
Met een klein slagje om de arm lijkt dit de eerste echte foto van de Volvo ES90 te zijn. Vers gelekt door de Belgische sitebeheerder.
Amai Gertjeeee, die fotookes van dien ES90, die mochten vandaag live toch? Nou nee, dat was niet de bedoeling, maar zoals bijna altijd is er toch weer een lek. Tenminste, het is niet helemaal zeker, zoals onze Zweedse collegae van alltomelbil berichten. Het zou nog een fotoshopje kunnen zijn vermomd als lek. Maar we achten de kans reëel dat dit gewoon de real deal is.
En dat is natuurlijk groot nieuws in autoland. Het is niet elke dag dat Volvo een grote nieuwe sedan voorstelt. Nu is een S90 of V90 niet meer vaste prik in het straatbeeld zoals een 740, 850 of V70 dat ooit was. Volvo verkoopt dezer dagen vooral een berg kleine elektrische SUV’s in Nederland. Maar we zijn blij dat het überhaupt nog bestaat, zo’n kloeke Zweedse sedan (al is het dan nu, stiekem een Chinees).
We hebben al best vaak over de ES90 geschreven (de teasercampagne van Volvo is duidelijk succesvol geweest afgaande op het archief) dus technisch gezien hebben we niet veel toe te voegen tot de officiële introductie. Wat we weten is dat de auto op een 800-voltplatform is gebaseerd, als eerste Volvo/Polestar/Zeekr. Het gerucht gaat dat enkele bestaande modellen van deze merken een upgrade zullen krijgen gedurende hun levenscyclus. Maar de ES90 heeft die dus niet nodig.
Dit zorgt onder andere voor sneller opladen, waarbij het het laden van tien tot tachtig procent, in twintig minuten kan worden gepiept. De ES90 krijgt ook een 106 kWh-accu en een actieradius van 700 kilometer WLTP, dus de praktische bruikbaarheid moet daarmee in orde zijn. We wachten in spanning af op het interieur, meer plaatjes en de definitieve specs…
Dank Wouter voor de tip!





Mooie Londense taxi, bordje zit er al.
Serieus, hoe ruïneer je een anders vrij clean ontwerp met één item.
Is het een SUV? Is het een elektrische Sedan? Of gewoon een verdwaalde Ikea kast op wielen? Zelfs de designers bij Volvo weten het precies niet meer. De voorkant schreeuwt “ik ben sportief,” de zijkant fluistert “ik ben een brave gezinswagen,” en de achterkant? Die lijkt meer op een Geely kopie van zichzelf.
Waar zie jij een foto van de achterkant dan?
Je ziet wel veel dingen die er niet zijn.
Een functionele Polestar sedan met Volvo branding die hoog op haar pootjes staat zoals een XCountry en wat ik denk een hele lelijke Lidar/Camera-behuizing op het voordak. Benieuwd of deze succesvol zal worden.
Alles valt en staat met de positionering in de markt denk ik. De (segment lager opererende) VW ID.7 sedan/tourer kom ik inmiddels geregeld tegen dus de vraag zal er wel zijn naar een grote EV sedan/station.
Ontzettend hoog op de poten voor een reguliere sedan. En enorme velgen.
Alle velgen zijn tegenwoordig enorm en hier vind ik het meevallen. Bij de Audi A6/A7 ziet het er plomper uit, ook qua hoogte.
Die rijhoogte kan suggestief zijn vanwege de hoek van de foto. Ik hoop het.
Reguliere sedans met een accu zijn niet ideaal. Want de vloer is hoger en de auto is vaak dus al laag. Waardoor de binnenruimte al gauw krap voelt qua instappen en meestal een ramp om achterin te zitten. Auto’s zoals deze vangen dat een beetje op, waardoor je ietsje hoger zit maar vooral makkelijker in kan stappen en achterin zitten. Misschien wat hoog voor een sedan, maar uiteindelijk wel prettiger zitten.
Dat ‘hoog op de poten valt nog wel mee; dit is een optisch trucje door die dorpel in matzwart uit te voeren. Doen ze dat niet, dan wordt het zijaanzicht enorm plomp en massief.
Duidelijk dat volvo chinees is.
Ja net zoals Mercedes Chinees en Arabisch is. Goed verhaal man.
Polestar 2.5
Idd, een Polestar-kloon.
Het herbergen van een accupakket kan blijkbaar nog steeds niet zonder een auto lomp en crossover achtig te maken, zelfs als het op een sedan moet lijken. Vergeleken met een S90 op benzine gewoon niet fraai, hoog tijd dat accu’s efficiënter en sneller oplaadbaar worden. Kunnen we weer mooie auto’s gaan kopen…
Het kan wel, kijk maar naar Tesla, de grote vraag is waarom andere merken hier niet voor kiezen.
Porsche kan het ook met de Taycan, maar Tesla is inderdaad ook een voorbeeld. Ik snap er niets van, want dit is onooglijk.
Ooit achterin een Model S gezeten? Zit niet prettig. Daarom is een iets hogere auto fijner, voor het instappen maar vooral hoe hoog je knieën komen als je gaat zitten.
Chinezen kunnen wel elegante EV’s bouwen imo…..
Het ziet er aardig uit, ik wacht op meer foto’s en info. Dit matig geschreven stuk vertelt niets nieuws.
Hier in de regio is een Volvo V70/V60/S90/V90 nog veelvuldig te zien op straat. Zelfs S40 en V50. Het is maar net waar je woont @jaapiyo
Je woont in Haren, Gn?
Nee in de Randstad.
Ziet er dik uit. Minder elegant dan de huidige S90, maar waar laat je anders de batterijen nietwaar? Verder helemaal in lijn met het huidige Volvo-design.
Bereik, bereikt mbv enorm accupakket, dit doet vermoeden dat ook deze ES90 weer extreem zwaar is en niet efficient. Autovisie heeft in laatste uitgave de BMW 5 en Audi A6 getest , beiden kwamen zo’n 150km onder de WLTP opgave uit, 380km was de koek wel op bij de BMW…… . Dat zal bij deze ES90 waarschijnlijk niet veel anders zijn. Zou dan toch gaan voor de BMW overigens, ziet er toch wat minder lomp uit dan deze ES90 en de A6.
goed zot als je deze koopt. Een overpriced rebadge van de Zeekr versie.
Lijkt een grote polestar 2, wat ik zeker geen slechte zaak vind.