• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Moet China de Teslafabriek zelf betalen?

Auteur: Loek, gepost 1 augustus 2018 om 18:01 – 14 Reacties

Tesla


Het kost wat, uitbreiding.

Met de nieuwe Model 3 waar eindelijk eens tempo achter zit qua productie en levering, kijkt Elon Musk naar de volgende stap. Die stap is het handelen met China om de Model 3-productie aldaar te stimuleren. Vandaar dat Tesla een grote fabriek wil bouwen in Shanghai. Er moeten zo’n half miljoen auto’s per jaar van de band rollen.

De kosten van zo’n project? Tesla wil er zo’n vijf miljard euro in steken. Da’s een grote investering, zelfs gezien het feit dat het is om de zaken aan te slingeren en uiteindelijk er geld mee terug te verdienen. Toch lijkt Musk met een dergelijke geldsom een beetje te veel hooi op zijn vork te hebben. Daarom zou hij graag willen dat China bijdraagt aan de fabriek.

Natuurlijk niet het hele bedrag, want Musk heeft zelf natuurlijk ook nog wat centen in zijn laatje liggen, maar net genoeg om de fabriek volledig op stoom te krijgen. Volgens Tesla kan de Chinese staat best een steentje bijdragen aan het realiseren van de grote fabriek, aldus Bloomberg.

Leuk idee, zo’n grote fabriek, maar nou moet China Musk dus helpen om de productieplant te realiseren. Zo lang hij dat maar niet doet bij elk land waar een fabriek komt…

Ook interessant!

  • China is bang voor spionerende Tesla's
  • Tesla slechte verliezer
    'Arrogant' Tesla onderuit op tweede grootste markt
  • Tesla rijders van de weg geplukt door politie in China
  • "Golf-killer van Tesla uit China is al bijna klaar"

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elon Musk, fabriek, geld, gigafactory, Tesla

Vorig bericht: « YES! Agenten innen helemaal niks van brave burgers
Volgend bericht: Deze Volkswagen Polo-reclame mag niet op tv »

Lees Interacties

Reacties

  1. Boomer zegt

    1 augustus 2018 om 18:18

    Kunnen we alsjeblieft proberen een dag door te komen zonder Tesla nieuws of erger nog speculaties?!

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      1 augustus 2018 om 18:36

      @airc: of je klikt een dagje niet…?

      Login om te reageren
  2. dees zegt

    1 augustus 2018 om 18:27

    Was toch te verwachten, of niet? Alsof Tesla instaat is om zelf dat bedrag op te hoesten.
    Ga er vanuit dat 75%+ door anderen betaald mag worden.

    Login om te reageren
    • steiger zegt

      1 augustus 2018 om 19:47

      @dees: Wat bedoel je met “zelf”?

      Login om te reageren
      • dees zegt

        1 augustus 2018 om 22:42

        @steiger: Zelf als in dat ze zelf voor de financiering kunnen zorgen door leningen af te sluiten.
        Maar ik betwijfel dat een bank zo gek is om dit op het moment te doen bij Tesla.

        Login om te reageren
  3. stfu zegt

    1 augustus 2018 om 18:30

    Titel is weer misleidend, want in het artikel staat vervolgens weer heel wat anders.

    Login om te reageren
  4. flutterby zegt

    1 augustus 2018 om 18:31

    Reken maar dat Europese gigafactory links of rechtsom belastingcenten gaat kosten van Nederland of Duitsland. Echter het rendement op die investering is enorm.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      1 augustus 2018 om 18:35

      @flutterby: en Nevada heeft ook Elon flink gestimuleerd voor de eerste gigafactory en Musk zou gek zijn om geen gebruik te maken van de concurrentie van regionale overheden.

      Login om te reageren
  5. joejojo2012 zegt

    1 augustus 2018 om 18:43

    Laat het z’n handelspartner maar doen ja. Als je daar een toko wilt beginnen dien je allereerst een Chinese medevennoot te hebben. Ik zou dus zeggen dat die vennoot dus 2,5 miljard euro meeneemt (in het geval er een gelijke verdeling is van 50/50.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      1 augustus 2018 om 18:48

      @joejojo2012: Tesla heeft een vrijstelling gekregen op dat beleid. De reden hiervan is de luchtkwaliteit in Chinese steden en de enorme vraag naar elektrische auto’s.

      Login om te reageren
      • joejojo2012 zegt

        2 augustus 2018 om 07:50

        @flutterby: Dat verbaasd me, ik wist niet dat ze die vrijstelling hadden gekregen. Tnx!

        Login om te reageren
  6. alfalfa zegt

    1 augustus 2018 om 19:06

    Met de huidige handelsoorlog een mooie speelbal voor de Chinese overheid.

    Login om te reageren
  7. evdw zegt

    1 augustus 2018 om 19:42

    Is ook niet zo vreemd als landen in de rij staan voor zo’n fabriek in hun land en er zelfs ruzie om gaan zoeken onderling. Daar maatk Musk handig gebruik van door te zeggen, oke hij komt in jullie land maar dan moet je wel x procent mee betalen.

    Login om te reageren
  8. 12Esc zegt

    2 augustus 2018 om 10:57

    Inmiddels heeft Tesla in de earnings call bekend gemaakt dat het bouwen van deze Chinese Gigafactory minder dan de helft van de investering van de bestaande Giga factory vraagt. Ze schatten de benodigde investering op zo’n 2 Miljard. En dat wordt volledig gefinancieerd door Chinese banken, vraagt dus geen cash out.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North