België koopt massaal Hyundai i30 N, wat doet Nederland?

Auteur: , 96 Reacties
België koopt Hyundai i30 N massaal, wat doet Nederland?

De rappe hot hatch uit het Verre Oosten werd aanvankelijk goed ontvangen, maar hoe zit het met de orders?

Het is vandaag precies een week geleden dat de Belgische PR-afdeling van Hyundai een tweet de ether in slingerde, waarin stond dat de Koreanen alweer 250 exemplaren van de i30 N hadden verkocht in de Belux. Een weerzinwekkend aantal, zeker wanneer je beseft dat het Hyundai’s eerste echte hot hatch is. De vraag is echter: hoe doet ‘ie het in Nederland?

Er zijn immers een aantal zaken die het beeld enorm vertekenen. Om te beginnen is de Hyundai i30 N (rijtest) in België een klap goedkoper dan op onze bodem. Waar je de hot hatch in België mee mag nemen voor 29.999 euro, moeten wij 39.995 euro betalen. Lang leve ons belastingstelsel! Daarnaast zou het zomaar kunnen dat er in België veel i30 N’s zijn aangeschaft om bij alle 92 Hyundai dealers weg te zetten. Overigens zal het ook niet tegenwerken dat de Koreanen samen met Belgisch WRC-fabriekscoureur Thierry Neuville een speciale i30 N heeft uitgebracht.

België koopt Hyundai i30 N massaal, wat doet Nederland?

Kortom, in Nederland gaat het allemaal wat lastiger, maar de i30 N zal ongetwijfeld een aantal keer over de toonbank zijn gegaan, niet? Jazeker, al mogen we spreken van minder dan een tiende van het totaal van onze zuiderburen. Na een paar telefoontjes blijkt dat Hyundai Nederland de i30 N sinds de lancering op 1 december precies 20 keer verkocht heeft. Hiervan zal zeker nog een deel bij de dealer staan, om nog maar niet te spreken over het exemplaar dat in de puinpoeier werd gereden.

Hoe dan ook zijn het geen cijfers waarvan we stijl achterover slaan. Aan de andere kant, als we kijken naar zijn directe concurrenten zien we dat ‘ie het toch niet slecht doet. De i30 N kan misschien nog lang niet op tegen publieksfavoriet Volkswagen Golf GTI (119 stuks), maar de Peugeot 308 GTI en de SEAT Leon Cupra (beide 12 stuks) zet hij mooi te kijk*. Dit kan natuurlijk iets te maken hebben met nieuwigheid, maar toch.

Hyundai heeft naar eigen zeggen geen exacte verkoopdoelstelling voor de auto, maar zou door het dolle zijn als ze er komend jaar 50 verkopen in Nederland. Tijd zal bepalen of ze ook daadwerkelijk aan dergelijk aantallen zullen komen, maar mij deert dat niet zo. Ik ben vooral blij dat het land der hot hatches blijft groeien.

*Cijfers van de concurrenten zijn niet gerekend vanaf 1 december tot nu, maar over heel 2017.



96 reacties

Als er geen Mégane RS bestond, had ik het wel geweten.
@jochempie: Zo denk ik er ook precies over.
@berlinetta: Hoewel de N wel beter schijnt te klinken, volgens @casperh
@jochempie: Dat heb ik inderdaad ook meermaals gelezen. Het zou voor mij echter geen reden zijn om de Megane te laten staan.
@Jochempie: voor de megane komen natuurlijk ook aftermarket uitlaten beschikbaar, dus het geluid zou voor mij geen rede zijn om de megane te laten staan!
@v60polestar: Die komen in CH niet door de keuring, dus ik heb pech.. Tenzij er op een gegeven moment een Trophy komt met een wat dikkere sound.
@jochempie: is dat dB afhankelijk? of is het gewoon per definitie verboden om er aftermarket op te monteren?
@lekkaah: Je uitlaat moet getest en goedgekeurd worden door een onafhankelijke instantie als het Dynamic Test Center, waarna je een certificaat ter goedkeuring kan krijgen, waarmee je naar de Zwitserse RDW gaat, om je uitlaat officieel op je autopapieren als toevoeging te laten plaatsen. Omslachtig en duur.

