• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW’s ultralichte DTM-viercilinder heeft ruim 600 pk

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 25 april 2019 om 16:54 – 42 Reacties

Afbeelding BMW’s ultralichte DTM-viercilinder heeft ruim 600 pkAfbeelding BMW’s ultralichte DTM-viercilinder heeft ruim 600 pkAfbeelding BMW’s ultralichte DTM-viercilinder heeft ruim 600 pkAfbeelding BMW’s ultralichte DTM-viercilinder heeft ruim 600 pkAfbeelding BMW’s ultralichte DTM-viercilinder heeft ruim 600 pkAfbeelding BMW’s ultralichte DTM-viercilinder heeft ruim 600 pkAfbeelding BMW’s ultralichte DTM-viercilinder heeft ruim 600 pkAfbeelding BMW’s ultralichte DTM-viercilinder heeft ruim 600 pk

BMW's ultralichte DTM-viercilinder heeft 600 pk
Alsof het niets is.

Om aan de voorschriften van het nieuwe Class 1-reglement te voldoen, dat gehanteerd wordt door de DTM en de Japanse Super GT, hebben de deelnemende fabrikanten nieuwe motoren ontwikkeld. Viercilinders, om precies te zijn. Na de onwerkelijk krachtige vierpitter die Audi recentelijk van zijn doeken ontdeed, is het vandaag de beurt aan BMW.

Net als zijn concurrent uit Ingolstadt heeft BMW het voor elkaar gekregen een fantastisch klinkende tweeliter vier-in-lijnmotor te creëren die meer dan 600 pk produceert. Het slechts 85 kg wegende motorblok, de P48, levert in de buurt van 610 pk. Echter, dankzij het nieuwe push-to-pass-systeem dat we kennen uit, bijvoorbeeld, de IndyCar, kan hij tijdelijk over nog eens 30 pk extra beschikken. Wanneer de coureurs de desbetreffende knop indrukken, kunnen zij voor vijf seconden 5 kg/u extra brandstof gebruiken – 100 kg/u in plaats van 95 kg/u.

Speciaal voor deze nieuwe viercilinder is BMW in de archieven gedoken om de vooruitgang dat het heeft geboekt aan te tonen. De zogenaamde M121 die in 1969 ingezet werd in het Europees Toerwagenkampioenschap, eveneens een vier-in-lijnmotor, produceerde destijds ‘slechts’ 280 pk bij 6.500 toeren. Hoewel de motor in feite een boostdruk aankon van 1,76 bar, overschreed BMW de 0,98 bar niet, omdat de cilinderkop anders de lucht ingevuurd zou worden.

Extra vermogen is volgens BMW niet het grootste succes van de P48: de nieuwe viercilinder is aanzienlijk zuiniger. Ten opzichte van zijn directe voorganger verbruikt de motor in de M4 DTM 10 procent minder brandstof. De hierboven genoemde M121-motor is zelfs 50 procent gulziger. Dit is volgens BMW mogelijk dankzij nieuwe motorstanden, verbeterde hoge druk brandstofinjectoren en een minimalisering van wrijving. Onder de nieuwe Class 1-regels zullen de teams per auto overigens 1,5 motorblok per jaar mogen gebruiken. De nieuwe P48-motor moet ongeveer 6.000 kilometer kunnen afleggen, alvorens deze wordt afgeschreven.

Ook interessant!

  • 600 pk sterke BMW iX M60 is gelekt
    600 pk sterke BMW iX M60 is gelekt
  • The Collectables - BMW M4 DTM Champion Edition
    BMW M4 DTM Champion Edition
  • BMW iX M60
    BMW iX M60: is 619 pk té gek?!
  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

4-serie, BMW, dtm, m4, motor, Racing

Vorig bericht: « Zes knalpijpen is precies voldoende voor deze G63 AMG
Volgend bericht: Zoveel kost premium Frans met een stekker »

Lees Interacties

Reacties

  1. sander1980 zegt

    25 april 2019 om 17:15

    100pk minder en dan in een 3 of 1 serie ?

    Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      25 april 2019 om 17:25

      @sander1980: nog beter pleur dit blok in de I8, dat past namelijk veel beter bij die auto.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        25 april 2019 om 18:01

        @mikje90: eens!

