• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Baas oldtimerclub: elektrische oldtimers zijn vreselijk

Auteur: hayte, gepost 11 december 2020 om 19:02 – 37 Reacties

Een rode Monceau eSL aan de stekker

Elektrische oldtimers lijken dé perfecte manier om nog te kunnen genieten van een klassieker, maar de baas van FEHAC noemt ze vreselijk.

In een wereld waarin steeds meer wordt gelet op uitstoot, staan de belangen van de klassiekerliefhebbers niet per se voorop. Milieuzones, E10-brandstof, Wallonië, allemaal zaken die nadelig uitpakken voor oldtimers. Om al die problemen te ontwijken, is er echter wel één oplossing die aan terrein lijkt te winnen. Je lepelt die milieuvervuilende benzine- of dieselmotor uit je klassieker en plaatst er een elektrische motor en een accupakket voor terug.

Klinkt misschien als een goed idee, maar deze kan niet op goedkeuring rekenen van Stefan Hulman. Hij is sinds dit jaar voorzitter van de oldtimerfederatie FEHAC. Tegen de BNR Nationale Autoshow zei hij vrijdag dat elektrische oldtimers ‘vreselijk’ zijn.

Wanneer je een klassieker elektrificeert, ben je feitelijk de culturele waarde van de auto weg aan het gooien. De motor is de helft van de waarde van de klassieker. Als iemand het mooi vindt om een oldtimer te elektrificeren, dan moet hij of zij dat vooral doen, maar ik vind het vreselijk.

Stefan Hulman, voorzitter FEHAC

Tachtig elektrische oldtimers

Gelukkig voor Hulman zijn er op dit moment niet heel erg veel geëlektrificeerde klassiekers in Nederland. Hij denkt dat het er een stuk of tachtig zijn. Een miniem aandeel dus van de ruim 350.000 auto’s van dertig jaar of ouder. Overigens benadrukt Hulman dat hij niet tegen maatregelen is die klimaatverandering moeten tegengaan. De FEHAC neemt klimaatverandering volgens de voorzitter serieus. Hij denkt alleen dat ‘symboolpolitiek’ als milieuzones niet werken. Hij ziet liever dat er bijdragen zijn die ‘het cultureel erfgoed van Nederland’ respecteren. Zo pleit hij voor het gebruik van alternatieve brandstoffen als biobrandstof en e-fuels om klimaatverandering tegen te gaan.

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: LeasePlan zegt dat mensen nu liever in de auto stappen dan in het OV. En Wouter rijdt in de elektrische BMW iX3.

Ook interessant!

  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto
  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr-autoshow, Elektrisch, Klassiekers

Vorig bericht: « Bollinger speelt ‘zoek de verschillen’ met elektrische B1 en B2
Volgend bericht: SBS6 stopt na twintig jaar met Wegmisbruikers »

Lees Interacties

Reacties

  1. 911targa zegt

    11 december 2020 om 19:10

    Een elektrische oldtimer klikt als een contradictio in terminis. Ze zijn er wel, maar je moet ze zoeken met een lampje https://en.wikipedia.org/wiki/Lohner-Porsche

    Login om te reageren
  2. banderas zegt

    11 december 2020 om 19:12

    Een perfecte aandrijflijn, snel en goedkoop met ’tanken’ en dat in een prachtige klassieke jas. Ik zie het probleem niet.

    Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      11 december 2020 om 19:46

      Dan ben je absoluut geen autoliefhebber. Begin maar eens met alle diesels te vervangen, laat die mensen die niets met auto’s hebben maar elektrisch rijden. Maar verkracht geen klassiekers. Het gebruik is sowieso verwaarloosbaar…

      Login om te reageren
      • ar156sw zegt

        11 december 2020 om 20:11

        @coupedriver: Als het écht een bijzondere klassieker is, die ook nauwelijks gereden wordt, is electrificatie wat mij betreft nutteloos en zonde. Maar voor klassiekers die iets “gangbaarder” zijn, en/of waar iemand meer mee wil rijden is het juist een goede oplossing. Zo hou je toch die mooie auto’s op de weg, dat kan ik alleen maar toejuichen. Maar goed, dat vind ik van restomods ook, mits “juist” uitgevoerd (hoewel dat dan weer heel smaakgevoelig is).

