Een Tesla lijkt de perfecte keuze om het elektrische Cannonball-record te verbreken, maar met een Taycan kan het ook, zo blijkt.
De grootste, de langste… Amerikanen houden wel een wedstrijdje verplassen. Ze hebben ook hun eigen lange afstandsrecord: het befaamde en beruchte Cannonball-record. Het is voor ons Europeanen niet bijzonder relevant, maar het levert vaak wel interessante verhalen op.
2020
2020 was een goed jaar voor degenen die een poging wilden wagen. Er is namelijk in geen tijden zo weinig verkeer geweest. Een uitgelezen moment dus om als een gek van de oostkust naar de westkust van de VS te jakkeren. Het Cannonball-record werd dan ook drie keer verbroken vorig jaar. Eerst met een Audi A8, vervolgens met een Mustang (een huurauto nota bene) en tot slot met een Audi S6.
Elektrische auto’s
Het normale Cannonball-record kennen we nu dus wel. Er is echter ook nog een interessante subcategorie: het Cannonball-record voor elektrische auto’s. Dit vereist natuurlijk weer een hele andere strategie. Een extra brandstoftank installeren of iets dergelijks is er niet bij.
Hegemonie
Het record is tot op heden altijd in handen geweest van een Tesla. Het kwam er dus telkens op neer dat de ene Tesla het record afpakte van de andere Tesla. Dat is natuurlijk niet heel vreemd, gezien de actieradius en de laadsnelheid bij Tesla Superchargers. Nu is er toch een EV die de hegemonie van Tesla weet te doorbreken: een Porsche Taycan 4S.
Tijd
Kyle Connor, Drew Peterson en Tijmen Schreur (klinkt vertrouwd) wisten in de Taycan een tijd van 44 uur en 25 minuten neer te zetten. Daarmee werd de rit van kust naar kust bijna een uur sneller gedaan dan bij het vorige record met een Model 3. Die deed er vorig jaar namelijk 45 uur en 16 minuten over. Kyle Connor was ook toen van de partij en kan dus niet verweten worden een te sterke merkvoorkeur te hebben. De complete monsterrit van 4.500 km is hieronder te zien (wees niet bang, de video is versneld).
Temperatuur
Wat dit elektrische Cannonball-record extra bijzonder maakt waren de weersomstandigheden. De gemiddelde temperatuur was namelijk 0 graden Celcius. In de timelapse-video komt er dan ook de nodige sneeuw voorbij. Bij het vorige record met de Model 3 werd gewoon in hartje zomer gereden.
Electrify America
Zowel de auto als de temperaturen waren dus minder geschikt voor een recordpoging. Dat de tijd toch aanzienlijk is verbeterd is dus vooral te danken aan de opladers. Er werd daarvoor gebruik gemaakt van het Electrify America-netwerk. Saillant detail: dit netwerk is opgezet door Volkswagen, ter compensatie van het dieselschandaal. Het feit dat er op Nieuwjaarsdag tijdens een pandemie is gereden helpt natuurlijk ook mee.
Overall
Hoewel het drietal hier een indrukwekkende prestatie heeft neergezet komt het elektrische record bij lange na niet in de buurt van het overall Cannonball-record. De Audi S6 deed er namelijk 25 uur en 39 minuten over, bijna de helft minder. Tegen de tijd dat elektrische auto’s dat kunstje ook kunnen zijn auto’s met verbrandingsmotoren waarschijnlijk zo’n beetje verboden.
Foto: Out of Spec Studios
Charles Taycan 4S zegt
Proficiat! Mooie prestatie!Heerlijke auto.👌
Pascal zegt
Ik wilde hier onder zetten ‘Charles kom er maar in!” maar je was er al ;) klopt verder helemaal trouwens, die Taycan is een supermooie bak.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, haha! was ik je net voor idd!😉👍
ericc zegt
Tegen de tijd dat elektrische auto’s dat kunstje ook kunnen zijn auto’s met verbrandingsmotoren waarschijnlijk zo’n beetje verboden………….. tegen die tijd zal ik er niet meer zijn …GELUKKIG MAAR!
