• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“HALO moet gewicht van dubbeldekker kunnen dragen”

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 8 februari 2018 om 10:56 – 30 Reacties


Maar is ‘ie nou mooi?

Het duurt nog zeker anderhalve maand voordat het circus der Formule 1 neer zal strijken in Australië, voor de eerste Grand Prix van het jaar. In aanloop naar de eerste testsessies van dit jaar, heeft Mercedes een video de wereld ingeschoten om uit te leggen hoe de HALO impact heeft gehad op hun winterse ontwikkelingen.

Het hoofd van Mercedes’ technische afdeling, ex-Ferrari man James Allison, legt in onderstaande video uit hoe de constructie nu precies in elkaar steekt. Allison begint zijn verhaal met de lastige situatie die de teams voorgeschoteld kregen. Omdat de HALO pas laat in het vorige seizoen in de regels werd opgenomen, hadden de teams weinig tijd om de contraptie in het design van de auto te implementeren. Een gepaste oplossing vinden bleek dan ook een zware opgave.

Allison vertelt dat, hoewel de HALO er maar klein uitziet, hij allesbehalve licht is. Volgens de technisch directeur is de constructie volledig van titanium gemaakt, waardoor hij zeker enkele kilo’s weegt. Daarbij moet hij enorme belasting aankunnen, wat Mercedes vertaalt naar het tillen van een Londense dubbeldekker. Overigen is een dochteronderneming van het Nederlandse bedrijf Nedschroef verantwoordelijk voor de levering van de HALO.

Omdat de HALO het ontwerp van de auto dermate belemmert, moesten er verschillende ingrijpende aanpassingen gedaan worden. De structuur van de auto moet op talloze plekken worden aangepast, zodat hij overal even sterk is en de HALO er niet zomaar af kan waaien. Hierdoor stijgt het gewicht van de wagen aanzienlijk, waardoor het besparen van kilo’s belangrijker dan ooit zal zijn. Hiermee krijgen ook de coureurs te maken; ze zullen een nog strikter dieet moeten volgen.

Ik zeg, volgende keer dat ze in Londen zijn voor een demonstratie, gewoon eens proberen om te kijken of deze claim wel helemaal klopt.

Meer lezen over hoe de HALO de Formule 1 zal veranderen? Check dit artikel.

Beeld: Mercedes-AMG F1

Ook interessant!

  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Drama voor Formule E
    Drama voor Formule E: Mercedes stopt officieel
  • boegeroep
    Video: Tactische meesterzet van Mercedes en Hamilton
  • Romain Grosjean keert terug in de Formule 1 voor Mercedes

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, halo, james-allison, Mercedes, Racing, veiligheid

Vorig bericht: « België koopt massaal Hyundai i30 N, wat doet Nederland?
Volgend bericht: Arden AR 11 is de dikste kappersauto ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkhupelschoten zegt

    8 februari 2018 om 11:04

    Zo’n buitenboord beugel is en blijft een afknapper…. was in de pubertijd al en nu nog steeds….

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      8 februari 2018 om 15:42

      @henkhupelschoten: Daar hebben ze ook al iets op verzonnen,, al het vrouwelijkschoon hebben ze weg gehaald. Nu is er dus niets meer waar je met je buitenboord beugel bij af kan gaan.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        8 februari 2018 om 19:52

        @kennone: vrouwen janken altijd, deden die V10 en V12 motoren ook, je hebt gelijk….

        Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    8 februari 2018 om 11:10

    Maar is ‘ie nou mooi?

    Nee, ik vind het vreselijk lelijk. Ik ben misschien van de oude stempel of gewoon idioot, maar dit is geen Formule 1 meer. Formule 1 is open-wheel- en open-cockpitracing. Niets aan zo.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      8 februari 2018 om 11:20

      @viezefreddyw: Mee eens, daarnaast is de HALO wat mij betreft een oplossing voor een probleem dat er niet zou moeten zijn; grote onderdelen raken niet/nauwelijks meer los en Bianchi’s ongeluk was een freak accident dat met streng naleven van de regels (volgens mij) niet had kunnen gebeuren. De HALO gaat boutjes/moertjes/veertjes niet tegenhouden, dusja. Beetje symboolpolitiek dit. Bij de massale groepen bij Indycars op de ovals snap ik het nog wel, maar dit…

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        8 februari 2018 om 11:26

        @racerx: Ik weet het. Het is bedroevend. Jammer, echt heel erg jammer…

        Login om te reageren
        • geecee zegt

          8 februari 2018 om 14:49

          @viezefreddyw: Ik vind het ook spuuglelijk, het is net zo’n kermisattractie!

          Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      8 februari 2018 om 11:27

      @viezefreddyw: is nog steeds even open cockpit. De coureurs zullen bv nog steeds nat worden als het regent en kunnen in en uitstappen zonder iets te moeten openen. Mooi is het niet maar zoals aangegeven wordt in het filmpje wordt daar nog aangewerkt.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        8 februari 2018 om 20:12

        @ikleesookoverautos: ik wil ze nog wel zien uitstappen met dat ding erop.

        Login om te reageren
    • hollandbest zegt

      8 februari 2018 om 11:29

      @viezefreddyw: die can de Formule E is wel mooi, dus het kan wel

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        8 februari 2018 om 11:31

        @hollandbest: Vind ik niet. In de Formule E vind ik het net zo goed een verschrikking.

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          8 februari 2018 om 12:25

          @viezefreddyw: formule E is uberhaupt een verschrikking.

          Login om te reageren
          • fmgarcia zegt

            8 februari 2018 om 14:58

            @str8six: Het gaat toch om het racen man. Je vergelijkt Indy toch ook niet met f1? F E rijdt totaal andere circuits en is veel competitiever.

            Login om te reageren
            • str8six zegt

              8 februari 2018 om 15:02

              @fmgarcia: ik maak toch geen vergelijk. Ik zeg alleen dat ’t een verschrikking is. Mag ik vinden, toch?

              Login om te reageren
              • vroaaar zegt

                8 februari 2018 om 16:13

                @str8six: maar waarom dan…?

              • str8six zegt

                8 februari 2018 om 16:44

                @vroaaar: zoem-zoem en uitgerangeerde coureurs.

              • fmgarcia zegt

                8 februari 2018 om 17:05

                @str8six: Ja het lijkt de laatste 24 uur wel of ik de pik op je heb haha. het is een vrij land!

              • str8six zegt

                8 februari 2018 om 23:39

                @fmgarcia: Hahah! No worries. Ik kan wel tegen een stootje ?

      • Edge zegt

        8 februari 2018 om 11:40

        @hollandbest: In de Formule E is ook direct van het begin af aan rekening gehouden met de Halo tijdens het ontwerpproces. Daardoor is ‘ie daar veel beter in de auto geïntegreerd en ziet het er beter uit dan het knip en plakwerk zoals het er in de Formule 1 uit gaat zien. Dat neemt overigens niet weg dat ik het ook in de Formule E niet mooi vind.

        Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          8 februari 2018 om 16:16

          @Edge: hoezo, de halo is er toch pas officieel sinds juli 2017? Hoe kon ie dan bij Formule E al vanaf het begin in het ontwerp meegenomen worden?

          Login om te reageren
  3. Dizono zegt

    8 februari 2018 om 11:17

    Halo allemaal, wat fijn dat je er bent!

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      8 februari 2018 om 12:32

      @dizono: *laadt z’n Desert Eagle* klik-klak

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        8 februari 2018 om 12:45

        @str8six: deze reactie vind ik niet raar, alleen heel bijzonder.

        Login om te reageren
        • leovreenen zegt

          8 februari 2018 om 12:53

          @Dizono: neee… sorry maar dit begint meer een gevalletje luchtbombardement te worden

          Login om te reageren
        • str8six zegt

          8 februari 2018 om 13:13

          @Dizono: ik ben ook niet boos, alleen teleurgesteld.

          Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          8 februari 2018 om 16:18

          @Dizono: dat snap ik dan weer niet, maar ik begrijp het wel…

          Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      8 februari 2018 om 13:03

      @dizono: Is de Halo nieuw of is die al bekend?

      Login om te reageren
  4. volvonerdy70 zegt

    8 februari 2018 om 11:22

    2020: Liberty Media bepaald dat er een raampje in de HALO word geplaatst, zo kunnen de coureurs zich makkelijker concentreren en neemt de “veiligheid” toe.
    Erg jammer hoe de F1 aan het veranderen is.
    Let maar op…

    Login om te reageren
  5. hollandbest zegt

    8 februari 2018 om 11:30

    In de Formule E is het ook mooi, dus ik heb er vertrouwen in dat het 1 mooi geheel wordt

    Login om te reageren
  6. ponnie zegt

    8 februari 2018 om 12:40

    Is het wachten op het eerste ongeluk waarbij een coureur knockout gaat in een van de hetere races omdat ze als boxers voor een race zo veel mogelijk water moeten gaan afzweten?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North