Zo duur, dat als ik een turbokit op mijn MX-5 goedgekeurd wil krijgen, ik een rekening van ongeveer 15.000 CHF kan verwachten, enkel voor het testen.
@lekkaah: Het is één van de redenen waarom Zwitsers vaak met RS4’en, Focus RS’en en Golf R’s rondrijden.. Ze hoeven er zelf niets meer aan te doen om ‘m leuk te maken.
@Jochempie: huh een golf en leuk?
@deboes: Jaa jaa jaa, leuk hoor :P

Net zo leuk als de gemiddelde Zwitser, laat ik het dan zo noemen. Perfecte match, de Zwitser en de Golf R.
@v60polestar: er gaan geruchten dat de Trophy versie een Akrapovic uitlaat krijgt als optie
@jochempie: Dus jij hebt de Megane al besteld?
@dijan: Ik heb van verschillende Zwitserse dealers te horen gekregen dat de handbak met cup chassis waarschijnlijk later komt, dus ik moet nog even wachten.
@jochempie: is het niet zo dat als 1 bedrijf zo’n aftermarket unit op een Megane gooit, die langs de keuring brengt en de keurig het goedkeurt; dat je dit als setje goedgekeurd krijgt. Dus: dan kijkt de strassenverkehrsambt of jouw aftermarket stuff gelijk is aan wat al goedgekeurd is?
Daarnaast doen de uitlaten met afstandsbediening het ook prima in Zwitserland schijnt.
@gregorius: Dat klopt, en je moet dat bedrijf dan wel betalen voor dat goedkeuringsbewijs. Echter, uitlaten die goedgekeurd worden lijken amper meer geluid te maken dan de standaarduitlaat, bij verschillende auto’s… Goed misschien is het minder lastig dan ik vermoed, maar wat ik heb gezien geeft me geen goede voortekenen.
@jochempie: ik denk dat je met een Megane Trophy meer kans hebt als bij een Hyundai i30N (om maar even bij het artikel te blijven); want ik gok zomaar dat we die Megane hier nog wel eens een paar keer zullen gaan zien.
@gregorius: Ik heb wel oren naar een Trophy..
@jochempie: Eens. Maar het voordeel van de Hyundai is wel dat hij iets goedkoper is en af-fabriek al goed in de opties zit ten opzichte van de Mégane.
@viezefreddyw: Ik heb toevallig gisteren gespeeld met de configurator van de Megane. Er hoeven niet echt heel veel opties op. En het prijsverschil zal misschien ook gecompenseerd worden door een eventuele lagere afschrijving van de Megane (mits hij ook daadwerkelijk minder hard afschrijft).
@berlinetta: Zit wat in. Ik verwacht ook dat de Hyundai harder gaat afschrijven. Een Mégane RS behoud zijn waarde vaak wel. Ik vind hem ook een klap mooier dan de Hyundai.
@berlinetta: Op de ring worden er toch ieder jaar een paar volledig afgeschreven!
@viezefreddyw: dat klopt wel ja. Ik zat gisteren even de Mégane RS samen te stellen op de site en het viel mij daarbij op dat je voor een hoop zaken moet bijbetalen.

We zijn natuurlijk allemaal lekker gemaakt met die ontzettend gave pers Mégane R.S., maar daar zitten de volgende zaken als optie bij:

– alcantara bekleding (moet incl. stoelverwarming)
– leer/alcantara stuurwiel
– 19″ wielen
– dat prachtige oranje of geel
– het grote touchscreen inclusief navigatie
– head-up display
– etc-etc

