• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog advies stoere en betrouwbare kilometervreter (5K)

Auteur: willeme, gepost 29 augustus 2020 om 14:00 – 93 Reacties

stoere en betrouwbare kilometervreter

Een betrouwbare en stoere kilometervreter. Dat is een lastige combinatie.

Autoblog wordt stiekem door veel vrouwen gelezen. Dat blijkt maar weer eens. Vorige week hadden we een vrolijke inzending en wat blijkt: er waren een hele hoop vrouwelijk inzendingen. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het verschil tussen een inzending van een man en een vrouw vaak niet enorm afwijkt.

De meest mensen hier hebben iets met auto’s, dus bijna niemand vraagt een Zanussi op wielen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen denkwijze te bespeuren valt. Minimaal onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen méér logica en verstand gebruiken bij het uitzoeken van de nieuwe auto.

Mailtje

Het mailtje dat wij krijgen van Fabiola was bijkans hilarisch. Hun situatie ging ongeveer als volgt:

Ze rijden een Toyota Yaris uit 2001 (haar idee). De auto heeft nu 170.000 km op de teller staan en volgens haar is het een te gekke auto. De afgelopen 5 jaar koste de auto MINDER dan 200 euro per jaar om door de APK te krijgen. Daar heeft ze een punt, met onze duurtest Alfa Romeo tikten we een aanzienlijk hoger bedrag aan.

Maar ondanks dat Fabiola helemaal weg is van haar oude wagen, denkt haar vriend er anders over. Die moet er namelijk elke dag mee naar zijn werk (zij zelf werkt op fietsafstand). Volgens Fabiola kan haar vriend niet meer met de auto leven: zijn mannelijkheid is ernstig aangetast.

Het liefst heeft hij weer een BMW 525i uit 2001, een E39. Of zoals Fabiola het noemt: een rijdende geldpit. Die auto heeft hen te veel geld gekost, no way dat er weer eentje komt. Maar er moet dus een auto komen die beide verbindt. Een auto die mannelijk en stoer genoeg is voor haar vriend, maar die ook storingsvrij en verstandig is. Let wel: het gaat om een stoere en betrouwbare kilometervreter, maar stoer is ten opzichte van een Yaris, niet een Silverado.

Tabel

Uiteraard heeft Fabiola de tabel ingevuld met alle relevante informatie:

Huidige auto’sToyota Yaris uit 2001
Koop of lease?Koop
Budget:4000 plus opbrengst Yaris
Jaarkilometrage35.000 km
BrandstofvoorkeurDiesel
Reden aanschaf andere autoMijn vriend wordt aangetast in zijn mannelijkheid
GezinssamenstellingTwee volwassenen, één zoon
VoorkeursmerkenFord
No go:Toyota Yaris
Wanneer kopen:Geen haast

Tip: Staar je niet blind op kilometers

Tsja, dit zegt de persoon die zelf koste wat het kost een auto wilde met minder dan 150.000 km op de klok. We zijn dus super-hypocriet, maar toch: staar je niet blind op de kilometerstand. Althans, niet als betrouwbaarheid de beweegreden is. Er zijn voldoende diesels die prima veel kilometers kunnen draaien. Daarbij zijn het vaak ook de snelwegkilometers die minder impact hebben. Maar vooral kan het de keuze ernstig beperken als het budget niet ietsje hoger gezet kan worden.

Tip 2: shop particulier

In deze klasse kan het heel erg lonen om te shoppen bij particuliere auto’s We vonden diverse geschikte auto’s bij handelaren, maar in veel gevallen was het niet echt een heel erg goede deal. Je betaalt relatief veel, maar ze hebben het lef om er in kleine lettertjes onder te zetten ‘meeneemprijs zonder garantie’. Ja, zo lust ik er ook nog een paar. Ten eerste hoort een BOVAG bedrijf 6 maanden garantie te geven. Ten tweede dekt die garantie zeker niet alles. Ga voor jouw budget dus gewoon bij een particulier kopen, dat heeft die handelaar waarschijnlijk zelf ook gedaan. De marge die je dan zelf pakt, kun je steken in grote velgen en verlagingonderhoud. Er zijn stiekem best veel particulieren die hun diesel te koop zetten, omdat ze er in de handel ongeveer de oud-ijzerprijs voor terugkrijgen.

Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Trendline (Typ 5K)

€ 4.950
2012
95.000 km

stoere en betrouwbare kilometervreter

Wellicht niet de eerste auto waaraan je denkt bij een stoere en betrouwbare kilometervreter. Normaal gesproken raden we altijd aan om naar Skoda Octavia’s te gaan kijken. Tegenwoordig lijkt men zoveel naar Skoda’s te kijken, dat we vergeten dat Volkswagen ook een stationwagon in de aanbieding had destijds. In technisch opzicht zijn ze grotendeels gelijk. In dit geval vonden we een sobere 1.6 TDI in Trendline uitvoering. Ja, dat is een sjoemeldiesel en dat is mede de reden waarom de auto’s relatief betaalbaar zijn. De tweede reden: het is een stationwagon, de Golf Variant is lange tijd minder populair geweest dan de vijfdeurs hatchback. Qua auto is het gewoon een keurige Golf. Het interieur is iets fraaier dan dat van zijn concurrenten, de zitpositie is uitmuntend, het ruimteaanbod is gewoon prima. Qua rijden is het niet heel bijzonder, maar gewoon heel erg ordentelijk. Qua betrouwbaarheid moet je deze punten van het Golf VI aankoopadvies onthouden.

