Autoblog Advies: vlotte nieuwe diesel met A- of B-label

Auteur: , 75 Reacties

Een nieuwe lease-auto uitzoeken was altijd leuk, tot de bijtelling de boel kwam verzieken. Gelukkig laat niet iedereen zich daar door leiden, zoals Tim, die op zoek is naar een vlotte diesel.

Autoblog Advies

Momenteel rijdt Tim in een Volkswagen Golf VI 2.0 TDI met ongeveer 170 pk en 380 Nm, met dank aan de chipkunstenaars van ABT. De Golf zit bijna aan het einde van zijn contract en dus moet Tim op zoek naar een andere leasert. Eisen van de baas: diesel, inclusief brandstofvoorschot en winterbanden, A- of B-label en maximaal 15 procent van het leasebedrag aan opties. Eisen van Tim: niet te veel inleveren op koppel en vermogen.

Huidige autoVolkswagen Golf VI 2.0 TDI
Koop/ leaseLease
Zakelijk/ priveZakelijk
Budget950 euro per maand
Jaarkilometrage50.000 km
BrandstofvoorkeurDiesel
Reden aanschaf andere autoContract huidige auto loopt af
GezinssamenstellingAlleen
Voorkeursmerken/ modellenDuits
No-go modellen/ merkenFord

Je kunt verschillende kanten op, je hebt immers Duits en Duits. Aan de ene kant zijn er de premiummerken, maar gezien de 15%-regel moet je dan niet je zinnen hebben gezet op een met opties overladen auto. Anderzijds zijn er behalve Ford natuurlijk ook nog Volkswagen en Opel, en met een beetje creativiteit is Skoda ook behoorlijk Duits. Verder zie je in het C- en D-segment dat ook concurrenten uit andere landen hun pijlen op de Duitse merken richten en zelf behoorlijk ‘verduitsen’. Ook buiten Der Heimat kijken kan dus interessante opties opleveren. Gelukkig heeft Tim ook zelf zijn huiswerk gedaan:

Volvo V40 D4 (190 pk)
“Persoonlijk vind ik het dashboard afschuwelijk, die analoge numerieke knopjes in 2015. Verder niet heel ruim, en vind de motor wat tam en rumoerig. In vergelijk met mijn VAG diesel.”

Volvo S60 D4 (181 pk)
“Hetzelfde probleem met het dashboard, ik erger me daar kapot aan als ik bij collega’s in de auto zit. Misschien is Volvo gewoon niet mijn merk…”

Audi A3 SB/Limo 1.6TDI Pro Line S (105 pk)
“Mooie bak, maar motor wat traag.”

Audi A3 SB/Limo 2.0TDI Pro Line S (184 pk)
“Mooie bak, met deze motor zou ik hem wel willen. Maar heeft een C-label, zou eventueel een uitzondering kunnen vragen op werk hiervoor, maar is wel een gedoe.”

VW Golf GTD (184 pk)
“Leuke bak, Golf 7 design niet helemaal mijn ding. Rijdt wel zeer goed. Helaas heeft ook de Golf een C-label.”

Jaguar XE R-Sport (163/180 pk)
“Van de week testrit in gehad, was een pre-productie auto. Voelde nog niet af, er gebeurt onder de 2000rpm bijna niets. Ligt wel zeer goed op de weg. Als je los gaat in het optie lijstje wordt deze auto wel heel duur in de prive bijtelling. Mn 2.0TDI van VAG sleurt er veel harder aan, en is veel soepeler.”

Mazda 6 SkyActiv D 2.2 (150 pk)
“Erg mooie bak, nog geen testrit gehad. Ben benieuwd of het blok nog een beetje fel is.”

BMW 116d (116 pk)
“Design staat me niet heel erg aan, misschien een keer een testritje doen in de leuke diesels. Vind de diesels wel heel duur, zeker met wat leuke opties.”