Spec je de Mégane zoals je ‘em hebben wilt, dan ga je over de 50k heen.
@poes: Ik kwam op 46k uit. En dat is ook nog voor de automaat (volgens mij was de handbak iets goedkoper en die zou ik kiezen). Zeg dat er een prijsverschil van 5k is. Dat is niet weinig, maar voor de liefhebber wel te overbruggen. En zoals ik eerder al zei: ik verwacht dat die Hyundai wel iets harder afschrijft.
@berlinetta: misschien ben ik ook wat veeleisend :) Toch vind ik de opties die ik noem echt horen bij de RS. Oké, zonder alcantara kan ik nog wel leven, maar de 19″ wielen, die mooie lak, de navi-shizzle en en head-up display (echt, waarom heeft niet iedere auto dat gewoon standaard??) moeten er bij mij toch wel op.
@poes: Heb de configurator nog eens aangeslingerd en ik zie dat ik op 47k uit kwam ipv 46. Maar de handbak is 2k goedkoper, dus ik zou uiteindelijk op 45k uitkomen. Dat ben je voor de Hyundai uiteindelijk ook kwijt.
@berlinetta: ja, true, ik ben nog uitgegaan van de EDC. Dat terwijl ik ‘em ook absoluut met handbak zou willen hebben.

Overigens heel zonde dat de mechanische sper-diff enkel met het cup onderstel te verkrijgen is op de Mégane. Dat terwijl het standaard onderstel al serieus stevig schijnt te zijn.
@poes: Ja ik zou ook wel twijfelen over dat cup chassis. Het zal ongetwijfeld beter rijden, maar als je er elke dag mee gaat rijden lijkt het me soms iets te hard geveerd.
@jochempie: i30N performance komt full option (maar dan ook écht FULL) voor 34000 in België, de Megane RS begint kaal op 34500, met opties toegevoegd op 40000. De reviews van de nieuwe RS zullen wel beginnen binnen stromen.

Heb alvast testgereden met de gewone i30N, de performance test ik later deze maand maar ik heb nu al beslist, binnen dit en 2 maand bestel ik mij een performance. Ik was al zwaar onder de indruk van de gewone versie, dus een sper erbij, variabele uitlaat en wat extra goodies maken het compleet. Ongelooflijk scherp geprijsd die Hyundai, ik kan het nog niet geloven. Rijdt zo puur ook, altijd BMW gereden maar ik wissel met plezier voor de Koreaan.

https://scontent-sea1-1.cdninstagram.com/vp/7d3c5a6a6d594f4933ec077d03cc5dd5/5B10BE11/t51.2885-15/e35/25039090_138294580176776_7231340057209077760_n.jpg
@bluebluered: met saloncondities voor de performance €32000 euro. Voor een auto met 275pk, sper, compleet personaliseerbaar, volledig uitgerust en 5 jaar garantie. Absolute bargain.

Moet nog onderzoeken of er een trekhaak onder kan, zou helemaal top zijn. Nog geen gelijkvormigheidsattest kunnen bekijken helaas, moest er iemand deze info hebben?
@bluebluered: In NL betaal je 47k voor een full option N.
@berlinetta: En als ex-demo kwam hij bij mij op 26200€ voor de performance-versie (met 1000km op de teller). Begin Maart staat hij hier voor de deur! Ik meen ergens gelezen te hebben dat hij 1300kg mocht trekken. Maar of die trekhaak ook in de diffusor past, weet ik niet (staat in elk geval niet in de catalogus).
@sander_dewiel: Ik heb foto’s langs onder genomen bij de gewone i30 en de N, allezins op zicht lijkt het te lukken. Dealer ging ook informeren maar nog niets van gehoord. Als het volgens het gelijkvormigheidsattest mag vind ik er wel iets op :)
@bluebluered: Dealer zei mij ook dat hij dacht dat er geen probleem was. Maar ik ga niet de eerste zijn die het test ;).
@berlinetta: Volgens de dealer zijn ze nog bezig met de ontwikkeling van de trekhaak.
Het zou een verticaal afneembare worden. Ik heb een I30N performance in pepper grey sinds vorige week.
Kan van de motor nog niet veel zeggen wegens inrijden(1000km), maar de wegligging, comfort en de remmen vind ik alvast beter dan van mijn vorige wagen, een E92 330d. .
@bluebluered: Ik zit toevallig te kijken om evt in België te gaan werken (en dus wonen). Dit soort berichten maken zo’n overstap in ieder geval wel aantrekkelijker ;)
@trustmeiamanengineer: Dealer zei mij ook dat hij dacht dat er geen probleem was. Maar ik ga niet de eerste zijn die het test ;).
@bluebluered: Gaaf man! Laat je bijtijds weten hoe die rijdt?
@ikschrijfookoverautos: Performance net gereden. Diff is surreëel, bizar hoe hij aan aan de grond plakt met door bochten te scheuren. Torque steer is minder dan bij de gewone maar nog steeds zeer aanwezig (stoor ik me niet aan). Ik ervaarde ‘m iets luider ook (héél veel reactie van mensen op straat, geluid is een head-turner). Extra opties tegenover de normale zijn geen noodzaak, maar is echt een compleet pakketje zo. Enige kleine minpunt is de hoge zitpositie, maar zal ik wel gewoon worden. En het verbruik, want hier kalm mee rijden is me nog niet gelukt. En eventuele passagiers zullen minder geneigd zijn mee te rijden met “die wacko in zijn Hyundai” :-)