Mercedes-Benz A180 CDI Avantgarde (W169)

€ 4.750
2009
125.000 km

Merrie

We gaan even buiten de gebaande paden kijken. De Mercedes-Benz A-Klassse is een bijzondere auto. Als Mercedes wellicht niet heel erg geslaagd en als sportief 1 Serie alternatief ook niet. Ook hier zien we een fraai interieur voor zijn klasse. Het is geen S-klasse, maar er zijn voldoende aanwijzingen om te zien dat dit een Mercedes is. Je zit wat hoger, wat op zich niet on prettig is. Dynamisch is de A-Klasse echter niet. In het budget kun je er een hoop vinden, ook zonder astronomische kilometerstanden. Qua ruimte is het aanzienlijk groter dan een Yaris, maar in een beetje C-segment stationwagon kun je veel meer verstouwen.

Fiat Bravo 1.9 MultiJet Dynamic (198)

€ 4.450
2009
135.000 km

stoere en betrouwbare kilometervreter

Als je een stoere en betrouwbare kilometervreter wenst, kijk dan even naar de Fiat Bravo. Ten opzichte van zijn voorganger (de Stilo) was het een enorme vooruitgang. Zowel qua uiterlijk als bouwkwaliteit. De Fiat Bravo is juist een topkandidaat als het gaat om veel kilometers maken, want de diesels zijn uitmuntend. De lijst met Fiat Bravo-aandachtspunten is verrassend kort. De 1.9 MultiJet staat bekend als een langloper. Een punt van aandacht is de versnellingsbak, de M32 van GM. Deze kunnen de geest geven. Voortijdig spoelen kan soelaas bieden. Aan de andere kant: er zijn voldoende specialisten die ermee overweg kunnen en de meesten hebben de fix al gehad. Voor de rest is het een topper: vaak lekker luxe uitgerust, praktisch, ruim en een heel erg fijne motor. De 120 pk versie is onverwoestbaar en best zuinig, de 150 pk versie is zelfs lekker vlot.

Chrysler Sebring 2.0 CRD Touring (JS)

€ 4.250
140.000 km
2009

Chrsyler

Kijk, in principe was de Sebring niet de beste auto in zijn klasse. Absoluut niet. Dat is niet erg, daar was de prijs ook niet naar. Als occasion geldt dezelfde redenering, maar dan in het quadraat. Want je pikt ze op voor schrikbarend lage bedragen en dan lijkt ‘ie nog als nieuw. Dan is het de vraag: is het wat? Ja en nee. De auto mist wat verfijning, zeg maar een heleboel. Het interieur is wat plastiekerig en de afwerking is rudimentair. Daar staat tegenover dat ze behoorlijk compleet zijn uitgerust, relatief ruim zijn en het is een originele verschijning. De motor is een 140 pk TDI van Volkswagen, een fijne motor met prima prestaties tegen een acceptabel verbruik. Lekker ruime kofferbak ook. Houdt er rekening mee dat het geen courante waar is, als je m over een paar jaar wil inruilen.

Toyota Avensis 2.0 D4-D Linea Luna (T250)

€ 4.750
2008
140.000 km

stoere en betrouwbare kilometervreter

Als je blij bent met Toyota, waarom niet lekker Toyota blijven rijden? In het budget en met de gestelde eisen kun je twee kanten op: de Corolla of de Avensis. De fijnste is de Avensis, een bijzonder Europese auto qua rijeigenschappen en Japans qua bouwkwaliteit. Let op: kies de 2.0 en níet de 2.2 die erg potent is maar voldoende issues kent. De Linea Luna uitvoering is lekker luxe en zo’n Avensis is lekker ruim. Logisch dat je deze auto’s in veel landen nog tegenkomt als taxi. Kortom, een uiterst betrouwbare kilometervreter.

Renault Mégane Estate 1.5 DCI Bose

€ 4.950
2010
140.000 km

Renault

Persoonlijk zou ondergetekende voor deze auto gaan, ook al staat ie niet bekend als de meest betrouwbare kilometervreter. De Mégane Estate is niet helemaal vrij van issues, dat klopt. Check daarom ook ons Renault Mégane aankoopadvies. Maar er rijden zo enorm veel auto’s rond, dat onderdelen overal te vinden zijn. Onderhoud is nodig, maar niet schreeuwend duur. Het ruimteaanbod is voldoende en de Mégane is vaak compleet qua opties en accessoires. De 1.5 motor is geen hardloper, maar je kan er echt heel erg zuinig mee rijden als je je best doet. Het is ook een relatief moderne en zeer veilige auto. In de juiste kleur met de juiste velgen is het ook best een fraaie verschijning. Je hebt gewoon heel erg veel waar voor je geld. En er zijn zat particulieren op Marktplaats die hun Mégane willen verkopen.