Groen gras, gele labels

De energie-labels bij auto’s zijn dikke onzin – print dit uit en neem het mee naar je wagenparkbeheerder. Kort gezegd “meten” ze hoe zuinig een auto in relatie tot de lengte en breedte. Een BMW 120d heeft daardoor een slechter energielabel dan een 520d, terwijl we allemaal weten dat een kleinere en lichtere(!) auto zuiniger is.

Wat de keuze voor Tim moeilijker maakt is het feit dat zijn vorige auto van chiptuning is voorzien. Vaak wordt dan ook de reactie op het gaspedaal aangepast, dat voelt sneller, maar is het niet. Feitelijk wordt de “gasklep” gewoon sneller open gedraaid. Sowieso voelen VAG blokken feller aan, maar het is niet altijd zo dat ze ook echt sneller zijn.

Het gras is altijd groener aan de overkant, zo blijkt maar weer eens. Vooral de Golf GTD en de Audi A3 Limousine, beide met 184 pk, vallen in de smaak. Smeken bij je baas kan altijd natuurlijk, maar over die Golf hoef je niet eens te beginnen. Die heeft namelijk geen C- maar zelfs een D-label.

Going premium

Audi en BMW passeerden al de revue, zowel de BMW 116d als de Audi A3 Limousine zijn met hun respectievelijk 116 en 105 paardjes niet meteen ‘vlotte diesels’. Bij concurrent Mercedes kun je nog terecht voor de CLA 180 CDI, maar ook die komt niet verder dan 109 pk. Maar wacht! Dankzij de iets grotere carrosserie heeft de CLA Shooting Brake met 200 CDI (136 pk) ook een B-label, terwijl de gewone CLA met die motor een C-label heeft. Groot voordeel is ook dat de Shooting Brake iets minder merkwaardig is vormgegeven dan de gewone CLA, maar dat is uiteraard smaakgevoelig. Kijken we nog even rond, dan zien we dat een BMW 418d en 420d Coupe ook beide een B-label hebben. Helaas vergt de 4 Serie Coupe wel een flinke investering en is alleen in een vrije kale uitvoering te rijden voor Tim’s budget.

Van Zweden, via Japan naar Groot Britanië

Volvo is allesbehalve Duits, maar wel een Europees merk dat tegen het premiumsegment aanschurkt. Voor wat betreft de V40 D4 is het van belang welk modeljaar die was. De 2014 versie met 14% bijtelling is uitgerust met langere versnellingen en is begrensd op 190 km/u. De 2015 versie heeft een iets andere versnellingsbak en heeft een topsnelheid van 230 km/u. Of het voor jouw gevoel een groot verschil gaat geven, durven we uiteraard niet te zeggen. Aan de andere kant ben je niet gecharmeerd van het dashboard van de V40 en S60, dus wellicht moet je Zweden gewoon links laten liggen.

Japan zouden we daarentegen niet direct overslaan. Tim geeft zelf al aan de Mazda 6 een geslaagde auto te vinden en daar kunnen we ons bij aansluiten. 150 pk is weliswaar geen schokkende waarde, het koppel is met 380 Nm gelijk aan dat van zijn huidige leasebak. Qua prestaties laat de Mazda dan ook de Opel Insignia met 170 pk en 400 Nm (B-label) ruimschoots achter zich. Als Skylease GT is de Mazda daarnaast standaard al lekker aangekleed, zodat je niet snel in de knel komt met de 15%-regel. Bij de koffieautomaat kun je nog even opscheppen over je milieubewuste keuze, de 6 heeft namelijk een A-label. Proefrijden dus.

Onze Wouter vond de Jaguar XE met 163 of 180 pk-sterke diesel “vlot zat“, maar onze lezer is daar dus niet helemaal mee eens. Met een paar opties wordt de XE al snel behoorlijk prijzig en de vraag is of je uit de Jag dan wel het meeste plezier gaat halen als de motor je ook al niet aanstaat. Ons advies: verder kijken naar ofwel meer luxe, ofwel een auto die je motorisch wat meer plezier geeft.

