Autofabrikanten leveren overheid real-time info over hun auto’s

Auteur: , 23 Reacties
Tesla Model X 75D '18

Dat klinkt minder zorgelijk dan dat het is.

Soms verlang je weer terug naar de jaren ’80. Je koopt een Mercedes-Benz 300 D en je weet dat je ongestoord de komende 25 jaren kunt genieten van je aanschaf. Er was elektronica aanwezig, voornamelijk van de bediening van de ruiten, spiegels, radio en natuurlijk de verlichting. Fast forward naar 2018 en we kunnen concluderen dat er gigantische stappen gemaakt zijn. Auto’s worden completer en complexer. Met name op het gebied van navigatiefuncties en autonome functies zijn er reuzentappen gemaakt. Gaat dat altijd wel goed? Het antwoord luidt nee. Althans, dat is de informatie die we konden achterhalen uit een rapport van The Associated Press.

Zij hebben onderzoek gedaan naar de moderne technieken in auto’s. Het viel op dat meer dan 200 (!) automerken informatie delen met informatiecentra die eigendom zijn van de Chinese overheid. Dan hebben we het niet alleen over Chinese merken waarvan we de namen die kunnen uitspreken, maar ook bekende spelers als Daimler (Mercedes), Nissan, Ford, BMW, Volkswagen en Mitsubishi. Zelfs Tesla doet er vrolijk aan mee. De informatiecentra waarnaar alle informatie toe wordt gestuurd zijn The Shanghai Electric Vehicle Public Data Collecting, Monitoring and Research Center en het National Big Data Alliance of New Energy Vehicles centrum.

Mercedes-Benz E300 L AMG Line (V213) '16

Daar hoeft niet direct een verband te zijn dat dit absoluut niet kan. The Assiocated Press meldt dat de verzameling van de data al sinds 2017 plaatsvindt. Volgens de Chinese overheid is dat om de verkeersveiligheid te bevorderen. Daar lijkt niet veel mis mee te zijn, maar het gaat wat verder dan dat. De informatiecentra hebben namelijk een overzicht van ALLE ‘new energy‘-voertuigen in het hele land. Ze hebben een kaart op hun monitor en kunnen zo zien waar iedereen in zijn elektrische auto rondrijdt.

Met kinderlijk gemak kunnen ze in die centra op een voertuig selecteren om de details op te vragen. Zo kunnen ze zien welk merk, model en kleur je auto is. Enger is dat ze ook kunnen zien hoeveel kilometer je hebt gereden en zelfs hoe vol de accu is op dat specifieke moment. De informatie krijgen de fabrikanten toegestuurd zodat dat hen beter inzicht geeft in het echt gebruik van hun producten. Volgens de data informatiecentra wordt de ingewonnen data níet gedeeld met de autoriteiten.

Volkswagen Phideon '18

Dat de Chinese overheid graag hun inwoners in de gaten houdt, moge duidelijk zijn. Bekijk dit filmpje van John Oliver er maar op na om er achter te komen dat dit zéér ingrijpende gevolgen kan helpen. Tech-website The Verge deed vervolgens een onderzoekje naar de betreffende fabrikanten. Ze kregen respons van onder andere Daimler en Volkswagen. Beide merken gaven aan dat de gebruikers van hun producten geïnformeerd worden over het feit dat al hun informatie gedeeld wordt.

Echter, volgens het onderzoek is dat niet waar. Zij stellen dat het delen van de data gebeurt zonder dat de bestuurder daar notie van heeft. Volgens ingewijden wordt de informatie gewoon gebruikt voor surveillance. Tevens wordt de informatie volgens critici door de Chinese overheid gedeeld met Chinese fabrikanten, zodat deze betere concurrentie positie kunnen bemachtigen. Vooralsnog wordt er aangenomen dat dit niet in andere landen gebeurd, alleen in China.

Met dank aan Michiel voor de tip!



23 reacties

Alleen slappe sukkels zijn (uiteraard dmv subsidies) voor rekeningrijden ..
@lincoln: dit soort big brother ideeën ver van weg blijven. Of zou er gegarandeerd zonder locatie gegevens enkel het aantal km worden geregistreerd onder het mom de vervuiler betaalt? Hoe dan ook: laat maar.
@lincoln: grappig dat je alleen een mening kan geven door ‘die anderen’ altijd op zo’n manier weg te zetten. De Trump van AB is back.
@drdre1: Hij zegt het inderdaad op een onaardige manier, maar hij hij heeft wel gelijk.
@thomassnelweg: ben ’t ook met die loser eens hoor. 😁 👍🏻
@thomassnelweg: Ik had eerst zo mijn twijfels over kilometerheffing, maar in de vorm van een spitsheffing, gepaardgaand met verlaagde wegenbelasting, zou het alleen maar beter zijn voor de doorstroming.
Het verzamelen van data door de overheid heb ik nog steeds wel moeite mee.
@Tesla-fan: Natuurlijk wel beter voor de doorstroming. Maar vroeg of laat gaat de overheid misbruik maken van de data. De werkende mensen moeten het grootste deel betalen. We worden afhankelijk van een groot, waarschijnlijk Duits bedrijf, die het systeem gaat leveren. Waarschijnlijk Siemens. Die gaan waarschijnlijk na een paar jaar ook misbruik maken van hun positie. ‘Oops de kosten zijn toch wat gestegen.’ En dat hele systeem bestaat nu helemaal niet, dus zijn allemaal extra kosten die het volk mag betalen. En eenmaal ingevoerd, gaan we echt niet meer stoppen of overstappen naar een andere leverancier.
@thomassnelweg: Klopt, het systeem wordt duur, de netto belastingdruk wordt hoger, de overheid heeft er weer een nieuw Big Brother systeem bij en de forens staat betaalt in de file.

