• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW 2 Serie Tourer exit na één generatie

Auteur: willeme, gepost 19 juni 2019 om 12:02 – 44 Reacties

BMW 2 Serie Gran Tourer (F46) - BMW 2 Serie Active Tourer (F45)


Dat zou wel heel snel zijn? Of kan het niet snel genoeg gaan?

Het midi-MPV segment was vroeger een van de meest populaire segmenten in Nederland en Europa. De Scenics, Zafira’s en Corolla Verso’s van deze wereld bleken niet aan te slepen. De combinatie van ‘sub D-segment’ kosten en bijna fullsize-MPV praktische mogelijkheden bleken immens populair. Helemaal met de zevenzits varianten.

De crossover heeft flink roet in het eten gegooid. Men heeft tegenwoordig liever een stoer en ruig uitziende SUV-achtige dan een MPV, waarvan de looks toch wat gedicteerd worden door het praktisch nut van de auto. Groot, beetje lomp en vrij vierkant. Maar ja, dat is hoe je binnenruimte creëert. Er zijn wel twee uitzonderingen. De Mercedes-Benz B-Klasse doet het helemaal niet verkeerd en ook de BMW 2 Serie Active Tourer (F45) en de zevenzits Gran Tourer (F46) verkopen behoorlijk goed, zeker in vergelijking met de concurrentie.

BMW 220i Active Tourer Sportline (F45) '19

Met name die voorwielaangedreven 2 Serie is een doorn in het oog voor sommige BMW-fanaten. Die zien het liefst alles met een atmosferische zes-in-lijn, een handbak en achterwielaandrijving. Standaardaandrijving, zoals BMW het vroeger zo mooi noemde. Ondanks het vermeende succes, zou het weleens snel voorbij kunnen zijn met de compacte MPV’s van BMW. In een interview met het Britse AutoCar laat Peter Henrich (de product management vice-president van BMW) weten dat de BMW 2 Serie Tourer het uitstekend heeft gedaan om nieuwe klanten voor BMW binnen te halen. De 2 Serie is zeker niet de spannendste BMW, maar in het segment van de midi-MPV’s is het een uitstekend rijdend alternatief.

BMW 218d Gran Tourer M Sport (F46)

Betreft de nieuwe klanten, die zagen we aankomen. Een 218d Gran Tourer is een geweldige auto als je 4 kinderen plus een hoop bagage hebt mee te nemen, maar zakelijk er ook representatief bij wil rijden. En aanzienlijk goedkoper dan een X5. Henrich laat weten dat het toch de bedoeling is dat de 2 Serie Active Tourer en 2 Serie Gran Tourer klanten toch echt moeten gaan overstappen naar een SUV van BMW.

BMW 220d xDrive Active Tourer Luxury Line (F45) '19

De reden waarom is echter opmerkelijk te noemen. Heinrich geeft namelijk aan dat de MPV’s niet meer passen bij hetgeen waar BMW inmiddels voor staat. Helaas wordt er niet doorgevraagd. Want was dat eigenlijk ook niet het geval toen de ‘Tourers’ werden geïntroduceerd? Mocht je een 2 Serie Tourer willen bestellen, vrees niet. De range is net voorzien van een facelift, dus de komende tijd kun je nog altijd bij BMW terecht voor zo’n kekke MPV.

Ook interessant!

  • De nieuwe BMW 2 Serie Active Tourer is er nu echt
    De nieuwe BMW 2 Serie Active Tourer is er nu echt
  • Nieuwe 2 Serie Active
    2 Serie Active Tourer heeft OOK een gigantische neus
  • Officieel: BMW 4 Serie Gran Coupé
  • Nieuwe 2 Serie Toure
    Nieuwe 2 Serie Tourer krijgt maar liefst 270 pk!

Nieuwste artikelen

  • Elektrische 4 Serie troeft vanaf nu de M4 CS af
  • Van deze wegen hoef je voorlopig niet weg te blijven! Ik herhaal…
  • Dit is de meest waardevaste auto van Nederland
  • Mede hierom krijgen we nooit gepersonaliseerde kentekens
FacebookTweetPinLinkedIn

2-serie, active-tourer, BMW, f45, gran-tourer

Vorig bericht: « Geen APK bij openstaande terugroepacties?
Volgend bericht: ‘Er komen meer 718 GT4 varianten’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. rbngrt zegt

    19 juni 2019 om 12:08

    Ik mag die Peter wel!

    Login om te reageren
    • fransp zegt

      19 juni 2019 om 17:04

      De BMW 2 Active Tourer was in 2015 het antwoord van BMW op de succesvolle Mercedes-Benz B-klasse en de VW Golf Plus
      Begin 2019 heeft Mercedes-Benz de derde generatie B-klasse
      geïntroduceerd en daarmee het MPV concept gecontinueerd [evenals de VW Golf Plus]

      Als BMW met de 2 Active Tourer zou stoppen, heeft BMW:
      # Géén antwoord meer op de Mercedes-Benz B-klasse én de VW Golf Plus
      # Géén Grand Tourer meer.
      De alternatieven van BMW, de crosovers X1 en X2 zijn flink duurder. [deze hebben het zelfde platform als de Tourer]

      Daarom een groot vraagteken bij dit artikel.

