
De komende tijd hebben we geen gebrek aan BMW-nieuws.
We worden er wel eens van beschuldigd dat we BMWblog zijn, maar ja, wij kunnen er ook niet aan doen dat BMW zoveel nieuws heeft. En de komende tijd gaan er nog een hoop nieuwe BMW’s bij komen. Maak je borst maar nat.
BMW licht een tipje van de sluier op tijdens de bekendmaking van de jaarcijfers. Die zijn overigens niet geweldig. De winst daalde met 37 procent naar 7,7 miljard. Ook verkochten ze 4,4 procent minder auto’s, wat neerkomt op 2,2 miljoen auto’s. Dat lag niet aan EV’s, want de verkoop daarvan steeg wél met 13,5 procent. Maar dat konden we in januari al melden.
BMW heeft echter genoeg in petto voor de komende tijd. Ze hebben tussen nu en 2028 namelijk 40 (!) nieuwe lanceringen gepland. Uiteraard zijn dat niet allemaal nieuwe modellen, maar ook nieuwe versies van bestaande modellen. CEO Oliver Zipse vertelt dat al deze modellen een Neue Klasse-DNA zullen krijgen.




De allereerste auto op het langverwachte Neue Klasse-platform wordt in september onthuld op de IAA. Dit is de productieversie van de Vision Neue Klasse X, die officieel iX3 gaat heten. Dit model wordt louter elektrisch en staat dus los van de X3 met verbrandingsmotor.
Het volgende Neue Klasse-model wordt een “sportieve sedan” die nog geen naam krijgt van BMW. Maar dat is natuurlijk de elektrische 3 Serie, ofwel de i3. Die auto komt in 2026. Beide modellen zullen gebruik maken van 800V-technologie, zoals Mercedes eerder deze week introduceerde op de nieuwe CLA.



Het ‘DNA’ van de Neue Klasse-modellen zal vervolgens ook zijn weg vinden naar de rest van het BMW-gamma. Daarbij moet je denken aan zowel de designtaal als de technologie.
BMW gaat niet alleen EV’s en auto’s met een verbrandingsmotor lanceren, maar óók een waterstofauto. Ze hadden ‘m al eerder aangekondigd, maar voor 2028 staat nog steeds een waterstofauto gepland. Deze wordt ontwikkeld samen met Toyota. Die hebben er ten slotte verstand van.





Ben erg benieuwd naar de neue klasse….vind de 3 serie neue klasse als prototype al prachtig, eindelijk weer een mooie Bmw….. . Hoop niet dat het verpest wordt door digitale display als dashboard, veel hard plastics en matige afwerking. Laatste Bmw’s zijn toch teleurstellend als het op materiaalgebruik aankomt, zelfde voor Audi en Mercedes overigens.
Smaken verschillen. Juist de laatste versie 3serie is erg fraai. Die neue klasse is om te kotzen.
Ik zat bij de dealer in de nieuwe X3, vanaf prijs 75k. Man wat een armoedig interieur. De deurgreep was van het goedkoopste plastic dat ik ooit heb gezien in een auto (beetje kwaliteit binnenkant kofferbak ‘92 Civic) en de cover die over de deurgreep zat hing half los. Verder proberen ze de armoe te verbloemen met pianolak plastic dat binnen 3 seconden onder de vingerafdrukken zit. Dat team interieurontwerpers moet heel gauw eens in een F11 of tijdgenoot gaan zitten om te kijken hoe het hoort. En dan mogen de bonentellers even hun mond houden tot de verkopen weer omhoog gaan.
Helaas, helaas … nog steeds de laadklep rechtsachter. Zo gaat het ‘m voor mij nog steeds niet worden. Jammer, begint er weer goed uit te zien
Wat maakt dat uit?
Overzicht bij wegrijden, wordt iedere chauffeur geleerd.
Neem een laadkabel van 8m ipv 5m en je kunt zorgeloos verder met je leven
Aangezien ik als chauffeur en tevens laadverantwoordelijke linksvoor uitstap, is de locatie van de klep linksvoor al de meest logische plek. Ik parkeer thuis in een vak met de neus eerst. Dat is de plek van de laadpaal. Paal heeft vast krulsnoer. Dus uitstappen, klep open, snoer koppelen. Klaar. Alles binnen 1 meter handbereik. Maakt mijn leven prettiger. Een prachtig leven trouwens. De kont van de auto naar achter maakt de klep rechtsachter ook bereikbaar, maar dan is de kofferbak niet meer te openen. Zo heeft ieder z’n ding.
Altijd (zeker als chauf) met de kont naar achteren parkeren. Is veel veiliger.
Maar niet als je iets uit de kofferbak moet halen.
De laadpoort hoort daarom gewoon midden voor. Dat is in de meeste gevallen niet onhandig.
Oh nee! Niet doen! Kijk naar Toyota, die dat ook doen. Zouteloos design is dan je loon. Creativiteit moet langzaam groeien. Net als goede wijn: duurt even
Ze mogen heel de vloot zo’n beetje wel vernieuwen met dat belabberde design van de laatste jaren.
En hopelijk komt er weer een waardige opvolger van de F20 1-serie.
Breng de z3 opnieuw uit. Een kleine compacte roadster electrisch of hybride maakt niet uit; ALS JE MAAR KAN SCHAKELEN, Ik heb gelezen op TG dat de bpm misschien wordt afgeschaft maar de btw niet. Het scheelt veel, echt veel. Ik denk dat er een explosie zal komen die zijn weerga niet kent. Dit woorden paarse, rooie, roze, gele tijden. Dealerships zullen als paddestoelen uit de grond komen, mensen zullen zich als apen verkleden.
Breng de z3 opnieuw uit. Een kleine compacte roadster electrisch of hybride maakt niet uit; ALS JE MAAR KAN SCHAKELEN, Ik heb gelezen op TG dat de bpm misschien wordt afgeschaft maar de btw niet. Het scheelt veel, echt veel. Ik denk dat er een explosie zal komen die zijn weerga niet kent. Dit worden paarse, rooie, roze, gele tijden. Dealerships zullen als paddestoelen uit de grond komen, mensen zullen zich als apen verkleden.
mooie Astra sedan