        Login om te reageren
      • langejohn zegt

        25 april 2019 om 18:21

        @mikje90: En dan iedere maand de motor moeten reviseren

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          25 april 2019 om 19:27

          @langejohn: als je hem in de garage laat staan hoeft dat niet.

          Login om te reageren
      • sander1980 zegt

        25 april 2019 om 21:03

        @mikje90: Dat is al helemaal geen gek idee. Of een reïncarnatie van de E30 door dit blok op te boren naar 2.3 liter, iets terugtunen en dan in een 2 serie coupe

        Login om te reageren
    • elemento zegt

      25 april 2019 om 19:39

      @sander1980: met knopje he

      Login om te reageren
      • sander1980 zegt

        25 april 2019 om 21:03

        @elemento: PARTYMODE = On!!!

        Login om te reageren
  2. dondeboer zegt

    25 april 2019 om 17:21

    Of in de nieuwe Carrera GT. Die was ook rond een raceblok gebouwd.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      25 april 2019 om 17:21

      @dondeboer: was eigenlijk een reactie op @sander1980…

      Login om te reageren
  3. subaru555 zegt

    25 april 2019 om 17:24

    10% minder verbruik dan een V8, als ik het goed begrijp? Één van de weinige voorbeelden waarbij downsizing mij in ieder geval weinig uitmaakt. De oude V8 klonk als een vier cilinder, deze ook. Prima, hoop dat het wat interessanter wordt qua instroming SuperGT!

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      26 april 2019 om 13:19

      @subaru555: de M4 DTM was een 6 cilinder turbo volgens mij…

      Login om te reageren
  4. aarsgewei zegt

    25 april 2019 om 17:26

    Exact dezelfde specs als de audi motor, weegt zelfs hetzelfde. Had meer van BmW verwacht.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      25 april 2019 om 17:31

      @aarsgewei: ja want die gasten van Audi zijn eigenlijk maar hangjongeren met een taakstraf.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 april 2019 om 19:47

      @aarsgewei: Zal dat niet te maken hebben met reglementen?

      Login om te reageren
    • autodrome zegt

      25 april 2019 om 22:15

      @aarsgewei: de,Audi heeft nog wat pk’s meet, small detail ..

      Login om te reageren
    • T16 zegt

      26 april 2019 om 22:49

      @aarsgewei: Volgens de DTM wedstrijdregels is 85 kg het minimale gewicht van een motor inclusief één turbocharger. Dit naar voorbeeld van de SuperGT series in Japan die echter twin- turbochargers gebruikte.

      Login om te reageren
  5. drdre1 zegt

    25 april 2019 om 17:37

    Kicken, 17 foto’s van een motorblok! ??

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      25 april 2019 om 17:37

      @drdre1: ho… Er komt ook nog een auto in voor… ?

      Login om te reageren
  6. michaelb zegt

    25 april 2019 om 17:43

    Gaat beter klinken dat de standaard zes in lijn van de M4 gok ik. Ook niet moeilijk lijkt min

    Login om te reageren
  7. mrB zegt

    25 april 2019 om 17:44

    Mooie scores! Hoe moet ik 1,5 motorblok per jaar voorstellen? Gaat je 2e motorblok dan een jaar later ook nog een half seizoen door?

    Login om te reageren
    • mrB zegt

      25 april 2019 om 17:45

      @mrb: 3 met 2 auto’s natuurlijk…

      Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        26 april 2019 om 13:20

        @mrb: 3 in 2 jaar dus 1 per 8 maanden

        Login om te reageren
  8. Robert zegt

    25 april 2019 om 17:44

    De definitie ‘zuinig’ toepassen op een motorblok als deze een brandstofconsumptie kent van 95 kg/uur…
    ?
    Ter vergelijking: in de Formule 1 (twee cilinders meer, maar 10% minder slagvolume) hanteert men sinds vorig seizoen een maximaal toegestaan brandstofverbruik van 105 kg per raceafstand (= aantal rondes om afgerond naar beneden 300 km af te leggen, en dat doen ze in ca. anderhalf uur). Da’s omgerekend een verbruik van ca. 70 kg/uur.