Conclusie

Ergo: veel D-segmenters en weinig C-segmenters vanwege de manier waarop de energielabels worden toegekend (verbruik in verhouding tot wagenlengte). Ga je voor premium, dan moet je het met minder vermogen en minder opties doen. Ons advies: ga eens rijden met de Mazda 6 en de CLA 200 CDI. Of ga toch maar de strijd aan over de met een energielabel C getooide A3 Limousine 2.0 TDI, want dat lijkt de auto die je eigenlijk wilt hebben.



75 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wat is die Mazda 6 toch een prachtige auto.
@gop1: Ik blijf me er over verbazen dat we deze niet vaker op de weg zien. Zeker op autofora en onder autorecensisten lees ik veel waardering voor Mazda.
@nononsense: de 6 is te mooi voor de gemiddelde Nederlandse leaserijder
@gop1: Heb er al redelijk wat kilometers in gereden (de topversie) en het is werkelijk genieten. Het verbruik doen ze bij VW groep en BMW nog wel een stukje beter. Ook qua afwerking denken de Duitsers nog iets ruimer, maar heb je een pak minder voor je geld natuurlijk.
ik zou het ook niet weten, het is allemaal schipperen, blijf voorlopig wel in me eiges gekochte 300pk hot hatch
Ik staar me niet blind op een merk, of land, maar heb een aantal Audi’s gehad, waaronder een urquattro, dus dat merk ligt me wel…
Maaaarrrr… de keuze tussen die A3 en de Mazda 6 is voor mij desondanks een totale non-keuze: Mazda 6 all the way!!!
Een van de meest geslaagde auto’s van nu en hele lekkere motoren.
Hee Tim, neem een Dacia Sandero! Zitten vast geen analoge nummerieke knopjes in om je aan kapot te ergeren!
@volvo-s60-adept:
Yep, Tim heeft wel heel veel noten op zijn zang, die was vast ziek thuis toen “een geven paard niet in de bek kijken” werd behandeld.

Ik vind het dashboard van de V40 niet zo mooi…., proest…😎
@jrk68: Heeft weinig te maken met een gegeven paard niet in bek kijken, deze kwestie. Hij mag een automobiel uitzoeken en heeft zijn eigen smaak en voorkeuren. Dat is ons allen niet vreemd, dunkt mij. En zijn smaak (v40 heeft een lelijk intereur) wijkt kennelijk af van jouw smaak. Hij vindt knopjes blijkbaar erg belangrijk
@tievdz:
Geen smaak kwestie, ik lach sowieso mij ballen uit mijn broek om dat soort futiliteiten.
Bij mij draait alles om de driveability, hoe rijdt een auto, om het rijgevoel dus.
Niet om de aaibaarheid van het interieur.
@jrk68:
Want je leeft je helemaal uit op die fantastische nederlandse bergweggetjes?
@super:
Nederland heeft wel fantastische dijk en polderweggetjes waar ik me met de juiste auto ernstig kan vermaken.
Dus ook hier kan je van een goed chassis meer plezier hebben dan van een aaibaar dashboard.😜
@jrk68: & @super: met je spaardieselspaardiesel c-segmenter doodleuk aan de staart van een 3 serie in één van duurdere uitvoeringen (want 6 in lijn) blijven plakken door wat bochten of op een klaverblad is soms ook wel leuk en mini rotondes worden ook minder obstakel dan een beetje vermaak tijdens je rit als het rustig is op d weg met een goed rijdende auto.. Maar ja, met jrk68 ben ik t snel eens denk ik. Heerlijk dat harde plastic in de 20jaar oude mx5. Alles wat erin zit (weinig) werkt, kraakt niet, rammelt niet en voor de rest draait het ding alleen maar om fun. En nee ondanks een minder sjiek stofje of zonder leer en een redelijk stevig onderstel stap je na 5 uur rijden echt niet gebroken uit.. Dat je daar geen 50.k per jaar mee wil rijden oké dat kan ik snappen. Dat je van alles ( een Mondeo) links laat liggen om wat styling en het gevoel dat jou dat geeft dat is eerlijk gezegd een tikkie simpele zielen logica.. Marketing really has you by the balls..
@w0o0dy: het feit dat het een duitse auto moet worden zegt al genoeg. Merkengeil logorukkertje die blijkbaar nogal om status geeft en minder naar de inhoud kijkt…
@w0o0dy:
Ik kan me prima vermaken met dat soort idd.
Bij Westerlee (einde van de A20) liggen nu 2 hele grote turbo rotondes na elkaar waarbij het doorgaande verkeer op de rotondes heep even 3 banen heeft.
Altijd lachen om daar het skeltertje overheen te jagen en er een stuk of 3 van die leasertjes voorbij te blazen om verblvolgens keurig aan de snelheid door te gaan.
Zon op het bolletje want ik heb immers nooit haast😝

