Autoblog-advies: kun je een auto kopen voor 1.000 euro?

Auteur: , 158 Reacties

En is het dan ook wat? Team AB zoekt het voor je uit!

1.000 euro

We krijgen deze vraag wel vaker. Is er rond het budget van 1.000 euro wat te koop? En heb je dan keuze? Valt alles uit elkaar van ellende? En kun je er een paar jaar mee voorruit of ben je meteen aan de beurt voor onderhoud voor hetzelfde bedrag als de aanschafprijs?

We werden namelijk benaderd door Simone. De beste dame is onlangs naar Nederland verhuisd (vanuit Noorwegen) en heeft een leuke baan gevonden. Allereerst: gefeliciteerd! Maar dat betekent dat ze een auto nodig heeft. Het budget zal geen verrassing zijn: zo’n 1.000 euro. Doorsparen heeft geen zin, want ze moet zo spoedig mogelijk de weg op.

Verder heeft Simone niet echt eisen qua luxe. Een aircootje en een radio is mooi meegenomen, maar het belangrijkste is dat de auto enigszins betrouwbaar is en goedkoop in onderhoud, wegenbelasting en verzekering.

In de tekst is het een en ander al verklapt, maar dit zijn de wensen en eisen van Simone in een overzichtelijke tabel:

Huidige /vorige auto's:Geen
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Beide
Budget:€1.000, misschien een beetje meer
Jaarkilometrage:20.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Nieuwe baan!
Gezinssamenstelling:-
Voorkeursmerken /modellen:Geen
No-go modellen / merken:Geen

Kortom: is er nog wat te krijgen met dit budget? Het antwoord luidt een voorzichtige ‘ja’. Er staan voldoende auto’s voor nog minder te koop. Maar 1.000 euro is het wel absolute minimum, alles daaronder is gewoon een grote gok. Dat kan leuk uitpakken, maar als het je dagelijks vervoer is, wil je het risico zo klein mogelijk maken. Elke 100 euro boven de 1.000 betaalt zich bijna altijd uit. Nog een tip: ga voor de muurbloempjes. Het is niet hip of sportief, maar daar moet je ook niet naar zoeken.

Seat Arosa 1.4 Stella
1.150 euro
2001
195.000 km

De Seat Stella is op het eerste gezicht een slaapverwekkende auto. Niet zo zeer lelijk, maar wel erg saai. Precies goed dus. De Arosa is de Seat-versie van de Volkswagen Lupo. De Arosa deelt ook diens kwaliteit, maar is dan een stukje saaier. Wat zijn de voordelen? Voorin zit je uitstekend, ook als je groter bent. Dat is bij Simone niet het geval, maar toch handig om te weten. Verder voelt de auto volwassen aan. Je hebt het idee in een auto uit een klasse hoger te rijden. De Arosa met 1.4 motor weegt 867 kg, dus de wegenbelasting betaal je bijna niet. Ook in verzekering is ie goedkoop, evenals het onderhoud. Onderdelen zijn ruim voorradig en betaalbaar.

Seat Arosa 1.4 Stella

Ford Ka 1.3i Centennial
1.200 euro
2003
95.000 km

Toen Ford met de Ka kwam, was er de vraag of het publiek wel zat te wachten op een model ónder de Fiesta. Het antwoord bleek een volmondig ja. Voor Ford was het een enorm succesnummer. De Ka is altijd geleverd met een stokoude 1.3 motor. Deze levert niet echt veel prestaties, is ook niet bijzonder zuinig en wel rumoerig. Maakt niet uit, want ze blijven maar gaan. Prima torretjes. Een voordeel is dat werkelijk het hele land vol staat met Ka’s en je zowaar keuze heb. Een later exemplaar met airco, lichtmetalen velgen, radio, meegespoten bumpers (doet de auto veel goed) en minder dan een ton op de klok? Geen enkel probleem. Onderdelen zijn eenvoudig te vinden en niet al te duur. Het enige echt grote nadeel aan de Ka is roest.

Ford Ka

Mazda Demio 1.3 LX (DW)
1.350 euro
2001
155.000 km

Deze valt in de categorie onbekend maakt onbemind. Allemaal zijn we op zoek naar een Toyota Yaris en dat zie je aan de prijzen. De Demio is nieuw een stuk minder vaak verkocht, dus is het lastiger om een goed exemplaar te vinden. Maar ze zijn er wel. Vaak in het grijs, met grijze stoffen bekleding en een grijs dashboard. Dit waren auto’s voor grijze mensen met een grijs beroep en grijze broek. Kortom, het is een saaie auto, maar hij is wel praktisch: je hebt altijd vijf deuren. Het gewicht van de 1.3 is 950 kg en de auto staat bekend als zeer betrouwbaar.

Mazda Demio

Daihatsu Sirion 1.0 SXi
1.100 euro
2003
130.000 km

In principe kun je bijna naar alle Daihatsu’s gaan zoeken. Ze zijn vaak licht en betrouwbaar. De Cuore en Charade zijn redelijk populair, maar werkelijk niemand lijkt om te kijken naar de Sirion. Waarom is een raadsel, want er valt veel voor te zeggen. Het is een praktische vijfdeurs, de 1.0 driecilinder is onverwoestbaar, de transmissie is zowaar prettig te bedienen en last-but-not-least: veel exemplaren hebben airconditioning! Maar dan weegt zo’n auto veel, zeker? Nope: 795 Kg aan Japans staal. Oké, toegegeven: het is niet moeder mooiste en je voelt ook dat je niet met een zware auto op weg bent. Het ding maakt een wat blikkerige indruk.

Daihatsu Sirion

Suzuki Alto 1.1 GLS
1.250 euro
2002
140.000 km

Ook Suzuki is een merk dat grossiert in kleine betrouwbare auto’s. Wil je echt voordelig rijden, dan raden wij de Alto aan. Deze auto kun je goed vergelijken met de Daihatsu Cuore. Een groot voordeel van de Suzuki Alto is dat je een viercilinder motor hebt, dus net even iets meer rust in het interieur. De auto ziet er niet spannend uit, maar de onkosten zijn ook niet spannend. Sterker nog, jarenlang was dit de goedkoopste auto. Niet zozeer in aanschaf, dan wel in kosten om het rijdend te houden. In het budget heb je een redelijke keuze. Omdat de prijzen niet veel schelen, heeft een GLS-uitvoering de voorkeur, de GA’s zijn wel erg kaal.

