Bugatti over een hypersnelle Chiron en crossover-ambities

Auteur: , 23 Reacties

Je merkideaal overboord gooien ten faveure van een cashcow: Bugatti heeft er wellicht oren naar.

Bugatti Galibier: op z'n vroegst in 2015

Als je in deze milieu-geobsedeerde wereld spreekt van een hypersnelle auto, eentje met een gigantische motor die op volle toeren sneller een tank benzine leeg brandt dan jij een pan pasta gaar kunt koken, zou je zeggen dat je het één en ander te verduren krijgt. Toch is VAG, die het aandurft, helemaal een hot item met het huidige Bugatti. Deze resurrectie van het jaren oude merk begon met de Veyron en mondt zich nu uit in de 1.500 pk sterke Chiron die zijn kracht haalt uit een achtliter W16 met vier turbo’s, de 1.500 pk sterke, 5 miljoen kostende Divo die zijn kracht haalt uit een achtliter W16 met vier turbo’s en La Voiture Noire, een one-off van 18 miljoen euro die toevallig zijn kracht – ongeveer 1.500 pk – haalt uit een achtliter W16 met vier turbo’s. Al deze auto’s zijn een doorontwikkeling op de Bugatti Veyron, een exclusieve hypercar met… nou ja, vul zelf maar in. Er gaan wilde geruchten dat Bugatti voor alle auto’s dezelfde motor gebruikt. Dat moet maar eens onderzocht worden.

Gein terzijde, daar de meeste merken grootschalig crossovers moeten bouwen om a) winst te maken en b) de milieueisen te halen, houdt Bugatti het hoofd boven water met gemiddeld 16 cilinders per auto over het hele gamma. Porsche bezweek al onder deze cashcow-mentaliteit, Lamborghini gaat lekker boeren met de Urus en ook Ferrari staat op het punt om heiligschennis toe te passen. Waar blijft de Bugatti-SUV dan? CEO Stephan Winkelmann is maar weinig concreet over dit project, tot nu. Ze hebben de designs klaarliggen, die zijn al bekeken door klanten die er oren naar hebben. Nu komt de ironie: Bugatti heeft geen budget om een SUV te bouwen. Dus de cashcow wordt tegengehouden door cash.

Wat wij dan weer leuk(er) vinden is dat Winkelmann een ander gerucht niet de das om doet. Namelijk de komst van one Chiron to rule them all. Eentje die de 300 mijl per uur-barrière voor het eerst doorbreekt en het liefst doorgaat tot 500 km/u. De huidige Chiron doet naar verluidt zo’n 475 (alsof het niks is), maar vooral banden zijn het probleem. Winkelmann zegt ook: het project krijgt pas groen licht als er een bandenbedrijf is wat kan helpen een set te ontwikkelen die het geweld van zo’n snelheid aankunnen. Onderschat dat vooral niet.

In beide projecten is het de vraag tot in hoeverre elektrificatie een rol gaat spelen. Bugatti is er mee bezig, bovendien zou een krachtige hybridemotor die extra kracht kunnen opleveren om de Chiron naar extreme snelheden te tillen. Bij de SUV kan het een unieke touch zijn om de Bugatti-SUV wat extravaganter te maken dan de gevestigde orde, die veelal tamelijk non-inspirerende motoren voorin krijgen.

Trouwens, wij vinden dat een cashcow best iets anders mag zijn dan een SUV. Kijk maar eens naar de 16C Galibier uit 2011 (foto bovenaan artikel). Een W16 voorin een statige sedan. Dat wil je toch veel liever? Hoe productierijp die auto er ook uit zag, het werd niks. Eeuwig zonde.



23 reacties

Ik word nog steeds hondsberoerd van die Galibier. Doe mij maar gewoon Hertog Jan..
@denniss00: ik ben wel bang dat Hertog Jan geen SUV gaat bouwen
@bierbuik: misschien bRouwen
@geelbarrel: nice :)
Bugatti Panamera?

