BMW’s ultralichte DTM-viercilinder heeft ruim 600 pk

Auteur: , 42 Reacties

Alsof het niets is.

Om aan de voorschriften van het nieuwe Class 1-reglement te voldoen, dat gehanteerd wordt door de DTM en de Japanse Super GT, hebben de deelnemende fabrikanten nieuwe motoren ontwikkeld. Viercilinders, om precies te zijn. Na de onwerkelijk krachtige vierpitter die Audi recentelijk van zijn doeken ontdeed, is het vandaag de beurt aan BMW.

Net als zijn concurrent uit Ingolstadt heeft BMW het voor elkaar gekregen een fantastisch klinkende tweeliter vier-in-lijnmotor te creëren die meer dan 600 pk produceert. Het slechts 85 kg wegende motorblok, de P48, levert in de buurt van 610 pk. Echter, dankzij het nieuwe push-to-pass-systeem dat we kennen uit, bijvoorbeeld, de IndyCar, kan hij tijdelijk over nog eens 30 pk extra beschikken. Wanneer de coureurs de desbetreffende knop indrukken, kunnen zij voor vijf seconden 5 kg/u extra brandstof gebruiken – 100 kg/u in plaats van 95 kg/u.

Speciaal voor deze nieuwe viercilinder is BMW in de archieven gedoken om de vooruitgang dat het heeft geboekt aan te tonen. De zogenaamde M121 die in 1969 ingezet werd in het Europees Toerwagenkampioenschap, eveneens een vier-in-lijnmotor, produceerde destijds ‘slechts’ 280 pk bij 6.500 toeren. Hoewel de motor in feite een boostdruk aankon van 1,76 bar, overschreed BMW de 0,98 bar niet, omdat de cilinderkop anders de lucht ingevuurd zou worden.

Extra vermogen is volgens BMW niet het grootste succes van de P48: de nieuwe viercilinder is aanzienlijk zuiniger. Ten opzichte van zijn directe voorganger verbruikt de motor in de M4 DTM 10 procent minder brandstof. De hierboven genoemde M121-motor is zelfs 50 procent gulziger. Dit is volgens BMW mogelijk dankzij nieuwe motorstanden, verbeterde hoge druk brandstofinjectoren en een minimalisering van wrijving. Onder de nieuwe Class 1-regels zullen de teams per auto overigens 1,5 motorblok per jaar mogen gebruiken. De nieuwe P48-motor moet ongeveer 6.000 kilometer kunnen afleggen, alvorens deze wordt afgeschreven.