Mazda 5 2.0 CiTD (CR)

4.250
2009
125.000 km

stoere en betrouwbare kilometervreter

Een scherp oog zal zien dat de Ford Focus 1.6 TDCI en Mazda 3 1.6 CiTD er niet tussen staan. Dat is (helaas) bewust. Beide auto’s hebben twee problemen. De 1.6 diesel is notoir onbetrouwbaar én ze willen behoorlijk roesten. Met een nadeel valt te leven, twee is te veel. Deze Mazda 5 met 2.0 CiTD heeft in elk geval een betere motor en er zijn minder roestproblemen bij ons bekend. De auto is een zogenaamde midi-MPV, wat door sommige mannen gezien kan worden als het verkeerde viriliteitssymbool. Het is niet echt een stoere auto. Van alle midi-MPV’s is het verreweg de meest prettige om te rijden. Zonder hard te zijn, is de Mazda 5 behoorlijk sportief. Voordeel is het praktische gemak en die enorme ruimte.

YOLO: BMW 520d Executive (E39)

€ 4.950
2001
140.000 km

Bimma

Tsja, we moeten ‘m natuurlijk wel benoemen als je een stoere en betrouwbare kilometervreter wenst, deze BMW 5 Serie. Natuurlijk zetten we de auto in de Yolo-sectie, want als er ook maar iets misgaat, ben je vaak meteen de spreekwoordelijke sigaar. Even goed op de punten uit het 5 Serie (E39) aankoopadvies.De 5 Serie is dan ook meer stoer, dan betrouwbaar.

En toch, we vonden een 520d van de E39 generatie. Dat is de enige E39 met een viercilinder-motor. Met 136 pk en 280 Nm is het geen scheurmonster, maar je komt prima met het verkeer mee en het verbruik valt enigszins binnen de perken. Hetzelfde geldt voor het onderhoud. Deze 520d had precies 140.000 km gelopen en kostte 5 mille, alsof het zo had moeten zijn. De meeste 520d’s kwamen ná de facelift, maar het model is een paar maanden in 2000 geleverd met de oude neus. Maar als je een 2001 of 2002 model zoekt, zit je altijd safe.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

Ook interessant!

  • Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
    Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • premium benzine stationwagon
    Premium stationwagon op benzine - Autoblog advies
  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, a-klasse, advies, autoblog-advies, avensis, BMW, bravo, Chrysler, Diesel, e39, estate, Fiat, golf, golf-6, Mazda, mazda5, megane, Mercedes, Renault, sebring, station, Toyota, variant, Volkswagen

Vorig bericht: « DS Automobiles wil werken aan naamsbekendheid
Volgend bericht: Man in R8 verbetert Breda-Rotterdam tijd van motormuizen »

Lees Interacties

Reacties

  1. wernerv8 zegt

    29 augustus 2020 om 14:19

    Een toyota yaris stoer neuh niet echt.
    Een toyota yaris betrouwbaar ? Er zijn weinig auto’s betrouwbaarder europese al helemaal niet.
    Een mercedes a klasse stoer? ??????.
    Als je mannelijkheid af moet hangen van je auto kan je beter in de yaris blijven rijden.?

    Login om te reageren
  2. pitapita zegt

    29 augustus 2020 om 14:27

    Tip 3: Blijf lekker in die Yaris rijden.
    Dat is meer cult dan met zo’n 10+ jaar oude middenklasse Diesel voor komen rijden

    Login om te reageren
    • dees zegt

      31 augustus 2020 om 16:48

      En een andere vriend nemen. Eentje die wat sterker in zijn schoenen staat.

      Login om te reageren
  3. alloallo zegt

    29 augustus 2020 om 14:47

    Ford Mondeo? Skoda Octavia? Seat exeo?

    Login om te reageren
  4. karaya zegt

    29 augustus 2020 om 14:53

    Die VW schrijft nog harder af dan een Fiat.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      30 augustus 2020 om 23:25

      Met een budget van 5K toch alleen maar mooi?

      Login om te reageren
  5. autodidact zegt

    29 augustus 2020 om 14:54

    Simpel: De Fiat Bravo natuurlijk. Niet te duur, betrouwbare diesel en niet onbelangrijk: Hij ziet er voor zijn leeftijd verrassend courant uit.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      29 augustus 2020 om 16:22

      @autodidact: eens, naar echt stoer is die niet. Dan is de Punto Evo misschien een betere keus en ruim genoeg met 1-2 kinderen.

      Login om te reageren
      • edward330d zegt

        29 augustus 2020 om 16:56

        @flutterby: met zo’n super betrouwbare 1.3 jtd aan boord…

        Login om te reageren
        • bottestudent zegt

          29 augustus 2020 om 20:00

          Werkelijk het enige wat er mis is met dat blok is de ketting. Vervang deze en klaaaar.

          Login om te reageren
      • autodidact zegt

        29 augustus 2020 om 19:07

        @flutterby: de juiste kleur en een mooie set wielen van het juiste formaat, veel meer heeft de Stilo niet nodig en dan doet hij wat mij betreft niet onder voor de Punto.

        Login om te reageren
    • crosske zegt

      30 augustus 2020 om 08:55

      @autodidact: of de Lancia Delta?

      Login om te reageren
  6. transaxleman zegt

    29 augustus 2020 om 15:12

    Op die BMW na toch allemaal gruwelijk zaaddodende auto’s?

