• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BENZINNNN! Brandstoflimiet in de F1 verdwijnt al in 2019? [updated]

Auteur: jaapiyo, gepost 13 april 2018 om 16:58 – 27 Reacties

Shell


Het. Beste. F1. Nieuws. In. Tijden.

Met de komst van Liberty Media in de paddock, waait er een nieuwe wind door de F1. Sommigen zullen deze beschouwen als een prettige frisse bries op een zwoele zomernacht, anderen als een gure Noordooster op een toch al koude winterdag. Laten we het erop houden dat de wijzigingen die de Amerikanen voorstellen in ieder geval niet bij iedereen in goede aarde vallen.

Met zoveel ‘onzekerheid’ over de toekomstige richting van de F1, wordt er door de belanghebbenden achter de schermen flink gestreden om de eigen doelstellingen veilig te stellen. Veel van de kleinere teams willen bijvoorbeeld een budgetcap, maar dat zien de grotere teams juist niet zitten. De privateers willen simpelere, goedkope motoren, doch met name Mercedes en Ferrari willen graag dat de F1 een technologische uitdaging blijft op het hoogste niveau. Zo kunnen we nog wel even verder gaan met botsende belangen. De fans van de sport, waar het uiteindelijk toch allemaal om draait, moeten vaak maar afwachten of er toevallig iets moois uit het politieke proces komt.

Soms lijnen de sterren echter perfect op en komt iedereen tot dezelfde conclusies. Of in ieder geval, bijna iedereen. Het lijkt erop dat we zo’n glorieus gevalletje bij de kladden hebben. Binnenkort gaat de F1 Strategy Group, bestaande uit de FIA, Liberty Media en de afgezanten van zes F1 teams wederom babbelen over de toekomst van de sport en er staat in ieder geval één punt op de agende waar we heel blij van worden. Auto-Motor-und-Sport bericht dat er een consensus bestaat om de vermaledijde brandstoflimiet in de F1 af te schaffen! Straatfeest!

De belachelijke limiet werd in de F1 ingevoerd omdat Jean Todt zijn FIA een groen en maatschappelijk relevant imago aan wilde meten. Iedereen wist echter vanaf het begin dat het een wassen neus was: het F1 circus vliegt kriskras de wereld over en verbrandt daarbij copieuze hoeveelheden kerosine. Dat de auto’s op de baan per race maar 105 kilogram brandstof mogen gebruiken in plaats van, zeg, het dubbele, is wat dat betreft een heel klein druppeltje in een loeihete cilinder. Met andere woorden: de limiet is er puur voor de Bühne.

Helaas heeft de symbolische maatregel wel zijn weerslag gehad op de races van de afgelopen jaren. Niet zelden moeten de coureurs de zogeheten Lift and Coast-strategie gebruiken om te voldoen aan de regels. Niet remmen op de absolute limiet dus, maar een beetje van je gas af voor het ideale rempunt en de auto ‘uit laten rollen’. Het nieuwe rijden, maar dan in de F1. Dit jaar is de problematiek nog ernstiger, want meer downforce en het feit dat de motoren langer mee moeten gaan jagen het verbruik op.

Inmiddels zou zo’n beetje iedereen ervan overtuigd zijn dat er een einde moet komen aan de limiet. Alleen de FIA wil er nog niet aan, maar zij zouden nu toch bereid zijn in te binden. Het idee is namelijk dat de limiet van maximaal 100 kilogram brandstof per uur gebruiken blijft, maar de teams wel genoeg peut mogen meenemen om binnen die limiet de hele race voluit te gaan. Misschien rekenen we te snel, maar bij een race van 1,5 uur zou je dan dus 150 kilogram mee mogen nemen. Een stuk meer dan de 105 kilo die nu geldt als het maximum. De gesprekken vinden plaats op de 17de van deze maand en de limiet zou volgend seizoen al opgeheven kunnen worden. Laat het gebeuren!