Suzuki Alto (HA12)

Smart City Coupé Passion
1.100 euro
2000
120.000 km

Wat dacht je van een Mercedes met panaromadak, turbomotor en automaat? Want dat is deze Smart in principe. Mocht je de achterbank niet nodig hebben, dan is de Smart een uitstekend alternatief. Je zit namelijk erg ruim, de Passion-uitvoering is erg compleet en in het budget kun je behoorlijk nette exemplaren vinden. Af en toe mankeert er wel wat aan (inherent aan deze prijsklasse), maar Smart-onderdelen en onderhoud zijn spotgoedkoop. Nadeel is de automaat die wat schokkerig zijn werk doet, maar als je geen haast hebt in de Smart (geen onverstandig idee), is het prima te doen. Het gewicht van de City Coupe is 695 Kg.

Smart City Coupé Pulse

Renault Twingo 1.2 Initiale
1.200 euro
2000
140.000 km

We staan er niet bij stil, maar dit was het meesterwek van Patrick LeQuement. Een van de meest succesvolle ontwerpers aller tijden. De Twingo biedt namelijk karakter EN praktisch gemak. De achterbank kun je heen en weer schuiven voor extra beenruimte achterin of juist meer kofferbakruimte. De Initiale uitvoering is uitgevoerd met lichtmetalen velgen, lederen bekleding en airconditioning. De 1.2 motor is bijna niet onzuinig te rijden (ook niet snel trouwens, maar dat terzijde). Het gewicht van 795 Kg zorgt voor lekker lage maandlasten. Een berucht dingetje bij Twingo’s: hij vreet draagarmen. Of ze versleten zijn test je zo: bij stilstand draai je het stuur. Hoor je ‘geklonk’, dan moeten ze vervangen worden.

Renault Twingo Kenzo

YOLO: Ford Puma 1.4
1.000 euro
2000
180.000 km

Een van de best bewaarde geheimen is de Ford Puma. Het is niet alleen een funky uitziende coupe, maar ook een serieus goed sturende auto. Het sturen gaat direct en vol gevoel. De bak schakelt trefzeker (alhoewel het aluminium pookje s’ochtends erg koud is). De wegligging is uitmuntend. Oké, het is een iets grotere en zwaardere (1.005 Kg) auto, maar het blijft nog altijd binnen de perken. De 1.4 motor heeft zelfs een acceptabel verbruik. Eigenlijk is het net een Ka, maar dan wat leuker. Dit nadeel geldt nog meer voor de Puma dan voor een late Ka: ze kunnen enorm roesten.

Ford Puma



158 reacties

Mis alleen de Civic! Op roest na niet kapot te krijgen.
@thezwart: ooit een Mitsubishi Colt met een jaar APK voor 115,- gekocht (was 150 maar had er nog even 35,- af kunnen praten👐👐)
Die auto wilde gewoon niet stuk. Gas geven tot het vermogen weg viel en dan pas schakelen. En bleef gewoon rijden!! Na een maand of 7 toch maar een keer het oliepeil gecheckt. Wat bleek helemaal leeg. Ging bijna 4 liter in. Achteraf had ik dit niet bij mieten vullen want deze grap was bijna net zo duur als de aanschafprijs en de wagen reed ook gewoon perfect zonder olie..
@kennone: punt is alleen dat je niet weet wanneer hij er mee op houdt, misschien morgen misschien volgend jaar. En om nou te zeggen dat stil staan op A4 nou zo leuk is😉
Allemaal die kleine gebakjes… ik mis volvo in de lijst! De 940/850… Oke het zuipt iets meer, weegt iets meer, maar niets extreems. Die extra kosten worden wel gecompenseerd door de glimlach op je gezicht en betrouwbaarheid!

Als het toch klein moet zijn mis ik de toyota starlet of mitsubishi colt..
@uselessguy: Bij het eerste beurtje vergaat het lachen snel genoeg. Zeker in de <1000 euro categorie.

Maar iedereen is natuurlijk vrij om dit zelf te ervaren.
@silverarrow: voor de Volvo 850/940, that is.
@silverarrow: 850 kun je gelijk in hebben, die zijn wat prijziger in onderhoud. Voor een 940 is dat echter onzin. Bougies kosten zo’n 16 euro en filtertjes kosten ook nagenoeg niks. Banden zijn ook goedkoop (veelgebruikte maat) en zelfs een distributiesetje kost nog geen 90 euro origineel Volvo. Als je een atmosferische 2.0 of 2.3 koopt boeit het bovendien nauwelijks welke olie je erin kiepert want ze lopen vrijwel overal prima op.
@ej20g: Stuurhuis? Draagarmen? Remmen? Airconditioning? Shitload aan elektronica die over de houdbaarheidsdatum is?

Niks onzin, zo’n bak kun je met gemak twee keer de aanschafprijs in steken. Zeker in deze prijs categorie.
@silverarrow: stuurhuizen gaan niet zo vaak bij 940’s, valt best mee. Kan inderdaad wel een grote kostenpost zijn. Draagarmen zijn een onderhoudspunt maar voor een 940 zeker niet duur. Remmerij van een 940 is ook goedkoop, zeker als aftermarket spul. Airconditioning moet je wat mij betreft uberhaupt niet verwachten in deze prijsklasse. En wat betreft elektronica is de 940 nog steeds een solide auto waar weinig aan kapot gaat en oplossingen zijn veelal goedkoop.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat je een 940 kunt rijden voor de prijs van een Starlet, want dat is gewoon niet zo. Maar als je qua looks en luxe weinig eisen stelt en wel ruimte wil is een 2.0 of 2.3 gewoon een goede keuze. Met dit budget moet je echter weg blijven bij een 2.3 I.C., 2.3 HPT of automaten. Die hebben er binnen dit budget gewoon áltijd werk aan zitten. Een normale 2.0 of 2.3 is bovendien in verhouding niet zwaar en ook niet extreem dorstig (1 op 9,5-10). Ook niet snel of echt luxe maar dat ga je voor dit budget ook niet vinden in een grote betrouwbare auto.

