• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Aston Martin en Red Bull overwegen deelname DTM”

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 17 juli 2018 om 17:08 – 27 Reacties

Bacon! Aston Martin en Red Bull overwegen deelname DTM


Is het heus?

Het lijkt in de autosport steeds lastiger om constructeurs in een bepaalde raceklasse te houden. Het meest duidelijke voorbeeld hiervan herkennen we terug in het World Endurance Championship. Hier verdwenen stapsgewijs Audi en Porsche, nadat ze nog een aantal edities van de 24 uur van Le Mans op hun naam wisten te schrijven. Tegelijkertijd kon Toyota, dat als enige fabrikant overbleef, hierdoor relatief gemakkelijk zegevieren, waardoor de overwinning van Fernando Alonso aanzienlijk aan glans verloor.

Het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, beter bekend als de DTM, lijkt overgelaten te worden aan hetzelfde lot. Hoewel de raceklasse enkele jaren geleden nog BMW mocht verwelkomen, heeft Mercedes ondertussen laten weten de volgende constructeur te zijn die het toerwagenkampioenschap wil verlaten. Echter lijkt de DTM nu misschien toch door te kunnen met drie fabrikanten, in plaats van twee. Aston Martin schijnt namelijk interesse hebben om vanaf 2020 met vier auto’s deel te nemen aan het kampioenschap.

Althans, dit klopt niet helemaal. Het is namelijk geen initiatief van Aston Martin zelf om deel te willen nemen aan de DTM. In plaats daarvan is het de Zwitserse operatie R-Motorsport die overweegt deel te nemen aan het kampioenschap. Het team bevindt zich op haar beurt weer onder de parasol van Arden International en Jota Sport en heeft daarmee voldoende geloofwaardigheid een dergelijk initiatief uit te voeren. Het team komt momenteel uit in het Blancpain GT langeafstandskampioenschap, uiteraard met Aston Martins.

Afgezien van de drie hierboven genoemde bedrijven die bij de onderneming betrokken zouden zijn, is het ook Red Bull dat zich mengt in het verhaal. Nu hebben Red Bull en Aston Martin sowieso een connectie, daar ze samenwerken in de Formule 1 en gezamenlijk de Valkyrie bouwden, dit is zeker niet de enige link in het verhaal. De baas van Arden, Garry Horner, is namelijk de vader van Christian Horner: de teambaas van het Formule 1-team van Red Bull.

Hoewel Aston Martin geen eigen, 2-liter viercilinder motoren heeft om te gebruiken in de raceklasse, schijnt ook dit probleem opgelost te kunnen worden. De equipe zou mogelijk dezelfde krachtbronnen gaan gebruiken als het fabrieksteam van Honda, dat uitkomt in het Japanse Super GT-kampioenschap. De beide raceklasses smelten vanaf volgend jaar in zekere zin samen en zullen o.a. het technische aspect van de sport delen.

Uiteraard staat het project, als het al bestaat, in de kinderschoenen. Vreemd is het dus niet, dat er momenteel geen coureurs zijn met een contract op zak. Dat gezegd hebbende worden o.a. Brendon Hartley, Sebastien Buemi, Nicki Thiim en Maxime Martin aan het project gelinkt. (Bron: Autosport)

Ook interessant!

  • "Aston Martin Valkyrie klaar in midden 2021"
  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

arden, Aston Martin, Christian Horner, dtm, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Nederland leent zichzelf weer de moeder voor auto’s
Volgend bericht: Banzai! Nieuw EU-verdrag betekent goedkoper JDM importeren »

Lees Interacties

Reacties

  1. Teerdz zegt

    17 juli 2018 om 17:26

    DTM auto’s hebben gewoon een V8 en alleen het uiterlijk laat het lijken op de auto die ze ermee willen voordoen, maar er liggen dus zeker geen viercilinders in voor zover ik weet.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      17 juli 2018 om 17:31

      @teerdz: Er zitten inderdaad 8 cilinders in, waar ze dat 4 cilinder verhaal vandaan halen weet ik ook niet.
      Zijn ook geen 2 liters maar 4 liter motoren.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        17 juli 2018 om 17:41

        @dees: artikel rammelt op wel meer vlakken.
        Wellicht helpt het om een artikel eerst door een collega te laten lezen alvorens te publiceren.

        Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        17 juli 2018 om 18:01

        @dees: nieuwe motoren reglement van de DTM schrijft 4 cilinder 2 liter motoren voor.

        Login om te reageren
      • Sir_Vmax zegt

        17 juli 2018 om 20:28

        @dees: volgend seizoen gaan ze van 4.0 na v8 naar een turbo 2.0 4 cil :((

        Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      17 juli 2018 om 17:38

      @teerdz: dat is helemaal correct, maar vanaf volgend jaar wordt het aantal cilinders gehalveerd :)
      https://www.dtm.com/en/news/dtm-and-super-gt-present-joint-technical-regulations-2018-06-23.html

      “A significant difference to the previous technical DTM regulations will be the engines. A state-of-the-art two-litre 4-cylinder turbo engine will replace the V8 power units used to date. The engine will produce some 620bhp – about 100bhp more than their predecessors – and will accelerate the DTM cars to more than 300kph. Due to the additional power the cars also will need more brake energy. Therefore, the aero design of the front of the car will be adapted to gather more air for cooling both the engine and the brakes. Furthermore, front and rear diffuser and the rear wing will be modified as the current SUPER GT specs will be incorporated in the new regulations, in this area.”

      Peace.

      Login om te reageren
      • johnhert zegt

        17 juli 2018 om 18:21

        @ikschrijfookoverautos: Daar hoef je dus ook al niet meer naartoe voor de beleving…

        Login om te reageren
        • Alfaxa zegt

          17 juli 2018 om 19:26

          @johnhert: Juist wel! In her Japanese SuperGT rijden ze al een tijdje met deze motoren. Klinken geweldig! Alle races van de SuperGT zijn te vinden op het NISMO YouTube kanaal.

          Login om te reageren
          • gasskaas zegt

            17 juli 2018 om 19:44

            @alfaxa: je hebt wel gelijk dat ze ok klinken, maar wat hoor je nou liever, een v8 of een inline 4 pittert

            Login om te reageren
            • kenner zegt

              17 juli 2018 om 20:21

              @gasskaas: V10, straight pipes. Misschien moeten we daarvoor een eigen Autoblog Cup voor opzetten.

              Login om te reageren
            • ramshoek zegt

              18 juli 2018 om 12:22

              @gasskaas:
              De DTM V8’s zijn door hun 180 graden krukas auditief gezien ook maar dubbele 4-pitters in plaats van ‘echte’ bulderende V8’s.

              Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 juli 2018 om 21:00

          @johnhert: als de beleving van het geluid moet komen ben je bij een muziek concert een stuk beter op je plek. Bij racen gaat het om de snelste te zijn, niet om het meeste geluid maken. Sterker nog dat geluid is eigenlijk ongewenst, het is energie die niet in de voortstuwing is gaan zitten.

          Login om te reageren
  2. dees zegt

    17 juli 2018 om 17:29

    De DTM is doodsaai, dat er een 4e merk komt veranderd hier niets aan. Ze moeten terug naar de formule van begin jaren 90, toen was de DTM geweldig.
    Inplaats van deze lelijke hokken die nauwelijks lijken op de straat versie en ook bijna geen onderdelen delen zouden ze terug moeten naar de autos die daadwerkelijk bij de dealer verkocht worden met de motoren die erin zitten.
    Want het is juist dit waarom er geen echte priveteers meer zijn en waarom merken niet zo snel toetreden. Omdat je een volledig nieuwe auto uit het niets moet opbouwen inplaats van dat je een bestand iets kunt nemen.