    Bovendien als de beste man al jaren lang ongelukkig in een Yaris rijd, dan is die auto niet het probleem van zijn mannelijkheid

    Login om te reageren
    • deSjonnies zegt

      29 augustus 2020 om 15:52

      Enig idee wat voor “publiek” 19 jaar oude BMW’s rijdt?
      Je wordt heel de tijd aangehouden om snuf en – snuifwaren te verkopen!
      Als beginnend nacht apotheker.

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        29 augustus 2020 om 23:58

        @deSjonnies: gaat de E39 ondertussen niet alweer richting liefhebbers auto? dacht dat de E60 nu meer populair is onder de door jou beschreven doelgroep…

        Login om te reageren
        • johnhert zegt

          30 augustus 2020 om 12:26

          @ouwedibbes83: Die rijden al minstens f10 ondertussen, de e60 generatie kan beter een sloopregeling voor bedacht worden…

          Login om te reageren
    • redbeams zegt

      30 augustus 2020 om 04:38

      @transaxleman: Verhaal hierboven wel gelezen? De e39 die ze al hadden heeft ze al veel gekost…weet niet of jij gelukkig wordt van geld weggooien

      Login om te reageren
  7. ethylestra zegt

    29 augustus 2020 om 15:14

    Ford 1.6 diesel onbetrouwbaar? Wat een onzin. Heb dik 2 ton op een 1.6 tdci uit 2014 gezet zonder letterlijk enige vorm van storing. En hij had al 137dkm gelopen bij aanschaf. De oude generaties 1.6d hadden olie en turboproblemen, vanaf 2013 is dat weg, die staan te koop voor rond de 5k. Pak een titanium lease versie met alles erop en eraan. Een betere en completere auto vindt je niet in dit budget. Het verbruik is 1 op 20, zelfs bij 125kmh.

    Login om te reageren
    • thijsdeg zegt

      29 augustus 2020 om 19:14

      @ethylestra: precies ik miste de focus ook, sinds november 30000 gereden met zo’n 1.6 bijtellingsknaller en absoluut geen problemen mee

      Login om te reageren
    • rotasaxal zegt

      30 augustus 2020 om 00:43

      @ethylestra: ik heb er tot mijn spijt ook 1 gehad. 1 brok ellende. Heb me in 2 jaar net zoveel gekost als dat ie kostte (2e hands).

      Login om te reageren
      • ethylestra zegt

        30 augustus 2020 om 11:36

        @rotasaxal: van welk jaar was die dan en welke ellende?

        Login om te reageren
  8. amsterdam zegt

    29 augustus 2020 om 15:14

    Alleen de BMW heeft een beetje sex-appeal. Wat een draken van auto’s.. brrrrr

    Login om te reageren
  9. grasvreter zegt

    29 augustus 2020 om 15:27

    Meest betrouwbaar is de toyota, maar qua kilometerprijs kan je waarschijnlijk de megane het beste nemen. Mijn schoonvader heeft dat ding, prima wagen. Die diesel rijdt prima op de snelweg, erg comfortabel. Niet erg snel, wel erg zuinig. Hij gaat nu richting de 2 ton, 1x de airco kapot gehad, en de automaat laten spoelen oid. Voor de rest niks geks. Ja keer banden, keer remschijven, keer distributieriem, maar dat heeft iedere auto. Voor een Renault echt niet slecht, ik zou het aandurven.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      30 augustus 2020 om 07:21

      @grasvreter: ik ken het blok vanuit de Clio, maar dat die zelfs in een Nissan Qashqai te vinden is zegt genoeg. Dat blok is erg betrouwbaar, die aircopomp hoor dan wel vaker bij Renault..

      Login om te reageren
      • laptom zegt

        30 augustus 2020 om 10:10

        @flutterby: Blok zit toch ook in een aantal Merc’s?

        Login om te reageren
  10. pivavar zegt

    29 augustus 2020 om 15:27

    Die Mercedes A is een goed voorstel. Als de vriend van Fabiola in de nachtploeg werkt tenminste. Man, man, man, niet alleen het uiterlijk is om te huilen, de zitpositie is, eeuuhhh, ook heel bijzonder.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      29 augustus 2020 om 16:22

      Voorop gesteld, 35.000 km/jaar rijden in een (diesel)auto die je koopt met een budget van 5 mille, is een, eh… financieel avontuur. Allereerst qua onderhoud: staar je niet blind op ‘long life’ onderhoudsintervallen, met auto’s binnen dit budget is een beurt om elke 15dkm (minimaal 2x per jaar dus) eerder een must dan een advies.

      Daarnaast betekent 35.000 km/jaar dat de km-stand elke drie jaar met dik een ton oploopt. De auto die je dus nu koopt voor 5 mille, is in 3 à 4 jaar helemaal afgeschreven. Is dat een nadeel? Niet per se, want dat betekent feitelijk dat als je besluit om na die tijd nog door te rijden, het autorijden per km een aardig stukje goedkoper wordt.

