• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Cannonball-record voor EV’s niet langer in handen van Tesla

Auteur: machielvdd, gepost 8 januari 2021 om 08:14 – 21 Reacties

Porsche Taycan verbreekt het elektrische Cannonball-record

Een Tesla lijkt de perfecte keuze om het elektrische Cannonball-record te verbreken, maar met een Taycan kan het ook, zo blijkt.

De grootste, de langste… Amerikanen houden wel een wedstrijdje verplassen. Ze hebben ook hun eigen lange afstandsrecord: het befaamde en beruchte Cannonball-record. Het is voor ons Europeanen niet bijzonder relevant, maar het levert vaak wel interessante verhalen op.

2020

2020 was een goed jaar voor degenen die een poging wilden wagen. Er is namelijk in geen tijden zo weinig verkeer geweest. Een uitgelezen moment dus om als een gek van de oostkust naar de westkust van de VS te jakkeren. Het Cannonball-record werd dan ook drie keer verbroken vorig jaar. Eerst met een Audi A8, vervolgens met een Mustang (een huurauto nota bene) en tot slot met een Audi S6.

Elektrische auto’s

Het normale Cannonball-record kennen we nu dus wel. Er is echter ook nog een interessante subcategorie: het Cannonball-record voor elektrische auto’s. Dit vereist natuurlijk weer een hele andere strategie. Een extra brandstoftank installeren of iets dergelijks is er niet bij.

Hegemonie

Het record is tot op heden altijd in handen geweest van een Tesla. Het kwam er dus telkens op neer dat de ene Tesla het record afpakte van de andere Tesla. Dat is natuurlijk niet heel vreemd, gezien de actieradius en de laadsnelheid bij Tesla Superchargers. Nu is er toch een EV die de hegemonie van Tesla weet te doorbreken: een Porsche Taycan 4S.

Tijd

Kyle Connor, Drew Peterson en Tijmen Schreur (klinkt vertrouwd) wisten in de Taycan een tijd van 44 uur en 25 minuten neer te zetten. Daarmee werd de rit van kust naar kust bijna een uur sneller gedaan dan bij het vorige record met een Model 3. Die deed er vorig jaar namelijk 45 uur en 16 minuten over. Kyle Connor was ook toen van de partij en kan dus niet verweten worden een te sterke merkvoorkeur te hebben. De complete monsterrit van 4.500 km is hieronder te zien (wees niet bang, de video is versneld).

Temperatuur

Wat dit elektrische Cannonball-record extra bijzonder maakt waren de weersomstandigheden. De gemiddelde temperatuur was namelijk 0 graden Celcius. In de timelapse-video komt er dan ook de nodige sneeuw voorbij. Bij het vorige record met de Model 3 werd gewoon in hartje zomer gereden.

Electrify America

Zowel de auto als de temperaturen waren dus minder geschikt voor een recordpoging. Dat de tijd toch aanzienlijk is verbeterd is dus vooral te danken aan de opladers. Er werd daarvoor gebruik gemaakt van het Electrify America-netwerk. Saillant detail: dit netwerk is opgezet door Volkswagen, ter compensatie van het dieselschandaal. Het feit dat er op Nieuwjaarsdag tijdens een pandemie is gereden helpt natuurlijk ook mee.

Overall

Hoewel het drietal hier een indrukwekkende prestatie heeft neergezet komt het elektrische record bij lange na niet in de buurt van het overall Cannonball-record. De Audi S6 deed er namelijk 25 uur en 39 minuten over, bijna de helft minder. Tegen de tijd dat elektrische auto’s dat kunstje ook kunnen zijn auto’s met verbrandingsmotoren waarschijnlijk zo’n beetje verboden.

Foto: Out of Spec Studios

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Tesla vernedert Porsche
    Tesla vernedert Porsche op de Nürburgring
  • Porsche Taycan is nu officieel de snelste auto*
  • Porsche Taycan rijdt wereldrecord van de Kia EV6 aan gruzelementen

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

cannonball, model-3, Porsche, Taycan, taycan-4-s, Tesla

Vorig bericht: « Deze droomoprit is geen fata morgana
Volgend bericht: ‘Toyota promoot onveilig rijgedrag met de GR Yaris’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Charles Taycan 4S zegt

    8 januari 2021 om 08:19

    Proficiat! Mooie prestatie!Heerlijke auto.👌

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      8 januari 2021 om 08:37

      Ik wilde hier onder zetten ‘Charles kom er maar in!” maar je was er al ;) klopt verder helemaal trouwens, die Taycan is een supermooie bak.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        8 januari 2021 om 09:08

        @pascal, haha! was ik je net voor idd!😉👍

        Login om te reageren
  2. ericc zegt

    8 januari 2021 om 09:11

    Tegen de tijd dat elektrische auto’s dat kunstje ook kunnen zijn auto’s met verbrandingsmotoren waarschijnlijk zo’n beetje verboden………….. tegen die tijd zal ik er niet meer zijn …GELUKKIG MAAR!
    @Elon_musk(iet) eat this!!!!