        Login om te reageren
      • banderas zegt

        11 december 2020 om 21:14

        Een autoliefhebber ben ik zeker (volgens mij ben ik dat wel met een puntgave 350Z), waarom ben je geen autoliefhebber als je van een uitstekende aandrijflijn houdt..?

        Login om te reageren
        • tge2 zegt

          12 december 2020 om 05:47

          @banderas: Zou jij een batterij in je 350Z leggen in plaats van de geweldige V6 die er nu in ligt. Ik zou er niet aan moeten denken. Heel het karakter weg.

          Login om te reageren
      • dwfc zegt

        11 december 2020 om 21:30

        Das de taal van een “niet” ervaringsdeskundige Coupedriver….
        Een Mustang Fastback 1965 V8 met een e-motor ??
        Kortom, smaakloos …. ik vergelijk het een beetje met een “geverfde” blondine.

        Login om te reageren
      • raoufff zegt

        12 december 2020 om 01:06

        @coupedriver: maar wat hebben alle diesels nou dan misdaan???

        Login om te reageren
      • timberleek zegt

        12 december 2020 om 12:09

        Dat is net hoe je er naar kijkt.

        Als ik een mooie klassieker wil voor in de garage en een zondagsritje her en der. Dan zou ik inderdaad een authentieke willen.

        Maar je kan het ook anders doen.
        Een mooie klassiek ogende auto, maar dan praktisch bruikbaar voor “alledaags”. Nieuwe ophanging en aandrijving er in en wat geneugten van moderne techniek om de dagelijkse rompslomp mee te doorstaan. Maar wel een prachtvertoning op de parkeerplaats hebben staan.

        Overigens hoop ik dan wel dat de EV-ombouw (hoeft niet eens EV te zijn) gedaan wordt op exemplaren waar weinig verloren is aan de aandrijving. Niet een goed exemplaar

        Login om te reageren
  3. toyotafortuner zegt

    11 december 2020 om 19:22

    Ik ben t 100% met m eens!

    Login om te reageren
  4. subaru555 zegt

    11 december 2020 om 19:24

    Wallonië pakt ook ongunstig uit voor non-oldtimer rijders trouwens

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    11 december 2020 om 19:39

    Helemaal met de beste man eens, klassiekers moet je gewoon in hun waarde houden. In helemaal originele staat zijn ze gewoon op hun best.

    Login om te reageren
  6. wceend zegt

    11 december 2020 om 19:49

    Helemaal eens, het geluid maakt de klassieker. Een klassieke auto is een tijdmachine, je beleeft een ervaring zoals je die in vervlogen tijden ook ervaarde.

    De betrouwbaarheid, milieuvriendelijkheid en brandstofverbruik zijn bij een oldtimer van ondergeschikt belang, omdat deze auto’s incidenteel worden gebruikt. Daarnaast stoot het kleine aantal oldtimers in totaal relatief weinig uit.

    Ook wanneer de meeste auto’s elektrisch zijn zul je de komende halve eeuw nog wel van je oldtimer kunnen genieten, benzinestations staan er dan nog wel (hoewel minder denk ik). Verder zal er door de relatief kleine totale uitstoot door de overheid wel een uitzondering gemaakt worden voor historische voertuigen, zoals nu ook met mrb gebeurt, gaan ze niet snel verbieden.

    Login om te reageren
  7. maxidyne zegt

    11 december 2020 om 19:56

    Een groot gedeelte van de charme van een klassieke auto zit hem juist in de motor en het geluid. Daarom ben ik ook zo verknocht aan m’n oude meuk. Moet er niet aan denken dat er een elektrische motor onder de kap ligt. Hoop dat ik nog lang mag genieten van de auto’s die ik heb.