      Login om te reageren
  2. str8six zegt

    19 juni 2019 om 12:09

    Goed nieuws. Vwb onduidelijk reden: denk dat dat wellicht te maken heeft met het in de introductie van voorwielaandrijving. Een perfect model om dat en masse te testen is toch wel een MPV. Genoeg getest, in de 1-serie gelepeld en nu de zaaddodende Active Tourer schrappen. Prima.

    Login om te reageren
  3. kenner zegt

    19 juni 2019 om 12:16

    Toch een slimme keuze geweest van BMW. Je ziet ze veel rijden en klantenbinding is toegenomen. Ookal worden ze niet goedgekeurd door 99% van de Autobloggers en tja daar draait de wereld natuurlijk om

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      19 juni 2019 om 12:58

      @kenner: jup. Wie na zijn Active Tourer alsnog een hoge zit wil, kan in de X1 terecht. SUVs zijn wel goed voor je imago namelijk. Ofzo.

      Login om te reageren
      • s2khonda zegt

        19 juni 2019 om 21:33

        @720s: die is echter veel duurder, en qua ruimte ook niet bijzonder groter o.i.d.
        Zal voor velen dus geen alternatief zijn.

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          19 juni 2019 om 21:38

          @s2khonda: als je ze geen keuze laat is dat weer extra geld voor BMW.

          Login om te reageren
  4. ghost zegt

    19 juni 2019 om 12:18

    Peeeeeeterrrr Limonaaaaade!

    BAM!

    Ey! Hier met die bal Jonguh!

    Login om te reageren
    • jeroen82 zegt

      19 juni 2019 om 12:43

      @ghost: kinderpindakaas

      Login om te reageren
  5. karhengst zegt

    19 juni 2019 om 12:20

    “Zakelijk representatief”

    Kan iemand uitleggen hoe het imago van huisje, boompje, beestje representatief kan zijn voor de kwaliteit van geleverd werk?

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      19 juni 2019 om 13:10

      @karhengst: voor sommige zakelijke markten zou een b-klasse te oubollig kunnen zijn, een s-max te goedkoop en de rest ook. Dan zou de gran tourer dus de ideale match zijn (mits je natuurlijk 4 koters moet vervoeren).

      Misschien dat ze zoiets bedoelen, want heel veel meer kan ik er ook niet van maken.

      OT: toch vreemd om een auto zo snel te dumpen voor een veel inefficiëntere crossover.

      Login om te reageren
    • jpoers zegt

      19 juni 2019 om 14:27

      @karhengst: klassieke stereotypering, als je komt aanrijden met je 28handse Opel kadeath zal men wel denken die heeft het geld niet verdiend voor een fatsoenlijk auto en je wordt betaald naar je prestatie dus zal wel niet veel zijn. Dit werkt ook andersom kom je als metselaar aanrijden met een bentley verdien je vast teveel voor je functie al vergeet men gauw dat er ook liefhebbers zijn en veel geld op auto’s stukslaan.

      Login om te reageren
      • rikus zegt

        19 juni 2019 om 19:47

        @jpoers: Zo gaat dat. Als je met een tweedehands Flying Spur van 35k op de bouw komt, ben je én te duur én een patser. Maar van een Transporter van 45k kijkt niemand op of om.

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        19 juni 2019 om 19:57

        @jpoers: De stereotypering van een 2GT is echter koters eerst, daarom 5 uur weg op z’n laatst en hop aan de spruitjes.

        Niet echt een selling point dus.

        Login om te reageren
  6. jippie zegt

    19 juni 2019 om 12:23

    Een BMW om snel te vergeten, al hebben ze er daar wel meer van tegenwoordig.

    Login om te reageren
  7. smultie zegt

    19 juni 2019 om 12:23

    And nothing of importance was lost

    Login om te reageren
  8. Benny_Weisz zegt

    19 juni 2019 om 12:23

    Praise the Lord! Hallelujah!!!!

    Login om te reageren
  9. gandini zegt

    19 juni 2019 om 12:24

    Ach ja, shit happens. Gelukkig hebben we de 1 Serie Active Tourer nog.

    Login om te reageren
  10. humpyourdog zegt

    19 juni 2019 om 12:35

    De nieuwe 2 is er al hoor, heet nu gewoon 1. Past beter gezien BMW de even nummers wilde bewaren voor de coupé(-achtigen) of zijn ze daar inmiddels ook al weer van afgestapt?

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    19 juni 2019 om 12:41

    Hij is maar een vice president en hiermee is zijn carriere voorbij. BMW gaat de kip met de gouden eieren echt niet slachten. De 3 serie rijders zijn al gemiddeld 50+, die voor het merk behouden als ze 60+ zijn is gemakkelijk geld verdienen.

    Login om te reageren
    • caprio zegt

      19 juni 2019 om 18:09

      @mashell: helemaal juist, ik ken vooral 60+ die alleen in de tourer rjjden voor de hoge instap en merknaam

      Login om te reageren
  12. silverscope zegt

    19 juni 2019 om 12:42

    Praise the lord!