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      9 januari 2021 om 13:33

      @ericc: Voor deze afstanden zijn auto’s niet bedoeld. Een vliegtuig, hyperloop of herbruikbare raket is véél sneller.

      Login om te reageren
  3. Rudy zegt

    8 januari 2021 om 09:25

    Gezien de relatief beperkte range van de Taycan zou je dit kunstje toch eenvoudig moeten kunnen verbreken in een Model S P100? Absolute topsnelheid is niet zo belangrijk, range bij een snelheid van zeg 160km/h is het meest belangrijke?

    Zou me ook niet verbazen dat het brandstofauto record vrij eenvoudig te breken is door een dikke 7 serie / S klasse of A8 diesel met een mega range.

    Login om te reageren
    • Knoopie zegt

      8 januari 2021 om 11:26

      @Rudy: volgens mij is het lastigste uit handen blijven van de politie. Meestal rijden er wat auto’s vooruit om te checken of de kust wel veilig is.

      Login om te reageren
    • autoblogfan zegt

      8 januari 2021 om 20:59

      @Rudy: In één van de filmpjes van de S6 werd dat aan de bestuurder gevraagd maar deze stelde dat het vooral belangrijk is hoe snel je van /-150 naar 250 zwaarder weegt. De tijd dat ze stil staan om te tanken is namelijk op het hele traject namelijk rond de 20 minuten.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      9 januari 2021 om 13:35

      @Rudy: volgend jaar met de nieuwe Tesla Roadster met 200 kWh op 800 volt.

      Login om te reageren
  4. louisvdd76 zegt

    8 januari 2021 om 10:00

    Kyle is helemaal over op EV. Wel humor ken hem nog uit de MINI scène. Heb toen ooit een Akrapovic downpipe van hem overgenomen.

    Login om te reageren
  5. koeberg zegt

    8 januari 2021 om 10:11

    > Zowel de auto als de temperaturen waren dus minder geschikt voor een recordpoging.
    Hoezo de auto?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      9 januari 2021 om 13:36

      @koeberg: omdat die niet kan laden bij de Superchargers.

      Login om te reageren
  6. brera22 zegt

    8 januari 2021 om 10:23

    Topbak…
    Vind de tesla mooiste BEV…

    Login om te reageren
    • The Stig NL zegt

      8 januari 2021 om 20:14

      @brera22: Het gaat hier om de Porsche Taycan 😅

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    8 januari 2021 om 10:25

    Mooie prestatie. Van de zomer met mooi weer en een Turbo S (grote actieradius) nog een keer proberen?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      8 januari 2021 om 22:44

      Dat klopt niet. De Turbo heeft een grotere actieradius dan de Turbo S. De “gewone” Taycan, zonder achtervoegsel ( is ie er al? ), zou de grootste actieradius van allemaal krijgen ( 489 km ).

      Login om te reageren
  8. pindakoning zegt

    8 januari 2021 om 10:29

    Toch ben ik nieuwsgierig hoelang nieuws over de cannonball ‘leuk/onschuldig’ blijft om te brengen. Misschien totdat er een keer een onschuldig slachtoffer valt tijdens een recordpoging?

    Ik weet het ik ben hypocriet, want ik lees het met interesse

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      8 januari 2021 om 11:43

      @pindakoning: Inderdaad, vooral die kerel toen met een auto vol extra benzine. Dat zal een mooie vuurbal geven en op wie je dan klapt is ook ten dode opgeschreven.

      Met de huidige EV’s is het nog wel leuk. Er wordt vast te hard gereden, maar het zal meevallen, want het rijbereik valt zo weg. En het vereist meer planning.

      Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    8 januari 2021 om 11:09

    De zeer-handige klussen die dus een plug-out-plug-in accu pakket weet te klussen in een snelle EV, kan dus zo 10-15 uur van dit record af halen. Het zal wel wat kosten om die accu pakketjes op de juiste locaties neer te zetten; maar goed, je wil wat.

    Login om te reageren
  10. utregter26 zegt

    8 januari 2021 om 11:56

    Grappig hoe positief de toon over dit soort records is terwijl recordsnelheid naar Rotterdam rijden dan zo wordt verafschuwd. Ik weet dat het niet exact hetzelfde is maar het is wel hypocriet. Waarom zijn cannonball records zo geweldig en recordje naar Rotterdam rijden zo verschrikkelijk. Die ritten naar rotterdam zijn verder ook extreem onverantwoord maar ik vind het gewoon hypocriet van Autoblog. Keur zulke records dan ook gewoon af….

    Login om te reageren
  11. erikabarth zegt

    8 januari 2021 om 18:50

    Logisch een topklasse Duitse auto, betere auto bouwers zijn er niet.
    Porsche staat op eenzame hoogte en dat alles onder de vlag van VW AG.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North