    Login om te reageren
    • avdb55 zegt

      11 december 2020 om 20:10

      @maxidyne: nooit eraan gedacht dat er ook echte elektrisch aangedreven klassieke auto’s zijn?
      Rond de vorige eeuwwisseling was ongeveer een derde deel van het wagenpark elektrisch aangedreven. Zelfs mevrouw Ford (Henry’s vrouw) reed elektrisch

      Login om te reageren
  8. christian85 zegt

    11 december 2020 om 20:15

    Een klassieker moet ruiken naar benzine

    Login om te reageren
  9. deSjonnies zegt

    11 december 2020 om 20:22

    Een Impreza’s diepe boxer roffel
    Een echte (luchtgekoelde) 911 die als Brünhilde gilt
    Een zijdezacht lopende discrete V8
    Een Busso V6
    Een gillende Honda S2000
    Een Jaguar straight six
    Een lelijke eend
    Een pruttelende Kever
    Straks hebben ze allemaal het geluid die een staafmixer maakt

    Login om te reageren
  10. Johanneke zegt

    11 december 2020 om 20:23

    Volledig mee eens. Kijk als straks 90% van de kilometers elektrisch gemaakt worden in Nederland, dan bereik je wat qua milieu. Maar laat de oldtimer lekker met rust, en laat iemand lekker in zijn zwaar vervuilende rotary mazda rijden. Zolang de auto puur als vervoermiddel maar elektrisch gaat, daar zijn de stappen voor het milieu te halen.

    Login om te reageren
  11. 993carrera4s zegt

    11 december 2020 om 20:25

    Daar was ik 15 jaar geleden al mee begonnen, frituurvet in m’n W123 240D! Jarenlang zo rondgereden, heerlijke auto’s

    Login om te reageren
  12. aschja zegt

    11 december 2020 om 20:34

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      11 december 2020 om 22:16

      En zo is het maar net! En daarom is een poster van de zonnebloemen van van Gogh ook net zoveel waard als het originele schilderij dat ook maar gewoon een oubollig plaatje is van een stel zonnebloemen in een vaas.

      Login om te reageren
      • aschja zegt

        12 december 2020 om 12:24

        Je vergelijking is zo krom als een hoepel. De buitenkant van een Van Gogh is mooi. Zal me worst wezen hoe het frame er uit ziet. Als ik een klassieker zie staan vind ik de koets een plaatje of niet. Zal me een rotzorg zijn hoe dat ding klinkt. Nutteloze bijdrage Autoblog? Seriously? Lekkere censuur.

        Login om te reageren
    • wceend zegt

      12 december 2020 om 00:24

      Jij bent snel tevreden!

      Login om te reageren
  13. creative zegt

    11 december 2020 om 20:38

    Allemaal mooi en wel, maar als je in hartje Amsterdam woont mag je straks gewoon de stad niet meer in met je klassieker. Lijkt mij dan prima om tussen alle ID-3’s en Tesla’s met een klassiek elektrisch mini’tje te rijden bijvoorbeeld. Of zo’n prachtige oude Mercedes cabriolet. Hard kan je toch niet op de grachten, of ver.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      11 december 2020 om 22:27

      @creative: een R107 vernachelen door de smeuïge 6 in lijn of de V8 te vervangen door een stofzuigermotor?? Waanzin… ??

      Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      12 december 2020 om 06:54

      @creative: prima, maar kunnen we het niet andersom doen zodat die lui niet meer hartje Amsterdam uit komen?

      Login om te reageren
  14. tenaci zegt

    11 december 2020 om 21:16

    Ik heb er echt geen probleem mee. Er zullen er altijd over blijven met originele motor.

    Persoonlijk zou ik het heel gaat vinden m’n Daf 66 elektrische te maken. Voor het karakter zou ik de vario willen behouden.

