Blijft 0% bijtelling toch behouden in 2014?

Auteur: , 36 Reacties

Kunnen leaserijders met een groen hart opgelucht adem halen? Het lijkt er wel op, want staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) zou overwegen om de geplande verhoging van 0 naar 7% bijtelling niet door te laten gaan.

Tesla Model S bijtelling

De overheid was van plan om zakelijke rijders die een nieuwe (lease)auto krijgen per 1 januari 2014 altijd minimaal 7% bijtelling te laten betalen. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te bedenken dat de verkopen van auto’s als de Nissan Leaf en Tesla Model S dan zullen instorten.

Elektrische auto’s zijn immers alleen aantrekkelijk als je geen bijtelling hoeft te betalen. Als je voor een (dure) elektrische auto ook nog eens bijtelling moet gaan betalen is het plotseling niet leuk meer.

Hoe de nieuwe regeling voor 2014 eruit gaat zien is nog niet bekend. Ook is niet bekend of het tarief van 7% helemaal geschrapt gaat worden, of dat 100% elektrische auto’s 0% bijtelling krijgen en auto’s als de Opel Ampera en Mitsubishi Outlander gewoon op 7% bijtelling blijven.

Meer details bij onze buren van Groen7.



36 reacties

Met dank aan de klassiekerbezitters. Want die worden nog steeds genaaid.
@Haakie: Niet alleen de klassiekerbezitters hoor hier in NL. Als je maar iets bezit (lees hond, erfenis, auto, vrouw e.d.) kost het je een rib uit je lijf!
@roberto: Maar om je vrouw een rib uit je lijf te laten kosten heb je geen overheid nodig, dat kunnen ze perfect zelf :)
@tunefuldjmike: Ik zeg ook niet vanuit welke instantie ;-)
@Haakie: de “goeden” buiten beschouwing latend, ligt dat deels aan de lui die misbruik maakten van de klassiekerregeling. Mensen die een oude (en dus vuile) Chevy Van kochten om er “goedkoop” mee te kunnen rijden (op gas).
@rovalo:
De grootste misbruikers reden geen Chevy op gas maar MB 190/200D en oude Golfjes diesel.
@rovalo: Maarja nu gaat diezelfde chevy rijder zijn LPG tank er uit slopen, en dus maar weer op benzine rijden, daar wordt dus helemaal niemand beter van.
@sajmun: behalve de lokale pomphouder. Tenminste, ik neem aan dat ‘ie aan een liter benzine meer overhoudt dan aan een ‘liter’ lpg
@sajmun: ik bedoelde: die klassiekerregeling is geweldig voor mensen die het “cultureel erfgoed” willen bewaren door als 2e auto een oldtimer te bezitten, waar ze af en toe mee rijden.
De regeling was nooit bedoeld voor mensen die een oude benzineslurper goedkoop willen rijden.
En ALS die straks de volle mep voor de motorrijtuigenbelasting moeten gaan betalen, dan komen ze er nog wel van terug.
@rovalo: Ik zal mijn Volvo 360 ook wel houden, of het nu cultureel erfgoed is of niet, maar beetje jammer dat ik nu wel verplicht ben om op benzine te gaan rijden en mijn LPG installatie aan de ijzerboer te schenken. Al rij je er maar 5000 hobby km’s mee, scheelt toch aanzienlijk! Maarja dat is ander verhaal, en zijn eigenlijk al genoeg topics mee gevuld.
@Haakie: Volgens mij is dat nog steeds niet door de kamer hoor, als de regering nou binnenkort valt hebben we misschien wel een kans dat de regeling blijft zoals hij was.
Een beetje bijtelling lijkt me niet meer dan fair.
”Kunnen leaserijders met een groen hart opgelucht adem halen?”

Je bedoelt: Leaserijders die gratis willen rijden
@gop1:
Yup, en om je gelijk te ondersteunen deze quote van de buren.

Van de Toyota Prius Plug-in-, Chevrolet Volt- en Nissan LEAF-eigenaren, koos maar liefst respectievelijk 98, 97 en 94 procent voor hun auto omdat deze zo zuinig is.

Bron: Groen7.
@smartass: Zuinig voor wat? Voor hun portemonnee?

Ik wil best geloven dat er bij (een gedeelte van) de EV-rijders sprake is van ‘idealisme’: hetzij om hun steentje bij te dragen aan milieubehoud of energiebesparing, hetzij ter ondersteuning van nieuwe technieken.

