• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Buitenkansje: koop een Lightyear productieauto!

Auteur: machielvdd, gepost 9 september 2024 om 15:06 – 11 Reacties

Na de faillissementsveiling van vorig jaar heb je nu nog een keer de kans om een Lightyear te kopen. Een productiemodel zelfs!

Het is alweer een tijdje geleden dat we over Lightyear geschreven hebben. Na het faillissement van vorig jaar bleef het doodstil, ook al zijn ze officieel nog steeds actief. Het was namelijk niet de hele toko die omgevallen was. In sterk afgeslankte vorm gaan ze nog gewoon verder.

Voor de Lightyear One is het wel definitief einde verhaal, die auto gaan we nooit meer op de weg zien. Het is bij een handjevol prototypes gebleven. De Lightyear One zal dus voor altijd een uniek stukje Nederlandse autohistorie blijven.

Lightyear 0 productieauto
Lightyear 0 productieauto
Lightyear 0 productieauto
Lightyear 0 productieauto

De inboedel van Lightyear werd vorig jaar al geveild, inclusief meerdere prototypes. Het beste ontbrak echter nog, zo blijkt. Nu wordt namelijk de eerste productieauto geveild, met chassisnummer 001. Dit is geen prototype wat half af is, maar een complete en werkende auto (als het goed is). We weten niet of alle knopjes het daadwerkelijk doen, maar op de foto’s zien we dat ‘ie in ieder geval rijdt.

Waar de auto aanvankelijk Lightyear One heette, is dit de productieversie, die omgedoopt is tot Lightyear 0. Dit is de auto die in 2022 gepresenteerd werd, en qua uiterlijk ook op een aantal punten afweek van de eerdere prototypes.

Lightyear 0 productieauto

Het USP van deze auto is natuurlijk de 5 vierkante meter aan zonnepanelen op het dak. Die zouden zomaar 70 km extra range per dag op kunnen leveren, al moet je daarvoor wel naar Zuid-Spanje. De Lightyear 0 heeft een accupakket van 60 kWh, wat goed is voor een WLTP-range van 625 km.

Ook al is dit de productieversie, je mag er niet mee de openbare weg op. Tot typegoedkeuring is het namelijk nooit gekomen. In dit geval maakt dat natuurlijk niet veel uit, want dit is geen auto waarmee je naar je werk gaat rijden. Dit is een auto die je in een collectie zet.

De auto wordt geveild door Troostwijk, die ook de rest van de inboedel veilde. Momenteel kan er al geboden worden, maar de veiling eindigt pas 30 september. Het hoogste bod staat nu op €10.250, maar dit zal ongetwijfeld nog flink oplopen. Ter indicatie: voor de showauto die maar 20 km/u kon werd al bijna een ton betaald.

Ook interessant!

  • Officieel: Lightyear krijgt €3,5 miljoen van Koreanen
  • Buitenkansje: koop deze prachtige Jag bij de Domeinen
  • Koop een Ferrari 599 met 3.434 km op Marktplaats
  • Buitenkansje: koop een Ford uit Ford v. Ferrari!

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

lightyear, veiling

Vorig bericht: « Dit wordt de volgende bestseller in Nederland
Volgend bericht: Mercedes-AMG E53 – 612 pk powerhybrid test en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. iphonistvongates zegt

    9 september 2024 om 15:20

    Krijgt een prominente plaats in het Guggenheim Kathmandu museum over 349 jaren wanneer de overgebleven mensheid hoog en droog boven de 4.888 meter woont.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 september 2024 om 15:24

      Zou mooi zijn als tot die tijd de wagen in het Louwman museum tentoongesteld wordt. Swancar eruit, Lightyear er in!

      Login om te reageren
  2. utregcity zegt

    9 september 2024 om 15:32

    Wel een vooruitziende naamwijziging, dat Lightyear 0.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    9 september 2024 om 15:35

    Hmm… zouden ze er een Fisker Ocean op willen inruilen?

