Valt het tegen of is ‘ie briljant?
Het is briljant! Bugatti heeft zichzelf weer eens overtroffen. Heel af en toe komt het merk met een nieuw model. In de jaren ’90 konden we genieten van de EB110, die onder regie van Romano Artioli tot stand kwam. In 2005 herhaalde Volkswagen het recept van de EB110 met de Veyron: vier turbo’s en vierwielaandrijving. Daarna kwamen er een hele lading verschillende Veyrons. De auto werd later opgevolgd door de Chiron: deze was lichter en sneller.
De laatste toevoeging heet: La Voiture Noire. Het is echter een one-off, er wordt er slechts eentje gemaakt, als ode aan de Type 57 SC Atlantic.
In de eerste decennia van zijn bestaan had het Franse luxemerk veel succes, niet alleen met het ontwerp van motoren en chassis, maar ook met zijn eigen carrosserieën op een bestaand chassis. Het bekendste voorbeeld is de Type 57 en het daarop gebaseerde Atlantic GT-model. Deze GT kon al meer dan 80 jaar geleden een topsnelheid van meer dan 220 km/u bereiken. Jean Bugatti ontwierp de Type 57 voor verschillende carrosserie- en motorconfiguraties, waaronder de Galibier (vierdeurs saloon), Stelvio (cabriolet), Ventoux (tweedeurs sedan) en Atalante (coupé) evenals de Atlantic.
De nieuwe Atlantic (La Voiture Noire) moet de ultieme Gran Turismo zijn. De motor is een zestiencilinder W16 met vier turbo’s die verantwoordelijk zijn voor een topvermogen van 1.500 pk en een max koppel van 1.600 Nm. De zes uitlaatpijpen aan de achterkant getuigen van de ongelooflijke kracht en zijn tevens een eerbetoon aan de 16 cilinders.
“Every single component has been handcrafted and the carbon fibre body has a deep black gloss only interrupted by the ultrafine fibre structure. This is a material that has been handled perfectly,” zo zegt Bugatti designer Etienne Salomé.
Het koetswerk is dus compleet nieuw, met de streep over de auto die ons doet denken aan die Atlantic. En ja, het is uiteraard een Bugatti Chiron met een iets ander koetswerk. Het is echter een beetje het tegenovergestelde van de Bugatti Divo. Dat is een juist een een scherpere, sportievere variant van de Chiron. De La Voiture Noire is juist een hele luxe en unieke Chiron.
We schreven al over de geruchten van een unieke Bugatti ter waarde van 16 miljoen. Dat was iets overdreven, maar het gaat nog steeds om een enorm bedrag: 11 miljoen euro (vóór belasting). De auto is reeds verkocht aan een Bugatti-liefhebber. Het is de duurste nieuwe auto aller tijden.
UPDATE: inmiddels hebben we ook foto’s van de beursvloer met meer info!
Ik vind het wel wat hebben. Het is wel erg futuristisch, maar denk dat Ik hem in het echt wel mooi zou vinden. Alleen de velgen en de koplampen vind ik niet echt mooi.
Je kan zeggen wat je wilt, maar de speciaaltjes op basis van de Chiron zijn wel wat exclusiever dan de speciaaltjes op basis van de Veyron. Mijn favoriete speciaaltje blijft de Divo. Wat een beeldschone wagen is dat toch!
@dutchdriftking: En dan komt Afrojas met een Veyron aanzetten haha ?
@venividivici: Ja, je zou je toch echt moeten schamen om in een Veyron te rijden.
man
man
man…
@jasbelle: Dat zeg ik niet. Is meer de keuze van die lange Frans.
@venividivici: kom jij met je opmerking op autoblog terwijl hij 1001pk onder zn billen heeft ?
@jamesbond007: Heb ik ook in totaal onder m’n billen. Enige is dat ik steeds van auto moet wisselen.
@venividivici: Iemand uitlachen omdat hij een Veyron heeft, is dit trollen 2.0?
Op de velgen na vind ik dit echt wel heel gaaf, maar €11.000.000 hoe verzeker je zoiets?
@jasperh: gewoon WA en verder niet… als je dit kan betalen lukt een eventuele reparatie ook wel…
@punicaoase: als je via independer afsluit krijg je de diefstalverzekering er gratis bij.
