• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

CBR-examinatoren verdrinken in aantal rijexamens

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 11 april 2018 om 08:54 – 33 Reacties

CBR-examinatoren verdrinken in aantal rijexamens


Het is de hoogste tijd voor maatregelen.

Dankzij onze florerende economie is er een enorme vraag naar chauffeurs. Alvorens ze de weg op mogen, moet er natuurlijk eerst een rijbewijs gehaald worden. Hier gaat het echter mis, doordat er naast een hoop werkenden ook gigantisch veel jongeren zijn die graag het asfalt willen proeven. Na 2017, een piekjaar voor wat betreft het aantal examens, verwacht het CBR dat er dit jaar nog eens 34.000 extra examens afgenomen zullen worden. Tijd voor paniek? Absoluut.

De grote drukte zorgt ervoor dat de wachttijden de eigenlijke maximum overschrijden. Momenteel wordt bij ruim de helft van examenplaatsen de ‘uiterlijke’ wachttijd van zeven weken niet gehaald. Dit geldt overigens niet alleen voor auto’s, maar ook voor vrachtwagens, bussen, taxi’s en trekkers.

Om het enorme aantal verwachte examens tot op zekere hoogte in goede banen te kunnen leiden, neemt het CBR maatregelen om schijnbaar onvermijdelijke problematiek te voorkomen. De examinatoren zullen de komende tijd op zaterdag en in de avonduren moeten blijven werken, om de aantallen te verteren. Niet alleen dat, want het CBR gaat daarnaast proberen inmiddels gepensioneerde examinatoren terug te halen. Tenslotte wil het bureau tenminste 120 nieuwe medewerkers werven, en zal het de opleidingseis van MBO 4 verlagen naar MBO 3.

Desondanks is het niet volledig te wijten aan onderbezetting, een bloeiende economie en gretige pubers. Volgens het CBR zijn er namelijk buitengewoon veel rijscholen die hun leerlingen te vroeg en ongeprepareerd naar het examen bonjouren. In totaal zijn er zo’n 1.500 rijscholen in Nederland met een slagingspercentage van om en nabij de 30 procent. Dit resulteert vervolgens weer in examinatoren die tijdens de beslissende rit voor hun leven moeten vrezen.

Ook interessant!

  • Honderden rijexamens afgezegd omdat er geen examinatoren zijn
    Honderden rijexamens afgezegd omdat er geen examinatoren zijn
  • Zo denkt het CBR de extreme achterstand weg te werken
    Zo denkt het CBR de extreme achterstand weg te werken
  • Bovag heeft de oplossing voor mega-achterstand bij CBR
  • Zo duur is een rijbewijs anno 2021

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

cbr, rijbewijs, taxi, trucks, Verkeer

Vorig bericht: « Lamborghini 5-95 Zagato keert terug als Roadster
Volgend bericht: Exploderende occasionimport sloopt oude record »

Lees Interacties

Reacties

  1. marklevinson zegt

    11 april 2018 om 09:09

    Examen duurt hier ook veel te lang, gewoon inkorten. Even vooruit, achteruit. Aanwijzen wat een deur is en waar de ruitenwissers zitten. Prima en geslaagd. Net zoals in de 189 overige ontwikkelde landen in de wereld.

    Wij maken het onszelf veel te moeilijk, ‘bijzondere verrichtingen’. Totaal onnodig.

    Login om te reageren
    • anneke_koopmans zegt

      11 april 2018 om 09:23

      @marklevinson: Kijk jij wel eens het programma “Idioten op de weg”? In ons drukke landje hebben wij het hier dan toch aardig geregeld hoor.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 april 2018 om 18:13

        @anneke_koopmans: die zijn allemaal ook door dat onnodig strenge examen gekomen. Heeft dus geen enkele zin, zo’n streng examen.

        Login om te reageren
        • anneke_koopmans zegt

          11 april 2018 om 18:40

          @mashell: eeehh kijk jij dan wel goed? De “idioten op de weg” filmpjes komen vrijwel allemaal vanuit het buitenland, of zoals marklevinson het noemt: “Net zoals in de 189 overige ontwikkelde landen in de wereld”.

