Bied op deze Renault 5 Turbo 2 met krakeling op het dak

Auteur: , 17 Reacties

Om op te vreten...

Het blijft verbazingwekkend hoe goed Fransen zijn in het maken van hete hatchbacks. Als je ziet wat ze al decennialang doen met auto’s als de Renault 5, Peug 205, Renault Clio en zelfs een auto als de Citroën Saxo VTS vraag je je af waarom deze epische skills zich niet (meer) vertalen naar het maken van supercars en onderscheidende premiumbakken die iedereen wil kopen. Maar ja, die strijd lijken ze nu al enkele jaren opgegeven te hebben in La Douce France. Enfin, alleen al door het maken van de bovengenoemde kleine bommetjes zijn we blij dat de Franse fabrieken nog bestaan. Op die manier bestaat er altijd de kans dat er nog eens een moderne incarnatie komt van de Renault 5 Turbo of Clio V6. Un homme peut rêver.

Vooral die eerste is namelijk een van de heetste hatchbacks ooit, zeker in die tijd. 160 pk klinkt niet direct als veel vermogen, maar vergeet niet dat een Golf GTI destijds met aanzienlijk minder pk’s kon schermen. Voeg daar het malle en tegelijkertijd geniale concept van de ‘R5’ Turbo aan toe, met de motor achter de voorstoelen en aandrijving op de achterwielen en je hebt een geweldig gooi-en-smijt-wagentje tot je beschikking.

Helaas zijn echte R5 Turbo’s in goede staat tegenwoordig niet meer op te pikken voor een appel en een ei. Ze zijn ook relatief zeldzaam. Van de R5 Turbo 1 werden er 1.690 gemaakt, van de iets minder speciale Turbo 2 3.180 stuks. Eigenlijk wil je natuurlijk de Turbo 1 hebben, daar die lichter is en het speciale interieur van Bertone heeft. Maar als je deze Turbo 2 ziet die bij BVA Auctions te veil staat, kunnen we ons voorstellen dat je voor de bijl gaat.

De deep dish Gotti’s en de livery zijn om van te smullen, doch hoewel de auto gehuld is in Renault’s vechtkleuren, betreft het een straatauto waar nooit mee geracet is. Althans niet officieel op een circuit. De teller staat op 73.824 kilometer en de startprijs is 45.000 Euro. Die is echter nog niet geboden, dus wellicht kan je een puike deal scoren. Kopen dat bommetje!

Bedankt iedereen voor de tips!



17 reacties

Krakeling? Wybertje! Van dat spul, dat als je er tien van in de mond stopt en dan een glas water achterover tikt, je spontaan haar op de borst krijgt. Of op de bovenlip – wel uitermate geschikt voor bij deze auto.
Lekker hoor!
Geweldige auto, ondanks het feit dat de koplampen en de bumper niet mooi aansluiten.
@staal: het is een Franse auto die ouder is dan de gemiddelde AB-bezoeker. Je mag blij zijn dat ze er überhaupt op zitten.
45k is een prikkie voor een auto als dit op het moment. Deze tikken zo de 100k aan jammer genoeg
Dat is een krik op het dak?
Leuk karretje hoor
Love it, de JCW van vroegah :)
Dit is gewoon cultureel erfgoed!

Uit de tijd dat het strijd om de consument te winnen nog beslecht werd op rallyparcours en circuits. Kosten noch moeite werden gespaard en het kon niet gek genoeg. Win on Sunday sell on Monday, marketing was toen nog iets heel moois.

En de tijdgeest van toen heeft de meest schitterende creaties voortgebracht, zoals deze 5, de Delta Integrale, de Sierra XR4i, de Audi Quatrro enzovoorts…

Zo mooi gaat het waarschijnlijk nooit meer worden.
Die achterkant, serieus bruut!
Bij het zien van foto 11 moest ik direct aan Sir Mix-a-lot denken!
Damn die is toch wel lekker hoor. Ik vind de vraagprijs nog enigzins meevallen.
@ikleesookoverautos: is de startprijs van een veiling. Zal niet genoeg zijn vrees ik
Wannabee slechte Renault Sport look, geen Groep B rallykanon en geen mooi origineel exemplaar.
Voor 40 mille staat een zwarte Amerikaanse uitvoering te koop in Bretagne, een onverprutst exemplaar. En hem motorisch terugbouwen naar Europese specs is een makkie, Bretagne altijd een leuk ritje, dus als het een 5 Turbo 2 moet zijn, weet ik voor welke ik zou gaan.
Geen idee waar de vorige geëindigd was. Ook in rally trim. Die stond met nog 4 dgn te gaan op 90K. Elke euro waard dit spul
Mooie auto alleen de velgen zou ik veranderen
In het altijd mooie Zwolle natuurlijk!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).