Ik snap waarom rekeningrijden theoretisch een goed plan is, maar zodra we van files een verdienmodel voor de overheid maken is Pandora’s doos geopend.
@lincoln: ouwe troll ..
@lincoln: Ik ben helemaal niet tegen het concept ‘rekening rijden’. Als het goed wordt uitgevoerd kan het best een eerlijke manier zijn om autorijden te belasten.

Dat betekent dan wel dat andere belastingen moeten verdwijnen, ik ben (uiteraard) niet voor het verhogen van de totale belasting op auto’s.
@dracae: En jij denk dat het echt eerlijker wordt? Jij denkt dat de overheid aan het eind van de streep niet meer vangt van het rekeningrijden als nu?
Mijn verwachting is dat 80% meer kwijt is aan belastingen, dat het niets helpt tegen files en je dus de hoofdprijs betaald om in de file te staan.

Daarnaast zit er al zoveel accijns en btw op brandstof dat we eigenlijk al aan rekeningrijden doen…
@notsobig: En qua privacy zullen we dan weer moeten doen met een belofte dat ze de data écht niet voor andere doeleinden zullen gebruiken, echt waar we beloven het!
@notsobig: Ik ben tegen omdat het overduidelijk is dat de overheid er een zooitje van gaat maken. Maar eigenlijk vind ik het een schitterend concept als het wel juist uitgevoerd zou worden. Lekker 15 verschillende gave auto’s op de stoep hebben en alleen betalen voor het gebruik ervan. Lang leve die dikke v8 waar je dan 1000km per jaar mee kan rijden zonder je kapot te betalen (en er daarom ook maar veel gebruik van te maken)
@lekbak: Precies, je drukt het beter uit dan ik, maar zo denk ik er ook over. Vandaar dat ik niet tegen het concept ben, maar wel tegen het verhogen van de totale belastingen op auto’s .
@lekbak: de kilometerheffing wordt gekoppeld aan CO2. Dus je km’s met je dikke V8 zullen een pak duurder zijn dan die met je stofzuiger wagentje. Op zich zal het bezit ervan minder duur worden, maar denk je echt dat de overheid cadeaus gaat geven? Autorijden zal veel duurder worden.
@hollow: Ik geloof dat ik heel duidelijk heb gemaakt dat we niks kado krijgen.
@notsobig: Nee, dat denk ik niet. Het lijkt me volstrekt duidelijk dat onze overheid, welke partijen er ook aan de macht zijn, het maximale aan belastingen uit ons automobilisten wil wringen.

Mijn punt is dat Lincoln loopt te lullen als hij zegt dat alleen slappe sukkels voor rekening rijden zijn en dat ook nog omdat ze gesubsidieerd worden. Als ik een slappe sukkel was zou ik mijn mond wel houden i.p.v. tegen zo’n populaire mening in te gaan en ik wordt zeker niet gesponsord door de overheid om voor rekening rijden te zijn.
Als jullie kunnen regelen dat dat het geval is, dan ben ik best bereid dat geld aan te nemen.

Uiteindelijk vind ik betalen per kilometer gewoon best een eerlijk systeem en ja, dat gebeurt al gedeeltelijk via accijnzen, maar daar komt dan nog wegen belasting en BPM bovenop.
Daar zit ook een stukje eigen belang bij, ik ben een auto liefhebber en bij betalen per kilometer is het veel makkelijker om een aantal auto’s puur voor de lol te hebben die je om de beurt gebruikt.

Ik heb een tijd lang een aantal mooie klassiekers gehad, maar dat kan ik me nu ik getrouwd ben niet meer veroorloven.
@dracae: Wat dat betreft zou het goed klinken. Alleen zoals eerder gezegd, het wordt gekoppeld aan co2 uitstoot, waardoor je klassiekers of andere leuke auto voor erbij nogsteeds veel gaan kosten om te rijden…

Idee klinkt leuk, maar denk dat, tenzij je een elektrische auto hebt of je echt bijna niet rijdt, het je achter de streep minder zal kosten om een vast bedrag per maand te betalen. En denk dat de km prijs van die leuke auto voor erbij zo hoog zal worden, dat ook dat niet leuk zal zijn…

Daarbij als je een klassieker of 2ehandse auto hebt, is daar al bpm over betaald. Bij rekening rijden vervalt de bpm. Die misgelopen inkomsten moeten ook ergens anders vandaan gehaald worden. Dus achter de streep betaal jij met je auto waar al bpm over betaald is met rekeningrijden eigenlijk nog een keer bpm…
Hetzelfde geldt voor onze mobiele telefoontjes. Big brother is watching You..!!
@marcus1963: wat niet? Bevat het een internetverbinding dan kan het gevonden worden.
Orwell zal hier blij van worden..
Sorry ziggo, voor ik het filmpje van John Oliver had gekeken dacht ik altijd dat mijn trage internet verbinding aan jullie lag…
Ach het maakt niet uit in welke auto je bent, we hebben allemaal een smartphone bij ons die de overheid ook prima kan traceren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).