42 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
100pk minder en dan in een 3 of 1 serie 😎
@sander1980: nog beter pleur dit blok in de I8, dat past namelijk veel beter bij die auto.
@mikje90: eens!
@mikje90: En dan iedere maand de motor moeten reviseren
@langejohn: als je hem in de garage laat staan hoeft dat niet.
@mikje90: Dat is al helemaal geen gek idee. Of een reïncarnatie van de E30 door dit blok op te boren naar 2.3 liter, iets terugtunen en dan in een 2 serie coupe
@sander1980: met knopje he
@elemento: PARTYMODE = On!!!
Of in de nieuwe Carrera GT. Die was ook rond een raceblok gebouwd.
@dondeboer: was eigenlijk een reactie op @sander1980
10% minder verbruik dan een V8, als ik het goed begrijp? Één van de weinige voorbeelden waarbij downsizing mij in ieder geval weinig uitmaakt. De oude V8 klonk als een vier cilinder, deze ook. Prima, hoop dat het wat interessanter wordt qua instroming SuperGT!
@subaru555: de M4 DTM was een 6 cilinder turbo volgens mij…
Exact dezelfde specs als de audi motor, weegt zelfs hetzelfde. Had meer van BmW verwacht.
@aarsgewei: ja want die gasten van Audi zijn eigenlijk maar hangjongeren met een taakstraf.
@aarsgewei: Zal dat niet te maken hebben met reglementen?
@aarsgewei: de,Audi heeft nog wat pk’s meet, small detail ..
@aarsgewei: Volgens de DTM wedstrijdregels is 85 kg het minimale gewicht van een motor inclusief één turbocharger. Dit naar voorbeeld van de SuperGT series in Japan die echter twin- turbochargers gebruikte.
Kicken, 17 foto’s van een motorblok! 👍🏻
@drdre1: ho… Er komt ook nog een auto in voor… 🤔
Gaat beter klinken dat de standaard zes in lijn van de M4 gok ik. Ook niet moeilijk lijkt min
Mooie scores! Hoe moet ik 1,5 motorblok per jaar voorstellen? Gaat je 2e motorblok dan een jaar later ook nog een half seizoen door?
@mrb: 3 met 2 auto’s natuurlijk…
@mrb: 3 in 2 jaar dus 1 per 8 maanden
De definitie ‘zuinig’ toepassen op een motorblok als deze een brandstofconsumptie kent van 95 kg/uur…
🤔
Ter vergelijking: in de Formule 1 (twee cilinders meer, maar 10% minder slagvolume) hanteert men sinds vorig seizoen een maximaal toegestaan brandstofverbruik van 105 kg per raceafstand (= aantal rondes om afgerond naar beneden 300 km af te leggen, en dat doen ze in ca. anderhalf uur). Da’s omgerekend een verbruik van ca. 70 kg/uur.
@RRRobert: De F1 maakt gebruik van Hybride technologie, de DTM niet. Zonder de electro hulp zou de F1 bij lange na niet zo “zuinig” kunnen rijden.
@suzikubelona: helemaal waar, en daar had ik zo gauw nog niet aan gedacht. Maar zou dat terugwinnen van de remenergie echt zó veel uitmaken?
@RRRobert: maakt wel degelijk uit maar niet veel denk ik, ik denk ook dat je een punt hebt
@RRRobert: Er wordt ook hitte omgezet in elektrische energie, en dit is wat het allemaal zo efficiënt maakt. De MGU-H is een knap staaltje techniek.
@rrrobert: De motor in een Formule 1-auto is momenteel verplicht een 1,6 liter V6-motor met turbo.
Dat is een 20% minder slagvolume dan een 2,0 4-cilinder turbo DTM motor.
Een F1 bolide inclusief coureur en brandstof is zo’n 55% lichter als een DTM racer.
Verder zijn F1 bolides zo zuinig omdat ze extreem hoge bochtsnelheden halen en dus minder hoeven te remmen = minder energieverlies.
‘Hoewel de motor in feite een boostdruk aankon van 1,76 bar, overschreed BMW de 0,98 bar niet, omdat de cilinderkop anders de lucht ingevuurd zou worden.’

Dus de motor kan het niet aan…
@towi1989: grinnik, beetje jammer. Brian Hart ontwikkelde voor Toleman in de jaren 80 een turbo motor gebaseerd op een Ford blok die tot 4 bar boost aankon. Alleen had ie er een Iveco Truck turbo voor nodig (Holset geloof ik), om de zaak heel te houden (het ding vrat Garrett turbo’s voor het ontbijt)
Hoe moet ik die anderhalf motorblok per jaar zien dan?
6-in-lijn met cilinderuitschakeling?

Dan zit je alleen wel met 1,5 turbo en een wel heel misleidend persbericht…
Snoepje
Lekker! Zal wel lekker hoogtoerig janken!
Goh, een vaste fan, lang niet gezien.
@mgmgb:
Op de M121…
@hallokroket: Ja, en nog wel meer jaren ’50/60 motoren. En overigens ook op mijn Volvo uit ’88. Maar vanaf de jaren ’90 is het toch extreem zeldzaam.
@mgmgb:
Tering. Zie het nu pas. Mijn excuses.
Die 2002 Turbo was niet echt succesvol.
jammer dat het een 4 cilinder is alleen….
bizar hoe weinig koel kanalen dat onderblok heeft

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).