UPDATE: er is inmiddels besloten de brandstoflimiet op te rekken van 105 kilo per race naar 110 kilo per race. Volgens de verschillende partijen kunnen de coureurs hiermee de hele race maximaal gas geven.

Ook interessant!

  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Kvyat F1 zitje
    Daniel Kvyat heeft weer een zitje in de F1
  • Online F1 kijken: welke gratis en betaalde streaming opties zijn er voor Formule 1?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, fia, Formule 1, liberty-media, Racing

Vorig bericht: « Deze Lamborghini Diablo GT is zeldzaam
Volgend bericht: En jawel, weer een Audi RS4 gejatmoosd in Putten »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    13 april 2018 om 17:14

    Dus we zullen ook de hogere toeren weer terug krijgen; jeej.
    Ronde tijden omlaag.
    Meer foutjes; meer actie.
    50 kilo zwaardere wagens aan het begin: meer strategie in de banden.
    Er zullen her en der wel wat meer straffen opgelegd worden. En je gaat zien dat teams in sommige gevallen nog eerder opgeven in de race (waar ze toch al achteraan moesten starten dmv een nieuwe motor) zodat ze de volgende race lekker voluit kunnen rijden.

    Login om te reageren
    • plopkoekje zegt

      13 april 2018 om 17:15

      @gregorius: zet de glazen bol nu maar weer terug in de kast

      Login om te reageren
      • bisazza zegt

        13 april 2018 om 20:13

        @plopkoekje: motiveer je argument eens want het slaat naar mijn idee kant nog wal maar ik laat me graag corrigeren.

        Login om te reageren
        • plopkoekje zegt

          18 april 2018 om 15:30

          @bisazza: welk argument?

          Login om te reageren
    • laptom zegt

      13 april 2018 om 18:57

      @gregorius: Waarom zullen we dan hogere toeren terug krijgen? Dit staat los van de grote van de brandstof tank…

      Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        13 april 2018 om 19:33

        @laptom: Hij doelt op atmosferische motoren denk ik

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        13 april 2018 om 19:36

        @laptom: ik denk dat @gregorius een heel goed punt heeft. Eén belangrijke manier om brandstof te sparen is het aantal omwentelingen per minuut te beperken. Geef je de brandstofconsumptie vrij, dan kun je de toerenbegrenzers er ook af halen. Zul je wel de levensduur van de motor mee kunnen bekorten, maar daar ligt dan weer de uitdaging voor de motorenbouwers.

        En als bijkomend effect ga je óók meemaken dat die V6 motoren in eens weer een stuk beter gaan klinken.

        Login om te reageren
      • dracae zegt

        13 april 2018 om 19:36

        @laptom: Gemiddeld hogere toeren = een hoger brandstof gebruik.

        Login om te reageren
  2. smiley70 zegt

    13 april 2018 om 17:20

    Mooi.

    Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    13 april 2018 om 17:25

    En tanken bij de pitstop terug in de F1. Meer strategieën is meer actie

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      13 april 2018 om 17:28

      @lekkerlinksrijden: vergeet de 8, 10 & 12 cilinders niet en die zelfde aantallen minstens qua vrouwelijk schoon in de pitstraat bij elk team

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        13 april 2018 om 17:45

        @kennone: u heeft kijk op de mooie dingen in het leven

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 april 2018 om 18:10

      @lekkerlinksrijden: Nee! dat betekent langere pitstops, verder terugvallen, meer competitievervalsing en dus saaiere races. Eigenlijk moet je voor een spannende race het liefst helemaal van die stops af, dus als we een bezoek aan de pits toestaan dan moet dat zo kort mogelijk.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        13 april 2018 om 18:37

        @mashell: nee, door verschillende strategieën kan het veld lekker door elkaar worden geschud, daardoor krijg je meer inhaalacties, dus beter voor de kijkers lijkt mij.