      Even over de auto’s; een paar verdienen m.i. nog een toelichting:

      Die Golf is best een serieuze kandidaat, omdat je er niemand mee voor het hoofd stoot. Maar misschien is het verstandiger om i.p.v. de zesde generatie te zoeken naar een hele late uit de vijfde generatie, uitgerust met de allerlaatste generatie 1.9 (pompverstuiver) TDI, om de simpele reden dat deze motor véél betrouwbaarder is dan z’n opvolgers, en zuinig bovendien: 1:18 is zonder meer haalbaar, rij je netjes 100 km/u op de cruise control, komt de 1:20 makkelijk in ’t zicht. En met een simpele stage 1 tuning is die 105 pk vrij eenvoudig naar een 125-130 pk op te peppen, zonder aan betrouwbaarheid in te boeten.

      Die A-klasse vind ik eigenlijk best aardig, maar kan ook een financiële valkuil worden. Net als de eerste generatie is die sandwich-constructie erg gunstig voor de binnenruimte, maar voor het (reguliere) onderhoud is het een ramp, als in: je mag stevig arbeidsuren aftikken, want bijna niks is fatsoenlijk bereikbaar. En dan kom je automatisch bij punt twee: veel particulieren zullen deze auto dus wegdoen met (niet zelden aanzienlijk) achterstallig onderhoud.

      Dan die yolo: zonder twijfel is die E39 de fraaiste van het stel, maar je dient je wel te realiseren dat je voor élke auto van (bijna) twintig jaar oud een extra spaarpotje voor het onderhoud moet opbouwen. Maar sjeez, wat is-tie toch tijdloos mooi. Overigens staat mobile.de vól met toffe E39 diesels voor een prikkie, i.v.m. de vele milieuzones al daar. En daarmee kom ik wel aan het laatste pijnpunt: ook in Nederland kan dit eenzelfde obstakel in je bewegingsvrijheid worden.

      Persoonlijk zou ik toch kiezen voor de Toyota Avensis, en wat @willeme al beargumenteert, ga voor de 2.0 D-4D. Die auto’s blijven rijden volgens het principe ‘zolang je er maar bijtijds voldoende diesel en olie ingooit’, en na tien jaar en 3½ ton extra op de teller, gaat -ie vrolijk verder als taxi in Afrika, zelfs al kocht je deze al met een beginstand van 250dkm.

      Login om te reageren
      • maferick74 zegt

        29 augustus 2020 om 18:00

        @RRRobert: goed verhaal, lekker kort.

        Login om te reageren
      • EJS zegt

        29 augustus 2020 om 18:25

        Zo’n avontuur is dat niet hoor. Ik reed voor corona structureel tussen de 40 en 70k per jaar en op een korte periode leaseauto’s na heb ik nog nooit een auto van meer dan € 2.500 gekocht. Een auto die in aanschaf duurder is kost je bijna per definitie meer, omdat je meer afschrijft en ook zeker weet dat je dat geld kwijt bent. Bovendien zijn de kosten van snelweg kilometers relatief laag, zowel in geld als in slijtage en andere issues. Ik koop liever een oudere auto die gewoon goed kilometers gemaakt heeft dan een auto die 10k per jaar gereden heeft, want dat zijn waarschijnlijk alleen maar kleine stukjes.

        Login om te reageren
      • grasvreter zegt

        29 augustus 2020 om 19:04

        Heb een 1993 mitsubishi galant met 2 ton op de klok, rijdt spotgoedkoop. Qua onderhoud bijzonder betrouwbaar.

        Heb een 1998 mitsubishi galant, 120k op de klok nu. Ook belachelijk betrouwbaar. Ding heeft opties ook nog, cruise, climate, 6 airbags. Moest bij 115k enkel de remschijven voor doen, bekend probleem, trekken snel krom. Voor de rest, een 4g63 motor gaat nooit kapot. Echt nooit. Dus niet iedere oude auto is onbetrouwbaar en heeft een spaarpotje nodig. Ik durf zelfs te stellen dat mijn 22 jaar oude auto technisch minder onderhoud behoeft dan 10 jaar oude downsize blokkies.

        Login om te reageren
        • Batsgeit zegt

          2 september 2020 om 14:06

          Cruise in een 98 Galant met 2.0 motor? Voor zover ik weet is dit alleen geleverd op de V6 modellen. Galant is volgens mij nooit geleverd met 6 airbags, zij-airbags waren er alleen voor de V6 en de GLSi.

          Login om te reageren
      • S zegt

        30 augustus 2020 om 16:24

        @een E39 van 19 jaar oud met 140.000 op de teller. De klok zal wel 4x terug gedraaid zijn. De E39 is een joungtimer en als hij echt pas 140.000 gelopen heeft dat is de prijs veel te laag

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      29 augustus 2020 om 23:13

      @pivavar: ik zou zo weer een a-klasse kopen van die generatie. Hoewel de zitpositie bijzonder is, is deze geenszins oncomfortabel, integendeel. De auto is stil, heel heel ruim voor z’n buitenmaten, best betrouwbaar en al met al een hele goede aanbieding.

      En dat gekke ding hoekt dus gewoon flink harder dan de alom bejubelde Ford Focus. De bochtsnelheid ligt echt hoger.

      Login om te reageren
  11. redbeams zegt

    29 augustus 2020 om 15:56

    De avensis of de bravo

    Login om te reageren
  12. edward330d zegt

    29 augustus 2020 om 16:02

    Technisch motorisch gezien de JTD nemen… Voor de rest allemaal auto’s die je gaat rijden als je niks met auto’s hebt. Ik mis nog de 320d in het rijtje… Misschien ook meteen de leukste om in te rijden en enigszins testosteron verhogend.

