Cayman GT4 RS ‘heel goed mogelijk’

Auteur: , 19 Reacties

De ultieme Puristen Porsche?

Porsche 718 Cayman (982C) '19

Je geeft mensen een vinger, ze pakken je hand. Dat is mens eigen. Bij ons autoliefhebbers is het niet anders, behalve bij Helmut Marko. Als ‘ie zegt dat Verstappen wereldkampioen gaat worden, kunnen we in elk geval rekenen op een paar punten.

Ook als het gaat om ‘de leuke varianten’ van auto’s rekenen we ons maar graag rijk. Een ‘gewone‘ Cayman is natuurlijk een geweldige auto, maar de Cayman GT4 is wat je écht wil hebben. Dát is de ultieme droomauto. Alhoewel, die 4-liter boxermotor lijkt wat reserves te hebben en het chassis zo zo onvoorstelbaar goed, dat de vraag om meer vermogen altijd zal komen.

Porsche 718 Cayman (982C) '19

Het Australische Car Sales was in gesprek met Markus Baumann, de project manager van onder andere deze specifieke 9A2-motor. Hij bevestigt dat de motor nog niet op de top van zijn kunnen kunnen presteert. Er is ruimte voor meer vermogen. Als er gebruik gemaakt zou worden van onderdelen als titanium drijfstangen en dry-sump smering is het mogelijk om de atmosferische motor veel meer vermogen te laten leveren dan de 420 pk waarmee de Cayman GT4 het nu moet doen.

Porsche 718 Cayman (982C) '19

Volgens Baumann zijn deze technologieën al in huis en relatief eenvoudig toepasbaar op de motor van de Cayman GT4. Het kost alleen moeite en geld, aldus de Duitser. Op dit moment denkt Baumann dat 420 pk meer dan voldoende vermogen is. Hij geeft aan dat er ook bewust een gat gehouden moet worden tot de 911 GT3. De enige hoop moet dan komen op het moment dat de 992 GT3 aanzienlijk meer vermogen gaat leveren en een stukje duurder wordt. Dan is er precies ruimte voor een sterkere en snellere GT4 RS. Overigens zijn er al bronnen die de komst van een dergelijke auto min of meer bevestigen.

Porsche 718 Cayman (982C) '19



19 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zou deze motor zonder turbo’s passen bij een nieuwe 992 Carrera T…
Zal er toch een 500pk GT3 blok in komen?
@dutchdriftking: volgens zeggen niet omdat dat blok niet meer aan de emissienormen kan voldoen. Vandaar ook dit blok
En dan ook met een versnellingsbak die normale verhoudingen heeft? Want in elke review komt naar voren dat de versnellingen veel te lang zijn…
@reactief: precies, dat is het enige wat deze auto ECHT nodig heeft.. 30/40% kortere overbrengingen.
130+km/u in de 2e versnelling is echt VEEL te lang. Max 90km/u en dan 3 tot 135 zou veel beter passen. Maar.. dan worden 4, 5 en 6 wel wat lang misschien. Aan de andere kant.. moet zoiets echt ruim boven de 260 lopen?
@w0o0dy: Er zijn diverse specialisten als SharkWerks en Ruf die de eindreductie voor je inkorten. Alle versnellingen worden at wat minder lang. Die lange versnellingen zijn er natuurlijk vanwege de CO2 uitstoot, zodat je lekker in zijn 6 zo’n 950 toeren rijdt bij 130 km/u ofzo. Ook in England zijn er diverse bedrijven die eenvoudig de reductie aanpassen, zijn al je problemen in een keer opgelost. Of je garantie behouden blijft, is een tweede. Porsche is daar heel secuur in.
@willeme: met name 1,2 en 3 zijn te lang. Dus met alleen een andere eindreductie blijf je redelijk grote verschillen houden tussen de versnellingen. Van 8000 naar 3000 terug oid is gewoon teveel..
Ik hoop het. De Cayman is – zeker met de 992-serie 911 – de zuiverste sport-Porsche.
Nooit verwacht dat ik het zou vinden bij een GT4, maar ik zie een minpuntje: die metaalkleurige einddemper achter die grote openingen in de diffuser. Had dat niet matzwart gekund ofzo? Of die openingen wat netter om de eindpijpen heen?
@gandini: kan je makkelijk laten vervangen.
@emping: Ja natuurlijk kan dat, maar het viel me wat tegen van een auto in die prijscategorie…
@gandini: function over form
Zo’n dikke bak!!
Geef het een paar jaar en ze maken er nog een cayman gt4 suv van
@trolle: jij doet je naam alle eer aan! Ik, mngl of nnzlr! Ps: vul de ontbrekende klinkers ff aan, wil je?
@100octane: komaan bleiterke, het is porsche. Als ze het kunnen uitmelken zullen ze het wel doen.chevy is ook al zo bezig met de C8 zo tezien. En geen idee wat die laatste is btw,enige hints?
De ultieme zal altijd een 911 blijven, hoe goed die Cayman ook is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).