Brembo: “Dankzij ons is de Formule 1 ruk”

Auteur: , 26 Reacties

Ben er maar trots op...

Remmen

Toegegeven, ik vind het geroep over dat de F1 zo saai is ook een beetje overdreven. Liefhebbers die al enige tijd voor Ma…*kuch* 2015 naar de sport keken weten dat er in een seizoen nou eenmaal vaak saaie races bijzitten. Het is inherent aan het aerodynamisch concept van de moderne F1 auto dat je er loeihard mee door een bocht kan rammen. Mits er tenminste niemand voor je rijdt die voor allemaal wervelingen in de lucht zorgt waardoor jouw aero niet perfect werkt. Logischerwijs wordt inhalen daardoor een beetje lastig.

Niet voor niks had de FIA ervoor gezorgd dat we die onooglijke smalle auto’s hadden, met bizar hoge, kleine achtervleugeltjes. Het zag er niet uit, maar het werkte wel. Mede dankzij DRS werd er nog nooit zoveel ingehaald in F1-races. Doch kennelijk vonden wij fans de auto’s zó lelijk dat we de reden vergaten waarom dit zo was. Nu zijn de bolides zodoende weer laag, breed, mooi én hebben ze dikke banden. Het gevolg is alleen dat de races op sommige circuits net zo spannend zijn als de gemiddelde race uit 2002. De GP’s van Australië en vooral ook die in Monaco en Canada waren nou niet bepaald bloedstollend te noemen.

Zoals hierboven al aangegeven is dat niet per se erg en was het eigenlijk nooit echt anders, maar het zou natuurlijk wel leuk zijn als we op een of andere manier elke race zoals die in Bakoe kunnen maken. De FIA en de meeste kenners denken dat aanpassingen aan de aero daarvoor de beste manier zijn, maar ho-ijzer fabrikant Brembo wil graag benadrukken dat het ook aan hun product ligt dat de F1 soms saai is.

Uit een analyse van de Italiaanse remmenmaker blijkt bijvoorbeeld dat waar de F1 coureurs tien jaar geleden nog bij 117 Meter voor de laatste chicane op het circuit van Montréal remden, ze nu pas 98 meter voor de bocht in de ankers gaan. Canada stond altijd bekend als een race die erg zwaar is voor de remmen. Er zijn drie punten op de baan waar je hard aan komt rijden en vol in de remmen moet. Maar over de hele ronde stonden de coureurs dit jaar qua tijd zo’n vijftien procent korter op de rem dan tien jaar geleden. De remzone voor zo’n trage bocht is tegenwoordig dus kleiner en daarmee de window of oppertunity om in te halen ook.

Deels ligt deze verandering aan de verbetering van de remmen zelf. Ze zijn tegenwoordig lichter en kleiner dan tien jaar geleden, maar mede dankzij betere warmtehuishouding efficiënter en krachtiger. Dankzij de bredere banden die vorig jaar zijn ingevoerd, zijn de schijven ook wat dikker geworden (32 mm in plaats van 28 mm). Maar de verbeterde aero, brede banden zelf helpen ook mee aan de stopkracht: er is simpelweg meer grip voorhanden om de auto daadwerkelijk af te remmen. Daarnaast werkt de MGU-K ook nog een beetje mee met het vertragen van de auto’s.

Kortom, ook op het gebied van de remmen lijkt de F1 een kantelpunt bereikt te hebben waarop de vooruitgang in de techniek het spektakel op de baan niet ten goede komt. Dus doemt op dit punt eveneens weer de voor de F1 zo bekende vraag op: maken we de techniek bewust minder goed dan die kan zijn, waarmee we deel van ons bestaansrecht als de bleeding edge qua techniek(ontwikkeling) verliezen, of laten we de techneuten hun gang gaan en nemen we voor lief dat er wat saaie races bijzitten?