Dat je met dat grapje een gat van enkele honderden meters slaat is dan wel weer grappig, vaak koken ze je dan kilometers verder voorbij vliegen, want haast, haast, targets en meer van die bloeddruk verhogende onbenulligheden.😎
@jrk68: Ik kijk liever ook niet 50000 kilometer per jaar tegen iets aan dat ik niet mooi vind. Ook al rijdt z’n v40 d4 verder wel prima (ja ik kan het weten, rij er regelmatig mee) Ik snap zijn opmerking dus wel.
@jrk68: Hij moet er wel veel tegenaan kijken hè…
Peugeot 308 HDiF GT180 (mooie auto met een lekkere dikke diesel)
Skoda Octavia VRS (ook de 184pk TDI, maar dan met meer ruimte)
Seat Leon FR 184Pk TDI (In feite een nieuwe GTD met een paar 1000,- korting)
BMW 118d (Als je toch mag chippen van de baas… 210pk ;) )
Mercedes A200CDI (zie BMW 118d, ook bijna 200pk)

Die Volvo’s. Ja goed, ergens vind ik ze wel interessant maar zou er geen kopen om dezelfde reden die Tim noemt, vind het dashboard echt 80ties Casio. Niet mooi.
@E34M5Touring: Heb je die regel over A- of B-label ook gelezen?
@nononsense: Nope, ik kan niet lezen.
@nononsense: Maar om toch even serieus te antwoorden. Ik zie dat een aantal auto’s inmiddels andere labels hebben. Nieuwe regels, niet aan gedacht. Want de 118d en 200cdi waren beide b label. En de FR 184pk met handbak was ook b label en 20% bijtelling. De Peug vind ik gewoon mooi, volgens mij zit de 150pk HDiF wel in een b label.
De Mazda 6 was voor de facelift een erg sportieve, maar niet erg verfijnde auto met een interieur dat net niet helemaal 100% was. Gelukkig is er nu al een facelift, het interieur klopt nu helemaal en is zeker met het lichtbeige leer ronduit fraai. Rijden doet ie nu geweldig, heeft een balans die achterwielaandrijving suggereert en dat is bijzonder knap. De stoterigheid is nu ook uit het onderstel verdwenen. (ik voor de rijeigenschappen uit van een test in de Autoweek) Ik kan niet veel over de motor zeggen. Het koppel komt er volgens de specsheets 50 toeren later uit dan bij een standaard golf 6 2.0 TDI, maar er is dan wel even 60 nm meer beschikbaar, dus in theorie zou het blok even pittig aan moeten voelen. Qua opties is het ook een positief verhaal, een skylease GT zit standaard al bomvol. Ik ben geen mazdaman, maar als ik een nieuwe D-segmenter zou willen loop ik de dealer absoluut niet voorbij.
Klassieke skyline diesel, of subaru boxer diesel :)
Ik zeg sowieso de Mazda6.
De Mazda 6 heeft mijn voorkeur, ruim, betrouwbaar en erg stijlvol!
De Ford Mondeo met 180pk! Of toch de Mazda 6.
@w0o0dy: Tim heeft blijkbaar een hekel aan leuk, daarom is Ford voor hem een no-go merk. Je kunt tussen de regels door al wel lezen dat het een A3 met de 150pk TDI gaat worden…
@mashell: tja maar wat doet Tim op Autoblog als hij niet echt van autorijden houdt? Als je Ford uitsluit en Audi prefereert dan ben je dus meer poseur dan coureur.
@w0o0dy:
Hij klinkt zoals dat jochie in de reclame met zijn Dinky Toy die tegen zijn vriendje jammert over het geluid van het deurtje.