@Elon_musk(iet) eat this!!!!
flutterby zegt
@ericc: Voor deze afstanden zijn auto’s niet bedoeld. Een vliegtuig, hyperloop of herbruikbare raket is véél sneller.
Rudy zegt
Gezien de relatief beperkte range van de Taycan zou je dit kunstje toch eenvoudig moeten kunnen verbreken in een Model S P100? Absolute topsnelheid is niet zo belangrijk, range bij een snelheid van zeg 160km/h is het meest belangrijke?
Zou me ook niet verbazen dat het brandstofauto record vrij eenvoudig te breken is door een dikke 7 serie / S klasse of A8 diesel met een mega range.
Knoopie zegt
@Rudy: volgens mij is het lastigste uit handen blijven van de politie. Meestal rijden er wat auto’s vooruit om te checken of de kust wel veilig is.
autoblogfan zegt
@Rudy: In één van de filmpjes van de S6 werd dat aan de bestuurder gevraagd maar deze stelde dat het vooral belangrijk is hoe snel je van /-150 naar 250 zwaarder weegt. De tijd dat ze stil staan om te tanken is namelijk op het hele traject namelijk rond de 20 minuten.
flutterby zegt
@Rudy: volgend jaar met de nieuwe Tesla Roadster met 200 kWh op 800 volt.
louisvdd76 zegt
Kyle is helemaal over op EV. Wel humor ken hem nog uit de MINI scène. Heb toen ooit een Akrapovic downpipe van hem overgenomen.
koeberg zegt
> Zowel de auto als de temperaturen waren dus minder geschikt voor een recordpoging.
Hoezo de auto?
flutterby zegt
@koeberg: omdat die niet kan laden bij de Superchargers.
brera22 zegt
Topbak…
Vind de tesla mooiste BEV…
The Stig NL zegt
@brera22: Het gaat hier om de Porsche Taycan 😅
Dutchdriftking zegt
Mooie prestatie. Van de zomer met mooi weer en een Turbo S (grote actieradius) nog een keer proberen?
SimonMc zegt
Dat klopt niet. De Turbo heeft een grotere actieradius dan de Turbo S. De “gewone” Taycan, zonder achtervoegsel ( is ie er al? ), zou de grootste actieradius van allemaal krijgen ( 489 km ).
pindakoning zegt
Toch ben ik nieuwsgierig hoelang nieuws over de cannonball ‘leuk/onschuldig’ blijft om te brengen. Misschien totdat er een keer een onschuldig slachtoffer valt tijdens een recordpoging?
Ik weet het ik ben hypocriet, want ik lees het met interesse
fanboy zegt
@pindakoning: Inderdaad, vooral die kerel toen met een auto vol extra benzine. Dat zal een mooie vuurbal geven en op wie je dan klapt is ook ten dode opgeschreven.
Met de huidige EV’s is het nog wel leuk. Er wordt vast te hard gereden, maar het zal meevallen, want het rijbereik valt zo weg. En het vereist meer planning.
gregorius zegt
De zeer-handige klussen die dus een plug-out-plug-in accu pakket weet te klussen in een snelle EV, kan dus zo 10-15 uur van dit record af halen. Het zal wel wat kosten om die accu pakketjes op de juiste locaties neer te zetten; maar goed, je wil wat.
utregter26 zegt
Grappig hoe positief de toon over dit soort records is terwijl recordsnelheid naar Rotterdam rijden dan zo wordt verafschuwd. Ik weet dat het niet exact hetzelfde is maar het is wel hypocriet. Waarom zijn cannonball records zo geweldig en recordje naar Rotterdam rijden zo verschrikkelijk. Die ritten naar rotterdam zijn verder ook extreem onverantwoord maar ik vind het gewoon hypocriet van Autoblog. Keur zulke records dan ook gewoon af….
erikabarth zegt
Logisch een topklasse Duitse auto, betere auto bouwers zijn er niet.
Porsche staat op eenzame hoogte en dat alles onder de vlag van VW AG.