Bugatti viert 110-jarig bestaan met gelimiteerde Chiron

Auteur: , 34 Reacties

Wanneer exclusief nog niet exclusief genoeg blijkt.

Bugatti bestaat dit jaar precies 110 jaar. Althans, dat beweert de Franse hypercarfabrikant. In werkelijkheid is de merknaam door de jaren heen bij dusdanig veel partijen in het bezit geweest dat het lastig te zeggen is hoeveel er ondertussen nog over is van het merk Bugatti, laat staan of het daadwerkelijk 110 jaar heeft bestaan. Zeker nu Ettore’s kindje onder de paraplu van Volkswagen valt, is het maar een discutabele kwestie.

Bugatti kan het weinig deren. De zaken willen goed vlotten bij het merk en zeker nu het zijn nieuwste auto, de Chiron, gezellig kan verkopen, lijkt het meer tevreden te zijn dan ooit. Bugatti heeft inmiddels meer dan dan honderd exemplaren van de originele Chiron aan de man gebracht en ook de eerste exemplaren van de Sport-uitvoering zijn bij hun eigenaren terechtgekomen. Daarmee is de tijd voor nieuwe speciaaltjes aangebroken.

Om zijn 110-jarig bestaan te vieren heeft Bugatti vandaag de doeken getrokken van een gelimiteerde reeks auto’s. Het model wordt gebaseerd op de lichtere, behendigere Chiron Sport en krijgt de toepasselijke naam ‘110 ans Bugatti’. Het meest in het oog springende kenmerk van de speciale uitvoering is “le drapeau de la français“, ofwel de Franse vlag. De kleuren van de revolutionairen vallen met name op op de achtervleugel, maar ook op de rest van de auto zien we verwijzingen. Opmerkelijk is dat de vlag aan de rechterzijde van de auto is gespiegeld, omdat de Fransen blijkbaar de kleur blauw aan de voorkant willen hebben.

De kleurstelling van de auto bestaat uit twee verschillende soorten lak, maar er moet wel heel goed worden gekeken om dit daadwerkelijk te spotten. Het overgrote deel van de buitenzijde is gehuld in een staalblauwe, matte laklaag. Bepaalde details – naast de deur, bijvoorbeeld – zijn eveneens staalblauw, maar metallic. De binnenzijde is gelukkig kleurrijker en ook hier zien we de Franse vlag.

Aan de aandrijflijn zijn geen aanpassingen gedaan. Zodoende bezit ook de 18 kg lichtere Chiron Sport een 1.500 pk sterke W16-motor. De prijs van het beest wil Bugatti niet delen.



34 reacties

Bugatti is Frans, echt, kijk maar! Houd je moeder voor de gek stelletje Wolfsburgers.
@mashell: Ach ja.. Laat ze lekker aankloten.
@mashell: zou leuk zijn als ze twee van die oude bliksemschichten op de vleugel zouden doen
@mashell:
Nope, 110 jaar geleden was Molsheim nog Duits… :)
@StijnB: wat een geleuter inderdaad dat Frans haha!! Bugatti is VAG product.
@StijnB: ik denk dat die fransen er anders over denken, maar idd hoorde het toen bij duitsland
@mashell: Bugatti is opgericht in een stadje wat nu tot Frankrijk behoort, maar het ironische is dat dit stadje in de tijd van de oprichting van Bugatti nog tot Duitsland behoorde. Deze hele editie is dus in feite onzin.
@joost1234: plus dat meneer Bugatti van origine Italiaans is.
“omdat de Fransen blijkbaar de kleur blauw aan de voorkant willen hebben.”

Dit heeft dezelfde reden als de, in spiegelbeeld , vlaggen op Amerikaanse soldaat uniformen. Het moet lijken alsof de vlag wapperd in de wind. Aangezien het blauwe deel aan de vlaggenstok hoort vast te zitten draait die dus op dit punt. Aangezien de auto zich naar voren beweegt, valt het rode naar achteren.

The more you know!
@pielemuis: of gewoon voor de symmetrie.
@pielemuis:

Zolang je er niet met een geel hesje in hoeft te zitten, vind ik het prima.
wie is ans?
@gove: Waarschijnlijk één van die moeders waar @mashell het net over had…
De Bugatti Chiron, de hyperexclusieve hypercar van Bugatti. Ze maken er maar een paar honderd en elk exemplaar is uniek. Nog exclusiever: de Chiron Baguette spécial, waarvan er een handjevol gemaakt worden met…exact dezelfde spec 🤨…
@jaapiyo: precies dit. Daarnaast vraag ik me ook af, stel ik loop bij de dealer naar binnen en stel dat ding precies hetzelfde samen als deze “gelimiteerde” serie. Zal er dan serieus ergens een alarm afgaan en mijn order gecanceld worden? Zullen ze het überhaupt door hebben na doodgegooid te zijn met al die verschillende speciale uitvoeringen?
@jaapiyo: eerste gedachte bij deze titel: “and so it begins…”
Ik ken één Ans en dat vind ik al veel.. laat staan dat ik er aan 110 herinnerd wilt worden
Idee. Kunnen we niet als Autoblog het merk Eysink opnieuw in het leven roepen. Het oudste Nederlandse automerk, anno 1886. We hebben direct een geschiedenis van 133 jaar!
@lacker: Laat Victor Muller het niet horen.
Blij dat ze de naam EB 110 onaangetast laten..
Valt de verkoop weer tegen zodat ze weer “limited” editions moeten beginnen uitpompen?
@trolle: precies wat ik dacht….
De Franse vlag aan je achterligger laten zien wanneer je deze een brake-test geeft is wel het toppunt van chauvinisme! Wel een gaaf ding. Op chromen wielen en met chromen lijsten en chromen hoefijzer zou hij af zijn!
Wie is Ans Bugatti ?
Aaaaaw that’s hot, that’s hot.
Ik wil hem wel!
@ghost: ik wil hem kunnen betalen, en eens ik dat geld toch heb koop ik wel wat anders…
@acizane80: zo is het ook eigenlijk wel!
Alle Bugatti’s zijn in mijn ogen gelimiteerde producties.
Laat die driekleur op de achtervleugel maar achterwegen… voor de rest best aardig voor een Chiron.
Zo zeg! Zo maar 18 kg eraf! Dat is nog geen 1%. En dat dan verkopen alsof het het grootste wonder is sinds Gesneden Brood. Marketing: een goede definitie is jezelf en/of je producten overschatten. Er zijn er altijd wel een paar die er intuinen…
Ik vind hem eigenlijk wel heel gaaf. Die vlag achterop ook. 99 procent weet toch niet dat bugatti Frans is.
In elk geval mooi dik!
@thomashofman1: Precies wat ik dacht!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).