    Login om te reageren
    • Roberto zegt

      5 september 2020 om 15:31

      @edward330d: dus technisch gezien de jtd van fiat want wat je de commonrail vAn fiat beste diesel ooit . En een vw rij je ook als je niks met auto’s hèb. Lelijke hokken

      Login om te reageren
  13. eirmakk zegt

    29 augustus 2020 om 16:05

    Die prijzen zijn belachelijk hoog voor die auto’s. In dit lijstje zou ik sowieso voor e39 gaan ?

    Login om te reageren
    • S zegt

      30 augustus 2020 om 12:31

      @eirmakk: een E39 van 19 jaar oud met 140.000 op de teller. De klok zal wel 4x terug gedraaid zijn. De E39 is een joungtimer en als hij echt pas 140.000 gelopen heeft dat is de prijs veel te laag.

      Login om te reageren
  14. potver7 zegt

    29 augustus 2020 om 16:06

    Advies voor een kilometervreter geven en dan géén Volvo noemen? ’t Is bijna knap…

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      29 augustus 2020 om 16:19

      @potver7:

      Budget is aan de lage kant om een Volvo te nemen met acceptabele KM-stand.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        29 augustus 2020 om 17:01

        @jack_abarth: Nou, Volvo’s lopen makkelijk tonnen aan kilometers, heb zelf een D5 gehad, heerlijke roffel, veel koppel, gunstig verbruik en onderhoudskosten binnen de perken.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          29 augustus 2020 om 20:32

          @marcomanta:

          Heb zelf ook een V70 D5, maar zuinig is hij niet hoor. Ben blij met 1:14, maar meestal haal ik dat al niet.

          Login om te reageren
          • laptom zegt

            30 augustus 2020 om 10:14

            @jack_abarth: ik haal met mijn 2.4 benzine al bijna 1:11 en dat is 80% stad kilometers. Maar een Volvo diesel is inderdaad niet erg zuinig, maar iets beter dan 1:14 moet toch wel kunnen.

            Login om te reageren
          • MarcoM zegt

            30 augustus 2020 om 10:36

            @jack_abarth: Ik had de 185 pk versie en deze laten chippen tot 215 pk, veel lange stukken gereden op de cruise en vandaar het zuinige gedrag. Natuurlijk af en toe op z’n staart trappen, een machtig koppel zelfs, optrekken heel even in de eerste versnelling, direct naar de 2e, deze iets verder doortrekken en dan naar de 4e, hij bleef gewoon gaan. Heerlijke wagen was het.

            Login om te reageren
    • wimof zegt

      29 augustus 2020 om 18:48

      Ze hebben geen diesels meer.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        30 augustus 2020 om 11:30

        @wimof: volgens mij zoeken ze dan ook geen nieuwe, gezien het budget…

        Login om te reageren
  15. veltir zegt

    29 augustus 2020 om 16:15

    Zoeken naar een beetje stoere auto en dan de A klasse adviseren ??‍♂️?‍♂️

    Login om te reageren
  16. aerotic zegt

    29 augustus 2020 om 16:23

    Ik zou gewoon een nieuwe vriendin zoeken als ik jou was

    Login om te reageren
  17. Alfonso_Alfist zegt

    29 augustus 2020 om 17:22

    Kilometervreters maar stoer deze selectie? Hmm een Seat Ibiza TDI FR zal toch ook we bereikbaar zijn voor dit budget? Alfa Mito / Giulietta zijn wel aardig wat leukere auto’s als een Golf Variant..
    BMW 1 of 3 serie met M47 blok, Jaguar X-type met diesel keuze zat.

    Login om te reageren
  18. frank2b zegt

    29 augustus 2020 om 17:25

    35k km is te weinig om Diesel te rechtvaardigen. Kies een hybride, ben je helemaal bij.
    Doe in elk geval NIET de D-4D van Toyota, dat is vragen om moeilijkheden…..

    Login om te reageren
    • ethylestra zegt

      29 augustus 2020 om 18:08

      @frank2b: inderdaad die d4d motoren raadt je iemand alleen aan als je hem door en door haat

      Login om te reageren
    • edward330d zegt

      29 augustus 2020 om 18:54

      @frank2b: dan heb je de keuze uit een Honda civic of een Prius waarin je niet gezien wil worden. Als je de illusie hebt dat deze toppers 1:30 rijden dan heb je gelijk dat ze goedkoper zijn.
      Praktijk zal uitwijzen dat diesel veel voordeliger is in dit voorbeeld

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        29 augustus 2020 om 19:57

        @edward33od: Misschien tóch maar weer eens om je heen kijken in 2020?

        Login om te reageren
        • edward330d zegt

          29 augustus 2020 om 21:40

          @frank2b: zoek jij eens een hybride op voor 5000€ die niet van Honda of Toyota is en1:25 haalt.

          Login om te reageren
          • frank2b zegt

            29 augustus 2020 om 22:40

            @edward330e: Potjandikkie zeg, het aanbod is écht alleen maar Prii en Honda’s voor die prijs.

            Valt dat even vies tegen.

            Maar ja, ik heb jaren in een Prius gereden. Ik zie het probleem niet.