Zoals ik al zei, wat een 850 betreft ben ik het zeer zeker met je eens. Die zijn qua onderhoud simpelweg al gauw een factor 2 duurder.
@silverarrow: ik heb zelf een tijd een 940 gehad, met 350.000 op de teller gekocht voor €750. Was de atmosferische 2.3 met rood onderblok, (blijkbaar wil dat zeggen dat de kleppen de cilinder nooit raken, ook al knapt je riem). Ding zag er van onder uit alsof ie nieuw was, reed alsof ie nieuw was. Airco zat er niet op en alle elektronica deed het gewoon naar behoren. Stuurhuis en draagarmen zijn voor de meeste auto’s duur en gaan nooit snel kapot, zeker bij zo’n volvo niet. Het enige dat ik er ooit mee gehad heb, is dat de kachelweerstand kapot ging.

Een vriend had in ongeveer diezelfde periode een 850, hij heeft de remmen (blokken en schijven) laten vervangen voor €650, geen schrikbarend bedrag voor een auto van dat kaliber. Verder had hij ergens iets waardoor de auto niet wou starten, na €20 met 2 linkerhanden startte dat ding weer als vanouds.

Er zijn trouwens verschillende volvo en saab gerichte sloperijen in nederland, onderdelen zijn daar helemaal niet gek duur…


En zélfs al heb je gelijk, en is het allemaal veel duurder.. dat ‘thuis’ gevoel als je instapt maakt het allemaal goed. Iedereen die een oude volvo heeft (gehad) kent dat gevoel.
@uselessguy: dank voor het bevestigen. Ik ben zelf behoorlijk bekend met de 740 en 940 (aantal kennissen hebben ze) en ben zéér bekend met 850’s (2.5 20V gehad, momenteel T-5R) en het onderhoud is gewoon duurder met een 850. Bougies zijn bijvoorbeeld al minimaal 2,5 keer zo duur, daar ik heilig geloof dat de vijfpitters het mooist lopen op OEM Volvo bougies. Red Blocks (ja, die inderdaad) zijn daar veel minder kieskeurig in. Zoals met eigenlijk alles overigens.

850’s zijn overigens niks minder betrouwbaar dan 940’s maar hebben wat specifiekere eisen als het gaat om onderhoud. Daarom denk ik dat als je een grote auto wil voor maximaal €1000, je niet om een 940 met gewone 2.0 of 2.3 heen kunt.

Beiden overigens ook auto’s met zeer goede elektronica. Veel merken (waaronder Volvo tegenwoordig) konden en kunnen nog wat leren van de jaren ’90 elektronica van Volvo.
@uselessguy: internetpraat, het nieuwe kroegpraat. Al die sterke verhalen over de betrouwbaarheid van Volvo’s gaan een beetje een eigen leven leiden. Betrouwbaarheid is inderdaad prima, als het onderhoud tot op de letter bijgehouden wordt. En dat is een stuk duurder dan het onderhoud van een Twingo. Maar degene die er uiteindelijk de dupe van is, is de naieve sul die al die verhalen gelooft. En kan die bij jou aankloppen als de jaarlijkse onderhoudskosten 1000 euro blijken te zijn? Precies.
@silverarrow: en dan niet te vergeten de wegenbelasting. Dat is ook aanzienlijk meer dan die kleine auto’s.
@uselessguy:

Joh .. en je leesbril .. mis je die toevallig ook ??
@uselessguy: Een Volvo 940 voor 1.000 aanbevelen. Ik zou het niet durven. Zeker niet omdat de kosten laag moeten blijven. Even snel de kosten

Daihatsu Sirion 1.0 RTI
Verbruik: 1 op 18 (1.777 euro per jaar aan brandstof)
Gewicht: 810 kg (236 euro per jaar)
Verzekering: (480 euro per jaar)
Onderhoud: (400 euro per jaar)
Totaal: 2.893 per jaar

Volvo 940 2.3i
Verbruik 1 op 9 (3.555 per jaar)
Gewicht 1.360 kg (772 euro per jaar)
Verzekering (960 euro per jaar)
Onderhoud: 700 euro per jaar
Totaal: 5987 euro per jaar

Dat is het meer dan het dubbele aan kosten. Daarbij ben ik nog heel mild geweest met het onderhoud, want als er iets mis gaat bij de oude Volvo ben je veel meer kwijt. Volvo’s van 1.000 zijn nu niet de mooiste auto’s in de beste conditie. Terwijl er wel wat zakjapanners zijn te vinden in een redelijke staat.
@uselessguy: betaal jij dan de mrb voor haar?
Voor €1000,- is wel een goede gebruikte Volvo 850 te vinden. Geen turbo aanschaffen, maar gewoon een 10V. Bij normaal gebruik een degelijke auto. Als je van je geld af wilt koop je een turbo!
@uselessguy: je kan beter een 240 pakken. Die 850s hebben toch wel vaak wat hoor. Ding zit ram vol met sensoren etc wat allemaal stuk gaat. In het eerste jaar over de 1500,- aan rekeningen is heel normaal
Zeker de Puma! Of een e36 compact, stuurt nog lekker ook en degelijke blokken.
Jongens wat een onzin dit: “Af en toe mankeert er wel wat aan (inherent aan deze prijsklasse), maar Smart-onderdelen en onderhoud zijn spotgoedkoop. ” Ik rijd zelf een forfour uit 2007 en het onderhoud is echt belachelijk duur. Gewoon Mercedes prijzen. Tenzij je bij Beun de Haas op bezoek gaat natuurlijk, maar dat doen weldenkende mensen niet.

Ik mocht voor een gasklephuis en koelvin samen 1250 achterlaten en toen een tijdje later de ruitenwissermotor aan de beurt was vroeg men daar 500+ voor. (dat laatste niet gedaan natuurlijk, maar wel even gefixt).
@eetvlagetmoney: Het gaat om onderdelen voor de eerste generatie Smart. Die zijn bijzonder goedkoop.