Komt vast thuis met het meisje van het piepende hamsterrad😜
@mashell: Idd jammer dat hij Deutsch wil rijden, maar Ford bij voorbaat uitsluit.
Ik zou het wel weten.
Jammer dat Ford niets is, de Focus ST diesel is gewoon een heel gaaf ding. Zowel de Mazda 3 als de Mazda 6 vind ik erg geslaagd. Laatste optie een Giulietta, ook een erg mooie wagen en er zijn fijne diesels.
Ik zou het wel weten. Lekker voor de Mazda6 of 3sedan gaan. De 3 kan je dan als GTM pakken. Dan ben je je die Golf van je snel vergeten. En bij GTM geen gedoe:) je hoeft alleen de kleur van de auto en het leer te kiezen. Alles zit er al op of aan!
Wat een gezeur over niet snel genoeg of te weinig toeren. Je rijdt je auto toch niet altijd met vol gas mag ik hopen?! Daarnaast hebben wij een 2014 volvo v60 D4, 0-100 in 7 sec en een topsnelheid van 235 norm ik best vlot. Hij reageert ook heel snel met de achttrapsautomaat. Dashboard moet wel he smaak zijn maar je kan alles ook met enter en exit knoppen op het stuur bedienen…
Ik dacht dat er in België altijd een potje van gemaakt wordt maar als het autorijden betreft hebben ze het bij ons toch beter voor mekaar wat een rare regeltjes zeg.
Maar ik zou zeggen durf te veranderen je gaat toch ook niet heel je leven naar dezelfde plaats op reis.
Interessante piste die subaru zeker straks met de levorg, mazda 6 is zeker ook mooie wagen,
lexus? Of een leuke skoda is toch ook VAG maar dat heb je een imagoprobleem.
Blijf het grappig vinden dat men Ford Duits noemt. Henry was echt een Amerikaan en al het overige is niet relevant. Lamborghini is ook niet Duits en Volvo niet Chinees.
@breinstein: de Amerikaanse tak zit idd in Amerika. De Europese tak niet.
@xiran: dat maakt Ford nog steeds geen Duits merk. 😉
@stefanvts16v: Ford is al een eeuw internationaal ..
@Breinstein: voor mij komt een merk uit het land waar het R&D centrum zit. Jaguar is dus Brits, ondanks dat het in Indiase handen is. Volvo is dus Zweeds en niet Chinees. Mercedes (Daimler) is gewoon Duits ondanks dat maar 32% van de aandelen in Duitse handen is. En Ford is voor mij als Europaan toch vooral FoE Ford of Europe en dat zit in Keulen (NRW, D) en in Dunton (Essex, UK).
@Breinstein: Ja, en Opel is Amerikaans, want GM. Pfff
@ikbenmnzus:
Nope, Opel is los van GM opgericht door een Duitser in Duitsland, toch een klein nuance verschil met een Amerikaan die in Amerika een autoconcern opricht dat zich later uitbreid naar Europa.
@Breinstein: Je hebt drie soorten Ford: Brits, Duits en Amerikaans…
@e1000bmw523i: 2. De Britse tak en Duitse horen bij elkaar 1 bedrijf. Powertrain zit in Engeland, de rest in Duitsland.
Gewoon even met je baas gaan praten voor andere eisen joh.
@mrrallycross:
Hier mijn antwoord als ik zijn baas zou zijn, dan lazer je toch op Tim. Voor jouw honderd anderen.
@jrk68: godzijdank werk ik ook niet voor jou..
Als ik Tim zijn manier van auto’s beoordelen zie, denk ik niet dat Tim en ik vrienden zouden kunnen zijn.