Echter, de keuze voor zo’n electrische auto wordt wel zwaar gesubsidieerd, zonder subsidie had een groot deel van deze mensen waarschijnlijk voor een conventionele benzine- of dieselaandrijving gekozen. Idealisme is leuk, totdat het geld gaat kosten.
@potver7:
Is begrijpend lezen nu echt zo moeilijk?
Wat er uit dat onderzoek komt is dat slechts 2 respectievelijk 3 en 6% deze auto’s koopt uit ideële overwegingen. De rest zijn gewoon krenten.
@smartass: Ik vraag me af of je die conclusie kan trekken. Als je uit ideologisch standpunt een auto zoekt met minimale uitstoot, dan moet je er dus eentje hebben die heel zuinig is. En dan kom je uit bij o.a. de auto’s die jij noemt. Vanuit die gedachte geredeneerd zou je dus ook kunnen concluderen dat 98, 97 en 94 procent de auto uit ideologisch oogpunt heeft gekozen, en de rest niet.

Ik snap ook wel dat dat niet zo is, maar ik wil maar even aantonen dat je op basis van die drie percentages niet zomaar conclusies kunt trekken. Veel hangt af van de vraagstelling en hoe antwoorden zijn verwerkt tot de uiteindelijke resultaten. Helaas kan ik het artikel op Groen7 waar je op doelt zo snel niet vinden.
Ik vind dat Opel Ampera-achtige auto’s 7% moeten betalen en de vol elektrische auto’s mogen wat mij betreft 0 % blijven. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
@TimoBac: Ampera’s horen wat mij betreft in de 25% categorie…
@TimoBac: Inderdaad, die actieradius op de batterijen van de Ampera kun je met een ‘normale’ auto bijna met het rijden op de startmotor halen…
@autobart: Onzin! Ik rijd in een Volt (de Model S komt over drie weken) en daarmee rijd ik dagelijks 2 x 68 km heen en weer naar de zaak. Ik kom tot 60 km op de accu, verbruik dan een half litertje benzine voor de rest, laad op de zaak op, en rijdt weer 60 km terug, met aan het eind weer een verbruik van een half litertje. De stroom komt van zonnepanelen, dus ik rijd 1 op 136. Doe jij me dat maar na.
Elke auto bijtelling. Kan je dat niet betalen? Dan koop/lease je maar een auto die bij je budget past.
@azenomei:
Jaah, helemaal mee eens, wat denken ze wel niet, zomaar een mooiere auto rijden dan de buurman, dit zal ze leren…..
Zolang er niets wordt gedaan aan de tests om echte uitstoot van dit soort auto’s te meten, zal elke regeling met een verzachte bijtelling rare resultaten geven.
Prachtig hoe de politiek dan ook maar blijft draaien in de hoop wat stemmen te winnen en groen te lijken. Wat een onzin!
Subsidie op een groene auto: onzin.
Lagere bijtelling op een Panamera Hybrid of S500 mega-hybrid: wat een bullcrap. Dat klopt gewoon niet en dat weet iedereen.
0% op een Tesla… terwijl mijn stroom van een kolencentrale komt? Heerlijk: zorgen dat Nederland elektrisch gaat rijden zodat de investeringen in kolencentrales en stilstaande gas-turbine centrales ook weer terug verdiend kunnen worden. (OK, wat kort door de bocht; maar binnen 2 stappen kom je gelijk bij het volgende kromme uitstoot probleem).

Kom op politici: neem t voortouw met echte metingen en zet even door!
@gregorius: Zolang er niets wordt gedaan aan de tests om echte uitstoot van dit soort auto’s te meten, zal elke regeling met een verzachte bijtelling rare resultaten geven.

Zeker bij elektrische auto’s met range-extender is dat vrijwel onmogelijk, omdat je nooit in een normrondje kunt vaststellen hoe vaak die range-extender werkt. Ze kunnen hooguit een aanname doen, maar dan weet je dus op voorhand al dat die voor de meerderheid van de gebruikers niet van toepassing is.

De enige ‘echte’ uitstoot bepaal jij als bestuurder, dus wat je eigenlijk zegt is dat het bijtellingsniveau individueel moet worden vastgesteld.
@potver7: Klopt zeker. Maar een test waar je voor 5 minuten 90 gaat rijden in je 6e versnelling is sws niet representatief. Ook van 0 – 80 in 25 seconden heeft weinig zin.

Naar mijn mening moeten er meerdere tests worden gedaan. Ook met snel en langzaam optrekken, meerdere 80 – 120 – 80 – 120 stukken. Testen in winter en zomer; langere stukken, het nabootsen van stadsverkeer en files en dat soort dingen. Elke bestuurder is anders, maar geeneen bestuurder komt ook maar in de buurt van hoe er nu getest wordt.
@gregorius: Helemaal mee eens, maar welke normcyclus je ook verzint, je zult altijd rare resultaten krijgen.