          Login om te reageren
    • Edge zegt

      11 april 2018 om 09:59

      @marklevinson: Vergeet het gebruik van de knipperlichten niet. Alhoewel, voor BMW bestuurders valt dat al snel onder de bijzondere verrichtingen

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        11 april 2018 om 10:33

        @Edge: Ik rijd afwisselend BMW en Citroën. Wat mij opvalt is dat in de Citroën kleine foutjes van mijn kant altijd vergeven word en ik het op kan lossen met een verontschuldigend knikje, in de 3-serie word ik in dat soort situaties meteen getrakteerd op claxons en middelvingers!

        Login om te reageren
        • ikleesookoverautos zegt

          11 april 2018 om 15:17

          @pallas: Omdat er in Citroëns meestal bejaarden zitten.

          Login om te reageren
      • garp zegt

        11 april 2018 om 10:59

        @Edge: logisch, dat uitsteeksel aan het stuur is niet met leer bekleed, en wordt dus niet aangeraakt. ;-)

        Login om te reageren
      • raoufff zegt

        11 april 2018 om 13:39

        @Edge: je vergeet Audi en Volvo V40 bestuurdere

        Login om te reageren
      • rhellema zegt

        11 april 2018 om 17:45

        @Edge: + de overige 95% van de bestuurders die blijkbaar een te lamme klauw hebben om dat linker hendeltje naar boven of beneden te bewegen…en het lijkt nog steeds erger te worden!!

        Login om te reageren
      • intimrasiert zegt

        11 april 2018 om 19:25

        @edge: meestal dames die denken zich dat te kunnen permitteren, valt me op. Hangt verder niet zo van het merk auto af.

        Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    11 april 2018 om 09:16

    Het verlagen van de opleidingseis vind ik altijd zoiets raars. Je bepaalt een minimumstandaard voor je personeel. Dan kom je er wat tekort en dan mag ineens jan en alleman instromen. Dat werkte bij de rijscholen ook zo goed een aantal jaar geleden… (hallo altijd geslaagd.nl).

    Login om te reageren
    • anneke_koopmans zegt

      11 april 2018 om 09:30

      @e34m5touring: Het probleem zit in het feit dat het CBR geen mensen meer heeft die de capaciteiten hebben om goede mensen aan te nemen. Ze gebruiken hiervoor e-assessments(een test via de computer dus) waarbij ca 80% afvalt zonder ook maar enig menselijk contact. Waar gaat het heen met de groeiende digitale wereld die onze tekortkomingen moet compenseren……?

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      11 april 2018 om 09:45

      @E34M5Touring: mijn zwager werkt op een middelbare school en vroegah werd er op basis van je Cito score bepaald of je MAVO/HAVO/VWO kreeg. Die ondergrens lijkt steeds verder te zakken per opleiding want “het is te moeilijk” voor sommige leerlingen. MISSCHIEN ZITTEN ZE DAN NIET OP DE JUISTE PLEK!

      Login om te reageren
    • EdGaR zegt

      11 april 2018 om 10:04

      @E34M5Touring: wel heel praktisch..

      Login om te reageren
    • joost1234 zegt

      11 april 2018 om 10:54

      @E34M5Touring: Nouja, misschien raar, maar hier geldt toch ‘iets is beter dan niets’, want de problematiek is echt heel groot.

      Login om te reageren
      • m-tfsi zegt

        11 april 2018 om 12:06

        @joost1234: ja leuk totdat jij van je sjokken wordt gereden omdat iemand heeft afgereden met een totaal niet capabele examinator

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        11 april 2018 om 12:28

        @joost1234: Ja een aantal jaar geleden waren er te weinig rijscholen. Regels versoepeld en ineens kon elke jandoedel met een auto en een vrije slaapkamer instructeur worden. Toen kreeg je van die cowboys als die idioot van Altijdgeslaagd.nl. Daar wordt het rijniveau van NL echt niet beter van. Als jouw familielid ooit geschept wordt door zo’n halve die amper les heeft gehad en alleen het examenrondje heeft geoefend interesseert je de drukte bij het CBR niet meer.

        Login om te reageren
  3. wimbraber zegt

    11 april 2018 om 09:59

    Toen ik in 2016 rond April mn examen wilde doen moest ik 9(!) weken wachten voordat ik op kon, uiteraard wel in 1x geslaagd

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      11 april 2018 om 10:02

      @wimbraber: 9 weken zijn toch zo voorbij?