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    19 juni 2019 om 12:48

    “dat de MPV’s niet meer passen bij hetgeen waar BMW inmiddels voor staat.”

    En waar staat BMW dan voor tegenwoordig? Nog meer SUV’s?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      19 juni 2019 om 15:37

      @Esprit_de_Flandre: Yep, van SUF naar SUV. En o ja, af en toe verkopen we nog een sportief achterwielaandrijvertje.

      Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    19 juni 2019 om 12:49

    Kijk, krijgt het merk toch nog een stukje waardigheid… Zo lang de 3, 5 en 7 serie nog leverbaar zijn (en met achterwielaandrijving) moeten we natuurlijk ook gewoon niet mopperen.

    Login om te reageren
  15. SpiderIV zegt

    19 juni 2019 om 13:05

    Lukt het ze niet om zo’n lelijk nieuw BMW-style achterwerk te maken voor die 2?

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      19 juni 2019 om 13:33

      @spideriv: de bodem is bereikt (hopelijk)

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      19 juni 2019 om 15:38

      @SpiderIV: nee, het probleem is dat de nieren van de 7-serie er niet op passen.

      Login om te reageren
  16. baserace zegt

    19 juni 2019 om 13:12

    Lelijk hok; weg ermee!

    Login om te reageren
  17. poursuivant zegt

    19 juni 2019 om 13:15

    Jammer. Het is een zeer bruikbare wagen voor iemand die ruimte verlangde en geen trek of had in opgehoogde hatchbacks (SUV).

    Login om te reageren
    • wceend zegt

      19 juni 2019 om 13:30

      @poursuivant: een mpv is ook een opgehoogde hatchback

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        19 juni 2019 om 14:14

        @wceend: Met dat verschil dat een MPV typisch volgens het Cab Forward-principe wordt ontworpen, net om meer plaats te creëren. Daardoor krijg je die look van ‘aerodynamisch busje’.

        Login om te reageren
    • rikus zegt

      19 juni 2019 om 22:17

      @poursuivant: Een zeer bruikbare wagen voor 60-plussers die met alle macht BMW willen blijven rijden. Deze auto heeft totaal geen meerwaarde tegenover andere soortgelijke auto’s. Het heeft niet iets praktisch te bieden wat andere auto’s niet hebben. Behalve een te hoog prijskaartje.

      Login om te reageren
  18. tjorque zegt

    19 juni 2019 om 13:32

    * daverend applaus! *

    Login om te reageren
  19. bernoulli zegt

    19 juni 2019 om 15:07

    Logisch gevolg van de marktontwikkelingen. Al die MPV’s verdwijnen voor SUV’s. Zie de Zafira.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 juni 2019 om 15:17

      @bernoulli: de Zafria is juist meer busje dan ooit.

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        19 juni 2019 om 16:05

        @mashell: precies ja. Een Polenbus op basis van een bestelwagen. Geen multiflexvariabele gezinscontainer obv een hatchback.

        Login om te reageren
  20. luxaeterna zegt

    19 juni 2019 om 15:33

    Jammer, een van de mooiste BMW’s.

    Login om te reageren
  21. frederik zegt

    19 juni 2019 om 15:36

    Het probleem van de 2-serie Tourer is dat ze geproduceerd worden door een fabrikant die nog veel fijnere auto’s maakt. Zet ‘m tegen een Renault Scenic en de BMW wint eigenlijk op alle vlakken. Ik heb zelf ook liever een 3- of 5-serie Touring, maar binnen het MPV-segment is dit echt een van de beste auto’s.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      19 juni 2019 om 15:52

      @frederik: dat mag je vinden, persoonlijk vind ik de Scenic de mooiere auto van de twee. Al twijfel ik er niet aan dat de 2 Tourer fijner rijdt

      Login om te reageren
      • frederik zegt

        19 juni 2019 om 16:06

        @potver7: Ik had het inderdaad over het rijden. De Scenic is behoorlijk fraai voor een MPV. (Heb ze beide gereden en de Scenic is gewoon OK, maar de BMW is -voor het genre- opvallend fijn qua stuurgedrag.)

        Login om te reageren
  22. reistje zegt

    19 juni 2019 om 18:48

    Eerst zien dan geloven. Op iedere straathoek staat zo’n ding, ze zijn gewild door 50+ plussers en dat zijn nou juist de mensen met geld.

    Om een winstgevend goed verkopend product te stoppen omdat het niet “in de lineup past” klinkt mij niet logisch.

    Login om te reageren
    • autojunkiexl zegt

      20 juni 2019 om 00:48

      @reistje: Precies. Ik vind het niks maar is voor de cijfers van BMW toch een schot in de roos..

      Login om te reageren
  23. alassad zegt

    19 juni 2019 om 19:17

    Voor de 2 serie AT kun j e gewoon een X1 of X2 nemen. Voor de 2 GT zal er vast een GLB achtige versie komen… misschien nieuwe g enratie X1?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North