@jasperh: inboedelverzekering? Ik gok dat dat ding na aflevering geen kant meer op gaat.
@jasperh: Met een bizar hoge premie, hoog eigen risico een extreme randvoorwaarden. Even een patatje doen bij de Snackbar op de hoek en de Veyron langs de stoep laten staan is er mogelijk niet bij.
@jasperh: waarom verzekeren? Je denk toch niet dat je dit ooit in het openbaar gaat zien rondrijden>?
Jeetje wat lekker!
Ik vind hem best goed gelukt. En eerlijk gezegd vind ik de set-up ook beter passen bij de auto dan de Divo, een luxere GT ipv een sportievere auto.
Wel had ik er 4 uitlaten afgetrapt. Lijkt wel een kerkorgel aan de achterkant.
@berlinetta: W16 met 4 turbo’s, dan waren vier uitlaten meer natuurlijk geweest. Maar je wilt natuurlijk beter doen dan een Golf VaRiant…
Heel dik!
Zo had de Chiron moeten zijn …
@autodrome: precies wat ik dacht…
Onder een bepaalde hoek is het net een Alfa 4C. Precies even overbodig ook.
6 uitlaten! Toe maar, wel een beetje vreemd met 16 cilinders…
Het ding ziet er wel vet uit verder. Ben benieuwd of de koper er ook echt mee gaat rijden, of dat hij hem alleen neerplant tussen z’n andere speeltjes en af en toe over laat transporteren naar een showtje.
@reactief: Een uitlaat hoeft niet altijd van een verbrandingskamer te zijn. Kan ook van een turbo zijn.
@gebruikersnaam3: Dus 1,5 uitlaat per turbo?
Mensen: ‘wie noemt zijn auto nou La Ferrari? Meest belachelijke naam ooit!’
Bugatti: ‘hold my beer’
Het had net zo goed de Koenigsegg Ragnarok kunnen zijn, zo erg lijkt het op de Regera. Ik vind het niks. Maar goed, ik hoef hem ook niet te betalen.
Toch zonde om 11 miljoen voor zo’n lelijk ding te betalen.
Verf op de banden?
Schitterend! Ik vind alleen dat hij wat weinig uitlaten heeft…
Heel erg gaaf. Topgear.com noemt een prijs van 12 miljoen pond, dat komt neer op €13,961,340.44. Ging deze auto dan niet naar Piëch?
Kijk, nu begint het ergens op te lijken bij Bugatti. Dik hoor!
Striepkes op het dak hadden ook zwart moeten zijn ipv chroom.
@jaapiyo: Nee
@svenska_aeroplan_ab: welles. Heeft die Type 57 ook en dat ziet er episch uit. De buitenste twee striepkes hadden ook achterwege kunnen blijven.
Als ik kijk naar de structuur van de velgen, kan ik me niet aan de gedachte onttrekken dat dit de eerste ge-3D-printte productievelgen ter wereld zijn. Staat mooi bij die ge-3d-printte remklauwen!
Wauw, weer een nieuwe ultieme gt van Bugatti.
Veel geld voor een verbouwde chiron
@trolle: Een Rembrandt is ook maar verf op doek.
Die wielen, serieus? Deed me denken aan dit: http://www.autojunk.nl/2013/09/velg-tuning
Wel een gave one-off maar wat een bak met geld zeg.
Ik vind die oldtimer 10x mooier
Ik ga lekker een nieuwe auto ontwerpen (lees een Skoda Rapid inkopen en er een ander logo opplakken) en die voor 12miljoen verkopen. Is het record voor mij!
Pfff 11 miljoen…doe even normaal.
@ghost: geldpersen zijn in Murica en Europa de afgelopen jaren vol aangezet hè. Regular folks merken er niet zoveel van maar in de top is 11 miljoen het nieuwe 1,1 miljoen.
@jaapiyo: gisteren The Wolf of Wallstreet nog meer eens gekeken..
“Oooh look what I found, a whole annual salary, you know what we call those?! Fun coupons!!”
De Atlantique had de motor voor de bestuurder en werd gekenmerkt door prachtige rondiingen. Hoe kun je dan in hemelsnaam een scherper gelijnde Chiron met wat ander plaatwerk bouwen en dat een eerbetoon noemen? Het voelt veel te geforceerd en oogt helemaal niet mooi.
Ferdinand Piëch de gelukkige eigenaar