            Login om te reageren
            • edward330d zegt

              30 augustus 2020 om 04:06

              @frank2b: moet je dit artikeltje nog eens lezen en dan vooral het stukje ” reden van aanschaf” heb je meteen je antwoord?

              Login om te reageren
    • redbeams zegt

      30 augustus 2020 om 04:43

      @frank2b: Zolang je maar uit de buurt van de 2.2 dcat motoren blijft valt het best mee

      Login om te reageren
  19. Silverarrow zegt

    29 augustus 2020 om 17:38

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  20. pignon zegt

    29 augustus 2020 om 17:41

    Kies mijn eigen Yolo: een range rover D6 uit 2005

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      30 augustus 2020 om 10:16

      @pignon: Voor 5k? En betrouwbaar? Ik heb een verzameling aan Range Rovers, maar de enige redenen daarvoor is dat ik reserve auto’s moet hebben als er weer eentje kapot is…

      Login om te reageren
      • pignon zegt

        30 augustus 2020 om 12:06

        @laptom: zeker. Is meer dan 100% Yolo

        Login om te reageren
  21. GWBoes zegt

    29 augustus 2020 om 17:49

    Als je voor de Bravo gaat probeer dan nog een 2.0 multijet te vinden. Ze zijn er niet veel (in Nederland) maar die zijn sterker, sneller, soepeler, betrouwbaarder en hebben een andere versnellingsbak (F40 uit de 159 2.4) welke praktisch onverwoestbaar is.

    Login om te reageren
  22. 1audi1 zegt

    29 augustus 2020 om 17:50

    Ik zou lekker een Passat B5 met 1.9 TDI pakken

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      29 augustus 2020 om 18:55

      Ik durf om die reden mijn T4 niet te ruilen tegen een nieuwe. 467000 betrouwbare kilometer heeft hij nu. olieverbruik 0.7l per 15.000 km.

      Login om te reageren
      • S zegt

        30 augustus 2020 om 12:33

        @wimof: Mee eens! Grappig na de T4 en Golf 4 zijn deze Vw modellen alleen maar slechter geworden.

        Login om te reageren
  23. SvenskaAeroplanAB zegt

    29 augustus 2020 om 18:04

    Klaar! https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/saab/m1582006797-saab-9-3-2-2-tid-s-luxury-92dkm-unieke-auto-leder-cruise.html

    Login om te reageren
  24. Volvo_440_turbo zegt

    29 augustus 2020 om 18:05

    De bovenste Golf is echt geen fijn rijdende auto, een Skoda Octavia van rond dezelfde periode is echt veel leuker om mee te rijden.
    Bij dit type Mercedes A-klasse regelmatig het pollenfilter nazien wegens waterinsijpeling, waterinsijpeling = geen luchtdoorstroming en de ventilator zijn motor verbrand. Toevallig dit daarstraks mogen aanschouwen :)

    Login om te reageren
  25. SvenskaAeroplanAB zegt

    29 augustus 2020 om 18:06

    Ook leuk! https://www.autowereld.nl/rover/75/2-0-cdti-sterling-33524345/details.html

    Login om te reageren
  26. peewee05 zegt

    29 augustus 2020 om 18:16

    Vijf jaar, 2015, geleden stond ik ongeveer voor dezelfde keus. Alleen geen km beperking en hij moest groot zijn. Werd de Volvo V70 2.4D uit 2005, mét (6) handbak én 2,8k km’s op de klok. Gekocht voor €4400 bij een handelaar. Afgelopen juni met 4,9k km’s is ie naar Litouwen vertrokken in ruil voor €1100. Wat zal ik de tank missen!

    Login om te reageren
    • edward330d zegt

      30 augustus 2020 om 04:16

      @peewee05: 2000 km in 5 jaar tijd gereden? Zonde om een diesel te rijden lijkt mij.

      Login om te reageren
  27. net10 zegt

    29 augustus 2020 om 18:32

    Wie je bent of Je mannelijkheid hangt zeker niet af van in welke auto je hebt of rijdt.

    De Fiat Bravo 1.6 of 1.9 JTD of de Renault Megane 1.5 DCI vind ik van de genoemde modellen gewoon de beste keus. Ze zijn niet duur en leuke betrouwbare auto’s. De Lancia Delta met de zelfde techniek als de Fiat lijkt mij ook erg leuk, en is opvallend ruim, jammer dat deze bijzondere auto niet genoemd is.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      29 augustus 2020 om 18:56

      Eén of andere macho met een klein dingetje.

      Login om te reageren
  28. raoulkroes zegt

    29 augustus 2020 om 18:32

    BMW e87 118/120d

    Login om te reageren
  29. Dutchcarwizard zegt

    29 augustus 2020 om 22:57

    Yolo een 520d, ik kom niet meer bij. Ps. Onderin de markt moet je VAG en BMW lekker laten staan. Dat kost gewoon echt wat meer geld.

    Login om te reageren
    • 993carrera4s zegt

      29 augustus 2020 om 23:23

      @baidu: ja precies, voor dit soort bedragen beter Japans of Koreaans.