En als je toch al weet dat een VW A3 neemt, waarom dan hier advies vragen?
@RRenault:
Hij wil bevestiging in zijn keuze van bofkont, onze AW veteraan.
Jezus wat een azijnpisser
@volvaudi: noem me een azijnpisser. Ik breng 15-20 uur per week in de auto door. Als je dan voor de komende 4 jaar een auto moet kiezen is dat toch wel een belangrijke beslissing.
@timmehh: 15-20 uur? Per week? Zo da’s echt veel…
Jezus, kieskeurig is oké, maar dit…
Is een lexus is300h niks?
Hoe moet dat nou met echt belangrijke keuzes als je al niet eens uit een paar leaseautootjes kan kiezen?
Maakt Lexus nog diesels? Alleen diesel hybride is toegestaan, maar die vallen vaak ver buiten budget.
Leon FR TDI.
Beste Tim,

Ik hoop dat je deze reactie leest. Ik zat namelijk in een soort gelijk situatie als jij. Ik rijd momenteel een 508 Hybrid4. Deze auto heeft een 163 pk diesel met 37 pk elektro. Het is een heerlijke reisauto en gaat goed mee in het verkeer. Helaas is deze auto dit jaar niet meer goed voor 14% bijtelling en word deze daardoor niet meer geleverd. Er zijn echter vorig jaar nog enkele modellen door de importeur ingekocht en op kenteken gezet. Ik heb straks ook een afspraak staan bij een dealer en ik denk dat het hem weer wordt. Het is een erg ruime en comfortabele auto met een A-label en hij is waarschijnlijk nog goedkoper dan je huidige auto.

Succes in ieder geval.!
Naar je baas.
Nieuw contract.
Tankpas mag je houden.
Budget wat je baas aan jouw auto spendeert, als salaris.
En van je spaarcenten zelf een auto kopen; met je extra salaris verdien je t weer terug.

Ik heb het te doen met al die mensen die saai ‘moeten’ leasen van hun baas en waarvan dan ook nog wordt verwacht dat je er 50000km per jaar in zit.
@gregorius: zit er helaas niet in. Dan had er al een 325d of 330d voor de deur gestaan.

Het is een mobiliteitsvergoeding. Alternatief op 950 budget en Europese tankpas is: helft van het budget bruto uitgekeerd krijgen zonder tankpas of kilometervergoeding. Is dus geen optie bij 50.000km per jaar.

Anyway, ik heb morgen een testrit met de Mazda 6.
@timmehh: bij ons kun je bijna 100% leasebudget bruto uitgekeerd krijgen en daarbij nog een kilometervergoeding ook en ook dat is bij 50.000km per jaar niet interessant. Je raakt de limiet van de kilometervergoeding, brandstofprijzen zijn voor jouw risico, onderhoud etc natuurlijk ook. Leasen is bij veel kilometers gewoon de beste optie, zelfs ondanks de bijtelling.
@mashell: al raak je de limiet, wat dan nog. We houden hier toch van autorijden…?
Uiteraard declareren wat er te declareren valt, maar je baas hoeft niet jouw hobby voor de volle 100% te bekostigen hè. 😉
@timmehh: Weet je hoeveel leuke speelse auto’s je met dat maandbedrag (die 475,- dus) kunt financieren…?
@e1000bmw523i: inclusief brandstof? Dan blijft er weinig over voor hem.
@dubois: als je echt veel kilometers maakt moet je misschien LPG/G3 of aardgas overwegen ipv diesel…
Rare leaseregels.

Je voorkeur gaat toch naar VAG, kijk dan eens naar een Octavia. Die heeft de 150pk diesel met B label. Als je toch van plan was te chippen…Ja kan niet te duur kiezen of je komt nooit meer binnen de 950 euro incl. brandstof grens uit.
De pot verwijt de ketel. De beste man stelt een aantal terechte kwaliteitseisen, en krijgt hier in de comments vervolgens een hoop gezeik over zich heen. Wat kinderachtig.