Trekhaak zou binnen een viertal weken gehomologeerd worden.
@bluebluered: Helemaal fijn om te horen! Die zitpositie kan ik me inderdaad wel voorstellen dat het stoort, maar als je verder niet uit de stoel glijdt wanneer je een bocht scherp aansnijdt zal het een kwestie van wennen zijn. Ga je hem bestellen?
@bluebluered: ah, excuus, ik zie dat je hem sowieso al ging bestellen.. In dat geval, veel plezier ermee! Succes met zuinig rijden ;)
@bluebluered: Hier in Zwitserland komt de Mégane redelijk afgeladen met opties. De importeur besluit hier vaak om niet teveel met de opties te rommelen, omdat Zwitsers geneigd zijn de auto toch afgeladen te bestellen. Dus dat maakt met de Hyundai weinig verschil.
Knapste hothatch van dit moment imho.
Dat prijsverschil tussen Be en Nl is toch compleet achterlijk.. 10k bovenop een prijs van 30k…..
@bakingmynextbenz: Eens, maar de Belgische reaguurders hier geven meermaals aan dat de Belgische belastingen anders zijn dan de onze. De koopprijs ligt lager, maar je betaalt vervolgens nog een hele hoop. Maar een leuk idee voor een artikel @AB?
@berlinetta: je betaalt een soort BPM op basis van motorinhoud of vermogen, welke het hoogste bedrag geeft. Dat is bij deze echter verre van 10k. Maar deze Belasting op In Verkeerstelling (BIV) moet bij iedere wisseling van eigenaar worden afgedragen en is niet terug te vragen zoals BPM. Dus ook bij occasions moet je inschrijvingstax betalen.
@coffeecup: Ja dat bedoelde ik. Ik wist even niet meer wat het was.
@berlinetta Hij staat op de lijst :)
@ikschrijfookoverautos @berlineta: interessant, dat zou ik nu een leerzaam artikel vinden, top! Ik weet inderdaad dat de belasting tijdens het bezit ook weer anders zit en in belgie vrij duur vergeleken bij ons. Al met al goed om eens wat meer op een rijtje te hebben met de Duitse situatie er bij. Top!
@bakingmynextbenz: belasting op bezit duur in België? Lamenielachen.
@ikschrijfookoverautos: Top. Zorg wel dat je alle info hebt, en vergelijk een paar verschillende modellen over een looptijd van pakweg 10-15 jaar…
@ikschrijfookoverautos: En vergeet de verzekeringen niet in te calculeren. Kan ook veel verschillen van land tot land…
@berlinetta: Inschrijftaks nieuwe i30N performance is 947€, jaarlijkse belasting 409€
Inschrijftaks voor tweedehands ligt lager, dezelfde auto na 2 jaar tweedehands inschrijven kost 757€
@bluebluered: zoek het ook even op in Brussel en Wallonie….Vlaanderen alleen is niet België, in de andere gewesten pak duurder.
@crusader: Mja, ik woon in Vlaanderen al een geluk, in Brussel is het pakweg 5 keer zo duur maar boeit me dus niet :)
@berlinetta: heb het even opgezocht voor dit model. Om je nummerplaat op deze wagen te mogen schroeven betaal je eenmalig 1000€, en ook nog eens 500€ per jaar.
Voor elk model kan je het berekenen op https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top
@bakingmynextbenz: Ook in vergelijking met duitsland een groot prijsverschil.
http://www.autobild.de/artikel/hyundai-i30-n-2017-5855298.html Daarbij is de brandstof en wegenbelasting ook nog goedkoper… Sommige wegen daarnaast wel weer een stuk slechter dan in NL
@bakingmynextbenz: Je zou haast verhuizen. Klinkt gewoon idioot om een DERDE bovenop zo’n bedrag te moeten betalen.
Thierry Neuville is vrij hot hier in ons Belgenlandje, hij zit constant met zijn positieve prestaties in het sport nieuwsen dit zowel op de Vlaamse als Franstalige radio en televisie zenders.