      Login om te reageren
    • carlover66 zegt

      30 augustus 2020 om 07:46

      Precies

      Login om te reageren
  30. jupke zegt

    29 augustus 2020 om 23:17

    Een particulier die nu nog een diesel koopt is gek! Je kunt beter met een goeie benzine veel kilometers maken. De reparatiekosten van een diesel zijn te hoog. Boven de twee ton zijn de diesels allemaal een uitdaging.

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      30 augustus 2020 om 10:24

      Ik zou niet weten waarom je geen diesel meer zou kunnen kopen?
      Voor zowel benzine als diesel geldt laat rommel liggen en ga voor kwaliteit!
      Een goede diesel blijft heel lang probleemloos rijden.
      Ik zou zonder twijfel voor een 1.9 jtd gaan. Nooit gezeur, en veel genieten!

      Login om te reageren
  31. 993carrera4s zegt

    29 augustus 2020 om 23:22

    Een golf variant is stoer?? De rest ook niet trouwens. Chrysler 300C met de Mercedes V6 diesel is meer het echte werk.

    Login om te reageren
  32. basbasbas zegt

    30 augustus 2020 om 01:35

    Ik heb een prachtig onderhouden c30 voor je te koop. Met alle bonnen van de specialist van de laatste jaren. 2 liter diesel. Laat maar weten!

    Login om te reageren
  33. carlover66 zegt

    30 augustus 2020 om 07:46

    Sorry dat ik het zeg, maar iets betrouwbaars en stoers vinden voor 5k is toch een onmogelijke opgave.

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      30 augustus 2020 om 14:24

      Het ligt er vooral van de definitie van stoer.
      Betrouwbaar is geen probleem voor dat geld.

      Login om te reageren
  34. rufctr01 zegt

    30 augustus 2020 om 08:20

    Een Volvo V70 NN D5 kopen…

    Login om te reageren
  35. kicknl zegt

    30 augustus 2020 om 09:12

    Volvo V70 D5 idd, of een V50. Daarbij, als je toch voor een BMW wil gaan, waarom niet een 320d of 330d van 10-15 jaar oud?

    Login om te reageren
  36. robin121089 zegt

    30 augustus 2020 om 09:34

    Laat alsjeblieft die Toyota diesel staan… of je moet van problemen houden. Toyota en diesels zijn een heel slecht huwelijk. neem dat een Prius 2 voor dat geld. Geen diesel, wel 1 op 20 ( en zie dan geen reden om een diesel te moeten nemen).

    Login om te reageren
  37. tenaci zegt

    30 augustus 2020 om 09:36

    Die A-klasse is echt een draak. M’n pa heeft er een met zo’n lamellen dak. Het is gewoon niet mogelijk om een beetje een behoorlijke zitpositie te vinden. In de eerste plaats door die achterlijke sandwichbodem maar icm met dat (lage) lamellendak is het helemaal een crime. Daar zou ik echt geen km’s in willen maken.

    Login om te reageren
  38. cloverleaf zegt

    30 augustus 2020 om 10:29

    Dit advies schreeuwt om een 159 1.9JTD.

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      30 augustus 2020 om 12:15

      yep idd. Ene willeme weet er nog wel 1 te staan met bekende (recente) onderhoudshistorie!

      Login om te reageren
  39. turbodieseltje zegt

    30 augustus 2020 om 17:31

    Helemaal een raar verhaal,ze rijden 5 jaar met de Yaris en die staat nu op 170000 km .??
    Dan vragen ze advies voor een (diesel)
    auto met een jaarkilometrage van 35000 km.
    Ik denk 35×5=175.
    Nou ..het zal wel aan mij liggen.

    Login om te reageren
  40. e1000bmw zegt

    30 augustus 2020 om 17:49

    Betrouwbaar: allicht
    Stoer: No way.

    Login om te reageren
  41. giertjuh zegt

    30 augustus 2020 om 20:21

    Ik zou kijken naar een volvo v40, lancia delta of seat leon

    Login om te reageren
  42. novazezi zegt

    30 augustus 2020 om 22:12

    Mercedes S203 C 220 cdi Estate van een oude particulier met garage,
    Niet onvindbaar en super interessant.

    Pro-tip: Zoek er eentje met warmtewerend glas, scheelt nogal in de zomer.

    Mijn advies zou zijn om een flinke diesel motor te nemen (je gaat er toch aan met deze diesel heksenjacht) en NIET te bezuinigen op olie- en brandstof (onderhoud). Volvo 5-cilinder, Mercedes 220cdi of 350cdi.

    Liefst een facelift (laatste 3 productie jaren van een model) station met warmtewerend glas en handmatige airco.
    Volvo V70, Mercedes C220 cdi Estate, Volkswagen Passat B5 1,9 TDI, Skoda Octavia 1.9TDI, Ford Mondeo 2.0 TDCI.

    Login om te reageren
  43. Dutchdriftking zegt

    31 augustus 2020 om 10:44

    Tja, als je een Yaris gewend bent is een Golf Variant een enorm ding qua ruimte, een gewone Golf kan dan ook. En als die kan, kijk dan eens bij zijn Spaanse tweelingbroer, de Leon. als 2.0 TDI (van ná de face-lift van 2009, je wilt geen pompverstuiver ellende) common rail een heel fijn ding, en net wat leuker en unieker dan de Golf. een FR TDI met 170pk is nóg leuker, maar haal je niet voor dit budget.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North