Voor de tweede generatie zou je een punt kunnen hebben, alhoewel jouw enkele ervaring niet representatief is voor alle Smarts van dat type. Prijzen die je noemt zijn overigens te hoog, inderdaad.
@eetvlagetmoney: misschien toch eens een andere garage zoeken. Zulke garages lachen zich rot om klanten als jij die elke nota maar blindelings betalen .
@kenner: hij zal er geen last van hebben zolang die vla blijft eten.
@eetvlagetmoney: toch gek ik rij de colt uit hetzelfde jaartal. Mijn koelvin was 110 euro inclusief. Gaskleppen huis zelf gereinigd.
@eetvlagetmoney: en wat denk je van die “betrouwbare” motor…
@draadloos: Dat zit wel snor, heb er bijna 2ton mee gereden. Motorisch nog nooit problemen mee gehad gelukkig. Eigenlijk alleen dat gasklephuis en die koelvinmotor zijn stuk gegaan.
@eetvlagetmoney: wat ik ervan gehoord heb van mensen met een 1e gen. smart is dat hrt een gok is. Sommige smarts rijden zonder problemen 2 a 3 ton weg. Andere blijven maar motorische problemen hebben. En dat lig nieet aan de bestuurder of het onderhoud. Hun eerste smart had zo vaak problemen en werd zo duur dat ze em al vrij snel vervangen hebben. Niet lang daarna toch maar weer een smart, want het was zo’n leuk autotje. Dir tweede heeft het jaren lang en ruim over de ton volgehouden zonder noemenswaardige problemen.
@eetvlagetmoney: jij bent duidelijk weldenkend dat je je zo laat oplichten…
Misschien eens een andere dealer zoeken? Of beter, een goede garage zonder dealerschap.
Prima suggesties wederom ..
Helemaal top ..

Twingo’s zie je te koop staan met 4 ton op de teller !!
Dingen moeten wel heeeeeeeel goed zijn ..
Alto’s kunnen niet kapot ..
Afganen zijn gek op die dingen voor de export ..
Puma’s zijn vrolijke dingen .. kijk altijd effe om ..
Beetje roest maakt dan nix meer uit ..

Zou voor de Twingo gaan ..
Vorige eigenaren van een Alto voor die prijs kopen nml ook hun olie bij de Aldi ..
15w40 .. lekker goedkoop ..
@lincoln:
Al gooi je er zonnebloem olie in de Alto. Zijn niet kapot te krijgen :-)
Hier een automonteur die (helaas) vaak aan oude meuk sleutelt; Laat de Ka, Twingo en Demio uit het lijstje hierboven maar staan. Als die de 15 jaar gepasseerd zijn, zijn 9 vd 10 exemplaren echt draken van auto’s (roesten als een gek, veel lekkages aan motor/bak/stuurhuis) Arosa is een goede keus, roesten niet. enige echt dure mankement is de versnellingsbak, als je een exemplaar weet te vinden die niet lekt kun je de gok gewoon nemen. De Alto is ook wel een goede keuze. Check wel ff of de kleppen optijd gesteld zijn, word vaak niet gedaan bij deze gebakjes, wat wel nodig is! De Sirion 1 zijn echte roestmonsters, als je dit onder controle hebt zijn het hele betrouwbare auto’s. Zoek er wel 1 met een (originele) lage km stand, bij hogere km standen willen ze wel eens (veel) olieverbruiken. Succes!
@oemplus: Oja, de smart ook niet aan beginnen. Om even heel kort te zijn waarom niet; Google..
@oemplus: Heb zelf zo’n Arosaatje. Inmiddels ruim 2 jaar en 2x probleemloos door de APK. Naast normaal onderhoud alleen een wiellager moeten vervangen incl uitlijnen nog geen 100euro en dat hok staat nu op 216k. Kost in verzekering en wegenbelasting ook geen drol. Heel zuinig rijd ik alleen niet. 1 op 11 ongeveer.
Die twingo kan met 70.000km voor dat geld. Een clio 2 kan ook nog. Zelf met dat budget de clio gekocht en nooit wat aan gehad. Onderhoud was wel up to dat dat is wel een vereiste dan.
Wil je klein? Zoek een Toyota Starlet, schier onverwoestbaar!
Middenklasse? Nissan Primera, ook bijna niet kapot te krijgen.
Grote auto? Volvo 940. Absoluut niet kapot te krijgen en het onderhoud kost in verhouding niks.
@ej20g: het was effe wachten op de eerste die de Starlet noemt, maar idd een geweldenaar in deze categorie.
@MauritsH: recent zelf een Starlet uit ’92 aangeschaft voor de boodschappen. Belachelijk hoe goed die autootjes kunnen zijn, zelfs al gaan ze richting of over de 30 jaar oud (25 in ons geval). Rijden nog lekker ook!
@ej20g: zekers, en lekker vlot!
@ej20g: Starlets zijn geweldig. Rijden ontzettend lekker die dingen.
@ej20g: suzuki baleno, net zo onverwoestbaar.
@lekbak: onbekend = onbemind
@ej20g: starlet idd, onverwoestbaar. Yolo variant is de Paseo, id basis zelfde auto met coupe carr.
Fiat Punto is trouwens ook wel een aardig wagentje.
@silverarrow: Nee. Erg storingsgevoelig.
@oemplus: Ja, toch wel. De eerste generatie is heul niet storingsgevoelig.
@silverarrow: Hoeveel Punto’s van de eerste generatie zie jij nog rijden? Juist, heel weinig. Daar is een reden voor.
@oemplus: genoeg. Hoeveel Alto’s zie jij nog rijden?
Misschien is private lease een optie? Geen gedoe over onderhoud en dure reparatie’s
@schnellerbit: Als je budget 1000 euro is, dan zal private lease te duur zijn. In een paar jaar tijd telt dat flink op.
@schnellerbitte: Bruikbaar plan, maar alleen als je zeker weet de komende jaren geen huis te willen kopen (of ergens een paar ton hebt liggen, natuurlijk).
https://www.hypotheker.nl/actueel/nieuwsberichten/2016/private-lease/
@mout:

Wowowowow ..
Leuk artikeltje voor in de lease katern van autoblog ..
@schnellerbitte: en als je je proeftijd niet door komt en dan?
Natuurlijk kan dat. Nu bijna een jaar geleden voor €900 mijn 205 gekocht. Inmiddels 20.000 verder en heeft me nog nooit laten staan! Mijne heeft als voordeel ook nog een LPG-installatie maar dan moet je echt goed zoeken. Het is ook gewoon een kwestie van een beetje geluk hebben, maar er is zeker iets betrouwbaars én leuk te vinden voor dat budget!
@peugwow: t is altijd een kwestie van goed kijken wat je koopt… of dat nu een 7e hands twingo is of een 2e hands m3 voor 40k…
Altijd eerst bellen. Zeggen dat je duizend euro cash meeneemt en het autootje direct wil meenemen als het bevalt. Genoeg handelaren die je dan graag een prima deal kunnen bieden. De kans bestaat ongetwijfeld dat je bij schorriemorrie en andere sjacheraars terecht komt, maar laat je daar niet door afleiden. Een goede auto is een goede auto.