    Maar komend voorjaar eerst een wat makkelijkere update: de 1100 gaat plaats maken voor een 1400 uit een Volvo 340. Blok heb ik al en de verpakking er omheen ook, dat is nu mijn pekelbak terwijl de Daf in de stalling staat.

    Login om te reageren
  15. carfreakjim zegt

    11 december 2020 om 22:44

    Ligt we wat mij betreft heel erg aan wat voor een klassieker. Alles met een sportief karakter is een no go. Maar als het een auto was die vooral luxe en/of comfortabel moest zijn kan het wat mij betreft prima. Neem bijvoorbeeld een citroen sm, motorisch een drama, maar al het andere is gaaf aan die auto. Die knapt er dus alleen maar van op als er een elektrische aandrijving in zit. Of een Cadillac, die moeten geruisloos en zonder moeite over het asfalt zweven. Kan dus ook prima een elektrische motor in en daarbij zijn de originele motor onderdelen lastig te vinden voor een Cadillac.

    Login om te reageren
    • wceend zegt

      12 december 2020 om 00:26

      Eens! Een oude XJ zou er ook een stuk aantrekkelijker van worden

      Login om te reageren
    • cazzo046 zegt

      12 december 2020 om 12:12

      Precies, niet voor een 911, maar bijv wel prima voor een LandRover.

      Login om te reageren
  16. Foramen zegt

    11 december 2020 om 22:55

    Als het om een klassieker gaat die anders niet hersteld zou worden is er toch niets mis mee.
    Elektrisch door of naar de schroot, maakt niet uit wat voor liefhebber je bent maar zie ze dan toch graag rijden.

    Login om te reageren
  17. mcshine zegt

    11 december 2020 om 22:59

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • tge2 zegt

      12 december 2020 om 05:49

      @mcshine: Dan moeten de laatste tientallen jaren van je autoleven een hel geweest zijn.

      Login om te reageren
    • mcshine zegt

      12 december 2020 om 14:30

      @mcshine: verwijder dan gewoon de hele post. Ik kn me niet herinneren hier iets wereldschokkende neergezet te hebben, maar wel wat voordelen van een elektrische oldtimer te hebben benoemd.

      Login om te reageren
  18. tjorque zegt

    12 december 2020 om 07:59

    Ik heb eigelijk nog nooit veel gehoord van “de stofzuiger motor”, de ventilator die erin zit die wel, maar de motor… meh

    Geheel terzijde.

    Elektrische oldtimers geen probleem mee.
    Oltimers op e-fuel, ook ok maar er komt dan nog steeds rotzooi uit de pijp hoor. Dus liefst niet teveel en uit de woonkernen houden (mits kortstondige uitzondering).

    Login om te reageren
  19. Alfarobert zegt

    12 december 2020 om 09:43

    Ben ik dan de enige die totaal niet in dat electrische gelooft? Grootste windmolenpark van Europa komt in de Noordzee. Stroom voor honderdduizenden huishoudens? Nee hoor.Die stroom is voor een paar techgiganten (Microsoft,Google,Facebook,etc.) Iedereen moet thuis van het gas af( In Duitsland juist subsidie als je van kolen op gas overgaat) Electrische fietsen,alle auto’s electrisch? Waar halen ze al die stroom dan in godsnaam vandaan? Ga je dat redden met 5 kerncentrales extra? Waterstof kunnen vrachtwagens straks ook kilometers op maken,Je huis op verwarmen,etc. Ik ben en blijf erbij dat Waterstof de toekomst wordt.Tegen de tijd dat we geen benzine meer kunnen krijgen voor onze auto’s hoop ik al lang dood te wezen want dat maak ik liever niet mee.

    Login om te reageren
  20. ericd zegt

    12 december 2020 om 09:55

    Voor sommige auto’s wel, zoals voor een 911. Voor een Citroen DS totaaaaal niet. Die stond écht niet bekend omdat er zo’n geavanceerd ijzeren blok voorin lag. Bovendien zouden oude diesels niet langer onder een gunstig fiscaal regime moeten kunnen vallen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North