    Login om te reageren
    • suzikubelona zegt

      25 april 2019 om 18:04

      @RRRobert: De F1 maakt gebruik van Hybride technologie, de DTM niet. Zonder de electro hulp zou de F1 bij lange na niet zo “zuinig” kunnen rijden.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        25 april 2019 om 19:05

        @suzikubelona: helemaal waar, en daar had ik zo gauw nog niet aan gedacht. Maar zou dat terugwinnen van de remenergie echt zó veel uitmaken?

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          25 april 2019 om 19:22

          @RRRobert: maakt wel degelijk uit maar niet veel denk ik, ik denk ook dat je een punt hebt

          Login om te reageren
        • suzikubelona zegt

          25 april 2019 om 19:23

          @RRRobert: Er wordt ook hitte omgezet in elektrische energie, en dit is wat het allemaal zo efficiënt maakt. De MGU-H is een knap staaltje techniek.

          Login om te reageren
        • suzikubelona zegt

          25 april 2019 om 19:28

          @RRRobert: https://nl.motorsport.com/f1/news/verklaard-mgu-h-en-mgu-k-wat-is-dat-nou-eigenlijk-791230/791230/

          Login om te reageren
    • T16 zegt

      26 april 2019 om 22:33

      @rrrobert: De motor in een Formule 1-auto is momenteel verplicht een 1,6 liter V6-motor met turbo.
      Dat is een 20% minder slagvolume dan een 2,0 4-cilinder turbo DTM motor.
      Een F1 bolide inclusief coureur en brandstof is zo’n 55% lichter als een DTM racer.
      Verder zijn F1 bolides zo zuinig omdat ze extreem hoge bochtsnelheden halen en dus minder hoeven te remmen = minder energieverlies.

      Login om te reageren
  9. towi1989 zegt

    25 april 2019 om 17:45

    ‘Hoewel de motor in feite een boostdruk aankon van 1,76 bar, overschreed BMW de 0,98 bar niet, omdat de cilinderkop anders de lucht ingevuurd zou worden.’

    Dus de motor kan het niet aan…

    Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      26 april 2019 om 12:45

      @towi1989: grinnik, beetje jammer. Brian Hart ontwikkelde voor Toleman in de jaren 80 een turbo motor gebaseerd op een Ford blok die tot 4 bar boost aankon. Alleen had ie er een Iveco Truck turbo voor nodig (Holset geloof ik), om de zaak heel te houden (het ding vrat Garrett turbo’s voor het ontbijt)

      Login om te reageren
  10. gandini zegt

    25 april 2019 om 18:54

    Hoe moet ik die anderhalf motorblok per jaar zien dan?
    6-in-lijn met cilinderuitschakeling?

    Dan zit je alleen wel met 1,5 turbo en een wel heel misleidend persbericht…

    Login om te reageren
  11. spylegion zegt

    25 april 2019 om 18:59

    Snoepje

    Login om te reageren
  12. ghost zegt

    25 april 2019 om 19:05

    Lekker! Zal wel lekker hoogtoerig janken!

    Login om te reageren
  13. mgmgb zegt

    25 april 2019 om 19:24

    Goh, een vaste fan, lang niet gezien.

    Login om te reageren
    • hallokroket zegt

      25 april 2019 om 20:32

      @mgmgb:
      Op de M121…

      Login om te reageren
      • mgmgb zegt

        25 april 2019 om 21:34

        @hallokroket: Ja, en nog wel meer jaren ’50/60 motoren. En overigens ook op mijn Volvo uit ’88. Maar vanaf de jaren ’90 is het toch extreem zeldzaam.

        Login om te reageren
        • mgmgb zegt

          25 april 2019 om 23:22

          @mgmgb:
          Tering. Zie het nu pas. Mijn excuses.

          Login om te reageren
  14. karaya zegt

    25 april 2019 om 21:51

    Die 2002 Turbo was niet echt succesvol.

    Login om te reageren
  15. spykerboy zegt

    26 april 2019 om 08:52

    jammer dat het een 4 cilinder is alleen….

    Login om te reageren
  16. neal zegt

    26 april 2019 om 13:51

    bizar hoe weinig koel kanalen dat onderblok heeft

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North