      Login om te reageren
  4. atrak zegt

    11 april 2018 om 10:11

    Iedereen laten slagen scheelt een hoop werk. Als je weleens hoort waar mensen vroeger voor zakte.

    Login om te reageren
    • bmwkevin zegt

      11 april 2018 om 10:28

      @atrak: iedereen is misschien wat overdreven, maar snap wat je wil zeggen. Belangrijkste is dat je kunt laten zien dat je het ‘verkeer’ snapt en hierop kunt anticiperen, dat je kunt laten zien dat je het voertuig onder controle hebt en dat je kennis hebt van de regels. Heb je dit niet? Dan is een herexamen op zijn plaats. Maar maak je een foutje bij bijvoorbeeld file parkeren of vergeet je richting aan te geven bij het wegrijden, tja.. moet je dan iemand laten zakken?

      Login om te reageren
  5. robert110 zegt

    11 april 2018 om 10:18

    Misschien maar eens beginnen met het beboeten van rijscholen waarbij er te vaak leerlingen zakken? Dan zal je van dat soort rijscholen al wat minder leerlingen krijgen. Het is toch al niet normaal dat je als rijschool een slagingspercentage van minder dan 50% hebt, laat ze daar de consequenties maar eens van inzien.

    Login om te reageren
  6. bmwe46m3balling zegt

    11 april 2018 om 12:23

    De CBR heeft toch een soort patent op het examineren? Niemand anders mag dat doen behalve zij. Monopolie op examens. Waarom mag er niemand anders een kantoor openen zodat mensen niet afhankelijk zijn van CBR en mensen niet 3/4 maanden hoeven te wachten?

    Login om te reageren
    • anneke_koopmans zegt

      11 april 2018 om 12:32

      @bmwe46m3balling: En dan hetzelfde krijgen als wat er nu met de rijscholen aan de hand is? (belabberde kwaliteit en aanbiedingspakketten)

      Login om te reageren
      • bmwe46m3balling zegt

        11 april 2018 om 13:18

        @anneke_koopmans: uiteraard moet het controleerbaar zijn en vanzelfsprekend van goede kwaliteit. Ik denk dat er bepaalde richtlijnen zijn om zoiets te mogen doen, als die regels worden nageleefd en zij moeten hetzelfde te werk gaan als CBR zie ik geen problemen toch?

        Login om te reageren
        • anneke_koopmans zegt

          11 april 2018 om 16:05

          @bmwe46m3balling: Ja maar dan heb je weer mensen nodig die gaan controleren. Ook die mensen zullen capaciteiten moeten hebben om goede controles uit te voeren (CBR?) Oftewel, terug bij af…

          Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    11 april 2018 om 14:01

    Begin eerst maar eens met het ophouden de willekeur van slagen of zakken. Soms rijden ze bijna perfect en dan zakken ze, en een andere keer maken ze allemaal fouten en dan slagen ze.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      11 april 2018 om 15:20

      @lekbak: de ene keer is het een kansenparel en de andere een lief mooi blond meisje….

      Login om te reageren
      • sanderm3 zegt

        12 april 2018 om 11:19

        @ikleesookoverautos:…die betaald in natura zeker? Denk dat er nog heel veel (nog niét veroordeelde) zedendelinquenten/pedo’s rondlopen/rijden bij rijscholen en het CBR. Is al bewezen door o.a. a. stegeman

        Login om te reageren
  8. F1Tim zegt

    11 april 2018 om 17:44

    Kan men zomaar eisen dat men langer werkt? Is daar geen toestemming van de werknemer voor nodig?

    Login om te reageren
    • anneke_koopmans zegt

      11 april 2018 om 17:58

      @f1tim: Het zou mij niks verbazen dat ze de werknemers gevraagd hebben om op andere tijden te werken. Niet méér werken maar verschoven werktijd. Eisen van je werknemers dat ze meer uren werken dan hun contract kan namelijk niet. Daarnaast is er ook nog de ARBO tijdenwet.
      Wel een mooie truc, verschoven werktijden, lijkt het voor de buitenwereld net of je er wat aan doet.

      Login om te reageren
  9. boksbeugel zegt

    12 april 2018 om 00:29

    De rijschool verdient het meest aan examens dus vrij logisch dat ze mensen snel doorsturen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North