Dit brengt zeker op voor Hyundai. Zei men niet dat na de race de winnaar zijn autoverkopen omhoog gaan?
@royaledeluxe: race on Sunday, sell on Monday :-)
@royaledeluxe: Dat geloof ik zeker! Werd laatst ook verrast door Stoffel toen ik in de auto Stu Bru luisterde. Ben benieuwd of hij de verkopen van McLaren in België een beetje kan boosten? :)
Wat doet Nederland? Een Golf GTI aanschaffen.
@ikleesookoverautos: Dat begrijp ik dus echt niet he. Zo’n GTI is gewoon even duur als een N of een RS. Niet dat het een slechte auto is (in tegendeel zelfs), maar ik vind hem wel een stapje lager.
@berlinetta: nou… Een Golf is wel een hele goede auto. Beter dan een Mégane (dus wat betreft afwerking, ergonomie, etc.) Daarbij heb ik altijd begrepen dat de GTI ook heel prima stuurt en het blok is ook erg goed. Daarbij zit in NL een super goede VAG tuner, dat kan ook nog een overweging zijn.

Ik snap de keuze voor een Golf GTI op zich wel. Het is wat meer ratio, dat wel. En vergeet ook de restwaarde niet.
@berlinetta: stapje lager miss qua prestaties maar voor de rest is de Golf beter qua afwerking in het interieur en bouw kwaliteit.

De meeste NL’ers hebben niks met Hyundai vooral niet als het om een hot hatch gaat. En dat Renault, van Franse makelij is helpt ook niet mee.

Ik zeg zelf niet dat het zo is maar het gros denkt wel zo. Dan is er nog de restwaarde.
@ikleesookoverautos: @poes: Daar hebben jullie wel een punt. Er zijn genoeg mensen die vallen voor badge, afwerking etc. Ik zou er zelf niet zo op letten. En ik knap altijd zo enorm af op die interieurs van VW. Die ruitjesbekleding ook, ik gruwel ervan.
Mss moeten de mensen van autoblog eens dringend op cursus fiscaliteit. Wagen is in BE helemaal geen 10K goedkoper. Vooraleer je in BE kan rondrijden moet je apart ook de BPM (noemt BIV en is ook nog afhankelijk vh gewest) betalen. Ben het een beetje beu dit telkens te moeten uitleggen. Auto zal nog steeds goedkoper zijn maar als je wil vergelijken doe dan appelen met appelen en niet appelen met peren.
@crusader: Dit is dus ook wat ik bedoelde. We moeten niet alleen kijken naar de koopprijs, want dat is niet het enige dat je moet betalen.
@berlinetta: BIV is eenmalig 976.73€, verkeersbelasting is 410.22€ jaarlijks. Dat verklaart ook geen 10000 euro verschil he.
@sander_dewiel: In dit geval telt enkel die BIV. De ‘verkeersbelasting’ kennen wij in NL ook. Die ligt in NL zo te zien zelf nog een stukje hoger dan in BE.
@sander_dewiel: je hebt het over vlaanderen, BE is meer dan dat he…
@crusader: Klopt, in Brussel & Wallonië is het €4.957,00 BIV+175€ CO2-bijdrage voor de 275PK variant. Nog steeds een heel pak goedkoper…
@sander_dewiel: de helft als wat autoblog doet geloven…die doen bijna alsof het in BE gratis bij een krantenabonnement is… dus die schreeuwerige 10.000 euro goedkoper is larie….
@crusader: Ah, je bent er weer. Met uiteraard een verongelijkte reactie. Waarom toch altijd zo opgefokt man……? Als je je zo druk maakt wat men in Nederland zegt over Belgen, dan blijf je er toch gewoon lekker weg uit NL Limburg en van AB? Scheelt ons ook weer je ‘Calimero-commentaar’ als je weer eens iets dwars zit.
@camber24: wie ben jij om hier iemand iets te verbieden jongen. Van journalisten en betweters als jou verwachten mensen nu eenmaal dat ze goed geïnformeerd zijn. Jij leest liever onwaarheden, prima voor jou toch als je dom wil blijven. Wie is hier nou de Calimero…
@crusader: Hahaha, vooral zo opgefokt blijven doen. Proves my point ;-)

