veel jongere c-klasse de turbo is wel veranderd naar de grotere td04 tesaam met de injectoren.ook dempers en veren zijn aangepakt omdat ik de auto oem te zompig vond.let wel deze aanpassingen waren voor persoonlijke smaak en niet vanwegen defecten. gekocht met net geen 200kkm op de teller, ondertussen 380kkm en op een nieuwe koppeling na nooit kosten buiten buiten regulier onderhoud gehad en zelf het leer ziet er nog uitmuntend uit.onderhoud gebeurd wel steeds door een saabspecialist. let wel in gebruik is deze (net als gelijkwaardige auto’s in de (prijs)klasse) niet heel goedkoop, verbruik ligt bijvoorbeeld tussen de 8.5 en 10.5l/100km afhankelijk van de rijstijl en verkeersomstandigheden.echter eens onderweg wil je er niet meer uit.
ik rijd deze wagen vele malen liever als de c-klasse van 11! jaar jonger!
https://www.autowereld.nl/toyota/carina-e/2-0-gli-29540010/details.html

Beste auto ooit gemaakt, verbaast mij dat deze nog niet naar Afrika geëxporteerd is .
Sowieso de accord, onafhankelijke wielophanging rondom zorgt ervoor dat ze zeer comfortabel maar ook sportief te rijden zijn. Nadeel in NL vind je nauwelijks 1.8 uitvoeringen met cruise, kijk daarom in DE daar vind je nog weleens goed uitgeruste exemplaren met cruise, climate control, schuifdak en Bose audio voor iets meer dan 2000,- Door de leeftijd van de auto betaal je geen bpm en zijn de invoerkosten een keer 100,-
Ook mooi hoe dit bericht vol staat met blinkende persfoto’s van hoe ze ooit nieuw waren ipv hoe ze er nu voor max 2K waarde bijstaan als in een gemiddelde SBS6-wijk. Geeft toch een iets ander beeld.
Een yolo alternatief voor de Mazda 6(26): Xedos 6. Wel lastig te vinden, want schaars, en inmiddels ook ontdekt door de fiscale youngtimer rijders.

Die Accord kan ik uit eigen ervaring van harte aanbevelen, alleen reserveer wel een serieus bedrag voor het reguliere onderhoud. After market- en OEM onderdelen zijn er niet veel geproduceerd, dus val je snel terug op de dealers en hun magazijnen. En die vragen ‘premium’ prijzen.
Wat te denken van een Camry?
@toyotafortuner: een nette gaat je meer dan 2000 euro kosten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).