Waarom ook niet.
Wat gebruiken ze eigenlijk voor wielen op die snelheidsrecord metingen op zo’n zoutvlakte? Stalen wielen met een laagje rubber wat snel weg is?
@fanboy: er zit niet eens een laagje rubber omheen. Trust 2 gebruikte bijvoorbeeld massieve aluminium schijven tijdens de recordpoging. De voornaamste beperking was dat ze niet elkaar mochten spatten door de middelpuntvliedende krachten tijdens het roteren.
@fanboy: Probleem van Bugatti is dat de banden ook moeten kunnen gebruikt worden om naar de Naldi te gaan achter een bokaal spaghettisaus…
Laat ze eerst maar zorgen dat bij de huidige modellen het rubber in orde is voordat ze met een model komen dat nog sneller kan lopen…

Bij mijn Bugatti 44 liet het loopvlak binnen één week al los! Levensgevaarlijk als je bedenkt wat voor ongelukken er wel niet hadden kunnen gebeuren…

Moet wel zeggen dat het heel netjes opgelost is, heb keurig netjes een nieuw paar gekregen van Ziengs.
@moveyourmind: Wat apart. Heb al jaren mijn ’43 en op een beetje het suede afstoffen nooit klachten.
@moveyourmind: een Bugatti 44? Jij leeft op grote voet!
Die Galibier is zo enorm tof, echt zo’n auto waar ik als niet speedfreak hebberig van word. Overigens over “het hoofd boven water” houden, Buggati word toch nog immer zwaar gesubsidieerd door t Volkswagen Concern?
Echt? Nog sneller dan de Chiron? 500 km/u? Waar dan? Geen enkele weg of circuit waar je dat (veilig) kan halen. En hoe lang gaan de banden dan mee? 5 minuten? Dus even de 500 aantikken en dan gelijk afremmen. Het interesseert me geen lor.
1 miljoen keer zo lief een Donkervoort of Mazda MX-5 of Lotus Elise…
@jeroenwz: je begrijpt het concept van lullen tegen de meetlat leggen niet.
De grootste lul wint.
@tjorque: dit vind ik wat kort door de bocht, ik ben een absolute Bugatti fan sinds veyron,de prestaties van de veyron en de chiron zijn bijna ongekend, en ja er zij auto’s die al sneller zij maar de veyron en chiron doen het met zon ontzettende rust aan boord das bijna ongekend,de techniek er achter is waanzinnig,dus om een chiron te bouwen die de 500 aan kan tikken,de ontwikkeling die daar in gaat zitten is fantastisch, ik zou zeggen: laat aan de wereld maar zien dat je de 500 kunt halen net als destijds de 400 met de veyron
Wat is het nut van een auto die 500 KM aantikt?
Lekker belangrijk.
En eh.. doe mij maar een EB110 ipv VAG produkten, een concern dat historische automerken kapot maakt.
Fijn week-end.
@agnelli: de eb110 was net zo authentiek Bugatti als de Veyron en Chiron. Ten tijde van de eb110 behoorde Bugatti tot een Italiaanse eigenaar en werden ze in Modena gebouwd. Niks Frans aan dus. En destijds was een V12 met 4 turbo’s net zo bijzonder als de W16 nu.
@benja01: dikke plus 1
@mark1055: het blijft wedstrijdje ver pissen… voor VAG omdat ze het klaar krijgen en voor “Jan met het geld” het feit dat hij dat kan betalen en voor 0,0000001% benut.
@tjorque: ben het met je eens dat het verpisse is en nut is er eigenlijk ook niet denk ik maar het maakt het niet minder intressant
@mark1055: van uit het technologisch standpunt ben ik het er zeker mee eens.
@tjorque: daar gaat het mij juist om
@jeroenwz: “Geen enkele weg of circuit waar je dat (veilig) kan halen.”

Hoe weet je dat? Heb je ervaring met hard autorijden?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).