26 reacties

Het is weliswaar niet te vergelijken maar ik vind de meeste MotoGP races leuker om te kijken. Bijna nooit stops en echt vechten om elke centimeter. Formule 1 kijk ik (weer) sinds Max meedoet maar ik kom zelden de race door zonder dat ik niet ondertussen iets anders ben gaan doen.
@kaisersoze: MotoGP is inderdaad erg leuk. En de races zijn ook de helft korter dan f1. Maar bij de motoGP kunnen ze met 6 man breed door een bocht heen, en dat kan bij de F1 fysiek niet. dat is nu eenmaal inherent aan autoracen (nascar daargelaten)
@KaiserSoze: moto3 is nog leuker, vechten tot het einde.
@KaiserSoze: Grippatch is niet groter dan een creditcard bij MotoGP en dat speelt een grote factor. Ze hadden de banden niet breder moeten maken, eerder smaller in F1. Teveel downforce betekend teveel grain, eerder aanremmen, acceleratie wat langzamer maar strategisch zijn er veel meer mogelijkheden ook korte stints kunnen lonend zijn. Zondag was het gewoon weer een treintje tot de finish.
@KaiserSoze: Ik ben letterlijk bij een aantal Formule 1 races in slaap gevallen, in tegenstelling tot de MotoGP..
@hight96: troost je, je bent niet de enige… 😢
Misschien moeten de auto’s gewoon lekker doorontwikkelen, maar moet er anders naar de racebanen worden gekeken. Wat dacht je van potholes in het DRS gebied? Of een stuk gravel voor en na de pitstrook? Eigenlijk lijkt het me tof als de coureurs een lading bananenschillen en schildpadden mee krijgen om naar Vettel te gooien.
@2wheeler: Dan kan Maldonado ook weer terug, want hij bezit al over winnende techniek!
@transaxleman: en een geld dat hij dan gast verdienen omdat de topteams hem willen wegkopen bij de andere teams!
@2wheeler: jokerlap binnen elke 5 ronden zoals rallycross :’)
Volg tegenwoordig het WRC. Stuk spectaculairder om naar te kijken dan die optocht in de F1. Neem Canada als voorbeeld, hele top 6 komt bijna ongewijzigd vanaf de start aan de finish. Serieus 2x weggedommeld.
@borrelnoot: Weliswaar geen inhaalacties maar behoorlijk wat spectaculaire beelden en die andere Belg die wel wint en een reële kans op de wereldtitel heeft.
Ik zei het een tijdje geleden ook al. Doordat de remzones zo kort zijn is uitremmen bijna onmogelijk op korte circuits of circuits zonder lange rechte stukken.

Ik denk dat een verandering aan de remmerij een hoop spanning kan terug brengen. Als je 20/30 meter eerder moet remmen heb je ook 20/30 meter meer ruimte om uit te remmen.

Conclusie: vaker naar mij luisteren
@87sandyd: en dalijk kun je zonder geluid kijken 👍
@donotfeed: was op de reactie hierboven bedoeld
@87sandyd: heb je dat al aan je vrouw gezegd? Waarschijnlijk haar schoen tegen je hoofd gesmeten gekregen 🤣🤣.
Ik neem aan dat de remmen 10jaar terug ook wel genoeg stopkracht hadden. Er is immers al langer abs en voldoende remkracht. De compositie van de banden zal wel weer enorm verbeterd zijn vermoed ik zo, plus de extra breedte. Daar zou ik het eerder aan toeschrijven dan de huidige remmen. Maar ik ben ook maar een leek..
@retsok: de kortere remweg bedoel ik uiteraard
@retsok: ze gebruiken geen abs, en remmen zijn nog nooit zo complex en effectief geweest als nu. 1 schijf heeft alleen al meer dan 1200 ventilatiepunten. Probleem heeft niks te maken met de rem techniek maar met het feit dat het aerodynamische regelement veel te gecompliceerde creaties toe laat. Verminder het aantel flapjes en paneeltjes en ga terug naar simpelere configuratie als in 80/90’s. En een beetje geblazen diffuser of iets dergelijks zal ook helpen.
De Formule 1 is als de 10 kilometer van het schaatsen; na 2 x 45 minuten spelen zijn het de Duitsers die winnen. Nee wacht…..,
Hup stalen schijven erop. Net als 99% van de straat auto’s
Nee gewoon grond effect weer toestaan. Die porsche was 12 seconden sneller op spa onder andere daardoor
@realhustler: De Porsche was zoveel sneller, omdat die helemaal was aangepast zonder aan reglementen te voldoen. Een F1-auto kan ook veel sneller.
Regels voor de rem techniek aanpassen en de banden minder breed graag.
Gewoon een budget instellen en verder niet al teveel eisen, dat zou pas leuk zijn. Wil jij 6 wielen, oke. Wil jij geen spoiler maar wel extra brede banden, ook goed.
@jack_abarth: op zich is het afschaffen van vleugels niet eens zo’n gek idee. Minder downforce, geen gedoe met carbon flapjes die ze van elkaars auto aftikken…
Dat gezeur over saai. F1 was altijd al saai. In de tijd van Schumi was t soms ondraaglijk maar daarvan hoor ik nu dat dat zo een geweldige tijd was. En dan noemt men 3 geweldige acties van een decennium. Dit is techniek en strategie. Ik sta er van te kijken dat er juist vaak leuke races zijn weer. Dat is nu best vaak. Motorraces zijn veel leuker idd omdat je makkelijker in kan halen en aan het wiel kan zitten. Die races kijk ik dan ook meer naar uit. Maar de F1 je moet het enigszins snappen. Je merkt nu al dat al die geweldige “fans” afhaken doordat hun Max maar niet wint. Die kijken gewoon niet zo lang. Bandwagon fans noemen ze dat in Amerika, waar men overigens gewoon een safety car erin douwt om spanning te creerennet voor de finish! Dat moeten die fans maar s gaan bekijken. Heerlijk spannend, continu in de bocht aan het inhalen. En dat een halve dag lang. Oval racing is for you!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).