Overigens denk ik dat een realistischer normcyclus niet zo heel veel verschil gaat uitmaken. Als consument krijg je een realistischer normverbruik voorgespiegeld (waarvan de betrouwbaarheid nog steeds twijfelachtig is bij bepaalde aandrijfsystemen), maar de onderlinge verhoudingen tussen de verschillende automodellen en -uitvoeringen zal min of meer hetzelfde blijven.
@gregorius: als ik 5 minuten op een 80 km/h weg moet rijden dan rijd ik 90 (nou eerlijk dan, 85 want dan hoef ik niet meer op de bermkassa’s te letten) en gewoon in 6. Dat is niet vreemd. 0..80 in 25s is wel vreemd, de meeste auto’s kunnen sneller en de meeste bestuurders rijden ook sneller maar als je 1 cyclus wilt hebben voor alle auto’s vanwege de vergelijkbaarheid dan kan het niet al te vlot gaan en is 0..80 in 10s is dan veel te ambitieus. Die NEDC cyclus is helemaal zo gek niet, er zit voor typisch Nederlandse omstandigheden te weinig snelweg in maar dat is eigenlijk ook het grootste bezwaar. Verkeerslichten, 80 km/h wegen, stadsverkeer is allemaal behoorlijk realistisch opgenomen.
@mashell: de theory is ook zo gek niet. Alles moet een beetje ge-generaliseerd worden. Dat werkt in een hoop gevallen zeker: verkeersregels, veiligheidsrichtlijnen, veiligheidstesten of bijvoorbeeld voedselveiligheid.
Maar als je rare financiale regelingen met een grote impact gaat hangen aan dergelijke testen…. dan zou het beter werken om hier een wat realistischere test aan te verbinden. Als je als NL rare belastingvoordelen mag hangen aan een verbruikstest, mag je als NL ook best een eigen verbruikstest invoeren. Auto-maken investeren nu hard in hun auto zo te maken dat ze in dit soort tests het beste kunnen scoren en in mindere mate of het met echt gebruik ook zo is. …. En dat is dus niet zo.
Het is de werkelijkheid dat de meeste KMs door lease-rijders en ook de meeste KMs over het algemeen worden gereden in (meer dan) sub-optimale verbruiksomstandigheden. Dan is t gewoon niet eerlijk om financiele voordelen te hangen aan onrealistische tests.
Ik zie de ‘groene-auto-subsidies’ niet zozeer als direct hulpje voor het milieu. Stroom komt nog steeds uit kolen-centrales en die accus zijn ook bepaald niet milieuvriendelijk.

Wat ik wel belangrijk vind is fabrikanten stimuleren tot het maken van zuinigere autos en alternatieve aandrijvingen. Dáár ligt de toekomst.
En hoe eerder de massa elektrisch rijdt hoe meer benzine er over blijft om in leuke autos te gooien.
@6cylinder:
– Kolencentrales zorgen maar voor een deel van de stroom, het is in Nederland vooral gas, maar ook steeds meer windmolens en zonnepanelen (bij mij persoonlijk in elk geval al) die voor stroom zorgen. En de stroomopwekking kan steeds groener worden, benzine blijft altijd troep. En waarom gaat het altijd over CO2? Alsof uitlaatgassen, roetdeeltjes en fijnstof in ons land geen groot probleem zijn.
– De raffinage vreet trouwens enorm veel stroom. Kolencentrales zei je?
– Accu’s worden tegenwoordig gewoon gerecycled. De winning van de grondstoffen voor een accu is niet schoon, maar waarom vergeet iedereen altijd voor het gemak hoe olie wordt gewonnen, getransporteerd, geraffineerd en weer getransporteerd?
Voordeel van energie uit kolencentrales is dat de uitstoot wat makkelijker af te vangen is dan bij miljoenen uitlaten. Dat betekent uiteraard wel dat die uitstoot dan ook afgevangen moet worden, anders schiet je er nog steeds niets mee op.
Er zijn op de 7 miljoen auto’s wat, 20.000 EV rijders? Wat die 7% in de schatkist zou brengen maakt weekers en 1 middag op aan de lunch!

ze spelen gewoon de “leaserijders vs. priverijders” kaart weer in den Haag.
Zal mij benieuwen wat voor wet er straks stilletjes is doorgedrukt, snelheidsbegrenzer op auto’s? Cameratoezicht in je dashboard? wapenleveringen aan alle ruziende partijen in Syrie? Schaliegas op iedere camping?

ik zeg allemaal 0% Geen belasting over belasting meer!
Als er 1 ding is wat het kabinet Rutte 2 kenmerkt is het wel het handelen op basis van voortschrijdend inzicht (of gebrek aan ruggegraat, net waar je staat in het politieke spectrum), op de 1 of andere manier gaan alle (goede en/of slechte) spraakmakende plannen niet door. Ben een beetje alleen bang dat we straks aan het eind van de regeerperiode (en dat kan ook volgende week al zover zijn) we met een enorme chaos blijven zitten.
Die fabrieksopgaves zijn ook gewoon belachelijk; de V60 D6 plug-in haalt net 1 op 16 met normaal gebruik, en niet 1 op 45. En daar geven ze dan 30k subsidie aan, criminelen!
Beter is lage belasting dan bijtelling.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).