Ik kijk alweer uit naar je volgende verontwaardigde reactie bij een artikel over Belgen/België.
@camber24: He Gelano van Astro TV, maak je vooral geen zorgen over mij. :-)))
Liever een gebruikte AMG45 dan kan ik nog wat rondjes om deze Koreaan draaien.
@thomasthomas: denk dat deze koreaan nog steeds het snot uit je neus vandaan rijdt op de Ring met je obesitas A45 amg net als voorgaande megane rs of seat leon cupra…
@crusader: Dan moet je wel een serieus potje kunnen sturen, want je moet wel een verschil van meer dan 100 pk kunnen overbruggen.
@berlinetta: uit je reactie kan ik al afleiden dat je niet veel met beide wagens hebt gereden. Die 100pk zegt niks op een circuit hoor. In een rechte lijn is de a45 amg sneller. Op een circuit absoluut niet. Daar heb je meer aan licht gewicht en uitstekende remmen en wegligging. Zoek de Ringtijden van a45 amg en de vorige megane rs er maar eens bij…alsook de leon cupra en bvb een audi rs3.
@crusader: Wat jij zegt klopt als een tiet, maar je moet wel gebruik kunnen maken van dat lichte gewicht, die remmen en die wegligging. Dat kan alleen iemand met een beetje verstand van racen. De gemiddelde automobilist kan dat niet zomaar. Wat die wel kan, is het gas intrappen.
@berlinetta: vanaf minuut 10 ih filmpje…A45 amg met serieuze voorsprong op de Ring…en het was zeker niet de eerste 😄 https://vimeo.com/240347640
@thomasthomas: Die valt in de praktijk toch echt zwaar tegen!
Sinds dat deze auto uit is ben ik er helemaal weg van! Verkies hem zelfs boven de Megane RS. Vind de vorige RS gaver, huidige Megane kan me niet bekoren.
Tja, een tweedehands Clubsport (kost ongeveer het zelfde) zou dan mijn keuze zijn.
Dit boven de megane rs, want ik wil een trekhaak 🤪
Bijzonder gave wagen, paar jaartjes afschrijven dan heb ik wel belangstelling!
Toevallig vandaag nog een gezien in noordwijkerhout, in eerste instantie niet door wat het was maar vind het zeker een mooie bak.
In nederland gaan ze deze auto niet verkopen, gezien de prijs vast wel weer 10x zo duur is als in belgie leve de bpm!
Als de bouwkealiteit van het interieur net zo goed is als van de normale hyundai’s is hij duur betaald. Mijn vader reed een ix35 waar na 1,5 jaar het schuim al onder de stoelen uitbrokkelde en het interieur kraakte en piepte van alle kanten. En nu rijdt ongeveer een jaar een nieuwe tucson en daarbij is het niet veel beter. En hij is er toch nogal zuinig op. Daarintegen,mijn 10 jaar oude golf GTI niks aan op te merken aan het interieur behalve dat het stuur begint te slijten. Ik loop niet echt warm voor een hyundai.
Leuk wagentje! Ach en wat is duur, je rijdt dat in ieder geval iets bijzonders. Dat vind ik ook wat waard.
Geslaagde eerste poging!
Wat een onzin over verkochte auto’s aan de dealers.
Alsof iedere dealer een i30 N als demoauto gaat inzetten.
Immers zolang de auto bij de dealer geen kentekenplaat heeft is er niets verkocht. Anders zou iedereen een 2e hands auto kopen bij de dealer.

Kortom dat er van de verkochte autos nog een deel bij de dealer staat is onzin.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).