Neem nu zijn afkeer voor Ford. Ford rijdt misschien wel lekker scherp en sportief, maar in vergelijking met Audi, Mercedes of BMW is het dashboard echt geen leuke omgeving. Goedkope materialen, een multimediasysteem dat aftermarket lijkt en mijlenver van de eerder genoemde merken staat,… Als je dan al wat uren per week in de auto doorbrengt, krijg je daar achteraf flink spijt van.

Indien je voor een diesel gaat neem ik aan dat je heel wat uren op de snelweg zit, en dan heb je aan dat dynamische karakter overigens bitter weinig.
@rs6avant: ach… jij bent fan van een A6 avant..
Ikzelf plaats een fijn rijdende auto altijd boven een hok met een zachter materiaaltje op het dashboard. Maar ja, wat weet ik nou… rijdt pas 16 jaar zakelijk, altijd boven de 35.000 per jaar. Het entertainment systeem is echt niet of nauwelijks beter, de naviagatie is wel mooier en het materiaal LIJKT bij Audi mooier.. maar ondertussen kun je nooit aan het rijgenot tippen wat een Mazda 6 of Ford Mondeo je biedt met je Audi A3.. en ja dan mag je stellen dat je uiterlijk kennelijk belangrijker vindt dan een fijn rijdende auto…

Zijn keuze hoor, maar de liefhebbers weten wel beter.
@w0o0dy:
Daar schets je mooie het verschil tussen de snob en de liefhebber.
Mijn dank.
@w0o0dy: Wat een pedant statement. Alsof “de liefhebbers” één homogene groep vertegenwoordigt, en jouw ervaringen de regel zijn. Ieder mens is subjectief, en dat maakt dat de vraagsteller zijn redenen evenveel waard zijn als die van jou, hoeveel kilometers je ook doet. Je reactie op de A6 toont jouw vooringenomenheid overigens voldoende aan.

Ik rij zelf ongeveer 35.000 km per jaar zakelijk, en heb gekozen voor een A4 Avant. Heerlijke reisauto, en een heel aangename omgeving om in te vertoeven. Geen spannend bochtenwerk, maar dat wist ik op voorhand. Daar dient ie ook niet voor.
@rs6avant: ja je hebt liefhebbers die van autorijden houden en je hebt mensen die het leuk vinden hun dashboard te aaien… en nee die reken ik niet beiden als evenveel liefhebber. Zoals ik al zeg mag iedereen het zelf weten.. maar laten we niet doen alsof op de bank zitten kijken naar voetbal net zo leuk is als zelf een balletje trappen met vrienden.
Tante Tim moet gewoon een VAG product huren .. Het liefst een zilvergrijze .. Die dingen zijn voor dat soort lui ..
Wat grappig. Ik stond vorig jaar voor exact dezelfde keus vanuit dezelfde voorloop auto :-). Nadat de A3, 320EDE en als laatste de A-klasse 136 PK automaat afvielen uiteindelijk toch maar voor de GTD gegaan. Helaas wel met een handbak want een DSG was destijds al een E-label terwijl wij alleen A en B mogen. (In 2013 toen ik tekende was het nog een A-label)
@dennisdd: Haha, wat toevallig. En hoe bevalt de GTD?
@timmehh: de GTD is wel een topauto. Gewoon een vertrouwde Golf maar dan net wat leuker. Maar ik vlieg door de kilometers en ben nu alweer aan het rondkijken met dezelfde specs als jij. Ons budget is wel veel hoger, maar deze prijscategorie is wat ik er zelf voor over heb qua bijtelling.
Aangezien de Golf8 laat staan de GTD daarvan nog erg ver weg zijn, hang ik nu meer naar de 4 Grand Coupe, of nieuwe facelift 320 EDE. Al doet de gefacelifte Aklasse ook wel weer mee nu ze dat lelijke scherm van het dashbord hebben gehaald. (Wel de gewone hatchback want de CLA klopt op de een of andere manier niet).
How about:

Citroen DS5 180pk BlueHDI
Opel Insignia 170 PK CDTI

Zelf ben ik met soortgelijke eisen toch bij een Volvo V60 D4 uitgekomen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).