Merk en type is niet zo interessant om te noemen, gewoon kijken wat je in de zoekmachines kunt vinden. Maar wat je ook doet, vooral nooooooiiiiittttt een gare Skoda Felicia kopen! Zoals ik uiteraard deed. Dat was een soort rijdende kom erwtensoep….
@rob:
Daarna kocht ik overigens een Colt type CJ0. Welliswaar met iets meer budget (1.950 kwam ik op uit), maar het ding gaat nu al zes jaar als de brandweer. En heeft nog fijne stoelen, ‘sportieve’ blauwe tellers, twee airbags en airco ook!

Afgelopen week wederom glansrijk door de APK gekomen. Nul reparaties. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. De ‘grootste’ onvoorziene kostenpost was een nieuwe uitlaat. En een keer een accu. Kattenpis dus. Onderhoud heb ik zelf een keer gedaan, een kameraad en beun de haas. Wisselgeld, meer niet.

Voor mij de beste auto ooit. Ik heb volgens mij een keer gezegd dat ik dit jaar een nieuwe wagen zou kopen, maar daar begin ik op terug te komen…. Waarom iets weg doen wat nog zo goed functioneert?
Hoi Simone, wat leuk dat je op zoek bent naar een €1000,- autootje.

Ik heb er genoeg staan, bij sommige auto’s zit er een deukje of een krasje op of moet je extra betalen voor de velgen, APK is klaar terwijl u lacht en de kilometerstand zijn maar wat cijfertjes die niet zo belangrijk zijn.

Je wordt met open armen ontvangen, de thee staat altijd klaar (koffie hebben we soms) wij zijn gevestigd in Rotterdam.

Groetjes,
J*tc*rs
Corsa B ?
@kenner:

Categorie t/m 500 euro ..
Wel goeie suggestie ..
@lincoln: vul jij volgende keer het Autoblog aankoopadviesformulier even in ?
Simone is de dochter van @norge?
@e1000bmw523i: Norge kennende had hij haar wel een Hyundai onder de kont geschoven.
@e1000bmw523i: dat zou wat zijn!
@e1000bmw523i: dan had de lijst er op het punt “no go merken/modellen” wel anders uit gezien
@e1000bmw523i: zou kunnen… waar is die beste man eigenlijk gebleven?
Zou hij al het zure commentaar zat geworden zijn? Of zit hij onder een andere alias te reagere ?
@crosscabouter: kijk op zn profiel… heeft een jaartje geleden besloten dat hij het censureren van de admins zat was, en is toen gestopt (met het account norge). ik denk zomaar dat hij is terug gekomen op een ander account. misschien reageert ie niet, of op een andere manier, maar ik kan niet geloven dat zo’n trouwe lezer er mee stopt.
20k per jaar in een auto van 1000 euro. Dat betekend elk jaar een nieuwe!
@dutchdriftking: eeuh nee? Ik rijd 25k per jaar in een 206, die is op dit moment ook 1100€ waard met zn 200k op de teller. Totale kosten: 450€ over 2 jaar. (En een rvs uitlaat omdat die ander elke keer lassen me te veel werk was -250€)
@dutchdriftking: nee hoor 6 jaar geleden een peugeot 306 break gekocht voor €1000,- met 2 ton op de klok.

4 jaar later en de teller stond op 2,9 ton en toen ging het eerste kapot de aandrijfas.

Verder alleen normale onderhouds dingen 2x remmen, 2x de banden, paar lampjes en vloeistoffen.

Top auto!
Micra K11 natuurlijk, niks mis mee!
Laag in onderhoud (distributieketting ipv riem), weegt geen drol en als je een 1.3 vindt komt ie nog vooruit ook.
@bmwmpower:

Toptip ..
@BmwMPower: beste reactie tot nog toe!
Heb nu 4 jaar (gekocht op 107dkm en intussen ruim 150dkm) een K11 1.0 16v, naast een kapotte ontsteking (80€ en weer gaan) nooit gezeik mee gehad.
Rijdt prima en zelfs de 1.0 is met een beetje toeren maken nog een soort van vlot, MP staat er vol mee en je hebt ze zelfs met elek. ramen en airco!
Ik heb ooit voor €350,- een E30 316 coupe gekocht, technisch niks aan gedaan en ermee dwars door europa gereden (Carbagerun). De enige mankementen waren 2 lekke banden.
@arnoldh: dat de kenners je nog niet afgebrand hebben . Dit mag je geen coupe noemen maar een 2 Deurs .
Tegenwoordig vind je geen goedkope e30’s meer .
Ik mis de focus nog mk 1 nog
Lada 110 serie: goedkoop, ruim en minstens net zo lelijk als de meeste auto’s in dit lijstje.
Heb pas 1000 mooie golf cabrio 1.6 gekocht uit 2000. Electr ramen kap airco en zuinig
Ik zou voor het Ka’tje gaan. Is een degelijk autootje en het aanbod is immens. Zodra die uit elkaar roest, koop je weer een jonger exemplaar.
@berlinetta: Dan kun je hem direct na aankoop dus weer wegdoen. Ka’s zijn drama auto’s. Je ziet ze niet voor niks met bosjes op de sloop staan.
@oemplus: Jij als monteur zal het dan wel beter weten, maar ik dacht altijd dat het best degelijk spul was.
@berlinetta: Geloof me, dat is het niet. Tuurlijk zal er her en der wel een net exemplaar tussen zitten, maar vooral de oudere (van voor 2005) zijn echt geen toppers..
Andere opties: Toyota Yaris (wel hogere km-standen tot € 1.250 €), Nissan Micra (veel bredere keus). Of een maatje groter: Mazda 323.
Bart Smit.
Ik heb momenteel een Lupo 3L voor het woon werk verkeer. Leuk autootje om te rijden en bizar hoe zuinig dit apparaat is. ’t Is geen auto voor haastige mensen vanwege de robotbak die de auto heeft, maar dat went snel.
Nadeel alleen is als wel iets stuk gaat, het meteen stervesduur is omdat heel veel onderdelen speciaal voor deze auto en de Audi A2 3L ontwikkeld zijn. 5 tientjes in de maand voor de wegenbelasting is dan wel weer goed te doen. En dan die 700-800 km actieradius voor 3 tientjes diesel is gewoon prachtig.
@sr20det: je mag alleen sommige steden niet in. Ik weet niet waar Simone gaat wonen?
Kijken of je een 206 kan vinden, staan genoeg op rond de 1200€, dan kan dat laatste 200€ vast er nog wel af ivm wat deukjes en rammeltjes.
1600 16v heeft de voorkeur, die dingen gaan niet stuk.
@peug206: En twee dozen koplamjes… Let maar eens op hoe vaak je een Peu ziet met een kapotte verlichting voor. Ik wisselde 4 a 5 keer jaar beide lampjes…..
@dandezemaar: nope, helemaal niets… heb er februari 2015 nieuwe in gedrukt (alles vervangen toen we hem kochten want de pitten die erin zaten waren ruk qua lichtbeeld) voor 10€ bij de halfords. Maar eens dat het wel een kwaaltje is bij oudere pugs, net als oudere golfjes last hebben van slecht afgesteld xenon… ;)
Wat een afschuwelijke armoe zeg als je nog niet eens meer kunt uitgeven dan 1000 euro voor een auto. Toen ik 17 was kocht ik al een auto die duurder was dan 1000 euro, namelijk een golf 2 gti 16v…zonder stuurbekrachtiging..dat wel. 3000 gulden was die auto. Is alweer 17 jaar geleden, de tijd gaat snel.
@cpp1: Vroegâh was alles beter! ;-)
@cpp1: Iedereen is natuurlijk rijk net als jij.
@cpp1: goh wil je nu een schouderklopje?
@cpp1:

3000 gulden 17 jaar geleden is anno 2017 ongeveer 63.000 euro ..

Had je em niet beter kunnen leasen ??
@cpp1: droeftoeter
@cpp1: Een BMW 3 E90, vooral zo’n vieze blauwe… da’s pas afschuwelijke armoe. En nog sjonnie ook. Maar ik snap ’t wel, het plebs moet zich ook verplaatsen
@silverarrow: ’t is een E91 vrolijke vriend.
@cpp1: Ik ben je vriend niet. Gelukkig is dat wel het enige waar je me op kon corrigeren. ‘T blijft een pauperbak.
@cpp1: en op verjaardagen zit je zeker aan tafel te roepen. Mijn bier is beter, mijn wijn is beter en mijn hapjes zijn veel duurder.
@cpp1: Dat vind ik persoonlijk wel een heel erg ongepaste en onsympathieke opmerking. Deze dame in kwestie is net naar Nederland verhuisd en is net klaar met de studie. Dat is precies het moment dat je even minder te besteden hebt. Daarbij kan het ook zijn dat ze gewoon niet meer uit wil geven aan een auto en benieuwd is of je voor 1.000 euro iets fatsoenlijks kunt kopen. Voor sommigen is een auto gewoon een stuk blik dat van A naar B gaat en de inzittenden droog houdt.
@willeme: mijn jezus zeg, dit is toch een blog waar iedereen zijn mening mag hebben? Moet je eens kijken wat er een hoop mensen over vallen, gewoon lachwekkend. Bottom line is dat men voor 1000 euro gewoon geen auto waar je met een gerust hart zorgeloos in kunt rijden kunt kopen Klaar. De dame in kwestie moet gewoon maar even sparen en de tussenliggende periode lekker met het ov. Probleem opgelost.

En als jij, er zo ontzettend mee zit dat ik deze in jouw ogen denigrerende opmerking heb geplaatst, dan verwijder je hem toch lekker uit je topic jongen als dat je oplucht…interesseert me geen ruk.
Ik ga hier verder ook niet meer over in discussie, daar is het veel te mooi weer voor ;)

Prettige zondag en geniet van ’t mooie weer en de F1 🤙🏼
@cpp1: iedereen mag ‘een mening’ hebben. Daarom haal ik het ook zeker niet weg ;).

Doorsporen en OV is geen optie. Er moet snel een goedkope auto komen. Wat dus prima kan, als je je ogen een beetje open houdt.

Fijne race gewenst en geniet van het mooie weer ;-)
Onze seat cordoba vario 1.9tdi uit 2001
Koste 3 jaar geleden 500 euro met extra winterbanden op lichtmetaal
In die 3 jaar tijd alleen banden remblokken en olie bij moeten doen
En dat met 20-25k per jaar
Ik kocht 8 jaar geleden een polo 6n 1.4 8v van 1998 voor 1100 euro, bijna geen roest en 180.000 op de teller. Heb er 4 jaar mee gereden en r nog 100.000km bij gezet. Enige onkosten die ik gehad heb waren een kapotte bobine en gasklephuis.
@zero99: Een 6n was ook mijn eerste auto! Gekocht voor 200,-
Eigenlijk geen dure gebreken aan gehad, op een kapotte versnellingsbak na (die ik zelf heb kunnen vervangen, dus ook die kosten vielen mee) Roesten kunnen ze idd wel, maar zijn verder best degelijke auto’s.
@oemplus:

Grappig , je vindt bijna alle auto’s ruk, maar een Polo met een kapotte versnellingsbak is best degelijk.
Ik weet het allemaal even niet meer…
Daihatsu Cuore 1.0 tot bouwjaar 2002. Zeer betrouwbaar, goedkoop, enorm zuinig en pittig.
Ik zou een Suzuki Swift nemen. Zijn te koop onder 1000,- Zelfs van 2001 of 2002 met nog geen 50.000 op de teller. Super simpel te onderhouden door iedere garage. Mega betrouwbaar. Roest niet. Kost geen drol in belasting en verzekering en rijdt hartstikke goed. Mijn dochter heeft twee jaar rondgereden in een bakje van 800 euro zonder problemen. Top spul
@mobieler: Swiftjes zijn goede auto’s, maar niet roesten? Er roest weinig zo hard als een Swift hoor. Het nadeel van een Swift is dat die dingen onzichtbaar roesten aan onder andere chassisbalken, dorpels, radiateurbalk en vloer. Schermen en dergelijke roesten inderdaad maar zelden.
@ej20g: Swiftjes van na bouwjaar 2000 roesten niet meer zo hard hoor.. De jaren 90 modellen roesten idd wel hard..
@oemplus: je hebt wel gelijk dat de eerdere exemplaren harder roesten. Maar ook de laatste paar bouwjaren van het betreffende model heb ik met genoeg gaten gezien.

Ze zijn buiten de roest om trouwens wel echt Japans betrouwbaar, niks over te klagen.
@ej20g: Oké dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik heb 2 jaar bij een Suzuki dealer gelopen en heb eigenlijk nog nooit de laatste facelift van dat model met roest gezien..
@oemplus: misschien dat de betreffende niet roestende exemplaren daarom ook zo fris waren, omdat ze bij de dealer onderhouden werden. Mensen die gek (tussen aanhalingstekens) genoeg zijn om zo’n relatief oud autootje nog naar de dealer te brengen, zullen er verder waarschijnlijk ook wel goed voor zorgen. Ik kan de exemplaren die ik gezien heb nou niet echt bestempelen als fris, dat kan dus zomaar de reden zijn.
@ej20g: Zit wat in, maar Swiftjes roesten vooral bij de dorpels en bodemplaat, iets waar je als eigenaar gewoon weinig aan kan doen.. Als de roest eenmaal in het metaal zit blijf je er last van hebben..
De Peugeot 205 natuurlijk!
Een puma roest absoluut niet meer da een ka.
Mijn eerste auto was een alfa romeo 147 1.6ts Prijs: €950.
Onder andere met leder bekleding en schuif dakje. Heeft het anderhalfjaar volgehouden en daarna is de distru riem geknapt
@mazot: veel te diur in onderhoud
Ik zou zeker voor de seat arosa gaan. Niet kapot tekrijgen die auto.
“De Ka is altijd geleverd met een stokoude 1.3 motor.” klopt niet helemaal, De latere ka’s van dit model hebben de vernieuwde 1.3 uit de fiesta en dan word de Ka toch mijn keus voor dit budget.
@fordfreak: dat was nog altijd een stokoude 8 klepper.
Suzuki baleno.
Onverwoestbaar, zuinig en rijdt best ok. Spotgoedkoop te rijden die dingen.

Ford Focus mk1.
Betrouwbaar, goedkoop op de weg te houden maar vooral een heel stuk comfortabeler met 20k per jaar. Ook wat waard.

Suzuki Swift.
Ook al die dingen van hierboven maar dan minder fijn dan een baleno. Ga dus voor de baleno.

Nissan micro.
Wederom een prima Japans autootje.

Het blijft trouwens geluk hebben. Je kunt voor €500 een rete betrouwbaar autootje halen waar je 5 jaar probleemloos in kunt rijden en je kunt voor €5000 een onbetrouwbaar klote hok kopen zonder dat je het had kunnen zien.
@lekbak:

Toptips ..
Na 1999 kreeg de Puma roestbehandeling bij de meeste zwakke plekken, daarna zie je het ook steeds minder voorkomen. Meest roestende plek zijn de achterschermen, kostte me toentertijd 250,- bij een mannetje van m’n vader en ik kon roestloos het leven door :)
5 jaar geleden een Mazda 323 1.3 16v sedan gekocht voor €750,- rijdt nog steeds met het ding. Geen centje pijn. Zware aanhangwagens tot vakanties naar Italië en het ding blijft lopen. Gekocht met 217.000 km en staat nu op 264.000 km. Mijn voordeel is wel dat ik hem zelf onderhoud als monteur zijnde.
De enige rationele keus is natuurlijk een Toyota Starlet. Alle andere keuzes hebben een extra reden zoals “voelt fijner”, “mijn moeder heeft er één”, of “ik vind ‘m mooier”. Wil je het allergoedkoopste en betrouwbaarste autootje hebben dat er is? Starlet!

Overigens vind ik een Peugeot-je 106 ook nog altijd een tof en sympathiek karretje. Kosten ook geen drol, alleen je zal soms wat gezeik hebben met elektronica (sensoren e.d.). Hét grote voordeel: ze rijden echt super!
@PeugeotGTI: of dus de coupe variant; paseo!
Nog steeds erg content met m’n Peugeot 306 XSi 2.0