    En ook al ben je de enige LPM1 hybrid. Toyota moest het wel nog uitrijden. En achteraf bleek dat het gemiddelde van hun 100 snelste rondjes de snelste tijd was in de afgelopen 8 jaar. Dus kraak de prestatie niet zo af.

    Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      17 juli 2018 om 17:52

      @dees: Ter herinnering een mooi linkje. Muzikale ondersteuning van BAP – verdammt lang her

      https://www.youtube.com/watch?v=Gw-AxiVqihM

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      17 juli 2018 om 17:58

      @dees: Het is ook knap om Le Mans uit te rijden, maar toch is het wel een beetje vreemd dat ze ook alleen tegen zichzelf moesten racen. Maar goed, Alonso is weer iets dichter bij zijn triple crown.

      Login om te reageren
    • Alfaxa zegt

      17 juli 2018 om 19:29

      @dees: Wat jij wilt is er eigenlijk al (bijna). TCR auto’s zijn grotendeels gebaseerd op de straatversies. Alleen zijn ze allemaal FWD i.p.v. RWD.

      Login om te reageren
    • ger964 zegt

      17 juli 2018 om 19:37

      @dees: jij hebt duidelijk al lang geen DTM gekeken. Mega spannend en vooraf is nauwelijks te zeggen wie de winnaar wordt. Audi presteert even wat minder maar komt sterker terug

      Login om te reageren
    • stevenk97 zegt

      17 juli 2018 om 20:59

      @dees: Mercedes stapt uit de dtm dus dit zal aanvulling zijn

      Login om te reageren
  3. goodolddays zegt

    17 juli 2018 om 18:56

    Altijd nog interessanter dan de F1

    Login om te reageren
  4. ikleesookoverautos zegt

    17 juli 2018 om 19:11

    Kinderschoenen.
    Nee komt niet

    Login om te reageren
  5. barry355gtb zegt

    17 juli 2018 om 19:29

    De DTM is echt een silhouette klasse. Allemaal lijken ze een beetje op de produktiewagen. Helaas is de auto een enorm goede single seater en de andere deelnemende auto’s ook. De hele DTM is echt geen reet aan om te kijken en dat Mercedes gaat stoppen zegt ook voldoende. De Formule E, dat gaat het wel worden , gepushed en gehyped.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      17 juli 2018 om 19:55

      @barry355gtb: pure symbool politiek.

      Login om te reageren
  6. Esprit_de_Flandre zegt

    17 juli 2018 om 21:14

    Dus dat worden Astons met Honda 4-cylinders. Hoelang tegen dat die motoren in de gewone Astons liggen? Want downsizing, schaalvoordelen enzo…

    Natuurlijk wel een goed marketingargument: een motor uit de racerij…

    Login om te reageren
  7. Gulli zegt

    18 juli 2018 om 08:30

    Geen motorblok uit de A klasse AMG’s? Aangezien AMG ook al de motoren voor de straatauto’s bouwt.

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      18 juli 2018 om 12:26

      @gulli: Zo’n DTM of SuperGT 4-pitter heeft nagenoeg niks gemeen met een productie 4-cilinder. Zelfs niet wanneer daar AMG op het kleppendeksel staat.

      Login om te reageren
  8. lebeaunl zegt

    18 juli 2018 om 09:00

    Wat is er Deutsch aan een mock-up Aston met Honda-PU?

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      18 juli 2018 om 12:32

      @lebeaunl: Da’s nu juist het punt. Nu een van de Deutsche Hersteller ’toedeledokie’ heeft gezegd (Mercedes) wil men graag nieuwe fabrikanten aantrekken. Voor de hand liggen de Japanse 3 met Toyota/Lexus voorop (die hebben een groot autosportcentrum in Keulen). Zelf zou ik graag Alfa Romeo (terug) zien. Jaguar misschien, maar met een serieus Aston Martin project neem ik ook genoegen. Hoe meer diversiteit hoe beter.

      ps. Wat is er Brits aan de meesten (alle?) deelnemende fabrikanten aan het BTCC.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North