        Login om te reageren
      • 560pk zegt

        13 april 2018 om 18:39

        @mashell: je hebt er weinig van begrepen: de jaren dat er én geen grens was aan de toeren (dan plofte er tenminste nog eens een motor), én er getankt mocht worden, waren strategisch de mooiste. De échte liefhebber, die voor de tv of op het circuit de strategieën van de teams probeerde te doorgronden (“lichtere auto in de training door minder peut, dus sneller weg van voorste startposities, maar eerder in de race moeten stoppen, versus: zwaarder, verder achteraan, maar lekker door kunnen rijden), zat een hele race op het puntje van zijn/haar stoel en genoot met volle teugen.

        Login om te reageren
        • 560pk zegt

          13 april 2018 om 18:42

          @560pk: (vooral) Ross Brawn en Jean Todt waren, samen met Schumacher, absolute meesters in dit spel met gewicht, duurzaamheid en snelheid, met als resultaat een aantal kampioenschappen voor het team en de coureur

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            13 april 2018 om 21:00

            @560pk:

            Maar wel 4 relatief saaie jaren achter elkaar. Het geluid heeft veel goed gemaakt, maar verder was het vrij karig. Anderzijds is dat met de Mercs nu ook.

            Login om te reageren
  4. mikeyman zegt

    13 april 2018 om 17:41

    Die rekensom is inderdaad te makkelijk, die gaat alleen op als je het hele uur vol gas rijdt.
    Ik had liever gezien dat ze het andersom hadden gedaan… 105 (of noem een aantal) liters, en hoe je het gebruikt zoek je maar uit…

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      13 april 2018 om 19:04

      @mikeyman: dat hebben we de afgelopen jaren gezien… en zie het verschil in de quali en de race. Toch wel een paar seconden…

      Login om te reageren
  5. harrie zegt

    13 april 2018 om 17:47

    Toch wel benieuwd wat voor impact dit heeft.
    De huidige generatie motoren is ontwikkeld op de huidige regels waarbij hoge toerentallen niet interessant zijn.
    Die jaag je waarschijnlijk niet zonder kleerscheuren naar de 18000 tpm

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    13 april 2018 om 18:17

    Het is de hoogste raceklasse, het moet dus wel een beetje moeilijk zijn. Materiaal en brandstof sparen is een vorm van strategie die daar bij past.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      13 april 2018 om 18:19

      @mashell: ik kan je comment even editten met het woordje ‘niet’ als je wil?

      Login om te reageren
      • 560pk zegt

        13 april 2018 om 18:44

        @jaapiyo: commentaar naar mijn hart!

        Login om te reageren
  7. Alfaxa zegt

    13 april 2018 om 19:05

    Wat mij betreft is die brandstoflimiet niet per se het probleem achter de actie die er niet is en de lift and coast technieken. Het niet mogen tanken vind ik het grotere probleem. Als ze tanken weer toestaan, maar er nog steeds een brandstoflimiet is. Dan lijkt mij dat er meer actie komt en meer verschillende tactieken.

    Login om te reageren
  8. beetec zegt

    13 april 2018 om 20:36

    Eindelijk!
    Tanken hoeft voor mij niet terug te komen. Ik kan me herrineren in de tanktijd dat races vaak dodelijk saai waren omdat door het verschil in gewicht de snelheden ver uit elkaar lagen. Hierdoor vrijwel geen close racing. Iedereen reed zijn eigen race.

    Login om te reageren
  9. snolvos70 zegt

    13 april 2018 om 21:09

    Persoonlijk vind ik het brandstoflimiet de enige regel die moet blijven. Geef ze 100kg/h en zoek maar uit hoe je het doet. Kun je het met een competitieve V12 doen, vooral doen. Lukt het met een hybride V6? Doen.
    Alle regels versoepelen, behalve het brandstoflimiet.

    Login om te reageren
  10. qonfusius zegt

    16 april 2018 om 09:12

    Laat ze ook de reserve auto weer terughalen die gebruikt mag worden als er een auto sneuvelt in de eerste ronde

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North