Gekocht voor 800 euro. Even de airco laten bijvullen en wat nieuwe bandjes er op laten zetten. Alleen de blanke lak is een issue bij de 306
Nou dan heb ik nogal een gok genomen. 650 euro voor een seicento betaald. Een italiaan voor ruim onder de duizend.. standaard onderhoud a 100 euro en zelf doen. Nooit wat aan gehad nog. Trots op dat krent
Peugeot 206 sw? Enorme bak ruimte en maar 950kg. Alleen geen idee of je een redelijke op kan pikken voor 1000 ekkies.
Voor de zoon van een collega een Atos op gas gevonden voor 275 euro. Rijdt er nu al een jaar in. Leuk was het teleurgestelde gezicht toen hij hem zag en het blije gezicht toen hij de eerste keer ging tanken. Wel al 2 nieuwe ontstekingen….
Mijn eerste auto kostte destijds (1997) 2000 gulden, zeg maar 1000 euro. Een witte Golf II 1300 C uit ’84 of zo. Gti grille met dubbele koplampen, Gti achterklep en uitlaatsierstuk. Dikke woofer in de hoedenplank en verder helemaal kaal, 4 versnellingen en niet voorruit te branden. Maar man wat was ik er blij mee.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Over winkeldochters gesproken… Toyota Paseo. Is die te krijgen voor 1000 euro?
Rijdt als een corolla maar ziet er iets beter uit. Soort van
Colt, seicento, panda, arosa, twingo, alto. Allemaal prima gebakkies. De colt met een paar lm velgjes vind ik zelf een erg leuk bakkie om te zien. De arosa rijdt het meest volwassen samen met de twingo denk ik.
Ik heb ooit nog een Citroën DS voor €1500 gekocht. Toch nog 1.5 jaar en 20.000 km in gereden voordat het ding echt doormidden zakte door de roest. Ik heb er wel van keren sleutelen. :)
Mazda 626, de enige logische keus onder 1000 euro. Hier rijd je nog mee naar Afrika en terug. Lekkere middenklasser, comfortabel , veilig en in geen mogelijkheid stuk te krijgen.
Ik mis de mix tussen de ka en de puma; Fiesta mk4; betrouwbare techniek maar roest net als de andere Fords. Maar biedt iets meer comfort en ruimte dan de Ka en eigenlijk hetzelfde weggedrag als de Puma.
Ik zal kiezen voor een saxo/106 of de puma. Zelf ook begonnen met een puma 1.7 veel fun mee gehad. Veel mensen onderschatten de puma. Wel opletten met roest rond de ahterschermen.
Mercedes w124 op Bulgaars kenteken
Mazda 121… als je er nog een kan vinden zonder roest. Praktisch onverwoestbaar en te fixen met een hamer en ducktape (dus goedkoop in onderhoud)
Citroen Xsara facelift 1.6 16v. Betrouwbaar, vlot, ruim. En niet eens zo lelijk
@timdawg: die achteras…
Nog nooit meer dan 750 euro uitgegeven bij aanschaf. Rijd al jaaaaren in m’n Volvo 440. Betrouwbaar tot en met.
Altijd laten staan zo’n smart, wat ’n drama kwaliteit is dat zeg. Olie verbruik met name. Nee sorry ik zal die nooit overwegen of aanraden aan niemand niet…
3 maanden geleden een Ford Mondeo van ’95 gekocht van een 83 jarige man.
Eerste eigenaar met 140.000 km, man wilde er €50 voor hebben.
Nog nooit zo’n fijne auto gehad voor dat geld 😀
Ben echt verbaasd hoe goed de auto nog rijdt voor zijn 22 jaar oud, zelfs de airco wordt nog steenkoud
Ik zou de smart echt laten staan. Helemaal de exemplaren onder de 1000 euro. Zou op zoek gaan naar een goed exemplaar Starlet, Demio of Alto. Ook de Ka zou ik links laten liggen, een crapshoot wat betreft onderhoud. Kunnen leuke bakkies zijn of je kunt er met je portemonnee achteraan moeten lopen om hem rijdend te houden. En het roestspook kan binnen een paar maanden een gaaf uitziende Ka tot de schroothoop verwijzen.

Nog een tip die ik niet vaak voorbij zie komen, eerste generatie of facelift 1e gen. Fiat Bravo/Brava met 1.6 16v. Je ziet ze niet heel vaak maar zijn best fijne autos. Check alleen de wielkasten en achterwielophanging goed op roest.
@thisguy: zeer onbetrouwbare (want oud-Italiaanse) elektronica. Ik heb een Brava 1.4 12V SX gehad (na mijn Golf II), toen nog niet eens zo heel oud. Alles met een stekker eraan gaf storing. Ramen, dashboard, airco, verlichting, … Toegegeven, het reed wel een stuk fijner dan die oude Golf.
Lancia Ypsilon.
Wil niemand.
Beproefde Fiat techniek, maar iedereen denkt dat het een excoot is.
Zuinig goed in de mrb
Belangrijker is nog van wie en waar je je autk koopt en iemand meeneemt die er kijk op heeft.

Die oude Micra in goede staat is een aanrader, maar een Twingo ook.
Vw vaak te duur en de Ka kan een ziekenhuis zijn.
Daihatsu duur met onderdelen.
Een Suzuki Baleno is heel betrouwbaar
Fiat Multipla!!
Ik kocht vorig jaar voor €500,- mijn E36 316i Compact met exact 230.000 op de klok. Op de kar opgehaald omdat deze niet door de APK kwam, en 480 euro later moeiteloos gekeurd werd. Dus in totaal €980, en man, wat heb ik plezier van die auto. Bij die 480 zat ook natuurlijk direct een schroefset, want dat had ie wel nodig.

En man, wat heb ik plezier van die auto. De compact wordt altijd gezien als het lelijke eendje, maar hoe vaker ik er naar kijk, hoe meer ik de vorm ga waarderen. Auto aardig plat op de pens, lage ET wielen en spacers waardoor de wielen exact gelijk met de wielkast randen staan, wat stickertjes hier en daar, sportstuurtje en sportpookje erin, en ondanks dat het een 1600 met 100pk is, is het wat mij betreft een van de goedkoopste auto’s die een ton aan rijplezier garandeert. De wegligging is fantastisch, en inmiddels ben ik een 1.9 16v uit een 318is aan het prepareren voor deze auto.

Wat mij betreft kan het niet beter, en 9 maanden verder staat er 245.000km op de klok.
Ik zou een smart met een km-stand van boven de 100k links laten liggen.
Mis toch de Volkswagens, degelijk golfje 2 of 3 is voor dit budget goed te doen. Misschien zelfs een golf 4. Mijn moeder heeft ooit een Golf 3 gekocht voor €600 2 ton op de klok, nu op 3 ton en al 5 jaar zonder enig probleem in gereden. Alleen een aantal slijtage delen. Zelfde verhaal met mijn Jetta mk2 voor 1250 gekocht met 170k op de klok en nu 2x smetteloos door de apk.
Duizend euro is toch niet zo’n strakke eis? Ik kocht drie jaar terug mijn eerste auto voor €500, een fijne en probleemloze Mazda 121 “Bolhoed”. Nu rijd ik voor iets meer dan duizend euro in een – eveneens probleemloze – Rover 600 met leder.
Kijk je niet al te veel blind op kilometerstanden, maar zoek uit wat de reputatie van een model is. Omdat je voor een tweedehandsje gaat, is men elke fout en elke vorm van falen wel eens tegen gekomen. Voor minder dan duizend euro moet dit echt makkelijk lukken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).