
De BMW M8 Coupé gaat spoedig de bietenbrug op. Komt er nog een opvolger?
Als je de beste nieuwe BMW wil kopen, doe je er over het algemeen goed aan naar de oudste modellen te kijken. De huidige Siebener en Fünfer zijn natuurlijk lelijk en knaak. Althans, de eerste is vooral lelijk. Met name de laatste is ook echt een stapje terug ten opzichte van het vorige model. Overigens een ontwikkeling die niet alleen voor BMW geldt. Bij veel merken moet er beknibbeld worden in de kosten en dat zie je terug in het product.
Gelukkig is er nog de 8-Serie, die nog baseert op de vorige 5-Serie. Deze blepper is weliswaar iets te duur als je ‘m nieuw aanschaft. Maar de plastics in het interieur zijn aaibaar, de iDrive logisch en je hebt nog fysiek knoppen. Win-win-win dus. Maar ja, je kon er donder op zeggen dat de 8-Serie zou gaan verdwijnen. En dat moment breekt nu in ieder geval voor de M8 Coupé aan.
Begin 2025 zal de productie stoppen, aldus de doorgaans goed ingevoerde b0iZ van BMW Blog. De cabrio en Gran Coupe mogen nog even door. Maar ook daarvoor zal eerder vroeg dan laat het einde in zicht komen.
Net als alle grote, dure BMW coupé’s, is de M8 altijd een beetje een lastige propositie geweest. Qua prijs vecht je tegen Porsche’s en andere exoten. Maar de aantrekkingskracht is toch net wat minder. BMW is nu eenmaal heel erg goed in wat compactere, sportieve coupé’s bouwen. Hoewel de 8-Serie een indrukwekkende auto is in alle opzichten, kan je je voorstellen dat klanten ‘voor dat geld’ iets anders willen.

In dat opzicht is de huidige 8-Serie in ieder geval een waardige opvolger van de vorige 8-Serie (E31). Hoewel die laatste destijds meer op zichzelf stond en peperduur was om te ontwikkelen en de huidige toch meer een 5-Serie coupé is. De grote BMW coupé’s; we missen ze pas echt als ze (al lang) niet meer leverbaar zijn.
Ook de huidige 8 gaan we toch ongetwijfeld toch weer missen als die definitief verdwijnt. Het is namelijk maar helemaal de vraag of er een opvolger komt en zo ja wanneer. In de wandelgangen wordt gesproken dat alleen de Gran Coupe overleeft als nieuw model. En dat die dan niet op het Neue Klasse platform staat, maar opnieuw op het CLAR platform met zowel elektrische varianten als versies met verbrandingsmotor. Maar die zou dan pas op zijn vroegst in 2028 en meer realistisch pas in 2029 op de markt komen.
Voordeel is wel: als okkazie zijn het toppertjes omdat de eerste eigenaar een bak afschrijving voor zijn rekening neemt. Top tip: ga voor een zeldzame 8-Serie zonder M pakket. Of natuurlijk voor de full monty: de M8 competition.
Een rijdende doos is vederlicht
Ik zou het gewicht omlaag halen tot max. 1600 kilo.
Een instap BMW 1 serie kom je dan op uit.
Hoe wil je het gewicht hiervan naar 1600 kg krijgen?
Het moet maar eens afgelopen zijn met die dekselse bietenbrug! Houdt het dan nooit op?!
nou ja, niet vanzelf in ieder geval…
Ja het is mogelijk maar u heeft een hoge graad nodig in biologische scheikunde. U creëert een genetische mutatie die alle bietsoorten laat ophouden te bestaan/groeien. Bietenbrug minus bieten = brug. U breekt daarna in, in een speciale ondergrondse kluis te IJsland waar ALLE zaden van ons bekende gewassen worden bewaard ingeval de 4 ruiters van de apocalyps op visite komen op deze planeet. Resultaat bereikt….verwacht ik.
Nou ja, het was niet handig van de marketingjongens om bij de introductie te vertellen dat het de opvolger van de 6 serie (5 serie coupé zo u wilt) was, maar dat hij om marketingtechnische redenen hoger geplaatst werd, met een hoger serienummer en een (veel) hogere prijs. Maar in feite dus nog steeds op de 5 serie gebaseerd. Ook het inbouwen van hetzelfde dash als de 1/3/5 serie was geen topper, vanuit marketing oogpunt gezien.
3/5/7 serie deelden bij deze generatie de technische basis. Maar de 8 serie was groot, lomp en zo sportief als een sumo worstelaar, niet fraai en bedoezelde de legendarische naam 8 serie.
De opvolger zal wel de Neue Klasse EV coupe worden.
Kennelijk is dat niet de bedoeling.
Toch even een kleine nuancering dat vroeger alles beter was. Ik rijd momenteel een 530e Touring G61 en heb ook een 530e Touring LCI gehad (beide nieuw gekocht). Kan dus goed de verschillen inschatten. De nieuwe mist wat frutseltjes (rolluikje boven de cupholders. Cupholders in de armsteun achter. Apart te openen achter ruit en nog wat. Maar ik vind de nieuwe toch echt beter in elkaar gezet. Mijn indruk is dat op de echt belangrijke dingen juist niet is bezuinigd. Eerder het tegendeel. Maar goed dat is mijn mening.
De 8 serie coupe heb ik altijd mooi gevonden al toen ik ze in Portugal zag rijden en toevallig de persintroductie in de buurt van mijn hotel plaatsvond. De auto is helaas te duur, te groot en te veel “in your face” voor Nederlandse begrippen.