    Login om te reageren
  4. gallardogt zegt

    9 september 2024 om 16:21

    Niet om de discussie weer op te rakelen maar het lijkt er op dat door een stelletje zelfingenomen ‘young professionals’ dit mooie project helemaal naar de kleute is geholpen. Het kan natuurlijk zijn dat er intern wel jongens en meisjes van de startup en TU aanwezig waren die een andere strategie voor ogen hadden en teruggefloten werden door bijvoorbeeld investeerders.
    Maar zoals in het artikel wordt aangegeven had men zich gelijk moet richten op bijvoorbeeld (zuid) Spanje met de lancering en daar dan ook gelijk produceren in samenwerking met bijvoorbeeld Cupra(VAG) en niet Finland. Echt doodzonde allemaal.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 september 2024 om 20:54

      Huh? Waarom zou je in Zuid Spanje produceren? Magna Steyr en Valmet zijn goede autofabrieken die je kunt huren voor kleine series, precies wat Lightyear nodig had. Ik denk ook niet dat het young professionals waren of terug fluitende investeerders maar zoals meestal onvoldoende investeerders. Een startende autofabrikant die zich niet richt op sportwagens voor de super rijken dat is gewoon een bijna onhaalbare zaak.

      Login om te reageren
      • gallardogt zegt

        9 september 2024 om 22:17

        Waarom draai je met je argumenten heen om wat ik bedoel te zeggen met de kansen die het project had. Investeerders hadden het juist een geweldig idee kunnen vinden om een efficiënter EV voor warme zonnige landen op de markt te brengen, vuck de koude landjes die voorop lopen. Even los van de plek waar te produceren.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          10 september 2024 om 07:51

          Maar, maar, dat zonnepanelen dak was niet meer dan een gimmic, bonus actieradius dat alleen in Spanje wat zou kunnen brengen. Het echt unieke (nou ja uniek, de wagen lijkt erg op een Citroën CX) was z’n stroomlijn vorm en daarbij behorende lage verbruik. En dat werkt wel overal.

          Login om te reageren
          • audirs3 zegt

            10 september 2024 om 09:10

            @mashell Ik zou het niet echt een gimmick noemen. De gemiddelde auto forens rijdt een kleine 50km op een dag. En dit doen ze gemiddeld 4 dagen per week. Dus Jan Modaal rijdt zo’n 200km per week woon-werk (sommige inderdaad meer, maar sommigen ook minder). Deze Lightyear belooft 70km per dag te laden, dus 350km per week. Maar dat is inderdaad Spanje in de zomer. Je kan dat voor Nederland wel halveren, en dan eigenlijk maar de helft van het jaar. Maar dat betekent dus wel dat je van maart tot oktober voor woon-werk verkeer nauwelijks aan de laadpaal hoeft. Ik zie het dus wel als toegevoegde waarde.
            Overigens ook voor bestelbusjes van aannemers enzo, die staan het grootste deel van de dag stil, rijden het weekend sowieso niet, en groot dak oppervlakte. Is best veel winst uit te halen.

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          10 september 2024 om 07:51

          Maar, maar, dat zonnepanelen dak was niet meer dan een gimmic, bonus actieradius dat alleen in Spanje wat zou kunnen brengen. Het echt unieke (nou ja uniek, de wagen lijkt erg op een Citroën CX) was z’n stroomlijn vorm en daarbij behorende lage verbruik. En dat werkt wel overal.

          Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    9 september 2024 om 16:54

    Er moet met oto’s gereden kunnen worden, op de openbare weg. Zo’n ding kopen om ‘m onder een doekje te zetten in de hoop, dat-ie meer waard wordt, is van geen enkele interesse. Hoop, dat degene, die ‘m koopt, er linksom danwel rechtsom plezier van/mee zal hebben, ik sla over.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North